eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DorusOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۹۶ 📚موضوع جلسه : ⏺اگر ولی میت از تجهیز میت امتناع ورزید تصرفات تکوینی مانند تغسیل میت بر دیگران جایز است وقتی عدوانی نباشد و تصرفات اعتباری مانند هزینه کردن از اموال میت برای تجهیز میت نافذ است وقتی به مصلحت میت باشد و عرف آن را امضاء کنند و امضاء عرف را عقلاء بپذیرند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه چهارم (شبهه موضوعیه) 📅 ۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۹۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در سه قسم از اقسام شبهات موضوعیه برائت جاریست: شبهه موضوعیه بدویه، شبهه موضوعیه مقرون به علم اجمالی در شبهات محصوره وقتی در بعض اطراف اماره یا اصل منجِّز وجود ندارد، شبهه موضوعیه مقرون به علم اجمالی در شبهات غیر محصوره فقط در یک قسم از اقسام چهارگانه شبهه موضوعیه برائت جاری نمی شود و آن قسم عبارت است از شبهه موضوعیه مقرون به علم اجمالی در شبهه محصوره وقتی در هیچ کدام از اطراف اماره یا اصل منجِّز تکلیف وجود نداشته باشد. 2️⃣اگر کسی قائل به برائت عقلیه شد باید جریان آن در شبهات موضوعیه را نیز بپذیرد. 3️⃣اصل برائت در شبهات موضوعیه ای که نزد شارع از امور هامّه محسوب می شود جاری نمی شود اما اطلاق و عدم اطلاق دلیل برائت در این موارد ضابطه مند نیست. 4️⃣در جریان برائت در شبهات موضوعیه فحص لازم نیست اما در اطلاق و عدم اطلاق دلیل برائت نسبت به شبهات قبل فحص در تطبیقات مختلف اختلاف است و ضابطه مند نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣به اطلاع طلاب معزز میرساند دروس حضرت استاد تا بعد تعطیلات ماه رمضان تعطیل است 🔹تاریخ شروع دروس ۱۴۰۳/۱/۲۵ خواهد بود ان شاء الله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۱ 📅۲۵ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۹۷ 📚موضوع جلسه : ⏺در تصرفات تکوینی در ابدان و اموال بر اساس نظر فقهاء رضایت باطنی مالک یا ولی او در حلیت تصرف معتبر است و تجهیز میت از این قبیل است و لذا باید ولی میت بر این امر راضی باشد؛ اذن ولی یا شاهد حال او یا فحوای کلام او ظهور در رضایت او بر تجهیز دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه چهارم (شبهه معنائیه) 📅 ۲۵ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۹۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣علاوه بر سه قسم شبهه حکمیه و موضوعیه و مفهومیه، قسم چهارمی به نام شبهه معنائیه وجود دارد که در آن برای موضوع له الفاظ اساسا واقع معینی در کار نیست بر خلاف شبهات مفهومیه که واقع معینی برای آن وجود دارد اما شخص از آن بی اطلاع است. 2️⃣در شبهه معنائیه نه مورد از افراد معناست و نه از افراد نقیض معناست و تناقضی در کار نیست؛ چون واقع معینی در کار نیست؛ نه زید از افراد عالم است و نه از افراد «لا عالم» است؛ پس می دانیم که خطاب شامل زید نمی شود و از این حیث نیازی به جریان برائت نیست
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۲۶ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۹۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر تکلیف شرعی تکلیف عقلی هم هست و از باب وجوب دفع ضرر محتمل یک واجب عقلی به عقل عملی محسوب می شود؛ وقتی این وجوب عقلی ساقط خواهد شد که احتمال عقوبت صفر گردد. 2️⃣واجبات کفائیه که هم وجوب شرعی دارند و هم عقلی با قطع یا اطمینان مکلف به این که سایر مومنین آنها را اتیان خواهند کرد از وجوب عقلی ساقط خواهند شد زیرا احتمال عقوبت صفر خواهد شد. 3️⃣حقیقت واجب و مستحب یا طلب وجوبی و ندبی یکی است و در خصوصیتی خارج ماهیت متفاوت هستند و لذا تبدیل نیت از وجوب به ندب اشکالی ندارد هر چند در هیچ واجبی در هنگام اتیان آن نیازی نیست که نیت وجوب یا ندب صورت گیرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه چهارم (شبهه معنائیه) 📅 ۲۶ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۹۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣فردی که شبهه معنائیه دارد نه داخل در عنوان ماخوذ در خطاب است و نه داخل در نقیض آن است بلکه داخل در دسته سومی است؛ مثلا زیدی که شبهه معنائیه عالم بودن را دارد نه عالم است و نه «لا عالم» است بلکه داخل دسته سومی است که نه عالم است و نه «لا عالم» و لذا نه خطاب «اکرم العالم» او را شامل می شود که انحلالی است و نه خطاب «اکرم عالما» او را شامل می شود که انحلالی نیست. 2️⃣در موارد شبهه معنائیه وقتی تکلیف انحلالی نیست، بحث إجزاء پیش می آید زیرا فرد مأتی به داخل در مامور به نیست. 3️⃣هر جا بحث اجزاء و عدم اجزاء پیش بیاید ابتدا باید سراغ ادله لفظیه باب مورد نظر رفت تا ظهور ادله در اجزاء یا عدم اجزاء را امتزاج کرد و اگر این ادله جواب نداشتند سراغ اصل عملی باید رفت که یا برائت شرعیه است اگر شکّ در حدوث تکلیف در کار باشد یا اصل عقلی اشتغال است اگر شکّ در بقاء و ارتفاع تکلیف باشد. 4️⃣در مثال زیدی که شبهه معنائیه عالم بودن دارد و اکرام شده است، نسبت به خطاب «اکرم العالم» اصل عملی برائت جاریست اما نسبت به خطاب «اکرم عالما» اصل عملی اشتغال جاریست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه پنجم (جریان برائت در مستحبات و مکروهات) 📅 ۲۷ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۹۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصل برائت در مکروهات و مستحبات جاری نیست زیرا حقیقت این اصل عبارتست از ترخیص مولا در مخالفت با تکلیف احتمالی و در مستحبات و مکروهات که احتمال تکلیف منتفی است؛ بله، در مستحباتی که مرتبط با تکلیف هستند اصل برائت جاری می شود به اعتبار آن تکلیف 2️⃣اگر صحت نماز با غسل زیارت مشکوک باشد و دلیلی بر استحباب این غسل موجود نباشد و مبنای فقهی هم بر مغنی بودن اغسال مستحبه به عنوان طهارت مشروطه در نماز باشد می توان با جریان اصل برائت از اکثر گفت که نماز با غسل زیارت صحیح است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۲۷ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۹۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اولین نمازی که بر میت به پایان می رسد مصداق نماز میت واجب است و سایر نماز های میت که بعد از این نماز اول به پایان می رسند مصداق نماز میت مستحب هستند هر چجند زودتر از نماز اول شروع شده باشند. 2️⃣یک عمل واحد ارتباطی می تواند تا نیمه به قصد وجوب اتیان شود اما بعد از آن مصداق مستحب شود و محذوری وجود ندارد. 3️⃣نفر دومی که بعد از نفر اول شروع به اقامه نماز میت می کند اگر نیت استحباب کند نمازش باطل است زیرا مصداق تشریع محرَّم است و نماز را باطل می کند و اگر می خواهد قصد وجه کند باید نیت وجوب کند همچنان که اگر نمی داند نمازش زودتر یا دیر تر از نفر اول تمام می شود یا نمی شود اگر قصد وجه کند نمازش مصداق تشریع محرَّم می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۳ 📅۲۸ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۰۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣واجبات ضمنیه در ضمن یک واجب استقلالی واجب هستند وقتی که تمام اجزاء آن واجب ارتباطی تا آخر اتیان شوند بنابراین اگر نماز در وسط رها شد دیگر اجزاء اتیان شده مصداق واجب ضمنی محسوب نخواهند شد. 2️⃣اگر نفر دومی که نماز میت می خواند در اثناء متوجه شود که نماز مکلف اول تمام شد از این بعد نماز او مصداق نماز میت مستحب است. 3️⃣در واجبات کفائیه اگر مکلف قطع یا اطمینان به اقدام دیگران داشته باشد دیگر وجوب عقلی اقدام به مامور به ساقط است زیرا احتمال عقوبت صفر است اما اگر گمان یا شکّ در اقدام دیگران داشت بر او عقلا واجبست که اقدام کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۸ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۰۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصالة التخییر در موارد شکّ در تکلیف است وقتی موافقت قطعیه ممکن نیست و موارد آن دارای سه فرض است. 2️⃣فرض نخست وقتی است که موافقت قطعیه محال است و همچنین مخالفت قطعیه هم محال است مانند کسی که قسم خورده است اما محتوای قسم خود را فراموش کرده است اما علم اجمالی دارد که یا قسم خورده است که در روز معینی به سفر برود یا ترک سفر کند. 3️⃣در فرض نخست از فروض سه گانه مجرای اصالة التخییر، اشکال عدم امکان تکلیف فعلی چنین عبدی که مخالفت و موافقت قطعیه برایش نا ممکن است مطرح گردیده است که وارد نیست.