eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5780865816790567250.mp3
24.3M
📚 | جلسه ۴۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۲ ✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که از مأیوس نشوید، ولی باید سه چیز را رعایت کنید. 🔸 باید بلد باشید کنید. 🔸 دعا کردن، آداب دارد. 🔸 موانع دعا در کار نباشد. 💠 از پیامبر (ص) سؤال کردند: چرا ما خدا را می‌خوانیم ولی خدا دعای ما را نمی‌کند در حالی که خداوند فرموده است مرا بخوانید تا شما را کنم. فرمودند: قلب‌های شما به واسطه ده ویژگی از بین رفته است: ۱. خدا را شناختید ولی او را نکردید. ۲. خواندید ولی به آن نکردید. ۳. ادعای مرا دارید ولی نسبت به اولاد من دارید. ۴. ادعای دشمنی با را دارید ولی در مسیر زندگیتان با او رفیق هستید. ۵. ادعا می‌کنید که را دوست دارید ولی برای رفتن به بهشت عمل نمی‌کنید. ۶. ادعا دارید که از می‌ترسید ولی سبک زندگیتان منتهی به جهنم است. ۷. با پرداختن به عیب‌های از عیب‌های خودتان باز مانده‌اید. ۸. ادعای بغض را دارید؛ ولی به دنبال آن و جمع کردن آن هستید. ٩. می‌گویید حق است ولی آماده مردن نیستید. 💠 حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند: وقتی چشمم را به هم می‌زنم نمی‌دانم می‌توانم بازش کنم یا نه. ۱۰. امواتتان را دفن می‌کنید؛ ولی از آن نمی‌گیرید. 👈 این ده مانع باعث می‌شود که دعا مستجاب نشود. ⭕️ می‌کردیم استجابت دعا کار آسانی است اما آسان نیست. سال‌ها طول می‌کشد تا این ده مورد را از بین ببریم. ولی وقتی از بین برود و یک «یا الله» بگویید اگر بخواهید کوه‌ها را جا به جا کنید می‌توانید. اگر کسی بگوید نمی‌شود یعنی در خدا کرده است و اگر در قدرت خدا شک کند یعنی شده است. 🔆 دست شخصی در جنگ قطع شد. دستش را نزد حضرت امیر (ع) برد. حضرت دستش را کنار کتفش گذاشتند و دعا خواندند و چسبید. از حضرت پرسید: چه خواندید؟ فرمودند: . گفت: واقعاً حمد این کار را می‌کند؟ دستش جدا شد. فرمودند: حبیبم فرموده است اگر کسی سوره را بر مرده خواند و مرده زنده شد نکند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 شرط پذیرش انفاق، کیفیت است نه کمیت 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۸ ✅ در لغت به معنای پوشیده بودن از دیدگان است. 🔸 مفهوم غیبت مقابل است نه در مقابل حضور، پس به کسی غائب می‌گویند که ظاهر نیست ولی ممکن است حاضر باشد. 👈 اگر ما می‌گوییم خدا غائب است به معنای این است که ظاهر نیست نه اینکه حاضر نیست بلکه در همه جا حضور دارد ولی برای دیدگان ما ظهور ندارد. 📌 در دوره غیبت، امام عصر (عج) از چشمان مردم غائب هستند. آن‌ها او را نمی‌بیینند ولی آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد. 🔹 مباحث بسیاری با غیبت گره می‌خورد که از جمله آن‌ها این است که از همه معصومین روایاتی در مورد غیبت امام زمان (ع) وجود دارد. وقتی همه به موضوعی اشاره می‌کنند نشان از اهمیت آن دارد. 🔆 به چند نمونه از این روایات اشاره می‌کنیم: 💠 پیامبر (ص) فرمودند: فرزندم مهدی نامش نام من است و کنیه‌اش کنیه من، در خلقت و شبیه‌ترین به من است که یک غیبت و حیرتی دارد. 💠 امام سجاد (ع) فرمودند: مردم زمان او (امام زمان) که معتقد به وی هستند و ظهور او هستند، از مردم تمام زمان‌ها بهترند؛ زیرا خداوند و فهمی به آن‌ها داده که غیبت در نظر آن‌ها حکم مشاهده را دارد! خداوند آن‌ها را در آن زمان مثل کسانی می‌داند که با شمشیر در رکاب پیامبر پیکار کرده‏‌اند، آن‌ها مخلصان حقیقی و راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان به خدا می‌خوانند. 💠 حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روایت می‌کند که امام جواد(ع) فرمودند: قائم ما همان مهدی است. کسی که باید در غیبتش او را کشند. 💠 امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: پسرم محمد، امام و بعد از من است. هر کس بمیرد و او را نشناسد به مرده است. برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک گردند، وقت‌گذاران در آن گویند. 📌 بحث بعدی این است که در روایات تأکید بر حتمی بودن غیبت است. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: بدانید، به خدا قسم امام شما سال‌های چندی از روزگارتان غائب خواهد شد. 🔆 آیا ما در دوران غیبت، می‌توانیم امام را ببینیم یا خیر؟ آیا امام ناپیداست یا ناشناس است؟ سؤالاتی است که در جلسات بعد به آن خواهیم پرداخت. ___________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۸، @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 خدا را نشناخت، مگر پیامبر (ص) و علی (ع) 🗓 فاطمیه دوم | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5796514461414066570.mp3
24.59M
📚 | جلسه ۴٣ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۳ ✅ حضرت زین‌العابدین (ع) در فراز دیگری از دعای مکارم الأخلاق از خداوند درخواست می‌کنند: «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي؛ و به خود آنچه از من فاسد و تباه گشته را اصلاح فرما.» 🔸 را با واژه «استصلاح» خواسته‌اند که معنای تدریج دارد. یعنی آنچه از من فاسد شده است را به تدریج اصلاح کن. یعنی با من کن. ❇️ در «مَا فَسَدَ مِنِّي» دو احتمال وجود دارد. احتمال اول درباره است. عمل به سبب یک سری از مسائل فاسد می‌شود: ✴️ برخی امور باعث عمل می‌شوند. [مائده / ۵] 📌 مهم‌ترینِ این دسته از امور و و آیات الهی است. ✴️ بعضی باعث می‌شوند. [بقره / ۲۶۴] ✴️ یک سری از امور باعث می‌شود. اگر این‌ها نباشند آن نیست مانند و بلوغ و و . ✴️ برخی دیگر اگر نباشد، عمل قبول نمی‌شود. مثل . [مائده / ۲۷] ✴️ بعضی علت فساد عمل است. بیشترین اموری که باعث فساد عمل می‌شود دو چیز است که یکی از آن‌ها عُجب است. 🔹 یعنی خود را بزرگ دیدن. عجب با کِبر تفاوت دارد. ، برتری دادن خود نسبت به دیگران است. یعنی شخص خودش را با دیگران مقایسه می‌کند و می‌گوید من بالاتر هستم؛ ولی عجب در خود شخص اتفاق می‌افتد. ✳️ عجب دو نوع منشأ دارد: 🔸 گاهی درونی است. مثلاً یک صفت کمالی در شخص وجود دارد. مانند علم و و . 🔸 گاهی اوقات منشأ بیرونی دارد. مثل و زیبایی. 💠 در همین دعای مکارم حضرت زین‌العابدین (ع) به خداوند عرضه می‌دارند: «لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا؛ مرا نزد بالا مبر مگر اینکه به همان اندازه نزد خودم پایین بیاوری و به من مده مگر اینکه مرا در نزد خودم خوار کنی.» 💠 در حدیث قدسی آمده است: خداوند به داود (ع) کرد، به گنه‌کاران بده و به مؤمنان راستین هشدار. داود (ع) عرض کرد: چگونه به گنه‌کاران بشارت بدهم و چطور به مؤمنین راستین هشدار بدهم؟ خداوند فرمود: به گنه‌کاران بشارت بده که من را می‌پذیرم ولی مؤمنین را کن و بگو به اعمالشان عجب نکنند؛ چون به کشیده می‌شوند. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: ، کسانی هستند که خودشان را مقصر می‌دانند. از اعمالی که انجام داده‌اند ترس دارند که مبادا خداوند اعمالشان را نپذیرد. وقتی کسی آن‌ها را مدح کند، می‌ترسند و می‌گویند: «أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنْ غَيْرِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ؛ من بهتر از این‌ها می‌دانم چه کسی هستم و خداوند بهتر از من می‌داند که من چه کسی هستم. خدایا، به خاطر این حرفی که در مورد من می‌زنند مرا مؤاخذه نکن و مرا بالاتر از آنچه که می‌کنند ببر و از آنچه که این‌ها نمی‌دانند بگذر» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 خدمت به بندگان 📖 سؤال مهم موسی (ع) از خداوند، که راه‌گشای ماست 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس @Fares_ir
🔴 مصاحبه اختصاصی روشنا با حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📣 هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد. 📕 تازه‌ترین شماره این نشریه، شامل مجموعه مقالات، گزارش، یادداشت،‌ گفتار و مصاحبه‌هایی در حوزه‌های ادیان، بهائیت، انجمن‌حجتیه، تصوف، مسیحیت‌تبشیری و فرقه‌‌های نوظهور است، و به تازه‌ترین و مهم‌ترین مسائل مربوط به جریان‌های فرقه‌ای و اقلیت‌های دینی می‌پردازد. 📝 گفتگوی ویژه این شماره با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی صورت گرفته، که با عنوان "کَنز مخفی" در باب عرفان و سبک زندگی عرفانی منتشر شده است. 📎 بزودی متن این مصاحبه در کانال و سایت فارِس بارگذاری خواهد شد. @Fares_ir
4_5803097903249492250.mp3
25.42M
📚 | جلسه ۴۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۴ 🔸 عرض کردیم باعث فاسد شدن عمل می‌شود. ✅ عجب سه مرتبه دارد: 1️⃣ از عمل خودش خوشش بیاید. 2️⃣ حالت شخص شدت پیدا می‌کند و به قدری از خودش خوشش می‌آید که نسبت به دیگران می‌کند. 3️⃣ رضایت از به قدری در شخص زیاد می‌شود که بر خدا می‌گذارد چراکه عمل کم او به نظرش آمده است. 🔆 عجب گاهی جنبه فردی دارد. ولی گاهی جنبه اجتماعی پیدا می‌کند. یعنی شخص نیست که خودش را بزرگ می‌بیند؛ بلکه است که خودش را بزرگ می‌بیند. این عجب منشأ می‌شود. ⭕️ طبق سوره مائده آیه ۱۸ و سوره بقره آیات ۸۰ و ۱۱۱ بزرگترین عجب کنندگان دو امت و هستند. خودبزرگ‌بینی داشتند که منشأ این همه نسبت به دیگران شد. 💢 تردیدی نیست که عالی‌ترین مراتب برای است ولی آنچه جای تردید دارد این است که چه کسی گفته است ما شیعه هستیم. ما شیعه نیستیم بلکه هم نیستیم. چون محب امیرالمؤمنین (ع) ۱۰ خصلت دارد. یکی از آن‌ها است. اگر همین یک علامت لازم باشد، ما آن را هم نداریم. کجای زندگی ما شبیه علی (ع) است؟ مگر می‌شود بدون شباهت علاقه‌مند بود؟ 💠 حضرت صادق (ع) فرمودند: روزی برای موسی کلیم الله تجسم پیدا کرد. موسی به او فرمود: کدام است که اگر انسان آن را انجام دهد تو بر او چیره می‌شوی؟ شیطان گفت: وقتی که انسان عجب پیدا کند و عملش را زیاد می‌بیند و گناهش به نظرش نمی‌آید. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 گرسنه و سیر در کنار هم ؟! 📖 چرا امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند من نگران تو هستم؟ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲٩ ✅ وقتی به روایات این باب مراجعه می‌کنیم به دو بخش کوتاه معروف به صغری و طولانی معروف به کبری تقسیم شده است. 📌 در دوره خواص با امام مرتبط بودند. اما امام در دوره ، مرتبطین امام همواره سی نفر از خواص کارگزاران هستند که حضرت خضر به عنوان بزرگ آن‌هاست. 💠 امام صادق(ع) فرمودند: قائم(عج) دو غیبت دارد یکی کوتاه و دیگری بلند، در اولی جز خاص کسی جای او را نمی‌داند و در دیگری تنها خادمین محرم او جای او را می‌دانند. ✅ کیفیت غیبت چگونه است؟ اینکه ما می گوییم ظاهر نیست به چه معنی است؟ 🔸 بعضی می‌گویند امام ظاهر نیست یعنی ایشان در میان ما زندگی نمی‌کنند و در جای دیگری هستند. مانند حضرت عیسی(ع) که سوره نساء آیات ۱۵۷ و ۱۵۸ به این مسئله اشاره دارد. البته هیچ روایتی نداریم که درباره امام عصر (ع) این معنا را تأیید کند. 🔸 نظر دیگر این است که امام (ع) در بین مردم زندگی می‌کنند ولی ندارند که به دو نوع است. اول اینکه کسی ایشان را نمی‌بیند(ناپیدایی)، نظریه دیگر این است که کسی ایشان را نمی‌شناسد(ناشناسی). 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: مردم امام خویش را گم می‏کنند، آن امام در موسم حضور می‏‌یابد و را می‏بیند، ولی مردم او را نمی‏بینند. 📌 در دعای نیز می‌خوانیم «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری». 🔸 دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که امام در بین ما زندگی می‌کنند اما ما ایشان را نمی‌شناسیم. 👈 داستان حضرت یوسف نظیر این مسئله است و امام صادق (ع) این مسئله را در ضمن داستان حضرت یوسف بیان می‌کنند. 🔸 نظر سومی هم وجود دارد که امام به تناسب و فراخور اوضاع گاهی ناپیدا و گاهی ناشناس هستند. 📚 آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب ده پرسش می‌فرماید: «اگرچه و صحت و فایده غیبت، به هریک از دو نحو (غایب‌شدن جسم و ناشناس‌بودن) حاصل می‌شود و این جهات که امر امام (ع) مخفی باشد و کسی او را نشناسد، یا نتواند متعرض ایشان گردد و سایر هدف‎ها و مقاصدی که در غیبت آن حضرت است، در هر دو حال، حاصل است؛ اما از جمع بین روایات و حکایات افراد به خدمت آن حضرت و استفاده تفسیر بعضی از آنها از برخی دیگر، دانسته می‌شود که غیبت آن حضرت به هر دو شکل (ناپیداشدن و ناشناس‌بودن) وقوع دارد.» ___________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲٩، @Fares_ir
4_5816906691257567547.mp3
22.06M
📚 | جلسه ۴۵ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۵ ✅ یکی از اموری که باعث می‌شود فاسد شود مسئله است. 🔸 عجب به کمالات و عبادات از ، بدتر است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: گناهی که باعث ناراحتی تو شود بهتر است از کار خوبی که باعث عجب تو گردد. ⚠️ چه کنیم که دچار عجب نشویم؟ 1️⃣ پیشینه خود را به یاد بیاوریم. 👈 ما را به پیشینه دعوت می‌کنند و می‌گویند یادتان باشد از کجا و چطور آمده‌اید. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: برای فرزندان آدم چه اتفاقی می‌افتد که فخرفروشی می‌کند و عجب پیدا می‌کند؟ در حالی که او در اول ولادتش از یک قطره‌ای به وجود آمده که است، وقتی هم از می‌رود به مردار تبدیل می‌شود. نمی‌تواند برای خودش به دست بیاورد و را از خودش دور کند. 2️⃣ خواندن برخی از است. 👈 دعاهایی که مدح و ثنای حضرت حق و بیان خدا و عجز است. 💠 حضرت سیدالشهداء (ع) در دعای به خداوند عرضه می‌دارند: «راه‌ها با تمام وسعتشان برای من تنگ است ولی تو پناه من هستی. زمین با همه گستردگی‌اش برای من کوچک است اما تو پناه من هستی. اگر تو نبود من از هلاک‌شدگان بودم. اگر پوشش تو نبود من الآن به فضاحت کشیده شده بودم. ای خدایی که برایت شُکر من کم است ولی تو مرا محروم نمی‌کنی. گناه من زیاد است اما مرا رسوا نمی‌کنی. در دوران کوچکی، تو حافظ من بودی. در دوران بزرگسالی، روزی من به دست تو است. 🔸 سپس عرضه می‌دارند: «إِلَهِي وَ مَوْلَايَ أَنْتَ الَّذِي مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِي أَحْسَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَجْمَلْتَ أَنْتَ الَّذِي أَكْمَلْتَ...» 🔸 و در معرفی خود در پیشگاه الهی عرض می‌کنند: «فَهَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ يَا سَيِّدِي خَاضِعاً ذَلِيلًا حَصِيراً حَقِيراً لَا ذُو بَرَاءَةٍ فَأَعْتَذِرَ وَ لَا ذُو قُوَّةٍ فَأَنْتَصِرَ؛ آقای من، این بنده که در مقابل توست، منم؛ من هیچ حجتی ندارم که بخواهم با آن از تو عذرخواهی کنم و هیچ قدرتی ندارم که بخواهم با تو بجنگم.» 3️⃣ اقرار به کوتاهی خود نسبت به خداوند. 💠 امام کاظم (ع) به فضل‌بن‌یونس فرمودند: به پروردگار بگو: خدایا، مرا از کوتاهی درباره خودت خارج نکن. او سؤال کرد: این چه معنایی دارد؟ حضرت فرمودند: هر عبادی که برای خدا انجام دادی، خودت را در آن عمل مقصر بدان. چون همه در اعمالشان، بین خود و خداوند مقصرند و نمی‌توانند حق خداوند را ادا کنند مگر اینکه خدا کرده باشد که او را در کوتاهی عمل کرده باشد. ⭕️ عابدی از بنی اسرائیل ۳۰۰ سال خدا را کرده بود. در کنار عبادت‌گاهش درخت اناری بود که گاهی از آن استفاده می‌کرد. در مکاشفه را دید. وقتی پرونده‌اش را ارائه دادند خداوند ‌فرمود: او را به و من به بفرستید. گفت: من ۳۰۰ سال عبادت دارم، باز هم می‌گویید به فضل و رحمت؟ خداوند فرمود: مرا به این بنده نشان بدهید. به او گفتند: این ۳۰۰ سال عبادت معادل یک اناری بود که خوردی. بقیه انارهایی که خوردی چه می‌شود؟ ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۵ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir