eitaa logo
تأملات | قاسم بهرامیان
127 دنبال‌کننده
252 عکس
103 ویدیو
11 فایل
عضویت در کانال، در ایتا، ویراستی ، بله، تلگرام: @BahramianGh راه ارتباطی در ایتا، بله، تلگرام، روبیکا: @bahramian_gh www.ghbahramian.blog.ir https://www.instagram.com/bahramiangh https://twitter.com/ghbahramian
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
⭕️هوش هیجانی در ماجرای برق و واکسن ارمنستان ⭕️هوش هیجانی چیست؟ دو مدل هوش داریم. هوش منطقی و هوش هیجانی. 20 درصد توفیق ما از هوش منطقی است و 80 درصد از هیجانی. این هوش را نشناسید قادر نخواهید بود بر خود و دیگران مسلط شوید و هرکس بهتر و بیشتر تحریک تان کرد مسلط تر برشماست. هوش هیجانی توانایی تشخیص احساسات و هیجانات خود و دیگران است تا از طریق آن بتوانید بر خود و دیگران مسلط شوید. هوش هیجانی را کنترل نکنید کنترل تان را از دست داده و بر زمین و زمان ناسزا می گوئید و هیچ استدلالی نمی شنوید و دیگران با کمترین تحریک خبری مسخ تان می کنند تا آنجا که ممکن است پاشنه کفش بکشید و به خیابان روید و آستین بالا بزنید و سنگ هم بزنید. هوش هیجانی از اصول اولیه رسانه است تا با یک خبر حوادثی منفعل نشود و گرفتار گرداب تعمیم شتابزده نشوید. ⭕️این متن صرفا از جهت ای و سواد زندگی است و کارکردی دیگری ندارد. ⭕️حالا برویم سراغ واکسن ارمنستانی با اخبار ارمنستان احساس حقارت کردید؟ حکومت را بخاطر بی اعتنایی به مردم طعنه زدید؟ با عکس فلان بازیگر درارمنستان حسرت زننده خوردید؟ هوش هیجانی پایین باعث میشود این اخبار را با کمترین هزینه به خوردمان دهند وبدتر اینکه هر آن از حقیقت دور تر می شویم و به خودمان می آئیم می بینیم سر سفره رسانه های قارونی و فرعونی نشستیم. ⭕️حقیقت چیست؟ ارمنستان تنها نیم درصد برای مردمش واکسن زده است. یعنی حدود 60هزار دوز. ایران تا الان حدود 7 میلیون دوز واکسن زده است و تا آخر تیر 5 میلیون دیگر هم تزریق می شود. انشالله مقایسه فرمودید. ⭕️اما ماجرا چیست؟ واکسن های ارمنستانی روی دستشان باد کرده و لذا سفر توریست هم برای شان آورده ارزی دارد و هم واکسن ها را آب می کنند. ⭕️آیا ایران نمی توانست واکسن پولی بزند؟ ایران با درصدی از هزینه سفر افراد به ارمنستان می توانست واکسن پولی تزریق کند. اما نکرد تاطبقانی نشود و البته دست مریزاد. ⭕️برویم برق. برق خانه تان رفت. عصبانی شدید. حق هم دارید. ضرر و زیان قطعی برق فراتر از عصبانیت است. اما بخاطر این عصبانیت حق داریم حقیقت را نبینیم؟ حق داریم ناحقیقیت را از رسانه های بالذات کذاب بشنویم؟ ⭕️حقیقت برق چیست؟ برق رفت. چرا؟ دلائل کوتاه مدت و بلندمدت دارد. کوتاه مدت اینست که چند نیروگاه از مدار خارج شدند. چرا؟ خشکسالی. مصرف برق هم 13 درصد رشد داشته است. برای اینکه معنادار شود خوب است بدانید که همین نرخ در سال گذشته یک درصد بوده است. گرما و کم آبی در نیم قرن بی سابقه بوده است. ⭕️بازهم دولت مقصر است؛ اما... دلیل بلند مدت اینست که دولت نیروگاه نساخته است. در بی تدبیری دولت که تردید نیست؛ اما فرض کنید نام روحانی روی این دولت نباشد تا روی فهم حقیقت سایه نیاندازد. توجه کنید که بخاطر تحریم ها، دولت برای حقوق کارمندش هم پول چاپ کرده است. پول عمرانی بماند. با این حال مقصر است چون می توانسته تعرفه ها را پلکانی کند تا هزینه عیاشی پولدارها را مردم ندهند. ⭕️حالا؛ اما تلاش کردید بین برق رفتگی هوش هیجانی تان را دقیق کنید تا جای هر عامل را به اندازه خودش ببیند؟ ⭕️معیار دهم؟ اگر بعد از قطعی برق هم از دولت مطالبه و هم تلاش کردید در مصرف تان صرفه جویی کنید یعنی هوشیاری هیجانی. صرفه جویی نکنیم، دولت مجبور میشود برق صنایع را بگیرد و به پایتخت نشین ها بدهد که نتیجه نهاییش گرانی تولید و بیکاری کارگر است. راضییم؟ خلاصه اگر با فیلم های مصداقی و موردی رسانه های سعودی و انگلیسی عنان از کف دادید و 40 سال انقلاب اسلامی را بی کفایت در تامین آب و برق دانستید، یعنی باید دنبال مهارت های تقویت هوش هیجانی باشید. 5 راهکار موثر در تقویت هوش هیجانی در رسانه داریم که در آینده درباره اش خواهم نوشت؛ اما اولینش خودشناسی است و آخرینش دشمن شناسی. @mahdian_mohsen
هدایت شده از محسن قنبریان
📝به برادر ارجمندم حاج آقا زائری و برخی سروران دیگر! امور اجتماعی_سیاسی ذوالابعاد است و بسیط و یک لایه نیست. در طرد و نفی برخی لایه ها ممکن است مصرّ و قبول برخی مانعی نداشته باشد. بسیط و یک دست کردن کار معقولی به نظر نمیرسد. درباره حرم مجلل امام، زیارتنامه برای او، نحوه مواجهه سیاسیون و... لایه های مختلفی از سخن است. جناب آقای زائری قبلا هم در اینباره نوشته و این کمترین همان وقت پاسخی نگاشته، تکرار آن سخن، تکرار آن پاسخ را لازم کرد. شاید درباره لایه های دیگر این مساله که مورد توجه سروران دیگری شده، یادداشت مستقلی نوشتم. فعلا همان پاسخ سابق به آقای زائری: ......................................... 🌀 آقای زائری مهلا مهلا! بنده هم از مجموعه ی جدید حرم امام و تجمل داخلی اش -که امام را "میراث فرهنگی" میکند- گله مند و نقادی کردم. بخاطر طرف و بهانه آن نقد(یکی از فقهاء) هم دادگاه رفتم! اما زاویه نقد آقای زائری را هم دچار همان آسیب می بینم، که امام را میراث فرهنگی می خواهد! آنجا که از معیار قدیس در کلیسای کاتولیک می نویسد که باید چند نسل بگذرد تا کسی قدیس اعلام شود! https://t.me/morzaeri/5669 لینک یادداشت جدید ایشان: https://t.me/morzaeri/10539 از اشکالات عدیده ی این تشبیه که بگذرم این فهم آقای زائری با تولیت حرم امام مشترک است که هردو امام را میراث تاریخی می خواهند. آنچه از امام -که در معاصریت او یقه ی کژی ها و زاویه ها از انقلاب الهی اش را میگیرد و به تبع دشمن دارش می کند- در ظرف گذر تاریخ، فراموش شده و از او آنچه صلح کل است و نزدیک به یک قدیس کاتولیک است در چند نسل بعد بماند! و از آن پس صاحب قبه و بارگاه و سلامش کند! درحالیکه معاصریت، نگاه به امام را دقیق تر و بی تحریف تر و بدون اغراق تر می کند و اگر او در این نگاه از نزدیک، چیزی از قداست و کمال یافت ارزشمند تر از فرزند زادگان معصومینی است که تاریخ و تحریف، آنها را قدیس کرده و صاحب حرم و گلدسته نموده است و الا به نقل معتبر می دانیم برخی از آنها حتی در نسبت جواد الائمه(ع) به امام رضا(ع) -العیاذبالله- خدشه و برای رفع اتهام ، حرام دیگری مرتکب و قیافه شناس آورند تا شبهه ی ولادت آن معصوم برایشان حل شود! (الکافی ج۱ص۳۲۲ح۱۴/مکاسب شیخ انصاری بحث حرمت قیافه) و برخی از همان نزدیک زادگان خانه ی امامت نسلهای بعد قدیس و با "السلام علیک" زیارت میشوند! خطای دیگر این نوشته و برخی دیگر از نوشته های ایشان معیارهای دوگانه اوست! استدلال کلامی و فقهی بکنی میگوید من با عرف و فهم مخاطب کار دارم!سراغ عرف بروی می گوید معیار شریعت و اسلام است نه هرچه عرف! جناب عبدالعظیم حسنی نه معصوم است و نه حتی امامزاده بلافصل، فقیهی است از فقهای شیعه که "لایقاس بآل محمد أحد" برای او هم هست. اما معصوم زیارت او را ثواب زیارت کربلا خوانده و عرف هم برایش بارگاه ساخته و در هردو برایش سلام الله و السلام علیک استعمال شده است! زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود اما امام رضا(ع) او را عِدل قبر موسی بن جعفر(ع) در بغداد خواند که به واسطه او عذاب از اهل قم دفع میشود. پس در شرع و عرف قدیس -به تعبیر ایشان- شد و مورد زیارت و سلام و... حالا نوبت به اولیاء که رسید آسمان تپید؟! واقعا آقای زائری حضرت روح الله را کمتر از عبدالعظیم حسنی و زکریا بن آدم و... می داند؟!! در آنصورت معلوم است نه آنها را شناخته و نه امام را! خوب است دستگاه اولویت سنج خویش را هم چک کند و کمی آهسته رود. امام مستضعفان نیاز به حرم مجلل در یک بافت توریستی ندارد را ماهم باصدای بلند اعتراض کردیم. اما امام را اصلا قدیس نداند و به قضاوت نسلهای بعد بگذارد با صدای بلند می گویم: آقای زائری مهلا مهلا! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۲۱ _____________ مطالب مرتبط: نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 ☑️ @m_ghanbarian
روی دیگر نظرسنجی گالوپ درست است که درصد معتقدین به شدن اوضاع اقتصادی نسبت به 2020 یک درصد و نسبت به 2018، دو درصد بیشتر شده است، اما درصد معتقدین به شدن شرایط، نسبت به 2020 و 2018، 4 درصد بیشتر شده است. دعا کنیم که امیدها نا امید نشود.
💠چرایی نیاز به استهلال و ستادهای آن در عصر تکنولوژی و محاسبات دقیق نجومی 1️⃣ طبق روایات متعدد و نیز برخی آیات قرآن، آنچه ملاک شروع ماه قمری و به خصوص روزه گرفتن و افطار کردن است، «رویت ماه» هست و نه «صرف تولد ماه» و نه «صرف وجود ماه درآسمان». از جمله در یک روایت صحیح السند از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: «... فَإِذَا رَأَيْتَ الْهِلَالَ فَصُمْ وَ إِذَا رَأَيْتَهُ فَأَفْطِر: اگر هلال[ماه رمضان] را دیدی، روزه بگیر و هر وقت هم هلال[ماه شوال] را دیدی افطار کن...»(تهذیب الاحکام، ج4، ص155) 2️⃣ محاسبات نجومی تنها می توانند نشان دهند که ماه نو در چه زمانی متولد می شود و نیز آیا در فلان زمان در مناطق مختلف جغرافیایی جهان، «امکان» دیده شدن هلال ماه وجود دارد یا خیر؟ (چون فرق است بین اینکه ماه جدید متولد شده باشد با اینکه قابل دیده شدن باشد) و نیز آیا این قابلیت رویت بر اساس چشم عادی هست یا تنها با چشم مسلح مانند تلسکوپ؟ 3️⃣ در این قابل دیدن بودن ماه، پارامترهای متعددی موثر است؛ مانند: سن ماه(فاصله تولد ماه نو تا زمان مورد نظر)، مکث ماه(فاصله غروب خورشید و غروب ماه)، ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید، فاز ماه(درصد روشنایی سطح ماه)، ضخامت قسمت میانی ماه، فاصله ماه تا زمین و ... و البته وضعیت جوی هوا. 4️⃣ «قابلیت دیده شدن» با «دیده شدن» متفاوت است و به همین دلیل فارغ از اثرات شرعی اول ماه قمری، خود ثبت رویت هلال ماه نو، یک اتفاق مورد توجه رصدگران در همه جهان است و هر کسی سعی می کند رکورد رویت هلال های بحرانی(هلال هایی با مشخصات سخت از جهت قابلیت رویت) را به نام خود ثبت کند. 5️⃣ بنابراین از آنجایی که پیش بینی امکان رویت هلال به وسیله محاسبات نجومی به این معنا نیست که در عمل هم هلال حتما دیده شود(حتی با ابزار نجومی)، وجود گروه های استهلال در مناطق مختلف کشور و نیز یک ستاد استهلال مرکزی ضروری می باشد. به گروه های مختلف استهلال نیاز هست، چون موقعیت ماه در ماههای مختلف و نیز وضعیت جوی یک منطقه، در امکان رصد هلال از یک منطقه موثر است و نمی توان به چند گروه محدود اکتفا کرد. و به ستاد استهلال مرکزی نیاز است، چون باید گزارشهای رویت هلال توسط متخصصین این ستاد مورد بررسی دقیق قرار گیرد و در صورت لزوم سوالات بیشتر و دقیق تر پرسیده شود تا گزارش ارائه شده، صحت سنجی شود و از تصمیم گیری بر اساس توهمات رویت هلال جلوگیری گردد. 6️⃣ در حال حاضر شورای تقویم کشور، زمان آغاز ماههای قمری در تقویم رسمی را بر اساس موارد زیر تعیین می نماید: 1- محاسبات نجومی درباره قابل رویت بودن هلال 2- رکوردهای قبلی رویت هلال 3- نظر مقام معظم رهبری مبنی بر کافی بودن رویت با چشم مسلح و به همین دلیل در سالهای اخیر، تغییر زمان شروع ماه قمری تغییرات بسیار اندکی داشته است. اما در همه ماههای سال(نه فقط ماه رمضان و ماه شوال) گروه های استهلال اقدام به رصد هلال ماه قمری می کنند و گزارشهای آن هم منتشر می گردد. برای اطلاعات بیشتر اینجا را بیینید: (https://www.leader.ir/fa/book/44) 7️⃣ و نکته آخر آنکه: اگر محاسبات نجومی نشان دهد که در فلان شب یقینا هلال ماه قابل دیده شدن است و از این محاسبات، یقین یا اطمینان به حلول ماه و نیز قابل رویت بودن آن پیدا شود، اما به هر دلیلی مثل ابری بودن کل فضای کشور رصدگران نتوانند هلال ماه را ببینند، باید آثار اول ماه را مترتب کرد. 🔹آیت الله : « صِرف اطمينان به صحت محاسبات نجومى‌ اعتبارى ندارد؛ ولى اگر يقين يا اطمينان به تولد و وجود هلال و قابل رؤيت بودن آن [ولو با چشم مسلح] حاصل شود، بايد شخص بر اين علم و اطمينان خودش ترتيب اثر دهد.» (احکام روزه: http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=120) 🔸آیت الله : «اگر از طرق علمی اطمینان حاصل شود که ماه در آن شب بر افق بلد[کشور یا منطقه] بوده به نحوی که قابل رؤیت با چشم غیر مسلح باشد کافی است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثابت بدانند ولی به قدری ضعیف باشد که به هیچ وجه با چشم غیر مسلح دیده نشود اول ماه شمرده نمی شود.» (http://www.sistani.org/persian/qa/0912) ❗️اما همه نکته در این است که آیا از روی محاسبات، این «اطمینان» به قابل رویت بودن هلال ایجاد می شود یا خیر؟ 🔹برای پاسخ به این سوال، به مطلب زیر مراجعه شود: https://eitaa.com/BahramianGh/273 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @BahramianGh
💠 چرا در اعلام اول ماه قمری، به محاسبات نجومی در «امکان رویت هلال» توجه نمی شود؟ اینگونه نیست که به محاسبات نجومی اصلا توجهی نشود، بلکه اگر این محاسبات نشان دهد که در فلان شب یقینا هلال ماه قابل دیده شدن است و از این محاسبات، یقین یا اطمینان به حلول ماه و نیز قابل رویت بودن آن پیدا شود، اما به هر دلیلی مثل ابری بودن کل فضای کشور رصدگران نتوانند هلال ماه را ببینند، باید آثار اول ماه را مترتب کرد. دو استفتا در این زمینه: 🔹آیت الله : « صِرف اطمينان به صحت محاسبات نجومى‌ اعتبارى ندارد؛ ولى اگر يقين يا اطمينان به تولد و وجود هلال و قابل رؤيت بودن آن [ولو با چشم مسلح] حاصل شود، بايد شخص بر اين علم و اطمينان خودش ترتيب اثر دهد.» (احکام روزه: http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=120) 🔸آیت الله : «اگر از طرق علمی اطمینان حاصل شود که ماه در آن شب بر افق بلد[کشور یا منطقه] بوده به نحوی که قابل رؤیت با چشم غیر مسلح باشد کافی است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثابت بدانند ولی به قدری ضعیف باشد که به هیچ وجه با چشم غیر مسلح دیده نشود اول ماه شمرده نمی شود.» (http://www.sistani.org/persian/qa/0912) ❗️اما همه نکته در این است که آیا از روی محاسبات، این «اطمینان» به قابل رویت بودن هلال ایجاد می شود یا خیر؟ 🔹اعتماد بر محاسبات رصدگران از امکان رؤیت هلال با چشم غیر مسلح یا چشم مسلح بر دو مقدمه استوار است: اول: تشخیص مکان هلال از طریق محاسبات نجومی مخصوص، و بررسی عوامل مؤثر در رؤیت هلال، مانند عمر هلال و درجه ارتفاع آن از افق و زاویه آن نسبت به خورشید و غیره. دوم: تجربه های نجومی بر اساس رصد میدانی هلال برای تحقق کمترین شرایط مؤثر برای رؤیت، مانند عمر و ارتفاع هلال و فاصله آن از خورشید و غیره. رصدگران در مقدمه دوم اختلاف نظر دارند و به عنوان مثال در اینکه هلال با چه عمری و نیز با چه ارتفاعی از افق هنگام غروب آفتاب، یا مدت زمان مکث پس از غروب آفتاب، مشخصات مطلوب برای امکان رویت با چشم مسلح یا غیر مسلح را دارد، نظر یکسانی ندارند و بنابراین راهی برای اعتماد به قول رصدگران در رابطه با امکان رؤیت هلال در مناطق مختلف نمی ماند و تنها راه، اقدام برای استهلال و تکیه بر رویت هلال توسط رصد گران مورد اعتماد است. [برای یک از اختلاف نظرها، درباره هلال شوال 1443، 11 اردیبهشت 1401، در پیش بینی دانشنامه رویت هلال ایران، در بخشهایی از ایران، هلال حتی با ابزار اپتیکی هم قابل مشاهده نیست(اینجا)، اما در بررسی و پیش بینی آقای قاضی میرسعید در همه ایران با ابزار اپتیکی قابل مشاهده است(اینجا)] البته همانطور که در دو استفتای ذکر شده هم آمد، اگر کسی به واسطه تجربه و ممارست، علم یا اطمینان حاصل کند که هلال موجود در افق محلی به خاطر داشتن بعضی از خصوصیت های مؤثر در رؤیت مانند داشتن حجم یا ارتفاعی معین، قابل رؤیت هست، ولی به خاطر موانعی مانند ابر یا مه یا غبار دیده نمی شود، در این صورت باید مطابق با علم یا اطمینان خود عمل کند. 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @BahramianGh
هدایت شده از خانه طلاب جوان
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مکالمه شنیدنی بین رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله! 🔻 از راهکار رهبر معظم انقلاب در دوران سختی‌ها و مورد تعدّی قرار گرفتن‌ها می‌گوید... 🔻 تو که هنوز جوانی، و محاسنت سیاه من از خستگی‌ها چه بگویم با این محاسن سفید... 🔻 طبیعی است که انسان در حرکتش با و مواجه شود .... و انسان شود و احتیاج داشته باشد که کسی راه را به او نشان دهد و اش کند و دستش را بگیرد و او را از لحاظ روحی و معنوی آرام کند ... 🔻 والله سبحانه خیلی کریم! 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
آیا حکومت در برابر ترک واجبات یا انجام محرمات توسط مردم وظیفه ای دارد؟ ‏«من فعل محرما أو ترک واجبا الهیا عالما عامدا عزره الحاکم حسب ما یراه من المصلحة و یثبت موجب التعزیر بشهادة شاهدین و بالاقرار.» تکملة منهاج الصالحین، ص55 و این یعنی حتی در شخصی ترین گناهان هم اگرشرایط فوق محقق بشه، تعزیر هست، چه برسه به برخی امور مانند حجاب که ذات اجتماعی دارند. توضیح بیشتر در تصاویر. 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @BahramianGh