eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آخر : مبنای روش شناختی 💢 روش‌شناسی یا وسیله شناخت هر است. روش‌شناسی در مفهوم مطلق خود به روش‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن‌ها استفاده می‌شود و روش‌شناسی هر علم نیز روش‌های مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. ⭕️ ، یکی از مسایل مهم فلسفه علم است. ، مانند هر فلسفه مضاف به رشته علمی دانشی درجه دوم است و بر تئوری ها و نظریه ها و فرضیه های علمی ، چیزی نمی افزاید و تنها درباره آنها سخن می گوید. علامه جعفری ، فلسفه علم را دانشی می داند که به اصول موضوعه و مبادی علوم و شناخت نتایج کلی آنها می پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 وقتى به نگاه کرد و [از باب نمونه ]با مارکسیسم استالین مواجه شد، به مخالفت و بیان شعار اکتفا نکرد، بلکه پرسید و اندیشید که غرب چه مى گوید و در گفته اش تأمل کرد ⭕️ (داورى، ۱۳۸۹، ص ۴۱۹) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 ما از همان اول را جدی نگرفتیم و تقریباً تا دو دهه پیش یک خوب در رشته نداشتیم چون درک غلطی که از داشتیم باعث شده بود که عده ای فکر کنند کسی است که رشته و می خواند نه علوم انسانی یعنی علوم انسانی برای افراد تلقی می شد و خب این تصویر کاملاً غلطی است و خوشبختانه در طی این سالها این تصویر غلط اندکی اصلاح شده و مدارس خوبی در رشته علوم انسانی تاسیس گشته است. ⭕️ بقایای جدی نگرفتن به صورت «در کنار کارمان علوم انسانی کار کردن» هنوز هست و خیلی ها علاقمندی و کارشان یک چیز است ولی درکنار آن به علوم انسانی هم می‌پردازند. این ایده باید کنار گذاشته شود چون بسیار وسیع است و اگر کسی بخواهد متخصص آن شود باید کند و داشته باشد، بنابراین یک کار تمام وقت است و نمی تواند به عنوان یک کاری در کنار کارهای دیگر باشد. ⚠️ در وصف فضولی در امر سیاست گذاری اجتماعی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…غرب یک منطقه جغرافیایی نیست غرب جایی نیست که در آن سیاست و خاصی حاکم باشد، غرب اروپا و آمریکا نیست؛ آن را مجموعه علم و عقل و تکنیک و سیاست و ادبیات جدید و متجدد نیز نمی توان دانست بلکه غرب شرط پدید آمدن علم و تکنیک جدید و سیاست و ادب کشورها و مردمی بوده است که غرب و غربی خوانده می شود، به این معنی می توان گفت غرب یک وحدت یا یک کل است. ولی این گفته موجب سوء تفاهم شده است و از آن چنین دریافته اند که غرب کل چیزهایی است که در اروپای غربی و امریکا وجود دارد و این چیزها که اجزای کل واحدند، از هم جدا نمی شوند و اگر فردی بخواهد مثلا علم جدید را فراگیرد، باید همه اجزای دیگر را نیز اخذ کند و حال آنکه وجود همه آن اجزا و هر یک از آنها موقوف و مشروط به چیز دیگری است که مایه وحدت شده است و اگر آن نباشد این مجموع رو به سستی می رود و از هم می باشد. البته در غرب نوعی تناسب و تعادل وجود دارد اما این تعادل و تناسب، نه از اجزاست و نه از کل بلکه کل و اجزا به چیز دیگری وابسته اند…” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘 کتاب “درباره غرب” نوشته دکتر رضا داوری اردکانی 📙کتاب “تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت های متضاد” نوشته دکتر حسین کچویان 📗 کتاب “هستی و هبوط” و “حدیث پیمانه” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📕 کتاب “آسیا در برابر غرب” نوشته داریوش شایگان 📙 کتاب “غرب و غربزدگی” نوشته سید احمد فردید لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هدف از مطالعات بازشناسی محورها , اصول و مبانی انديشه غرب است . در باب شناخت غرب الگوهای مختلفی از را می توان سراغ داشت يكی از اين الگوها اين است كه به تبيين و تحليل مفهومی و محتوايی نظام ها و ايسم های , و حاكم بر بپردازيم و ويژگی های هر كدام را همراه با سير تحولات جاری آن نظام ها بيان كنيم . ⭕️ الگوی ديگر اين است كه با حفظ يک جهت گیری تاريخی, به تأليف تاريخی از تحولات غرب دست يابيم . ⭕️ الگوی سومی را می توان نام برد كه بر اساس آن تحولات جاری مغرب زمين با توجه به موضوعات , مسائل و معيارهای ويژه ای در بخش های گوناگونی رده بندی می شود و هر بخش ساحت خاصی از ميان ساحت های , , , و نظاير آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهد . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 در ، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور بازگشت می ‏کند. یعنی علوم اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #چیستی_علوم_انسانی_اسلامی 💢 در #جهان_اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست،
📃مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا در ادامه مطالعه نمایید ↙️