eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۲۶ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۹۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر تکلیف شرعی تکلیف عقلی هم هست و از باب وجوب دفع ضرر محتمل یک واجب عقلی به عقل عملی محسوب می شود؛ وقتی این وجوب عقلی ساقط خواهد شد که احتمال عقوبت صفر گردد. 2️⃣واجبات کفائیه که هم وجوب شرعی دارند و هم عقلی با قطع یا اطمینان مکلف به این که سایر مومنین آنها را اتیان خواهند کرد از وجوب عقلی ساقط خواهند شد زیرا احتمال عقوبت صفر خواهد شد. 3️⃣حقیقت واجب و مستحب یا طلب وجوبی و ندبی یکی است و در خصوصیتی خارج ماهیت متفاوت هستند و لذا تبدیل نیت از وجوب به ندب اشکالی ندارد هر چند در هیچ واجبی در هنگام اتیان آن نیازی نیست که نیت وجوب یا ندب صورت گیرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه چهارم (شبهه معنائیه) 📅 ۲۶ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۹۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣فردی که شبهه معنائیه دارد نه داخل در عنوان ماخوذ در خطاب است و نه داخل در نقیض آن است بلکه داخل در دسته سومی است؛ مثلا زیدی که شبهه معنائیه عالم بودن را دارد نه عالم است و نه «لا عالم» است بلکه داخل دسته سومی است که نه عالم است و نه «لا عالم» و لذا نه خطاب «اکرم العالم» او را شامل می شود که انحلالی است و نه خطاب «اکرم عالما» او را شامل می شود که انحلالی نیست. 2️⃣در موارد شبهه معنائیه وقتی تکلیف انحلالی نیست، بحث إجزاء پیش می آید زیرا فرد مأتی به داخل در مامور به نیست. 3️⃣هر جا بحث اجزاء و عدم اجزاء پیش بیاید ابتدا باید سراغ ادله لفظیه باب مورد نظر رفت تا ظهور ادله در اجزاء یا عدم اجزاء را امتزاج کرد و اگر این ادله جواب نداشتند سراغ اصل عملی باید رفت که یا برائت شرعیه است اگر شکّ در حدوث تکلیف در کار باشد یا اصل عقلی اشتغال است اگر شکّ در بقاء و ارتفاع تکلیف باشد. 4️⃣در مثال زیدی که شبهه معنائیه عالم بودن دارد و اکرام شده است، نسبت به خطاب «اکرم العالم» اصل عملی برائت جاریست اما نسبت به خطاب «اکرم عالما» اصل عملی اشتغال جاریست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 (تنبیهات برائت) تنبیه پنجم (جریان برائت در مستحبات و مکروهات) 📅 ۲۷ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۹۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصل برائت در مکروهات و مستحبات جاری نیست زیرا حقیقت این اصل عبارتست از ترخیص مولا در مخالفت با تکلیف احتمالی و در مستحبات و مکروهات که احتمال تکلیف منتفی است؛ بله، در مستحباتی که مرتبط با تکلیف هستند اصل برائت جاری می شود به اعتبار آن تکلیف 2️⃣اگر صحت نماز با غسل زیارت مشکوک باشد و دلیلی بر استحباب این غسل موجود نباشد و مبنای فقهی هم بر مغنی بودن اغسال مستحبه به عنوان طهارت مشروطه در نماز باشد می توان با جریان اصل برائت از اکثر گفت که نماز با غسل زیارت صحیح است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۲۷ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۹۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اولین نمازی که بر میت به پایان می رسد مصداق نماز میت واجب است و سایر نماز های میت که بعد از این نماز اول به پایان می رسند مصداق نماز میت مستحب هستند هر چجند زودتر از نماز اول شروع شده باشند. 2️⃣یک عمل واحد ارتباطی می تواند تا نیمه به قصد وجوب اتیان شود اما بعد از آن مصداق مستحب شود و محذوری وجود ندارد. 3️⃣نفر دومی که بعد از نفر اول شروع به اقامه نماز میت می کند اگر نیت استحباب کند نمازش باطل است زیرا مصداق تشریع محرَّم است و نماز را باطل می کند و اگر می خواهد قصد وجه کند باید نیت وجوب کند همچنان که اگر نمی داند نمازش زودتر یا دیر تر از نفر اول تمام می شود یا نمی شود اگر قصد وجه کند نمازش مصداق تشریع محرَّم می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۳ 📅۲۸ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۰۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣واجبات ضمنیه در ضمن یک واجب استقلالی واجب هستند وقتی که تمام اجزاء آن واجب ارتباطی تا آخر اتیان شوند بنابراین اگر نماز در وسط رها شد دیگر اجزاء اتیان شده مصداق واجب ضمنی محسوب نخواهند شد. 2️⃣اگر نفر دومی که نماز میت می خواند در اثناء متوجه شود که نماز مکلف اول تمام شد از این بعد نماز او مصداق نماز میت مستحب است. 3️⃣در واجبات کفائیه اگر مکلف قطع یا اطمینان به اقدام دیگران داشته باشد دیگر وجوب عقلی اقدام به مامور به ساقط است زیرا احتمال عقوبت صفر است اما اگر گمان یا شکّ در اقدام دیگران داشت بر او عقلا واجبست که اقدام کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۸ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۰۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصالة التخییر در موارد شکّ در تکلیف است وقتی موافقت قطعیه ممکن نیست و موارد آن دارای سه فرض است. 2️⃣فرض نخست وقتی است که موافقت قطعیه محال است و همچنین مخالفت قطعیه هم محال است مانند کسی که قسم خورده است اما محتوای قسم خود را فراموش کرده است اما علم اجمالی دارد که یا قسم خورده است که در روز معینی به سفر برود یا ترک سفر کند. 3️⃣در فرض نخست از فروض سه گانه مجرای اصالة التخییر، اشکال عدم امکان تکلیف فعلی چنین عبدی که مخالفت و موافقت قطعیه برایش نا ممکن است مطرح گردیده است که وارد نیست.
فردا ان شاالله درس حضرت استاد برقرار است
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۴ 📅۲۹ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۰۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣فعلیت تکلیف وجوب کفایی نماز میت و فعلیت هر تکلیفی به تحقق موضوع آن در خارج است و سقوط از فعلیت منوط به به فقدان موضوع در خارج است و علم و جهل مکلف در فعلیت تکلیف نقشی ندارد؛ موضوع وجوب نماز میت عبارتست از میّتی که نماز میت بر او خوانده نشده است و مادامی که اینچنین میتی در خارج موجود باشد تکلیف به وجوب نماز میت بر فرد مردَّد واجب است و آحاد مکلفین باید بر او نماز بگذارند. 2️⃣تنجز و عدم تنجز تکلیف فعلی منوط است به وصول و عدم وصول تکلیف فعلی و لذا علم و جهل مکلف نسبت به تکلیف در این مرحله اثر گزار است؛ بنابراین مکلفی که علم به تکلیف خود ندارد تکلیف فعلی دارد اما این تکلیف برای او منجَّز نیست و لذا اگکر مخالفت کرد عاصی محسوب نمی شود و احتمال عقوبت در مورد او عقلا صفر است زیرا مؤمِّن دارد که عبارتست از قطع او. 3️⃣اگر شکّ یا ظن به بطلان نماز میتی داشته باشد که دیگری خوانده است پس تکلیف به وجوب کفایی نماز میت بر او منجَّز نخواهد بود و لذا در صورت مخالفت عقوبت نمی شود عقلا زیرا مؤمِّن دارد که عبارتست از اصالة الصحّة فی فعل الغیر 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۹ / فروردین ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۰۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر موافقت قطعیه و مخالفت قطعیه نسبت به تکلیف احتمالی که دائر مدار بین دو تکلیف احتمالی متضاد است ممکن نباشد تکلیف فعلی کردن این عبد از ناحیه مولا محذور عقلی ندارد و فرقی نیست که تکلیف، صرف انشاء الطلب دانسته شود یا طلب انشائی تفسیر شود؛ اشکال لغویت تکلیف فعلی و عدم امکان انبعاث این عبد قابل پاسخ است. 2️⃣در فرض اول از فروض سه گانه در اصالة التخییر تکلیف فعلی کردن عبد ممکن است اما تنجز تکلیف در حق او ممکن نیست؛ زیرا منجز نه می تواند علم اجمالی او باشد و نه احتمال تکلیف؛ این دو وقتی می توانند منجِّز تکلیف باشند که منشأ تقصیر عبد باشند در حالی که در فرض اول چون احتیاط برای عبد ممکن نیست پس مخالفت احتمالی او منشأ تقصیر او نیست لذا تکلیف فعلی در حقّ او هیچ گاه منجَّز نخواهد شد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۵ 📅۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۰۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از میان اعمال شش گانه تجهیز میت دو عمل آن که عبارتند از تغسیل و نماز میت از اعمال تعبدی هستند و چهار عمل دیگر که عبارتند از توجیه المحتضر الی القبلة، تکفین، تحنیط، دفن میت از اعمال توصلی شمرده می شوند. 2️⃣در سقوط واجبات توصلیه صرف تحقق آنها در خارج اگر چه به وسیله مجنون یا صبی تحقق یابد یا عامل غیر انسانی آن را محقق کند کافی است زیرا به صرف تحقق موضوع این واجبات منعدم می شود و انعدام موضوع مساوی با انعدام تکلیف به واجبات توصلی است. 3️⃣عده ای از فقهاء معتقدند که اعمال عبادی صبی ممیز امر ندارد پس مصداق ماموربه نیست پس صحیح نیست و لذا نمی توان به آنها اکتفاء کرد بنابراین اگر صبی ممیز بر میت نماز گزارد وجوب نماز میت از سایر بالغین ساقط نمی شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۰۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصالة التخییر یک اصل عقلی است نه یک اصل عقلایی یا شرعی 2️⃣اصالة التخییر به قبح عقوبت عاجز بر می گردد که عاجز است از فعل موافقت قطعیه یا ترک مخالفت قطعیه یا عاجز از انتخاب و اختیار ترک مخالفت احتمالی 3️⃣فعل عبد در فرض نخست از فروض سه گانه اصالة التخییر نسبت به مخالفت احتمالیه فعل ارادی غیر اختیاری است و فعل ارادی غیر اختیاری متصف به حسن و قبح نمی شود و لذا نمی توان چنین عبدی را بر عدم ترک مخالفت احتمالیه عقوبت نمود چون اختیار ترک مخالفت احتمالیه بر او محالست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi