eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
502 دنبال‌کننده
433 عکس
773 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۲ ↩️ شامل آیات ۳۲ تا ۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المُعلِّمونَ كلامَ اللّه ِ ، و المُتَلَبِّسونَ بنورِ اللّه ِ ، مَن والاهُم فقد والَى اللّه َ ، و مَن عاداهُم فَقد عادَى اللّهَ»؛ قرآن دانان، آموزگاران كلام خدا و پوشيده در نور خدا هستند. هر كه با آنان دوستى كند، بي گمان با خدا دوستى كرده است و هر كه با آنان دشمنى ورزد، هر آينه با خدا دشمنى ورزيده است. 📚 [كنز العمّال : 2345] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (۱۷) 🔻 به‌کارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام مختصرگویی و نغزگویی امر دیگری‌ست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای خبره است. ✅ امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً» (هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیاده‌گویی خسته‌کننده خواهد بود و آن‌زمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340 به بیان دیگر زیاده‌گویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نه‌تنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالت‌آور است. استاد و مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به‌کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد به‌کار می‌گیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آن‌ها پر است جداً اجتناب نماید. 👈یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است. جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
📘 ‌معرفی کتاب: پسرم تو بالغ شدی ↩️ نکات آموزشی بلوغ برای پسران ✍ پدیدآورنده: خلیل رفیعی طباطبایی 🔺 هدیه‌ای مناسب به پسران نوجوان 🔻 قسمت‌هایی از بخش «سخنی با اولیاء» کتاب: روزهای بلوغ پسرشان روزهای بسیار مهم و حساس است. پسری که تا چند ماه پیش کودکی سر به راه بود و چهره‌ای کودکانه نیز داشت به یکباره دچار تغییرات بزرگ جسمی و روحی می‌شود. … اکثر پسرها تغییرات را از چشم پدر و مادرشان مخفی می‌کنند، آنان یا از طریق دوستان خود کسب اطلاعات می‌کنند و یا در سکوت و اضطراب به‌سر می‌برند که هر دو حالت نیز خطرناک است. تجربه نشان داده است اطلاعاتی که از دوستان و هم‌سن‌وسال‌ها به‌دست می‌آید آمیخته به شیطنت و یا جهالت است. آنچه نوجوانان زیر گوش یکدیگر زمزمه می‌کنند سرشار از آموزش‌های غلط است. … آنچه در هنگام نوشتن این کتاب مورد نظر نویسنده بود استفاده از جملات صمیمانه، قابل فهم و در حد خزانهٔ لغات ذهنی نوجوانان بود که شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه آن می‌باشد…” 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۳ ↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۴ ↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ فَقَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ فَأَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ كَالثَّمَرَةِ طَيِّبٌ طَعْمُهَا لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ كَالْأُشْنَةِ طَيِّبٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ كَجِرَابِ اَلْمِسْكِ إِنْ فُتِحَ فُتِحَ طَيِّباً وَ إِنْ وَعَى وَعَى طَيِّباً وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ كَالْحَنْظَلَةِ خَبِيثٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا»؛ دلها چهار گونه‌اند: دلى كه در آن ايمان هست و قرآن نيست، دلى كه در آن هم ايمان هست هم قرآن، دلى كه در آن قرآن هست و ايمان نيست و دلى كه در آن نه ايمان هست و نه قرآن دل اوّل همچون خرماست، خوش طعم است، اما عطر ندارد. دل دوم، همچون مشكدان است كه اگر دَرَش را باز كنى خوش بوست و اگر هم ببندى باز خوش بوست. دل سوم، مانند اشنان است؛ خوشبو و بد طعم. دل چهارم مانند حنظل؛ بد بو و بد طعم. 📚 [الجعفریات (الأشعثیات)، ج ۱، ص ۲۳۰] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 روش‌هاى تربیتى ↩️ براى سازندگى و تربيت روش‌هايى هست: ۱. با شعارها داغ کردن و با تلقين حرارت دادن ۲. شاخ و برگ دادن و در سطح کاويدن ۳. به دوش کشيدن و بغل کردن ۴. کليدها و ملاک‌ها و روش‌ها را به‌دست دادن و روشنى دادن و ريشه دادن و زنجيرها را باز کردن. و اين پيداست که با اين روشِ آخر زودتر به نتيجه می‌رسيم و بهره‌هاى عظيم‌ترى به‌دست می‌آوريم. براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع کرد. هنگامى که می‌خواهيم رفتار و گفتار کسى را عوض کنيم، هنگامى که می‌خواهيم لباس کسى را دگرگون کنيم بايد پيش از اين مرحله، عشق‌ها و علاقه‌هايش را عوض کنيم و ناچار شناخت‌هايش را و ناچار فكرهايش را، که ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش سوم🔹🔹🔹 🔻 نوجوانی، زمان جستجوی هویت است. در سراسر سن گروه‌گراییِ اواخر كودكی، انطباق با معیارهای گروه به مراتب بسیار مهم‌تر از فردگرایی است. هم‌چنان كه قبلاً اشاره شد، كودكان در لباس، گفتار و رفتار علاقه‌مندند كه تقریباً و در حد امكان شبیه افراد گروه باشند. هرگونه انحراف از معیار گروه به تهدید علیه تعلق به گروه شباهت دارد. در سال‌های اولیه نوجوانی، تطابق با گروه هنوز برای دختران و پسران حائز اهمیت است. به‌تدریج آنها درصدد جستجوی هویت برمی‌آیند و تمایل چندانی به این كه شبیه همسالان خود در گروه باشند، ندارند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 توهّم کار فرهنگی 🔻 یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلات در حوزه کار فرهنگی از نظر بنده، این است که فعالین یا مسئولین فرهنگی به‌جای انجام حقیقی یک کار فرهنگی، توهم می‌زنند که دارند کار فرهنگی می‌کنند!... اوضاع کسی که توهم یک کاری را می‌زند خیلی وخیم‌تر است نسبت به کسی که اصلاً آن کار را انجام نمی‌دهد! 🔹 فعالین و مسئولین ما با این توهم، متوجه نیستند که چقدر راحت دارند ظرفیت‌های فرهنگی کشور را نادیده می‌گیرند و به فنا می‌دهند و در عین حال بودجه کار فرهنگی را به هدر می‌دهند و انرژی و وقت زیردست‌هایشان را تلف می‌کنند و به دشمن فرصت پیشروی می‌دهند... و از همهٔ اینها گذشته، به خودشان مغرور می‌شوند که دارند در عرصه جنگ نرم، سربازی و افسری می‌کنند!! خب این خیلی بد است... دشمن دارد حساب شده کار می‌کند، آن‌وقت ما توهم زدیم که داریم جهاد فرهنگی می‌کنیم! 🔹 طرف در فلان شبکه اجتماعی از هر دو تا پستش، یکی‌اش عکس حضرت آقا را می‌گذارد و در کنارش با جملات مختلف قربان صدقهٔ رهبرش می‌رود و این‌جوری اعلام فدایی بودن رهبر را می‌کند! و جالب است که وقتی چهارتا نادان می‌آیند زیر این عکس‌ها فحش یا انتقادی می‌نویسند، تندتند می‌رود جواب همه‌شان را می‌دهد (معمولاً این جواب‌ها حالت رجز دارد نه روشنگری) و به چهارتا از دوستای حزب‌اللهی‌اش هم می‌گوید بیایید کمک کنید به فحاشی‌ها (صرفاً فحاشی نه شبهه!) جواب بدهیم تا فکر نکنند ما کم هستیم! و این را قطعاً از مصادیق سرباز و فدایی رهبر بودن می‌داند... 🔹 یا اینکه طرف فقط در فضای مجازی کار فرهنگی و تربیتی می‌کند و غافل از دنیای واقعی است... 🔹 طرف می‌خواهد در تشکّل یا مجموعه کار فرهنگی کند، می‌نشیند با هم‌گروهی‌هایش، می‌گوید خب چکار کنیم این دفعه؟! یکی پیشنهاد می‌دهد مثلاً یک اردو برگزار کنیم!!! به همین سرعتی! به همین از قبل کارشناسی شدگی!! موافقت می‌شود می‌روند یک بودجهٔ کلان می‌گیرند مثلاً برای اردوی مشهد!! برای بهتر شدن کار فرهنگی‌شان هم ناهار و شام‌های اردو را مجلل‌تر و پربارتر می‌کنند!! در نهایت هم به خودشان می‌بالند که دارند برای امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) کار فرهنگی می‌کنند!! دفعهٔ بعد طرف می‌آید پیشنهاد می‌دهد، خب این‌بار چکار کنیم؟! یکی می‌گوید اردو... می‌گوید نه اردو برگزار کردیم، یک چیز دیگر باشد!! و بعد همانجا به‌یک‌باره تصمیم می‌گیرند مثلاً نمایشگاه باشد!! دقیقاً مثل مادری که از اعضای خانواده می‌پرسد، دیروز قرمه‌سبزی خوردیم، خب امروز چی بخوریم؟!! 🔹 این توهمات را بخواهم نام ببرم و مثال بزنم، لیستش به صدها عدد می‌رسد؛ توهمات رایجی که هرازچندگاهی در دانشگاه و مسجد محل و مدرسه و صدا و سیما و فلان سازمان و تشکل و گروه فرهنگی شاهد هستیم. 🔹 به نظر می‌رسد یک فعال یا مسئول فرهنگی باید دید جامع و درستی از این توهمات داشته باشد تا بتواند دچارشان نشود. 🔺 به نظر شما معیار شناخت و برطرف کردن این توهمات چیست؟؟! ✍️ م.انصاری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۵ ↩️ شامل آیات ۴۸ تا ۵۴ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ و وُلوجُ السَّمعِ؛ قرآن هر اندازه هم تكرار شود و به گوش خورد، باز كهنه نمی‌شود. 📚 [نهج البلاغة: الخطبة 156] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻تقوا يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد می‌كند. اين نمازى كه روزى پنج بار براى ما معين شده است، واقعاً از بزرگ‌ترين نعمت‌هاى خداست. اگر اين نماز نبود، ماها خيلى در غفلت غرق می‌شديم. اين نماز، ما را به خود مى‌آورد. آن وقت اقتضاء می‌كند كه پس، نماز را درست و با توجه بخوانيم. اگر نماز با توجه خوانده شود، اين کمک می‌كند به اينكه انسان متوجه خودش باشد. ✍️ بيانات در ديدار كارگران نمونه سراسر كشور 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir