📌 #طلبگی_را_جدی_بگیریم
💢 اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِى دِينٍ أَوْ دُنْيَا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِى أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً
⭕️ خدایا خداوندا وقتی که بین نقص در دین و نقص در دنیا وقفه داشتیم (گیر کردیم و بالاخره یکیش باید روزیمون باشه) سهم نقص ما رو اون جایی قرار بده که سریعتر از بین میره؛ و ما رو به سمتی که بیشتر ماندگاره برگردون.
صحیفه سجادیه فقره ای از دعای ۹
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نقش #فلسفه_علوم_انسانی در تولید #علوم_انسانی_اسلامی
💢 استاد #علی_مصباح_یزدی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی
💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های #فرهنگی.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ضرورت_بازبینی_در_ساختار_فرهنگی
💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های #فرهنگی.
⭕️ حتی درباره ی مسئله حجاب و عفاف که تقریبا بهانه ی بود برای ظهور بحران های مختلف ، یکی از کم کار ترین ساختار ها ، ساختار های فرهنگی می باشد البته این کم کاری خلاصه نمی شود در مسئله حجاب و عفاف بلکه تمام امور #فرهنگی را شامل است.
⭕️ به عنوان نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سنوات مختلف در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی داشته و برای بخشهای مختلف حاکمیتی وظایفی را تصویب نموده که لازم الرعایه و لازم الاجر بوده است.
⭕️ دستگاههای ۲۶ گانه تکالیف محوله خودشان را در اجرای سند تحول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام نداده اند یا اینکه ساختار های فرهنگی همچون عقیدتی ها ، نهاد رهبری ها ، حوزه علمیه ها ، تبلیغات اسلامی ها ، ستاد اقامه نماز جمعه ها ووووو هزاران ارگان دیگر ، فرهنگ را بدون فهم به قتلگاه برده اند!!
⭕️ و اگر ورودی در فرهنگ داشته اند با رویکرد تقلیل گرایانه بوده است از این مقدمات پیش گفته مشخص می شود که بازبینی و بازسازی در دیدگاه ها ، ساختار ها و نهاد های فرهنگی امری ضروری است!
⭕️ فرهنگ باید به عنوان یک علم مجزا در حوزه #علوم_انسانی مورد بحث قرار بگیرد و برنامه ها و نمودها بر اساس این علم و نظریه های آن سنجیده و مهندسی شوند ، امروز ساختار های فرهنگی کشور مثل سایر ساختار ها در گیر بی برنامگی و حتی بی سوادی می باشد!
⭕️ ایران عزیز اگر نتواند #فرهنگ خود را بازسازی و بازبینی کند ، توسط فرهنگ های هژمونی طلب دیگر به انزوا و حتی انحطاط کشانده خواهد شد.
________________________________
⚠️ البته مدیریت فرهنگ از عالی به دانی نگاه واقع بینانه ی نیست لذا باید در نگاه خودمان نسبت به امر فرهنگی بازبینی اساسی نماییم .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #من_اهل_ایران_اسلامی_هستم
💢 در علوم اجتماعی از دست دادن ارزش ها و هویت ملی و تقلید کورکورانه از فرهنگ، آداب، هنر و فن آوری کشورهای غربی به طوری که ملت غربزده، به جای احساس رقابت، به احساس درماندگی و بندگی مبتلا می شود را #غرب_زدگی گویند.
⭕️ این بیماری اجتماعی (#غرب_زدگی) از سال های دور گریبان #جهان_اسلام علی الخصوص #ایران_عزیز را گرفته است ، طوری که دو جریان ایرانی اسلامی و غرب زدگی در مصاف هم هستند اگر چه ممکن است جریان غرب زده بی هویت دم از #ایران_عزیز بزند ولی در حقیقت سخن از #ویران می گوید!!
⭕️ برای کسی که در اتمسفر #ایران_اسلامی با هویت منحصر به فرد تنفس می کند مایه ی شرمساری است که بزرگترین دشمنان فرهنگ ایران اسلامی(#تمدن_غرب) را ارج نهند مگر اینکه دچار غرب زدگی شده باشند و به تبع دچار بحران هویت شوند که این زنگ هشداری است برای هر ایران دوست عزیز!!
#غرب_زدگی
#ننگ_با_رنگ_پاک_نمی_شود
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #باز_خوانی_منشور_برادری
💢 هنوز یک دهه از آغاز نظام اسلامی انقلابیون سال ۵۷ نگذشته بود که روحانیون رده بالای نظام، در نهادی با عنوان #جامعه_روحانیت_مبارز، با اختلافاتی غیرقابل اغماض روبرو شدند و راه باقیمانده را، راه جدایی یافتند. گروهی ماندن در جامعه روحانیت کهنسال را به صلاح خود ندانستند و در تلاشی دیگر، #مجمع_روحانیون را بنیاد گذاشتند. رهبر کبیر انقلاب این زایش تاریخی شاگردان خویش را مبارک دانست و مجمع روحانیون مبارز از دل جامعه روحانیت اعلام موجودیت کرد. جریان جدیدی که معادلات سیاسی را در انتخابات پیش روی مجلس سوم به نفع خود تغییر داد و همچنین در رخدادهای سیاسی کشور نقش تاثیرگذاری پیدا کرد. امام ضمن تایید این انشقاق، به نگارش توصیه نامه ای روشنگرانه به این دو جریان دست یازید، نامه ای که عطف به محتوای آن به "#منشور_برادری" شهرت یافت. امام خمینی در این نامه تاکید کردند که «اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.»
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
متن نامه حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری .pdf
401.2K
📌 #بازخوانی_منشور_برادری
💢 متن نامه آقای محمد علی انصاری به #امام_خمینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد یک نظام معرفتی است.
💢 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شکل مطلوب وحدت #حوزه و #دانشگاه ایجاد یک نظام معرفتی است.
💢 شکل مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است.
⭕️ شکل های مختلفی میتوان برای وحدت حوزه و دانشگاه تصور کرد، اما آن شکلی که شکل مطلوب است، در واقع یک نظام آگاهی معرفتی و علمی متلائم و متعامل است و الا وحدت به این معنی نیست که دروسی که در دانشگاه تدریس می شود، الزاما در حوزه و دروسی که در حوزه تدریس می شود، الزاما در دانشگاه تدریس شود.
⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه، نظام معرفتی است که باید متناظر و متناسب با هویت فرهنگی، تاریخی، و دینی ما باشد، البته کثرت متناسب با خود را نیز هم به لحاظ علوم مختلف و هم به لحاظ نظریه های متعدد و متکثر، خواهد داشت.
⭕️ همان طور که امروز جهان غرب به یک وحدت، میان تفسیری که از دیانت می کند، با #نظام_فلسفی و علمی اعم از #علوم_پایه، #علوم_مهندسی و #علوم_انسانی رسیده است، و این مساله در نوع تقسیم بندی علوم و تعریف علم تاثیر گذار بوده، قاعدتا ما نیز نیاز به چنین امری درجهان اسلام و ایران به طور خاص داریم.
⭕️ این مساله احتیاج به تلاش همگانی از سوی دانشگاهیان و حوزیان دارد، ما حوزویانی داریم احساس نیاز به این مساله می کنند و هم دانشگاهیانی که این نیاز را احساس کرده و در حال تلاش و کوشش هستند.
⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه باید مساله همه روزها و مقاطع جامعه علمی حوزه و دانشگاه باشد و البته این منافات ندارد با این مساله که در مقطعی از سال برای توجه بخشیدن و بازخوانی فعالیت هایی که طی سال انجام شده و بازبینی کردن مسیری که پیش روی است به این مساله بیشتر توجه شود.
⭕️ اما توقف بر روی مساله وحدت حوزه و دانشگاه فقط در یک روز خاص و اینکه فقط #جنبه_شعاری پیدا کند، افت قضیه است.
استاد#حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 وحدت حوزه و دانشگاه سازنده هویت اجتماعی جامعه است.
💢 نباید از وحدت حوزه و دانشگاه این تلقی را داشته باشیم که حوزه به دانشگاه و یا دانشگاه به حوزه تبدیل شود، بلکه ایجاد یک انسجام معرفتی با توجه و بهره گیری از منابع و مبادی مشترک معرفتی بین این دو نهاد معنای وحدت حوزه و دانشگاه است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 وحدت حوزه و دانشگاه سازنده هویت اجتماعی جامعه است.
💢 نباید از وحدت #حوزه و #دانشگاه این تلقی را داشته باشیم که حوزه به دانشگاه و یا دانشگاه به حوزه تبدیل شود، بلکه ایجاد یک انسجام معرفتی با توجه و بهره گیری از منابع و مبادی مشترک معرفتی بین این دو نهاد معنای وحدت حوزه و دانشگاه است.
⭕️ وحدت حوزه و دانشگاه از آن منظر دارای اهمیت است که این دو نهاد که هر کدام از یک عقبه تاریخی و معرفتی متفاوت برخوردارند، شکل دهنده و سازنده #هویت_اجتماعی ما بوده و هستند.
⭕️ وقتی سخن از وحدت میان این دو نهاد علمی و قله های #نخبگانی جامعه می شود، مراد آنست که هر یک به دیگری تبدیل شوند و رویه خود را تغییر دهند.
ا⭕️ زمینه سازی برای یک گفتگوی روشمند و منطقی علمی می تواند در زمینه سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه موثر باشد.
⭕️ بخشی از موانع عدم تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه، به ضعف های ساختاری این دو نهاد باز می گردد، البته حضور برخی از فارغ التحصیلان حوزوی در دانشگاه و بالعکس که در سال های اخیر این روند خوشبختانه رو به افزایش بوده ، توانسته است زمینه مناسبی برای مفاهمه و ایجاد یک زبان مشترک و دغدغه های یکسان بین دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه ایجاد کند.
⭕️ حوزه و دانشگاه باید در زمینه تحول و ارتقای علوم انسانی به یک فهم مشترک از #علوم_انسانی و زمینه های نوسازی و بازنگری در برخی از این علوم برسند.
⭕️ نظام دانشگاهی باید مبانی هستیشناسی که در حوزه تداوم یافته است را در رشتههای مختلف خود بازخوانی کند.
⭕️ بیتوجهی نسبت به مرزبندیها در حوزه #علوم _نسانی با محوریت آموزههای اسلامی یکی از قواعد وحدت حوزه و دانشگاه است.
⭕️ انتقال علوم حوزوی به دانشگاهها در سطح کلان به خوبی قابل احساس است و بروز فاصله میان حوزه و دانشگاه مشکلات بسیاری را در جامعه به دنبال خواهد داشت بطوریکه در حوزه علوم تجربی مبانی هستیشناسی باید از معارف اسلامی گرفته شود به همین علت فلسفه دین با ادبیات جدید میتواند نقش مشخصی در هستیشناسی داشته باشد.
استاد#حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 غرب شناسی از محورهای وحدت حوزه و دانشگاه است.
💢 نهاد دانشگاه در دوره رضا خان با هدف اعمال محدودیت برای حوزه های علمیه به عنوان نهاد سنتی و ریشهدار آموزش در ایران تأسیس شد و در واقع تأسیس دانشگاه یک هدف ضد دینی داشت؛ اما این هدف محقق نشد چون اولا در تاسیس دانشگاه بخشی از تحصیل کردگان حوزه حضور داشتند و به تدریج نیروهای متدین در دانشگاه حضور پیدا کردند و در طول تاریخ حیات دانشگاه در دوره نظام پهلوی ما شاهد هستیم که این نهاد همیشه یکی از خاستگاههای حرکتهای اعتراضی بر ضد رژیم پهلوی بود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 غرب شناسی از محورهای وحدت حوزه و دانشگاه است.
💢 نهاد دانشگاه در دوره رضا خان با هدف اعمال محدودیت برای حوزه های علمیه به عنوان نهاد سنتی و ریشهدار آموزش در ایران تأسیس شد و در واقع تأسیس دانشگاه یک هدف ضد دینی داشت؛ اما این هدف محقق نشد چون اولا در تاسیس دانشگاه بخشی از تحصیل کردگان #حوزه حضور داشتند و به تدریج نیروهای متدین در دانشگاه حضور پیدا کردند و در طول تاریخ حیات #دانشگاه در دوره نظام پهلوی ما شاهد هستیم که این نهاد همیشه یکی از خاستگاههای حرکتهای اعتراضی بر ضد رژیم پهلوی بود.
⭕️ مدیریت آموزش عالی در کشور در دست افرادی بود که به مبانی و بنیادهای معرفتی اسلام چندان عقیده نداشتند و شیفته فرهنگ و #تمدن_سکولار و مادی غرب بودند و این مدیریت همواره به عنوان یک مانع در مسیر استقلال دانشگاهها نقشآفرینی میکرد، این شیفتگی نسبت به غرب دانشگاهها را با نوعی گسست از مبانی معرفتی اسلام روبرو کرد و هرچند تلاشهایی مانند تاسیس دانشکده معقول و منقول که بعدا به دانشکده الهیات تغییر نام یافت، صورت گرفت اما گسست در مبانی معرفتی موجب عدم موفقیت این پروژه شد.
⭕️ یکی از دلایلی که شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای تخصصی حوزوی را تشکیل داد، استقلال #حوزههای_علمیه از نهاد دانشگاه است. شورای عالی انقلاب فرهنگی که متعاقب انقلاب فرهنگی شکل گرفت، هدف اصلی خود را نوسازی و بازسازی آموزش عالی در کشور تعریف کرد و به همین دلیل بعضی این تصور را داشتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حوزههای علمیه بیتفاوت است.برای رفع این شبهه بود که در دوره مدیریت اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا کمیسیون حوزوی تشکیل و سپس با ارتقای جایگاه این کمیسیون، شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
⭕️ نظام آموزشی مدرن به علت فقدان یک راهبرد مناسب برای ارتباط با حوزههای علمیه نتوانست یک تعامل علمی و فعال را بین این خود و مبانی معرفت دینی برقرار کند، بنا براین در نظام برآمده از انقلاب اسلامی باید برای رفع این مشکل یک تدبیر جامع اندیشیده میشد و شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بخی از این تدبیر است.
⭕️ اگر اینطور باشد، نه علم اسلامی میتواند در جوامع مدرن حضور داشته باشد و نه علم مدرن میتواند در محیط اسلامی حیات خود را ادامه دهد، علم مدرن، به جهان سنت و فرآوردههای آن به شکل یک سوژه مطالعاتی مینگرد و با استفاده از نتایج این مطالعه سعی میکند ایرادات خود را برطرف کند.
⭕️ #تمدن_مدرن_غرب در این ۴ قرن از منظر و نگاه خود تاریخ جوامع سنتی را مورد مطالعه قرار داده است و کشور ما هم مشمول این قاعده بوده است، البته در این روند گزینشی عمل شد و به عنوان مثال غرب به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاههای ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
⭕️ بنابراین مساله ما نه یکی کردن حوزه و دانشگاه است و نه حذف یکی از این ۲؛ مساله فرهنگ و تاریخ ما بازخوانی جهان مدرن است. تکنولوژی، صنعت، فلسفه و … مدرن همه مبتنی بر فرهنگ مدرن و جهان بینی مدرن است و ما باید تمدن مدرن را به عنوان بخشی از تجربه زیست بشر مورد بازخوانی انتقادی قرار دهیم.
⭕️ در #علوم_انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان، تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و… بر این نگاه شکل میگیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید که این حیات دنیوی تنها بخش کوچکی از زندگی ابدی و فناناپذیر است، در آن صورت تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد.
⭕️ در تعریف اسلام از روانشناسی ما اخلاق را هم باید لحاظ کنیم، در تعریف از حقوق تکلیف را هم باید مد نظر قرار دهیم، در تعریف از اقتصاد باید ارزشهایی مانند ایثار، قناعت و … مورد توجه باشد و این نگاه را میتوان در همه علوم به کار بست، با توجه به اینکه حوزه تخصصی شما علوم اجتماعی است، فکر میکنید که چگونه میتوان از درون فلسفه ملاصدرا نوسازی جامعه را استخراج کرد؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #رنه_دکارت
💢 برای هیچ دولت خیری بزرگتر از آن نیست که واجد فلسفه حقیقی و راستین باشد!!
⭕️ اصول فلسفه ، نامه مقدماتی ، کلیان نهم ب ، ۱۴
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 توجه به ضرورت استفاده از مبانی #اسلام_ناب در حرکت به سمت #علوم_اجتماعی، لوازم شکلگیری و تحقق یک #مکتب_علوم_اجتماعی چیست؟
💢 یک اندیشه برای اینکه بتواند یک #مکتب_اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتبساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشههای اجتماعی تسری یابد.
⭕️ این ظرفیت در هر اندیشهای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشهها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند. در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک #نگاه_کلانی را ایجاد نماید.
⭕️ این محور وقتی میخواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی میشود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف میکند و هر موضوع و مسالهای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا میکند.
⭕️ مقصود از آن نگاه کلان «#نظام_فکری» است. در هر #نظام_فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه آن شکل میگیرند. وقتی به مکتبهای علوم اجتماعی مینگریم، در عقبه آنها همان هستههای سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته میشود و اینها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته میشود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هستهها آنجا تعیین نمیشود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 بنیانگذاران فلسفه، سیاست را از فلسفه جدا نمی دانستند و مگر #ارسطو نگفت که آدمی حیوان سیاسی است. اگر چنین است و آدمی در مدینه به کمالات لایق خود نائل می شود #فلسفه چگونه مدنی و سیاسی نباشد. #فلسفه_سیاسی را افلاطون و ارسطو تأسیس کردند اما شاید تعبیر و اصطلاح آن را اولین بار فارابی آورده باشد. این فیلسوف فلسفه مدنی (سیاسی) را بخش عمده ای از فلسفه می دانست و چنانکه می دانیم در تفصیل آن اهتمام کرد. #افلاطون و #ارسطو به تحقق فلسفه در مدینه فکر می کردند نه اینکه فلسفه را وسیله رسیدن به اغراض سیاسی کرده و سیاست را با فلسفه در آمیخته باشند آنها در عالم نظر نیز #سیاست را وجهی از #فلسفه می دانستند اما چون طرحشان متحقق نشد و تحقق و #سیاست_فلسفی برای مدتی بیش از دو هزار سال به تعویق افتاد #فلسفه_سیاسی به بحث های نظری و گاهی صرفاً انتزاعی مبدل شد و تا آغاز تاریخ تجدد هیچ نسبتی میان فلسفه و سیاست وجود نداشت فی المثل #فلسفه_مدنی #فارابی هیچ اثر مستقیمی نمی توانست در سیاست زمانش داشته باشد اما در مدینه فاضله فارابی دین و فلسفه با هم جمع شده بود و این جمع هر چه بود در علم و عمل زمان بی تاثیر نبود و سیاست و حکومت هم از این اثر نمی توانست برکنار بماند. اینکه فلسفه در بخش شیعی مذهب جهان اسلام بسط یافته است دلیلی بر پیوستگی هر چند اندک فلسفه با زندگی و اعتقادات مردم است. فلسفه اگر تفکر و نه تکرار آراء فیلسوفان باشد به پرسش های زمان پاسخ می دهد و شاید روشن کننده راه باشد.
استاد #داوری_اردکانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #سیر_تطور_علوم_انسانی_مدرن
💢 استاد #عبدالحسین_خسروپناه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
💢 برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد. این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند؛ به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
⭕️ غیر از این حالت، #فرهنگ_غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خمینی
💢 اسلام مکتبی است که برخلاف مکتب های غیر توحیدی در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد، فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آن ها کوشیده است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی جزء نخستین اصطلاحاتی بوده است که توسط اندیشمندان مسلمان در مواجهه با دانش های جدید به کار رفته است اسلامی سازی #علوم_انسانی است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی جزء نخستین اصطلاحاتی بوده است که توسط اندیشمندان مسلمان در مواجهه با دانش های جدید به کار رفته است اسلامی سازی #علوم_انسانی است. این اصطلاح، لااقل دو معنای متفاوت میتواند داشته باشد؛ در یک معنا مساوی با بومی سازی #علوم_انسانی خواهد بود به این معنا که علوم انسانی موجود حاوی دو دسته مسائل و موضوعات است : (أ) مسائل فرازمانی و فرامکانی (ب) مسائل زمانی و مکانی منظور از اسلامی سازی علوم انسانی این است که آن
دسته از مسائل علوم انسانی را که ناظر به زمان یا مکان خاصی نیستند.
⭕️ و
به اصطلاح فرازمانی و فرامکانی اند ، اخذ کرده و مسائل زمانی و مکانی آنها را ناظر به جامعه خود که یک #جامعه_اسلامی است تغییر دهیم با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه اسلامی است و مردم ما مسلماناند بنابراین بومی سازی این علوم در کشور ما معادل اسلامی سازی آنها به این معنا خواهد بود به تعبیر ،دیگر پیش فرض اصطلاح ا#سلامی_سازی_علوم_انسانی در این کاربرد این است که #علوم_انسانی برای هر جامعه ای ضروری است #علوم_انسانی موجود نیز علی رغم خوبی ها و خدماتی که داشته و دارند در جوامع اسلامی از کارآیی لازم برخورد کارآمدی آنها نیز معلول بی توجهی شان به دین و ارزشهای
دینی است. با اسلامی سازی این علوم می توان از نقصها و نیستند عدم
کمبودهایشان کاست و بر قوتها و فواید آنها افزود
اما این اصطلاح معنای دیگری نیز میتواند داشته باشد و آن این است که با توجه به تأثیرپذیری شدید #علوم_انسانی از باورها و ارزشها هم در عرصه گردآوری و هم در عرصه داوری وظیفه ما این است که آنها را در راستای باورها و ارزشهای اصیل حقیقی معقول که همان باورها و ارزشهای اسلامی است سوق دهیم و و صحیح این یعنی آنکه علوم انسانی اسلامی را تولید و عرضه کنیم.
⭕️ #اسلامی_سازی_علوم_انسانی در این معنا مساوی با اصطلاح علوم انسانی اسلامی خواهد بود. در ادبیات عربی معاصر نیز دو اصطلاح
برای بیان همین حقیقت مطرح شده است یکی تعبیر (اسلمة العلوم) با اسلامی سازی معرفت و دیگری تعبیر (التوجيه الاسلامى للعلوم) يعنى رویکرد اسلامی به علوم برخی از اندیشمندان معاصر مثل آیت الله مصباح یزدی، نیز در پاره ای از نوشته های خود اصطلاح رویکرد
اسلامی به #علوم_انسانی را ترجیح میدهند.
#اصطلاح_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #نسبت_ژورنالیسم_و_اندیشه
💢 جناب #عباس_عبدی بیشتر از اینکه یک فیلسوف مطلق یا مضاف باشد سعی داشته است خود را در میدان سیاست و اجتماع با بر خورد ها و جدل های ژورنالیستی حفظ نماید و این مورد هم مستثنی از این امر نمی باشد لذا توئیت ایشان از حیث محتوا و قالب ارزش منطقی ندارد.
⭕️ این نوع بحث های ژورنالیستی باب های علمی را مسدود می کند و مخالف روح آزاد اندیشه است بخاطر همین در این فرآیند ، اندیشه است که به قتلگاه می رود نه مرحوم مصباح یزدی یا جناب عباس عبدی!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b