#در_محضر_معصوم
💠 من كلام الإمام محمّد الباقر (سلام الله علیه):
🔶 وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَنْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ قَدْراً؟ فَقَالَ: مَنْ لاَ يَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِهِ قَدْراً.
🔷 به امام باقر (سلام الله علیه) گفته شد: گران قدرترين مردم كيست؟ فرمود: آن كه دنيا را بهاى خود نبيند.
📚 الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة: ج۱، ص۲۸.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_ابوالقاسم_خوئی
💠 دیدگاه حضرت آیة الله سید ابوالقاسم خوئی (رحمه الله) در رابطه با نسخ آیات قرآن:
🔶 جز آيۀ نجوى، در هيچ آيۀ ديگرى نسخ ثابت نشده است. و اين بر خلاف نظر اهل سنت و بسيارى از شيعه است.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۹۷.
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_ابوالقاسم_خوئی
💠 دیدگاه حضرت آیة الله سید ابوالقاسم خوئی در مورد تحریف قرآن:
🔶 چنانكه قرآن مجيد به زياده تحريف نشده، بر خلاف نظر گروهى از اهل سنت و شيعه، به نقيصه هم در آن تحريفى به وقوع نپيوسته است.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۹۷.
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی در رابطه با نجاشی:
سؤال:
🔸 السلام عليكم و رحمة الله
أنا طالب في الحوزة العلمية في قم و مهتم بعلم الرجال، أحببت أن أعرف هل الشيخ النجاشي يحتاج الى توثيق، لأن بعض الوهابيين أشكلوا بأنه لم يوثق
جزاكم الله خير الجزاء
جواب:
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
المشایخ الأجلّا مستغنون عن التوثیق، و الشیخ النجاشي قدّس الله نفسه الزکیّة فوق الأجلاء.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عدم ترتیب اثر اخباریان به مطلق روایات:
🔸 گفتنى است كه در بسيارى از تعاريفی که از اخباریگری شده است، «عمل به خبر» بدون قيد است؛ حالْ آن كه اخباريان به مطلق اخبار تكيه نمىكنند؛ بلكه با قيود و شرايطى خاصّ، تنها به اخبارى عمل مىكنند كه از ناحيۀ اهل بيت (سلام الله علیهم) رسيده باشد. بنابراين، به همۀ اخبار نبوى نيز عمل نمىكنند؛ بلكه از آن ميان، فقط اخبارى مورد تأييد آنان است كه اهل بيت (سلام الله علیهم) از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل كرده باشند.
📚 اخباریگری: ص۲۹.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
22.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نقد حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله) بر منهج رجالی حضرت آیة الله العظمی #خوئی (رحمه الله)
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
#اخبار_گرایی
💠 تفاوت اخباری گری و اخبار گرایی:
🔶 میان #اخبار_گرایی و #اخباری_گری تفاوت اساسی وجود دارد. اخبار گرایی یعنی گرایش به روایات به عنوان یک منبع معرفتی میتواند با منابع معرفتی دیگر همچون قرآن، اجماع و عقل جمع شود، در حالی که اخباری گری در حالت شدید خود، تمام منابع معرفتی دیگر را کنار مینهد و تنها منبع معرفتی شایسته را روایات اهل بیت (سلام الله علیهم) میشمرد.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۳۲.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عوامل پیدایش اخباری گری
🔰 حضرت آیت الله #بروجردی (رحمة الله علیه):
🔶 و لعل هذا الطرز من التفكر يعد نتيجة طبيعيّة و منطقيّة لردة الفعل التي كانت في الصدر الأوّل و إلى زمانهم في التفكر الأصولي لفقهاء الإماميّة، الّذين -كما سلف- جعلوا الأساس هو الاستناد على البراهين العقلية و الأدلة المنطقية و لم يكن للاخبار الخاصّة دورا في أصولهم، و لا طريقا لها في مباحثهم، و قد قلنا ان هذا النوع من التفكر عنه قدماء علمائنا -رضوان اللّه عليهم- كان محصورا بفترة زمنية خاصة، و تحت ظروف سياسيّة معيّنة، تابع اللاحق منهم السابق.
📚 بروجردى طباطبایی، سید حسين، الحاشية على كفاية الأصول: المدخل، ص۳۶.
پ.ن: هر افراطگرایی، یک تفریطگرایی را در پی خواهد داشت.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری (رحمه الله)
🔰 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 از وفات شیخ انصاری (رضوان الله علیه) تا کنون حدود ۱۶۰ سال میگذرد. اگر فرض کنیم که شیخ از سی سال قبل از وفاتش مدرّس عالی مقامی بوده است، اکنون تقریباً ۱۹۰ سال از آن زمان میگذرد. در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزهها بشود، آن را میفهمد.
🔷 در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این همه با گذشت ۱۹۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است.
#اصول
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 سیره علمی سید مرتضی:
🔶 روش او در اصول پيروى از دليل عقل بود و از اين رو نه تنها با اشاعره بلكه حتّى با ظاهريان از اماميّه نيز مخالفت مىكرد.
🔷 در فقه به خبر واحد عمل نمىكرد و در استنباط احكام از ادلۀ اصوليۀ لفظيه و عقليه استفاده مىكرد و لذا با محدّثين و اخباريين از اماميّه نيز موافقت نداشت.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۴۹.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#عید_غدیر
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 اسلام بدون ولایت امیرالمومنین (سلام الله علیه) قالبی تهی از معناست.
🔷 اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز #غدیر نازل شده است، میفرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا». با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین (سلام الله علیه) است که میفرماید “اکملت لکم دینکم” یعنی ولایت، اکمال دین است، حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد.
🔶 در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی، عده ای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامهای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت امیرالمومنین علی (سلام الله علیه) به صورت عمومی بیان می شود.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
#عید_غدیر
فضیلت روز غدیر در بیان امام رضا (سلام الله علیه):
🔸 اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ اَلْعَارِفِينَ
🔹 فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ
🔸 وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ
📚 تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۲۴.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 تألیفات سيد مرتضی:
🔶 سيد مرتضى كتابى را كه تأليف مىكرد هنوز پايان نيافته بود بين مردم منتشر مىشد به طورى كه گاه از دست او خارج مىشد و ديگر نمىتوانست در آن تجديد نظر كند.
🔷 عنايت مردم به مؤلفات سيد به حدى بود كه در ايام حيات وى كتبى از ناحيۀ مخالفان در نقض و از ناحيۀ موافقان در تأييد و شرح آنها تأليف مىشد و گاه كتابى كه در نقض كتاب سيد نوشته شده بود، در همان زمان حيات وى به كتاب ديگر نقض مىشد.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۵۰.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری (رحمه الله)
🔰 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 ما مباحثهای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرفهای شیخ را دیدهاند.
🔷 در حال حاضر، تحقیقات شیخ در هر مسألهای جزء تحقیقات درجه اول است و این گونه نیست که بگوییم نظریات اصولی و فقهی شیخ، دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر می رسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است.
#اصول
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در مورد مراجعه به کتب فقهی
🔸 سؤال:
با عرض سلام
پيشنهاد حضرتعالی براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهی را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يک از موسوعات فقهی است؟
🔹 جواب:
بسم الله الرحمن الرحیم
هنوز کتاب «جواهر الکلام» ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است.
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 قوله تعالى: وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً (الأحزاب: ۷۰) السَّدِيدُ من القول: السليم من خلل الفساد، و أصله من سد الخلل.
📚 مجمع البحرين ؛ ج۳، ص۶۵.
#ادبیات
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#صحاح_سته
💠 مواجهه کتب اهل سنت با ائمه معصومین (سلام الله علیهم):
🔰 #صحاح_سته یا شش کتاب مهم حدیثی اهل سنت حتی به عدد انگشتان دست نیز از امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهما) روایت نقل نکردهاند. #صحیح_بخاری و #صحیح_مسلم مهمترین کتابهای حدیثی اهل سنت حتی یک حدیث از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به نقل از این بزرگواران نیاوردهاند. یعنی حتی به عنوان راوی احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز با آنان مواجه نشدهاند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۱، ص۱۱۳.
#تاریخ_حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
#شهید_محمد_باقر_صدر
💠 دیدگاه شهید صدر (رحمه الله) در مورد تفاوت مسلک اخباریگری در زمان مرحوم استرآبادی و اخباریگری قدماء:
🔶 فرق است بين اخباريگرى به عنوان يك مسلک و شيوۀ فقهى -كه مرحوم #استرآبادى مؤسّس آن است- ، و بين اخباريگرى به عنوان يک مرحله از مراحل رشد فقهى.
🔷 قبل از تأليف «المبسوط» توسط شيخ طوسى، فقها به ذكر متن روايات به عنوان حكم مسائل اكتفا مىكردند، و از محدودۀ متن روايات خارج نمىشدند، و به حكم فروعاتِ خارج از روايات نمىپرداختند؛ اما شيخ طوسى كه در #المبسوط لبۀ اعتراضهايش متوجه همينها است، پا را از اين فراتر نهاد و به فروعات خارج از روايات نيز پرداخت و آنها را بر قواعد كلى تطبيق كرد.
📚 المعالم الجدیده للاصول: ص۸۰؛ اخباريگرى: ص۳۶.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 القاب سید مرتضی:
🔶 سيد مرتضى را به «ذو الثمانين» و يا «ثمانينى» ملقب كردهاند، چرا كه ۸۰ كتاب تأليف نمود، و ۸۰ قريه مالک بود، و ۸۰ سال زندگى كرد.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۵۴.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در مورد حکم اعمال خیر بدون ایمان:
سؤال:
🔸 گر فردی به خدا، روز قیامت، کتاب، ملائکه، رسول و غیب (که متعلقات و محورهای ایمان در قرآن هستند) ایمان نیاورد و به عبارت دیگر پایبند به اعتقادات دینی نباشد و آنها را با تحقیقاتی که به عمل آورده قبول نداشته باشد اما اعمال صالحی که خداوند گفته است (مثل انفاق و احترام به والدین و کظم غیض و گذشت و...) انجام دهد و از بدهیها (مثل خون ریزی به غیر حق و غیبت و تمسخر و عیب جویی و...) دور کند و اگر هم بدیای انجام داد با پاک کن توبه و کار خیر، آن را از صفحه زندگیش پاک کند انجام ندهد، آیا رستگار شده و وارد بهشت میشود؟
🔹 جواب:
بسمه تعالی
و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
💠 صفت مؤمن:
🔶 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قِيلَ لَهُ: مَنْ أَكْرَمُ اَلْخَلْقِ عَلَى اَللَّهِ قَالَ مَنْ إِذَا أُعْطِيَ شَكَرَ وَ إِذَا اُبْتُلِيَ صَبَرَ.
🔷 به امام صادق (سلام الله علیه) گفته شد:
گرامىترين افراد نزد خداوند كيست؟
فرمود: آن كسى است كه اگر چيزى عطايش شود سپاس گويد؛ و اگر (به مشكل و سختى) مبتلا گردد بردبار باشد.
📚 المؤمن: ج۱، ص۶۸.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#بحار_الأنوار
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
🔸 بسیاری از روایات، حتی از کتاب شریف کافی، در بحار نیامده است. چون به نظر میرسد مرحوم مجلسی(رحمه الله) در پی ایجاد یک موسوعه و دایرة المعارف از روایات بوده است تا روایات حفظ شوند، اما در مورد روایاتی که از نظر ایشان محفوظ بوده، دغدغهی کمتری وجود داشته، لذا تعدادی از این روایات در بحار نیامده است؛ ولی تقریباً عمدهی روایاتی که در دست ماست، در این کتاب شریف، با تنظیم و تبویب و تقطیع خاصی، گردآوری شده است.
📚 نهر عظیم: ص۱۳۴.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
🔰 از مرحوم #شیخ_انصاری (رحمة الله علیه) نقل شده است:
«اگر #امین_استرآبادی زنده بود این علم #اصول را میپذیرفت.»
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۴۷.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
#سید_نعمة_الله_جزایری
💠 مرحوم سید نعمة الله جزایری در شرح حال استادش مرحوم علامه مجلسی(رحمه الله) چنین مینویسد:
🔸 و لقد عاشرته أعواما كثيرة ليلا و نهارا فما رأيت منه فعل مباح فضلا عن المكروهات، لأنه كان ممتثلا قول النبي (صلّى اللّه عليه و آله) «يا أبا ذر! ليكن لك في كل شيء نية حتى في النوم و الأكل». بل كانت أفعاله كلها طاعات.
🔹 و كان مع شباب سنه الشريف قد تتبع العلوم تتبعا لم يقاربه أحد من فضلاء عصره، سيّما علم الحديث، و ما كنت أسأله في حلّ حديث الا و قد أجابني بحديث مفصل يشتمل على حلّ ذلك الحديث المجمل.
🔸 و قد كان يعظ الناس في مسجد الجامع في اصفهان، فما رأيت أفصح منه و لا أحلى منه منطقا.
🔹 و قد كانت الأخبار التي نطالعها في الليل اذا سمعناها منه في النهار نكون كأنّا لم نسمعها من حسن تقريره و عذوبة منطقه.
📚 كشف الأسرار في شرح الإستبصار ؛ ج۲، ص۷۵،۷۶.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 اخباریان و قرآن:
🔰 #شیخ_یوسف_بحرانی و #ملا_محسن_فیض_کاشانی، از جمله اخباریانی هستند که فهم #قرآن را در انحصار معصومان نمیدانند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۲۲.
#اصول
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
148_14000518_shabzendedar.mp3
4.29M
📢 نقل حکایت صحیح السند از #آیت_الله_وحید_خراسانی «حفظه الله» به مناسبت ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین «سلام الله علیه» توسط حضرت #استاد_شب_زنده_دار «حفظه الله»
📆 تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۱۸
#ماه_محرم
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در رابطه با علل تداخل اصول فقه با علم منطق
سؤال:
🔸 سلام علیکم و رحمة الله
علل تداخل اصول فقه با علم منطق چیست؟
جواب:
🔹 بسمه تعالی
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مباحث اصول فقه از ابتدای طرح آنها ـ از زمان صحابه ـ تا زمان شکل گیری کلی مباحث آن علم، هیچگونه ربطی به منطق اصطلاحی نداشته و ندارد بعد از ورود کلام، منطق و فلسفه به حوزه های دینی خیلی از دانشمندان سعی کردند بخشهای از مباحث اصول را با روش منطقی تفسیر و تحلیلی کنند.
#اصول
#منطق
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شيخ_طوسی
#ابن_ادریس_حلی
💠 ادوار بعد از شیخ طوسی:
🔶 پس از شيخ طوسی، ساليان دراز همۀ دانشمندان شيعۀ اماميه از فتاوى شيخ پيروى كرده و چه بسا اظهار نظر در قبال فتاوى او را اهانت بدو تلقى مىكردند.
🔷 اولين كسى كه باب مخالفت و رد آراى او را گشود #ابن_ادريس_حلى (۵۹۸ ه) بود. او دانشمندان بين عصر شيخ و عصر خود را «مقلّده» مىناميد. با اين حال هيچ گاه تا كنون آراء شيخ در علوم مختلف اهميت و اعتبار خود را از دست نداده است، مخصوصا در فقه و اصول كه قاطبۀ فقها و اصولين در كتب خود بيش از هر كتاب، كتب شيخ را مرجع، و موافقت و مخالفت او را در مسائل مورد توجه قرار دادهاند.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۸۴.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat