eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
89 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 نقل میکنه: در در جلسه ای بودم که (ع) و (برادر امام رضا) نیز حاضر بودند. زید رو به عده ای از حاضرین، بر آنها میکرد و مى‌گفت: ما چنين و چنانيم. 🔺 امام رضا كه مشغول سخن گفتن براى عدّه‌اى ديگر بود، سخنان زيد را شنيد. رو به او كرد و فرمود: اى زيد! آيا اين سخن سبزى‌فروشانِ كوفه تو را ساخته كه مى‌گويند: ، پاکدامن بود لذا خداوند، آتش را بر او حرام كرد؟! به خدا سوگند كه اين سخن، فقط اختصاص به و و فرزندانى دارد كه از شكم او زاييده شده باشند؛ 🔺 امّا اين كه پدر ما ، خدا را كند و روزها روزه بگيرد و شب‌ها را به عبادت بگذرانَد و شمای خدا را كنى، آیا در روز قیامت شما دو نفر هستید؟ یا اینکه در این صورت تو نزد خدا عزیزتر از پدر خواهی بود؟ قطعا اینگونه نخواهد بود. 🔺 همیشه مى‌فرمود: «براى فرد از ما اهل بیت، دو پاداش خواهد بود و براى و گناهکار از ما نیز عذابی دو برابر خواهد بود». 🔺 حسن وشاء مى‌گويد: امام سپس رو به من كرد و فرمود: «اى حسن! آيه: «قٰالَ: يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» را چگونه قرائت مى‌كنيد؟» 1️⃣ گفتم: بعضى‌ها آن را «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ‌» قرائت مى‌كنند. یعنی پسر نوح، عملی غیرِ صالح بود[غیر وصف عمل] 2️⃣ و برخى ديگر، «إِنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صٰالِحٍ‌» مى‌خوانند. یعنی پسر نوح، عملِ غیرِ صالح بود[اضافه عمل به غیر] که صورت دوم، پسر نوح را از فرزندى نوح نبی نفى مى‌كند. 🔺 حضرت فرمود: «هرگز! اینگونه نیست که قرآن بخواهد بگوید ، واقعا فرزند نبود، بلکه او فرزند نوح نبی بود؛ امّا چون خداى عزوجل را كرد، خداوند، او را از پدرش نفى كرد. 🔺 همچنین، هر يك از ما اهل بيت كه خداى عزوجل را و معصیت كند، از ما اهل بیت نيست و شما نيز همچنین اگر از خداوند کنید، از ما اهل بيت خواهید بود». : «لِمحسِنِنا كِفلانِ مِنَ الأَجرِ و لِمُسيئِنا ضِعفانِ مِنَ العَذاب» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 #حسن_وشّاء نقل میکنه: در #خراسان در جلسه
📌پ.ن: حضرت در این روایت یک و به ما میدهند، کسی که دارای یک است، دارد، نسبتی با دارد، جزو است یعنی طرفداران و های زیادی دارد، ▫️ این دسته افراد چون زیاد است، عده ای زیادی متاثر از افکار و رفتار اینها هستند، لذا کنش این ها اگر مثبت و باشد، میگیرند اما اگر منفی و مضر و باشد، نصیبشان خواهد شد. ▫️ البته افرادی که متاثر از ما هستند، خود وظیفه دارند و باشند و اگر ، و از شخصی تبعیت کردند، خود نیز مقصر خواهند بود اما این چیزی از گناه پیشروها و خواص کم نخواهد کرد. ▫️ در نگاه حضرت، ملاک و شاخص برتری، داشتن نیست، اینکه فرزند فلانی هست، از فلان خانواده مهم هستی، حتی اینکه فرزند امام معصوم هستی، هیچ کدام از اینها مهم نیست ▫️مهم و سعی تو برای و رسول در مسیر حق است. ممکن است در این مسیر حتی خطا و معصیت هم بکنی، اما مهم این است که آیا در حال تلاش برای رفع آن و تحقق اراده حق هستی یا نه؟ ▫️به همان میزان که در این مسیر و کوشش کنیم، به همان میزان دارای اجر و خواهیم بود. اگر بواسطه جایگاه و هایی هم که داریم، بتوانیم را در گستره بیشتری بسط بدهیم، اجرمان خواهد شد ▫️و به عکس، اگر در مسیر خلاف آن حرکت کنیم و را بسط دهیم، بواسطه هر خطا، نصیبمان خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علت اختلاف بین هیئت های مذهبی 🔺(ع) میفرمایند: «مَا اجتَمَعَ مِن أصحابِنا جَماعَةٌ في ذِكرِ اللّهِ أو في شَيءٍ مِن ذِكرِنا، إلّا بَعَثَ إبليسُ شَيطانا في عُنُقِهِ شَريطٌ لِيُفَرِّقَ جَماعَتَهُم.» 🔺هيچگاه گروهى از شیعیان، محبان و ياران ما براى ذکر و ياد كردن از خدا يا براى ذکر و ياد كردن از ما اهل بیت، دور هم جمع نمیشوند، مگر آنكه ، شيطانى شلّاق به گردن را مى‌فرستد تا شان را کرده و بیاندازد. 🔺بعد راوی میگه: چندی بعد برخی دوستان و اصحاب ما، نزدم آمدند که از من بشنوند من گشتم که جای مناسبی بیابم تا این‌که وارد (از مساجد معروف کوفه) شدیم. تازه شروع به خواندن احادیث کرده بودیم که ناگاه چند بچه آمدند و به سمت‌ ما پرت کردند! اینجا بود که یاد آن سخن امام صادق علیه السلام افتادم 🔺در روایت دیگری شبیه همان روایت، اما در انتهایش اینچنین آمده: «بَعَثَ إلَيهِم إبليسُ شَيطانا يَقطَعُ حَديثَهُم عَلَيهِم» یعنی ، شيطانى را بین آن جمع مومنین مى‌فرستد تا رشته سخن و کلام آنها که مشغول و هستند را قطع كند 📌پ.ن: بیش از ده سال از نزدیک در فضای هیئت داری و کارهای فرهنگی و تربیتی حضور داشتم و بارها این نکته رو به چشم خود دیدم. این روایت یعنی هیئتی ها شما که میدانید ماموریت شیطان چیست، خب هرجا دیدید کار به اختلاف و دعوا کشید، به خاطر خدا رها کنید و نگذارید کار به افتراق و جدایی بینجامد اساسا رشد در همین بستر اتفاق می افته اما قهر و جدایی آسیب این فضاست که باید مواظبش بود 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ (ع): 🔺 چون به یکدیگر میرسند، دل هاشون به سرعت بهم میخوره و باهم میگیرند، به سرعتِ درآميختن باران با آب رودخانه‌ها، هر چند به زبان اظهار دوستى نكنند 🔺اما هر گاه بهم میرسند، دل هاشون از الفت با هم به دور است، هر چند به زبان هم اظهار دوستى بكنند مانند كه از مهرورزى با هم بدورند، گرچه روزگارى دراز در يك آخور با هم علوفه بخورند. ➕: «إنَّ سُرْعةَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الأبْرَارِ إذا الْتَقَوا» 2️⃣ (ص): 🔺«خَيْرُ المُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ‌، وَ لَا خَيْرَ فِيْمَنْ لَايُؤلَفُ وَ لَا يَألَفُ‌» 🔺یعنی كسى است كه مؤمنان با او مى‌گيرند و كسى كه با ديگران الفت نگيرد و ديگران نيز با او الفت نيابند، در او نيست. 3️⃣ (ع): 🔺«طُوْبَىٰ لِمَنْ يَألَفُ النَّاسَ وَ يَألَفُونَهُ عَلىٰ طَاعَةِ الله» 🔺یعنی خوش به حال کسی که ، با مردم مى‌گيرد و مردم نيز با او الفت مى‌گيرند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ #امام_صادق (ع): 🔺#نيكوكاران چون به یکدیگر میرسند، دل هاش
📌پ.ن: یکی از آسیب های مهمی که دچار اون هست، همین مسئله نوع تعامل و رابطه اجتماعی اون هاست. اساسا ، مستلزم وجود با یکدیگر است. 🌱 اگر بناست در مسیر طاعت الهی هم کاری انجام شود، باید در یک و در بستر تحقق یابد. همان که قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آل‌عمران/200) 🌱 یعنی اولا شما تک تک اهل صبر باشد(اصْبِرُوا) ثانیا با یکدیگر و صبر کنید(صابِرُوا)؛ که البته دقیقا ما همینجا گیر داریم یعنی با همدیگر نمی‌توانیم. ثالثا با یکدیگر، هم داشته باشید (رابِطُوا)؛ که اینجا هم گیر داریم. 🌱 هر کدام از ما به صورت «تکی» و فردی برای خودمان بچه‌های خوبی هستیم، اما دسته‌جمعی نه! در حالی که تاکید حضرت بر حرکت جمعی بود، نه فردی. 🌱 نکته مهم این است که و مشکلات دقیقا خود را در حرکت جمعی نشان خواهد داد، نه فردی، و این همان چیزی است که ما از آن فرار میکنیم، لذا رشدی هم برای ما حاصل نخواهد شد. 🌱 جالب اینکه اساسا نوع نگاه ما به گزاره های دینی هم یک است مثلا وقتی حرف از و اخلاقی زده میشود، ذهن ها همه متوجه رفتار فردی میشود، متوجه گناه فردی میشود 🌱 درحالی که عامل مهم در برآیند، است، نه صرفا زیست فردی. وقتی ما و معنوی شده ایم، که در بتوانیم آن را بروز بدهیم، نه اینکه در کنج خانه خود را عامل به آن بدانیم. 🌱 در واقع بستری که باید در آن بدهیم، بستر اجتماعی است، نه فردی. اگر توانستیم با هم کار کنیم، کاری را ایجاد کردیم، در این بستر است که تازه تحقق میابد چون محل است 🌱 اینجاست که حضرت میفرماید مانند گاوانی که در یک چراگاه مشغول چرا هستند و کاری به هم ندارند، نباشید! آنها در کنار همدیگر می‌چرند ولی با هم ارتباطی برقرار نمی‌کنند. 🌱 اینجاست که اگر دیدی تشکیلات با توانایی و استعداد تو به منافعی رسیده، اما این منفعت به اسم رفیقت ثبت شده و به جیب او رفته و اتفاقا عیب های رفیقت هم به حساب تو گذاشته شده، اینجا چه خواهیم کرد؟ تازه اینجا معنا خواهد داشت، تازه و اینجا معنا خواهد داشت. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟ 🔺 «كوشش كنيد حسن ظن داشته باشيد. مضمون روايت هم همين است كه: 🔺 «وقتى حاكم و غالبِ بر زمان است، آدم بايد داشته باشد و وقتى غالب است، انسان بايد داشته باشد.» 🔺امروز، ديگر اسلام و خير، غالب و حاكم است و حكومت و رهبرى و دولت، اسلامى است. اگرچه در جامعه شر هم وجود دارد؛ اما غلبه و حاكميت با خير است. 🔺امروز، روز حسن ظن است. من خواهش مى‌كنم كه گرايشهاى سوءظن‌گونه را رشد ندهيد.» 📚 بیانات در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، 7/9/1368. ➕: «استَولَى الصَّلاحُ على الزَّمان» 📌پ.ن 1: آیا نگاه ما به مسئولین جمهوری اسلامی چنین است؟ به فرماندهان نظامی مان چی؟ 📌پ.ن 2: در روایت دیگری از آقا نیز داریم: ▫️«إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيراً حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ‌.» ▫️هرگاه و ناراستى، از و راستكارى بيشتر بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست! 🔺 در این روایت شریفه، می‌گوید به محضر رفتم، عرض کردم: آیه‌ای در داریم، معنای آن چیست؟ خدای متعال فرموده که اینطور شما را کرده است: 🔺«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی قطعاً بر مسیر به کمین خواهم نشست، «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ» و بالاخره از یک طرف به آنها نفوذ خواهم کرد، از چپ و راست و از عقب و جلو. و خواهی دید که اکثر آنها نخواهند بود. 🔺 سوال زراره این بود که این آیه شریفه چه میفرماید؟ حضرت در پاسخ میفرمایند: «يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ» ! میدانی حرف شیطان چیست؟ 🔺 اصلاً همه همّت برای تو و دوستان و توست، اصلاً کاری با دیگری ندارد! در واقع کار دیگران را خیلی وقت است که تمام کرده، لذا امروز، شما ها هستید! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 راهی برای درک شیرینی لذت معنوی 1️⃣ رسول الله: «النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ‌، فمَن تَرَكَها خَوفاً مِن اللّٰهِ أعطاهُ اللّٰهُ إيماناً يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِه» 🔺، يكى از تيرهاى زهرآلود است.پس هر كه از ، چشم خود را از فرو بندد، خداوند به او عطا مى‌كند كه آن را در دلش بيابد 2️⃣ رسول الله: «ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلّاأحدَثَ اللّٰهُ تعالىٰ لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِه» 🔺هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين بيندازد، مگر اين كه خداى متعال به او توفيق مى‌دهد كه آن را در دل خويش بيابد 3️⃣ رسول الله: «مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّٰهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه» 🔺هر كه از كارى روى گردانَد، خداوند به جاى آن، عبادتى و شاد كننده عطايش مى‌فرمايد 🔰 اگر بررسی های و انجام شود،چه بسا در عمل نیز همین نکته اثبات شود که افراد و ناپاک، هیچگاه لذتی که در و است را نخواهند چشید 📌پ.ن1: هرچند امروزه چنین کاری بسیار سخت شده اما می ارزد از باب خدا هم که شده، مدتی از لذت حرام چشم بپوشیم،تا ببینیم آیا لذتی و جای آن را خواهد گرفت یا نه 📌پ.ن2: آیا لذت همنشینی با (ع) و هم میتواند مصداق آن باشد؟ نمیدانم، شاید... 📌پ.ن3: شاید بزرگترین و امروز همین مسئله و لذت معنوی باشد 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی 🔺 امام باقر میفرمایند: ➕گاهی و ، آن‌قدر مرا می‌کنند که حدّ ندارد ولی شیوه من، ، و در مقابل رفتار آنهاست که البته از برای من تلختر است ➕و بواسطه همین صبر برای انسان حاصل میشود و انسان به مقام روزه ‏گیرِ شب زنده ‏دار و مرتبه شهیدى که در رکاب پیامبر شمشیر زده باشد، دست می یابد! ▪️: «أَصبر من غلامي هٰذا و من أهلي» 🔺اساسا در و ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که انسان با آنها و دارد 🔺این مسئله خاصتا در یک خود را شدیدتر نشان میدهد و عمده این اختلافات، منجر به جدایی افراد میشود اما اگر اشخاص بتوانند در کنار یکدیگر با وجود این اختلافات به سمت حرکت کنند، نتیجه آن برای طرفین خواهد بود 🔺«» یک پایگاه تربیتی زندگی جمعی است که اسلام تاکید فراوان بر آن دارد و آن را به نحوی طراحی کرده که را نتیجه بدهد 🔺به عنوان مثال یکی از آموزه هایی که به شدت در این بستر بر آن تاکید میشود، است چون ارتباط گرفتن با افرادی است که خودمان نکرده ایم بلکه به تعامل با آنها هستیم و این کار را سختتر میکند 🔺رشد اساسا همینجا معنا پیدا میکند یعنی تعامل و ارتباط با کسانی که لزوما ما نیستند که چنین تعاملی نیاز به تحمل و دارد و نتیجه آن است 🔺به خلاف که انسان به سوق میدهد که نتیجه اش، شدن است، نه آدم تر شدن 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ (ع): 🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ ▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» [من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7] 🔺 كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد، ▫️و بدان كه هر كس در راه خرج نكند، به خرج كردن در راه گرفتار خواهد شد ▫️و هر كه در راه رفع نياز دار و قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز گرفتار آيد. 2️⃣ (ص): 🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا» [جامع الاخبار ص178] 🔺هر كه و دارایی های خود را برای خرج کردن درباره و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به نصيب گرداند. 3️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ» [کافی ج3 ص504] 🔺هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن در راهى كه آن است دريغ ورزد مگر اينكه به خرج خواهد کرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