eitaa logo
Antifeminism
79 دنبال‌کننده
644 عکس
435 ویدیو
226 فایل
Antifeminism
مشاهده در ایتا
دانلود
1_452397133.pdf
276.2K
(بر ) ✂👤ناقد: ♦تاریخ انتشار: 1389/2/25 📎منبع: فصلنامه کتاب زنان، شماره 16 📌توضیحات: دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1372، به این ملحق گردید مشروط بر این که: «مفاد در هر مورد و هر زمان در با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد و یا قرار گیرد از طرف دولت جمهوری اسلامی لازم الرعایه نباشد». این در حالی است که با توجه به الزامات قانونی کنوانسیونهای بین المللی، ضرورت دارد نقاط اشتراک و افتراق فرهنگی و حقوقی این کنوانسیونها با و داخلی و شرایط فرهنگی جامعه، در بوته نقد و تحلیل منصفانه قرار گیرد. بدین سبب از نظر ساختاری و فقهی نقد می گردد. ✅جهت مطالعه: ⭕ ایران به کنوانسیون حقوق کودک https://eitaa.com/Antifeminism2
1_452402882.pdf
310.2K
(بر ) ♦تاریخ انتشار : 1389/2/25 📎منبع: فصلنامه کتاب زنان، شماره 16, 📌توضیحات: از جهت تربیتی محورهای زیر در کنوانسیون قابل ملاحظه است: 1. توجه به لزوم مراقبتهای ویژه در دوران کودکی (مقدمه)؛ 2.رشد کامل و متعادل شخصیت کودک در محیط خانواده مملو از خوشبختی، محبت و تفاهم (ماده6)؛ 3.توجه به ایده آلهای بشری در پرورش کودک از قبیل صلح، احترام، بردباری، آزادی، برابری و اتحاد (ماده 6)؛ 4.عنایت به ارزشهای سنتی و فرهنگی هر ملت در تعلیم و تربیت (م 6)؛ 5.لزوم حمایت از کودک(ماده 3)؛ 6.حفظ هویت شخصی کودک از جمله داشتن نام و تابعیت یک مملکت (مواد 7و 8)؛ 7.مسئولیت مشترک والدین در رشد و پیشرفت کودک(مواد 18 و 17)؛ 8.احترام به مسئولیتها و حقوق والدین (ماده 5)؛ 9.مقابله با اشکال کودک آزاری(ماده 19)؛ 10.توجه به مراقبتهای ویژه کودکان استثنایی(ماده23)؛ 11.توجه به آموزش و پرورش در سطوح مختلف(ماده 28)؛ 12.مقابله با انواع سوء استفاده و استثمار کودکان (مواد 33، 34 و 36)؛ 13.تخفیف و تعدیل مجازات کودکان(ماده37)؛ https://eitaa.com/Antifeminism2
1_452421997.pdf
1.77M
👤نویسنده: 📎منبع: فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) سال پانزدهم پاییز و زمستان 1389 شماره53. رتبه علمی ترویجی. 📌چکیده: تلاش های جهانی در راستای حمایت از به عنوان آسیب پذیرترین عضو خانواده، منجر به تصویب کنوانسیون حقوق کودک گردید که ایران در سال 1372 طی ماده واحده ای به شرط عدم مغایرت مفاد آن سند با موازین شرعی و حقوق داخلی به آن پیوست. در خصوص نحوه الحاق ایران به این سند جهانی، انتقادهایی مطرح شده است که تعیین حق شرط کلی را مغایر اهداف کنوانسیون و مانعی در جهت عدم تحقق مندرجات آن می داند. از این رو مقاله حاضر به دنبال پاسخ این دو سؤال است که آیا نظام حقوقی ایران در حوزه حقوق کودک، با کنوانسیون مزبور مطابقت دارد؟ و در صورت منفی بودن پاسخ، آیا می توان راهکاری جهت انطباق آن با کنوانسیون حقوق کودک یافت؟ علی رغم تصویب قوانین متعدد در حوزه های مختلف این کنوانسیون در نظام داخلی ایران، هنوز برخی کاستی ها در نظام مذکور و عدم تصویب تغییرات پیش بینی شده در لوایح قضایی دیده می شود. این مقاله ضمن برشمردن نقاط ضعف و قوت، راه کارهای اصلاحی لازم را جهت حل تعارض احکام کنوانسیون با نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران ارائه می نماید. https://eitaa.com/Antifeminism2
مقاله الگویی اسلامی برای تحلیل مسائل زن و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاست‌گذاری.pdf
537.2K
سیاست_گذاری 👤نویسنده: 📌چکیده بیش از نیم قرن است که به اسم احیای حقوق و آزادی زنان تحولاتی در جهان صورت گرفته و مباحثی در باب جایگاه و حقوق اجتماعی زنان مطرح شده است. این مباحث چالش‌هایی را در فضاهای فرهنگی، و به تبع آن در قوانین و سیاست‌های مدیریتی کشور پدید آورده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را برانگیخته است. ❓سؤالی که به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی در این فضا مطرح شده این است که نظام جمهوری اسلامی باید چه الگویی را در عرصه سیاست‌گذاری مسائل زنان در پیش گیرد و بر چه مبنایی تکیه کند. یکی از کسانی که درباره مسائل جدید در این زمینه، تأملاتی جدی‌ داشته، شهید مرتضی مطهری است. ◀در مقاله حاضر با تکیه بر آراء و اندیشه‌های ایشان، تلاش شده الگوی جدیدی برای حل مسائل مربوط به زن و خانواده مطرح شود و با تبیین جدیدی از مسئله و اشاره‌ای به مبانی اسلامی در این زمینه، مسائل مربوط به زن و خانواده در دو دسته کلی مسائل ناظر به حقوق جنسیتی و اخلاق جنسی بررسی شده، خطوط کلی الگوی اسلامی در تحلیل مسائل زنان و خانواده ترسیم گردد. همچنین برای نشان دادن کارآمدی این الگو، بر اساس آن، پیشنهاد‌هایی برای سیاست‌گذاری مطلوب در باب یکی از مسائل مستحدثه در باب زنان (اشتغال زنان) ارائه می‌شود. https://eitaa.com/Antifeminism2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» 👤حجت الاسلام و المسلمین 2️⃣ در ایران پس از انقلاب " https://eitaa.com/Antifeminism2
مقاله بررسی سیاست گذاری اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران.pdf
513.2K
👥نویسندگان: ، 📌چکیده: از جمله موضوعات مهم در حوزه و ، وضعیت و جایگاه و تمهیدات سیاستی، قانونی و برنامه ای اندیشیده شده برای آن، جهت تحقق وضعیت مطلوب نظام سیاستگذاری است. بی شک محتوا و چگونگی پرداختن نظام سیاستگذاری به این موضوع، یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین وضعیت و جایگاهی مطلوب برای آن به شمار می رود. ◀بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد بررسی سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی اشتغال زنان و توصیف وضع موجود است. در این راستا، با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، متن کلیه ی سیاست ها و قوانین مصوب در نهادهای اصلی سیاست گذار و قانون گذار در جمهوری اسلامی ایران از طریق احصاء و تبیین مقولات و موضوعات مورد توجه در این سیاست ها و قوانین بررسی شد. سیاست گذاری اجتماعی با محور کلان سیاست های تشویقی- ترویجی که خود شامل دو دسته مقوله « متناسب زنان» و «اشتغال بدون قید زنان» و محور کلان سیاست های حمایتی شامل دو محور خردتر « از » و «حمایت از » می باشد، به موضوع زنان توجه کرده است. با این حال، بسیاری از سیاست های کلی فاقد پشتوانه در قوانین جاری جهت عملیاتی شدن بوده و لذا در حد شعار باقی مانده است. https://eitaa.com/Antifeminism2
مقاله سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران.pdf
315.8K
اسلامي_ايران 👤نویسنده: 📌چکیده: نقش و جايگاه بي بديل و قدسي نهاد در کشور سبب شده تا وضعيت آن نه تنها مورد توجه سياست سازان بلکه اهم اولويت هاي نيز قرار گيرد. با اين وجود، تغييرات اجتماعي به وقوع پيوسته در بازار کار به دليل رشد بخش خدمات در اقتصاد کشور سبب دگرديسي در ماهيّت و چارچوب هاي اين نهاد بنيادين اجتماعي گرديده است که اين امر خود سياستگذاري خانواده را دستخوش تغييراتي عظيم کرده است. ◀لذا در مقاله حاضر تلاش شده است تا طراحي مدل مطالعاتي و مفهومي جهت شناسايي و بررسي انواع سياستگذاري خانواده در دستور کار قرار گيرد. همچنين سعي شده تا با کمک مدل مطرح شده، مطالعه اي تطبيقي در ارتباط با نقش و جايگاه سياستگذاري خانواده در ميان سه کشور ، و صورت پذيرد. 🔚در نتيجه، بررسي اسناد سياستي سه کشور در حوزه سياستگذاري خانواده با روشي تفسيري و رويکردي مقايسه اي مورد ارزيابي و کنکاش قرار گرفته است. https://eitaa.com/Antifeminism2
مقاله چالش هاي سياستگذاري و اجرايي سلامت زنان و راهکارهاي ارتقاي آن يک رويکرد کيفي بر اساس ديدگاه صاحبنظران.pdf
176K
آن: يک رويکرد کيفي بر اساس ديدگاه صاحبنظران 👥نویسندگان: ، ، 📌: در اين مقاله اهم موضوع ها و چالش هاي سياستگذاري، برنامه ريزي و اجرايي سلامت زنان در ايران و راهکارهاي لازم بر اساس نظرات صاحبنظران علمي و سياستگذاري و مسوولان اجرايي ذي ربط ارايه مي گردد.در اين مطالعه کيفي از روش بحث گروهي متمرکز با صاحبنظران علمي، اجرايي، و سياستگذاران از بخش هاي مختلف استفاده شده است. ✅اهم موضوعات در حيطه سلامت جسمي شامل سوء تغذيه و شيوع بالاي بيماري هاي مزمن مانند اختلالات حرکتي و پوکي استخوان، در حيطه سلامت باروري، عدم آموزش و استفاده مناسب از روش هاي پيشگيري از بارداري و ... بودند. ✅چالش هاي مهم شامل فقدان تحقيقات بين رشته اي و چند تخصصي، فقدان نظام اطلاعات منسجم و امکان دسترسي به آمار و داده هاي پژوهشي معتبر و ... بودند. ↩راهکارهاي کلي شامل شناسايي شکاف اطلاعاتي و حمايت از اولويت هاي پژوهشي، ايجاد نظام مناسب ثبت اطلاعات علمي، ايجاد ارتباط و شبکه مناسب جهت استفاده بهينه از دستاوردهاي تحقيقاتي در سياستگذاري و برنامه ريزي هاي سلامت زنان بود. 💟مهم ترين پيشنهاد توصيه به تعامل مفيد ساختارهاي دولتي و برنامه ريزي پژوهش هاي در با جامعه علمي پزشکي و ديگر سازمان هاي موثر بر سلامت زنان است. https://eitaa.com/Antifeminism2
مقاله الگویی اسلامی برای تحلیل مسائل زن و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاست‌گذاری.pdf
537.2K
سیاست_گذاری 👤نویسنده: 📌چکیده: بیش از نیم قرن است که به اسم احیای حقوق و آزادی زنان تحولاتی در جهان صورت گرفته و مباحثی در باب جایگاه و حقوق اجتماعی زنان مطرح شده است. این مباحث چالش‌هایی را در فضاهای فرهنگی، و به تبع آن در قوانین و سیاست‌های مدیریتی کشور پدید آورده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را برانگیخته است. سؤالی که به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی در این فضا مطرح شده این است که نظام جمهوری اسلامی باید چه الگویی را در عرصه سیاست‌گذاری مسائل زنان در پیش گیرد و بر چه مبنایی تکیه کند. یکی از کسانی که درباره مسائل جدید در این زمینه، تأملاتی جدی‌ داشته، شهید مرتضی مطهری است. ↙در مقاله حاضر با تکیه بر آراء و اندیشه‌های ایشان، تلاش شده الگوی جدیدی برای حل مسائل مربوط به زن و خانواده مطرح شود و با تبیین جدیدی از مسئله و اشاره‌ای به مبانی اسلامی در این زمینه، مسائل مربوط به زن و خانواده در دو دسته کلی مسائل ناظر به حقوق جنسیتی و اخلاق جنسی بررسی شده، خطوط کلی الگوی اسلامی در تحلیل مسائل زنان و خانواده ترسیم گردد. همچنین برای نشان دادن کارآمدی این الگو، بر اساس آن، پیشنهاد‌هایی برای سیاست‌گذاری مطلوب در باب یکی از مسائل مستحدثه در باب زنان (اشتغال زنان) ارائه می‌شود. https://eitaa.com/Antifeminism2
خلاصه حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ پژوهشی.pdf
1.01M
نویسنده: ✂ جهت مطالعه نقد کتاب،(در سه محور ذیل)، کلیک کنید. 1. حضور زنان برای تماشای مردان عنوان ثانوی عدم جواز دارد. ۲- اختلاط بین زن و مرد منشا فساد است. ۳- آزادی زن برای تماشای ورزش مردان در ورزشگاه مطلق نیست. https://eitaa.com/Antifeminism2
کتاب مقدمه ای بر روش سیاستگذاری فرهنگی.pdf
2.07M
👥نویسندگان: علی‌اصغر محکی، کیومرث اشتریان 📌ناشر: جامعه شناسان https://eitaa.com/Antifeminism2
1_462062460.pdf
790.6K
۱. کشور آلمان 🔍مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی سیاست ها و ساختار سیاستگذاری زنان و خانواده در کشور آلمان پرداخت. 🔷در این گزارش کشور آلمان مطالعه شده، زیرا این کشور یکی از مهم‌‌‌ترین کشور‌‌‌هایی است که سیاست‌‌های اساسی در زمینه‌‌ حمایت از خانواده و رفاه آنان را اتخاذ کرده‌‌ است. طبق نظر کارشناسان، شاید هیچ کشوری به ‌‌‌اندازه‌‌‌ آلمان برای مطالعه‌‌‌ موردی سیاستگذاری خانواده مناسب نباشد؛ زیرا این کشور دارای سابقه‌‌‌ دو نظام کاملاً متعارض را دارد. در آلمان شرقی سیاستگذاری خانواده در راستای اهداف دولت کمونیستی آلمان شرقی بود و در آلمان غربی سیاست‌‌‌های لیبرال و محافظه‌‌‌کارانه محور سیاستگذاری خانواده بود. این کشور به ‌‌دلیل بحران جمعیتی و مواردی از این دست بحران‌‌‌هایی را شاهد بوده‌ که به اجرای سیاست‌‌‌های متنوع منجر شده ‌‌‌است. 🔶این گزارش همچنین تصریح می کند اصول مهم دولت رفاه برابری جنسیتی و امنیت اقتصادی است و سیاستگذاری در زمینه امور خانواده نیز در راستای این اهداف انجام می‌شود. بنابراین هدف در این گزارش تقلید مستقیم از سیاست‌ها نیست؛ بلکه هدف، مطالعه تجربیات و در عین حال بررسی نقاط ضعف، قوت و موفقیت‌ها یا عدم موفقیت‌هاست. https://eitaa.com/Antifeminism2
جایگاه حقوق و مسئولیت های زنان در دیدگاههای رهبران جمهوری اسلامی ایران.pdf
2.14M
ران (امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری) 👤نویسنده: اکرم حسینی مجرد 📌ناشر: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده https://eitaa.com/Antifeminism2
M: و نویسندگان:  منبع: مطالعات راهبردی زنان 1384 شماره 28  کلید واژه ها:          حوزه های تخصصی: حوزه‌های تخصصی مطالعات زنان زن در تاریخ، مکاتب و جنبش ها فمینیسم و ابعاد آن بر مبنای ، عمده‌ترین ستم مردان علیه زنان در روابط جنسی نابرابر زن و مرد است و ، آنان و ، تنها راه رهایی آنها از این ستم جنسی است. این نوشتار با تبیین اجمالی نظریات این گروه ، برخی فعالیت‌های آنان را جهت اشاعه و عادی جلوه دادن این رفتار، از طریق ابزارهای مختلف اطلاع‌رسانی، تشکیلاتی و فنی برمی‌شمارد و در پایان با اشاره به نتایج تحقیقات و مطالعات علمی و ذکر شواهد ممنوعیت این عمل در ادیان توحیدی، برخی تأثیرات سوء بر سلامت جسمی، روحی و اجتماعی زنان از جمله فروپاشی خانواده، اضمحلال اخلاق، تخریب هویت زنانه و ایجاد گرایش جنسی بیمارگونه را تبیین می‌کند. یکی از مباحث بحث برانگیز عصر حاضر است که در دهه‌های اخیر تحولات گسترده‌ای را در مفاهیم، نقش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان و نیز هویت آن‌ها ایجاد کرده است. امروزه نظریه فمینیسم مجموعه‌ای از نحله‌های فکری، احزاب سیاسی و انواع و اقسام گرایش‌های ذهنی و رفتاری زنان است و در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع و نیز حوزه‌های مختلف علوم ورود یافته است. به زعم اندیشمندان فمینیسم، مهمترین دستاورد این نهضت کاستن فاصله‌های جنسیتی در حیطه خانوادگی و اجتماعی است، در حالی که با تعاریف جدید از خانواده، نظام سنتی با چالش روبرو شده است، هرچند در تحلیل‌های انتزاعی ادعا می‌شود شرایط مطلوبی برای زنان فراهم شده، امّا با کل‌نگری و ربط پدیده‌ها به یکدیگر مشخص می‌شود که فرهنگ جدید ضمن ترویج فردگرایی بستری را فراهم می‌کند که نهایتاً به عدم‌تفاهم اجتماعی و عدم درک متقابل زنان و مردان و بروز اختلال در سیستم روابط اجتماعی و خانوادگی می‌انجامد. به منظور بررسی بیشتر این جنبش برخی از صاحبنظران تغییر و تحولات درونی این نظریه را در سه موج مورد بررسی قرار می‌دهند. : در اواخر قرن نوزدهم همزمان با مبارزات گسترده مردم آمریکا علیه تبعیض‌نژادی، زنان نیز به صورت فعال مشارکت نموده و این حرکت ضد تبعیض‌نژادی را به اعتراضی گسترده علیه نابرابری حقوقی در عرصه‌های مختلف اجتماعی سوق دادند. اوج این حرکت در سال‌های 1848 تا 1880 و بر پایه اصول و مبانی لیبرالیستی شکل گرفت. این وضعیت تا اوائل قرن بیستم ادامه داشت و حق رأی و حضور هر چه بیشتر زنان در عرصه‌های اجتماعی را رقم زد. این جنبش در دهه‌های 1920 تا 1960 به علت ایجاد تشتت و اختلافات درون سازمانی دچار افول گردید. : در سال 1961 در نظام سیاسی آمریکا تغییراتی رخ داد و بار دیگر توجه زنان فعال و طرفدار حقوق زن، به سوی حل مسائل و مشکلات زنان معطوف گردید. بدین ترتیب موج دوّم فمینیسم، از آمریکا آغاز شد و بعدها کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار داد. فمینیست‌های این دوره خواهان اعطای حقوق مشابه مردان و ایجاد فرصت‌های جدید برای زنان بودند. : در اواخر دهه 70، همزمان با افول موج دوّم، براثر رشد اختلافات درونی، موج سوّم حرکت فمینیستی آغاز گردید که بیشتر بر تفاوت‌ها و ناهمسانی‌های موقعیت زنان و توجه به اصول زیربنایی و احترام به تکثر آرا و اندیشه‌ها تأکید داشت. در این دوره نظریه‌پردازی و مطالعات آکادمیک از اهمیت خاصی برخوردار گردید. 1) شاخه‌های 1-1) این دسته از فمینیست‌ها قائل به هیچ‌گونه تفاوت نژادی، جنسی، طبقاتی یا ذاتی بین زن و مرد نیستند و تبعیض علیه زنان را حاصل ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانند و تعقل فردی را بر سنت‌ها و نهادهای مستقر در جامعه ترجیح می‌دهند. تفکر انتقادی در این مکتب مهم‌ترین عامل دگرگونی و ساختارشکنی در اجتماع است. از نظر فمینیست‌های لیبرال یا اصلاح‌طلب تفاوت‌های بین زن و مرد، ذاتی نیست و حاصل اجتماعی شدن و «شرطی‌‌سازی نقش جنسی»[1] بوده است. (ابوت، 1378: 5) 2-1) این گروه بر خلاف لیبرال‌ها به تفاوت‌های ذاتی بین زنان و مردان معتقدند و برخی تمایزات ذهنی و روحی زنان را جزء عوامل تعیین‌کننده‌ی برنامه‌ریزی‌های راهبردی می‌دانند. https://eitaa.com/Antifeminism2
دگرگونی اساسی در کل فرهنگ و جای‌گزینی فرهنگ جدید از آرمان‌های است. «مارگارت فولر»[2] در سال1845 با انتشار «» فلسفه جدیدی را در این نهضت پایه‌گذاری نمود که بر جنبه‌های شعوری و عاطفی دانش تأکید می‌کرد و با دیدگاه «» مسائل فرد و جامعه را بررسی می‌نمود. فولر مفهوم «خِرد» را برای زنان و مردان به گونه‌ای متفاوت تعریف کرد و قالب جدیدی را برای بوجود آورد. (Delmal, 1986: 145) 3-1) مارکسیست‌ها شاخه‌ای در نظریه تأسیس کردند که مفاهیم اصلی خود در زمینه‌های «از خودبیگانگی»، «وجدان طبقاتی»، «حقوق کارگران»، «جبر مادی‌گرایی» و «تقسیم کار اجتماعی نابخردانه» را بر اساس نظریات کارل مارکس[3] ارائه نمودند. مطابق این نظریه، زنان تحت ستم نظام‌های سرمایه‌داری و ایدئولوژی‌های مردسالارانه به اسـتثمار کشـیده شـده‌انـد و وجـدان جمعی، اشـتراکات خـاص و عبـور از اسـتبداد مردسالارانه‌ی جامعه‌ی سرمایه‌داری، تنها راه رهایی زنان است. در این نگرش، نهاد خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی به شمار نمی‌آید، بلکه ایجاد مؤسسات خاصی پیشنهاد می‌گردد که زنان و مردان، در این مؤسسات طبق وظایف اجتماعی، کارهای روزمره زندگی و نگهداری از کودکان را به عهده می‌گیرند. فمینیست‌های مارکسیست از جمله «»[4]، «»[5] و «»[6] معتقد به اصالت حقوق زن تحت نحله فکری بودند. (Banks, 1981: 14) 4-1) «[7] و »[8] از بنیانگذاران این شاخه از فمینیسم بودند که آمیزه‌ای از تفکرات و را ارائه کردند. در این نحله فکری در هم می‌آمیزد و فلسفه‌ی جدیدی برای شکل‌گیری علوم‌اجتماعی جمع‌گرا مطرح می‌شود. 5-1) ، پدیده‌ای معاصر است که بیش از هر چیز براحساسات و ذهنیات افراد توجه دارد. این نگرش در اواخر دهه 60 میلادی تغییرات مهمی را در اندیشه‌های بی‌ارتباط با مقوله‌های مارکسیستی ایجاد نمود. این شاخه در واقع بخشی از یک جنبش فرهنگی است که درصدد شکوفایی «» در عرصه‌های مختلفی چون ادبیات، موسیقی و حتی تکنولوژی می‌باشد. از جمله منابع مهم این نگرش، «» نوشته «»[9] است که تمایزات اساسی را بین دو مفهوم جنسیت[10] و جنس[11] قائل می‌شود. براین اساس می‌کوشد تا تمایزات زن و مرد را حتی در تصورات ذهنی به گونه‌ای متفاوت استدلال نماید و این تمایزات را راهی برای انقیاد زنان به وسیله مردان تلقی کند. مفهوم «»[12] که توسط فمینیست‌های رادیکال بازتولید شده است، متضمن ترکیبی از صـفات زنـانه و مردانـه می‌باشـد کـه در راسـتای توجیـه هویت جنسیتی در نقش‌های مختلف اجتماعی تلاش می‌کند. فمینیست‌های رادیکال به منظور رفع تبعیض جنسیتی و از بین بردن کلماتی چون جنس و جنسیت که به زعم آن‌ها منشأ ظلم به زنان است، رفتارهای جدیدی را برای ارضای نیاز جنسی و روحی افراد پیشنهاد می‌کنند، به‌طور مثال کاترین هولدن[13] از نظریه‌پردازان این شاخه از فمینیسم، در نامه‌ای به‌سردبیر مجله ساین[14] می‌نویسد: «من می‌خواهم بگویم که «دو جنس‌خواهی»[15] چگونه به فمینیسم ارتباط پیدا می‌کند به نظر من باید «» و دیگر هویت‌های جنسی را ماورای هنجار «»[16] پذیرفت. من که یک فمینیست هستم، «» را بهترین و قوی‌ترین شکل «» می‌دانم، زیرا فردی که خواهان برقراری ارتباط با دو جنس (زن و مرد) است، هیچگونه محدودیتی برای انتخاب شریک جنسی خود ندارد و به نظر من شخصیت هر فرد در انتخاب شریک جنسی مهم‌تر از جنسیت اوست. اگر زنان و مردان بر خلاف سنت‌های دیرین جنسیتی حرکت کنند، تفاوت جنسیتی نمود کمتری می‌یابد و این حالت، تغییرات عمده‌ای را در فرهنگ ایجاد خواهد کرد، به طوری که دیگر کلمات « _زنانگی» بی‌معنا خواهد بود. اگر جامعه به تفاوت‌های جنسیتی اهمیت ندهد، دیگر کلماتی چون «»، «» و «» از بین می‌رود». (Holden, 1998: 7) 6-1) این شاخه با ساختار شکنی‌ها، توجیهات و ادبیات جدید سعی نمود تا به صورت جدی‌تری به مقوله بپردازد. ایدئولوژی خاصی را در دهه‌های 70 و 80 میلادی در آمریکا، انگلیس و کانادا ایجاد نمود. این نگرش خود را نظامی مقاوم در برابر ، دگرجنس‌خواهی و تسلط مردان می‌دانست که به سرعت بر رفتار، نحوه لباس پوشیدن و تیپ‌های ظاهری زنان تأثیر گذاشت. 2) در اواخر قرن 19 واژه [17] توسط یک روانشناس آلمانی به نام کارولی ماریا بنکرت[18] بکار رفت. (Dover, 1989: 11) البته موضوع در مباحث فلس
فی افلاطون مطرح شده بود و در زمان معاصر در تئوری کوئیر[19] به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. مطابق تئوری فراهنجار کوئیر، هویت، ثابت نیست و دارای عناصر مختلفی است، بدین لحاظ طبقه‌بندی انسان برپایه یک هویت مشترک ناممکن می‌باشد، یعنی در این تئوری پیش‌فرض‌های مربوط به جنسیت، هویت زنانه و هویت مردانه زیر سؤال می‌رود. (Ibid, 14) اولین نشانه‌های همجنس‌گرایی در نوشته‌های و تحت عنوان [20] در یونان باستان و در آثار باقی‌مانده از [21] در 5 قرن قبل از میلاد حضرت مسیح مشاهده گردیده است. پس از آن برخی افراد مانند اسکندر مقدونی به عنوان استثنا در تاریخ مطرح می‌شوند. همچنین در داستان‌های یونان باستان خدایانی چون ، و نیز نمایانگر تمایلات هستند. نمونه‌های دیگر در رم باستان و در داستان‌های انجیل و تورات و همچنین داسـتان قـوم لـوط در قـرآن کریـم مشـاهده می‌شـود. در تـاریخ باستان نیز به ‌ندرت گزارش گردیده و فقط چند مورد استثنایی در اساطیر هندی و یونانی ملاحظه می‌شود. واژه نیز از نام جزیره‌ای در یونان قدیم به نام [22] اقتباس شده است که افراد این جزیره بوده‌اند. تا آغاز قرن 18 میلادی تقریباً در تمامی جوامع مختلف بشری امری مذموم و غیرطبیعی بوده و در تمامی مذاهب الهی از آن به عنوان گناه کبیره و امری شنیع یاد شده است. 3) در مورد در همه ادیان توحیدی همجنس‌گرایی پدیده‌ای ناهنجار و گناه شمرده می‌شود. 1-3) علی‌رغم تلاش‌های صهیونیسم جهانی به منظور جذب افراد به یهودیت صهیونیستی و تحریف دین یهود و کتب و منابع آن جهت مشروعیت بخشیدن به و در نص صریح تورات، می‌باشد. به طور مثال در تورات، فصل 22/18 آمده است: «آنچنان که با زنان هم‌بستر می‌شوید با مردان نشوید که موجب بیزاری ]خدا[ است» و در فصل 13/20 تصریح می‌شود: «هر دوی آن‌ها () باید بمیرند و خونشان برگردن خودشان است». همچنین در تورات میشنه[23] در خصوص ممنوعیت همجنس‌گرایی آمده است: «هم‌خوابگی زنان با زنان ممنوع است. این فعل مردمان سرزمین مصر بود که شما را به ترک آن هشدار می‌دهیم. آن‌ها چه می‌کردند؟ مردان با مردان و زنان با زنان ازدواج می‌کردند. آنان از درگاه خدا رانده شدند» (عهد عتیق: بخش 21). برخی تحقیقات دانشگاهی هم به بررسی همین موضوع پرداخته‌اند. به عنوان مثال در سـال 1992 در کارگاه «خانـواده در درون فمینیسم یا خـارج آن»[24] بـه تفصیل در خصوص وضعیت لزبین‌ها در سنت یهود و پارادوکس‌های دنیای مدرن با مذهب مطالب ذیل ارائه شده است: 1ـ خانواده به طور سنتی در جوامع مذهبی، پدرسالار و کانون مسائل جنسی و تحقیر زنان است. 2ـ باید برای ساختارهای جدید اجتماعی چون کانون‌های لزبین‌ها و زنان سرپرست خانواده نیز اطلاق شود. 3ـ باید از احترام و حقوق اجتماعی برخوردار شوند. 2-3) از آنجا که مسیحیان اکثر جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بیشترین تضارب آرای ادیان با و فرق گوناگون آن رخ داده است. به عنوان اصول‌گراترین فرقه مسیحیت و کاتولیک‌ها به عنوان بزرگترین مخالفان همجنس‌گرایان بوده و هستند، چنانچه پاپ ژان پل دوّم بارها و بارها ازدواج همجنس‌گرایان را مطرود دانسته و پاپ بندیکت شانزدهم نیز در سیاست‌های جدید واتیکان براین موضع تأکید نموده است. در متون مذهبی و اناجیل نیز نمونه‌های فراوانی وجود دارد که همجنس‌گرایی را حرام و گناهی بزرگ تلقی می‌نماید. به عنوان مثال در سفر پیدایش 18:20 انجیل، به داستان حضرت لوط و شهر سدوم اشاره شده است که خداوند به واسطه این گناه بزرگ سرزمین‌شان را ویران نموده است. همچنین در سفر پیدایش 1:24 حضرت مسیح در گفتاری به ماتیو[25] (یکی از حواریون) اظهار می‌دارد که هم‌بستری مردان با مردان و زنان با زنان ممنوع و موجب غضب خداوند است. در فصل رومن[26] 1:26 نیز آمده است که: «خداوند آن‌ها را بخشید تا رفتارشان را عوض کنند، زیرا زنان با زنان در می‌آمیختند و مردان به طرز شرم‌آوری به مردان گرایش داشتند و برسرشان آمد آنچه که براساس خطایشان بود». (Wilson, 1996: 300) در دهه‌های اخیر که معنویت و دین در اروپا و آمریکا کم‌رنگ گردیده، تئوری‌پردازان سکولار و برخی از مفسران متون دینی به تحریف انجیل و ارائه و تفسیرهای جدیدی دست زده‌اند تا بتوانند از طریق مذهب به تطهیر همجنس‌گرایی پرداخته و زمینه را برای پذیرش عمومی فراهم نمایند، به عنوان مثال اینگه اندرسون[27] از اساتید دانشگاه ملی سوئد در کتاب خود تحت عنوان «گناه سدوم» اظهار می‌دارد: «بر اساس منابع متعدد انجیلی می‌توان اثبات کرد که گناه اصلی آنان (ساکنان شهر سدوم) غفل