eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
250 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
📓 ألباني در یکی دیگر از کتاب‌های خویش می‌نویسد، این بخش از روایت به لحاظ معنی و محتوا، باطل است؛ چون با شأن پیامبر معصوم سازگار نیست. خصوصاً که خود پیامبر فرموده‌اند کسی که چنین کاری کند، جاودانه در جهنّم خواهد بود. 🔻وإذا عرفت عدم ثبوت هذه الزيادة فلنا الحق أن نقول إنها زيادة منكرة من حيث المعنى لأنه لا يليق بالنبي صلى الله عليه وسلم المعصوم ‌أن ‌يحاول ‌قتل ‌نفسه بالتردي من الجبل مهما كان الدافع له على ذلك وهو القائل: (من تردى من جبل فقتل نفسه فهو في نار جهنم يتردى فيها خالدا مخلدا فيها أبدا) أخرجه الشيخان وغيرهما وقد خرجته في (تخريج الحلال والحرام) برقم (447). 📜دفاع عن الحديث النبوي، ص41 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙نماهنگ «حیّ لایموت» 🗣کربلایی امیر طلاجوران ❤️مدح أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤣غلوّ نسبت به خلیفه دوّم: 🤢 فخرالدّین رازی، متوفّی ۶۰۶ در کتاب تفسیر خود در باب کرامات و فضائل خلیفه دوّم چنین می‌نویسد... 🔻أما عمر رضي اللّه عنه فقد ظهرت أنواع كثيرة من كراماته؛ 1⃣ و أحدها ما... 2⃣ الثاني: روي أن نيل مصر كان في الجاهلية يقف في كل سنة مرة واحدة و كان لا يجري حتى يلقى فيه جارية واحدة حسناء، فلما جاء الإسلام كتب عمرو بن العاص بهذه الواقعة إلى عمر، فكتب عمر على خرقة: أيها النيل إن كنت تجرى بأمر اللّه فأجر، و إن كنت تجري بأمرك فلا حاجة بنا إليك! فألقيت تلك الخرقة في النيل فجرى و لم يقف بعد ذلك. 3⃣ الثالث: وقعت الزلزلة في المدينة فضرب عمر الدرة على الأرض و قال: اسكني بإذن اللّه فسكنت و ما حدثت الزلزلة بالمدينة بعد ذلك. 4⃣ الرابع: وقعت النار في بعض دور المدينة فكتب عمر على خزفة: يا نار اسكني بإذن اللّه فألقوها في النار فانطفأت في الحال‏. 📜التفسير الكبير، ج‏21، ص 433 📎پ،ن: جالب اینجاست که علمای سلفی اگر همین مطالب از جانب امامیه، به امامان شیعه نسبت داده شود (که این نسبت به امامان شیعه حقیقت دارد و صادق است) آن‌ها شیعیان را متّهم به شرک می‌کنند. 🪔 ضمناً چون مطالب فوق، ارزش مطالعه برای عموم ندارد، بدون ترجمه بارگذاری شده تا صرفاً عزیزانی که مشغول مطالعات تطبیقی هستند، استفاده کنند. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👳‍♂الإمام أبي محمّد بن عاشور، در حاشیة بر تفسیر ثعلبي، از دادن چنین نسبت‌هایی به پیامبر اظهار تعجب می‌کند. عقل انسان چطور می‌تواند بپذیرد پیامبری که برای اجرای حدود و بیان قوانین و محرّمات إلهی آمده است و قرار است اسوة اخلاق باشد، اقدام به خودکشی کند؟ 🔻والعجب ‌من ‌نسبة ‌ذلك للرسول نبي الرحمة! فكيف يعقل أن يصل الاطمئنان إلى ورقة ولا يصل إلى من هو أفضل من ورقة بدرجات؟! كيف يعقل أن يفكر ويهمّ النبي الذي أرسل لتتميم الأخلاق ونبذ المحرمات، بالانتحار وقتل نفسه؟! والأعجب أنهم نسبوا ذلك له صلوات المصلين عليه عدة مرات، ثم يعود لما نهاه عنه جبرائيل! وكأنهم يريدون أن يصوّره كالطفل أو كالساذج!! أو ليس نبينا أفضل أهل زمانه؟ فما بال ورقة أحكم وأهدى وأوعى وأعقل منه؟! عصمنا الله من الزلل. 📜تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن، ج10، ص243 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏔 نماهنگ «قلّه نزدیکه» 📽اثر جدید گروه سرود نجم الثّاقب به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۲ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛡ماجرای اختلاف جدّی رهبر معظّم انقلاب با هاشمی رفسنجانی در موضوع سیاست اشتباه کاهش جمعیت؛ از زبان دکتر مرندی (وزیر بهداشت وقت) 🎙به روایت حجّت الإسلام محمّد مسلم وافی 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰عماد السّيد محمّد إسماعيل الشّربينى در کتاب «ردّ شبهات حول عصمة النّبى صلّى اللّه عليه وسلّم فى ضوء السنّة النّبوية الشّريفة»، یکی از احادیثی که بررسی می‌کند همین روایت مورد بحث ماست. 👌مؤلّف در دو مرحله اشکال سندی و اشکال دلالی روایت را از اعتبار ساقط می‌کند. 💎برخی از اشکالات محتوایی حدیث، تعارض آن با عصمت نبوی و ناسازگاری آن با یقین پیامبر به رسالت خویش است. 🔻الزيادة الواردة فى سند حديث عائشة رضى الله عنها غير ثابتة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، ولم يقل شيئاً منها، ولا فعلها، فهى لا تصح سنداً ولا متناً... 🌱ب- أما الدليل على عدم صحة هذه الزيادة متناً فهو ما يلى معارضتها لأصل من أصول الإسلام، وهو عصمة الأنبياء والرسل عليهم الصلاة والسلام بمعنى: حفظ الله ظواهرهم وبواطنهم، وتفكيرهم وخواطرهم، وسائراً أعمالهم، حفظاً كاملاً، فلا يقع منهم قط ما يشكك فى نبوتهم ورسالاتهم... 🌸 يتعارض هذا البلاغ مع ما يجب أن يكون عليه النبى صلى الله عليه وسلم من رسوخ الإيمان بنبوته، وكمال اليقين برسالته... 📜رد شبهات حول عصمة النبى صلى الله عليه وسلم، ص ۳۰۶ تا ۳۱۲ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ای سر افتاده از بالای نِی🎙 🔰 کربلایی امین قدیم 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤭پیامبر هذیان می‌گوید... 🗣بخاری از قول ابن عبّاس نقل می‌کند که در لحظات پایانی عمر شریف پیامبر، ایشان فرمودند وسیله‌ای بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم تا پس از من گمراه نشوید. در اینجا بود که عمر گفت بیماری بر پیامبر غالب شده است و او در حالت عادی نیست (یعنی هذیان می‌گوید لازم نیست چیزی بیاورید). نزد شما قرآن هست و آن ما را کفایت می‌کند... 🕺بعد از حرف عمر، بین حاضرین در جلسه اختلاف شد. برخی گفتند به حرف پیامبر عمل کنید. برخی از عمر طرفداری کردند. لذا پیامبر فرمود... 🔻عَنِ ‌ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: «لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ... 📜صحيح البخاري، ج7، ص120 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 همین روایت را صحیح مسلم هم نقل کرده است. آنقدر در محضر پیامبر، به خاطر حرف عمر، اختلاف و حرف بالا گرفت، که پیامبر فرمود بلند شوید و از اینجا بروید. دعوا و اختلاف نزد رسول خدا صلاح نیست. 🚧 بعد از این، ابن عبّاس می‌گوید، همه‌ی بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها به خاطر همین ایجاد شد که عمر بین ما و نوشته‌ی پیامبر فاصله انداخت... 🔻فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّونَ بَعْدَهُ. فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَكْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلَافَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: قُومُوا قَالَ عُبَيْدُ اللهِ: فَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُمْ ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنِ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ. 📜صحيح مسلم، ج5، ص76 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔮ابن أثير، متوفّی ۶۰۶، مي‌گوید کسی که این حرف رو زد، عمر، خلیفه دوّم بود. 🧑‍🏫بعد کلام را حمل بر استفهام می‌کند. یعنی عمر سئوال کرده است که آیا پیامبر هذیان می‌گوید یا خیر؟ چون اگر سخن عمر، إخبار باشد، توهین‌ به پیامبر است. 🥷در ادامه می‌نویسد باتوجّه به اینکه گوینده این کلام، عمر است، باید کلام را تأویل برد. چون صدور چنین سخنی از او بعید است و گمان آن نمی‌رود که خلیفه به رسول خدا توهین کند!!! 🔻وَمِنْهُ حَدِيثِ مرضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «قَالُوا: مَا شأنُه؟ أهَجَرَ؟» أَيِ اخْتَلَف كلامُه بِسَبَبِ المرضِ، عَلَى سَبِيلِ الِاسْتِفْهَامِ. أَيْ هَلْ تَغَيَّر كلامُه واخْتَلَط لِأَجْلِ مَا بِهِ مِنَ الْمَرَضِ؟ وَهَذَا أحْسَنُ مَا يُقَالُ فِيهِ، وَلَا يُجْعل إِخْبَارًا، فَيَكُونُ إمَّا ‌مِنَ ‌الفُحْش ‌أَوِ ‌الهَذَيان. وَالْقَائِلُ كانَ عُمَرَ، وَلَا يُظَنُّ بِهِ ذَلِكَ. 📜النهاية في غريب الحديث والأثر، ج5، ص246 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰أبوالقاسم الطبراني، متوفّی ۳۶۰، روایتی از قول جناب سلمان نقل می‌کند. جناب سلمان از رسول خدا سئوال می‌پرسند که برای هر پیامبری، وصیّ وجود دارد. وصیّ شما کیست؟ پیامبر سکوت کرد. 💎پیامبر مدّتی بعد، سلمان را خطاب قرار داد و فرمود می‌دانی وصیّ جناب موسی (علیه السّلام) کیست؟ سلمان می‌گوید عرض کردم جناب یوشع بن نون. پیامبر فرمود چرا؟ عرض کردم چون او أعلم (داناترین) قوم بود. سپس پیامبر فرمود وصیّ من و بهترین کسی که بعد از من خواهد بود، علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) است. 🔻عَنْ سَلْمَانَ قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، ‌لِكُلِّ ‌نَبِيٍّ ‌وَصِيٌّ، فَمَنْ وَصِيُّكَ؟ فَسَكَتَ عَنِّي، فَلَمَّا كَانَ بَعْدُ رَآنِي، فَقَالَ: «يَا سَلْمَانُ» فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، قُلْتُ: لَبَّيْكَ، قَالَ: «تَعْلَمُ مَنْ وَصِيُّ مُوسَى؟» قُلْتُ: نَعَمْ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ، قَالَ: «لِمَ؟» قُلْتُ: لِأَنَّهُ كَانَ أَعْلَمُهُمْ، قَالَ: «فَإِنَّ وَصِيِّ وَمَوْضِعُ سِرِّي، وَخَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي، وَيُنْجِزُ عِدَتِي، وَيَقْضِي دَيْنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ» ، 😳قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ: " قَوْلُهُ: وَصِيِّ: يَعْنِي أَنَّهُ أَوْصَاهُ فِي أَهْلِهِ لَا بِالْخِلَافَةِ، وَقَوْلُهُ: خَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي: يَعْنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " 📜المعجم الكبير للطبراني، ج6، ص221 📎پ،ن: جالب اینجاست. مؤلّف برای توجیه این روایت می‌نویسد، بیان رسول خدا عمومیت ندارد. یعنی علی وصیّ ایشان در میان خانواده و اهلبیت نه بین أمّت و بهترین خلق است بین خانواده رسول خدا نه بین أمّت. 😏سئوال ما از آقای طبرانی این است که این قید را از کجای روایت آوردید؟ پیامبر مگر وصایت علیّ را به وصایت جناب یوشع مثال نزدند؟ مگر جناب یوشع، وصیّ موسی در بین خانواده بود؟ مگر یوشع أعلم آنها در میان اهلبیت موسی بود؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🛎ابن کثیر دمشقی، متوفّی ۷۷۴، بعد از ذکر این روایت، می‌گوید این روایت منکر است (یعنی محتوای روایت، غریب است و شایع نیست). بعد می‌نویسد سند روایت خوب نیست (یکی از راویان حدیث، از اصحاب امام صادق علیه السّلام است و به دلیل نقل این دست روایات به او إعتناء نمی‌کنند). 🖌عبدالملک بن عبداللّه الدّهیش، محقّق این کتاب، در پاورقی، خطاب به طبرانی می‌نویسد، این حرف (تأویل طبرانی در مورد روایت مذکور) را از کجا آوردید؟ اگر سند روایت صحیح باشد، متن آن، تأویل پذیر نیست. 🗝لذا سعی می‌کند سند روایت را مخدوش جلوه دهد. 🔻«من أين لك هذا يا أبا القاسم، والحديث ليس بصحيح، ولو كان صحيحًا لم يقبل التأويل» 📜جامع المسانيد والسنن، ج3، ص529 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰قَالَ: وَ كَانَ يَقُولُ قَبْلَ أَنْ يُؤْخَذَ بِسَنَةٍ، إِذَا اِجْتَمَعَ عِنْدَهُ أَهْلُ بَيْتِهِ: 🔻«مَا وَكَّدَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعِبَادِ فِي شَيْءٍ مَا وَكَّدَ عَلَيْهِمْ بِالْإِقْرَارِ بِالْإِمَامَةِ، وَ مَا جَحَدَ اَلْعِبَادُ شَيْئاً مَا جَحَدُوهَا» 🔹على از برادر خود موسى (عليه السّلام) نقل كرد كه آن جناب يك سال قبل از اينكه گرفتار شود هر وقت بستگان و خويشاوندان اطرافش جمع مي‌شدند مى‌فرمود: خداوند سفارش نكرد و تأكيد ننمود درباره چيزى به اندازه تأكيدى كه درباره اقرار به امامت نمود و مردم چيزى را به اندازه امامت انكار ننمودند. 📜قرب الإسناد ج ۱، ص ۳۰۰ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📖 با عنایت حضرت معصومه (سلام اللّه علیها) توفیق داشتیم امسال با محوریت کتاب «الکافي فی المفردات» عنوان درسی نحو پایه ۳ رو محضر رفقای مدرسه علیّ بن موسی الرّضا (علیه السّلام) بودیم. 🖼 البته جای حاج حسن و حاج ابوالفضل تو عکس خالیه...😁 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آيت اللّه جوادی آملی (حفظه اللّه): 🔻«اگر خدای ناکرده اين حکومت آسيب ببيند همه ما مسئول هستيم. اين به آسانی به دست نيامده، شما می‌دانید به جایی رسيد که صريحاً هيچ باکی نبود که نام کوروش و امثال کوروش را بر پيغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) مقدّم داشتند؛ اين تاريخ هجری، چه شمسی چه قمری، اوّل از أسناد رسمی رخت بربست بعد از فرهنگ عمومی...» ⏳درس اخلاق، ۹۶/۱۱/۱ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣آیت اللّه جوادی آملی (حفظه اللّه): 🔻 ساعت‌ها در همین مسجد اعظم گریه کردم! گریه خجالت! 💎بخشی از صحبت‌های پایانی درس خارج فقه 🇺🇸 🇮🇷مقایسه تمدّن ایران با تاریخ آمریکا! ⏳شنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam