eitaa logo
ذهن‌شناخت
209 دنبال‌کننده
356 عکس
33 ویدیو
34 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه کوانتومی ذهن
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
📢نشست علمی «وجودشناسی ذهن در فلسفه؛ فیزیک کوانتوم و عصب شناسی 1» 🔸زمان: پنجشنبه 11 آبان 1402، ساعت 10 🔸مکان: ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها 🔸 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1 @ENOEnsani
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هشدار معاون بایدن دربارۀ خطرات هوش مصنوعی 🔹کامالا هریس در اظهاراتی خواستار اقدام فوری برای محافظت از مردم و دموکراسی در برابر خطرات ناشی از هوش مصنوعی در کشور شد و در راستای هشدار ناشی از این خطرات، یک سری اقدامات را برای رفع نگرانی‌های ناشی از این فناوری اعلام کرد. 🔹معاون رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که فناوری هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد «حملات سایبری در مقیاسی فراتر از هر چیزی که قبلا در این زمینه دیده شده» را دارد و می‌تواند منجر به ایجاد سلاح‌های بیولوژیکی با فرمول هوش مصنوعی شود که به موجب آنها جان میلیون‌ها نفر به خطر خواهد افتاد. 🔹هریس از این تهدیدات به عنوان «تهدیدات هوش مصنوعی» یاد کرد و گفته همه آنها می‌تواند زندگی بشر را به خطر بیاندازد و تحت‌الشعاع قرار دهد. @Farsna - Link
هدایت شده از فلسفه ذهن
قید «طبیعی» در تعریف و امکان (1) ❇️ فیلسوفان مسلمان در تعریفی که تبارش را به ارسطو می‌رسانند، نفس را چنین تعریف می‌کنند: «کمال اول برای جسم طبیعی آلی دارای حیات بالقوه» و با تک‌تک این قیود، نکته‌ای را در نظر دارند و چیزی را خارج می‌کنند یا توضیح می‌‌دهند، ازجمله بسته به اینکه «طبیعی» صفت جسم باشد یا کمال، جسم صناعی یا کمال صناعی را از تعریف بیرون می‌کنند. ✳️ برای نمونه، فارابی جسم را بر دو قسم طبیعی و صناعی دانسته است. چیزهایی مانند تخت، لباس، شمشیر و شیشه نمونه‌هایی از جسم صناعی‌اند و بدن انسان و بدن حیوانات و عناصر چهارگانه از نمونه‌های اجسام طبیعی‌اند. (الاعمال الفلسفیة، ص341/ فصول منتزعة، ص26). دیگران نیز از ابن‌سینا تا ملاصدرا و پس از وی، همگی همین تقسیم و تعریف را می‌پذیرند. 📚 بر این اساس، نفس تنها در/برای جسم طبیعی متحقق می‌شود و جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند باشد. ⚒ مراد از جسم صناعی، آن است که توسط انسان یا حیوان ساخته شده باشد و به همین صورت در طبیعت موجود نباشد. فارابی به‌خوبی اشاره کرده است که «وقتی می‌گوییم صناعی، دلالت بر فاعل دارد» (المنطقیات، ج3، ص400). ابن‌سینا هم در جایی گفته است که صناعی آن است که از صناعت به وجود آید. (رساله نفس، ص۱۰-۱۱) البته ملاصدرا حتی شهر را از مصادیق چیزی صناعی دانسته (اسفار، ج8، ص15) و توسعه‌ای معنایی داده است. 🛎 نیز تقسیم سه‌گانه‌ای برای افعال به افلاطون نسبت داده‌اند: فعل اختراعی، طبیعی و صناعی. فعل اختراعی فعل مخصوص خداوند است، که موجود کردن چیزی از هیچ است (أیس از لیس)؛ فعل طبیعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدین‌نحو که صورت اولی از میان برود و مبدل به صورت دومی شود. فعل طبیعی مخصوص علت‌هاست که به اذن خداوند کار می‌کنند؛ فعل صناعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدون اینکه صورت اولی از میان برود. فعل صناعی، فعل معلول‌هاست که با اراده و مشیت خداوند کار می‌کنند. (رسائل ابن‌حزم اندلسی، ص391) 💢 بر این اساس، به نظر می‌رسد بنا بر تعریف، نفس‌شناسی ارسطویی فیلسوفان مسلمان امکان ساخته شدن ماشینی با هوش مصنوعی قوی را رد می‌کند، زیرا: - اگر ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن باشد، جسم صناعی باید بتواند نفس‌مند شود؛ - جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند شود (نفس کمال جسم صناعی نیست)؛ - نتیجه: ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن نیست. (مطابق قاعدۀ رفع تالی). ⭕️ اما آیا این نتیجه صحیح است؟ ادامه دارد ... 🖊 رضا درگاهی‌فر @PhilMind
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دومین کنفرانس «علوم شناختی و رسانه» اسفندِ امسال برگزار می‌شود 🔹کنفرانس ملی «علوم شناختی و رسانه» در اسفند ماه با هدف جاری‌سازی فناوری‌های راهبردی در حوزۀ رسانه برگزار خواهد شد. 🔹از مهمترین محورهای کنفرانس می‌توان به «هوش مصنوعی و رسانه»، «اقناع در رسانه»، «اقتصاد رفتاری و رسانه»، «سیاست‌گذاری عمومی و رسانه»، «علوم تصمیم و رسانه»، «روانشناسی شناختی و رسانه» و «درگیرسازی مخاطب در رسانه» و «مخاطب شناسی در رسانه» اشاره کرد. 🔸علاقه‌مندان حداکثر تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ فرصت دارند تا اصل مقالات خود را در محورهای اعلامی از طریق وبگاه کنفرانس به نشانی fnccsm.com ارسال کنند. @Farsna - Link
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🔴 از هوش مصنوعی رایگان و نامحدود سوال بپرس ... 🆔 https://avalai.ir/ ✅ دستیار صوتی هوش مصنوعی فارسی زبان "پرسش" نخستین مدل زبانی آموزش دیده فارسی زبان در کشور و ارائه شده توسط استارتاپ AvalAi ✅ چت رایگان با ChatGPT در پلتفرم AvalAi ✅ مدل اختصاصی ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی "مترجم" با قابلیت ترجمه نامحدود، رایگان و مفهومی 🔴 ما یک استارتاپ ایرانی هستیم ‌که موفق شدیم اولین مدل زبانی هوش مصنوعی (LLM) فارسی رو آموزش بدیم و به صورت رایگان در دسترس عموم قرار بدیم. ثبت نام رایگان : 🆔 https://avalai.ir/ دانلود اپلیکیشن از کافه بازار : 🆔 https://cafebazaar.ir/app/com.avalai.avalai
[ Photo ] 💢 پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می کند: 💠 سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های «علوم انسانی و فضای مجازی» ✴️موضوع این گفتگو: «آیا رسیدن به قله هوش مصنوعی ضرورتی دارد؟» 👨‍🦳سخنران: دکتر روح‌الله رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از مدیران اسبق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون 🗒 تاریخ برگزاری: شنبه 20 آبان ماه 1402 🕟 ساعت: 14:00به وقت تهران 🔸 درباره نشست: به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های «علوم انسانی و فضای مجازی» توسط هسته مطالعات علوم انسانی فضای مجازی با عنوان « آیا رسیدن به قله هوش مصنوعی ضرورتی دارد؟» با ارائه دکتر روح‌الله رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از مدیران اسبق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون همراه با پرسش و پاسخ، و نقد و نظر کارشناسان در روز شنبه مورخ 20 آبان ماه سال جاری در پژوهشگاه فضای مجازی به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. 🌐 لینک ورود به رویداد: (به منظور سهولت در ورود لطفا فیلترشکن خود را خاموش کنید) B2N.IR/U19198 🏢 سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ غربی ،پلاک ۱۷، پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
موبایلِ مجهز به هوش مصنوعی در راه است 🔹سامسونگ سرویسی به نام Galaxy AI معرفی کرده که ترجمۀ همزمانِ تماس‌های صوتی را امکان‌پذیر می‌کند. به گفتۀ سامسونگ این سرویس از اوایل سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار می‌گیرد. 🔹این شرکت گفته ترجمۀ تماس‌ها به‌صورت محلی و از طریق خود دستگاه انجام می‌گیرد، نه سرورهای ابری. در تماس‌ها نیز به‌محض صحبت کردن، ترجمۀ صوتی و متنی به‌صورت همزمان نمایش داده خواهد شد. @Farsna
📢نشست علمی «وجودشناسی ذهن در فلسفه؛ فیزیک کوانتوم و عصب شناسی2» 🔸زمان: پنجشنبه 25 آبان 1402، ساعت 10 🔸مکان: ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها 🔸 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1 @ENOEnsani
💢نمایشگاه تخصصی راینوکاپ ایران برگزار می گردد 🔹پانزدهمین رویداد بین المللی هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (RAINOCUP 2023)، نمایشگاه تخصصی با موضوعات هوش مصنوعی، رباتیک، شهر هوشمند و علم و فناوری برگزار می نماید. 🔹دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در محل مصلی بزرگ شهر از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ آبان ماه سال جاری، میزبان شرکت کنندگان محترم از سراسر کشور می‌باشد. 🔹بازدید برای عموم مردم آزاد بوده و بازدید کنندگان محترم از ساعت ۱۰ الی ۲۰ می‌توانند از تماشای نمایشگاه تخصصی و رقابت ربات ها و فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی لذت ببرند. ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
هدایت شده از فلسفه ذهن
قید «طبیعی» در تعریف و امکان (2) ❇️ آیا بر پایۀ تعریف ارسطویی‌تبار نفس، که فیلسوفان مسلمان پذیرفته‌اند، می‌توان امکان ماشین هوشمند و دارای آگاهی پدیداری را انکار کرد؟ ✳️ نگارنده در کلمات فیلسوفان مزبور، دلیل و وجهی برای افزودن قید «طبیعی» و بیرون راندن جسم صناعی از تعریف نیافته است. به نظر می‌رسد حضور این قید در تعریف تنها ازآن‌رو بوده است که تحقق جسم صناعی یا ماشین هوشمند نزد این فیلسوفان کمترین احتمال وقوعی نداشته است. ⚠️ به بیانی دیگر و موافق اصطلاحات امروزین، حضور این قید در تعریف مزبور به‌گونۀ ad hoc است. 🛎 قید یا فرض یا فرضیۀ ad hoc آن است که به نظریه افزوده می‌شود تا آن را از ابطال یا برخی مشکلات برهاند، بدون اینکه حضورش دلیلی یا وجهی داشته باشد. 🔰 گویا فیلسوفان مزبور دیده‌اند که اگر در تعریف نفس بگویند «کمال اول برای جسم ...»، آنگاه تعریفشان کمالات اول مصنوعاتی مانند شمشیر را نیز شامل خواهد شد، پس برای اینکه چنین نشود، قید «طبیعی» را به تعریف افزوده‌اند. لازمۀ چنین تعریفی این است که از پیش مفروض انگاشته شود که جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌دار باشد. پذیرش این لازمه اگر آگاهانه بوده باشد، ظاهراً دلیلی جز استبعاد نداشته است. ⭕️ اگر کسی واقعاً معتقد است که تنها جسم طبیعی می‌تواند نفس‌مند شود، باید بتواند چرایی این اختصاص را تبیین کند. صرف طبیعی یا صناعی بودن، یعنی مثلاً انسان‌ساز بودن یا نبودن جسم، بی‌ربط به نفس‌دار بودن یا نبودن به نظر می‌رسد. آیا مثلاً در ذات سلول‌هایی که در حیوانات و گیاهان یافت می‌شوند، يا در ذات تركيبات خاصي از آنها، قوۀ نفس‌مندی نهفته است؟ از این نکته می‌گذرم که تقسیم جسم به طبیعی و صناعی نیز خود مشکلاتی در پی دارد که باید حل شوند. 💢 برخی بر اساس مبانی حکمت متعالیه، به‌ویژه حدوث جسمانی نفس، معتقد شده‌اند که تحقق ماشین دارای هوش مصنوعی قوی ممکن است، تنها باید ماشین پیچیدگی‌های لازم برای برخورداری از نفس‌مندی یا هوش‌مندی را دارا شود. حتی برخی پیشنهاد کرده‌اند که به‌جای هوش مصنوعی، تعبیر مغز یا بدن مصنوعی به کار برده شود، زیرا هوش یا نفس اولا و بالذات متصف به مصنوعی بودن نمی‌شود. کسی که چنین می‌اندیشد، قید «طبیعی» را برای تعریف نفس لازم نمی‌بیند. ❇️ بنابراین نه‌تنها نباید بر اساس تصویری که تعریف مزبور از نفس‌مندی به دست می‌دهد، هوش مصنوعی قوی را انکار کرد، که باید بر اساس امکان آن – اگر استدلال و تبیینی مستقل بر استحاله‌اش در کار نباشد – به تعریف مجدد نفس یا هوش‌مندی پرداخت، که تمام انواع آن را در بر گیرد. 🖊 رضا درگاهی‌فر @PhilMind
✅ ابزاری برای شناسایی متون تهیه شده با ابزارهای هوش مصنوعی به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام به نقل از «تک‌اکسپلور»، در زمانه‌ای که نگرانی‌ها در محافل دانشگاهی در ارتباط با مقالات تولید شده با هوش مصنوعی افزایش یافته ، خبرهای امیدوارکننده‌ای از دانشگاه «کانزاس» (آمریکا) منتشر شده است. محققان این دانشگاه یک آشکارساز (ردیاب) متن تولیدی هوش مصنوعی برای مقالات علمی ابداع کرده‌اند که تقریبا در ۱۰۰ درصد موارد می‌تواند محتوای نوشته شده توسط انسان را از محتوای تولیدی با هوش مصنوعی متمایز کند. 🌐 لینک متن کامل خبر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع) 🌐 https://Www.ihu.ac.ir ▫️پیامرسان ایتا، بله و روبیکا: 🆔 @ihu_ac_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
«کد اقناع» منتشر شد 🔷جدیدترین کتاب انتشارات خبرگزاری فارس با نام «کد اقناع» نوشته کریستوف مورین و پاتریک رنوویس و ترجمه پیام تیرانداز منتشر شد. 🔷این کتاب به آخرین دستاوردهای دانش بشری در حوزۀ علوم شناختی، عصب‌شناسی و نورولوژی می‌پردازد و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که بیشتر تلاش‌هایتان برای متقاعدکردن دیگران، برای مغز بهینه‌سازی نشده است. 🔷در این کتاب استراتژی‌های اثبات‌شده‌ای را یاد خواهید گرفت تا اطمینان پیدا کنید که پیام‌هایتان وارد ذهن مخاطب شده و مؤثر واقع می‌شوند. مخاطب این کتاب اهالی رسانه، روابط‌عمومی‌ها، دانشجویان علوم ارتباطات، فعالان بازاریابی و علاقه‌مندان به این مباحث است. کتاب را از اینجا تهیه کنید @Farsna
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» 👤 ارائه‌کنندگان: دکتر کاظم فولادی قلعه دکتر مهدی همازاده دکتر ابوالفضل صبرآمیز دکتر محمدحسن مرصعی دکتر بهروز مینایی 🗓 از سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍  قم، ابتدای جاده قدیم تهران،    دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران،    دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir پیوستن به کانال رویداد: https://eitaa.com/joinchat/2269512280C234b9605d6 https://t.me/+gpuBw16Y-SZhNThk
بریده ای از ص۲۳۱ کتاب هوش مصنوعی و آینده انسان
‍ ✅ چرا این روزها مدام باید در اینترنت ثابت کنیم که ربات نیستیم؟ 🔴 این روزها هنگام استفادۀ روزمره از اینترنت مدام از ما خواسته می‌شود که اثبات کنیم واقعاً انسان هستیم نه ربات. برای این کار گاهی باید چند حرف یا عدد کج‌و‌معوج را تایپ کنیم یا پازل حل کنیم یا جدیداً یک حیوان کوچکِ سه‌بعدی را بچرخانیم تا با همانند خودش هم‌راستا شود. به این آزمون‌های کوچکِ انسانیت کپچا (CAPTCHA) می‌گویند. این کلمه از حروف ابتدایی عبارت طولانیِ «تست تورینگ کاملاً اتوماتیکِ عمومی برای جداکردن کامپیوتر از انسان» ساخته شده است و وظیفه‌اش نیز دقیقاً همین است. 🔴 اما سؤال اینجاست که چرا هر روز کپچاها دارند سخت‌تر و وقت‌گیرتر می‌شوند؟ مثل هر چیز دیگری که ربطی به تکنولوژی در سال ۲۰۲۳ دارد، اینجا هم پای هوش مصنوعی وسط است. 🔴 کپچاها طراحی شده‌اند تا جلوی ورود هکرها، هرزنامه‌ها و انواع و اقسام چیزهای دردسرسازی را بگیرند که ممکن است هنگام خرید اینترنتی اطلاعات حساب شما را بدزدند، کامنت‌ها یا ایمیل‌ها جعلی برایتان بفرستند یا سرتان کلاه بگذارند. و در مجموع باید گفت که در انجام وظیفه‌شان موفق عمل می‌کنند، اما مسئله این است که ربات‌های اینترنتی خیلی زود ترفندهایشان را یاد می‌گیرند و سازندگانِ کپچاها مجبور می‌شوند معماهای جدیدتری بسازند. از قضا ساختن یک کپچا اصلاً کار آسانی نیست. 🔴 ضرب‌المثلی در دنیای کسب‌و‌کار می‌گوید: «سریع، ارزان یا خوب؟ فقط می‌توانید دوتا را انتخاب کنید». جف یان، استاد علوم کامپیوتری که روی کپچاها کار می‌کند می‌گوید: این سه گانه در کپچاها «امنیت، کاربری آسان یا دقت» است. متأسفانه نمی‌شود سه‌تای آن‌ها را در کنار هم داشت. 🔴 اولین کپچاها که در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ ساخته شدند، از حروف و اعداد استفاده می‌کردند. دلیلش آن بود که کامپیوترها نمی‌توانستند کاراکترها را از روی عکس تشخیص دهند. چند سال بعد گوگل از این تکنولوژی استفاده کرد تا با استفاده از آن متن کتاب‌های غیردیجیتالی را برای سرویس کتاب‌ خودش، به‌کمک کاربران دیجیتالی کند. چیزی نگذشت که کامپیوترها توانستند با دقتی فوق‌العاده حروف و اعداد را تشخیص دهند. اینجا بود که کپچاها به سمت تشخیص عکس یا حل پازل‌های ساده رفتند. 🔴 در این میان، شرکت‌های مختلفی هم خدمات حل کپچا ارائه می‌کردند. مثلاً شرکت «توکپچا» با استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای جهان سوم، هزار کپچا را در ازای یک دلار حل می‌کرد. اهالی هوش مصنوعی هم خیلی زود شانس‌شان را در این زمینه امتحان کردند. 🔴 مسئلۀ بعدی این است که حل‌کردن کپچاها و علی‌الخصوص شکست‌خوردن در حل آن‌ها برای کاربران تجربۀ بسیار ناخوشایندی است. احتمال بالایی وجود دارد که اگر کاربری در حل یک کپچا شکست بخورد، در صورتی که مجبور نباشد، کلاً آن کار را رها کند. حتی تعداد قابل‌توجهی از کاربران به محض رسیدن به یک کپچا کار را رها می‌کنند. این معضل باعث شده است تا خدمات‌دهندگان اینترنتی به فکر راهکارهای تازه‌ای بیفتند که وظیفۀ شناخت ربات‌ها را از روی دوش کاربران بردارد و روی نحوه یا مسیر عملکرد ربات‌ها متمرکز شود.   @amniatemeli
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رویداد طبا(طراحی برای آینده) به همت مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه در زمینه هوش مصنوعی با هدف تشویق شرکت‌کنندگان خبره در حوزه هوش مصنوعی برگزار می‌شود. در این رویداد، با بررسی و ارزیابی پیشنهاده (پروپوزال)‌ها، افراد نخبه در زمینه هوش مصنوعی به تشخیص داوران شناسایی شده و از طریق حمایت‌های معنوی و مالی مرکز رشد، تشویق می‌شوند تا پیشنهاده های خود را به ثمر برسانند. محورهای کلی این رویداد به شرح زیر است:  • هوش مصنوعی و شناخت اجتماعی • هوش مصنوعی و ذهن • هوش مصنوعی و علم داده • هوش مصنوعی و مدیریت • هوش مصنوعی و امنیت دیجیتال • هوش مصنوعی و بازار سرمایه • هوش مصنوعی و آموزش • هوش مصنوعی و رسانه • هوش مصنوعی و خدمات اجتماعی • هوش مصنوعی و صنعت اطلاعات بیشتر: https://iict.ac.ir/1402/08/taba/ https://inandin.ir/
همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با مجوز ISC برگزار می‌گردد مهلت ارسال چکیده مقالات: 1402/09/20 مهلت ارسال اصل مقالات:‌ 1402/11/20 اعلام نتایج داوری مقالات: 1402/12/25 زمان برگزاری همایش: 13-1402/02/12 ارتباط با دبیرخانه و ارسال مقاله وبسایت: Rcnm.qomirib.ac.ir ایمیل: rcnmconference@gmail.com پیام‌رسان ایتا: ‌@Rcnmconference کانال همایش در بله: ble.ir/join/6MbAcGFMGS کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1 ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚 کتاب «متافیزیک معرفت»، نوشته کیث هوساک، در 328 صفحه توسط انتشارات آکسفورد در 2007 چاپ شده است. 🌕 در این کتاب چند مبحث و فصل مهم و مرتبط با فلسفه ذهن مطرح شده است. ✳️ پیش‌فرض نویسنده این است که معرفت درواقع رابطۀ بسیط غیرفیزیکی است و ازاین‌رو وظیفۀ معرفت‌شناسی تحلیل معرفت از راه صدق و توجیه نیست، بلکه مطالعۀ توجیه است با مفروض انگاشتن مفهوم معرفت. ☘️ فصل نخست تبیین می‌کند که معرفت رابطه‌ای میان ذهن و واقعیت است. در این فصل در این باره بحث شده است که آیا معرفت، یک است؟ سپس رابطۀ میان معرفت و حالات ذهنی را بررسی می‌کند. 🍀 محور بحث در فصل سوم، است و بیان می‌شود که محتوا گونه‌ای یک واقعیت است و محتوا ویژگی است و همین ویژگی، ارزش شناختی فعل ذهنی را متعین می‌سازد. سپس دربارۀ و رابطه‌اش با بحثی مطرح می‌شود. 🌿 نویسنده فصل پنجم را به بحث دربارۀ اختصاص می‌دهد و می‌کوشد و را از راه معرفت تعریف کند. می‌گوید یک حالت ذهنی آگاهانه است اگر مصداق گونه‌ای خاص از کلی (universal)، یعنی (quale)، باشد. 🌱 در فصل ششم دربارۀ چیستی بحث می‌شود و نویسنده، همنوا با جان لاک، شخص را نیز بر اساس معرفت تعریف می‌کند: شخص آن ذهنی است که می‌تواند تحت مفهوم "من" دربارۀ خود بیندیشد؛ پس شخص آن موجودی است که خود را تحت مفهوم "من" می‌شناسد. در این فصل دربارۀ ، و نظریۀ نیز مباحثی مطرح شده است. 🖊 رضا درگاهی‌فر @PhilMind
کرسی علمی ترویجی هوش مصنوعی و فرهنگ ؛ فرصت ها و چالش ها ارائه دهنده : دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ناقدان: دکتر جواد حق گو، دانشیار دانشگاه تهران (دبیر نشست) دکتر سمانه کشوردوست، عضو هيات علمي دانشگاه تهران زمان : دوشنبه ۱۳/آذرماه/۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان : تهران، خیابان وصال شیرازی، خیابان شفیعی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامي دانشگاه تهران حضور مجازی در نشست: https://vroom.ut.ac.ir/mae5
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه (هایی) به ذهن تان خطور می کند؟ 🔻پ ن: بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید. عصر داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند. حسینعلی رحمتی ۶ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
هدایت شده از فلسفه ذهن
1_7937464284.mp3
39.11M
💥صوت اولین نشست از مجموعه جلسات فلسفه هوش مصنوعی، با ارائه دکتر کاظم فولادی قلعه و موضوع «چیستی و تاریخچه » 📍دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 📅 سه‌شنبه ۲۳ آبان @PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
1_8108186037.mp3
36.55M
💥صوت دومین نشست از مجموعه جلسات فلسفه هوش مصنوعی، با ارائه دکتر مهدی همازاده ابیانه و موضوع «نظریه‌های در » 📍دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 📅 سه‌شنبه ۷ آذر @PhilMind