eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
152 ویدیو
73 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ آیا جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟ • سوال اول اینجاست که آیا اساساً جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟ یعنی آیا این مسئله بیشتر از اینکه از دل دین جوشیده باشد امری بیرونی است که می خواهند بر آن تحمیل کنند؟ آیا فرقی بین عامل انگیزه و حدوسط برهان امکان علم دینی وجود ندارد؟ • سعید کریم داداشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ | | ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• در ادبیات و نوشته های خیلی از مخالفان علوم انسانی اسلامی ، جمهوری اسلامی حدوسط مدعیان علوم انسانی اسلامی قلمداد می شود بخاطر همین این مسئله را پسینی تصویر می کنند و معتقدند بعد از تحقق انقلاب اسلامی ، حاکمان با آثار و پیامد های علوم انسانی مدرن مواجه شده و سعی در پالایش و تهذیب این علوم نمودند! • درحالیکه چنین ادعای خالی از اشکال نیست چرا که مدعیان اصیل علوم انسانی اسلامی بر اساس ادله کلامی و برهانی سعی دارند نسبت دین و علوم ناظر بر کنش های بشری را حل کنند لذا تحول و تاسیس علوم انسانی اسلامی بازگشت به برهان ضرورت نبوت و دین دارد. • با این تقریر مسئله ضرورت تحول و تاسیس بحث پیشینی و برهانی بوده است و تشکیل حکومت نه از باب حدوسط بلکه برای تحقق این بخش از اندیشه اسلامی انگیزه اندیشمندان اسلامی را بر افروخته ساخته است . • اگر هم معتقد باشیم قلمرو دین توسط برهان ضرورت نبوت و دین مشخص نمی شود در این صورت باید در متون دینی تتبع کرده و مشخص سازیم که دین درباره علومی که ناظر کنش های بشری اند چه دیدگاهی دارد. در این رویکرد نیز اگر از سوی شارع مقدس چنین محتوای تعبیه نشده باشد با عارض شدن حکومت اسلامی امکان ندارد علم جدیدی تاسیس شود مگر اینکه آغشته به التقاط باشد که این نیز مطلوب شارع مقدس و اسلام خواهان حقیقی نمی باشد. • از این رو مشخص می شود که سخن مخالفان علوم انسانی اسلامی در این باره شدیدا مغالطه آمیز و در هم آمیخته با مطالب برون علمی همچون سیاست و غربزدگی می باشد لذا باید این جریان جواب گو باشند که چرا با این حدوسط های مغالطه آمیز به نقد علوم برآمده از اسلام می پردازند در حالیکه هیچ کدام از مطالب آنها از حیث معرفت شناختی ارزشی ندارند! • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ داعیه دار تمدنی جدید! ❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تک‌تک ما چه‌قدر دغدغه نسل توانمند داریم؟! ❖ استاد محمد علی مرادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
▫️عباس میرزا _ولیعهد فتحعلی شاه_ بعد از شکست این سؤال را مطرح می‌کند که ای فرانسوی چرا ما شکست خوردیم؟ • سؤال، سؤال درستی است اما پاسخ نادرست آن تا به امروز گریبان‌گیر ماست. یعنی پرداختن به دولت و افزایش سازوبرگ نظامی. ما فکر می‌کنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامی‌گری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ می‌دادیم چگونه می‌شود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه می‌شود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه می‌شود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافته‌تری داشت. • به‌جای تجهیز‌ لشگر نظامی باید آموزش و پرورش را توسعه می‌دادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه می‌خواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا می‌خواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچ‌کس نمی‌خواهد در حوزه‌های پایین کار کند و نسل تربیت کند. من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من می‌پرسم که تک‌تک ما چه‌قدر دغدغه نسل توانمند داریم و می‌خواهیم در حد توانمان انسان‌سازی کنیم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ داعیه دار تمدنی جدید! ❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف! ـــــــــــــــــــــــــــــــ
❖ داعیه دار تمدنی جدید • پیام تاریخی امام خمینی«ره» به گورباچف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ | | ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه موبایل.pdf
639.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید • پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف ▫️نسخه موبایل • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه چاپی.pdf
619.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید • پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف ▫️نسخه چاپی • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی ▫️گروه شهید محمد بهشتی ▫️گروه شهید بنت الهدی صدر ▫️گروه شهید مرتضی مطهری 🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی 🔹 یکشنبه/۱۶دی/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی 🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور 🔸جلسه دوم ▫️دوشنبه/۱۷دی/ساعت۲۰/۳۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/m71911 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب 🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸جلسه هفدهم ▫️سه شنبه/۱۸دی/ساعت۲۰:۳۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7394 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔸 علم تجربی خنثی است یا نه؟ 🔸با ارائه ی استاد محمد تقی موحد ابطحی ▫️چهارشنبه/۱۹دی/ساعت۲۰:۳۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شهید آیت الله مرتضی مطهری • ممکن نیست یک اجتماع، مثلا فرهنگ یا سیاست یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد اما دینش درست باشد و بالعکس. • نظری به نظام اقتصادی اسلام/ص۴۱ https://eitaa.com/AyeSchool
❖ چگونه می‌توان ایرانی بود؟ • ایران چیست؟ ایرانی کیست؟ جایگاه این مسئله کجاست؟ مسئله ی جامعه ی امروز آیا اموری مثل اعتیاد، طلاق و خود کشی است یا مسائل عمیق تری هم وجود دارد؟ چگونه می توان «ایران چیست و ایرانی کیست؟» را صورت بندی کرد؟ و در نهایت به این سوال جواب داد که چگونه می توان ایرانی بود؟ • سعید کریم داداشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• جوامع بشری در مسیر تطور خود با مسائل بسیاری مواجه می شوند و مبتنی بر هواسپهر فرهنگی خود آن ها را ترمیم می کنند. مسائلی که رخ می دهند همه در یک رتبه قرار نمی گیرند بلکه بعضی از این مسائل بحران زا هستند لذا نباید مثل ساده اندیشان، دنبال مسئله های بحرانی در لایه های ظاهری جامعه گشت بلکه این سنخ مسئله ها در عمق شکل می گیرند و در سطح به شکل های مختلفی بروز پیدا می کنند. • مسئله «ایران چیست؟ و ایرانی کیست؟» از دیرباز مورد توجه متفکران مختلف بوده است. کشف کیستی ایرانی، بیش از نرخ تورم، آمار معتادان، طلاق یا سقط جنین، یا خبرهای مربوط به مشاجرات سیاسیون توجه متفکران عمیق اندیش را به خود جلب کرده است چرا که مسئله پیش گفته از نظر آنان جز مسائل بحران زا تلقی می شود. • جناب مهدی بازرگان جز متفکرانی بوده است که در راستای جواب سوالات فوق دست به قلم شده و اندر باب ایرانی کیست؟ مطالبی مرقوم ساخته است. از نظر مهدی بازرگان، ایرانی اهل نبرد و کوشش برای رقابت و مسابقه با دیگران نیست. تقلید و سازگاری را ترجیح می دهد بنابراین روح مستقلی ندارد. شهید مرتضی مطهری، جلال آل احمد و علی شریعتی درست در مقابل دیدگاه بازرگان، ایده بازگشت به خویشتن اصیل را توصیه می کردند. • واقعاً آیا آنگونه که جناب بازرگان مدعی بود، ایرانی، همان هرهری مذهبی ایست که در همه عرصه ها سازشکار تلقی می شود یا اینکه ایرانی عقلانیتی فراتر از سازش خام و مقاومت متحجرانه دارد؟ اگر چه در بعضی مواقع دچار آفت هرهری مذهبی و تحجر هم می شود! • به نظر می رسد ایرانی در مسیر حرکت خود آنگونه که بازرگان تصویر می کند، نبوده و نیست، بلکه ایرانی هم سازش داشته و هم مقاومت و هر دو آن ها نیز ریشه در عقلانیت داشته اند. این روح با رویکرد عقلانی، قابلیت بازسازی و بازتولید را داراست و با تکیه بر قوه هاضمه ی خود در اکثر مواقع به جمع سالم امور می رسد. نمونه های آن را در حوزه فلسفه و علم در آثار حافظ، جلال الدین بلخی، اشراق، فارابی، خواجه نصیر، گلستان ، بوستان و سیاست نامه نویسی ها و ملاصدرا می توان جویا شد. این هویت، چه در عرصه سیاست، چه در عرصه علم، چه در عرصه امنیت و دفاع، اگر مانعی همچون استبداد و استعمار در مقابل نداشته باشد، مبتنی بر عقلانیت و حقیقت ، کنش خاصی را صورت بندی می کند. • سده های اخیر هویت جدیدی در غرب شکل گرفته است که بسی پیچیده تر از هویت های هژمونی طلب گذشته عمل می کند. هواسپهر ایران نیز از این هویت جدید بی نصیب نمانده بلکه از تهاجم آن دچار اختلال در قوه هاضمه فرهنگی شده و بر این مشکل باید حضور روشنفکران التقاطی را که همچون بیماری های خود ایمنی عمل می کنند، را افزود. • در مقابل، ظهور انقلاب اسلامی خبر از آغاز فصل جدیدی می داد و آن باز تولید نیروی اصیلی بود که ریشه در «هویت ایرانی اسلامی» داشت. این هویت در این دوره از تاریخ، دوباره شروع به بازسازی خود کرد و در کنش نیرو های اصیل ظهور پیدا نمود ولو اینکه این نیرو ها در ابتدا آغشته به هویت دیگر هم بودند و هستند. • تامل در سوال و جواب «چگونه می توان ایرانی بود؟» برای نیروی اصیل انقلابی یک امر بسیار ضروریست و باید برای عبور از وضعیت فعلی، مولفه های محوری آن را صورت بندی کرد و بر اساس مولفه ها، کنش و سیاست گذاری های کلان و ریزِ ناظر به امروز را طرح ریزی نمود و برای تحقق آن ها، نهاد های فرسوده را اگر امکان احیا دارند، بازسازی کرد و در غیر این صورت، نهاد های جدید را جایگزین آنها ساخت. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] را بیشتر بشناسید! ❃ برای مخاطبان فرهیخته، شاید این پرسش مطرح شده باشد که مدرسه‌ی علوم انسانی اسلامی [آیه] چه آرمانی را در سر می‌پروراند؟ چه سلسله‌ی دروس و چه حلقه‌های دانش‌افزایی در این محفل علمی برپاست؟ این مدرسه به کدامین نهادها متصل است و از کدامین نقطه آغاز کرده است؟ و فلسفه نام‌گذاری این مدرسه به [آیه] چیست؟ در ادامه، در قالب چندین نوشته به پاسخگویی به این سوالات خواهیم پرداخت. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ چرا نام [ آیه ] را برای مدرسه برگزیدیم؟ ❃ «آیه» را به معنای نشانه به کار می برند، و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای، مخلوقات از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهان اند. آیه، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست. ❃ مدرنیته در دوره اخیر از حیات بشریت که ظهور انسان مستقل و خودبنیاد است، زلزله ای بود که ارکان و بنیان های اصیل زندگی انسان را فرو ریخت و حقیقت هستی و انسان را زیر آوار فراموشی دفن کرد. ❃ نگاه آیه ای به انسان و جهان راه نجات از زیر این آوارها و امیدی برای ساختن دوباره بنای انسان و روابط اوست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آرمان‌ها و دغدغه های مدرسه‌ی [ آیه ] چیست؟ ❃ علوم انسانی محقق ، محصول تمدن غرب و دست آورد انسان مدرن است که چند صده اخیر، جامعه علمی ایران را در نسبت با خود، مقلد و مصرف کننده ساخته و به قطع، این انفعال، نه تنها گره باز ننموده بلکه به گره های اجتماعی ایران نیز افزوده است. ❃ جامعه علمی ایران وارث تمدن عظیم اسلامی و نورانی ترین گزاره های آسمانی میباشد ولی متاسفانه از این نهرهای عظیم نتوانستیم لبی تر کنیم و نگاه به دستان دیگری دوخته ایم. هرقدر به تحصیل علوم انسانی هم بپردازیم نخواهیم توانست دردی از دردهای ایران عزیز را التیام بخشیم چرا که علوم انسانی موجود بر پایه هایی استوار است که هیچ نسبتی با انسان ایرانی اسلامی ندارد! ❃ لذا اندیشمندان تا زمانی که مهارت ارتباط با میراث علمی مرتبط با انسان ایرانی اسلامی را نیاموزند، مصرف کننده ای بیش نخواهند بود؛ به عبارت دیگر اگر با نظریه ها و روش های موجود در فقه و اصول و دانش های حدیثی و کلامی و فلسفی و عرفانی مسلمین ارتباط نگیرند و به امتداد این علوم در حوزه کنش ها نپردازند، تولید کننده نخواهند بود. ❃ در همین راستا مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» سعی دارد به عنوان حلقه وصلى بين علوم انسانی و میراث علمی اسلامی نقش آفرینی کند و زبان مشترک بین این دو فضا را ایجاد و نخبگان جوان را با مسئله تولید علوم انسانی اسلامی آشنا سازد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه ی [ آیه ] از کی شروع به کار کرد؟ ❃ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه، با ایده ایجاد بستری برای تولید محتوا جهت ارتقای سطح علمی دانش پژوهان در حوزه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی شروع به رشد کرد .این مدرسه، جریانی علمی می باشد که تاکنون در برحه های مختلف به صورت غیر منظم فعالیت کرده و اکنون به شکل متمرکز در قالب یک مدرسه عمدتا مجازی اداره می شود. ❃ این مدرسه در زمستان ۱۳۹۹ به شکل آزمایشی به صورت کارگروه های گفتگو محور و کلاسی و سپس در بستر فضای مجازی فعالیت خود را آغاز و در تابستان ۱۴۰۱ وارد مرحله اول فعالیت خود در قامت مدرسه تابستانه کوتاه مدت، تحت عنوان «ظرفیت تراث برای حل مسئله اجتماعی» شد. ❃ در مرحله بعد در قالب دوره زمستانه ۱۴۰۱ با عنوان «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی»، در محیط فضاء مجازی ، موفق به جذب و تثبیت دانش پژوهانی از حوزه و دانشگاه گردید و تا به امروز هم روایت ما و شما ادامه دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ فعالیت‌های آموزشی مدرسه‌ی [ آیه ] به چه صورت است؟ ❃ در این مدرسه، دروس غالبا به شکل فشرده و در بستر فضای مجازی برای مخاطبان ارائه می شود و علاقمندان می توانند به صورت آنلاین (در لحظه تدریس کلاس) و نیز به صورت آفلاین (در قالب بسته های آموزشی که شامل ویدئو ، صوت جزوات و کتاب می شود) از محتوای کلاس ها بهره مند شوند. در این مدرسه علاقمندان می توانند هم در کلاس های پیش رو ثبت نام کنند و هم با تهیه بسته های تدریس شده به محتوای کلاس ها دسترسی داشته باشند و از دریافت گواهی آن بهره مند گردند. ❃ درس‌گفتارهای کوتاه‌مدت تنها بخشی از فعالیت‌های این مدرسه هستند، علاوه بر آن، اندیشگاه تجلّی و چمراس نیز طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند که در حال اجرا می‌باشند. این برنامه‌ها به‌طور جداگانه توضیح داده خواهند شد. ❃ لازم به ذکر است که داوطلبان می توانند در طراحی دروس و دوره ها مشارکت داشته باشند. در ضمن سعی بر این است که در راستای گفتمان سازی از ظرفیت های جریان های مختلف فکری و فرهنگی ولو مخالف نیز استفاده شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ اندیشگاه تجلّی کجاست؟ ❃ تجلی در لغت به معنای نمودار شدن است و در اصطلاح عرفان اسلامی، در معنای نمایش و ظهور ذات خداوند در آینه موجودات کاربرد دارد. در ادبیات عرفانی ، تجلّی عنوانی است برای مخلوقات، از آن جهت که هویت تعلقی دارند و عین ربط و اتصال به وجود مطلق حق تعالی هستند، آیه خواندن مخلوقات در ادبیات قرآن اشاره به همین معناست. ❃ اندیشگاه تجلّی، طرح متمرکز تربیتی، آموزشی و پژوهشی بلند مدتی است که ذیل مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در چهار وهله آگاهی، گواهی، واکاوی و آزمودگی، برای فهم گفتمان علوم انسانی مدرن و ظرفیت میراث علمی اسلام، برنامه ای تنظیم کرده است و زبانی مشترک بین این دو ابر وادی را ایجاد و نخبگان جوان را با مسئله تولید علوم انسانی اسلامی آشنا می سازد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b