💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در مورد مراجعه به کتب فقهی
🔸 سؤال:
با عرض سلام
پيشنهاد حضرتعالی براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهی را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يک از موسوعات فقهی است؟
🔹 جواب:
بسم الله الرحمن الرحیم
هنوز کتاب «جواهر الکلام» ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است.
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 قوله تعالى: وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً (الأحزاب: ۷۰) السَّدِيدُ من القول: السليم من خلل الفساد، و أصله من سد الخلل.
📚 مجمع البحرين ؛ ج۳، ص۶۵.
#ادبیات
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#صحاح_سته
💠 مواجهه کتب اهل سنت با ائمه معصومین (سلام الله علیهم):
🔰 #صحاح_سته یا شش کتاب مهم حدیثی اهل سنت حتی به عدد انگشتان دست نیز از امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهما) روایت نقل نکردهاند. #صحیح_بخاری و #صحیح_مسلم مهمترین کتابهای حدیثی اهل سنت حتی یک حدیث از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به نقل از این بزرگواران نیاوردهاند. یعنی حتی به عنوان راوی احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز با آنان مواجه نشدهاند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۱، ص۱۱۳.
#تاریخ_حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
#شهید_محمد_باقر_صدر
💠 دیدگاه شهید صدر (رحمه الله) در مورد تفاوت مسلک اخباریگری در زمان مرحوم استرآبادی و اخباریگری قدماء:
🔶 فرق است بين اخباريگرى به عنوان يك مسلک و شيوۀ فقهى -كه مرحوم #استرآبادى مؤسّس آن است- ، و بين اخباريگرى به عنوان يک مرحله از مراحل رشد فقهى.
🔷 قبل از تأليف «المبسوط» توسط شيخ طوسى، فقها به ذكر متن روايات به عنوان حكم مسائل اكتفا مىكردند، و از محدودۀ متن روايات خارج نمىشدند، و به حكم فروعاتِ خارج از روايات نمىپرداختند؛ اما شيخ طوسى كه در #المبسوط لبۀ اعتراضهايش متوجه همينها است، پا را از اين فراتر نهاد و به فروعات خارج از روايات نيز پرداخت و آنها را بر قواعد كلى تطبيق كرد.
📚 المعالم الجدیده للاصول: ص۸۰؛ اخباريگرى: ص۳۶.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 القاب سید مرتضی:
🔶 سيد مرتضى را به «ذو الثمانين» و يا «ثمانينى» ملقب كردهاند، چرا كه ۸۰ كتاب تأليف نمود، و ۸۰ قريه مالک بود، و ۸۰ سال زندگى كرد.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۵۴.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در مورد حکم اعمال خیر بدون ایمان:
سؤال:
🔸 گر فردی به خدا، روز قیامت، کتاب، ملائکه، رسول و غیب (که متعلقات و محورهای ایمان در قرآن هستند) ایمان نیاورد و به عبارت دیگر پایبند به اعتقادات دینی نباشد و آنها را با تحقیقاتی که به عمل آورده قبول نداشته باشد اما اعمال صالحی که خداوند گفته است (مثل انفاق و احترام به والدین و کظم غیض و گذشت و...) انجام دهد و از بدهیها (مثل خون ریزی به غیر حق و غیبت و تمسخر و عیب جویی و...) دور کند و اگر هم بدیای انجام داد با پاک کن توبه و کار خیر، آن را از صفحه زندگیش پاک کند انجام ندهد، آیا رستگار شده و وارد بهشت میشود؟
🔹 جواب:
بسمه تعالی
و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
💠 صفت مؤمن:
🔶 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قِيلَ لَهُ: مَنْ أَكْرَمُ اَلْخَلْقِ عَلَى اَللَّهِ قَالَ مَنْ إِذَا أُعْطِيَ شَكَرَ وَ إِذَا اُبْتُلِيَ صَبَرَ.
🔷 به امام صادق (سلام الله علیه) گفته شد:
گرامىترين افراد نزد خداوند كيست؟
فرمود: آن كسى است كه اگر چيزى عطايش شود سپاس گويد؛ و اگر (به مشكل و سختى) مبتلا گردد بردبار باشد.
📚 المؤمن: ج۱، ص۶۸.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#بحار_الأنوار
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
🔸 بسیاری از روایات، حتی از کتاب شریف کافی، در بحار نیامده است. چون به نظر میرسد مرحوم مجلسی(رحمه الله) در پی ایجاد یک موسوعه و دایرة المعارف از روایات بوده است تا روایات حفظ شوند، اما در مورد روایاتی که از نظر ایشان محفوظ بوده، دغدغهی کمتری وجود داشته، لذا تعدادی از این روایات در بحار نیامده است؛ ولی تقریباً عمدهی روایاتی که در دست ماست، در این کتاب شریف، با تنظیم و تبویب و تقطیع خاصی، گردآوری شده است.
📚 نهر عظیم: ص۱۳۴.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
🔰 از مرحوم #شیخ_انصاری (رحمة الله علیه) نقل شده است:
«اگر #امین_استرآبادی زنده بود این علم #اصول را میپذیرفت.»
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۴۷.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
#سید_نعمة_الله_جزایری
💠 مرحوم سید نعمة الله جزایری در شرح حال استادش مرحوم علامه مجلسی(رحمه الله) چنین مینویسد:
🔸 و لقد عاشرته أعواما كثيرة ليلا و نهارا فما رأيت منه فعل مباح فضلا عن المكروهات، لأنه كان ممتثلا قول النبي (صلّى اللّه عليه و آله) «يا أبا ذر! ليكن لك في كل شيء نية حتى في النوم و الأكل». بل كانت أفعاله كلها طاعات.
🔹 و كان مع شباب سنه الشريف قد تتبع العلوم تتبعا لم يقاربه أحد من فضلاء عصره، سيّما علم الحديث، و ما كنت أسأله في حلّ حديث الا و قد أجابني بحديث مفصل يشتمل على حلّ ذلك الحديث المجمل.
🔸 و قد كان يعظ الناس في مسجد الجامع في اصفهان، فما رأيت أفصح منه و لا أحلى منه منطقا.
🔹 و قد كانت الأخبار التي نطالعها في الليل اذا سمعناها منه في النهار نكون كأنّا لم نسمعها من حسن تقريره و عذوبة منطقه.
📚 كشف الأسرار في شرح الإستبصار ؛ ج۲، ص۷۵،۷۶.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 اخباریان و قرآن:
🔰 #شیخ_یوسف_بحرانی و #ملا_محسن_فیض_کاشانی، از جمله اخباریانی هستند که فهم #قرآن را در انحصار معصومان نمیدانند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۲۲.
#اصول
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
148_14000518_shabzendedar.mp3
4.29M
📢 نقل حکایت صحیح السند از #آیت_الله_وحید_خراسانی «حفظه الله» به مناسبت ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین «سلام الله علیه» توسط حضرت #استاد_شب_زنده_دار «حفظه الله»
📆 تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۱۸
#ماه_محرم
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در رابطه با علل تداخل اصول فقه با علم منطق
سؤال:
🔸 سلام علیکم و رحمة الله
علل تداخل اصول فقه با علم منطق چیست؟
جواب:
🔹 بسمه تعالی
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مباحث اصول فقه از ابتدای طرح آنها ـ از زمان صحابه ـ تا زمان شکل گیری کلی مباحث آن علم، هیچگونه ربطی به منطق اصطلاحی نداشته و ندارد بعد از ورود کلام، منطق و فلسفه به حوزه های دینی خیلی از دانشمندان سعی کردند بخشهای از مباحث اصول را با روش منطقی تفسیر و تحلیلی کنند.
#اصول
#منطق
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شيخ_طوسی
#ابن_ادریس_حلی
💠 ادوار بعد از شیخ طوسی:
🔶 پس از شيخ طوسی، ساليان دراز همۀ دانشمندان شيعۀ اماميه از فتاوى شيخ پيروى كرده و چه بسا اظهار نظر در قبال فتاوى او را اهانت بدو تلقى مىكردند.
🔷 اولين كسى كه باب مخالفت و رد آراى او را گشود #ابن_ادريس_حلى (۵۹۸ ه) بود. او دانشمندان بين عصر شيخ و عصر خود را «مقلّده» مىناميد. با اين حال هيچ گاه تا كنون آراء شيخ در علوم مختلف اهميت و اعتبار خود را از دست نداده است، مخصوصا در فقه و اصول كه قاطبۀ فقها و اصولين در كتب خود بيش از هر كتاب، كتب شيخ را مرجع، و موافقت و مخالفت او را در مسائل مورد توجه قرار دادهاند.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۸۴.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری:
🔸 استاد ما مرحوم علامه حسینی میفرمود قرآن جز با روایت، فهم نمیشود و روایت هم جز با زیارت فهم نمیشود. یعنی با توسل، روایت فهمیده میشود و با فهم روایت، کلام خدای متعال هم فهمیده میشود.
📚 نهر عظیم: ص۱۲۴.
#قرآن
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_طوسی
💠 علل پیروی از مبانی علمی شیخ طوسی:
🔶 پس از دورهی سابق حدود متجاوز از یک قرن دانشمندان غالباً در احکام اسلامی نظریه از خود ابراز نمیداشتند و این شاید به علت درک عظمت علمی شیخ طوسی و اعتماد به آراء آن دانشمند بوده است و شاید به علت احساس عجز در مقابل استحکام مبانی شیخ و قوت استنباط او و یا به علت تلقی اهانت به مقام والای شیخ.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۲۳.
#فقه
#صول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_طوسی
#ابن_ادریس_حلی
💠 ادوار بعد از شیخ طوسی:
🔶 ابن ادریس در کتاب #سرائر خود در تمام فروع، نظر شیخ طوسی را ذکر میکند و به طور کامل در مقام نقد آن برمیآید.
🔷 به تدریج این پدیده هر چه بیشتر وسعت یافت و دانشمندان بزرگ دیگری، چون #محقق_حلی، #علامه_حلی و #فخر_المحققین همین راه را دنبال کردند و از این رهگذر فقه شیعه بار دیگر در مسیر پیشرفت و تکامل خود قرار گرفت.
📚 تاریخ فقه و فقها: ۲۲۷.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
◾️قُلْ لَبَّيْكَ دَاعِيَ اَللَّهِ لَبَّيْكَ سَبْعاً وَ قُلْ - إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اِسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي عِنْدَ اِسْتِنْصَارِكَ - فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ رَأْيِي وَ هَوَايَ عَلَى اَلتَّسْلِيمِ لِخَلَفِ اَلنَّبِيِّ اَلْمُرْسَلِ وَ اَلسِّبْطِ اَلْمُنْتَجَبِ وَ اَلدَّلِيلِ اَلْعَالِمِ وَ اَلْأَمِينِ اَلْمُسْتَخْزَنِ وَ اَلْمُؤَدِّي اَلْمُبَلِّغِ وَ اَلْمَظْلُومِ اَلْمُضْطَهَدِ ...
پ.ن: علم نمیافتد...
📚 کامل الزيارات ج ۱، ص ۲۲۲.
#عاشورا
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عوامل پیدایش اخباری گری
🔰 استاد شهید مرتضی #مطهری:
🔶 یادم هست در تابستان ۱۳۲۲ شمسی که بروجرد رفته بودم و آن وقت هنوز مرحوم آیت الله #بروجردی (اعلی الله مقامه) در بروجرد بودند و به قم نیامده بودند، یک روز سخن از همین فکر اخباریین شد. ایشان در ضمن انتقاد از این فکر فرمودند که پیدایش این فکر در میان اخباریین اثر موج فلسفهی حسی بود که در اروپا پیدا شد. این را من آن وقت از ایشان شنیدم. بعد که به قم آمدند و درس اصول ایشان به این مبحث یعنی مبحث حجیت قطع رسید، من انتظار داشتم دوباره این مطلب و از ایشان بشنوم ولی متاسفانه چیزی نگفتند. الان نمیدانم که این فقط حدسی بود که ایشان ابراز میداشتند یا مدرکی داشتند. من خودم تا کنون به مدرکی بر نخوردهام و بسیار بعید میدانم که این فکر حسی در آن وقت از غرب به شرق آمده باشد. ولی از طرف دیگر هم ایشان هم بی مدرک سخن نمیگفتند. اکنون متأسفم که چرا از ایشان استفسار نکردم.
📚 مرتضی، مطهری، ده گفتار: ص۱۱۳.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🎥 مستند «آیت الله»، روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیتالله العظمی سید ابوالقاسم خوئی (رحمة الله علیه)
🔸لینک دانلود
https://www.telewebion.com/episode/2630005
#آیت_الله_سید_ابوالقاسم_خوئی
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔰 در حال حاضر تحقیقات شیخ (انصاری) در هر مسئلهای جزء تحقیقات درجه اول است و اینگونه نیست که بگوییم اکنون علما ۱۶۰ سال تحقیق کردهاند و به آرای بهتری از آرای شیخ دست یافتهاند و نظریات اصولی و فقهی شیخ دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر میرسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۳۰.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#تفسیر_علی_بن_ابراهیم
💠 آیا همه تفسیر علی بن ابراهیم مستند به اخبار است؟
🔸 تفسیر علی بن ابراهیم، سراسر روايى نيست. وى بسيارى از آيات را طبق فهم و نظر خويش، تفسير كرده، بدون اين كه روايتى ناظر به آن، ذكر كرده باشد. مانند:
و قوله «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ» دليل على أن غير الأنعام محرم
🔹 گاهى هم كلام ابن عباس را در ذيل آيه مىآورد و بر آن اعتماد مىكند.
🔸 حتى در برخى از آيات، به كلام شعرا نيز استشهاد مىكند.
📚 تفسير القمی: ج۱، ص۱۶۰؛ اخباریگری: ص۱۰۷.
#قرآن
#تفسیر
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 انتقاد استدلالی شیخ یوسف بحرانی به برخی اخباریان:
🔶 #شيخ_يوسف_بحرانى كه خود از اخباريين معتدل است، در پاسخ اين استدلال اخباريين كه همه مقلد معصومين هستند، مىگويد:
«اگر همه مقلد معصوماند چگونه فتواى عالم اخبارى با ديگرى فرق دارد و حال آن كه همۀ آنان مقلدين معصومين (سلام الله علیهم) هستند، اين اعتقاد جز «تعسّف آشكار»، چيزى نيست.»
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۴۹.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔶 سوال: آیا حواشی مرحوم #میرزای_شیرازی بر کتب #شیخ_انصاری الآن موجود است؟
🔷 جواب: نه، چون میرزای شیرازی دستور داده بود که تمام نوشتههای او را در شط بریزند و تلف کنند؛ چون خیلی در نظریاتش تجدید نظر میکرد، اجازه چاپ آنها را نمیداد. البته برخی از تقریرات میرزای شیرازی باقی مانده. شاگردان میرزای شیرازی هم مطالب بسیاری گفتهاند که خیلی از آنها، مطالب میرزای شیرازی است.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۳۲.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#جابر_بن_حیان
💠 حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) :
🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او هم بوده اند.
🔹 کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود.
🔸 با تحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_حلی
💠 کلام مرحوم علامه حلی (رحمه الله) در استدلال بر ملازمه:
🔸 إذا استقل العقل بحسن فعل بما هو فعل صادر عن الفاعل المختار أو قبحه و تجرّد في قضائه عن كلّ شيء إلّا النظر إلى نفس الفعل يكون حكم العقل كاشفا عن حكم الشرع، و هذا نظير استقلال العقل بقبح العقاب بلا بيان، و حسنه معه، فيستكشف منه أنّ الشرع كذلك.
📚 نهاية الوصول الى علم الأصول: ج۲، ص۵۷.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 « محمدون ثلاثة اُوَل » چه کسانی هستند؟
🔰 صاحبان کتب اربعه همنام و هم کنیه میباشند:
🔸 ابو جعفر اول: محمد بن یعقوب کلینی
(صاحب کتاب کافی)
🔹 ابوجعفر ثانی: محمد بن علی بن بابویه قمی
(صاحب کتاب من لایحضره الفقیه)
🔸 ابو جعفر ثالث: محمد بن حسن طوسی
(صاحب کتاب تهذیب الأحکام و استبصار)
🔰 به جهت هم نامی این بزرگواران آنها را « محمدون ثلاثة اُوَل » نامیدهاند.
🔰 کنیه هر سه بزرگوار « ابو جعفر » میباشد.
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat