#اخباری_گری
💠 اخباریان و قرآن:
🔰 #شیخ_یوسف_بحرانی و #ملا_محسن_فیض_کاشانی، از جمله اخباریانی هستند که فهم #قرآن را در انحصار معصومان نمیدانند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۲۲.
#اصول
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
148_14000518_shabzendedar.mp3
4.29M
📢 نقل حکایت صحیح السند از #آیت_الله_وحید_خراسانی «حفظه الله» به مناسبت ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین «سلام الله علیه» توسط حضرت #استاد_شب_زنده_دار «حفظه الله»
📆 تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۱۸
#ماه_محرم
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در رابطه با علل تداخل اصول فقه با علم منطق
سؤال:
🔸 سلام علیکم و رحمة الله
علل تداخل اصول فقه با علم منطق چیست؟
جواب:
🔹 بسمه تعالی
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مباحث اصول فقه از ابتدای طرح آنها ـ از زمان صحابه ـ تا زمان شکل گیری کلی مباحث آن علم، هیچگونه ربطی به منطق اصطلاحی نداشته و ندارد بعد از ورود کلام، منطق و فلسفه به حوزه های دینی خیلی از دانشمندان سعی کردند بخشهای از مباحث اصول را با روش منطقی تفسیر و تحلیلی کنند.
#اصول
#منطق
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شيخ_طوسی
#ابن_ادریس_حلی
💠 ادوار بعد از شیخ طوسی:
🔶 پس از شيخ طوسی، ساليان دراز همۀ دانشمندان شيعۀ اماميه از فتاوى شيخ پيروى كرده و چه بسا اظهار نظر در قبال فتاوى او را اهانت بدو تلقى مىكردند.
🔷 اولين كسى كه باب مخالفت و رد آراى او را گشود #ابن_ادريس_حلى (۵۹۸ ه) بود. او دانشمندان بين عصر شيخ و عصر خود را «مقلّده» مىناميد. با اين حال هيچ گاه تا كنون آراء شيخ در علوم مختلف اهميت و اعتبار خود را از دست نداده است، مخصوصا در فقه و اصول كه قاطبۀ فقها و اصولين در كتب خود بيش از هر كتاب، كتب شيخ را مرجع، و موافقت و مخالفت او را در مسائل مورد توجه قرار دادهاند.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۸۴.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری:
🔸 استاد ما مرحوم علامه حسینی میفرمود قرآن جز با روایت، فهم نمیشود و روایت هم جز با زیارت فهم نمیشود. یعنی با توسل، روایت فهمیده میشود و با فهم روایت، کلام خدای متعال هم فهمیده میشود.
📚 نهر عظیم: ص۱۲۴.
#قرآن
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_طوسی
💠 علل پیروی از مبانی علمی شیخ طوسی:
🔶 پس از دورهی سابق حدود متجاوز از یک قرن دانشمندان غالباً در احکام اسلامی نظریه از خود ابراز نمیداشتند و این شاید به علت درک عظمت علمی شیخ طوسی و اعتماد به آراء آن دانشمند بوده است و شاید به علت احساس عجز در مقابل استحکام مبانی شیخ و قوت استنباط او و یا به علت تلقی اهانت به مقام والای شیخ.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۲۳.
#فقه
#صول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_طوسی
#ابن_ادریس_حلی
💠 ادوار بعد از شیخ طوسی:
🔶 ابن ادریس در کتاب #سرائر خود در تمام فروع، نظر شیخ طوسی را ذکر میکند و به طور کامل در مقام نقد آن برمیآید.
🔷 به تدریج این پدیده هر چه بیشتر وسعت یافت و دانشمندان بزرگ دیگری، چون #محقق_حلی، #علامه_حلی و #فخر_المحققین همین راه را دنبال کردند و از این رهگذر فقه شیعه بار دیگر در مسیر پیشرفت و تکامل خود قرار گرفت.
