eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چه خوش است دست از جان شستن و دنیا را سه طلاقه كردن؛ از همه قید و بند اسارت حیات آزاد شدن؛ بدون بیم و امید علیه ستمگران جنگیدن؛ پرچم حق را در صحنه خطر و مرگ برافراشتن؛ به همه طاغوت‌ها «نه» گفتن؛ با سرور و غرور به استقبال شهادت رفتن. 🗓 شهید مصطفی چمران @zekrolmout
۵۰ 🔰 امام هادی علیه‌السلام فرمودند: «اُذْکُر مَصرَعَکَ بَینَ یَدَیْ اَهلِکَ، لا طبیبَ یَمنَعُکَ وَ لا حَبیبَ یَنْفَعُکَ» به یاد آور آن‌گاه را که هنگام مرگ، در برابر بستگانت افتاده‌ای، نه طبیبی هست که مانع مردن تو شود، نه دوستی که بتواند سود بخشد. 📚 أعلام الدین، صفحه ۳۱۱ 🏴 شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد. @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۵۰ 🔰 امام هادی علیه‌السلام فرمودند: «اُذْکُر مَصرَعَکَ بَینَ یَدَیْ اَهلِکَ، لا طبیبَ یَمنَ
🔸 «روایت تمام شد، حالا چه باید کرد؟ چون دیگر هیچ پزشکی هم نیست که بتواند مرگ را از تو دور کند. «وَ لا حَبِیبَ ینْفَعُکَ»؛ هیچ دوستی هم نمی‌تواند به تو خدمتی کند و سودی برساند. ❓حالا چه کنیم؟ اینجا این نکته است که حضرت می‌فرمایند: بدان! کارَت به اینجا می‌رسد. همه ما کارمان به اینجا می‌رسد ‌که هیچ طبیب و پزشکی نمی‌تواند مرگ را از ما دور کند و هیچ دوستی هم نمی‌تواند به ما نفعی برساند. 🔹 حالا آیا چیزی هست که آن موقع به درد ما بخورد و به ما حیات و زندگی ببخشد و ما را زنده کند، نه؟ من آیه قرآن می‌خوانم: «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ اُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیوۀً طَیبَةً» (سوره نحل آیه ۹۷)؛ هر کس عمل شایسته‌‏ای انجام بدهد، چه مرد و چه زن و حال اینکه مؤمن باشد، ما به او یک زندگی گوارا می‌بخشیم و زنده‌اش می‌کنیم. اما چه حیاتی؟ «حَیوۀً طَیبَةً». پس آن موقع چه چیزی به درد ما می‌خورد؟ عمل صالح، ما را زنده می‌کند، امّا یک زندگی پاکیزه و گوارا». 🔖 بخشی از شرح مرحوم آقامجتبی تهرانی بر حدیث مذکور @zekrolmout
«میان قبر شبی که شدم تک و تنها کسی به غیر همین پنج تن نمی‌آید» @zekrolmout
۵۱ 🔰 وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا 📚 (اسراء، ۸۰) 📌 ترجمه الهی‌قمشه‌ای: بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکّه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما. 🔰 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اقْبِضْ عَلَى الصِّدْقِ نَفْسِي، وَ اقْطَعْ مِنَ الدُّنْيَا حَاجَتِي، وَ اجْعَلْ فِيما عِنْدَكَ رَغْبَتِي شَوْقاً إِلَى لِقَائِكَ، وَ هَبْ لِي صِدْقَ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ. 📚 (فقره ۴ دعای ۵۴ صحیفه سجادیه حضرت سجاد علیه‌السلام) 📌 ترجمه انصاریان: خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و جان مرا بر پایۀ درستی و راستی و عمل و اخلاق دریافت کن و نیازم را از دنیا بگسل و رغبتم را در آنچه نزد توست، در حالی که مشتاق لقایت باشم، قرار ده؛ و صدق توکّل بر وجود مبارکت را به من ببخش. @zekrolmout
🔰 توجه داشتن به مرگ «ما رفتنی هستیم؛ آقا این یک مسئله واضحی است؛ همه‌مان خواهیم رفت؛ همه‌مان در رحیل هستیم؛ توی راهیم همه. از من نزدیک است، شما جوانید یک قدری عقب‌تر؛ آن هم معلوم نیست؛ مرگ هم معلوم نیست که برای پیر و جوان فرقی بگذارد؛ یک آمد معینی است؛ همه رفتنی هستیم؛ کوشش کنید که آن وقت که ملک موت می‌آيد و مشاهده می‌کنید او را، آن با شما به یک صورت رحمانیت عمل کند؛ شما را که می‌برد به یک صورت خوب ببرد. کوشش کنید که آن‌جا که باب رحمت است بسته نشود و باب غضب باز نشود؛ از خدا بخواهید که بشود این‌طور». 🎙 سخنرانی امام در جمع روحانیون ارومیه؛ ۱۳۵۸/۱۰/۱۰. 📚 «روح عرفانی روح‌الله»؛ صفحه ۱۴۸ @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵۲ قسم به وعده ی شیرین «من یمت یرنی» که ایستاده بمیرم به احترام علی به حال سجده بیفتم به احترام علی خوشا دمی که بمیرم به زیر گام علی به گنبد و به ضریح و به حرمت نجفش علی امام من است و منم غلام علی 🔰 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به حارث همدانی که از شیعیان مخلص ایشان بود، فرمودند: يا حارَ هَمْدانَ مَن يَمُتْ يَرَني مِن مؤمنٍ أو مُنافِقٍ قُبُلا 📚 نقل از تفسیر القمی؛ ج ۲؛ صفحه ۲۶۵ @kashani1395 @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۵۲ #ادبیات قسم به وعده ی شیرین «من یمت یرنی» که ایستاده بمیرم به احترام علی به حال سجده بی
عالم در یک مسیر کلی به سمت توحید قدم برمی‌دارد. در قیامت، مصداق تام و کمال ظهور توحید را داریم. در رجعت رقیقه‌ای از ظهور توحید را داریم. در ظهور هم مقداری رقیق‌شده ظهور توحید را داریم. (قال الإمامُ الباقرُ عليه السلام: أیّام الله ثلاثه: یوم یقوم القائم، یوم الکرّة، یوم القیامة) این آشکار شدن و ظهور توحید که گفته می‌شود به چه معناست؟ 🔹 در سوره انفطار در مورد قیامت می‌فرماید:«وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» 🔸 آیه ۱۶۵ بقره:«وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» 🔹 آیه ۱۶ غافر:«لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» می‌بینیم که هر سه آیه به ظهور و بروز قدرت و یگانگی خدا در قیامت اشاره می‌کند. این سؤالات از آیات ایجاد می‌شود: ❓مگر قبل از قیامت، امر برای خدا نبود؟ ❔قیامت زمان ایجاد توحید است؟ یا جای ظهور و بروز توحید است؟ ❓مگر قوت قاهره از آنِ خدا نبود؟ ❔لاحول و لا قوه الا بالله مگر همشگی نیست؟ این‌ها همه بوده؛ ولی قرار است این‌ها ظاهر و مکشوف بشود. عالم به سمت ظاهر شدن توحید قدم برمی‌دارد. و لاجرم همه‌ی ما به سمت این حقیقت، در حرکت هستیم. 🔸 لذاست که در آیه‌ی ۶ سوره انشقاق می‌فرماید:«يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ» تعبیر از مومنین نمی‌کند. می‌گوید همه‌ی انسان‌ها به سمت خدا در حرکت هستند. ❓چه اتفاقی می‌افتد که در آن سه پدیده، ظهور توحید را خواهیم داشت؟ ❔آیا خدا جلوه‌گری دیگری آن‌جا می‌کند؟ خدا که در همان حالت قبل هست. منتهی این وسط یک‌سری حجاب‌ها، پرده‌ها و واسطه‌ها هستند که در آن سه پدیده، رنگ می‌بازند. خدا که همان خدا است. منتهی دیگران کنار می‌روند و قدرت خدا از همیشه معلوم‌تر می‌شود. تو می‌بینی فرمان‌روایانِ دیگر، تحت فرمان خدا بودند. این برای انسان مسجل می‌شود. تمام نظام اسباب و مسببات تغییر می‌کند. به‌هم‌ریختگی ایجاد می‌شود. در نظر تو واضح می‌شود که کوه از خودش ایستادگی‌ای نداشت؛ آب از خودش رفع تشنگی نداشت و ... 🔸 در آیه شریفه می‌فرماید: «وتقطّعت بهم الاسباب» 🔰 لذاست که عمده‌ی فشار سنگینی که موقع مرگ بر انسان می‌آید بخاطر به هم ریختن تصورات ذهنی اوست. می‌بینی هیچ چیز قدرتی ندارد و دست تو به هیچ‌جایی بند نیست. اینکه نظامی که تصور می‌کردی همه‌کاره‌ست فرو می‌پاشد، سخت است. در مراحلی که انسان تا قیامت طی می‌کند، مرگ نیز یکی از مراحل است. در هنگام مرگ، تمامی انسان‌ها تجلی انسان کامل را می‌بینند و می‌فهمند که تا به کجا می‌توانستند به کمال برسند. تجلی اقامه‌ی توحید در دنیا به واسطه‌ی انسان کامل بر انسان نمایان می‌شود. 📌 در روایت است که نیست بر مشرک یا مومنی مگر اینکه موقع مرگ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را می‌بیند. به چه کیفیتی؟ به این کیفیت که می‌بیند تمام مقدرات عالم دست امیرالمؤمنین‌ است. @zekrolmout
۵۳ 🔰 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: «قَدْ غَابَ عَنْ قُلُوبِكُمْ ذِكْرُ الْآجَالِ وَ حَضَرَتْكُمْ كَوَاذِبُ الْآمَالِ فَصَارَتِ الدُّنْيَا أَمْلَكَ بِكُمْ مِنَ الْآخِرَةِ وَ الْعَاجِلَةُ أَذْهَبَ بِكُمْ مِنَ الْآجِلَةِ. وَ إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَى دِينِ اللَّهِ، مَا فَرَّقَ بَيْنَكُمْ إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ فَلَا تَوَازَرُونَ وَ لَا تَنَاصَحُونَ وَ لَا تَبَاذَلُونَ وَ لَا تَوَادُّونَ». 📚 خطبه ۱۱۳ 💠 شرح و ترجمه‌ی خطبه @zekrolmout
کفن که دست مرا بست، دست تو باز است... السلام علیک یا رحمة الله الواسعة و یا باب نجاة الامة @zekrolmout
4_5895314381557729560.mp3
9.26M
«گر بدانم به دم مرگ که حشرم با توست از لحد رقص‌کنان تا به قیامت بروم» @zekrolmout
۵۴ 🔰 دعاهای مأثور در سجود: حجت‌الاسلام سید محمدجواد شبیری: آیت الله والد مد ظله به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. 💠 «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» 🔸 این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می‌خوانده‌اند[۱]. مرحوم کلینی در باب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موسی علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۲]. 📚 [۱] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. 📚 [۲] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. 🌐 بهتر است متن کامل مطالعه شود. @zekrolmout
۵۵ 🔰 قال الإمام الکاظم علیه‌السلام: «كُن فِی الدُّنیا كَساكِنِ دارٍ لَیسَت لَهُ، إنَّما ینتَظِرُ الرَّحیلَ». در دنیا، مانند كسى باش كه در خانه‌اى ساكن است كه مال او نیست و منتظر رفتن است. 📚 تحف‌العقول، صفحه ۳۹۸. @zekrolmout
متن زیر توسط مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در مورد نوشته و منتشر شد: «بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 پرده اول: مواجهه تمدنی غرب و حقیقت مرگ: مرگ سرنوشت محتومی است که زندگی آدمیان را در برگرفته است. مواجهه تمدن‌ها در برابر مرگ می‌تواند یک مواجهه تعیین‌کننده باشد در شکل‌گیری یک تمدن. حقیقتی مثل مرگ برای تمدنی که بر پایه حیات حیوانی شکل گرفته است یقیناً می‌تواند به عنوان سرنوشتی که فنا و نابودی را به ارمغان می‌آورد تلقی شود. تمدن غرب مدام از مرگ‌آگاهی فرار کرده است و سعی کرده مدام در دریای غفلت و فراموشی خود را از ترس و اضطراب مرگ رهایی بخشد. حتی تکنولوژی غرب آرزوی دیرین خود را شکست دادن مرگ می‌داند. رمان‌ها و داستان‌هایی که در حیات غرب شکل گرفته‌اند در خیال‌پردازی‌هایشان مدام تکنولوژی‌هایی را می‌پرورانند که سرنوشت محتوم مرگ را کنار زده و ابدیت را برای انسان به ارمغان آورده‌اند. این فرار تمدنی از مرگ در همه جا خودش را نشان داده خصوصاً در مسئله فرهنگ حیات غربی. تمام عناصر فرهنگی غرب در خدمت این هستند که آدمی سرنوشت محتوم خویش را فراموش کند و خود را غرق در دنیا و هوس‌ها و شهوات کند. 🔰پرده دوم: انقلاب اسلامی و آغاز عصر مرگ‌آگاهی: انقلاب اسلامی با الهام‌بخشی از قیام حیات‌بخش حسینی از ابتدای مواجهه خود با سلاحی به مبارزه با تمدن غرب و نظام سلطه پرداخت که مرگ‌بارترین سلاح‌ها در برابر آن سر تسلیم دارند و آن چیزی نبود جز خود مرگ! نظریه پیروزی خون بر شمشیر همین است. مردمان آن بیش از آن‌ که عاشق و مشتاق زندگی دنیا باشند شیدا و واله مرگ هستند. صحنه عاشورا همواره در برابر حسینی مرامان حاضر بوده است. صحنه‌ای که در آن امام امت، مرگ و شهادت خود را تقدیم تاریخ بشریت برای هدایت آدمیان می‌کند. واضح است که وقتی تمدن غربی با عملیات استشهادی مواجه می‌شود در تحلیل آن دچار گم‌گشتگی و سرگشتگی شود. عملیات استشهادی یعنی مرگ را در آغوش گرفتن؛ یعنی با حقیقتی که همواره تمدن غرب در پی فرار از آن و به فراموشی سپردن آن بوده است به جنگ تمدن غرب آمدن. تکنیک و تکنولوژی غرب مدرن هم‌چنان در برابر مرگ سر تعظیم دارد و خود را عاجزتر از آن می‌بیند که بتواند مرگ را دور بزند هر چند در خیال‌پردازی‌های خود این موضوع را مکرراً با ایده‌های مختلف دنبال می‌کند. 🔰آموزه‌های تمدنی اسلامی برای بالندگی عصر : تمدن اسلامی یک تمدن شهوت پیش نیست. یک تمدن هوس‌باز نیست. یک تمدنی نیست که رب و الهه خویش را هوی و هوس‌های خودش قرار داده است. تمدن اسلامی یک تمدن هدایت‌بنیان است. یک تمدن معنویت‌پایه است. یک تمدن عقلانیت‌محور است. اما راه‌حل چیست؟ شاید یکی از مؤثرترین راهبردها است. روایات زیادی در باب مرگ آگاهی از حضرات معصومین علیهم‌السلام است که چند نمونه را مورد نظر قرار می‌دهیم: ▪️و قال النّبيّ صلی الله علیه و آله و سلم: أَفْضلُ الزُّهدِ في الدّنيا ذكر الموت و أَفْضلُ العبادةِ ذِكرُ الموت و أَفْضلُ التَّفَكُّرِ ذِكرُ الموت فَمَنْ أَثْقَلَهُ ذِكْرُ الْموت وَجَدَ قَبرَهُ رَوْضَةً مِن رِيَاضِ الْجَنَّة ▪️و قال النّبيّ صلی الله علیه و آله و سلم: أكْثِرُوا ذكر الْموت فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات‏ ▪️ قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: أَكْثِرُوا مِنْ ذِكرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ فقيل يا رسول اللَّهِ ص و ما هَادِمُ اللَّذَّاتِ قَالَ الْمَوْتُ فَإِنَّ أَكْيَسَ الْمُؤْمِنِينَ أَكْثَرُهُمْ للموت ذِكراً وَ أَحْسَنُهُم لِلْموْتِ اسْتِعْدَاداً. ▪️ أبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال‏: و مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ الْمَوْتِ أَحَبَّهُ اللَّه دعوت اسلام به یاد مرگ و نیز دعوت این دین عزیز به جهاد با جان بدین معناست که اسلام مکرراً می‌خواهد انسان‌ها مواجهه با مرگ داشته باشند. مرگ‌آگاه شوند و بلکه بیش از آن در طلب مرگ باشند. انقلاب اسلامی به واسطه تعالیم نورانی اسلام هم در تکوّن خویش و هم در ادامه راه، با مسائلی مواجه بوده است که عملا بستری برای مرگ‌آگاهی امت ایران را رقم زده است. درگیری‌های مردم ایران با رژیم سفاک پهلوی جنگ هشت ساله دفاع مقدس و مواجهه ایشان با رژیم بعث کشتار حجاج بیت الله حرام، غائله منا جنگ با داعش و شهدای مدافع حریم  اهل بیت علیهم السلام و اکنون مدافعان و مجاهدان عرصه سلامت یکی از ره‌آوردهای عظیم انقلاب اسلامی برای بشریت مرگ‌آگاهی است. جامعه اسلامی مدام به روایت مرگ و راویان مرگ‌آگاهی نیاز دارد؛ کما اینکه سید شهیدان اهل قلم با قلم و صدای خویش ما را به سوی مرگ‌آگاهی رهنمون می‌ساخت و راه آسمان را به ما نشان می‌داد. آوینی راوی مرگ‌آگاهی و راوی راه آسمان بود. انقلاب اسلامی پرورانده این دست راویان است؛ در جنگ روایت نیاز مبرمی به آفرینش این سنخ از راویان داریم. @zekrolmout
۵۶ 🔰 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ وَ لَا تَهْتِكُوا أَسْتَارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ أَسْرَارَكُمْ وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُخْرَجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ ‏لِلَّهِ آبَاؤُكُمْ، فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَكُنْ لَكُمْ قَرْضاً، وَ لَا تُخْلِفُوا كُلًّا فَيَكُونَ فَرْضاً عَلَيْكُم». 🔹 اى مردم، دنيا سراى گذر، و آخرت خانه هميشگى است، از سراى گذر براى خانه دائمى توشه برگيريد، و نزد آن كه اسرار شما را مى‌داند پرده حرمت خود را ندريد، دل‌هايتان را از دنيا خارج كنيد قبل از آنكه بدن‌هايتان را خارج كنند. در دنيا آزموده شده‌ايد، و براى غير آن به وجود آمده‌ايد. 🔸 انسان وقتى از دنيا مى‌رود مردم مى‌گويند: (از ثروت) چه گذاشت و فرشتگان مى‌گويند: (از عبادت) چه فرستاد. خدا پدران‌تان را خير دهد، مقدارى پيش فرستيد كه در آخرت به سود شماست، و تمام آن‌چه را داريد پس از خود به جا نگذاريد كه به زيان شماست. 📚 خطبه ۲۰۳ 🌐 شرح بیشتر خطبه @zekrolmout
🔰 «آنان را که از مرگ می‌ترسند از کربلا می‌رانند» 🔸 ما همه‌ی افق‌های معنوی انسانیت را در شهدا تجربه کرده‌ایم. ما ایثار را دیدیم که چگونه تمثّل می‌یابد، عشق را هم، امید را هم شجاعت را هم و... همه آنچه را که دیگران جز در مقام لفظ نشنیده‌اند، ما به چشم دیدیم... آنچه را که عرفای دل‌سوخته حتی بر سرِ دار نیافتند، ما در شب‌های عملیات آزمودیم. ما عرش را دیدیم، پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند. 🔹 زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است. سلامت تن زیباست، اما پرنده عشق تن را قفسی می‌بیند که در باغ نهاده باشند. 🔸 صحرای کربلا به وسعت تاریخ است و کار به یک «یالیتنی کنت معکم» ختم نمی‌شود. اگر مرد میدان صداقتی، نیک در خویش بنگر که تو را نیز با مرگ انسی این گونه است یا خیر!... آنان را که از مرگ می‌ترسند از کربلا می‌رانند... 👤 سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تمهید، آمادگی و استعداد برای مرگ طبق فرمایش حضرت امیر علیه‌السلام در سه چیز است: 1⃣ انجام واجبات الهی 2⃣ ترک محرمات و گناهان 3⃣ تخلق به اخلاق الهی 💠 بیان استاد رخشاد حفظه الله. @zekrolmout
۵۷ پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🔰 «إِذَا اِسْتَحَقَّتْ وِلاَيَةُ اَلشَّيْطَانِ وَ اَلشَّقَاوَةُ جَاءَ اَلْأَمَلُ بَيْنَ اَلْعَيْنَيْنِ وَ ذَهَبَ اَلْأَجَلُ وَرَاءَ اَلظَّهْرِ». اگر انسان مستحق دوستى شيطان و بدبختى باشد، آرزو در ميان دو چشم او آيد و مرگ در پشت سر او قرار گيرد (مرگ را فراموش می‌کند). 📚 بحارالأنوار، جلد ۶، صفحه ۱۲۶ @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
🔸 فَمَنْ یَکُونُ اَسْوَءَ حالاً مِنّى اِنْ اَنَا نُقِلْتُ عَلىٰ مِثْلِ حٰالى اِلىٰ قَبْرى، پس چه کسى بدحال‌تر از من است، اگر با این حال به سوى گورى برده شوم 🔹 لَمْ اُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتى، وَلَمْ اَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصّٰالِحِ لِضَجْعَتى، که آن را براى خوابیدنم آماده نکرده و با اعمال نیک براى آرمیدن مفروش نساخته‌ام، 🔸 وَمٰالى لاٰ اَبْکى وَلاٰ اَدْرى اِلىٰ مٰا یَکُونُ مَصیرى، وَاَرىٰ نَفْسى تُخٰادِعُنى، چرا گریه نکنم در حالى که نمى‌دانم عاقبتم به کجا ختم مى‌شود و نفسم مرا گول مى‌زند 🔹 وَاَیّٰامى تُخٰاتِلُنى، وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَاْسى اَجْنِحَةُ الْمَوْتِ، و روزگار مرا مى‌فریبد، و بال‌هاى مرگ بالاى سرم در حرکت است، 🔸 فَمٰالى لاٰ اَبْکى، اَبْکى لِخُرُوجِ نَفْسى، اَبْکى لِظُلْمَةِ قَبْرى، اَبْکى لِضیقِ لَحَدى، پس چرا گریه نکنم؟ مى‌گریم براى جان دادن و تاریکى قبر و تنگى لحدم، 🔹 اَبْکى لِسُؤٰالِ مُنْکَرٍ وَنَکیرٍ اِیّٰاىَ، اَبْکى لِخُرُوجى مِنْ قَبْرى عُرْیٰاناً ذَلیلاً، حٰامِلاً ثِقْلى عَلىٰ ظَهْرى، مى‌گریم براى پرسش نکیر و منکر از خودم، مى‌گریم براى بیرون آمدنم از قبر در حالى که برهنه و خوارم و بار سنگین گناه را بر پشتم حمل مى‌کنم... 🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی @zekrolmout
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«یاد مرگ؛ نجات‌بخش انسان از گناه‌کاری» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ~ ۲ دقیقه | ۱۳ مگابایت‌ ‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‎«توحید تشیّع» ● @ShiaTowhidتلگرام | اینستگرام | آپارات
هدایت شده از یاد مرگ
إِلٰهِى إِنْ كانَ قَدْ دَنا أَجَلِى وَلَمْ يُقَرِّبْنِى مِنْكَ عَمَلِى فَقَدْ جَعَلْتُ الاعْتِرافَ إِلَيْكَ بِذَنْبِى وَسائِلَ عِلَلِى. خدایا اگر مرگم فرا رسیده و اعمالم مرا به تو نزدیک نکرده پس اقرار به گناهم را به پیشگاهت وسیله عذرخواهی‌ام قرار دادم. 🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی ترجمه‌ی شیخ حسین انصاریان @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «تمام دل‌خوشی زندگی من این است که وقت مرگ می‌آیی و مرگ شیرین است...» 🗣 @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
۴۱ 🔰«وَاللهِ لاَبْنُ أَبی‌طالِبٍ آنَسُ بِاْلَمْوتِ مِنَ الطّفْلِ بِثَدْیِ أُمِّهِ.» به خدا سوگند، علاقه پسر ابی‌طالب به مرگ، از علاقه کودک به پستان مادرش، بیشتر است. 📚 ؛ خطبه ۵ @zekrolmout
۵۸ 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: «صَلاةُ اللَّيْلِ سِراجٌ لِصاحِبِها فِى ظُلْمَةِ الْقَبْرًِ» 🕯 نماز شب در تاريكى قبر براى صاحبش چراغ است. 📚 بحارالأنوار: ج ۸۷، ص ۱۶۱ ‌ @zekrolmout
۵۹ 🔰 متوکل، از توجه مردم به علیه‌السلام سخت نگران و در وحشت بود. بعضی نیز به متوکل گزارش داده بودند که در خانه امام هادی علیه‌السلام اسلحه، نوشته‌ها و اشیای دیگر جمع‌آوری شده تا او علیه خلیفه قیام کند. 🔸 متوکل بدون اطلاع، گروهی از دژخیمان خود را به منزل آن حضرت فرستاد مأموران به خانه امام هادی علیه‌السلام هجوم آوردند. ولی هر چه گشتند چیزی نیافتند آن‌گاه به سراغ امام رفتند و حضرت را در اتاقی تنها دیدند که در به روی خود بسته و لباس پشمی بر تن دارد و روی شن و ماسه نشسته و به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام را در آن حال دستگیر کرده نزد متوکل بردند و به او گفتند که ما در خانه‌اش چیزی نیافتیم و او را دیدیم رو به قبله نشسته و قرآن می‌خواند. متوکل عباسی در صدر مجلس عیش نشسته بود. جام شرابی در دست داشت و می‌گساری می‌کرد در این حال امام علیه السلام وارد شد. چون امام علیه السلام را دید، عظمت و هیبت امام او را فراگرفت. بی‌اختیار حضرت را احترام نمود و ایشان را در کنار خود نشاند و جام شراب را به آن حضرت تعارف کرد. امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا از این عمل معاف بدار. 🔹 متوکل دیگر اصرار نکرد سپس گفت: پس شعری بخوانید و با خواندن اشعار، محفل ما را رونق ببخشید. امام علیه السلام فرمود: من اهل شعر نیستم و شعر چندانی نمی‌دانم. خلیفه گفت: چاره‌ای نیست باید بخوانی. امام علیه السلام این اشعار را خواندند: بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ‏ وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ وَ أُسْكِنُوا حُفَراً يَا بِئْسَمَا نَزَلُوا نَادَاهُمْ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ أَيْنَ الْأَسَاوِرُ وَ التِّيجَانُ وَ الْحُلَلُ‏ أَيْنَ الْوُجُوهُ الَّتِي كَانَتْ مُنَعَّمَةً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْكِلَلُ‏ فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَاءَلَهُمْ تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ تَقْتَتِلُ‏ قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَ قَدْ شَرِبُوا وَ أَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أُكِلُوا ترجمه: زمام‌داران قدرت‌مند و خون‌ریز بر قله کوه‌ساران بلند، شب را به روز می‌آوردند؛ در حالی که مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری می‌کردند. ولی قله‌های بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند. آنان پس از مدت‌ها عزت و عظمت از قله آن کوه‌های بلند به زیر کشیده شدند و در گودال‌ها (قبرها) جای‌شان دادند، چه منزل و آرامگاه ناپسندی و چه بد فرجامی! پس از آن که آنان در گورها قرار گرفتند، فریادگری بر آنان فریاد زد: چه شد آن دست‌بندهای زینتی و کجا رفت آن تاج‌های سلطنتی و زیورهایی که بر خود می‌آویختند؟ کجاست آن چهره‌های نازپرورده که همواره در حجله‌های مزین پس پرده‌های الوان به سر می‌بردند؟ در این هنگام، قبرها به جای آنان با زبان فصیح پاسخ دادند و گفتند: اکنون بر سرِ خوردنِ آن رخسارها کرم‌ها می‌جنگند. آنان مدت زمانی در این دنیا خوردند و آشامیدند؛ ولی اکنون آنان که خورنده همه چیز بودند خود خوراک حشرات و کرم‌های گور شدند. 📌 سخنان امام علیه السلام چنان بر دل سخت‌تر از سنگ متوکل اثر بخشید که بی‌اختیار گریست به طوری که اشک دیدگانش ریش وی را تر نمود! حاضران مجلس نیز گریستند متوکل کاسه شراب را به زمین زد و مجلس عیش و نوش بهم خورد. به دنبال آن چهار هزار دینار به امام علیه السلام تقدیم کرد و امام علیه السلام را با احترام به منزل خود بازگرداند. 📚 بحارالأنوار: جلد ۵۰، صفحه ۲۱۱ @zekrolmout