eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ وحشی گری حاکم بر تمدن غرب از منظر علامه طباطبایی • به جان خودم سوگند که اگر تاریخ زندگی اجتماعی غربی‌ها را...مورد مطالعه دقیق قرار می‌دادند و رفتاری را که با سایر امت‌های ضعیف و بینوا کردند مورد بررسی قرار می‌دادند، بدون کمترین درنگی، حکم به آنان می‌کردند. • و می‌فهمیدند که تمام ادعاهایی که می‌کنند و خود را مردمی بشر دوست و خیرخواه و فداکار بشر معرفی نموده و وانمود می‌کنند که در راه خدمت به بشریت از جان و مال خود مایه می‌گذارند، تا به بشر حریت داده، ستمدیدگان را از ظلم و بردگان را از بردگی و اسیری نجات بخشند، همه‌اش دروغ و نیرنگ است و جز به بند کشیدن ملل ضعیف هدفی ندارند، و تمام همّشان این است که از هر راه که بتوانند بر آنها حکومت کنند. • یک روز از راه قشون‌کشی و مداخله نظامی روز دیگر از راه استعمار، روزی با ادعای مالکیت نسبت به سرزمین آنان، روزی با دعوی قیمومت، روزی به عنوان حفظ منافع مشترک، روزی به عنوان کمک در حفظ استقلال آنان، روزی تحت عنوان حفظ صلح و جلوگیری از تجاوزات دیگران،روزی به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بیچاره، روزی... و روزی... • هیچ انسانی که سلامت فطرتش را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمی‌دهد که چنین جوامعی را صالح بخواند و یا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند که دین نداشته باشد.. و از همه جنایاتشان ، این جنایات است که با منطق زورگویی و افسارگسیختگی،جنایات خود را نامیده، به عنوان سعادت! بخورد ملل ضعیف می‌دهند. • • • تفسيرالميزان، ج‏۴ص۱۶۸ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
| ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله اخیر، «» معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می‌خواست رستاخیزی هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها. • • • کتاب بررسی نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
| ❖ آیت الله سید علی خامنه ای (مدظله العالی) • سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. • این را نمی‌شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از چیزی به نام سلطه برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. • او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می‌دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. این‌ها را نمی‌شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. • • • 30خرداد 1360 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
| ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • می‌توان گفت که آرمان اصلاحى سید و جامعه ایده‏‌آلش در جامعه‏‌اى اسلامى خلاصه می‌شود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد؛ اختلافات نژادى، زبانى، منطقه‏‌اى، فرقه‏‌اى، بر اخوّت اسلامى آنها فائق نگردد و وحدت معنوى و فرهنگى و ایدئولوژیک آنها را آسیب نرساند، مردم مسلمان مردمى باشند آگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر و آزاد از هرگونه قید استعمار و استبداد، تمدن غربى را با روح اسلامى نه با روح غربى اقتباس نمایند، اسلام حاکم همان اسلام نخستین باشد بدون پیرایه‏‌ها و ساز و برگ‌ها که بعدها در طول تاریخ به آن بسته شده است، روح مجاهدگرى به مسلمانان بازگردد، احساس عزت و شرافت نمایند، زیر بار ظلم و استبداد و استعباد نروند. • • • کتاب نهضت های اسلامی در صد سال اخیر ص 35-34 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
| ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محمد واصل طی نامه مورخ ۱۹ محرم الحرام سال ۱۲۹۸ هجری قمری از سید می پرسد: در این روز ها از تمامی هندوستان صدای نیچر نیچر به گوش میرسد ، در هر بلده و قصبه ، معدودی چند ملقب به نیچری یافت می شوند.از اکثری از این گروه پرسیدم که حقیقت نیچر چیست؟ آیا این طریقه منافی دین است یا آنکه به هیچ وجه مخالفتی با دین ندارد. لکن هیچ یک از ایشان جواب شافی و کافی از این سوالات من ندادند و لهذا ملتمسم که آن جناب حقیقت نیچر و نیچری را مفصال از برای بنده بیان فرمایند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بازیابی_هویت | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محمد واصل طی نامه مور
• سید جمال الدین افغانی در پاسخ نامه آقای محمد واصل، رساله ای می نگارد و آن را چنین آغاز می کند : «نیچر عبارت است از طبیعت و طریقه نیچریه، همان طریقه دهریه است که در قرن رابع و ثالث قبل از میلاد مسیح در یونانستان، ظهور نموده بودند و مقصود اصلی این طایفهء نیچریه، رفع ادیان و تاسیس إباحت و اشتراک است در میانهء همه مردم.» • سید می افزاید : «بالریب که دین مطلقا سلسله انتظام هیئت اجتماعیه است و بدون دین، هرگز اساس مدنیت محکم نخواهد شد و اولین تعلیم این طایفه ، برانداختن ادیان است.» • سید جمال الدین افغانی خالصه هدفش را که همانا خالصه رساله نیچریه نیز است؛ در چند جمله عربی چنین بیان می دارد : «الدین قوام األمم و به فالحها و فیه سعادتها و علیه ندارتها و النیشریة جرثومة الفساد و أرومة اإلداد و منها خراب البالد و بها هالک العباد.» • دین مایهء استواری امت هاست و وسیله ایست برای خوشبختی ایشان و بر آن است بزرگی و بی همتایی ملت ها و نیچریه مکروب فساد است و ریشه اختلافات و عامل ویرانی شهرها وسبب مرگ بندگان. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
| ❖ مجموعه رسائل و مقالات • مجموعه مقالات و رسائل فارسی، شامل بیش از سی رساله و مقاله از سید است که بخشی از آن ها را خود سید نوشته و بخشی دیگر توسط سید بیان شده و محمد حسن آقا امین الضرب ثانی، آن ها را تقریر و به خط خود نوشته است. • تعدادی از مقالات فارسی همان هایی است که تحت عنوان «مقالات جمالیه» چاپ شده است و بخشی دیگر، مانند و یا قصه های استاد، به طور مستقل و یا در جرائد و مجلات، قبلاً چاپ شده است که مجموع کامل آن ها، یک جا گرد آوری شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ مقام معظم رهبری آمریکا ذره ذره آب می‌شود. خودتان را برای آماده کنید. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ❖ نوام چامسکی آمریکایی که چند سال پیش از نظر دنیا یک قدرت بزرگ به شمار می رفت. در حال حاضر یک قدرت رو به افول است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پ.ن نیازمند ارائه راهبردی برآمده از علومی می باشد که از اتمسفر نجوشیده است. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها 🔻متن و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رمضان علی تبار فیروزجائی 🔻 هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مسعود فیاضی 🔻 فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️ استاد مجتبی رستمی کیا 🔻 دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رضا حبیبی 🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی ▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و اصول فقه حضرت آیت الله سبحانی ▫️دوره تخصصی کلام اسلامی(مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق «ع») در سطح دکتری (سطح 4 حوزه) ▫️کارشناسی‌ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه قم ⭕️ آثار ▫️معیارهای ارزشیابی ▫️مبانی کلامی فهم دین ▫️بررسی تطبیقی یقین در اندیشه اسلامی و غرب ▫️فهم دین ▫️مفهوم‌شناسی علم و یقین ▫️ماهیت معرفت دینی ▫️ماهیت و مختصات علم دینی و برآیند روش‌شناختی آن ▫️منطق علوم انسانی اسلامی ▫️معیار دینی‌بودن علوم انسانی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی ▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکران
📌 ⭕️ منطق علوم انسانی اسلامی، به عنوان روش عام و مشترک، با تکیه بر مبادی اسلامی، عهده‌دار مطالعه سازوکارهای تولید علوم انسانی اسلامی از منابع معتبر می‌باشد. این منطق جامع، افزون بر عناصر و مؤلفه‌های درونی روش (قواعد، فرایندها، مهارت‌ها و ابزارها)، به مبادی و مبانی آن نیز می‌پردازد. اثر حاضر به مثابه فراروش و با نگاه پیشینی و فلسفی و با ابتنای بر مبادی و مبانی حکمت اسلامی، به ویژگی‌ها، عناصر رکنی و غیررکنی و الزامات « روش علوم انسانی اسلامی»، می‌پردازد تا هم نما و شمایی کلی از آن ارائه ‌دهد و هم نسبت آن با سایر دانش‌های مرتبط را بررسی کند. ▫️سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️نویسنده (استاد رمضان علی تبار فیروزجائی) 🛑 دوستان برای خرید از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 https://bookroom.ir/track/742rMB ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد مسعود فیاضی ▫️ مدرس حوزه و دانشگاه ▫️ کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️ دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی ▫️ پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⭕️ آثار ▫️ تالیف بررسی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تاکید بر دیدگاه جان سرل و شهید صدر ▫️ تالیف روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول ▫️تالیف اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها ▫️تالیف اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد مسعود فیاضی ▫️ مدرس حوزه و دانشگاه ▫️ کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️ دکتری
📌 • ترسیم قلمرو مزبور نشان می­‌دهد که کتاب حاضر بیشتر از پایگاه هرمنوتیک فلسفی بحث می­‌کند و می­خواهد ببیند تأثیر مبانی فهم‌شناختی پیش گفته در اصول فقه چیست؟ و اگر مبانی مزبور نقد پذیرند، مبانی متناظر آنها در اصول فقه چگونه خواهد بود و نظر اصولیون در خصوص آنها چیست؟ تا نهایتاً معلوم شود که پایه ‌ها و مبانی نظریه فهم متن در اصول فقه چگونه خواهد بود. ▫️سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️نویسنده (استاد مسعود فیاضی) 🛑 دوستان برای خرید از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 B2n.ir/j08215 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد مجتبی رستمی کیا ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی ⭕️ آثار ▫️بررسی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تاکید بر دیدگاه جان سرل و شهید صدر ▫️بررسی تطبیقی مبانی معناشناختی روش میدان های معنایی و روش فلسفه زبانی در تفسیر متون ▫️روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول با تاکید برآراء شهید صدر (ره) ▫️علوم انسانی و دانش های حوزوی و شیوه صحیح ورود طلاب به این عرصه ▫️مسئله شناسی مبانی فلسفی نظام نظامشناسی اسلامی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد مجتبی رستمی کیا ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️دکت
📌 • تعین معنای متن یکی از مسائل مهم فلسفه زبان معاصر است. هرمنوتیک فلسفی در پاسخ به این مسئله، قائل به عدم تعین معنای متن شده است. عدم تعین معنای متن هسته مرکزی معناشناسی های جدید و حاکی از نوعی عدم قطعیت در فلسفه معاصر است. این مقاله می کوشد تا این مسئله را به دو سنت فلسفه تحلیلی زبان متعارف به نمایندگی جان سرل و علم اصول فقه به نمایندگی شهید سید محمد باقر صدر عرضه کند. ▫️پرتال جامع علوم انسانی ▫️نویسنده (استاد مجتبی رستمی کیا) 🛑 دوستان برای دانلود مقاله از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 http://B2n.ir/s94910 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد رضا حبیبی ▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ▫️پژوهشگر عرصه فلسفه علم ▫️مدرس فقه الاخلاق ⭕️ آثار ▫️تالیف هدف غایی در تربیت اخلاقی ▫️تالیف درآمدی بر فلسفه علم ▫️تالیف مکاتب اخلاقی ▫️تالیف نظام تربیتی و اخلاقی اسلام ▫️تالیف غرب شناسی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رضا حبیبی ▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ▫️
📌 • کتاب درآمدی بر فلسفه علم از معدود کتاب هایی است که با زبانی روان و گویا به شرح نظریه های مختلف در فلسفه علم پرداخته است و از طرفی تنها به ترجمه، تقلید و تکرار بسنده نکرده است. نویسنده پس از ارائه چکیده هر نظریه، نقدی بر آن نگاشته است که نقد هر نظریه در انتهای هر فصل آورده شده است. جالب آنکه این کتاب زیر نظر دو استاد خبره و شهیر فلسفه اسلامی، استاد میرسپاه و استاد فیاضی به نگارش درآمده است. ▫️موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ▫️نویسنده (استاد رضا حبیبی) 🛑 دوستان برای خرید کتاب از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 B2n.ir/t68098 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ متن و علوم انسانی اسلامی • دین اسلام بر خلاف ادیان تحریف ‌شده موجود ، در تمام ابعاد برای بشر قانون وضع کرده و در زمینه روابط انسان‌ها با خود یا افراد دیگر و جامعه برنامه دارد. دین اسلام هیچ بُعدی از ابعادِ انسان یا دوره‌ای از دوره‌های حیات او را مهمل نگذارده و فراموش نکرده است. • واضح است که این سخن بدین معنا نیست که قلمرو دین شامل حوزه طبیعت، علوم تجربی و معارف ریاضی و مانند آن می‌شود چرا که کتاب آسمانی قرآن، یا احادیث معصومان (علیهم‌السّلام) کتاب هدایت_ اجتماعی و فردی_ است نه کتاب فرضیه‌های علوم تجربی، قوانین و فرمول‌های ریاضی؛ • مشخص است دینی که دارای چنین قلمروی باشد گزاره های حکایت کننده از آن دارای نقش به سزایی در عرصه های انسانی و اجتماعی می باشد لذا قلمرودین همپوشانی با موضوع علوم انسانی دارد و مشخص می شود که متون دینی در تهذیب یا تکمیل یا تاسیس چنین علومی تاثیر بسزایی دارد که نیاز است جایگاه آن در این فرآیند مبتنی بر نظریه علم دینی اندیشمند مشخص شود. • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل اول به نسبت سنجی متن با تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد و در ادامه به روش های مختلف فهم متون ورودی داشته باشد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی • واژه «هرمنوتیک» (hermenneutic) از ریشه یونانی" hermeneuien" است.این واژه در قرون وسطی به معنای هنر یا دانش تفسیر و فهم کتاب مقدّس اطلاق می شده است. شلایرماخر آن‌ را عبارت از روش فهم مطلق متون دانسته است و دیلتای به معنای روش‌شناسی علوم انسانی پنداشته است. هایدگر آن‌را در هستی‌شناسی به کار گرفته است و گادامر، این کلمه را برای هستی‌شناسی فهم به خدمت گرفته است. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی ❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی • واژه «هرمنوتیک» (her
• تاریخ هرمنوتیک را سه دوره دانسته‌اند: الف) کلاسیک • رواج اندیشه پروتستانتیسم و از میان رفتن مرجعیت کلیسای در تفسیر کتاب مقدّس، نیاز به تنظیم قواعدی برای تفسیر را آشکار ساخت.چون در این دوره معتقد بودند که فهم حقیقت ممکن است، هرمنوتیک در پی آن بود تا روشی برای تفسیر کتاب مقدّس پیش کِشد و ابهام را بزداید. ب) رمانتیک • هرمنوتیک جدید با نظریّه‌های شلایر ماخر، از روش فهم متون مقدّس به روش فهم مطلق متون ادبی مبدّل گشت. او بر آن بود که «فهم»، امری طبیعی و عادی نیست؛ بلکه «بدفهمی» است که عادی و طبیعی است. و هرمنوتیک، وسیله‌ای برای پرهیز از بدفهمی است که از فاصله زمانی میان مفسّر و متن سرچشمه می‌گیرد.فهمِ معنای نهایی متن ناممکن نیست. برای رسیدن به آن باید افزون بر فهم دستوری متن، به فهم روان‌شناختی ذهنیّت مؤلّف متن نیز پرداخت و اندیشه او را بازساخت. ج) فلسفی • نظریّه‌های هایدگر، هرمنوتیک فلسفی را آغاز کرد و به جای روش فهم، به درک معنای هستی روی آورد. در نظر هایدگر، فلسفه حقیقی باید معنای هستی را به فهم آوَرَد و این هدف، از گذر تحلیل پدیدار شناسانه وجود انسانی به دست می‌آید. هستی انسان از دو طریق بر انسان آشکار می‌شود: نخست از طریق احوال و احساسات و دیگر، از طریق فهم. فهمیدن، امکان رسیدن و شدن را فراهم می‌آورد. پیش فرض‌ها و تفسیرهایی که از وجود انسان داریم، در تفسیر متون دخیل‌اند. زبان، ابزار بیان نیست؛ بلکه نمود هستی است و واژگان را معانی ثابت و واحدی مستقل از کاربرد و استعمال آنها نیست. گادامر از هرمنوتیک فلسفی هایدگر پیروی کرد. هرمنوتیک در باور او، کاوشی است در ماهیّت فهم و تبیین شرایط وجودی و نیز عوامل مؤثر بر آن. او معتقد است که هیچ فهمی بدون پیش فرض نیست و گرایش‌ها و دیدگاه‌ها و انتظارات مفسّر در فرآیند فهم دست دارند. فرآیند فهم از طریق گفت‌وگویی میان مفسر و متن به دست می‌آید. • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل سوم به نسبت سنجی هرمنوتیک و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی • فلسفه تحلیلی فلسفه غالب در کشورهای انگلیسی زبان (آمریکا, انگلستان, کانادا, استرالیا و نیوزیلند) در قرن بیستم است. مهم ترین ویژگی این نحله فلسفی توضیح و تحلیل ساختار فکر از طریق تحلیل های منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان تحلیلی ایضاح گزاره های فلسفی از طریق تحلیل مفاهیم راه گشای حل مسایل فلسفی است. فلسفه تحلیلی دارای سه شاخه اصلی است: مکتب کمبریج, پوزیتویسم منطقی و مکتب آکسفورد. • اندیشه های فیلسوفان تحلیلی بر حوزه های مختلف دانش, از جمله اخلاق, سیاست, حقوق, و تعلیم و تربیت تاثیرگذار بوده است. معرفی اجمالی فلسفه تحلیلی و چگونگی تاثیر آن بر فهم دین و تولید علوم انسانی اسلامی هدف اصلی این دوره است. • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل سوم به نسبت سنجی فلسفه تحلیلی و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی • برای اینکه مشخص سازیم بین اصول فقه و علوم انسانی اسلامی چه نسبتی حاکم است ، باید نوع پیوندی که بین علوم انسانی و گزاره‌های آن و معارف وحیانی حاکم است را تصویر کنیم و مشخص سازیم که علم اصول بر معارفی که ناظر به حوزه علوم انسانی است چه تأثیری می‌گذارد. • مفروض ما این است که علوم انسانی به گزاره‌های توصیفی و تجویزی تقسیم می شود. به همین دلیل گزاره‌هایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مبتنی بر نظریه علم دینی تولید می‌‌شود ، هم در حوزه توصیف و هم در حوزه تجویز با معارف وحیانی نسبتی دارد که نیاز به استخراج از منابع می باشد. • علم اصول فقه محقق دانشی است که کاملاً معطوف به گزاره‌های تجویزی فقهی دین است در حالیکه ما باید با حفظ ارزش های اصیل تراث به امتداد دانش اصول فقه در جنبه های توصیفی بیاندیشیم و دانش اصول فقه و اجتهاد را به مثابه روش علوم انسانی اسلامی بازسازی نماییم. • لذا علوم انسانی اسلامی که ریشه در دین دارد و امروزه فقط راه ارتباطی با دین از طریق متون می باشد نیاز به ابزار فهم محرز است . • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل چهارم به نسبت سنجی دانش اصول فقه و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ ماجرای علامه و امتداد ▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور 🔹سر فصل ها • ضرورت امتداد حکمت • الگو امتداد حکمت در علوم انسانی • وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر 🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد» ⚛ yun.ir/gk0q71 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ نقاد سلطه گری «عقلانیت ابزاری» یا تئوریسین سلطه گری مضاعف • طوفان الاقصی و حملات وحشیانه رژیم جعلی به مردم بی گناه غزه، بسیار روشنگر وآموزنده بود. یکی از مهمترین وتاسف بارترین موضوعات مطرح شده این روزها، بی مبالاتی و دفاع از رژیم منحوس اسرائیل در مقابل کشتار کودکان و زنان در غزه می باشد!! اما دفاع مدعیان حقوق بشر مدرن ، و بی مبالاتی مدعیان دفاع از بشریت خیلی بحث برانگیز تر جلوه کرده است! • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b