📚 تاریخ فقه و فقها: ۲۲۷.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
◾️قُلْ لَبَّيْكَ دَاعِيَ اَللَّهِ لَبَّيْكَ سَبْعاً وَ قُلْ - إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اِسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي عِنْدَ اِسْتِنْصَارِكَ - فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ رَأْيِي وَ هَوَايَ عَلَى اَلتَّسْلِيمِ لِخَلَفِ اَلنَّبِيِّ اَلْمُرْسَلِ وَ اَلسِّبْطِ اَلْمُنْتَجَبِ وَ اَلدَّلِيلِ اَلْعَالِمِ وَ اَلْأَمِينِ اَلْمُسْتَخْزَنِ وَ اَلْمُؤَدِّي اَلْمُبَلِّغِ وَ اَلْمَظْلُومِ اَلْمُضْطَهَدِ ...
پ.ن: علم نمیافتد...
📚 کامل الزيارات ج ۱، ص ۲۲۲.
#عاشورا
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عوامل پیدایش اخباری گری
🔰 استاد شهید مرتضی #مطهری:
🔶 یادم هست در تابستان ۱۳۲۲ شمسی که بروجرد رفته بودم و آن وقت هنوز مرحوم آیت الله #بروجردی (اعلی الله مقامه) در بروجرد بودند و به قم نیامده بودند، یک روز سخن از همین فکر اخباریین شد. ایشان در ضمن انتقاد از این فکر فرمودند که پیدایش این فکر در میان اخباریین اثر موج فلسفهی حسی بود که در اروپا پیدا شد. این را من آن وقت از ایشان شنیدم. بعد که به قم آمدند و درس اصول ایشان به این مبحث یعنی مبحث حجیت قطع رسید، من انتظار داشتم دوباره این مطلب و از ایشان بشنوم ولی متاسفانه چیزی نگفتند. الان نمیدانم که این فقط حدسی بود که ایشان ابراز میداشتند یا مدرکی داشتند. من خودم تا کنون به مدرکی بر نخوردهام و بسیار بعید میدانم که این فکر حسی در آن وقت از غرب به شرق آمده باشد. ولی از طرف دیگر هم ایشان هم بی مدرک سخن نمیگفتند. اکنون متأسفم که چرا از ایشان استفسار نکردم.
📚 مرتضی، مطهری، ده گفتار: ص۱۱۳.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🎥 مستند «آیت الله»، روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیتالله العظمی سید ابوالقاسم خوئی (رحمة الله علیه)
🔸لینک دانلود
https://www.telewebion.com/episode/2630005
#آیت_الله_سید_ابوالقاسم_خوئی
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔰 در حال حاضر تحقیقات شیخ (انصاری) در هر مسئلهای جزء تحقیقات درجه اول است و اینگونه نیست که بگوییم اکنون علما ۱۶۰ سال تحقیق کردهاند و به آرای بهتری از آرای شیخ دست یافتهاند و نظریات اصولی و فقهی شیخ دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر میرسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۳۰.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#تفسیر_علی_بن_ابراهیم
💠 آیا همه تفسیر علی بن ابراهیم مستند به اخبار است؟
🔸 تفسیر علی بن ابراهیم، سراسر روايى نيست. وى بسيارى از آيات را طبق فهم و نظر خويش، تفسير كرده، بدون اين كه روايتى ناظر به آن، ذكر كرده باشد. مانند:
و قوله «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ» دليل على أن غير الأنعام محرم
🔹 گاهى هم كلام ابن عباس را در ذيل آيه مىآورد و بر آن اعتماد مىكند.
🔸 حتى در برخى از آيات، به كلام شعرا نيز استشهاد مىكند.
📚 تفسير القمی: ج۱، ص۱۶۰؛ اخباریگری: ص۱۰۷.
#قرآن
#تفسیر
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 انتقاد استدلالی شیخ یوسف بحرانی به برخی اخباریان:
🔶 #شيخ_يوسف_بحرانى كه خود از اخباريين معتدل است، در پاسخ اين استدلال اخباريين كه همه مقلد معصومين هستند، مىگويد:
«اگر همه مقلد معصوماند چگونه فتواى عالم اخبارى با ديگرى فرق دارد و حال آن كه همۀ آنان مقلدين معصومين (سلام الله علیهم) هستند، اين اعتقاد جز «تعسّف آشكار»، چيزى نيست.»
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۴۹.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔶 سوال: آیا حواشی مرحوم #میرزای_شیرازی بر کتب #شیخ_انصاری الآن موجود است؟
🔷 جواب: نه، چون میرزای شیرازی دستور داده بود که تمام نوشتههای او را در شط بریزند و تلف کنند؛ چون خیلی در نظریاتش تجدید نظر میکرد، اجازه چاپ آنها را نمیداد. البته برخی از تقریرات میرزای شیرازی باقی مانده. شاگردان میرزای شیرازی هم مطالب بسیاری گفتهاند که خیلی از آنها، مطالب میرزای شیرازی است.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۳۲.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#جابر_بن_حیان
💠 حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) :
🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او هم بوده اند.
🔹 کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود.
🔸 با تحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_حلی
💠 کلام مرحوم علامه حلی (رحمه الله) در استدلال بر ملازمه:
🔸 إذا استقل العقل بحسن فعل بما هو فعل صادر عن الفاعل المختار أو قبحه و تجرّد في قضائه عن كلّ شيء إلّا النظر إلى نفس الفعل يكون حكم العقل كاشفا عن حكم الشرع، و هذا نظير استقلال العقل بقبح العقاب بلا بيان، و حسنه معه، فيستكشف منه أنّ الشرع كذلك.
📚 نهاية الوصول الى علم الأصول: ج۲، ص۵۷.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 « محمدون ثلاثة اُوَل » چه کسانی هستند؟
🔰 صاحبان کتب اربعه همنام و هم کنیه میباشند:
🔸 ابو جعفر اول: محمد بن یعقوب کلینی
(صاحب کتاب کافی)
🔹 ابوجعفر ثانی: محمد بن علی بن بابویه قمی
(صاحب کتاب من لایحضره الفقیه)
🔸 ابو جعفر ثالث: محمد بن حسن طوسی
(صاحب کتاب تهذیب الأحکام و استبصار)
🔰 به جهت هم نامی این بزرگواران آنها را « محمدون ثلاثة اُوَل » نامیدهاند.
🔰 کنیه هر سه بزرگوار « ابو جعفر » میباشد.
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 « محمدون ثلاثة متأخرة » چه کسانی هستند؟
« محمدون ثلاثة متأخرة » در مقابل « محمدون ثلاثة اُوَل » هستند و عبارتاند از:
🔸 علامه محدث محمد بن حسن حر عاملی
(صاحب کتاب وسائل الشیعه)
🔹 علامه محمد باقر مجلسی
(صاحب کتاب بحار الأنوار)
🔸 علامه محمد محسن فیض کاشانی
(صاحب کتاب وافی)
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 ویژگیهای کتاب #کافی
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
🔸 این کتاب (کافی) سه ویژگی دارد؛ هم معتبر است، هم جامعیت دارد و تقریباً در همه ابواب روایت دارد، و هم بسیار عمیق است.
📚 نهر عظیم: ص۱۲۹.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
◾️ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️ إِذَا مَاتَ اَلْعَالِمُ ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ
◾️ روح حضرت آیة الله العظمی « سید محمد سعید حکیم » به ملکوت اعلی پیوست.
رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع أجداده الطاهرین المعصومین (سلام الله علیهم أجمعین)
پ.ن: سنگینی درگذشت هر یک از بزرگان و مراجع عظام دو گونه مینماید:
از طرفی سنگینی غم از دست دادن یک عالم دینی که موجب تأثر خاطر است، ولی مهمتر و سختتر از آن، بار وظیفهای است که بر دوش بازماندگان از اهل علم سنگینی میکند.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 جامع مشترک محدثان شیعه، اخباریان و اهل حديث:
🔶 گر چه به طور دقيق نمىتوان ادعا كرد كه اهل حديثِ اهل سنت و محدثان صدر اول شيعه و اخباريان اعصار اخير همه در طرز تفكر به طور كامل يكسان فكر مىكردند، اما به يقين مىتوان گفت: همه در عدم اعتبار عقل در استنباط احكام شرعى و در جمود در پيروى از هر گونه #حديث، و در تقدم حديث حتى بر دليل عقلى متقن، جامع مشترک داشتند.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۴۳.
#اصول
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 لقب ثقة الإسلام
💠 استاد محمد حسن #ربانی (حفظه الله):
🔸 یکی از دوستان تعریف میکرد که روزی بر مرحوم آیة الله #علمی_اردبیلی که از فقیهان گرانقدر بود، وارد شدم. فرزندش در معرفی من گفت:
« ایشان #ثقة_الإسلام ... هستند ».
آن بزرگوار فرمود:
« نگویید ثقة الإسلام؛ این لقب، مختص شیخ ما محمد بن یعقوب #کلینی است ».
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۱۴.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 نمود رویکرد اخباریگری در علم فقه:
🔸برخى از نويسندگان و پژوهشگران معاصر، اخباريان را «گروهى از فقها»ى امامى شمردهاند و يا اخباريگرى را«مكتبى فقهى» خواندهاند. برخى نيز در تعريف اين مكتب، از مؤلفههايى ياد كردهاند كه گويى منحصر در فقه است.
🔹 اگر اين مطلب را به پاى بىدقّتى نگذاريم، بايد بگوييم كه مسبّب آن، نمود بيرونى اين مكتب است؛ چرا كه بيشترِ اخباريان نامدار، فقيه بودهاند و منازعات و بگومگوهاى آنان نيز اغلب با فقيهان مكتب رقيب، درمىگرفت و مهمترين دغدغۀ طرفين، حجّيت عقل و حديث، مبحث اثرگذار در فقه بود.
📚 اخباریگری: ص۲۷.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 درس بخوانید
🎥 توصیه رهبر انقلاب، حضرت آیة الله #خامنهای (حفظه الله):
🔸 درس خواندن را دستِ کم نگیرید.
🔹 نقل خاطرهای از تدریس رسائل و مکاسب در دوران قبل از انقلاب.
🔸 روحانیِ درسخوان، تأثیرگذار است.
🔹 نگویید حالا دنیا دارد بر اساس پیشرفتهای فنی اداره میشود، ما داریم منطق مظفر میخوانیم!؟
🔸 این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید، تا بتوانید اثرگذار باشید.
📆 ۶ شهریور ۱۳۹۶ ه.ش / دیدار با طلاب حوزه علمیه
#شروع_سال_تحصیلی
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 صفویه و فرصت نشر معارف اهل بیت (سلام الله علیهم) برای علمای شیعه
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینکه کتب مرحوم مجلسی در کشور منتشر و در منازل مردم کتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این کار عملی نبود.
🔷 در سال ۱۰۹۸ شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا کند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی که در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است که شاه چند مرتبه کلمه التماس را به زبان خود جاری کرد، با اینکه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است که هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب کرد.
🔶 در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی کشور بود که همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینکه مظاهر کفر را از بین ببرد و احکام شرع و تشیّع را بر ایران حاکم کند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی کردند، حکومت عثمانی که متصل به ایران بود، ایران را نابود می کرد.
📆 ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ه.ش
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 شهادت ثالثه
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند.
🔹 ناصرالدین شاه بعد از اینکه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
📆 ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ه.ش
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#کافی
💠 حضرت آیة الله العظمی #خوئی (رحمة الله علیه):
🔸 و سمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني - قدس سره - في مجلس بحثه يقول:
🔹 إن المناقشة في أسناد روايات الكافي حرفة العاجز.
📚 معجم رجال الحديث ج۱، ص۸۷.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
🔰 اخباریان و قرآن
💠 استاد سید محمدکاظم #طباطبایی (حفظه الله):
🔶 صاحب وسائل (#شیخ_حر_عاملی) در کتاب گرانقدر خویش، تمامی روایات مربوط به هر فرع فقهی را مطرح کرده، ولی به آیات مربوط به آن موضوع، هیچ اشارهای نکرده است مگر آن که در ضمن حدیثی نقل شده باشد. این شیوه، برگرفته از نگرش #اخباریان به آیات #قرآن و تمسّک نکردن بدان، بدون استفاده از احادیث اهل بیت (سلام الله علیهم) است.
🔷 ولی مرحوم #علامه_مجلسی ظواهر قرآن را حجت میداند و تمامی ابواب فقهی و غیر فقهی #بحار_الأنوار را با آیات قرآن آغاز میکند. استناد به آیات قرآن در بحار الأنوار آن مقدار گسترده است که میتوان این کتاب را نوعی موضوعبندی آیات قرآن به شمار آورد.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۳۷ و ۲۴۲.
#اصول
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat