⭐️ بَلاذُری، متوفّی قرن ۳، از قول ابن عبّاس مینویسد که آیه ولایت در مورد علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) نازل شده است.
🔰وَحُدِّثْتُ عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنِ الْكَلْبِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
🔻نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ:
«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ...» (سورة المائدة، آیة ۵۵)
📜أنساب الأشراف للبلاذري، ج2، ص150
#سخن
#حدیث
#امام_علی
#بلاذری
#امامان_شیعه_در_منابع_عامه
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👳♂️بنا بر نقل مرحوم علّامه مجلسی، متوفّی قرن ۱۲، امام صادق (علیه السّلام) به عبد الرّحمن بن حجّاج فرمودند: با مردم مدینه بحث و گفت و گوی کلامی کن؛ من علاقه دارم در میان شیعه، افرادی مثل تو دیده شوند.
🔰و بِإِسْنَادِهِ أَيْضاً عَنْ نَصْرِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ:
🔻يا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ.
📜بحار الأنوار، ج70، ص 405
📎پ،ن: علّامه مجلسی این روایت را به سند متصل از رجال کشی نقل میکند. در جای دیگر همین روایت را نقل کرده است.👇🏻
كش، رجال الكشي نضر [نَصْرُ] بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ. (بحار الأنوار، ج2، ص 136)
#حدیث
#مناظره
#دفاع_از_مذهب
#امام_صادق
#بحارالانوار
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💡سجستاني، متوفّي قرن ۴، ذیل آیة ۹۶ سورة مریم مینویسد این آیه در شأن علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) نازل شده است.
❤️ در ادامه بیان میکند، هیچ مسلمانی نیست که در دل او محبّت علی (علیه السّلام) نباشد.
💠 قَالَ أَبُو عمر: قَالَ ابْن عَبَّاس (رَضِي الله عَنهُ) وَ قد سُئِلَ عَن تَفْسِير قَوْله (عز وَ جل): {سَيجْعَلُ لَهُم الرَّحْمَن ودا} فَقَالَ: نزلت فِي عَليّ بن أبي طَالب [رَضِي الله عَنهُ]، لِأَنَّهُ مَا من مُسلم إِلَّا و لعلي فِي قلبه محبَّة.
📜غريب القرآن للسجستاني، ص487 و 488
📎پ،ن: طبرانی، متوفّی قرن ۴ و ابن المغازلی، متوفّی قرن ۵ هم نوشتهاند که این آیه در شأن أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) میباشد. (المعجم الكبير للطبراني، ج12، ص122_مناقب علي لابن المغازلي، ص394)
#سخن
#ابن_المغازلی
#طبرانی
#سجستانی
#امام_علی
#محبت_مولا
#امامان_شیعه_در_منابع_عامه
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🎖جایگاه صحیحین (صحیح بخاری و مسلم) در نظر اهل تسنّن: 🗣 ابويعلي، متوفّي قرن ۵، از قول بخاری مینویسد
📄 ابوعمرو عثمان بن عبدالرّحمن شهرزوری معروف به ابن صلاح، متوفّی قرن ۷، در مقدّمهای که بر علم حدیث نگاشته است، تصریح میکند، تمامی روایات مسند متّصل صحیحین بلا اشکال صحیح هستند، حتّی اگر اسناد آنها متّصل نباشد (این روایات در بخاری بیشتر از مسلم وجود دارد)، در صورتی که به صورت جزمی نقل شده باشند، محکوم به صحّت میباشند.
📝 در ادامه، بعد از بیان طبقات احادیث صحیح، مینویسد اگر روایتی را بخاری و مسلم هر دو با هم ذکر کرده باشند، آن روایت اتّفاقی و اجماعی است و موجب علم ضروری و قطعی خواهد شد. و بقیه طبقات حدیث صحیح هم از اعتبار کافی برخوردار هستند.
📌السَّادِسَةُ: مَا أَسْنَدَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ (رَحِمَهُمَا اللَّهُ) فِي كِتَابَيْهِمَا بِالْإِسْنَادِ الْمُتَّصِلِ فَذَلِكَ الَّذِي حَكَمَا بِصِحَّتِهِ بِلَا إِشْكَالٍ.
وَ أَمَّا [الْمُعَلَّقُ وَهُوَ] الَّذِي حُذِفَ مِنْ مُبْتَدَأِ إِسْنَادِهِ وَاحِدٌ أَوْ أَكْثَرُ، وَ أَغْلَبُ مَا وَقَعَ ذَلِكَ فِي كِتَابِ الْبُخَارِيِّ، وَ هُوَ فِي كِتَابِ مُسْلِمٍ قَلِيلٌ جِدًّا، فَفِي بَعْضِهِ نَظَرٌ.
وَ يَنْبَغِي أَنْ نَقُولَ: مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَ نَحْوِهِ بِلَفْظٍ فِيهِ جَزْمٌ، وَ حُكْمٌ بِهِ عَلَى مَنْ عَلَّقَهُ عَنْهُ، فَقَدْ حُكِمَ بِصِحَّتِهِ عَنْهُ»
📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص24
📌السَّابِعَةُ: وَ إِذَا انْتَهَى الْأَمْرُ فِي مَعْرِفَةِ الصَّحِيحِ إِلَى مَا خَرَّجَهُ الْأَئِمَّةُ فِي تَصَانِيفِهِمُ الْكَافِلَةِ بِبَيَانِ ذَلِكَ _كَمَا سَبَقَ ذِكْرُهُ_ فَالْحَاجَةُ مَاسَّةٌ إِلَى التَّنْبِيهِ عَلَى أَقْسَامِهِ بِاعْتِبَارِ ذَلِكَ:
1⃣ فَأَوَّلُهُمَا: صَحِيحٌ أَخْرَجَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ جَمِيعًا.
2⃣ الثَّانِي: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ الْبُخَارِيُّ، أَيْ عَنْ مُسْلِمٍ.
3⃣ الثَّالِثُ: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ مُسْلِمٌ، أَيْ عَنِ الْبُخَارِيِّ.
4⃣ الرَّابِعُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِهِمَا لَمْ يُخْرِجَاهُ.
5⃣ الْخَامِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الْبُخَارِيِّ لَمْ يُخْرِجْهُ.
6⃣ السَّادِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ لَمْ يُخْرِجْهُ.
7⃣ السَّابِعُ صَحِيحٌ عِنْدَ غَيْرِهِمَا، وَ لَيْسَ عَلَى شَرْطِ وَاحِدٍ مِنْهُمَا.
🔆 هَذِهِ أُمَّهَاتُ أَقْسَامِهِ، وَ أَعْلَاهَا الْأَوَّلُ، وَ هُوَ الَّذِي يَقُولُ فِيهِ أَهْلُ الْحَدِيثِ كَثِيرًا: "صَحِيحٌ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ". يُطْلِقُونَ ذَلِكَ وَيَعْنُونَ بِهِ اتِّفَاقَ الْبُخَارِيِّ وَمُسْلِمٍ، لَا اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ. لَكِنَّ اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ لَازِمٌ مِنْ ذَلِكَ وَ حَاصِلٌ مَعَهُ، لِاتِّفَاقِ الْأُمَّةِ عَلَى تَلَقِّي مَا اتَّفَقَا عَلَيْهِ بِالْقَبُولِ.
♨️ وَ هَذَا الْقِسْمُ جَمِيعُهُ مَقْطُوعٌ بِصِحَّتِهِ وَالْعِلْمُ الْيَقِينِيُّ النَّظَرِيُّ وَاقِعٌ بِهِ.
📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص27
#سخن
#جایگاه_صحیحین_نزد_عامه
#نقد_صحیحین
#ابن_صلاح
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
📄 ابوعمرو عثمان بن عبدالرّحمن شهرزوری معروف به ابن صلاح، متوفّی قرن ۷، در مقدّمهای که بر علم حدیث ن
🏵 هیثمی، متوفّی قرن ۹، از قول مسلم میگوید، تمام روایات صحیح را در الصّحیح ذکر نکردهام، بلکه تنها روایاتی که اجماع بر صحّت آنها وجود دارد را در کتاب خودم آوردهام.
💎 در ادامه از قول او مینویسد، روایات صحیحی که ذکر نکردهام از روایاتی که ذکر شده است بیشتر میباشند.
⭕️ این نقل قول، اعترافی صریح از جانب صاحبان صحیحین است مبنی بر اینکه آنها تمام روایات صحیح را در صحیحین ذکر نکردهاند.
🔖 و رَوَئنَا عَن مُسْلمٍ أنه قال. "لَيْسَ كُلُّ شَيْءٍ عِنْدِي صَحِيحٌ وَضْعَتْهُ هُنَا _يعني في صحيحه_ وَ إِئمَا وَضعْتُ هُنا مَا أَجْمَعُوا عَلَى صِحَتِهِ".
🔖 و رَوى الحازمي و الإسْماعيلي عن البخاري قوله: "وَ مَا تَرَكْتُ مِنَ الصِّحَاحِ أَكْثَرُ". وَ هذِهِ النّقولُ اعْتِرافٌ صَريحٌ مِنْهُمَا بِأَنَّهُمَا لَمْ يَذْكُرَا فِي كِتَابَيْهِمَا كُلَّ الصّحِيحِ.
📜موارد الظمآن إلى زوائد ابن حبان، ج۱، ص ۱۴ و ۱۵
#سخن
#جایگاه_صحیحین_نزد_عامه
#نقد_صحیحین
#هیثمی
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نترس، بگو...🎥
🔰 کربلایی امین قدیم
🔻خوش به حال اونایی که یه دقیقه بیشتر صدات میکنند...
#فیلم
#مناجات_و_روضه
#امین_قدیم
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📝 طبری، متوفّی قرن ۴، ذیل آیة ۷ سورة الرّعد روایتی از پیامبر نقل میکند که ایشان فرمودند: منذر من هستم، و بعد با اشاره به علیّ بن أبی طالب فرمودند: هادی تو هستی یاعلی و پس از من، افراد به وسیله تو هدایت میشوند.
🔰حدثنا أحمد بن يحيى الصوفي قال: حدثنا الحسن بن الحسين الأنصاري قال: حدثنا معاذ بن مسلم، بيّاع الهرويّ، عن عطاء بن السائب، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس قال:
🔻لما نزلت (إنما أنت منذر و لكل قوم هاد)، وضع صلى الله عليه و سلم يده على صدره، فقال: أنا المنذر؛ (و لكل قوم هاد)، و أومأ بيده إلى منكب عليّ، فقال: أنت الهادي يا عليّ، بك يهتدي المهتدون بَعْدي.
📜تفسير الطبري جامع البيان، ج16، ص357
#سخن
#حدیث
#رسول_الله
#طبری
#امام_علی
#هادی_امّت
#امامان_شیعه_در_منابع_عامه
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 از امام رضا (علیه السّلام) پرسیدند، که چرا مردم از أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) رویگردان و بعد شهادت پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) مایل به دیگران شدند؟
💥حضرت رضا (علیه السّلام) پاسخ فرمودند...
❌ دینداری علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) برای گروههای مختلفی از جامعه دینی هزینه داشت. از این جهت مردم کینه او را به دل داشتند. لذا آنها مایل نبودند سرپرستی و ولایت علیّ (علیه السّلام) را بپذیرند.
🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلطَّالَقَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ اَلْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ:
🔻سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) كَيْفَ مَالَ اَلنَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)؟
💠 فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ، لِأَنَّهُ قَدْ كَانَ قَتَلَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَجْدَادِهِمْ وَ إِخْوَانِهِمْ وَ أَعْمَامِهِمْ وَ أَخْوَالِهِمْ وَ أَقْرِبَائِهِمُ اَلْمُحَادِّينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً، فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي اَلْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ، فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى سِوَاهُ.
📜عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۸۱
#حدیث
#امام_رضا
#عیون_اخبار_الرضا
#غربت_مولا
#کینه_اهلبیت
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5931314879037181795.mp3
11.88M
روضه حضرت رباب (س) و
حضرت علی اصغر
🎙کربلایی علی کرمی
#علی_کرمی
#امام_حسین
#حضرت_رباب
#حضرت_علی_اصغر
#صوت
#روضه
🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو)
🌐 نشانی کانال
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5933764663958311937.mp3
6.79M
🎙کربلایی علی کرمی
#علی_کرمی
#امام_حسین
#مناجات_و_روضه
#سینه_زنی
#شعر_خوانی
🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو)
🌐 نشانی کانال
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🏵 هیثمی، متوفّی قرن ۹، از قول مسلم میگوید، تمام روایات صحیح را در الصّحیح ذکر نکردهام، بلکه تنها ر
📌باتوجّه به نکاتی که از منابع عاّمه در مورد جایگاه صحیحین ذکر کردیم، سراغ روایات این دو کتاب میرویم.
😳 روایتی است در صحیح بخاری، دالّ بر لباس داشتن یا کمربند داشتن خداوند.
🙋♂ این روایت در مقام بیان جایگاه ارحام ذکر شده است.
🔰حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ، حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنِي مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي مُزَرِّدٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) قَالَ:
🥀«خَلَقَ اللهُ الْخَلْقَ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْهُ قَامَتِ الرَّحِمُ، فَأَخَذَتْ بِحَقْوِ الرَّحْمَنِ، فَقَالَ لَهُ: مَهْ، قَالَتْ: هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ الْقَطِيعَةِ، قَالَ: أَلَا تَرْضَيْنَ أَنْ أَصِلَ مَنْ وَصَلَكِ، وَأَقْطَعَ مَنْ قَطَعَكِ، قَالَتْ: بَلَى يَا رَبِّ، قَالَ: فَذَاكِ».
قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: اقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ: {فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ}
📜صحيح البخاري، ج6، ص134
📎پ،ن: الحقو به معنی إزار یا جای بستن آن. إزار به لنگ (پوشش از ناف تا زانو) یا پوشش سراسری بدن گفته می شود. به معنی پارچهای که با آن کمر را میبندند هم آمده است.
#سخن
#جایگاه_صحیحین_نزد_عامه
#نقد_صحیحین
#صحیح_بخاری
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💥اگر یلدا یک مراسم دینی، مذهبی و اسلامی بود...!
1⃣ تا یک ماه قبل و یک ماه بعد، آمار بالا رفتن ابتلا به ویروس سرماخوردگی و کرونا و... با تصویر پیش زمینه انار و هندوانه منتشر میشد!😷
2⃣ رسانهها از مضرات خوردن انار و هندوانه به خاطر سردی زیاد و اثرات آنها بر تضعیف سیستم ایمنی بدن میگفتند!🍉
3⃣ ۴۶۹۳۵ مورد مسمومیت، ایست قلبی، سکته مغزی، زخم معده و... به سبب مصرف بیش از حد هندوانه و آجیل گزارش میشد!🍭
4⃣ خاطرهی: «من خودم یه مادربزرگ داشتم که تو شب یلدا بخاطر ترافیک ماشینها به بیمارستان نرسید و مُرد.» به لیست خاطرههای آتئیستها اضافه میشد!⚰
5⃣ استوری میگذاشتند:
«پول آجیل و هندونه و انار رو بدید فقراء»💸
6⃣ برامون از میزان آب زیادی که برای حاصل شدن یک هندوانه نیاز هست میگفتند، همراه با جملهی:
"آب هست، ولی کم است"!💧
7⃣ استوری میگذاشتند:
«حاجی هندوانه خورد و ثواب کرد، در حالی که کارگری در همسایگی او گرسنه خوابید!».📿
#سخن
#موعظه
#شب_یلدا
#استاندارد_های_دوگانه
🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam