❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟
• جریان تمامیت خواه روشنفکری سعی دارد ایده «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» را طرحی برآمده از ایدئولوژیک دیدن علم توسط جمهوری اسلامی معرفی کند؛ آیا چنین ادعای که «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» مقوله ایدئولوژیک می باشد صحت دارد؟ «علم دینی» و به تبع آن «علوم انسانی اسلامی» بر آمده از برهان بوده یا امری قائم به سیاست است؟ میان«علم دینی» و «انقلاب اسلامی» چه نسبتی برقرار است؟ چرا ما ادعا می کنیم که علم دینی طرح برآمده از «انقلاب اسلامی» و «جمهوری اسلامی »نیست؟ حدوسط علم دینی پیشینی است یا پسینی؟
• سعید کریم داداشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• شکل گیری علم به معنای مجموعه گزاره ها منوط به عوامل معرفتی و غیر معرفتی متعددی می باشد که از جمله مباحث معرفتی می توان به جنبه های واقع ، هستی و ارزش شناسی آن اشاره کرد.
• در کنار عوامل معرفتی ، عوامل غیر معرفتی در شکل گیری هویت علم نقش سازنده ای دارند به عنوان نمونه می توان به بستر فرهنگی ، اقتضائات اجتماعی ، ویژگی های روحی و روانی اندیشمندان ... اشاره نمود البته در نگاه فلاسفه مسلمان این مولفه ها ارکان علم قلمداد نمی شوند و نمی توانند دلیل محکمی برای این مسئله باشند.
• امور معرفتی با ابتناء به بدیهیات ، امری فرا زمانی و مکانی تلقی می شوند اگر چه ممکن است مواجهه اندیشمندان با آن ها در بستر تاریخ شکل بگیرد لذا علم در کنار مولفه های واقع ، هستی و ارزش شناختی ثابت دارای مولفه های دیگری نیز می باشد.
• در جهان اسلام قبل از مدرنیته ذیل مباحث سعه و ضییق قلمرو دین یا نسبت عقل و نقل یا عقل و دین سخن از علم دینی به صورت پنهان در ادبیات اکثر اندیشمندان اسلامی وجود داشته است.
• پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام صورت بندی جدیدی بین علوم برآمده از مدرنیته و علم دینی شکل گرفت و جریان های مختلفی در زیست جهان اسلامی سعی کردند طرح های در این باب ارائه نمایند که می توان به صورت نیمه صریح در نوشته های سید جمال الدین اسد آبادی _رساله نیچریه_ و حتی طرح جمع بین پوزتیویسم «نیچر» با اسلام ، احمد خان هندی _تفسیرالقرآن و هوالهدی و الفرقان_ و طرح ابوالاعلی مودودی_اهل پاکستان_جویا شد.
• بین جریان اولیه تا انقلاب اسلامی ، گروه و نهاد های در راستای تحقق علم دینی چه در ایران و چه خارج از ایران شکل گرفتند به عنوان نمونه تشکیل جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در جده در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در مکه در سال ۱۹۷۷ _سید حسین نصر از مدعوین آن بوده است_ را می توان از کار های دانست که در این بازه زمانی به عرصه علم دینی ورود کرده اند.
• اگر چه بعد از انقلاب اسلامی انگیزه برای دستیابی به این مسئله مضاعف تر شده است ولی با مطالب پیش گفته مشخص می شود که دغدغه علم دینی از قبل تشکیل حکومت اسلامی مورد توجه بوده و مختص به «جمهوری اسلامی» نیست بلکه خود جمهوری اسلامی گزاره ای بر آمده از یک نظریه علم دینی _ولو غیر صریح_ می باشد.
▫️منظور از اصطلاح علم در این نوشته به معنای مجموعه گزاره های که متشکل از گزاره های صحیح و غیر صحیح در کنار هم می باشند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آیا جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟
• سوال اول اینجاست که آیا اساساً جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟ یعنی آیا این مسئله بیشتر از اینکه از دل دین جوشیده باشد امری بیرونی است که می خواهند بر آن تحمیل کنند؟ آیا فرقی بین عامل انگیزه و حدوسط برهان امکان علم دینی وجود ندارد؟
• سعید کریم داداشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• در ادبیات و نوشته های خیلی از مخالفان علوم انسانی اسلامی ، جمهوری اسلامی حدوسط مدعیان علوم انسانی اسلامی قلمداد می شود بخاطر همین این مسئله را پسینی تصویر می کنند و معتقدند بعد از تحقق انقلاب اسلامی ، حاکمان با آثار و پیامد های علوم انسانی مدرن مواجه شده و سعی در پالایش و تهذیب این علوم نمودند!
• درحالیکه چنین ادعای خالی از اشکال نیست چرا که مدعیان اصیل علوم انسانی اسلامی بر اساس ادله کلامی و برهانی سعی دارند نسبت دین و علوم ناظر بر کنش های بشری را حل کنند لذا تحول و تاسیس علوم انسانی اسلامی بازگشت به برهان ضرورت نبوت و دین دارد.
• با این تقریر مسئله ضرورت تحول و تاسیس بحث پیشینی و برهانی بوده است و تشکیل حکومت نه از باب حدوسط بلکه برای تحقق این بخش از اندیشه اسلامی انگیزه اندیشمندان اسلامی را بر افروخته ساخته است .
• اگر هم معتقد باشیم قلمرو دین توسط برهان ضرورت نبوت و دین مشخص نمی شود در این صورت باید در متون دینی تتبع کرده و مشخص سازیم که دین درباره علومی که ناظر کنش های بشری اند چه دیدگاهی دارد. در این رویکرد نیز اگر از سوی شارع مقدس چنین محتوای تعبیه نشده باشد با عارض شدن حکومت اسلامی امکان ندارد علم جدیدی تاسیس شود مگر اینکه آغشته به التقاط باشد که این نیز مطلوب شارع مقدس و اسلام خواهان حقیقی نمی باشد.
• از این رو مشخص می شود که سخن مخالفان علوم انسانی اسلامی در این باره شدیدا مغالطه آمیز و در هم آمیخته با مطالب برون علمی همچون سیاست و غربزدگی می باشد لذا باید این جریان جواب گو باشند که چرا با این حدوسط های مغالطه آمیز به نقد علوم برآمده از اسلام می پردازند در حالیکه هیچ کدام از مطالب آنها از حیث معرفت شناختی ارزشی ندارند!
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ داعیه دار تمدنی جدید!
❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #تمدن_نوین_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم؟!
❖ استاد محمد علی مرادی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ساخت_جهانی_دیگر #بازیابی_هویت #علوم_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
▫️عباس میرزا _ولیعهد فتحعلی شاه_ بعد از شکست این سؤال را مطرح میکند که ای فرانسوی چرا ما شکست خوردیم؟
• سؤال، سؤال درستی است اما پاسخ نادرست آن تا به امروز گریبانگیر ماست. یعنی پرداختن به دولت و افزایش سازوبرگ نظامی. ما فکر میکنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامیگری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ میدادیم چگونه میشود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه میشود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه میشود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافتهتری داشت.
• بهجای تجهیز لشگر نظامی باید آموزش و پرورش را توسعه میدادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا میخواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچکس نمیخواهد در حوزههای پایین کار کند و نسل تربیت کند. من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من میپرسم که تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم و میخواهیم در حد توانمان انسانسازی کنیم.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ داعیه دار تمدنی جدید! ❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف! ـــــــــــــــــــــــــــــــ
❖ داعیه دار تمدنی جدید
• پیام تاریخی امام خمینی«ره» به گورباچف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه موبایل.pdf
639.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید
• پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه چاپی.pdf
619.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید
• پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف
▫️نسخه چاپی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۱۶دی/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی
🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸جلسه دوم
▫️دوشنبه/۱۷دی/ساعت۲۰/۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m71911
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b