🔷 مجموعه پیش نشستهای علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان
👈 نشست نهم:
«نقش انتخاب و تقدیر در تماشایی شدن قصه های قرآن»
با حضور: دکتر #حمید_تلخابی
زمان: شنبه 26 آبان ماه
ساعت 16
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 3️⃣7️⃣
📌حکم فعل هنری، از استحباب، آغاز و به وجوب میرسد.
🎙آیتالله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله)
🔵سال ۱۳۹۴، راز مکنون و ناگفته آیتالله علیدوست برملا شد!
فقیه نواندیش و سنتی پایهای که سالها بود هنر را به خودی خود، امر نیک و مرغوب میدانست، در همایش اول فقه هنر، از استحباب و وجوب فعل هنری سخن گفت و اینکه حکم هنر، از استحباب آغاز میشود.
🕋قرآن، یک هنر مجسم است اخلاق اهلبیت، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نیز هنر است.
🟢دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای خمسه عشر، از نظر نثر فاخر و محتوای فخیم، یک هنر و اثر هنری هستند.
✅ازاینرو، این اثرها پدیدههایی «مِنَ الاسلام» اما «للانسان» هستند.
⛔️البته اگر بخواهیم تعریف اول هنر را به پدیدههای غیرمتعارف و فاسد اختصاص دهیم، ممکن است به مرز حرمت هم برسد.
🕋ما از پیامبر (ص) و امیر المومنین، امام رضا و امام صادق (علیهمالسلام) روایات بسیاری داریم با این مضمون که «إن الله تعالی جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»: خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد. همچنین دوست دارد که اثر نعمتهای خود را در مردم مشاهده نماید.
👈از «یحبّ» در این حدیث، استحباب فعل هنری برداشت میشود و اگر کسی در باب استحباب آن مناقشه کند، نادرست است. کف فعل هنری از استحباب شروع میشود.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13808
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌تصویر واقعه عاشورا به مثابه یک سوگ یا پدیده ای تراژیک.
🖋مهدی داودآبادی فراهانی
چکیده:
🟢این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده نموده و با تفاوت گذاشتن بین مفهوم تراژدی و امر تراژیک، بر آن است تا از فاجعه کربلا خوانشی تراژیک ارائه نماید.
☑️ از این رو به هدف معنا بخشیدن به این حوزه خاص از تجربه اجتماعی با چشماندازی تراژیک به واقعه عاشورا نگریسته و در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی بر آمده است:
تلقی ماجرای کربلا به مثابه امرتراژیک چه تفاوتی با سوگانگاری این واقعه دارد❓
⛔️ بر اساس یافتههای پژوهش، سوگ-انگاری واقعه کربلا نمیتواند حقیقت راستین این رویداد عظیم را متجلی ساخته، آن را به عنوان فرهنگی پویا به جهان بشناساند.
✅ در حالیکه مولفههای «امرتراژیک»، چون آگاهی، ضرورت و حتمیت، رنج وجودی، ابتلا و مرگ والا به خوبی در واقعه عاشورا قابل تحلیل هستند.
💠 این مولفهها باعث شده تا درک وجوه تراژیک این رخداد عظیم، از طریق مشارکت در آیین سوگواری، دارای تاثیر تراژیک بوده، به تحقق «امر والا» بینجامد.
از این رو همواره رخداد عظیم کربلا دارای پویایی و شورآفرینی بوده، الهام بخش قیام و خیزش اجتماعی است و در دل آن سرزندگی و طراوت نفوس نهفته است. این وجوه با حالت منفعلانه سوگ ناسازگارند.
📚 (این مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر نیز به چاپ رسیده است)
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705671.html
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشستهای علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان
👈 نشست سیزدهم: «نسبت اسلام و هنر اسلامی در اندیشه سید حسین نصر»
ارائه: دکتر محمدجواد سعیدی زاده
⏰ زمان: یکشنبه، ۴ آذر، ساعت ۱۴
🏢 قم، بلوار بسیج، بین کوچه ۲۰ و ۲۲، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ششم، سالن جلسات.
📶 پخش آنلاین:
aparat.com/itaihe.ac.ir/liv
چه کنیم که امامان هنگام زیارت به ما توجه کنند❓
علامه طباطبایی فرمود:
🕋«در راه زیارت بگویید بحق فاطمه، بحق فاطمه ....»
📚ز مهر افروخته، علی تهرانی، ص ۱۹۷
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣7️⃣
📌لعب به معنای بیهودگی و بیخاصیت بودن نیست!
🎙دکتر محمود حکمتنیا (معاون سابق مالکیت فکری وزیر دادگستری)
❇️ با آن مقداری من گشتم، باید گفت بیشتر فقها بر روی لهو بحث کردهاند نه لعب.
🟣بسیاری از آیات و روایات نیز درصدد بیان احکام اخلاقی یا فقهی یا حقوقی نیستند؛ بلکه در حقیقت نوع نگرش به دنیا را بیان میکنند؛
⛔️لذا از این ادله اگر نتوانیم حکم لعب را استفاده بکنیم، به نظر میرسد دلیلی بر حرمت یا عدم رجحان آن وجود نداشته باشد.
✅ علاوه بر اینکه برای لعب، پیامدهای و انگیزههای بسیار مثبتی نیز در جامعه میتوان تصور کرد.
🔶 لعب بیشتر به همان معنایی که انسان را سرگرم میکند و موجب تفریح و استراحت میشود، مدنظر قرار میگیرد؛
اما وقتی لعب را با لهو مقایسه میکنیم وجه تاثیرش در امر دیگر، موردنظر است.
🟢البته ممکن است این تفریح و سرگرمی، حتی به لحاظ روانشناختی و برای انبساط خاطر یا برای کارهای دیگری که بعد میخواهد انجام بدهد مؤثر باشد؛
💢 لذا لعب، به معنای بیخاصیت بودن و بیهوده بودنِ عمل نیست.
🕋 واژه لعب در بعضی موارد که در قرآن هم به آن اشاره شده است، خودش موضوع حکم نیست؛ برخلاف لهو که موضوع حکم قرار گرفته است؛ مثل آلات لهو که خودشان، حکم مستقلی دارند.
🔵در مفاهیم حقوقی و اخلاقی، حکم به لحاظ انگیزه افراد یا به لحاظ آثاری که مترتب میشود متفاوت میگردد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13916
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
از مهمترین دلایل عصمت امام علم او به باطن و حقایق گناه است.
🕋...امام می داند گناه چه عواقبی دارد پس گناه نمیکند.
📗مقامات اولیاء سید مجتبی حسینی، ج ۱، ص ۲۹۳
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مناظره حجت الاسلام رنجبریان با محمد تقی اکبرنژاد.
☑️ پاسخ به شبهه انجمن حجتیه.
⭕️ بررسی روایات «هر پرچم قیامی قبل از قیام قائم بلند شود، صاحبش طاغوت است»
🔵نظر آیت الله خویی درباره این روایات.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🔹🔷«ملاک موسیقی حلال و حرام»
⁉️ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
✅ آیت الله العظمی خامنهای: موسیقی که به نظر عرف، موسیقی لهوی مضلّ عن سبیلالله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود و فرقی نمیکند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیرکلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی اینگونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.
#مقالات_هنری
📌حکم شرعیِ «استفاده از کلاهگیس» برای هنرپیشگان زن در هنرهای نمایشی
🖋محمد عشایری منفرد
چکیده:
🧕یکی از لوازم نقشآفرینیِ زنان در هنرهای نمایشی، این است که چهره آنها به اقتضای فیلمنامه با گریمهای مختلفی به نمایش درآید.
⛔️هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، ایدئولوژیک و... بهصورت یک بازدارندة درونی و الزامهای اجتماعی یا حکومتی بهعنوان یک بازدارندة بیرونی، ممکن است هنرمندان را وادار به رعایت بایستههایی بکند.
🧕 یکی از این عوامل، احکام شرعی مربوط به حجاب است.
باوجود چنین عاملی، بهطور خاص درباره پوشیدن کلاهگیس بهجای روسری یا دیگر سرپوشهای شرعی این پرسش بوجود میآید که حکم شرعیِ پوشاندن موهای طبیعی زن بهوسیلة کلاهگیس چیست⁉️
🟢این تحقیق برای رسیدگی به این پرسش با روشهای فقهی، این فرضیه را بررسی میکند که کلاهگیس اگر عرفاً مصداق زینت باشد یا با شباهت زیاد به موی طبیعی موجب بازنمایی مویِ طبیعی خود زن باشد، نباید در هنرهای نمایشی مورداستفاده قرار بگیرد.
🔷 این مقاله در کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704298.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#ام_ابیها
🕋یکی از دلایلی که به حضرت زهرا کنیه «ام ابیها» داده شده این است که چون خداوند متعال زنان پیامبر را با کنیه «ام المؤمنین» گرامی داشته ممکن بود به ذهن آنان خطور کند که مهمترین زنان روی زمین هستند و حتی از پاره تن پیامبر برترند؛
🕋از این رو پیامبر اکرم ، او را «ام ابیها» خطاب کرده تا از این وسوسه و خطورات ذهنی جلوگیری کند؛
👈یعنی ای زنان پیامبر اگر شما مادر مؤمنان هستید، فاطمه مادر پیامبر ، مادر رسول خدا و مادر پدرش است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 5️⃣7️⃣
📌آیا «اضلال» در هنر، قابل تصویر است❓
🎙حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدعلی ایازی.
❇️موضوعات احکام، دو نوع هستند:
1️⃣موضوعات مخترعه، مانند وضو؛
2️⃣موضوعات عرفی مانند بیع و اجاره و وکالت.
باتوجهبه اینکه اضلال، یک موضوع عرفی است، طبیعتاً برای فهم معنای آن، باید به عرف مراجعه کرد، آن هم عرف متخصص و کارشناس.
🛑نکته دیگر اینکه اضلال، به معنای گمراهکردن، اولاً مقولهای تشکیکی است و ممکن است برای برخی، موجب گمراهی باشد و برای برخی دیگر نباشد.
*️⃣ ثانیاً: مراد از اضلال، گمراهی دائمی است؛ یعنی گمراهی که برطرف نمیشود نه اینکه بدواً ایجاد شده و پس از آن نیز مرتفع گردد.
🟣 تفاوت اضلال در کتاب با اضلال در هنر:
در کتاب، شما حرف و سخن را میبینید و در ذهن شما، به تصور و تصدیق مسئله منجر میشود؛ ولی هنر اینطور نیست. هنر به احساسات و عاطفههای شما متصل میشود.
🟠وقتی بحث اضلال را مطرح میکنیم در واقع بحث عقیده را داریم مطرح میکنیم؛ یعنی عقدالقلب ایجاد میشود؛ اما در هنر عقدالقلب ایجاد نمیشود. در هنر، ممکن است یک میل به مسئله ایجاد شود ولی عقیده ایجاد نمیشود، ایمان درست نمیشود.
⛔️امروزه شکاف مهمی بین نظراتی که هنرمندان دارند با اشکالاتی که فقها یا نمایندگان فقها میکنند ایجاد شده و موجب شده آنها حرف اینها را نفهمند و اینها هم حرف آنها را نفهمند، درحالیکه اگر گفتگوها بر اساس استدلال منطقی باشد، یک زبان مشترک ایجاد میشود و آنها را قانع میکند.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13940
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢امام باقر علیه السّلام فرمودند:
«... ولقد کانت - علیها السلام - مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکة ... ؛
⚫️ اطاعت از فاطمه علیها السلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است.
📚دلائل الامامة، ص ۲۸ .
🕋شهادت ام ابیها حضرت #فاطمة_الزهراء سلام الله علیها را محضر نورانی فرزندشان، صاحب الزمان ارواحنافداه، تسلیت عرض میکنیم🕋
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🎨 بازیابی درختان خشک شده شهر شیراز
و هنرنمایی دانشجویان رشته هنر
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
✅ پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میکند
🌀 مدیریت اطلاعات در فقه هنر
⏹همراه با رونمایی از پایگاه فقه هنر
🎙 ارائهدهنده:
👤آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🎙 دبیر علمی:
👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
📆 زمان: یکشنبه 18 آذر 1403
⏰ ساعت: 10 تا 12
⏹ مکان: پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه2، تالار امام حسین(ع)
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/ssH1b
🔗 لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی:
🌐events.isca.ac.ir/sama/1387
🔘 مهلت ثبت نام: یکشنبه 18 آذر | ساعت 10
☎️ پیشتیبانی دریافت گواهی: 02531156868
🔘 کانال پشتیبانی و آموزش دریافت گواهی:
https://eitaa.com/events_isca
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
#مجله_الکترونیکی 6️⃣7️⃣
📌قصهخوانی و آوازخوانی، توسط یهود ترویج میشده است!
🎙حجتالاسلام علیاکبر صافیاصفهانی
(مدیر مرکز تخصصی علامه مجلسی)
✳️ دو هنر مهمی که در زمان شارع وجود داشتهاند اساساً برای گمراهی افراد و دوری ایشان از دین اسلام، ترویج میشده اند؛ لذا ادله حرمت هنر نیز باید با توجه به این پیشینه تحلیل شود:
1️⃣هنر نقالی و قصهخوانی؛
2️⃣و هنر آوازخوانی
⛔️ دو هنری که در آن مقطع وجود داشتند، رویکرد تهاجم علیه حقیقت و واقعیت داشته و توسط سلبریتیهایی دنبال میشده است که رؤیای انحراف افکار و قلوب مردم از شنیدن و پرداختن به سخن حق و صواب را در سر میپروراندهاند
🕍یا به گمان من، از سوی یهود فتنهگر آن روزگار یا جاهلیت مکه اجیر شده بودند که نگذارند مردم مجذوب و شیفته زیبایی و طنازی قرآن شوند.
⛔️قطعاً مطلق هنر را نمیتوان مصداق اضلال دانست؛ زیرا هر هنری و در هر موقعیتی، چنین نقشی را ایفا نمیکند.
🟢پس هر هنری که هنر واقعی و هنر بماهو هنر بوده و مایه شادی و تفریح و نشاط است، نمیتواند مایه اضلال و مورد نکوهش باشد؛
🟣بلکه هنری، مایه اضلال و مورد تحریم و تخطئة فقیهان و مفسران است که تهاجم فرهنگی بر علیه ارزشها و حقیقتها و نقشه راه الهی داشته باشد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13944
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
💢در فرهنگ غربی اگر زن بخواهد در جامعه نفوذ پیدا کند شخصیت پیدا کند حتما باید از جذابیتهای جنسی خودش چیزی را ارائه دهد.
👩🏼🦱حتی در مجالس رسمی، نوع پوشش زن باید طوری باشد که برای مرد چشم نواز باشد.
🚫به نظر من بزرگترین ضربه بزرگترین اهانت بزرگترین حق کشی که در زمینه مسئله زن انجام گرفته همین است.
🟢بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌اختصاص وجوهات شرعی جهت تولید و ترویج محتوای مذهبی و دینی در آثار هنری، رسانهای و سینمایی
🖋 علی نهاوندی (استاد سطوح عالی حوزه، سطح 4 و دکترای فلسفه اسلامی)
چکیده:
🟣منظور از وجوهات شرعی، خُمس و زکاتی است که شارع مقدس منابع و مقدار آن را بنابر مصلحتهایی وضع نموده است.
در این تحقیق سخن در آن است که آیا میتوان خمس و زکات را در تولید آثار هنری، رسانهای و سینمایی که محتوای دینی دارند، استفاده نمود❓
❇️ پژوهش حاضر با روش تحلیلی-اجتهادی تلاش میکند به این سؤال، پاسخ فقهی دهد که آثار هنری، رسانهای و سینماییِ دارای محتوای دینی، میتواند در زمرة یکی از مصارف مشخصۀ وجوهات شرعی قرار گیرند.
💰 در بحث زکات عنوان «سبیلُ الله» عنوان عامی است که برخی از فقها، منظور از آن را جهاد و تجهیز نیروی نظامی دانستهاند؛ و برخی دیگر، عامبودنِ آن را درنظر گرفته و هر امری را که سبب تبلیغ و ترویج دین، تعظیم شعایر الهی و مصالح و منافع عام مسلمانان در آن وجود داشته، «مجاز» در مصرف میدانند.
💶 البته ازآنجاییکه خمس اختصاص به منصب نبوت و امامت دارد، در زمان غیبت، فقیه جامعُالشرایط باید مجوّز مصرف و میزان آن در آثار سینمایی را صادر کند.
چهبسا فقیه حاکم، اولویتهای دیگری برای مصارف خمس و زکات درنظر گرفته باشد و آن اولویت بر آثار سینمایی و هنری، تقدم داشته باشد.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704303.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋 إنّٰا أَعْطَيْنٰاكَ اَلْكَوْثَرَ"
"كوثر" به معناى خير كثير است .
🔰مفسرين در تفسير كوثر قریب به 26 قول بیان کرده اند:
نهرى است در بهشت. - حوض خاص رسول خدا (ص) در بهشت - اولاد رسول خدا (ص) است. و ....
🟢اينكه در آخر سوره فرمود: " إِنَّ شٰانِئَكَ هُوَ اَلْأَبْتَرُ "
چنين به دست مىآيد كه منظور از كوثر، تنها و تنها كثرت ذريهاى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته، و بركتى است كه در نسل آن جناب قرار داده،
🔴و روايات هم بسيار زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسى نازل شده كه رسول خدا (ص) را به اجاق كورى زخم زبان زد و اين زخم زبان هنگامى بود كه قاسم و عبد اللّٰه دو فرزندان رسول خدا (ص) از دنيا رفتند،
🔵و اين آیه يكى از خبرهاى غيبى قرآن كريم است،
🔶چون همانطور كه مىبينيم خداى تعالى بعد از درگذشت آن حضرت بركتى در نسل آن جناب قرار داد، به طورى كه در همه عالم هيچ نسلى معادل آن ديده نمىشود، آن هم با آن همه بلاها كه بر سر ذريه آن جناب آوردند و گروه گروه از ايشان را كشتند.
📗تفسیر المیزان (ترجمه) طباطبایی، محمد حسین ، جلد 20 ، صفحه 637
🕋خجسته میلاد حضرت #فاطمه_زهراء سلام الله علیها مبارک.🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 7️⃣7️⃣
📌در هنر، صدق و کذب معنا ندارد!
🎙مهدی شریعتی تبار (مدیر گروه فقه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی)
کذب، دو معنا دارد:
1️⃣ عدم مطابقت با واقع خارجی،
2️⃣ عدم مطابق با مافیالضمیر گوینده.
🎞در مسئله هنر باید توجه داشت که مبنای هنر، تخیل و برانگیختن خیال و احساسات هست؛ لذا در هنر مبالغه صورت میگیرد و مجاز وجود دارد.
🔴اغراق و مبالغهگویی، از ویژگیهای هنر و کارهای هنری است. باتوجهبه این نکته، به نظر من، در هنر، کذب و دروغ راه ندارد.
➕ اضافهکردن یک چیز به قصه، گاهی به صورتی است که واقعیت را تغییر میدهد و موجب تحریف در تاریخ و اذهان مردم میشود، این کار قطعاً باطل است.
📺 اما اگر اضافهکردن برخی امور به داستان، به جهت تحقق درام و هنری شدن قصه و بالابردن تأثیرگذاری آن در مخاطبین باشد، دراینجا کذب محقق نمیشود، اگرچه ممکن است از جهت دیگری مثل ترویج باطل، حرام باشد.
💠 در ادبیات فارسی هم از این موارد بسیار داریم:
🐎ز سمّ ستوران در آن پهندشت
🐎زمین شد شش و آسمان گشت هشت
🔵این بیت فردوسی، به لحاظ نمایشی و درام، خیلی والاست؛ ... در اینجا روشن است که این، درام است نه کذب.
⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13948
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🏢یک نمای زیبا از #هنر_معماری ایرانی - اسلامی🏢
❇️با داشتن چنین هنری، نیاز به ترویج معماری های رومی و ... نداریم.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh