#فلسفه_اسلامی | #اقامه_دین | #امتداد_حکمت
❖ امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد؛
▫️مصاحبه استاد پارسانیا با مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
📲 B2n.ir/m68288
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• ما در دوران معاصر با هجمه یک فرهنگ دیگری به دوپارگی سبک زیست و زندگی مواجه هستیم و این سبک زندگی که از یک جهان دیگری الهام میگیرد که در سطح نظام دانایی و معرفتی و علمی ما در حال پمپاژ شدن است.
• در هجوم دنیای غرب، در ابتدا فلسفهشان منتقل نمیشود، بلکه لایههای میانیتر علومشان مثل علوم سیاسی، علوم اجتماعی منتقل میشود. این علوم نهتنها ضد وحی بلکه ضد عقل هم هستند؛ زیرا فرهنگ مدرن آشکارا منکر عقل است و عقل را به افق عقلانیت و دستساخت انسان تنزل داده است.
• اتفاقی که در هیچ فرهنگی سراغ نداریم. در غرب ما عقل نداریم بلکه عقلانیت داریم که آن هم یک برساخت و یک پدیده فرهنگی است.
• علم به یک قلمرو ابزاری تقلیل داده شده که در ابتدا یک هویت مستقل از فرهنگ برای خود قائل بود اما بعد معلوم شد که این معنای از علم بخشی از معنای فرهنگ است و علم نتوانست، معنای مستقل خودش را داشته باشد. این ویژگی جهان حاضر است.
• اگر فیلسوفان این فرهنگ(فرهنگ اسلامی) نبودند یا نظریهپردازان رابطه وحی خاتم را با زیست و زندگی جامعه تفسیر نمیکردند، این باعث میشد که در سلسلهمراتب علمی، فقه جایگاهی نداشته باشد.
• فقه بخش وسیع حکمت علمی است. چه کسی میتواند بگوید فقه امتداد جریان فلسفی ما نیست؟
• فلذا جریان علمی بین فلسفه و فرهنگ باید دائما برقرار باشد تا مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه حل شوند.
• در دوران معاصر ما این جریان باز هم حضور داشته است. بهطور خاص، ایران به دلیل عقبه شیعی خود و حوزه تعامل بین نقل و عقل و شهود که فیلسوفان دائما آن را تئوریزه میکردند و در مرحوم علامه طباطبایی، بحث قرآن و برهان و عرفان برجستهتر از همه سابقه تاریخیاش به فعلیت رسیده است.
• ایشان حکمت را امتداد داده و با آن زندگی کرده و همین امتداد موجب شده که ما در قرن بیستم، دو انقلاب را بتوانیم محقق کنیم و ایران به انقلابیترین کشور جهان تبدیل بشود.
• به واسطه امتداد فلسفه به عرصه اجتماع است که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی محقق شده است؛ از همین جهت است که اگر فقه را از عرصه زیست و زندگی مردم برداریم، نه انقلاب مشروطه داریم و نه انقلاب اسلامی. فقهی که منجر به این دو انقلاب شده، امتداد فلسفه بوده است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایده_دانشگاه | #حکمرانی_علم | #نهاد_علم
❖ استادی دانشگاه به مثابه تفریح!
• یکسان انگاری آموزش عمومی و آموزش عالی و تجاری سازی علم، آفتیست که علم و حقیقت را به معنای واقعی کلمه تهدید میکند. به آفت بالا، ضمیمه کنید ظهور پدیده استاد یا هیئت علمی نماهایی که دانشگاه را به مثابه پارک، و کنش آموزشی را به مثابه تفریح تلقی میکنند!
▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید
📱https://virasty.com/AyeSchool/1731971678516127275
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ «تحول» ضرورت حوزه علمیه امروز
• حوزههای علمیه احتیاج به تحول دارند. اینکه حوزه خود را از لوازم حاکمیت دینی بر کنار بدارد این نامعقول است چرا که خداوند پیامبر(ص) را برای حاکمیت دین فرستاده است . چون حوزه موظف است جامعه را هدایت کند و جامعه هم دائما در حال پیشرفت است، پس حوزه بایستی خود را به روز کند.
▫️ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای جامعةالزهراء
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ بازیابی هویت حوزه علمیه در عرصه حل مسئله اجتماعی
• حوزههای علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید و مختلفی همچون مسائل پولی و اقتصادی و رمزارزها نظر بدهند. دین درباره همه این مسائل، فکر، راهنمایی و منطق و سرمشق دارد. باید این سرمشق را پیدا کرد و روی آن کار کرد.
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای جامعةالزهراء
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ پیشرفت دین در کشور ملازمه تحول حوزه علمیه
• مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است البته کسانی باید تحول را ایجاد کنند که صلاحیت آن را داشته باشند.
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای جامعةالزهراء
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: امام خمینی | نظریه سیاسی
🔸با ارائه ی استاد سید فرید موالی زاده
🔸جلسه دوم
▫️یکشنبه/۴آذر/ساعت ۲۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m55163
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب
🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸جلسه سیزدهم
▫️سه شنبه/۶آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#بازیابی_هویت | #سکولاریسم | #لیبرالیسم
❖ فرهنگستان علوم در محاصره لیبرال_مذهبی
❖ فرازی از مصاحبه جناب محقق داماد
❖ فیلسوفان امید/ص۱۵۷
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• بنده به هیچ وجه هیچ وقت تفکر چپ نداشتم و همیشه طرفدار لیبرال دموکراسی و اقتصاد لیبرال بودم.
• از اول جوانی هم همیشه معتقد بودم تفکر چپ خیلی مانع توسعهی ایران بوده است و از همان زمان هم با نوشتههای افراد چپگرا مثل علی شریعتی جلال آل احمد و امثال اینها مخالف بودم و اتفاقا به همه شان هم میگفتم که با نظریات آنها مخالفم و موافق اسلام آزادم برداشت من از اسلام، اقتصاد آزاد بود و هیچ وقت گرایش چپ، نداشتم الان هم همین طور فکر میکنم و معتقدم این افراد استوانه های قوی مقابل توسعه بودند و تاریخ یک روز اینها را محاکمه میکند و نشان می دهد که چه ضربه ای به پیشرفت توسعه در ایران زدند. البته الان صحبت از مخالفت با چپ ها آسان است اما آن زمان فضای کلی مملکت خیلی چپ بود و حتا قانون اساسی کشورمان هم خیلی چپ نوشته شده است.
• مرحوم آیت الله طالقانی روحانی بود اما چپ فکر میکرد و این دیدگاه مانع از اندیشیدنشان راجع به توسعه میشد ولی من از همان زمان به توسعه فکر میکردم حتا دوست و سرور عزیزم دکتر رضا داوری اردکانی هم نوشته هایش به نوعی چپ و در مقابل توسعه بود و البته بعد نظرشان عوض شد و متحول شدند.
▫️پی نوشت استاد امین اسدپور؛ باید توجه داشت به همان میزان که تحمیل اندیشههای چپ مدرن به اسلام دارای مغالطه روشی است، تحمیل اندیشه لیبرالی نیز به همان میزان خطا و دارای خلط روشی است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#بازیابی_هویت | #سکولاریسم | #لیبرالیسم
❖ داوری اردکانی، داوری اردکانی آوینی نیست!
• من_محقق داماد_از همان زمان به توسعه فکر میکردم حتا دوست و سرور عزیزم دکتر رضا داوری اردکانی هم نوشته هایش به نوعی چپ و در مقابل توسعه بود و البته بعد نظرشان عوض شد و متحول شدند.
🔹️ فلیسوفان امید/ص۱۵۷
▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید
📱https://virasty.com/AyeSchool/1732204324543040322
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ «تحول» ضرورت حوزه علمیه امروز • حوزههای علمیه احتیاج به تحول دارند. اینکه حوزه خود را از لوازم
#بازیابی_هویت | #تحول_علوم_انسانی | #حوزه_علمیه
❖ فکر علاج بدبختی های مردم باشید.
❖ کتاب ولایت فقیه /ص۱۴۴
❖ امام خمینی «ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ فکر علاج بدبختیهای مردم باشید.مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند درباره روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحه خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
• ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سنت علوم اجتماعی در فرانسه
🔸سرفصل: سنت علوم اجتماعی فرانسه
🔸با ارائه ی استاد حمید دهقانیان
🔸جلسه اول
▫️دوشنبه/۵آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/f66469
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور روحانیت - نسخه چاپ.pdf
670.5K
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه چاپ
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور روحانیت - نسخه موبایل.pdf
683.2K
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
❖ بیانیه منشور برادری
• نگاشته امام روح الله خمینی «ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور برادری - نسخه چاپی.pdf
608.9K
❖ بیانیه منشور برادری
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه چاپ
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور برادری - نسخه موبایل.pdf
644.6K
❖ بیانیه منشور برادری
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید مطهری
▫️گروه شهید محمد مفتح
▫️گروه شهید محمد جواد باهنر
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 چهارشنبه/۷آذر/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید محسن فخر زاده
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 چهارشنبه/۱۴/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#حوزه_علمیه | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ موانع تحول علوم انسانی در حوزه علمیه
• جریان تحول در علوم انسانی، یکی از مهمترین جریانهای وابسته به حوزه علمیه در پنج دهه اخیر بوده است؛ ولی متاسفانه در شورای جدید حوزه علمیه، نماینده تام و کاملی از این جریان تحول خواه که بتواند ساحت تمام نمای آن باشد، به چشم نمیخورد!
▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید
📱https://virasty.com/AyeSchool/1732777305592096769
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سنت علوم اجتماعی در فرانسه
🔸سرفصل: سنت علوم اجتماعی فرانسه
🔸با ارائه ی استاد حمید دهقانیان
🔸جلسه دوم
▫️دوشنبه/۱۲آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/f66469
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ نامه جمعی از معلمان عدالتخواه ایرانی به مایکل سندل، فیلسوف اخلاق ، سیاست و عدالت
• فیلسوف عدالت و اندیشمند فلسفه اخلاق و سیاست، جناب آقای پرفسور مایکل سندل! ما، جمعی از معلمان ایرانی عضو حلقه مطالعاتی عدالت آموزشی، در شش ماه گذشته، کتاب «عدالت، کار درست برای انجام دادن کدام است» را جمعخوانی کرده و بسیار از آن آموختهایم.
• در یک سال اخیر شاهد اشتباهات تاریخی اسرائیل علیه کودکان و زنان و غیر نظامیها در غزه هستیم و در این میان حمایت دولت آمریکا از اسرائیل باعث تقویت این جنایات شده است. به نظر میآید شما بهعنوان یک اندیشمند آمریکایی که به مسئولیت همبستگی قائل هستید، میتوانید برای پیشگیری از حمایت دولت آمریکا و گسترش جنایتها گام بردارید.
• جناب پروفسور سندل! نژادپرستی فضیلت عمومی را در دنیا به خطر انداخته است و دغدغهمندان عدالت و خیر عمومی، نمیتوانند نسبت به این مسئله بیتوجه باشند. مطابق با اندیشه نوارسطویی، آوارگی و مرگ برای مردم بیگناه غزه طبیعی و مناسب نیست و به اجبار حملات اسرائیلیها، اتفاقی غیرطبیعی و ناعادلانه رقم خورده است.
• ما معلمان به فضیلتگرایی، امید بیشتری داریم که بتواند در برابر اندیشههای خودآئین و قراردادگرای لیبرالی قد علم کند و برای عدالت نه تنها در ساحت اندیشه بلکه در مقام عمل قدمی بردارد. از شما میخواهیم مطابق اندیشه فضیلتگرایانه، در برابر نسلکشی انسانها در غزه بایستید و از شرم حامیان این نسلکشی خود را برهانید.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#فلسفه_غرب | #امتداد_حکمت | #علوم_اجتماعی
❖ جایگاه فلسفه ایمانوئل کانت در سنت علوم اجتماعی
❖ استاد محمد علی مرادی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر
علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است.
• نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی.
• علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b