هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 سومین کنفرانس ملی فضای سایبر، از هشتم تا دهم آبان ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار میشود.
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 فراخوان مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
📅 تاریخهای مهم:
🔸 مهلت دریافت مقالات: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
🔸 اطلاعرسانی پذیرش مقالات: ۲۰ مهر ۱۴۰۳
🔸 برگزاری کنفرانس: ۸ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 محورهای مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2023.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 محورهای مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
🔸 چارچوب نظری و مفهومی زیرساخت فضای سایبر:
🔹🔹 اطلاعات: محتوا، فلسفهی اطلاعات و نظریهی اطلاعات
🔹🔹 کنترل: تغذیهی اطلاعات، کنترل مهندسی و کنترل اجتماعی
🔹🔹 ارتباطات: انتقال اطلاعات، ارتباطات مهندسی و ارتباطات اجتماعی
🔹🔹 محاسبات: پردازش اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات
🔸 تئوری سیستمها و سیستمهای سایبرنتیکی
🔸 دانش سایبرنتیک و شاخههای دانش سایبرنتیک
🔸 فلسفهی فضای سایبر، دیدگاههای فلسفی به فضای سایبر
🔸 سیستمهای مدیریت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
🔸 جامعهی اطلاعاتی
🔸 روابط میان فضای ویرچوآل و فضای اکچوآل
🔸 فضای سایبر و انسان؛ فضای سایبر و ماشین؛ تعامل انسان و ماشین، سایبورگ
🔸 حکمرانی فضای سایبر: حکمرانی بر فضای سایبر، حکمرانی با فضای سایبر، حکمرانی در فضای سایبر
🔸 جنگ سایبری، جنگ در فضای سایبر، جنگ بهوسیلهی فضای سایبر
🔸 قدرت سایبری، فضای سایبر و حاکمیت
🔸 فرهنگ سایبری، فضای سایبر و فرهنگ
🔸 رسانه سایبری، فضای سایبر و رسانه
🔸 اقتصاد سایبری، فضای سایبر و اقتصاد
🔸 حقوق سایبری، فضای سایبر و قانون
🔸 فقه سایبری، فضای سایبر و فقه
🔸 روانشناسی سایبری
🔸 فضای سایبر و علوم شناختی، کنترل ذهن
🔸 فضای سایبر و هوش مصنوعی، کلاندادهها و یادگیری ماشینی، مدلهای بزرگ
🔸 فضای سایبر و نظم جدید جهان؛ بازنشانی بزرگ
🔸 فضای سایبر و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs)
🔸 فضای سایبر و تمدنسازی، دانش سایبرنتیک و تمدن
🔸 فضای سایبر و خانواده؛ فضای سایبر و کودکان
🔸 فضای سایبر، معماری و شهرسازی؛ معماری سایبری، شهر سایبری و شهر هوشمند
🔸 تحول سایبرنتیکی، تحول دیجیتال و تحول هوشمند
🔸 سیستمهای سایبر-فیزیکی و اینترنت اشیاء، انقلاب صنعتی چهارم
🔸 سایبرنتیک کوانتومی، فضای سایبر کوانتومی، محاسبات و ارتباطات کوانتومی
🔸 کاربردهای سایبری
🔸 فضای سایبر و اینترنت
🔸 فضای سایبر، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی
🔸 امنیت سایبری، فضای سایبر و امنیت، رمزنگاری و پروتکلهای امنیتی
🔸 بلاکچین (زنجیره بلوکی)، رمزارزها، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)
🔸 سیستم اعتبار اجتماعی
🔸 واقعیت ویرچوآل و واقعیت افزوده، متاورس و زندگی دوم
🔸 سایر موضوعات مرتبط
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
Call-for-Paper[Fa][CYSP2024].pdf
267.3K
💢 فراخوان مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از احمدحسین شریفی
امام باقر علیه السلام:
«لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ؛ دلهاى خود را به آنچه از دست رفته مشغول نسازيد، كه در اين صورت ذهن خود را از آماده شدن براى آنچه هنوز نيامده است باز خواهيد داشت.»
@Ahmadhiseinsharifi
🌹
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هوش مصنوعی بیماریها را از روی صورتتان میخوانَد
🔹روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با تصویربرداری حرارتی میتواند وضعیت سلامتی افراد و سرعت پیری را با تجزیه و تحلیل الگوهای دمای صورت پیشبینی کند.
🔹این فناوری میتواند به تشخیص زودهنگام بیماری ها منجر شود. فرد قادر خواهد بود بهسرعت بهدنبال درمان باشد.
🔹این تجزیه و تحلیل به یک دوربین حرارتی برای ضبط دادههای دما و یک مدل آموزشدیده با دادهها برای تفسیر دقیق الگوها نیاز دارد.
@Farsna - Link
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امروز دسترسی کاربران #ایران، #روسیه، #چین و چند کشور دیگر به APIهای OpenAI مسدود میشود
🔹 شرکت OpenAI میخواهد دسترسی کاربران ایران، چین، روسیه و چند کشور دیگر به رابط برنامهنویسی (API) چتبات ChatGPT را محدود کند.
🔹 تاکنون کشورهایی که با عنوان مناطق پشتیبانینشده از سوی OpenAI شناخته میشدند، امکان دسترسی به ChatGPT و API آن را نداشتند و کاربران ایرانی برای بهرهمند شدن از این ابزارها مجبور به استفاده از ویپیان بودند؛ با این حال، OpenAI از اجرای قوانین سختگیرانهتری خبر داده است.
خالق ChatGPT امروز در ایمیلی به یکی از کاربران API نوشت:
🔹«ما برای مسدود کردن ترافیک API از مناطقی که در فهرست سرزمینهای پشتیبانیشدهی ما نیستند، از ۹ جولای (۱۹ تیر) به بعد اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد. برای ادامهی استفاده از خدمات OpenAI، شما باید به مناطق پشتیبانیشده دسترسی داشته باشید.»
🔹 به گزارش رویترز، بعضی از گیرندگان ایمیل OpenAI در چین مستقر هستند، جایی که بسیاری از شرکتهای نوپا از API این شرکت برای توسعهی چتباتها و اپلیکیشنهای خود استفاده میکنند.
🔹 تاکنون OpenAI توضیح بیشتری دربارهی علت تصمیمش بیان نکرده است، اما این اقدام همزمان با تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی نظیر چین، روسیه و ایران به مدلهای هوش مصنوعی پیشرفته صورت میگیرد./ زومیت
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اعلام کرد؛
💢جهان در سیطره هوش مصنوعی؛ دانشگاههای ایران کجا ایستادهاند؟
🔹انتشار ۲۲۰ هزار مقاله علمی و ۴۲ هزار مقاله کنفرانسی در موضوع هوش مصنوعی طی سال ۲۰۲۲ سیطره این حوزه را در جهان دانش نشان میدهد؛ بر اساس رتبهبندی اجورنک از ایران نیز دانشگاههای تهران با رتبههای ۵۶ و ۲۰۱ به ترتیب در آسیا و جهان، صنعتی امیرکبیر با رتبههای ۷۰ و ۲۶۶ و علم و صنعت با رتبههای ۸۳ و ۳۱۸ به ترتیب در آسیا و جهان مقام اول تا سوم را در زمینه عملکرد پژوهشی این حوزه دارند.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/86828
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
این قارچ جادویی شما را به دنیای ارواح میبرد!
🔹قارچ جادویی یا مجیک ماشروم؛ مادهای است که امروزه بهعنوان مخدر از آن استفاده میکنند. قارچهای سایلوسایبین از خانواده قارچهای چتری هستند که مادهای توهمزا بهنام سایلوسایبین دارند، این ماده پس از مصرف به سایلوسین تبدیل میشود که در نهایت خاصیت روانگردانی پیدا میکند.
🔹مجیک ماشروم بهطور مکرر از سوی بومیان کشورهای غربی در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار میگرفته که برای متصل شدن به دنیای ارواح از این قارچها استفاده میکردند.
🔹مصرفکنندگان قارچ جادویی یا ماشروم حدود ۳ تا ۶ ساعت پس از مصرف، اولین عوارض مصرف این ماده مخدر را که شامل بیقراری، لرز، اضطراب، سرخوشی و توهم میشود را احساس میکنند.
🔹قارچهای سیلوسایبین دارای اثرات روانگردانی از جمله احساس بیوزنی، حساسیت بینایی و شنوایی، انحراف فضا، عدم آگاهی از زمان و توهمات رنگی هستند.
@Farsna - Link
#اطلاعیه
📑 اولین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری
_ مکان: تهران
_ زمان: ۱۸ مهر ۱۴۰۳
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#همایش_ملی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com
هدایت شده از فلسفه ذهن
#پساانسان و #پساانسانگروی
🔆 اگر انسانی را آنقدر تغییرات فناورانه دهند که دیگر نتوان او را متعلق به گونۀ انسان متعارف دانست، و به میزان کافی تفاوت در تواناییها و وضعیت بدنیاش نسبت به انسانهای معمولی حاصل آید که بتوان او را در طبقۀ مجزای مخصوص به خود قرار داد، موجودی پدید میآید که با تعبیر #پساانسان (#posthuman) بدان اشاره میکنند. بر این اساس پساانسان موجودی است که پیشتر انسان بوده است، اما وضعیت فیزیکی و شناختیاش به میزانی تغییر یافته است که بهکلی باید گونۀ دیگری به شمار رود. ازآنجاکه شیوهها و انواع چنان تغییری بیشمارند، تنها یک نوع مشخصی از پساانسان وجود نخواهد داشت و بلکه بیشمار گونه از پساانسانها قابل تصور است. پساانسان، در صورتی که موجود شود، تنها سابقۀ انسان بودن داشته است، و ممکن است برخی یا بسیاری از نشانهها و آثار تاریخی و تکاملی نوع انسانی را نداشته باشد، و اکنون دیگر انسان نیست.
🔆 پساانسانگروی شیوۀ جدیدی از فهم شخص انسانی در ارتباط با جهان طبیعی بهصورت کلی است. نظریۀ پساانسانگرایانه در پی از میان برداشتن مرزهای سنتی میان انسان، حیوان و فناوری است. پساانسانگروی دوگانههای مرسوم انسان-ناانسان، فرهنگ-طبیعت و انسانگروی-ضدانسانگروی را رد و انکار میکند.
🔆 پساانسانگروی از ایدۀ انسان و انسانمحوری عبور میکند و انسان را دارای وضعیت ممتاز اخلاقی، وجودشناختی و قانونی نمیانگارد، بلکه آن را همتراز با دیگر اشیای جهان مینگرد. شکلگیری ایدۀ پساانسانگروی از نتایج پیشرفتهای علم حیات (the science of life) است. علم حیات نشان داد خصائصی که پیشتر مختص نوع انسانی شمرده میشد، به دیگر اشیا هم نسبت داده میشوند و مختص انسان نیستند. مطابق پساانسانگروی، دیگر نباید انسان را تافتۀ جدابافته دید.
🔆 پساانسانگروی بر پیشرفتهای علمی، که مرزهای انسان و دیگر موجودات زنده را کمرنگ کرده است، توسعۀ فناوریهای جدید ازجمله هوش مصنوعی، و تغییر نگرش به انسان در فلسفۀ پسامدرن متکی است.
🔆 مبنای ایدئولوژیک پساانسانگروی رد و انکار انسانمحوری (anthropocentrism) اخلاقی و زیستشناختی است، اما #تراانسانگروی ایدههایی را از عصر روشنگری به ارث برده و بر انسان متمرکز است، و هدفش تغییر و ارتقای خصوصیات انسان است از راه اصلاحهای زیستشناختی، فناورانه و شناختی. تراانسانگروی در پی غلبه بر قیود فیزیکی و شناختی انسان است، اما پساانسانگروی میکوشد بر انسانگروی غلبه کند و از ایدۀ انسان فرارود. بنابراین تراانسانگروی تقویت انسانگروی است، اما پساانسانگروی به بحران انسانگروی توجه میکند.
🖋️رضا درگاهیفر
📘Hopkins P. D. (2012) “Transhumanism”, in: Chadwick, Ruth (ed.) (2012). Encyclopedia of Applied Ethics.
📕Bolter, J.D. (2016). Posthumanism. In The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy.
📗Merzlyakov, S.S. (2022). Posthumanism vs. Transhumanism: From the “End of Exceptionalism” to “Technological Humanism”.
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
انسان معلق در فضا
💠 #افلاطون در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر #ارسطو در اینباره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، میتوان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس میکند و نفس نمیتواند بدون آن باشد) است.
💠 اما #ابن_سینا با استفاده از آزمایش فکریِ #انسان_معلق ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس میتواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیشدستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب تأملات در فلسفه اولی) برای تمایز نفس و بدن تلقی میشود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است.
💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمیبینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمیبینی یا حس نمیکنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمیکنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما میتوانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها میدانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کردهای ذات خودت را درک میکنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکانمند یا بدنمند میتوانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است.
💠 طبیعیترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمهای معرفتشناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش میداند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجهای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است.
به این مثال توجه کنید: من میتوانم بدانم که سرما خوردهام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه میتوانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خوردهام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیتهای مربوط را نمیشناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمییابد.
💠 در مورد پاسخی که علیالقاعده #بوعلی به این اشکال خواهد داد، در پستهای آینده خواهیم نوشت.
ادامه دارد ...
🖋احمد لهراسبی
📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments
قابل توجه علاقمندان به تحولات اخیر هوش مصنوعی در دنیا، شما دعوت هستید به:
نشست آنلاین: "توسعه #هوش_مصنوعی و انسان: از همکاری تا رقابت"
زمان نشست #پنج_شنبه:
4 مردادماه 1403؛ ساعت 15:30 به وقت ایران
(25 جولای 2024، ساعت 14 الی 15.30 به وقت اروپا)
لینک شرکت در جلسه:
Link to the meeting: meet.google.com/gkf-gfbv-nme
سخنرانان:
1. دکتر ابوطالب صفدری
محقق پسادکترای فلسفه، موسسه فلسفه دانشگاه برمن، آلمان.
2. دکتر حسن بهرامی
دکترای علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی سیدنی، استرالیا.
3. دکتر محمد حسینی مقدم
استادیار مطالعات آینده شناسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، ایران.
میزبان: خانه حکمت ایرانیان، وین، اتریش.
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:
💢ورود هوش مصنوعی به واحدهای درسی همه رشتههای دانشگاهی/ همکاری با معاونت علمی برای تولید محتوای درسی هوش مصنوعی
🔹حمایت یک میلیارد تومانی بنیاد علم ایران از تولید محتوای هوش مصنوعی در رشته های تخصصی دانشگاهی
🔹معاون آموزشی وزارت علوم از ارائه دو واحد درسی هوش مصنوعی به دانشجویان از مهر جاری خبر داد و گفت: این واحد درسی برای آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در واحدهای درسی تمام رشتهها در نظر گرفته شده است که گذراندن آن برای دانشجویان گروه فنی و مهندسی الزامی است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/86910
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کم کم ، موبایلها حذف خواهند شد !
🔸از Ai Pin چه میدانید؟ آیپین (سنجاق هوش مصنوعی) تا قبل از پایان امسال (سال میلادی) روانه بازار گردیده و جایگزین گوشیهای موبایل میگردد
🏴 دنیای فکر و فناوری 👇
@fanavri_ir
هدایت شده از دنیای فکر و فناوری
💢اولین قلب تیتانیومی جهان با موفقیت در بدن انسان کاشته شد
🔸هدف تقویت فناوری کاشت قلب، مبتکران در حوزه مراقبتهای بهداشتی دستگاهی بر پایه فلز ابداع کردند که شبیه قلب است و مانند آن عمل میکند و قلب مصنوعی کامل(TAH) نامیده میشود.
🔸این قلب مصنوعی توسط شرکت فناوری «BiVACOR» ساخته شده است.
🔸بیمارانی که از نارسایی شدید دو بطنی قلب یا نارسایی تک بطنی رنج میبرند، پیوند میتواند کمک کننده باشد.
🏴 دنیای فکر و فناوری 👇
@fanavri_ir
توصیهی بعدی در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی است. اوّلین مطلبی که در باب سیاست خارجی میخواهم عرض بکنم این است: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقهای، برخورد کشور، برخورد فعّال باشد، برخورد اثرگذار باشد، نه برخورد منفعل. مسائل گوناگونی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ پیشرفتها و ابتکارات فوقالعاده و عجیب علمی ــ فرض کنید مثل هوش مصنوعی ــ در دنیا اتّفاق میافتد؛ با این، فعّال برخورد کنید، منفعل برخورد نکنید؛ اثرگذار برخورد کنید. غفلت و تغافل از آنچه در دنیا پیش میآید، در منطقه پیش میآید، جایز نیست
بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
💢 ساخت دستگاه کنترل از راه دور مغز انسان
🔸محققان موسسه علوم پایه کره جنوبی (IBS) یک دستگاه کنترل از راه دور با برد بلند و ظرفیت بالا ساخته اند و اکنون قصد دارند این فناوری را برای روشهای پزشکی غیرتهاجمی به کار گیرند.
🔸 سرپرست این پژوهش گفت: «این اولین فناوری در جهان است که آزادانه مناطق خاصی از مغز را با استفاده از میدانهای مغناطیسی کنترل میکند.
🔸 اگرچه کنترل ذهن از راه دور کمی علمی تخیلی به نظر میرسد، اما متخصصان تاکید دارند میدانهای مغناطیسی دهه هاست با موفقیت در تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار گرفته اند.
🏴 دنیای فکر و فناوری 👇
@fanavri_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⁉️ چه کسی مالک آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی است؟
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
⭕️ روایت های فرامرزی
◽️ نشست درآمدی بر حقوق مالکیت فکری در هوش مصنوعی
🎙با حضور:
امیرحسین صالحی
(دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه آکسفورد )
📆 یکشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰
➕ نشست به صورت مجازی
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل 👇
🌐 iict.ac.ir/law-ai-2
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/law-ai-2
#مرکزرشدونوآوری
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
📚#معرفی_کتاب
🟢 هوش مصنوعی: راهنمای انسان های متفکر
🔺یک کتاب برجسته در زمینه هوش مصنوعی، خصوصا در تقاطع آن با علوم انسانی، کتاب "Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans" نوشته ملانی میچل است. این کتاب به بررسی جامع فناوریهای موجود هوش مصنوعی و تأثیرات آنها نه تنها از نظر فنی، بلکه از جنبههای اخلاقی و اجتماعی میپردازد. میچل، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه دولتی پورتلند، قابلیتها و محدودیتهای AI را از یک دیدگاه انسانشناختی بررسی میکند و در مورد توسعههای آتی بالقوه و تأثیرات آنها بر جامعه بحث میکند.
🔹کتاب برای خوانندگان بدون پیشزمینه فنی قابل دسترس است و مفاهیم پیچیده را برای مخاطبان گستردهای قابل فهم میسازد. این کتاب بخصوص برای کسانی که علاقهمند به نحوه تقاطع فناوریهای AI با زندگی روزمره، تصمیمگیریها و ارزشهای انسانی هستند، ارزشمند است. بحثهای خانم میچل بر اساس مثالهای واقعی و تحقیقات جاری استوار است و اکتشافی دقیق از نقش AI در جامعه مدرن ارائه میدهد.
#کمیته_بینالملل
🎙ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
🆔 @itsetad_ir
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚#معرفی_کتاب
📕 «آیا ما نفس داریم»؟ اثر اریک اولسون و آرون سگال توسط راتلج در سال 2023 به چاپ رسیده است.
این کتاب از جمله مناظرههایی است که راتلج ذیل مجموعه مناظرههای کوچک دربارۀ پرسشهای بزرگ منتشر کرده است.
📗بحث با این استدلال اولسون شروع میشود که بهترین تبیین برای وابستگی حیات ذهنی ما به شرایط مغزمان، این است که حیات ذهنی ما فعالیتهایی فیزیکی در مغز و نه فعالیتهایی غیر فیزیکی در نفس ماست.
📘سگال ایراد میگیرد که این دیدگاه با دو واقعیت بدیهی و مهم دربارۀ خودمان ناسازگار است. نخست: فقط یکی از تو وجود دارد و نه تریلیونها موجودِ تقریباً اینهمان که اینک در حال اندیشیدن به همان اندیشههای تو باشند؛
دوم: ما بیشتر از یک لحظه وجود داریم و آگاه باقی میمانیم.
او ادعا میکند که این دو واقعیت، پیشفرض احکام اخلاقی ما هستند، و لازمۀ این واقعیتها آنست که ما غیر مادی باشیم.
📙اولسون اعتراف میکند که نقدهای مذکور، پاسخی غیر قابل مناقشه ندارند، ولی در این امر تردید دارد که غیرمادی تلقیکردن انسان کمکی بکند.
📓در این مناظره هم استدلالهای سنتی و هم استدلالهای جدید مورد بحث قرار گرفته و سؤالات مهمی نیز مطرح میشود که کمتر دربارۀ آنها گفتگو شده است، مانند اینکه:
آیا در تجربۀ عادی، ما مادی به نظر میرسیم؟
آیا باید مادهانگاری دیدگاه پیشفرض تلقی شود؟
آیا استدلال احتمالاتی خوبی به سود مادهانگاری وجود دارد؟
📒کتاب بنحوی شیوا نوشته شده است و فقط از تعدادی اندک اصطلاحات فنی استفاده میکند که تمامی آنها را نیز در واژهنامه توضیح میدهد.
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
#پساانسانگروی و #آگاهی
⛵️ یکی از پیامدهای پیشرفت علم حیات (the science of life) این بود که خصائصی که پیشتر مختص گونۀ انسانی شمرده میشد، به دیگر اشیا و گونهها نیز نسبت داده شد، که از جملۀ مهمترین آنها، آگاهی است. از این گرایش، میتوان با تعبیر «رهاسازی آگاهی» یاد کرد. در قرن بیستم برخی حیوانات را داری کارکردهای سطح بالای ذهنی دانستند و سپس بحثهایی در مورد تحقق آگاهی در یک حامل مصنوعی و امکان حضور آگاهی در گیاهان مطرح شد. یک پیامد طبیعی این فرایند، ظهور تقریر جدیدی از #همه_روان_دار_انگاری بود. اکنون فضا باز شده بود که به بسیاری از اشیا آگاهی نسبت داده شود.
⛵️ پساانسانگروی از این ایده بهره گرفت تا ایدۀ لزوم ترک دیدگاه انسانمحوری خود را پی بگیرد. بر این اساس، پایان نگرش به انسان به عنوان موجودی مستثنا و فوقالعاده وارد مرحلۀ تازهای شد. از این منظر، درواقع دیدگاه انسانمحورانه و نگرش انسان بهسان موجودی استثنایی، مطالعه دربارۀ برخی پدیدهها، ازجمله آگاهی را محدود و مقید ساخته بود.
⛵️ اما آیا بر این اساس، پساانسانگروی را میتوان ایدهای علمی (scientific) دانست؟ آیا واقعاً میتوان گفت غیر انسان آگاهی دارد؟ خفاش میتواند با استفاده از سامانهای راداری راه خود را پیدا کند. آیا گوزن هم این قابلیت را دارد؟ بیشتر تمایل داریم که به این پرسش پاسخ منفی دهیم، زیرا به نظرمان گوزنها نیازی به کارکرد این سامانه ندارند و این سامانه نقش بقایی برای آنها ایفا نمیکند، آنسان که برای خفاشها میکند. به همین وزان، چرا باید خصیصهای مانند آگاهی را، که از دید ناظر بیرونی پنهان است و نمیدانیم چگونه خود را در رفتار یک موجود نشان میدهد، به موجودی غیر از انسان نسبت داد؟ اگر خفاشها به میزانی باهوش بودند که بتوانند خصائص خود را به موجودات دیگر هم نسبت دهند، اما آنقدر باهوش نبودند که بتوانند درک کنند که چرا خودشان نیازمند این سامانۀ راداری هستند، آنگاه ممکن بود فکر کنند که انسانها هم این توانایی را دارند، که بهوضوح اشتباه است. بنابراین آگاهی میتواند خصیصهای مختص گونۀ انسانی باشد و بر این اساس، پساانسانگروی تعمیم و توسعۀ ناموجهی را مطرح میکند.
⛵️ ممکن است به دلایل دیگری، مثلاً اخلاقی، با ایدۀ استثنایی بودن و تافتۀ جدابافته بودن انسان همراه نباشیم، اما از منظری کاملاً علمی نمیتوانیم این ایده را انکار کنیم. واقعاً ممکن است حیوانات دیگر آگاهی نداشته باشند. تا زمانی که کارکرد آگاهی نامعلوم و تعریفناشده است، دلیلی علمی برای اسناد آن به دیگر موجودات در دست نیست. بنابراین همچنان ممکن است تفاوتی بنیادین میان انسان و دیگر موجودات جهان وجود داشته باشد. پساانسانگروی بنابراین مستلزم گونهای #جاندارانگاری #animism است.
🖋️رضا درگاهیفر
📗 Merzlyakov, S.S. Posthumanism vs. Transhumanism: From the “End of Exceptionalism” to “Technological Humanism”. Her. Russ. Acad. Sci. 92 (Suppl 6), S475–S482 (2022).
@PhilMind