eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
🤭پیامبر هذیان می‌گوید... 🗣بخاری از قول ابن عبّاس نقل می‌کند که در لحظات پایانی عمر شریف پیامبر، ایشان فرمودند وسیله‌ای بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم تا پس از من گمراه نشوید. در اینجا بود که عمر گفت بیماری بر پیامبر غالب شده است و او در حالت عادی نیست (یعنی هذیان می‌گوید لازم نیست چیزی بیاورید). نزد شما قرآن هست و آن ما را کفایت می‌کند... 🕺بعد از حرف عمر، بین حاضرین در جلسه اختلاف شد. برخی گفتند به حرف پیامبر عمل کنید. برخی از عمر طرفداری کردند. لذا پیامبر فرمود... 🔻عَنِ ‌ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: «لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ... 📜صحيح البخاري، ج7، ص120 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 همین روایت را صحیح مسلم هم نقل کرده است. آنقدر در محضر پیامبر، به خاطر حرف عمر، اختلاف و حرف بالا گرفت، که پیامبر فرمود بلند شوید و از اینجا بروید. دعوا و اختلاف نزد رسول خدا صلاح نیست. 🚧 بعد از این، ابن عبّاس می‌گوید، همه‌ی بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها به خاطر همین ایجاد شد که عمر بین ما و نوشته‌ی پیامبر فاصله انداخت... 🔻فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّونَ بَعْدَهُ. فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَكْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلَافَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: قُومُوا قَالَ عُبَيْدُ اللهِ: فَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُمْ ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنِ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ. 📜صحيح مسلم، ج5، ص76 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔮ابن أثير، متوفّی ۶۰۶، مي‌گوید کسی که این حرف رو زد، عمر، خلیفه دوّم بود. 🧑‍🏫بعد کلام را حمل بر استفهام می‌کند. یعنی عمر سئوال کرده است که آیا پیامبر هذیان می‌گوید یا خیر؟ چون اگر سخن عمر، إخبار باشد، توهین‌ به پیامبر است. 🥷در ادامه می‌نویسد باتوجّه به اینکه گوینده این کلام، عمر است، باید کلام را تأویل برد. چون صدور چنین سخنی از او بعید است و گمان آن نمی‌رود که خلیفه به رسول خدا توهین کند!!! 🔻وَمِنْهُ حَدِيثِ مرضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «قَالُوا: مَا شأنُه؟ أهَجَرَ؟» أَيِ اخْتَلَف كلامُه بِسَبَبِ المرضِ، عَلَى سَبِيلِ الِاسْتِفْهَامِ. أَيْ هَلْ تَغَيَّر كلامُه واخْتَلَط لِأَجْلِ مَا بِهِ مِنَ الْمَرَضِ؟ وَهَذَا أحْسَنُ مَا يُقَالُ فِيهِ، وَلَا يُجْعل إِخْبَارًا، فَيَكُونُ إمَّا ‌مِنَ ‌الفُحْش ‌أَوِ ‌الهَذَيان. وَالْقَائِلُ كانَ عُمَرَ، وَلَا يُظَنُّ بِهِ ذَلِكَ. 📜النهاية في غريب الحديث والأثر، ج5، ص246 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰أبوالقاسم الطبراني، متوفّی ۳۶۰، روایتی از قول جناب سلمان نقل می‌کند. جناب سلمان از رسول خدا سئوال می‌پرسند که برای هر پیامبری، وصیّ وجود دارد. وصیّ شما کیست؟ پیامبر سکوت کرد. 💎پیامبر مدّتی بعد، سلمان را خطاب قرار داد و فرمود می‌دانی وصیّ جناب موسی (علیه السّلام) کیست؟ سلمان می‌گوید عرض کردم جناب یوشع بن نون. پیامبر فرمود چرا؟ عرض کردم چون او أعلم (داناترین) قوم بود. سپس پیامبر فرمود وصیّ من و بهترین کسی که بعد از من خواهد بود، علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) است. 🔻عَنْ سَلْمَانَ قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، ‌لِكُلِّ ‌نَبِيٍّ ‌وَصِيٌّ، فَمَنْ وَصِيُّكَ؟ فَسَكَتَ عَنِّي، فَلَمَّا كَانَ بَعْدُ رَآنِي، فَقَالَ: «يَا سَلْمَانُ» فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، قُلْتُ: لَبَّيْكَ، قَالَ: «تَعْلَمُ مَنْ وَصِيُّ مُوسَى؟» قُلْتُ: نَعَمْ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ، قَالَ: «لِمَ؟» قُلْتُ: لِأَنَّهُ كَانَ أَعْلَمُهُمْ، قَالَ: «فَإِنَّ وَصِيِّ وَمَوْضِعُ سِرِّي، وَخَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي، وَيُنْجِزُ عِدَتِي، وَيَقْضِي دَيْنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ» ، 😳قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ: " قَوْلُهُ: وَصِيِّ: يَعْنِي أَنَّهُ أَوْصَاهُ فِي أَهْلِهِ لَا بِالْخِلَافَةِ، وَقَوْلُهُ: خَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي: يَعْنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " 📜المعجم الكبير للطبراني، ج6، ص221 📎پ،ن: جالب اینجاست. مؤلّف برای توجیه این روایت می‌نویسد، بیان رسول خدا عمومیت ندارد. یعنی علی وصیّ ایشان در میان خانواده و اهلبیت نه بین أمّت و بهترین خلق است بین خانواده رسول خدا نه بین أمّت. 😏سئوال ما از آقای طبرانی این است که این قید را از کجای روایت آوردید؟ پیامبر مگر وصایت علیّ را به وصایت جناب یوشع مثال نزدند؟ مگر جناب یوشع، وصیّ موسی در بین خانواده بود؟ مگر یوشع أعلم آنها در میان اهلبیت موسی بود؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🛎ابن کثیر دمشقی، متوفّی ۷۷۴، بعد از ذکر این روایت، می‌گوید این روایت منکر است (یعنی محتوای روایت، غریب است و شایع نیست). بعد می‌نویسد سند روایت خوب نیست (یکی از راویان حدیث، از اصحاب امام صادق علیه السّلام است و به دلیل نقل این دست روایات به او إعتناء نمی‌کنند). 🖌عبدالملک بن عبداللّه الدّهیش، محقّق این کتاب، در پاورقی، خطاب به طبرانی می‌نویسد، این حرف (تأویل طبرانی در مورد روایت مذکور) را از کجا آوردید؟ اگر سند روایت صحیح باشد، متن آن، تأویل پذیر نیست. 🗝لذا سعی می‌کند سند روایت را مخدوش جلوه دهد. 🔻«من أين لك هذا يا أبا القاسم، والحديث ليس بصحيح، ولو كان صحيحًا لم يقبل التأويل» 📜جامع المسانيد والسنن، ج3، ص529 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰قَالَ: وَ كَانَ يَقُولُ قَبْلَ أَنْ يُؤْخَذَ بِسَنَةٍ، إِذَا اِجْتَمَعَ عِنْدَهُ أَهْلُ بَيْتِهِ: 🔻«مَا وَكَّدَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعِبَادِ فِي شَيْءٍ مَا وَكَّدَ عَلَيْهِمْ بِالْإِقْرَارِ بِالْإِمَامَةِ، وَ مَا جَحَدَ اَلْعِبَادُ شَيْئاً مَا جَحَدُوهَا» 🔹على از برادر خود موسى (عليه السّلام) نقل كرد كه آن جناب يك سال قبل از اينكه گرفتار شود هر وقت بستگان و خويشاوندان اطرافش جمع مي‌شدند مى‌فرمود: خداوند سفارش نكرد و تأكيد ننمود درباره چيزى به اندازه تأكيدى كه درباره اقرار به امامت نمود و مردم چيزى را به اندازه امامت انكار ننمودند. 📜قرب الإسناد ج ۱، ص ۳۰۰ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📖 با عنایت حضرت معصومه (سلام اللّه علیها) توفیق داشتیم امسال با محوریت کتاب «الکافي فی المفردات» عنوان درسی نحو پایه ۳ رو محضر رفقای مدرسه علیّ بن موسی الرّضا (علیه السّلام) بودیم. 🖼 البته جای حاج حسن و حاج ابوالفضل تو عکس خالیه...😁 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آيت اللّه جوادی آملی (حفظه اللّه): 🔻«اگر خدای ناکرده اين حکومت آسيب ببيند همه ما مسئول هستيم. اين به آسانی به دست نيامده، شما می‌دانید به جایی رسيد که صريحاً هيچ باکی نبود که نام کوروش و امثال کوروش را بر پيغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) مقدّم داشتند؛ اين تاريخ هجری، چه شمسی چه قمری، اوّل از أسناد رسمی رخت بربست بعد از فرهنگ عمومی...» ⏳درس اخلاق، ۹۶/۱۱/۱ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
1_9584991332.mp3
1.85M
🗣آیت اللّه جوادی آملی (حفظه اللّه): 🔻 ساعت‌ها در همین مسجد اعظم گریه کردم! گریه خجالت! 💎بخشی از صحبت‌های پایانی درس خارج فقه 🇺🇸 🇮🇷مقایسه تمدّن ایران با تاریخ آمریکا! ⏳شنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام فروشی🎥 📌امام خطا نمی‌کند، أمّا وکیل امام ممکن است خطا کند... 🗣"استاد حامد کاشانی" 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🌴همین حدیث را نسائی، متوفّی ۳۰۳، در کتاب خصائص علی (علیه السّلام) ذکر می‌کند. ✋بر اساس این نقل، وقتی خلیفه اوّل و دوّم محضر پیامبر می‌آیند تا این فضیلت به نام آن‌ها ثبت شود، رسول خدا، آن‌ها را ردّ می‌کند و فقط علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) را می‌پذیرد. 🔻عَن أنس بن مَالك أَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم كَانَ عِنْده طَائِر فَقَالَ اللَّهُمَّ ائْتِنِي ‌بِأحب ‌خلقك ‌إِلَيْك يَأْكُل معي من هَذَا الطير فجَاء أَبُو بكر فَرده وَجَاء عمر فَرده وَجَاء عَليّ فَأذن لَهُ. 📜خصائص علي، ص29 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
noormags-پشت_پرده_سناریوی_«کشف_حجاب»_در_ایران؛_فروپاشی_نظام_خانواده؛_دست_ها_و_دسیسه_ها-2073883.pdf
1.21M
📝فروپاشی نظام خانواده؛ دست‌ها و دسیسه‌ها 💯 پشت پرده سناریوی «کشف حجاب» در ایران ✍ به قلم مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
1390.07.20 .mp3
11.63M
🎙آیت الله مصباح یزدی (رحمه اللّه): 🔥تأثیر عمل سوء در انحراف اعتقادی 🌪ضعف اخلاقی به شبهه اعتقادی و انکار دین می‌انجامد... ❄️ تقویت اخلاق از مؤکدترین واجبات است.... 🧩 تنها چیزی که اثر دارد، فعالیت مثبت و تربیت اخلاقی است... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔫 محمود بن أحمد العیني، متوفّی ۸۵۵، شارح صحیح بخاري، می‌نویسد این عبارات خلاف أدب نسبت به پیامبر است و سزاوار رسول خدا نیست و هر کسی که چنین عبارتی را به کار برده، ناسزا به پیامبر گفته است. 🔻قلت: هَذِه الْعبارَات كلهَا فِيهَا ترك الْأَدَب وَالذكر بِمَا لَا يَلِيق بِحَق النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم، وَلَقَد ‌أفحش ‌من ‌أَتَى بِهَذِهِ الْعبارَة. 📜عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج14، ص298 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌘 همین روزها، نیمه شب، با خانواده از مدینه راه افتاد سمت مکّه...خائفاّ یترقّب...أف به دنیایی که برای بچّه‌های فاطمه (علیهم السّلام) أمن نباشد... 🔻فخرج الحسين (عليه السّلام‏) من تحت ليلته هذه [الثانية] و هي ليلة الأحد ليومين بقيا من رجب سنة ستّين [من الهجرة] ببنيه و إخوته و بني أخيه و جلّ أهل بيته، إلّا محمّد بن الحنفيّة، و هو يتلو هذه الآية "فخرج منها خائفا يترقّب قال ربّ نجّني من القوم الظالمين"، فلمّا دخل مكّة تلا هذه الآية "فلمّا توجّه تلقاء مدين قال عسى ربّي أن يهدينا سواء السبيل". 📜وقعة الطف، ص 85 🔹عزم سفر کرده‌ای، ای گل زهرا، حسین... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
«جلسه هفتگی» ⏳جمعه، ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ 🗺قم، إنتهای بلوار جمهوری، خیابان انسجام، کوچه ۲۰، فرعی ۴، پلاک ۱۳۶، نقیب زاده. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👺إبن تیمیّه حرّاني، متوفّی ۷۲۸، می‌گوید این حرف از القائات شیطان به عمر بود او در موقعیت‌های دیگر هم چنین موضع‌گیری‌هایی نسبت به پیامبر داشته است. 👤«ولهذا ‌ألقى ‌الشيطان لعمر وهو محدث في قصة الحديبية وقصة ‌موت ‌النبي صلى الله عليه وسلم وقصة اختلافه وهشام بن حكيم في سورة الفرقان فأزاله عنه نور النبوة» 📜مجموع الفتاوى، ج2، ص52 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🙈محمّد بن جمیل زینو، متوفّی ۱۴۳۱، ذیل همین روایت، تصریح بر این نکته می‌کند که ما از روایات دالّ بر تجسیم دست برنمی‌داریم و آنها را تأویل نمی‌بریم. می‌گوید خدا چشم و گوش و دست و پا دارد. أمّا به حکم عقل خدا نمی‌تواند جسم داشته باشد. محال است. خب این روایات چطور با حکم عقل جمع می‌شوند؟ می‌نویسد هر آنچه پیامبر و خدا گفته اند برای وی ثابت است. خدا دست و پا دارد. ولی ما کیفیت آن را نمی‌دانیم!!! 🔻قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: "يكشف ربنا ‌عن ‌ساقه فيسجد له كل مؤمن ومؤمنة، ويبقى مَن كان يسجد في الدنيا رياءً وسُمعة فيذهب ليسجد فيعود ظهره طبقًا واحدًا". [باب يوم يكشف عن ساق ج 6/ 72] 🧤ولا يلزم منه ‌تشبيه ولا تجسيم {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ} فأهل السنة والجماعة يثبتون ما أثبت الله لنفسه كاليدين والوجه والسمع والبصر، وما أثبته رسول الله - صلى الله عليه وسلم - كالساق والأصابع والقدم على ما يليق بجلاله ولا نعلم كيفيتها. 📜مجموعة رسائل التوجيهات الإسلامية لإصلاح الفرد والمجتمع، ج2، ص13 📎پ،ن: بالأخره جواب ندادید. خدا جسم دارد یا ندارد؟ صریح این روایات در تجسیم است. حکم عقل بر عدم تجسیم است. شما در نهایت گفتید دست و پایی دارد که ما کیفیت آن را نمی‌دانیم. مشکلی نیست. همان دست و پایی که کیفیت آن معلوم نیست، جسم هست یا نیست؟😎 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam