eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
671 دنبال‌کننده
122 عکس
62 ویدیو
6 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر همه دوستان اگر مطالب اين کانال مفيد هست برايم بنويسند و اگر هم فکر ميکنند که مطالب غير مفيد هست و فقط وقت انها راهدر ميدهد باز برايم نوشته و مرا رهنمايي کنند ممنون ميشوم
رضا رمضان نرگسی
📌 تفاوت معترضین امروز و معترضین سال 57 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی پاسخی اجمالی بر این شبهه که اگر اغتشا
❓ اشکال شده است: این استدلال کاملا درست و متین است اما تصور و اغتشاش گران امروز نیز، مثل مردم سال 57، مخالفت با است. یعنی معترضین امروز، به تصور اینکه قانون زیر پا گذاشته شده، به خیابان آمده اند. ❗️ در پاسخ می‌گوییم: اولا؛ بر فرض درست بودن این مدعا (و اینکه فکر می کنند امروز خلاف قانون اساسی رفتار می شود) این تفسیر آنان از قانون اساسی است که منجر می شود حکومت بر علیه شهروندان خودش جنایت کرده باشد. درحالی که بر اساس خود قانون اساسی، بر عهده شهروندان نیست. در سال 57، حکومت به صراحت با نصّ قانون اساسی (که در ادامه می‌آید) مخالفت داشت. درحالی که طبق تصور معترضین امروز، حکومت با تفسیر خودشان از قانون اساسی (نه نصّ آن) مخالفت دارد. پس این دو متفاوت هستند. ثانیا؛ اتفاقا آشوب گران چون اساس قانون اساسی را قبول ندارند مجبور به هستند و الا نهادهایی مثل و پیگیر اجرای قانون اساسی هستند و اگر اغتشاشگران به عمل نشدن طبق قانون اساسی اعتراض دارند، می توانند از اقدام کنند و اتفاقا بیشتر هم نتیجه خواهند گرفت. چیزهایی که درخواسته اغتشاش گران بر ضد قانون اساسی است عبارت اند از؛ 1. درخواست استان های غربی و شرقی یا اگر بتوانند آنها که متأسفانه توسط و شخص اقای هم دنبال شده است (این درخواست مخالف نص قانون اساسی است) 2. درخواست ابطال شورای نگهبان یا فرمایشی شدن آن که مخالف نص قانون اساسی است. 3. درخواست لغو یا فرمایشی شدن اصل که صراحتا با نص قانون اساسی در تضاد است. 🖋 پس نتیجتا می بینیم درخواست‌های اغتشاش گران امروز، در تضادّ صد درصدی با قانون اساسی موجود است درحالی که درخواست انقلابیون و مردم معترض سال 57 برای اجرای قانون اساسی آن زمان بود. @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
❓ اشکال شده است: این استدلال کاملا درست و متین است اما تصور #معترضین و اغتشاش گران امروز نیز، مثل م
📌 اصولی از قانون اساسی دوران پهلوی که توسط حکومت رضا و محمد رضا پهلوی زیر پا گذاشته شد؛ 🖋 اصل اول: مذهب رسمی ایران اسلام، و طریقه حقه جعفریه اثنی عشریه است. باید پادشاه ایران دارا و مروّج این مذهب باشد. اصل دوم: مجلس مقدس شورای ملی ... باید در هیچ عصری از اعصار، موادّ قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه اسلام ... نداشته باشد. ... در هر عصری از اعصار، هیئتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین ... پنج نفر از آنها را یا بیشتر به مقتضای عصر، اعضای مجلس شورای ملّی بالاتفاق یا به حکم قرعه تعیین نموده به سِمَت عضویت بشناسند تا ... هر یک از آن موادّ معنونه که مخالفت با قواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح و ردّ نمایند. ... این ماده تا زمان ظهور حضرت حجت عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تغییر پذیر نخواهد بود. اصل سوم: حدود مملکت ایران و ایالات و ولایات و بلوکات آن تغییر پذیر نیست مگر به موجب قانون (به موجب این اصل، هر نوع خود مختاری استان‌های ایران خلاف قانون خواهد بود) (مخالفت با هر نوع تجزیه ایران) اصل بیستم: عامّه مطبوعات غیر از کتب ضلال و مواد مضرّه به دین مبین، آزاد و ممیزی در آنها ممنوع است ... (مطبوعات صراحتا از درج کتب ضلال و موادّ مضره به دین مبین اسلام منع شده‌اند) اصل بیست و یکم: انجمن ها و اجتماعاتی که مولد فتنه دینی و دنیوی و مخلّ به نظم نباشند در تمام ملکت آزاد است ... (از انجمن ها و اجتماعاتی که مولد فتنه دینی و دنیوی و مخل به نظم باشند منع شده است.) اصل بیست و هفتم: بعد از آنکه تأکید می کند که قوای کشور به سه شعبه تجزیه می شود: در شرح شعبه دوم یعنی قضائیه می فرماید: «دویم: قوه قضائیه و حکمیه که عبارت است از تمیز حقوق و این قوه خصوص است به محاکم شرعیه در شرعیات و به محاکم عدلیه در عرفیات» اصل سی و نهم: هیچ پادشاهی بر تخت سلطنت نمی تواند جلوس کند مگر اینکه قبل از تاجگذاری در مجلس شورای ملی ... به قرار ذیل قسم یاد کند ... (لزوم قسم خوردن پادشاه در مجلس به قرآن به حفظ حدود مملکت و حقوق ملت، نگهبانی از قانونی اساسی مشروطیت ایران و به کار گیری تمام توان در ترویج مذهب جعفری اثنی عشری) اصل هفتاد و یکم: دیوان عدالت عظمی و محاکم عدلیه مرجع رسمی تظلمات عمومی هستند و قضاوت در امور شرعیه با عدول مجتهدین جامع الشرایط است. اصل هفتاد و سوم: تعیین شخص مدعی عموم با تصویب حاکم شرع در عهده پادشاه است. 📌 در نهایت وقتی در اصول الحاقی قانون اساسی از شرایط بازنگری و اصلاح قانون اساسی صحبت می کند، تأکید می شود که «این اصل شامل هیچ یک از اصول قانون اساسی و متمم آن که مربوط به دین مقدس اسلام و مذهب رسمی کشور که طریقه حقه جعفریه اثنی عشریه می باشد و احکام آن و یا مربوط به سلطنت مشروطه ایران است، نمی گردد و اصول مزبور إلی الأبد غیر قابل تغییر است.» @DrRamazan
📼 سه جلسه از دوره تاریخ معاصر با رویکرد جریان شناسی 🔸 برای دریافت تمام دوره به این آدرس مراجعه کنید: https://miqat.ir/edu_courses/class_plist/id/42 @historysvoic 👇🏻 فایلها در ادامه گذاشته می شود 👇🏻 @DrRamazan
🔰 شهيد صدر چگونه حقانيت حکومت و مقبوليت مردمي را جمع کرد؟ إن شاء الله بخش‌هایی از این مقاله رو برای استفاده عزیزان در کانال می گذاریم. @DrRamazan
تکامل تاریخی تمدنی ایران و غرب. استاد رمضان نرگسی۱۴۰۱۰۹۲۷.mp3
1.5M
📌 سیر تکاملی ، در تقابل با 🔹 ایران چه نقشی در تکامل تمدن الهی دارد؟ 🔸 قدرت در دوره‌های و 🔹 حربه‌های برای مقابله با قدرت مرجعت شیعه 🔸 ، نتیجه فشار بیش از حد بر حوزه‌های علمیه (تمدن الهی) است 🔹 شکوفایی تمدن الهی، دقیقا هم زمان با شروع نزول در تمدن غرب @DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
#تاریخ_معاصر با رویکرد #جریان_شناسی #دوره_پهلوی #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی جلسه اول @DrRamazan
⁉️ خیانتی به نام "صلح" بخش‌هایی از دوره با رویکرد 🔸 دلیل شکست ما در جنگ دوم ایران و روس چه بود؟ 🔸 چرا علماء و روحانیت، پس از جنگ دوم ایران و روس، با یک کناره‌گیری و سرخوردگی 100 ساله مواجه شدند؟ 🔸 عباس میرزا، چه خیانتی در جنگ ایران و روس داشت؟ 👇🏻 در پست بعدی، به این موضوع می‌پردازیم 👇🏻 @DrRamazan
⁉️ خیانتی به نام "صلح" 📼 بخش‌هایی از دوره " با رویکرد " 🎙 ❌ در جنگ دوم ایران و روس، متأسفانه سپاه ایران، جنگی که تقریبا برده بود را واگذار کرد! دلیل واگذاری جنگ و خیانت ، از این قرار بود که اساسا قاجارها، و حتی شخص ، برای جنگ دوم به هیچ وجه موافق نبودند؛ شکستی که سپاه ایران در جنگ اول از روس خورده بود، آن‌ها را نسبت به پیروزی در جنگ دوم، بسیار نا امید کرده بود. 🔸 برخلاف میل دربار و قاجارها، در جنگ دوم ایران و روس، علماء مردم را بسیج کردند و یک جمعیت فوق العاده‌ای مهیا شد. به طوری که عباس میرزا به بهانه نداشتن امكانات بخشي از نيروهاي مردمي را مرخص كرد. 🔹 بعد از اینکه جنگ شروع شد، سپاه ایران، مناطق زیادی تا نزديكي را گرفت، اما قاجارها و عباس میرزا، احساس کردند پیروزی در این جنگ، پیروزی علماء محسوب می‌شود نه پیروزی قاجار و به قول رسالۀ كلمه حق يراد به الباطل، پيروزي در اين جنگ باعث می‌شد تا زمينه انتقال حكومت از آل قاجار به ال طباطبا فراهم شود. این مسئله، منجر شد به یک و در نتیجه جنگی که ما عملاً برده بودیم را واگذار کردیم. ‼️ فقط یک نمونه از کارهای عباس میرزا در جنگ چنین است: در کتاب می‌گوید: عباس ميرزا ديد كه فرزندانش كه فرماندهي بخش سواره نظام را عهده دار بودند خصوص محمد ميرزا خيلي در خط مقدم است و ممكن است تير بخورد لذا به نوكرش گفت كه برو و به آرامي به او بگو كه در عقب نيروهايش مستقر شود اما نوکر عباس میرزا رفت ديد صحنه نبرد خيلي شديد است لذا پشت سواره نظام فریاد زد: عباس میرزا، محمد میرزا را صدا زده تا بیاید عقب. اين فرياد از طرف نوكر عباس ميرزا حمل بر فرمان عقب نشيني از طرف عباس ميرزا شد. ⬅️ البته بايد توجه داشت كه رضا قلي خان هدايت مورخ دربار است و بايد طوري بنويسد كه در بار ناراحت نشود! جالب اينجاست كه همو می‌نويسد كه وقتي اين اتفاق افتاد هيچ مسببّين امر را مواخذه نكرد و انها را مورد رحمت و بخشش خود قرار داد! در حالي كه معمولا در چنين فضايي بايد نوكر عباس ميرزا سخت مورد مواخذه قرار می‌گرفت. اين نشان می‌دهد كه اساسا برنامه يك برنامۀ از قبل طراحي شده براي عدم پيروزي در جنگ بوده است. محمد میرزا، فرمانده سواره نظام، در وسط معرکه مشغول جنگیدن بود. وقتی به او گفتند عقب نشینی کن، دشمن حمله کرد. آنقدر حمله شدید بود و عقب نشینی فراگیر بود که چندین کیلومتر این‌ها فرار کردند تا توانستند عقب نشینی کنند. از طرفی چون دستور عقب نشینی فقط برای سواره نظام صادر شده بود، پیاده نظام متحیر ماند. در نهایت پیاده نظام‌های بختیاری و مازندرانی اسیر شدند و تمام اسلحه‌ها و آذوقه‌های ما به دست روس‌ها افتاد. بعد این واقعه ديگر ايران نتوانست كمر راست كند و تماما جنگ مرتب بر عليه ايران رقم ميخورد تا به حدي كه دشمن تبريز را گرفت و ايران مجبور شد تن به به صلح خفت بار تركمن چاي بدهد. پس از صلح نیز، یک فضای ضد آخوندی راه افتاد و تبلیغات قاجار چنین بود که: دخالت آخوندها در باعث شد ما شکست بخوریم. آنقدر فضا را بر علیه روحانیت تیره و تار جلوه دادند که فرمانده این جریان، (پسر آیت الله بهبهانی و مرجع تقلید وقت)، ، از شدت ناراحتی در مسير بازگشت دق كرد. ایشان کسی بود که قبل از آنکه برود به جبهه، وقتی در حوض وضو می‌گرفت مردم تمام آب وضو را برای تبرّک می‌بردند اما بعد از برگشت، بر روی سر او خاک می ریختند. این، بخاطر فضای مسمومی بود که بر علیه روحانیت ساخته شده بود که: شما که نمی توانستید، چرا اصلا شروع کردید؟ این جریان موجب شد علماء حدود 100 سال دیگر در سیاست دخالت جدی نداشتند تا واقعه تنباکو که فتوای تاریخی را صادر کرد. @DrRamazan
موضوع: قرارداد 1919 🔰 فکر تحت الحمایگی ایران توسط انگلیسی‌ها چگونه شکل گرفت و به کجا رسید؟ 🔰 قرارداد 1919 وثوق الدوله (1298 شمسی) چه بود؟ 🔰 چگونه در این قرارداد، وثوق الدوله، منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داد؟ 🔰 عاقبت قرارداد 1919 چه شد؟ 👇🏻 در پست بعد، به بررسی پاسخ این سوالات به صورت اجمالی خواهیم پرداخت 👇🏻 @DrRamazan