eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
169 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بدایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 این مجموعه جلسات دوره تدریس کامل بدایه الحکمه است که در سال های 89 تا 91 در قم تدریس شده اند. که سابقا هم در کانال گذاشته شده بود. که اکنون با ویرایش جدید و حذف برخی جلسات تقریر خوانی و مباحث غیرآموزشی تقدیم می شود. 💠 این دوره از جهت غنای محتوا و تفصیل مباحث از همه دوره های تدریسی استاد کامل تر است. لذا به کسانی که قصد یادگیری بدایه الحکمه دارند، استماع این جلسات پیشنهاد می شود. 💠 تعداد جلسات این دوره بعد از ویرایش: 136 صوت است که با استماع روزانه یک جلسه، در کمتر از 5ماه میتوان یک دوره بدایه کامل را یادگرفت. 💠 از مزایای مهم این دوره علاوه بر شناخت کامل از نظام فکری فلسفی علامه طباطبایی، آشنایی کامل با نظام فلسفی نوصدرائیانی همچون آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و آیت الله فیاضی در مقایسه با دیدگاه های علامه است. در این مباحث برتری و صحت اندیشه های علامه طباطبایی اثبات شده است. 🔅🔅🔅🔅🔅 📌 لینک دانلود 👇👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel-edit/ 📌 جهت دریافت DVD این جلسات در پیام دهید 👇👇👇👇 🆔 @smojtabaamin @almorsalat
🌹 🌷 💐 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 🍃 آقای مصطفی ملکیان معتقد است میان ایمان و معرفت تقابل برقرار است. به اعتقاد وی، هر چند ایمان امری ارزشمند است، اما گلی است که در سرزمین شک و تردید سر برمی آورد اما آنجا که پای یقین و برهان در میان باشد، جایی برای ایمان باقی نمی ماند. وی که در این نگرش تحت تأثیر اگزیستانسیالیستهای الهی به ویژه سورن کی یرکگور فیلسوف و متأله دانمارکی است، در جزوه معرفت شناسی باور دینی، ص77 به بعد این گونه گفته است: 🔹شكي نيست كه اديان و مذاهب مخصوصاً اديان و مذاهب ابراهيمي براي ايمان ارزش قائلند؛ يعني ايمان را يك امر مثبت و بي ايماني را يك امر منفي تلقي مي‌كنند. ام الفضائل را ايمان مي‌دانند و ام الرذائل را كفر مي‌دانند. حال اگر چيزي بخواهد متعلق امر واقع شود (يا ايها الذين امنوا امنوا) يا متعلق نهي واقع شود (لاتكفروا) بايد امر اختياري باشد. از طرفي اگر كسي مطلبي را قبول نداشته باشد و ديگري براي او برهان بر آن مطلب بياورد و او نتواند در هيچيك از مقدمات برهان او تشكيك كند، در اين‌ صورت اگر بخواهد بدان مطلب معتقد شود، از روي اختيار نيست بلكه از روي جبر است. برهان اگر خدشه ناپذير باشد، نتيجة برهان را شخص جبراً قبول مي‌كند. در آنجا گزينش ميان رد و قبول ندارد. 🔹گزينش وقتي است كه برهان چندان مستحكم نباشد و چيزي كه انسان جبراً قبول مي‌كند فضيلتي ندارد. پس براي اينكه چيزي فضليت داشته باشد، چاره‌اي جز اين نيست كه استدلالي به نفع آن چيز وجود نداشته باشد (اين قول سه قائل بزرگ دارد كه يكي از آنها كركگور است). مي‌گويد ثواب ايمان را از مؤمنان نگيريد؛ اگر اثباتي براي ايمان به خدا و روز جزا وجود داشته باشد پس ديگر كساني كه به اين چيزها معتقدند ذره‌اي ثواب نمي‌برند؛ چون جبراً معتقدند. اگر ايمان تبديل به علم شد اختياري بودنش از دست مي‌رود و باور صادق موجه است. اگر باوري موجه شد ما جبراً آن باور را داريم ديگر نمي‌توان گفت تصميم گرفته ام قبول كنم. اينكه در قرآن متعلق ايمان غيب است معنايش همين است. يعلمون الغيب پارادوكسيكال است، اما "يؤمنون بالغيب" پارادوكسيكال نيست، زيرا اولي يعني مي‌داند چيز پنهان را. چگونه مي‌شود چيز پنهان را دانست ولي مي‌شود به چيز غيب ايمان آورد (عالم الغيب و الشهاده) در مورد خداست؛ انسانها به شهادت علم دارند و به غيب ايمان ولي خدا به همه علم دارد انا عالم بماعندكم من المغيبات. همچنين در قرآن الفاظي نيز بكار مي‌رود كه يقين و قطعيت را مي‌گيرد: عسي، لعل. يظنون انهم ملاقوا ربهم. حتي در "و بالاخره هم يوقنون" ايقان به كار برده و ايقان با يقين متفاوت است. ايقان يعني الزام عملي. اما اگر برهان ابعادي را روشن نمايد و ابعادي را روشن نكند باز هم جائي براي ايمان باقي گذاشته است. 🌹 💐🌷 __________________________ ✍ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
خداوندا دلم لبریز غم کن درون درد، پروردی کرم کن پر از نوش محبت کن ایاغم ز جام عاشقی تر کن دماغم ز صهبای شهودم کن چنان مست که نشناسم سر از پا پای از دست کلید گنج معنی کن بیانم شکر بار از حقیقت کن زبانم چنان سرگرم عشق خود بسازم که نرد عشق جز با تو نبازم سر از عشق تهی در گور بادا هر آنکه جز تو بیند کوربادا غلط گفتم جز او کی در میان بود کجا از غیر او نام و نشان بود چگویم از جمال آفتابش که عین بی حجابی شد حجابش @hekmateislamimashhad
⭕️ 👤 وثاقت ابراهیم بن هاشم 〽️ در کتب رجالی سابق مانند رجال نجاشی، کشّی و شیخ طوسی نسبت به ابراهیم بن هاشم (پدر علی بن ابراهیم) توثیق صریحی وارد نشده است. اما سید بن طاووس در فلاح السائل فرموده‌اند: اصحاب بر وثاقت ابراهیم بن هاشم اتفاق دارند. [1] ❓این سؤال مطرح می‌شود که ایشان به چه دلیلی چنین ادّعایی (آن هم اتّفاق اصحاب) را مطرح کرده‌اند؟ ❗️ممکن است گفته شود سید بن طاووس کتابخانه بسیار مهم و معظمی داشته که بسیاری از کتابهای قرن سوم و چهارم و پنجم در آنجا وجود داشته است. این احتمال وجود دارد که در یکی از آن کتاب‌ها ابراهیم بن هاشم توثیق شده باشد. لکن با این بیان نمی‌توان اشکال را پاسخ داد؛ اگر سید بن طاووس به توثیق ابراهیم بن هاشم اکتفاء می‌کرد، این پاسخ صحیح بود اما اینکه ایشان می‌فرماید «همه اصحاب بر وثاقت ایشان اتّفاق دارند» با این احتمال سازگار نیست و ما یقین داریم که چنین اتّفاقی در کار نبوده است. 💠 در جواب از این سوال می‌توان گفت: ظاهراً قرائن و خصوصیاتی که در شرح حال ابراهیم بن هاشم ذکر گردیده، با وثاقت او ملازمه دارد. 👈 به دست آوردن توثیق اشخاص منحصر در تعابیر ارباب فنّ نیست. اگر ما به دست آوردن توثیق اشخاص را در بیان رجالیون منحصر بدانیم، لازم می‌آید که وثاقت برخی افراد که قطعاً ثقه هستند، زیر سؤال برود؛ مثلاً در رابطه با شیخ صدوق توثیق صریحی در کلمات اهل رجال وجود ندارد و حال آنکه ما و قدما در وثاقت ایشان تردیدی نداریم. از اینکه علماء (با وجود اختلاف مسالکشان) هیچ یک از روایات ابراهیم بن هاشم را به سبب نقل ایشان رد نکرده‌اند، استفاده می‌شود که آنها ابراهیم بن هاشم را ثقه می‌دانسته‌اند. در این مسئله شواهد دیگری مانند: «اوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم» ابراهیم بن هاشم نیز وجود دارد.[2] با مراجعه به شرح حال قمّی‌ها (مانند احمد بن محمد بن عیسی) این نکته به دست می‌آید که آنها در رابطه با روات، مشکل‌پسند بوده‌اند، اینکه شخصی بتواند برای اوّلین بار احادیث کوفی‌ها را در قم نشر بدهد، نشانه مورد اعتماد بودن اوست. آقای خویی شواهد دیگری (مانند واقع شدن نام او در کامل الزیارات و تفسیر علی بن ابراهیم) را در این مسئله بیان کرده‌اند[3] که از نظر ما ناتمام است. ☘️پانوشت —————————————————— 🔸[1] در فلاح السائل، ص158 ذیل حدیثی که ابراهیم بن هاشم در سند آن است می فرماید: ... و رواة الحديث ثقات بالاتّفاق ... 🔸[2] رجال النجاشی، رقم18، ص16: أصحابنا يقولون: أوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم هو. الفهرست للطوسی، رقم6، ص12: أصحابنا يقولون: إنّه اوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم. 🔸[3] معجم رجال الحدیث، ج1، ص317-318 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 7 بهمن 1397 🆔 @zobdatolfavaed https://eitaa.com/Rejal_science
محمد مجتهد شبستری چیست ؟ ایمان یک " عمل کردن " است . اساس عمل کردن این است که انسان با مجذوب خداوند شدن ، خودِ محدودش را در مقابل خدا از دست می دهد، تا به خودِ واقعی، آن خودی که باید باشد برسد. ایمان با عنصر اعتماد، عشق ، احساس امنیت و امید همراه است: رویایی مجذوبانه ی انسان با خداوند است. در این ایمان ، دو شخص که یکی محدود و دیگری مطلق است ، با هم رویارو می شوند . بدین گونه ایمان ، پویایی عمیق وجود آدمی است . چگونه یک کودک خود را در آغوش مادر از دست می دهد؛ در واقع کودک، خودش را به مادر می سپرد و با تمام وجود به او اعتماد می کند . ایمان داشتن چنین وضعیتی است یا این گونه شدن در برابر خداوند است . بقیه ی امور شکلهای ایمان است . ایمان این نیست که کسی عقیده داشته باشد که جهان خدایی دارد . این یک عقیده است . عقیده ی درست و خوبی هم هست اما این ایمان نیست . این یک عقیده مثل سایر عقاید شماست. ایمان ، یقین هم نیست. شما ممکن است یقین داشته باشید که جهان خدایی دارد. یقین حالتی است که با تلقین هم می توانید آن را در کسی به وجود بیاورید - چه بسا در مورد یک مساله ی باطل . یقین یعنی اینکه انسان به مساله ای چنان باور داشته باشد که خلاف آن را ناممکن بداند . ایمان ، دانش هم نیست .ممکن است کسی دانش خداشناسی به این معنی داشته باشد که یک سلسله گزاره ها را کنار هم بگذارد و نتیجه بگیرد که عالم به واجب الوجود منتهی می شود . این دانش ، ایمان نیست . شما می توانید صفات و حالات مؤمنان را مثلا در قرآن کریم مطالعه کنید که حقیقت ایمان چیست ؛ در قرآن گفته نشده مؤمنان کسانی هستند که عقیده دارند عالم خدایی دارد اصلا واژه ی عقیده در قرآن نیامده است. شما وقتی حالات مؤمنان را در قرآن بررسی می کنید ، به یک سلسله حالات وجودی برخورد می کنید مثلا : مؤمنان کسانی هستند که وقتی حق را می‌بینند یا می شنوند ، اشک از چشمانشان سرازیر می شود . کسانی هستند که در جهان آیات خدا را می بینند . کسانی هستند که قرآن شفای دردهای آنهاست ، کسانی که با یاد خدا ، دلهای آنها آرام می گیرد و ... (1) مؤمن کسی است که از خود بیرون می آید تا با خدا زندگی کند . در انجیل شریف این مضمون آمده است : آن کس که خود را می خواهد نگه دارد ، خود را از دست می دهد (هلاک می شود) و آن کس که خود را از دست می دهد ، خود را به دست می آورد . (2) این خودی که هر کدام از ما داریم ، زندان های ماست ؛ زندان های آن خود واقعی ما. پس ایمان عملی است که از تمام وجود آدمی نشأت می گیرد . (1) قرآن مجید ؛ به ترتیب : آیه 82 سوره ی اسراء ، آیه 28 سوره ی رعد ، آیه 83 سوره مائده (2) انجیل متی ؛ 39/10 ... قسمتی از فصل سوم کتاب ایمان و آزادی 🆔
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀آیت اللهی که نفر اول تندخوانی شد 🖋مصطفی امینی خواه 🔰در صف نمازجمعه حرم مطهر رضوی ع نشسته بودم که حضرت آیت الله شیخ احمد عابدی در نزدیکی نشستند. پس از نماز ، خدمتشان عرض کردم : شنیده ام جنابعالی در "تندخوانی" ید طولایی دارید. تواضع فرمودند. گفتم ممنون می شوم پاسخ بفرمایید. گفتند بیست سال پیش مقداری کار کردم. پرسیدم در چه حد مهارت دارید؟ گفتند در دقیقه ، ۱۲۰۰ کلمه می خوانم. گفتم: شنیده ام بحار الانوار را چند بار خوانده اید. گفتند: سه دور! ( هر دور ، ۱۱۱ جلد است!) هر دور ، سه ماه! گفتم: شنیده ام حضرت آقا هم تندخوانی دارند. گفتند: بله ؛ ایشان و مرحوم آیت الله خزعلی هم در همان مجموعه ای که ما تندخوانی آموختیم ، آموزش دیدند. اینجا که رسید ، شیخ احمد عابدی با یک جمله مرا مبهوت کرد. گفتند: ابتدایی که در تهران به مجموعه نصرت رفتم تا مهارت تندخوانی بیاموزم ، تابلویی بر دیوار موسسه دیدم که نوشته بود: حضرت آیت الله خامنه ای ، در مجموعه نصرت تندخوانی فرا گرفته اند و در میان هنرجویان ، رتبه اول را دارند! خدا را شکر می کنم نعمت زندگانی مرا قرین دوره زعامت یکی از بندگان استثنایی و تکرار نشدنی اش قرار داد... @Manahejj
هدایت شده از 
#مصاحبه معرفی کتاب «عصمت امام در تاريخ تفكر اماميه از قرن ششم تا دوران معاصر» در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمدحسین فاریاب لینک خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6016 @ravebt_iki_ac_ir
base.apk
16.73M
💽 توضیحات: نرم افزار مفصل و جامع اهل سنت است که مهمترین کتب اهل سنت اعم از ، را شامل می‌شود. در این نرم افزار باید به اینترنت متصل شوند و البته فقط برای یک بار هر کتبی را که خواستید دانلود کنند. کتابخانه اسلامی مجازی👇👇👇 @jetabkhane_eslami
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💢 ناشنیده‌هایی از گروهک در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام آیتی، پژوهشگر حوزه مهدویت مطرح شد: 🔻 ➖ جریان انحرافی احمد بصری می‌کند و عده‌ای از آدم‌های ساده‌دل را از این طریق به دام انداخته است. اگر شما صد جلد کتاب علیه این جریان‌ها بنویسید، کسی که با خواب به این جریان ایمان آورده، ذره‌ای برای صد جلد کتاب شما ارزش قائل نمی‌شود. زیرا او خواب دیده و خواب را باید با خواب، جواب داد. ➖ ضعف اعتقادی طلاب اولین و استوارترین دلیل گرایش به این گروه‌ها، ضعف بنیان‌های اعتقادی طلاب و مردم است. من نمی‌دانم بالاخره چه زمانی در حوزه به این مسائل به عنوان مسایل اساسی پرداخته خواهد شد. ما غفلت کرده‌ایم و خود ما طلبه‌ها جزء اولین نیازمندان هستیم. درس‌های اعتقادی در حوزه به درس‌های جنبی تبدیل شده است. @HawzahNews ➖ گفت‌وگو کردن بلد نیستیم از طرف دیگر ما مهارت گفت‌وگو و مناظره را هم بلد نیستیم. در حوزه یکی از درگیری‌هایی که طلاب با جریان‌های انحرافی دارند و نمی‌توانند کار را پیش ببرند و احساس می‌کنند منطق طرف مقابل غالب است، همین است که ما به آن‌ها مهارت‌های گفت‌وگو و مناظره را یاد نداده‌ایم و روش‌های ورود و خروج به این بحث‌ها را نیاموخته‌ایم. ➖ فقط احساس نباشد این درست نیست که بحث مهدویت همیشه از زاویه احساس و عاطفه مطرح شود. ما گاهی می‌خواهیم جای خالی بحث‌های عقیدتی را با احساس و عاطفه پر کنیم و این زمینه ساز شکل گیری برداشت‌های انحرافی و گاه جریان‌های انحرافی می‌شود. 🔹طلبه‌ها فرقه شناسی بخوانند طلاب باید با تاریخچه فرقه‌ها آشنا باشند و این باید به عنوان یک ماده درسی وارد نظام تحصیلی حوزه شودراننده‌ای که یک شبه آیت‌الله شد 🔹این جریان انحرافی هیچ عالم و فاضل واقعی ندارد تمام کسانی که الان از آن‌ها به عنوان باسوادهای این جریان یاد می شود، کسانی هستند که بعد از پیوستن به این جریان انحرافی اسم و رسمی پیدا کرده‌اند و شهرتشان را مدیون خلاف جهت آب شنا کردن هستند @HawzahNews درتشیع جریان احمدالحسن یک جریانی است که از روی داعش کپی برداری شده است. آدم‌های خشک مغز، متصلب و متعصب که از روی اعتقادات باطل‌شان حاضرند دست به هر جنایتی بزنند و برخی از پیروان این جریان صراحتا گفته‌اند که اگر دستور برسد سر فلان عالم را ببرید ما می‌بریم. بنابراین ورود این جریان به فاز فعالیت‌های خشن و نظامی کاملا محتمل است و ما باید در آینده‌ای نزدیک منتظر فهرست بلند بالایی از محرماتی باشیم که توسط امام این جریان حلال شمرده شود. مشروح گفت‌وگو: ↙️↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/482440
. ✨﷽✨ ❓پرسش یکی از اساتید محترم عضو کانال: آیا با پیشرفت‌های علمی درباره هوش مصنوعی، نظریهٔ تجرد نفس قابل دفاع است؟ 🔅پاسخ: 🔸هویت نفس در فلسفهٔ اسلامیِ صدرایی، به عنوان حقیقت انضمامی نسبت به بدن، تلقی نمی‌شود. بدین توضیح که نفس اصولاً با صیرورت و حرکت جوهری جسم، شکل گرفته است؛ بر این اساس، جنینِ در حال رشد، همسان با تحولات پیشین، که از خون بسته، متحول گشته و صاحب استخوان و گوشت شد، و در این تحولات، خودش شکوفا شد و چیزی از خارج، به او ضمیمه نشد، همچنین فعلیت جدیدی را در خود -نه به صورت موجودی متمایز- به نام نفس، تجربه می‌کند، و در اثر تحولاتش، به شکوفایی رسیده و نفس موجود می‌شود؛ دقیقا همانگونه که شکوفهٔ گُل، از بیرون از گیاه، به گیاه ضمیمه نشده است، بلکه تحول گیاه است که او را گُل کرده است. 🔸از این‌رو، ذهن حقیقتی غیر از بدن است؛ ولی وجودی غیر از بدن، ندارد. پس در عین تحفظ بر مادیت بدن، و تجرد نفس، به اتحاد وجودی این دو، قائل می‌شویم. 🔸فهم این نکته که دو حقیقت، واقعا دو حقیقت باشند، ولی وجود واحدی داشته باشند، سهم کسانی است که هندسهٔ فلسفی حکمت متعالیه را عمیقا درک کرده باشند. 🔅بر اساس نکتهٔ فوق، قائلین به نظریهٔ هوش مصنوعی، به‌خصوص در تقریرهای قوی آن، اگر بتوانند اثبات کنند که جسمِ متحول به نفس، لازم نیست که از عناصر متعارف و کنونی‌اش باشد، بلکه امتزاج عناصر متفاوت نیز، امکان پدیدآوری نفس را دارند، منافی با دیدگاه حکمت متعالیه نیستند. 🔸فارغ از نکات فوق، تاکنون چالش‌های مهمی همچون چالش آگاهی، ارادهٔ آزاد، امکان فعل اخلاقی، و ... در مقابل ایدهٔ هوش مصنوعی وجود دارد، که پردازشگران این ایده را دچار ابهام نموده است. 🆔@ghafari_ir
#مجموعه_جلسات بدایه الحکمه 🔰 استاد علی فرحانی ✅محدوده: متن کامل ✅ تعداد: 136 جلسه 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 این مجموعه جلسات دوره تدریس کامل بدایه الحکمه است که در سال های 89 تا 91 در قم تدریس شده اند. که سابقا هم در کانال گذاشته شده بود. که اکنون با ویرایش جدید و حذف برخی جلسات تقریر خوانی و مباحث غیرآموزشی تقدیم می شود. 💠 این دوره از جهت غنای محتوا و تفصیل مباحث از همه دوره های تدریسی استاد کامل تر است. لذا به کسانی که قصد یادگیری بدایه الحکمه دارند، استماع این جلسات پیشنهاد می شود. 📌 لینک دانلود 👇👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel-edit/ 📌 جهت دریافت DVD این جلسات در #ایتا پیام دهید 👇👇👇👇 🆔 @smojtabaamin 📌جهت هماهنگی هم مباحث و مشاوره علمی 👇👇👇👇 🆔 @ghilavi #فلسفه #پای_درس_استاد #در_محضر_علامه @almorsalat
💎 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو شهید علامه : یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت: آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟ گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله. گفتم: نگو خدا در کجای عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست. این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است. خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست. «او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد. تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم. عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست. این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر. 📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶ https://www.instagram.com/p/Bulka12n4Oo/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ithg1lhwb3bq
📌آیا کلام در و روات حدیث قابل اعتماد است؟ آیت‌الله شبیری : 💠برخی معتقدند اینکه معمولاً کلام دیگران بر تضعیف ابن غضائری مقدم می‌شود به این دلیل است که ایشان از حالت خارج است و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده‌اند. 🔹برخی دیگر همچون و آقای که تابع ایشان شده‌اند، قائل به این هستند که ثابت نیست که این کتاب موجود متعلق به ابن غضایری باشد؛ زیرا چنان که مرحوم شیخ نقل کرده است، کتاب‌های ایشان را تلف کرده بودند اما اینکه ایشان جرّاح باشند ثابت نیست. ✅لکن به نظر می‌رسد این کلام آقا بزرگ مبنی بر عدم ثبوت کتاب صحیح نیست. اما این مسئله قابل مناقشه است که ابن غضائری، مولف این کتاب (طبق نقل ) عمدتا می‌کند؛ یعنی ایشان بیشتر در صدد این امر هستند که آیا حدیث مذکور مطابق اصول است یا مجعول است؟ چنین نیست که ایشان از خود بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ خود در صدد این امر بر آمده‌اند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم(ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد؟ 🔹در باب شهادات گفته‌اند شهادت باید عن یا قریب به حسّ باشد اما این گونه متن شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری ره اعتبار ندارد. 👈لکن باید به این نکته توجه داشت که صاحب این کتاب در امور دیگری، همچون تعیین اشخاص، اشخاص با افراد دیگر، تعیین و... بسیار دقیق النظر و این فنّ بوده‌اند و از این جهت مقدم بر هستند. بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مولف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن می‌سازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده است و باید به کلام او اخذ شود. ▪️خارج اصول، جلسه ۱۵۲، تاریخ ۹۷٫۱۰٫۲۸ @rejal_shobeiri
SalafiGari.mp3
7.34M
#صوت #کرسی 💯 #بشنوید 🎙 #فایل_صوتی کرسی علمی ✅ "آینده سلفی گری" ✒️ حجت الاسلام دکتر #محمدباقر_پورامینی 📅 چهارشنبه 15 اسفند 1397 🆔 @iictchannel
paradaym.pdf
1.36M
📱 دریافت فایل PDF توضیحات حجت الاسلام دکتر در کرسی پارادایم شبکه‌ای؛ 📌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
مراقبات ماه رجب
✅ کشف المراد 🔰 ⚜ تعداد جلسات: 82 ♻️ دانلود تک تک صوت ها: ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fwt ╰┅────────┅╯ 🔴 منبع: سایت شیعه درس @soda96
♻️ الجوهر النضید 💢 🔱 تعداد جلسات : 239 ♨️ لینک دانلود فایل فشرده جلسات (فایل زیپ): ╭┅────────┅╮ 💠 بخش 1: 👈 ytre.ir/fwv 💠 بخش 2: 👈 ytre.ir/fww 💠 بخش 3: 👈 ytre.ir/fwx 💠 بخش 4: 👈 ytre.ir/fwy ╰┅────────┅╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ♻️ دانلود تک تک صوت ها: ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fwz ╰┅────────┅╯ 🔴 منبع: سایت شیعه درس @soda96
💢نهایه الحکمه 💠 استاد عبدالکریم فرحانی 🔆بخش اول 💠تعداد جلسات: 120 ♻️سال تدریس : 1386 ♻️ دانلود تک تک صوت ها ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fwp ╰┅────────┅╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢 بخش دوم ⚜ تعداد جلسات: 53 ☣ سال تدریس: 1387 ♻️ دانلود تک تک صوت ها ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fwq ╰┅────────┅╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢 بخش سوم 🔱 تعداد جلسات :72 🔰 سال تدریس : 88-89 ♻️ دانلود تک تک صوت ها ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fwr ╰┅────────┅╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢 بخش چهارم 🔆 تعداد جلسات: 95 ☣ سال تدریس: 89-90 ♻️ دانلود تک تک صوت ها ╭┅────────┅╮ 🔰 دانلود : 👈 ytre.ir/fws ╰┅────────┅╯ @soda96
دین و هوش مصنوعی! – آثار و اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا http://alirezaqaeminia.ir/623/%d8%af%db%8c%d9%86-%d9%88-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/