eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تکمیلی از ایده تا مساله.m4a
9.79M
🔈 فایل تکمیلی نشست " از ایده تا مساله" @majiddehghan
نشست1 آقای دکتر چراغی (online-audio-converter.com).mp3
33.28M
🔰 سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست اول:«جنسیت در زبان قرآن و الهیات فمینیستی» 🔸با ارائه:«حجت الاسلام دکتر چراغی» 🔹در تاریخ 21 آذر1401 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
استاد طالبی.mp3
29.29M
🔰 سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست دوم:«ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 🔸با ارائه:«سرکار خانم دکتر طالبی» 🔹در تاریخ 22 آذر1401 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
6158c8612331235a1d6123a8_8554973497416461631.mp3
39.39M
🔰 سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست چهارم:«نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت» 🔸با ارائه:«آقای دکتر تکلو» 🔹در تاریخ ۲۴ آذر۱۴۰۱ 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
💠 کارگاه نویسندگی خلاق 🎙استاد محمدجواد استادی 🏫برگزارکننده: پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه 📌جلسه یکم 📌 جلسه دوم 📌 جلسه سوم 📌 جلسه چهارم 📌 جلسه پنجم 📌 جلسه ششم 📌 جلسه هفتم 📌 جلسه هشتم 📌 جلسه نهم 📌 جلسه دهم 📌 جلسه یازدهم 📌 جلسه دوازدهم 📌 جلسه سیزدهم 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
رموز موفقیت - استاد علیدوست.pdf
122.8K
💯رموز موفقیت ایت الله علیدوست 🔹 چند نکته طلایی 🔹 8 رمز برای رسیدن به موفقیت ✍️فرمایشات آیة الله علیدوست به مناسبت شروع سال تحصیلی 1401-1402 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
جزوه تاریخ اسلام 2 میرشفیعی.pdf
3.85M
نام کتاب: درسنامه تاریخ اسلام(2) نویسنده: سیدعلی میرشریفی موضوع:
جزوه تاریخ اسلام 1 ـ میرشفیعی.pdf
3.38M
نام کتاب: درسنامه تاریخ اسلام(۱) نویسنده: سیدعلی میرشریفی موضوع:
Kargah.mp3
25.06M
💯🔊 🔸 صوت کارگاه‌ آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با ارائه: عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ⏰ پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ 🏷 دانلود فایل پاورپوینت ارائه شده در کارگاه:👇👇👇 🖇 uupload.ir/view/0_hp6a.pptx 🆔 @iictchannel
بسم الله الرحمن الرحیم. اطلاعیه پذیرش مقطع سطح ۳ 🌹 *پذیرش سطح ۳کلام باگرایش نقد وهابیت*🌹 به یاری خداوند متعال و با استمداد از عنایات خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ( *مرکز تخصصی علم کلام شهرستان رودان* ) وابسته به موسسه امام صادق علیه السلام تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته از بین واجدین شرایط در استان های هرمزگان سیستان و بلوچستان و کرمان در *سطح ۳(کارشناسی ارشد)* 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 برای نیمه دوم بهمن ۱۴۰۱ دانش پژوه پذیرد 🍃 شرایط پذیرش🍃 1⃣ حداکثر سن ۳۸ سال 2⃣ اتمام سطح ۲ (پایه ۸) حداکثر تا آغاز نیمسال دوم *کسانی که مشغول به تحصیل در پایه هشتم هستند می توانند ثبت نام نمایند 3⃣ کسب امتیاز لازم در مصاحبه ( *امتحان کتبی ندارد*) 👆🏻 4⃣ تعهد نسبت به رعایت مقررات آموزشی و انضباطی 🍃مزایا🍃 1⃣ اعطای مدرک تخصصی و رسمی معتبر *سطح ۳* 2⃣پرداخت کمک هزینه 3⃣معافیت از دروس عمومی حوزه 4⃣امکان تحصیل در مقطع بالاتر 5⃣برگزاری كلاسها چهارشنبه وپنجشنبه 📆تارخ ثبت نام📆 یکم الی پانزدهم دی ماه ☎شماره های تماس☎ 09191589459 09036054867
4001019.mp3
12.48M
🖌 حضرت استاد 🔰موضوع: ▪️نقد و بررسی شبهه استبعاد در مورد ظلم و ستم به حضرت زهرا (س) ▫️ منشا این استبعاد ▫️نقد و بررسی مصونیت صحابه از جهت عقل ▫️قرآن و مساله صحابه ⚫️ قسمت سوم 3️⃣ از ده جلسه 🌴 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها🌴 @kharejkalam
4001018.mp3
12.62M
🖌 حضرت استاد 🔰موضوع: ▪️نقد و بررسی شبهه استبعاد در مورد ظلم و ستم به حضرت زهرا (س) ▫️ اذعان به این واقعه دلخراش در منابع اهل سنت و شیعه ⚫️ قسمت دوم 2️⃣ 🌴 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها🌴 @kharejkalam
4001016.mp3
13.06M
🖌 حضرت استاد 🔰موضوع: ▪️نقد و بررسی شبهه استبعاد در مورد ظلم و ستم به حضرت زهرا (س) ▫️بیان شبهه ▫️ اذعان به این واقعه دلخراش در منابع اهل سنت و شیعه ⚫️ قسمت اول 1️⃣ 🌴 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها🌴 @kharejkalam
🎥 پاسخ به شبهات وهابیت بر اساس منابع اهل سنت فیلم | میزان رضایت حضرت زهرا(س) از خلافت خلیفه اول و دوم بر اساس کتاب‌های اهل سنت https://hawzahnews.com/xc2Rw ➖➖➖➖➖➖ فیلم | بررسی سند روایات هجوم به خانه حضرت زهرا(س) بر اساس کتاب‌های اهل سنت https://hawzahnews.com/xc2TW ➖➖➖➖➖➖ فیلم | تبیین مسئله فدک بر اساس کتاب‌های اهل سنت https://hawzahnews.com/xc2YQ ➖➖➖➖➖➖ فیلم | علت کم بودن روایات حضرت زهرا(س) بر اساس کتاب‌های اهل سنت https://hawzahnews.com/xc33j •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
گلشن راز: ا📚نقلاب اسلامی و مرکززدایی ازغرب درآستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی وبروز مشکلاتی درمعیشت،گاهی مشاهده می شود،این مساله موجب می شود تا اهمیت این انقلاب زیر سوال برود.اما برای با اهمیت دانستن این انقلاب وتحولاتی که درعرصه های مختلف فرهنگی،سیاسی،وتمدنی ایجاد کرد،دراین جهت به مساله نقش انقلاب درمرکززدایی ازغرب اشاره می کنیم 🔴باظهور مدرنیته غربی وتحقق سیطره غرب ومرکزیت یافتن آن درتمامی عرصه ها،فرهنگی وتمدنی،اروپا مرکز ودیگر تمدن ها حاشیه وپیرامون قلمداد شدند،برای رسیدن به پیشرفت درتمامی عرصه غرب ولیبرال دمکراسی یاسوسیالیسم ،به عنوان الگوهای برتر تلقی می شد ،دیگران درصورتی که می خواستند حتی حرف های خودرا نیزدرهرزمینه ای مانند فرهنگ،سیاست،سبک زندگی،معنویت و... بگویند باید بارویکردی انفعالی ازادبیات لیبرالیسم یا سوسیالیسم بهره می بردند،درجهان اسلام می توان به نمونه های این ادبیات درآثار مهندس بازرگان لیبرال ودکتر شریعتی با روایت سوسیالیستی، مشاهده کرد،جالب ترآنکه حتی شخصیتی مانند مودودی وسید قطب نوسلفی واخوانی نیز برای تبیین نظم سیاسی خود چاره ای ندارند جزاینکه به ادبیات مدرن غربی اعتنا کنند درمقابل بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به گونه ای نظم سیاسی خودرا با استناد به گفتمان اسلامی مطرح می کند گویی که غربی وجود ندارد واین یعنی سیطره زدایی ازغرب مدرن واحساس شخصیت دادن به مسلمین واین می تواند یکی از مهمترین رازهای مخالفت ذنیای غرب با جمهوری اسلامی ایران باشد. تقدیم بامهر رئیسی. گلشن راز:👇 https://eitaa.com/Aliraeisi10
آثار استاد صفایی در زمینه سیر مطالعاتی آثار استاد، سایت لیله القدر، با چهارتن از شاگردان استاد صفایی(اساتید اسکندری، غنوی، فلسفیان و هادی‌زاده)، مصاحبه کرده که متن آنها هم‌اکنون در سایت موجود‌ است. جمع‌بندی‌ای هم از این چهار گفتگو، صورت گرفته که آن هم در بخش مطالب و مقالات سایت به نمایش درآمده است. این جمع‌بندی که در دو قالب، یکی مفصّل و دیگری چکیده، تدوین شده، از نظر مصاحبه‌شوندگان و برخی دیگر از شاگردان استاد گذشته و مورد تأیید آنان بوده است. بنابراین کسانی که قصد دارند، کتاب‌های استاد صفایی را مطالعه کنند، می‌توانند بر اساس این متن، سیر مطالعاتی خود را آغاز کنند. 👈لینک جمع‌بندی مفصّل مصاحبه‌ها: http://www.einsad.ir/Main.php?pid=articles_form&mid=4&id=116&start=1&tedad=10 👈لینک متن گفتگو با استاد اسکندری: http://www.einsad.ir/Main.php?pid=dialogue_form&id=3&start=1&tedad=40 👈لینک متن گفتگو با استاد غنوی: http://www.einsad.ir/Main.php?pid=dialogue_form&id=5&start=1&tedad=40 👈لینک متن گفتگو با استاد فلسفیان: http://www.einsad.ir/Main.php?pid=dialogue_form&id=4&start=1&tedad=40 👈لینک متن گفتگو با استاد هادی زاده: http://www.einsad.ir/Main.php?pid=dialogue_form&id=6&start=1&tedad=40 🌿 @einsad
☑️ تبارشناسی فکری مولوی عبد الحمید .....این روزها با انتشارکلیپ جنجالی مولوی عبدالحمید دوباره نام اوبرسرزبان ها افتاده،برخی اورایک سلفی وهابی وگروه دیگری نیز اورا یک روحانی سکو لار به حساب می آورند،بویژه که در یکی ازسخنرانی هایش- در تالار وزارت کشور- دین رایک امر شخصی دانست، اما براستی تبار فکری اوچیست؟شناخت تبار فکری عبد الحمید تاحد زیادی وابسته به شناخت جریان سلفی دیوبندیه است،پایه های فکری دیوبندیه درقرن 12 توسط شاه ولی الله دهلوی بنا گزاری شد وسرانجام مدرسه دارالعلوم دردیوبند توسط محمد قاسم نانتوی به طورسمی تاسیس شد،مولوی عبدالحمید سالیانی برای تحصیل درپاکستان به سر برده است. اما جریان دیوبندیه ،تحت تاثیر شاه ولی الله به حدیث گرائی متمایل است با اینکه از لحاظ فقهی حنفی است،همچنین تعلقاتی نیز به تصوف دارد خصوصا به فرقه نقشبندیه،دیوبندی ها اشتراکات وافتراقاتی با وهابیت دارند،که به صورت مختصر بیان میگردد.1-شاه ولی الله اصل توسل را جایز می داند ولی استغاثه به ارواح اولیای الهی را شرک می داند.ولی وهابیت ،همه اش راشرک می دانند،2-ایشان اصل تبرک رادر بخشی از وجوهش جایز می دانداما وهابیت همه مصادیق تبرک را شرکت می دانند3-دهلوی سفر برای زیارت قبور را جایز ولی وهابیت شرکت می دانند4-دهلوی نذر برای اولیای الهی را همانند وهابیت شرک می داند.5-عزاداری را بدعت می داند ولی وهابیان ،عزاداری را شرک می پندارند6-دهلوی بناء بر قبور را بدعت می شمارد ولی محمد بن عبدالوهاب شرک می داند. مهمترین تفاوت این دو جریان سلفی این است که دهلوی قائل به تکفیر مسلمین نیست ولو دچار شرک در استغاثه شوند ولی وهابیت تکفیر میکند. اما باکمال تاسف ، دهلوی در کتاب ازاله الخفاء عن خلافه الخلفا به مخالفت با شیعه بر می خیزد که بعدها این گرایش توسط پسرش شاه عبد العزیز تندتر می شود وکتاب تحفه اثنی عشریه را می نویسد البته برخی از محققین معتقدند جریان دیوبندیه یک جریان یک دست نیست.برای اطلاعات بیشتر از تفاوت این دو جریان به کتاب المهند علی المفند خلیل احمد سهارنپوری مراجعه شود.امروزه درصد بالائی اهل سنت بلوچستان ،گرایش دیوبندی دارند،هزاران طلبه در دار العلوم مکی زاهدان تربیت می شوند ومبلغانشان نیز در استان های همجواردیده شده اند لذا دانستن این مباحث برای مبلغین ما لازم است..تقدیم با مهر. شیخ رئیسی🌹_ https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
♻️مکتب درفرایند ازاجمال به تفصیل ✅شیعه وسنی از کی به وجودآمدند؟ ✅آیا شیعه وسنی درزمان پیامبرنیز بوده اند؟ این سنخ ازسئوالات،بارهااززبان افراد عوام وحتی تحصیلکرده نیزشنیده می شود، پاسخ به این سوالات یک دغدغه عمومی است، تبیین این مسائل مستلزم ذکر چند نکته می باشد: 🔻 سوال ازپیدایش تشیع، سوالی جهت دار به همراه یک پیش فرض غلط است،وآن اینکه حال که تشیع آیینی غیر اصیل وفرعی دراسلام است این مذهب ازچه زمانی به وجودآمده است؟ طبق نگاه علامه طباطبایی،نباید شیعه رااقلیتی فرض کردکه با اکثریتی که درمقابل خود داشته،دراصول ومبادی دین مقدس اسلام...اختلاف نظر پیدا کرده ...بلکه شیعه طائفه ای است، ازمسلمین که به واسطه مخالفت هایی که ازاکثریت نسبت به مسلمات کتاب وسنت مشاهده کرد ،درمقام انتقاد واعتراض برآمد وبه ملازمات کتاب وسنت دعوت کرد(شیعه؛مذاکرات با هانری کربن ص37 )بنابراین شیعه طبق این نگاه نه تنها وصله ناچسپی نیست بلکه، ادامه خط اصیل اسلام محمدی وهمزاد با اسلام است وزمانی برای پیدایشش جدا ازاسلام متصور نیست. 🔻برخی درپی القاء این مطلب هستندکه برخی ازباورهای شیعی مانند،نص،عصمت،علم غیب،بعدها توسط اصحاب ائمه ساخته وپرداخته شده است،لذامکتب درفرایند تکامل می نویسند وسخن ازتطورمذهب شیعه می گویند؛ولی الگوی صحیح تحلیل عقاید شیعی،تحلیل با رویکرد اجمال به تفصیل است،به طورنمونه،امامت شیعی بامولفه های آن، ابتدا براثرموانع تاریخی ومخالفت حکومت ها به صورت اجمال مطرح بوده است ،سپس در دوره امام صادق (ع) براثرفراهم شدن شرایط تاریخی و سیاسی، امام (ع )باورهای اجمالی مکتب را به حالت تفصیل درآورده است. وهیچ تطوری صورت نگرفته است. 🔻دوخط فکری واعتقادی ازهمان زمان پیامبردرصحنه حضورداشتند،نوع نگاه آنها به وحی ،شخصیت پیامبر ،احکام وتفسیر وحی نیزمتفاوت بود،وجودپیامبر دربین امت، زمینه های اختلاف را تاحدی ،خوابانده بود، لذابه محض رحلت پیامبر(ص ) وانتخاب خلیفه اول،اولین ومهمترین اختلاف نیز سربازکرد،اولین شمشیرها کشیده شد،اعتراض دسته ای ازیاران امام علی(ع )به انتخاب سقیفه یک اعتراض سیاسی صرف نبود بلکه عده ای ازاصحاب به جهت ویژگی های اخلاقی،مدیریتی،دانشی ....امام علی(ع ) وتوجهات خاص حضرت رسول به آن جناب ،شیفته آن وجود نازنین شده بودند بنابراین ،اعتراض آنها اعتراضی سیاسی-اعتقادی بود. 🔻 حوادثی مانند سقیفه واعتراضات آن،جنگ های جمل،صفین،نهروان وحوادث قتل عثمان، وحادثه دردناک کربلا وقیام های بعدازآن، تمایزات و ظهورات، تشیع را نشان می دهد، ونمی توان این حوادث رامبدا تشیع به حساب آورد. ازآنچه گذشت به دست می آید که تشیع و تسننن نه به عنوان دومذهب تاریخی،بلکه به عنوان دو تفسیر وخط فکری دراشخاصی با محوریت برخی از صحابه مانند خلیفه اول ودوم وابوعبیده جراح و... وامام علی(ع ) درزمان پیامبرنیز وجود داشته وطبق نقلی حتی واژه شیعه بربرخی از دوستان امام علی(ع ) مانند ابوذر،مقداد،سلمان،و...از زبان پیامبر اطلاق شده است،اما تمایز وظهورات شیعه وتشیع از اهل سنت ،دربرخی ازحوادث مانند سقیفه ،جنگ های امام علی وحادثه کربلا و... به طور ویژه منعکس شده است. 🔻ودرزمان امام صادق(ع ) آن بذرهای اجمالی که از زمان پیامبر تا دوره امام سجاد(ع ) کاشته شده بود، در دوره ایشان وپدر بزرگوارشان امام باقر (ع ) به صورت تفصیلی شاخ وبرگ داد، درواقع ما باسه لایه مواجهیم، لایه پی ریزی اندیشه، از زمان پیامبر تا امام سجاد(ع ) لایه تمایزات وظهورات تاریخی وسیاسی درحوادثی مانند سقیفه،جنگ های امام علی وحادثه کربلا، ولایه معرفتی وظهور به عنوان یک مذهب فقهی وکلامی تفصیلی در دوره امام صادق(ع )،به همین جهت مذهب مارا مذهب جعفری می خوانند.آنچه نگاشته شده اجمالی است ازمباحثی که هنوز خود مجملند،لذا دوستان فرهیخته مارااز نظرات خود بهره مند فرمایند ،برای اطلاع بیشتر به آثاری مانند؛الشیعه فی موکب التاریخ.آیه الله سبحانی ،شیعه؛مجموعه مذاکرات با هانری کربن، از علامه طباطبائی ،نقش عناصر تاریخی در تبیین عقایداهل بیت،نوشته سیدمصطفی مطهری باراهنمائی محمد تقی سبحانی ومقاله تاریخ تشیع، درفرق تشیع،از جناب دکتر جاودان مراجعه شود. تقدیم با مهر رئیسی https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
گلشن راز: 📚 جریان روشنفکری وتقابل پنداری فقه و عرفان بانگاهی اجمالی به گفتمان روشنفکری دهه های اخیر،به روشنی می توان دریافت که اشخاصی مانند دکترسروش ومجتهد شبستری ،سعی دارند با متهم سازی فقه ودستگاه فقاهت،به تقلیل دین به مباحث عرفانی یا اخلاقی روی بیاورند برای رسیدن به چنین اهدافی باید فقه وفقها متهم شوند،گاهی از غیر معنوی بودن وغیر اخلاقی بودن برخی از احکام مانند قصاص،حدود وحجاب و....سخن می گویندوگاهی نیز نظریات اجتماعی وسیاسی فقهی را منجمد،خشک،متصلب وگاه خشن معرفی می کنند در مقابل ،دیدگاه های اجتماعی عرفان راآمیخته با تسامح،تساهل،مدارا،معرفی می گردانند،حال براستی چه نسبتی میان فقه وعرفان برقراراست؟آیا ما چاره ای نداریم که یا عرفانی باشیم و یا تابع فقاهت ؟ درپاسخ به این تقابل انگاری مطالبی قابل بیان است: 1⃣ عرفان از زمره علوم نظری وموضوع آن معرفت به اسما وصفات الهی است،لذادرعرض فلسفه وکلام قرار می گیرد ولی فقه ازعلوم عملی است وموضوع آن فعل مکلفان است،بنابر این مباحث عرفانی در افق مسائل فقهی نیستند ودارای موضوع مشترکی نمی باشند تا شانیت تقابل یا تعارض میان آنهامطرح باشد.همچنین برای علوم عملی که به فعل مکلفان می پردازد در فرهنگ اسلامی عنوان جامع وواحدی وجود دارد وآن فقه است بنابرین هر نظری که عارف یا فیلسوف ویا متکلم درباره رفتار واعمال خود اتخاذ می کند- به هرنحو که باشد- ناگزیر زیر عنوان فقه قرار میگیرد،یعنی نمی توان عارفی را تصور کرد که در رفتار واعمال خود به قواعد فقهی معتقد یا ملزم نباشد. 2⃣ برخلاف آنچه تبلیغ می کنند،دایره مدارا در هیچ علمی مانند فقه گسترده ووسیع نیست به عنوان مثال،اگرمفهوم کفر وشرک در دو حوزه عرفان وفقه مقایسه شوند،مرز فقهی آن با اقرار به شهادتین ومانند آن ،مشخص می شود،یعنی احکام اسلام بر او بار میشود هرچند در باطن منافق یا ریا کار باشد،حال آنکه در مباحث عرفانی،پی گیری مرزهای ایمان وکفر،تاآخرین مراتب ومدارج سلوک استمرار پیدا می کند وشرک حتی در مراتب پنهان نیز باید زدوده شود فقه همچنین درحوزه رفتار وعمل اجتماعی، بسیاری از ظنون رایج وعقلائی را معتبر می شمارد. 3⃣تصوف وعرفان را می توان در دونگاه کلان جاری دانست،الف:جریان عرفانی وصوفیانه ای که داری ویژگی هائی چون،شریعت گریزی،خرد گریزی یا ستیزی،انزوا طلبی،و..... است ب:عرفان توحیدی وشریعت باور که در عین پذیرش همه ی مسئولیت های اجتماعی وتکالیف،برسیر وسلوک،تفکر ومراقبه وشهود ویقین تاکید دارد، بنابراین اگر مقصود وی مسلک عرفانی وحی محورباشد،نه تنها سر ستیز با فقاهت وشریعت ندارد بلکه مکمل وهم افزای آن است. 4⃣ ما در تاریخ شاهدیم بساری از عرفای ما خود فقیه بوده اند مانند حضرت آیه الله بهجت واین خود بالاترین دلیل بر باطل بودن این پندار است.البته شبهه تقابل فقه واخلاق پاسخ های خاص خود را می طلبد برای اطلاع از پاسخ های تکمیلی به کتاب عرفان وسیاست دکتر حمید پارسانیا مراجعه شود.تقدیم با مهر.رئیسی🌹 https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40