فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید پیروز میدان غزه کیست؟
پاسخ را در کلمات این نوجوان فلسطینی بجویید:
🔷️ رابطه ما را با عالم قطع كردهاند اما نمىتوانند رابطه ما را با ربالعالمين قطع كنند.
گرچه خسته و در تنگنا هستیم اما امیدمان به خداست!
خدایا زمین را زیر پاهای یهود بلرزان و
ما را بر یهود پیروز کن!
#جبهه_واحد
✅ #اخبار_جبهه_مقاومت
👇👇
🆔️ @akhbarmoghavamat
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«مرگ سرشار» شاخصی متفاوت در ارزیابی تمدنها
چارلز تیلور در مقدمه کتاب «عصر سکولار» به مفهوم «سیری و سرشاری» (fullness) اشاره میکند و آن را در صورتبندی عصر سکولار در غرب عاملی هدایتگر و بلکه مهمترین غایت تلقی میکند. انسان جدید با عبور از دین در تاریخ غرب، در پی رسیدن به آنات سرشاری و سیری از زندگی دنیویِ اینجایی و اکنونی است و اساسا فلسفۀ زندگی نیز در این جهان چیزی جز سرشارشدگی از لذتهای مادّیِ در اوج نیست (فرهنگ enjoy it). امتلاء و سرخوشیهای ازحدّ گذشتۀ انسان مدرن گاه در حس سرخوشیِ خودخداپنداری، گاه با زیادهرویهای بیحدّ جنسی، و گاهی در خودفراموشیها (forgetfulness) و حس بیمعنایی، و گاهی هم با نوعی از خشونتهای شورانگیز یا بیرحمیهای بیحساب رخ مینماید. این گونه از سرشاریهای اینجایی و اکنونی برآمده از پوچی و نبود معناست همانطور که خودهمین سیریها و سرشاریها هم منتهی به سطحی عمیق از بیمعنایی و حس تهیبودگی میشود.
تیلور به گونهای دیگر از سرشاری (سرشاری متافیزیکی) هم در ادبیات و فرهنگ دینی اشاره میکند. جنس سرشاری در ادبیات دینی (و مسیحی در تعبیر ایشان) در کامجوییهای سرشار از دنیا نیست، بلکه در سرشارشدگیِ حاصل از خودگذشتگی و فداکاری، و نیز سرشاری حاصل از سرسپردگی به خدا است. در این منظر، نسبتی هست بین خود و خدا، و رابطه ای هست بین فیض الهی و جوشش انسانی.
حال، اینکه تیلور این بحث را به کجا میبرد بماند، لیکن از منظر فلسفی ـ الهیاتی و همین طور از نگاه تاریخی و تمدنی و در تضاد بین اسلام و غرب، با دو نوع تمدن و با دو فلسفه زندگی و اکنون در دو نقطه جوشِ تاریخی قرار داریم: تمدنی سکولار که سرشاریهای سیریناپذیرش را در اوج دنیاگرایی و خشم و نفرت حاصل از آن پی میگیرد، و تمدنی اسلامی که در اوج مقاومت و صبوری، سرشاریهای حاصل از سرسپردگی به خدا را پیش میبرد. در تمدن سکولار، مرگ، پایانی هولناک برای سرشاریهای مادی و دنیوی است (در این نگاه مقولۀ «مرگ» نمیتواند اخلاقی باشد) و در تمدن اسلامی مرگ و شهادت (به مثابه احدی الحسنیین) تصمیمی است اخلاقی برای سرشاریهای مستانه و ابدی از یک سو، و برای بقای ارزشهای انسانی در همین دنیا از سوی دیگر. البته برندۀ معرکه هم کسی خواهد بود که از چنین مرگی نمیهراسد و زندگی واقعی را در عنصر «عزت» (و نه صرفا کرامت) و نه «لذت» پی میگیرد: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین» (مرگ در زندگی ذلتبار، و زندگی در مرگ عزتمندانه).
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
جنبش عدم تعهد سایبری فرصتی برای توسعه سکوهای بین المللی
عزیز نجف پور آقابیگلو
حاکمیت سایبری جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی و حفظ استقلال کشور تابحال دو سیاست اصلی در پیش گرفته است: اول: توسعه سکوهای داخلی با کیفیت مناسب و هزینه خدمات پایین تر دوم- قانونمند کردن حضور سکوهای خارجی در کشور و اجازه فعالیت آنها در صورت تامین الزامات مقرراتی کشور
در سیاست اول اقدامات خوبی توسط دولت و بخش خصوصی انجام پذیرفته و امروز شاهد توسعه سکوهای داخلی با کیفیت مناسب هستیم که فارغ از فضاسازی های رسانه ای، مورد اقبال توده مردم قرار گرفته و روند کاربری آنها مدام در حال توسعه است و این روند را آمارها تایید میکنند و البته چالشهای متعددی هم دارند که به مرور برطرف خواهند کرد. جریان #استعمار_مجازی در برابر این سیاست چند اقدام مقابله ای انجام داده است: تشکیک در محرمانه¬گی اطلاعات در سکوهای داخلی و عدم رعایت حریم خصوصی موسوم به #تیک_سوم و تبلیغ در باب پایین بودن کیفیت این سکوها در ارائه خدمات به مردم و ...
در سیاست دوم سکوهای پرچالش خارجی ای چون اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ و فیس بوک و ... ، هنوز حاضر به پذیرش و اعمال مقررات کشور نشده اند و جمهوری اسلامی هم منطقا حضور ایشان را فضای مجازی کشور مسدود کرده است. در مقابله با این سیاست چند اقدام صورت گرفته است: متعارض نشان دادن منافع کسب و کارهای مجازی با فیلترینگ این سکوها، هشدار بابت نقش جریان آزاد اطلاعات، توسعه ناخواسته فیلترشکن ها به عنوان نتیجه طبعی این سیاست، قطع ارتباط با دنیا و ...
غالب تشکیکات جریان استعمار مجازی در مقابل این دو سیاست بلاوجه است و عمدتا هم پاسخ داده شده و البته بگذریم از اینکه نفوذ تبلیغاتی جریان مذکور خصوصا در لایه مسوولان کشور قوی تر بوده و زمان خواهد برد تا تبیین های فوق در ذهن مسوولان و سیاسیون و ... بنشیند و چندین بار هم تاکید کرده ام که جای برنامه آموزشی ارتقای #سواد_حکمرانی_فضای_مجازی شدیدا خالی است. ولی مهمترین چالشی که مطرح شده مربوط به تحدید بستر ارتباطی بین الملی است که از طریق سکوهای خارجی تامین میشود و غفلت از سیاست سوم که در ادامه توضیح خواهم داد بستر تقویت و توجه به این اشکال را فراهم کرده است.
البته توجه هم داشته باشیم که غالب ارتباطات و تبادل اطلاعات مردم در درون خودشان است و بخش بسیار کمی از این ارتباطات به حوزه خارج کشور مربوط میشود از سوی دیگر سانسور محتواهای هویتی جامعه ایرانی در سکوهای خارجی، کلا ادعای ارتباط آزاد با مردم دنیا و حضور در عرصه های بین المللی از طریق سکوهای مذکور را با چالش میکشد. مصاف اینکه تمام مردم دنیا در سکوهای مذکور مجتمع نشده اند و مثلا حداکثر2میلیارد نفر از حدود5میلیارد کاربر اینترنت دنیا (از کل هشت و اندی میلیارد جمعیت دنیا ) در این سکوها حضور دارندو این به معنای عدم حضور در سایر سکوهای ملی و منطقه ای (مثل kakao در کره جنوبی و bbm در اندونزی)نیست.
و اما سیاست سوم چیست:
این سیاست به دنبال توسعه سکوهای بین المللی با مشارکت تمامی کشورهایی است که نمیخواهند تن به حاکمیت آمریکا بدهند. تجربه جنبش #عدم_تعهد که به نوعی سعی کرد در بین دوقطبی بلوک شرق و بلوک غرب، بلوک سومی ایجاد نماید و فارغ از اشکالاتی که بر سیاستهای انفعالی آن وارد است، ولی این تجربه می-تواند امروز با اصلاحاتی در ابعاد سیاستی آن و تقویت سیاستهای اثباتی، در #حکمرانی_فضای_مجازی هم مورد توجه کشورها قرار گیرد. با این توجه که بلوک آمریکای سایبری به مراتب قوی تر از رقبای مقابل (عمدتا چین و در مراتبی بسی پایین تر، روسیه) است.
امروز جمهوری اسلامی در چند لایه می¬تواند با مشارکت کشورها اقدام به توسعه سکوهای بین المللی نماید. لایه اول:کشورهای عضو محور مقاومت(200میلیون نفر شیعه و حدود 100میلیون نفر سنی)، لایه دوم: کشورهای جهان اسلام (حدود 2میلیارد نفر) لایه سوم: سایر کشورهای دنیا که به دنبال استقلال سایبری هستند(مثلا کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حدود 4.5میلیارد نفر جمعیت).
به نظر می رسد در صورت توسعه سکوهای بین المللی در این لایه ها، امکان ارتباطات روشمند و مستقل و امن مردم با سایر مردم دنیا تسهیل خواهد گردید و طبعا در این فضای مشترک، امکان مقررات گذاری بین المللی و ملی فراهم خواهد شد و دیگر سکویی بدین اقتدار نخواهد رسید که قوانین ملی یک کشور را به چالش بکشد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
@a_najafpour
https://eitaa.com/a_najafpour
📣 کانون غربشناسی و اندیشۀ اسلامی دانشگاه رضوی برگزار میکند:
💠 تمدن اسلامی و جهان مدرن 💠
🔸با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر #حبیبالله_بابایی ؛
مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 زمان: یکشنبه ۲۱ آبانماه؛ ساعت ۱۲:۰۰
🕌 مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن امام حسن مجتبی، ساختمان شمارۀ ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید سلیمانی
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💠 غرب و غزه
استاد بزرگواری فرمودهاند غرب میراث تمدنی خویش را به پای اسرائیل ذبح کرد. در این تحلیل، مواجهه این روزهای غرب با نسل کشی صهیونیستی خطای نابخشودنی غرب است در حالی که این نه خطای او که خود غرب است. غربِ اندیشه با غربِ سیاست پیوندهای عمیقی دارد. وقتی انسان در اندیشه غربی سوژهی بدون قید نیست و همواره انسان رنگینپوست، انسان مسلمان یا انسان خاورمیانه خارج از این سوژه بوده است، طبیعی است که استانداردهای دوگانه شکل بگیرد؛ شاخصهای نوشتهای برای اولی و نانوشتههایی برای دیگری. ازین روست که حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه و سایر قوانین بینالمللی برای انسان غربی حمایت کننده و برای انسان خارج از این تعریف حکم چماق را دارد. این راز گرچه سالیانی است عیان شده، ولی مصائب غزه و نفوس پاک آن حجت را برای همه حتی خوشبینان و سادهاندیشان تمام کرد.
@majiddehghan
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«دولت تمدنی» در همایش «دولتسازی در آسیا» (استانبول)
همایش «تجربه دولتسازی در آسیا» به بهانه یکصدمین سال تأسیس دولت ترکیه به همت حزب وطن این کشور و با حضور اساتید دانشگاههای ده کشور ترکیه، ایران، روسیه، چین، ژاپن، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در روزهای ۱۷تا ۱۹ نوامبر در شهر استانبول برگزار شد. سطح تحلیل عمده مقالات همایش، سطح تحلیل تمدنی و متمرکز بر ایده «نفی رویکردهای امپریالیستی در ایجاد دولت آسیایی» بود.
در این همایش، آقایان احمد رهدار، حبیباله بابایی و رسول نوروزی با سخنرانی در باره «معنا و ابعاد تمدن سیاسی و دولت تمدنی» به فرایند صورتبندی دولت تمدنی پرداخته و در این بین به رسالت دولت تمدنی در مواجهه با مصائب امت اسلام همچون تراژدی غزه اشاره کردند.
به همت و پیشنهاد تیم ایرانی شرکتکننده در این همایش، در بیانیه پایانی، ضمن حمایت از فلسطین، تجربه دولت اسرائیل به دلیل فقدان ریشه در تاریخ آسیا و داشتن رفتارهای سیاسی غیرانسانی و متضاد با فرهنگ آسیایی مورد انتقاد قرار گرفت.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 راه حل تیلور برای بحران «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» چیست؟
🔻بخش اول
▫️چارلز تیلور برای اینکه انسان معاصرِ غربی را از بیپناهی، تنشِ وجودی و درماندگیِ هستی شناختیاش خارج سازد به سراغ مقوله نظم اخلاقی در مقابل نظم مسیحی و نظم مادی_ماتریالیستی رفته است.
▫️او باور دارد نظم مسیحی در دوران مدرن به دو دلیل، آن نظمی نخواهد بود که امکان فراگیری داشته باشد:
۱. ساحت هایی که مسیحیت به آنها ورود کرده برای بسیاری مورد قبول نیست.
۲. اساسا در جهان امروز مسیحیت به یک گزینه میان سایر گزینهها تبدیل شده و امکان فراگیری ندارد.
▫️تیلور اما نظم مادی و ماتریالیستی را هم ناتوان از ایجاد نظمی فراگیر معرفی کرده چراکه باور دارد اوج لذت و اوج لیبرالیسم ما را به نوعی از ماتریالیسم و اختلاف میکشاند و چنانچه شما لذت گراییِ مادی و ماتریالیستی را آزاد بگذارید، اقتصاد در خشونت زایی اش به اوج میرسد و روابط انسانی به خشونت میگراید.
بنابراین تیلور راه نجات را در نظم سومی به نامِ نظم اخلاقی (عرفی، این جهانی و سکولار) جستجو میکند.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 راه حل تیلور برای بحران «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» چیست؟
🔻بخش دوم
✍️ گذشت که تیلور نظم اخلاقی (عرفی، این جهانی و سکولار) را جایگزین نظم مسیحی و نظم مادی_ماتریالیستی دانسته است و همان را راه حل بحرانِ «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» معرفی میکند.
▫️اما نظم اخلاقی چیست؟ نظمی است که مبتنی بر احترام متقابل به یکدیگر در زندگی دنیوی و در نظام مناسبات اقتصادی در جامعه شکل میگیرد. چارلز تیلور محصولِ این نظم را تمدن مؤدبی میداند که ادبِ آن در اقتصاد جلوه میکند.
▫️اساسا همانطور که در کار تیلور نیز مشخص است، در نظم اخلاقیِ مدرن سعی بر آن است تا جایگزین جنگ را تجارت قرار دهند و امنیت به منظور تأمین شرایط مورد نیاز بازار فراهم شود. بنابراین امنیتِ یک جامعه به سود متقابلی بستگی دارد که من و شما از بازار میبریم و بازار خود میتواند یک صلح اخلاقی ایجاد کند اما نه اخلاقی که فضیلت است بلکه این بار اخلاقی که یک معامله خواهد بود.
▫️در نتیجه اخلاق در غرب به «قانون» تبدیل شده است زیرا امنیتِ جامعه به این اخلاقِ قانونی وابستگی پیدا کرده است. به همین جهت تحسینهایی که ما شرقیها و ایرانیان از رفتارهای اخلاقی در غرب داریم غافل از این پشتوانهها بوده و با ذهنیتهای شرقی و اسلامی خودمان است که چنین برداشتهایی میکنیم.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
این شیوه از فیلترینگ جبهه دشمن را قویتر و جبهه انقلابی را ضعیفتر کرده
یادداشتی از حجه الاسلام و المسلمین احمد فربهی
1) پیامهای انحرافی بهحکم عقل باید از دسترس مردم عادی خارج شود تا موجب انحراف آنها نشود اما باید در اختیار نخبگان قرار گیرد تا از آنپیامها بهره برده و پاسخی مناسب برای آگاهیبخشی جامعه فراهم آورند، شاید گزینه فیلترینگ به همین غرض انتخاب شده است.
2) اما وضعیت فیلترینگ در حال حاضر بهگونهای شده که بهموجب آن، شبهات از دسترس کسانی که توان پاسخگویی دارند خارج شده و انسانهای عادی؛ بهجهت فیلترشکنهایی که بهراحتی در دسترس مردماند، به آنها مبتلا و هر روز ذهن و قلب آنها به شبهات بیشتری گرفتار میشود.
3) جالبتر اینکه این امر مردم عادی را در شبههافکنی قویتر، و نخبگان را ضعیفتر کرده! چون مردم عادی؛ بهجهت اطلاع از آنها، با پشتوانهای قوی شبههافکنی میکنند و نخبگان با شبهاتی که دربارهی آنها فکر نکردهاند مواجهه میشود!.
4) لذا این شیوه از فیلترینگ چه بهخاطر راحتترین گزینهبودن، و چه صرفا بر اساس فشار جریان مذهبیِ جامعه انتخاب شدهباشد، جبهه دشمن را هر روز قویتر و گستردهتر، و جبههی نظام را ضعیفتر میکند و این، خدمت به نظام اسلامی نیست.
5) مسؤولان امر باید دست از اهمالکاری برداشته و تدبیری بیاندیشند تا نقض غرض نشود،
اینکه سایتهای شبههافکن را فیلتر کنند و نخبگان با این ذهنیت که؛ «نقض قوانین کشور خلاف شرع است» از محتوای آنها بیاطلاع باشند اما فیلترشکنها بهراحتی در دسترس مردم عادی بوده و آنها گرفتار محتوای انحرافی شوند، خیانتی بزرگ علیه نظام اسلامی است.
https://eitaa.com/farbehi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن
🔻مِیل یا استدلال
تمایلات چگونه بنیادهای نظری را معماری میکنند؟
#علیه_وضع_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🆔 @sch_negah
🔻#سلسله_نشست_های_باز_خوانی_انتقادی_ایده_های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه
🔹هفته دوم: پنجشنبه ۱۶ آذر، ساعت ۸ الی ۱۲
🔹مکان: دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران (قم،کنارگذر خداکرم،خ. خداکرم بیستم)
🔻برنامه نشست:
🔸سخنرانی با موضوع: بیگانگی و گسست نهاد علم از مسأله یابی و مسأله سازی
🔸سخنرانان:
📚حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی
📚دکتر مسعود معینی پور
🔸هم اندیشی علمی با موضوع: مناسبات نهاد علم و نهاد اجرا (دانشگاه و نظام حکمرانی
🔸اساتید:
📚حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی
📚دکتر حمید زارع
📚دکتر محمدحسین ظریفیان
📚دکتر میثم مهدیار
▪️لینک شرکت مجازی در دوره:
https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
♦️ هشتمین پیشنشست همایش «الهیات خدمت» با موضوع: 👈 «تجارب بالینی تحقیقاتی سلامت معنوی در دانشگاه علوم پزشکی یزد»
◀️ ارائهکنندگان:
- دکتر محمدحسن لطفی
ریاست مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد؛
- خانم دکتر معصومه دشتآبادی
مدیرمسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقاتت سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی یزد
◀️ دبیر نشست:
دکتر سیدروحالله موسویزاده
☑️ روز: چهارشنبه
🗓 تاریخ: 15 آذر 1402
🕧 ساعت: 8 تا 10 صبح
🌐 لینک حضور در جلسه:
dte.bz/ethicsconf
@hsca_ethics
سلسله نشستهای علمی
ذیل همایش بینالمللى اندیشه سیاسی - تمدنى آیت الله شیخ عیسی قاسم
نشست سوم:
▪️برادری تمدنی در اندیشه آیت الله شیخ عیسی قاسم
خوانش کتاب الأخوة الایمانیة فی الکتاب والسنة
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
▪️روش شناسی تفسیری آیت الله شیخ عیسی قاسم
خوانش کتاب المنهج التفسیری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق یوسفی مقدم
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۹/١٦، ساعت ١٢:٣٠ الی ۱۵:٣٠
🏢 قم، خیابان جمهوری، خیابان قیام، کوچه ٨، پلاک ١٠، موسسه نسیم اعلام الهدی، طبقه ۴
لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
#شیخ_عیسی_قاسم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز کلمهای در غـزه شـهید شد.
شما دارید به عکس #رفعت_العریر نگاه میکنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر.
رفعت در دانشگاه ادبیات درس میداد. شعر میگفت. داستان مینوشت. رفعت کلمات را میفهمید. وزن واژهها را حس میکرد.
در صفحهاش به میوهها و گلها دقیق میشد. ظرافتشان را ادراک میکرد.
رفعت زبان میدانست. به شاگردانش انگلیسی درس میداد. داستان نوشتن یادشان میداد.
رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت]
این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.»
او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف میکرد. با چشم خیس مینوشت و مینوشت و مینوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیستهزار زندگی، بیستهزار روایت، بیستهزار داستان است که در گور دستهجمعی زیر خاک رفته.
امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانوادهاش با هم شـهید شدند.
امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشنضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمهای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژهای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آنقدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش.
رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا میکردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبهدل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بیمانند میان انگشتانش میچرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک میکرد. رفعت، حاشیهنگار رنج فلـسطین بود.
عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرتوپرتهایم را بفروشی… و از لباسهایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچهای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جستوجوی پدری که در چشمبههمزدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظهای تصور کند فرشتهایست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانهای باشد.»
کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی
تو کلمهای. عدد نیستی.
دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ بهخصوص اگر این کلمات، حماسهای باشند، چنان که تو بودی.
نوشتهی: پرستو علیعسگرنژاد
@hamshenasi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«اسرائیل و حال تمدن امروز» در بیان رسول جعفریان
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«سکولاریسم گزینهای»
اندیشه چارلز تیلور در ایران؟
چرا چارلز تیلور (Charles Taylor) را باید در ایران خواند؟ آنچه تیلور در مهمترین کتاب خود یعنی کتاب عصر سکولار (A Secular Age) ارائه کرده است، نه در باره ایران و یا حتی جهان اسلام، بلکه در مورد یک تجربه تاریخی سکولار در غرب بویژه آمریکای شمالی است. اکنون این طرح بحث ایشان که به اذعان خودشان یک تجربه تاریخی مربوط به غرب است و نه شرق، چرا باید در ایران اسلامی خوانده شود؟ این نکته درست است که طرح مراحل سکولاریسم، طرح مفاهیم سکولاریزاسیون در غرب، طرح نظریات و صاحب نظران در فرایند سکولارشدگی در غرب، همه متمایز و منحصر به تاریخ و فکر و فرهنگ غرب است، و طرح این مفاهیم بدون هیچ مقدمه و تنسیقی جز ایجاد آسیب فکری و اختلالات ذهنی در طرفداران و منتقدان سکولاریسم چیز جدیدی را ایجاد نمیکند. با این همه نکتهای در اندیشه چارلز تیلور وجود دارد که شبیه آن، مثل آن، و نشانههای آن در جوامع شرقی و اسلامی در حال ظهور و بروز است بی آنکه نخبگان مسلمان نسبت به آن اندیشه و تدبیری داشته باشند و آن ظهور نوعی از «سکولاریسم گزینهای» یا سکولاریسمی که باور به آموزههای اسلامی و معارف دینی و هویت توحیدی، برای طیفی از جامعه تبدیل به یک «گزینه» در میان گزینههای معنوی دیگر، گزینههای اعتقادی دیگر، و گزینههای هویتی دیگر میشود.
در این وضعیت این سئوال پیش میآید که آیا واقعا جهان اسلام نیز همچون دنیای غرب به نوعی از سکولاریسم بی شکل، و یا سکولاریسم پلورالیستیک مبتلا شده است؟ همین طور این پرسش مطرح می شود که اساسا در صیرورت «گزینه شدن باور» تفاوت بین جهان اسلام و دنیای غرب چیست و جای دین در این تفاوت تمدنی بین اسلام و غرب کجاست؟ و سپس باید سئوال کرد که راه مواجهه جهان اسلام با این پدیده گزینهای شدن و مواجهه با گزینههای متنوع و بسیار انباشته چه میباشد؟ انسان مسلمان با چه رویکردی و چسان میتواند در برابر تراکم گزینههای غیر دینی در فرایند دینی و تمدنی خود دوام آورده و به جهت روانشناختی و نیز به جهت معرفتی در برابر این حجم انباشته از سکولارشدگی تاب بیاورد؟
اگر بخواهم پاسخهای خود بدین پرسشها را بسیار ساده و سهل ارائه کنم و چشمانداز کار را معلوم سازم، باید بگویم که به رغم سیل و سریان گزینههای عرفی و سکولار در جوامع اسلامی در دو فضای حقیقی و مجازی، تفاوتهای عمیقی بین جهان اسلام و دنیای غرب در این باره وجود دارد که نمونه این تفاوت را مثلا میتوان در «پیچیدگی ایمان» و «مراتب و لایههای ایمان» درجوامع اسلامی و در عمق فرهنگ مسلمانان مشاهده کرد که اساسا فرایند سکولاریزاسیون در جوامع اسلامی را هم پیچیده، دشوار و گاه ناممکن میسازد. از سوی دیگر، جهان اسلام همواره برخوردار از فرهنگ پیشرو در امر «محبت و عشق» بوده و هست که این عشقِ عمیق در دوسویه الهی و انسانی و در دو جهت مجازی وحقیقی همواره مانع از تشتت و تکثر وجودی انسان ها و شکاف بنیادین بین گزینهها در الهیات، در فرهنگ، و در مناسبات اجتماعی شده است. و از طرف دیگر، نوعی از تنوع و تکثر، و شکلی از گزینگی و مراتب و مظاهر در اندیشه اسلامی و نیز در فرهنگ مسلمانان وجود دارد که سیر «سکولاریسم گزینهای» را در برابر «دینداری گزینهای» (یا دینداری برآمده از گزینههای انبوه دینی و توحیدی) بسیار دشوار و سخت کرده است. در این فرایند، سکولاریسم گزینه ای غربی نمیتواند در یک سیر استدلالی و یا حتی در یک سیر روانشناختی به آسانی در میان مسلمانان پیش بتازد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
چرا نهاد علم در ایران فاقد مسأله است؟
👇👇👇
https://rasanews.ir/0038Ur
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن
🔻سرمستی و سرشاری انسانِسکولار
#علیه_وضع_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 «گفتگو» راهکار تیلور برای تدبیر عصر سکولار
🔰 تنها راه تدبیرِ درهم آمیختگیِ دین و سکولاریته در عصر سکولار آن است که آنها با یکدیگر گفتگو کنند.
✍بخش اول
▫️تیلور نه میگوید به مسیحیت بازگردیم و نه از بازگشت به آن نهی میکند، او معتقد است که ما نیازمند گفتگویی سازنده میان امر سکولار و امر دینی هستیم.
او در کتاب تنوعات سکولاریسم در عصر سکولار می گوید: «من فکر میکنم نیاز مبرمی به گفتگو میان اصحاب مختلف داریم، اعم از مواضع دینی و ضد دینی، اومانیستی و ضد اومانستی و غیره. گفتگویی که به برکت آن، از تصویر کاریکاتوریِ یکدیگر فاصله گرفته و تلاش کنیم بفهمیم که از نظر بقیه کمال چه معنایی دارد. ما می توانیم نوعی توافق اجتماعی بر سر ارزش چنین گفتگویی داشته باشیم.»
▫️چارلز تیلور قصد دارد تا با برقراری دیالوگ میان امر دینی و سکولار، امر دینی را بر معایب خودش واقف کرده و امر سکولار را نیز به حفره های خودش آگاه سازد تا در نهایت هر دو به اصلاح خویش برخیزند.
▫️من حرف آقای تیلور را معقول ارزیابی میکنم اما آنچه مهم است زبان گفتگو است؛ منِ دین دار در مواجهه با فرد سکولار باید به چه زبانی گفتگو کنم؟ به زبان سکولار یا دینی؟
▫️دین می تواند به زبان سکولار گفتگو کند اما سکولاریسم نمیتواند به زبان دینی گفتگو کند. درست است که دین و دیندار می تواند با زبان و عقل سکولار از دین دفاع کند اما نکته پس از گفتگو است. یعنی حالا که من با انسان سکولار توانستم گفتگو کنم، در مقام نتیجهگیری و آنجایی که میخواهیم توافق کرده و اصل مشترک پیدا کنیم، آن اصل مشترک جنس ایمانی خواهد داشت یا جنس سکولار؟
▫️شاید اینجا از نقاط دشوار گفتگو است که اساسا معلوم نیست ما در چنین فرآیند گفتگویی، با قناعت بر حداقلهای مفهومیِ سکولار، بتوانیم در ایستگاه دینی خودمان باقی بمانیم. شاید اینجا کسی مثل تیلور زبان فطرت را اضافه کند و بگوید شما با آن زبان میتوانید فرد را از وضعیت سکولارش جدا کرده و در سطح دینی قرار دهید و سپس با او گفتگو کنید.
🔻برشی از جلسه ششم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 «گفتگو» راهکار تیلور برای تدبیر عصر سکولار
🔰 تنها راه تدبیرِ درهم آمیختگیِ دین و سکولاریته در عصر سکولار آن است که آنها با یکدیگر گفتگو کنند.
✍بخش دوم
▫️ اساسا هر گفتگویی لازم است متوازن و عادلانه باشد و اکنون جای این پرسش همچنان باقی است که ملاک صحت در گفتگو میان امر سکولار و دینی را چه چیزی مشخص میکند؟ عقل سکولار یا عقل دینی؟
❓ آیا شما همانطور که از دین انتظار دارید گوش شنوا داشته باشد، از سکولاریسم هم چنین انتظاری دارید؟
❓در این گفتگو آیا نظام یا اندیشه سکولار در پی ارتباط با دین، آن هم با زبان دین هست یا خیر؟ اگر نیست، گفتگوی یک طرفه چه فایده و سودی در طرح تیلور دارد؟
▫️بههرحال در یک گفتگوی عادلانه باید طرف سکولار نه فقط با گفتن بلکه با شنیدن هم شکاف هایش را رفو کند همانطور که مسیحیت نیز لازم است چنین باشد. در گفتگوی یک طرفه احتمالا راهی جز تقلیل دین به ساحت سکولار نخواهیم داشت و شما از دین انتظار دارید که خودش را در یک وضعیت سکولار تعریف کند تا به ذائقه انسان سکولار خوش بیاید و از آن طرف از انسان سکولار انتظار دارید که به دین مراجعه کرده و هرآنجایی که احتمالا سویههای عرفی و سکولار دارد را از آن اقتباس کند و در زندگی خودش به کار بندد.
▫️در پایان همچنین لازم است ما در فضای بومی و ایمانیِ خودمان بتوانیم زبان و روش تحدی را فعال سازیم. یعنی هر آنکه رقیب یا منتقد ما است را در فرآیندی تحدی وار مورد گفتگو قرار دهیم به نحوی که بتوانیم حرف خودمان را برای مخاطبمان مفهوم کرده، معقول ساخته و احیانا مقبول گردانیم.
🔻برشی از جلسه ششم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 غـرب فاصله بسیاری تا «بیایــمانی» دارد
▫️چارلز تیلور به عنوان کسی که بهجای نظریه پردازی درباره سکولاریسم، سعی دارد روایتی پدیدارشناختی از امر سکولار و دنیای غرب ارائه دهد میگوید: هنگامی که سکولارشدگی را در دنیای غرب دنبال میکنم، میبینم که ما فاصله بسیاری داریم تا به وضعیت «بیایمانی» برسیم. او حتی میگوید: انسان سکولار فقط در دین نیست که شک می کند بلکه در اصلِ سکولاربودگیاش هم شک می کند. او مدام از خود می پرسد که آیا واقعا چیزی ورای این دنیا وجود ندارد؟ آیا آنچه نفی کردم واقعا نیست؟
▫️این قبیل تردیدها دیگر تردیدهای علمی نیستند بلکه تردید های فطری هستند. یعنی غرب با گذشت ۵۰۰ سال از نظریات فلسفی و علمی و انقلابهای فرهنگی و سیاسی و اساسا خلق دنیای جدیدی که داشته است، هنوز نتوانسته است فطرت جمعیِ انسانها را مدفون سازد و همچنان آدمها، انجمنها، کلیساها و غیر کلیساها و غیر ادیان ابراهیمی، هر کسی در جایی به دنبال یافتن معنا و معنویت است.
▫️بنابراین تیلور میگوید وضع ما غربیها در اعتقاد داشتن و در بیاعتقادی شبیه هم است. یعنی همانطوری که دینداری ما را راضی و قانع نکرده، سکولاریسم هم ما را قانع نساخته است. ما از جهتی کاملا سکولار هستم چون مزایایی دارد و از جهتی در جاذبههای ایمانی قرار گرفتهایم و نتوانستهایم تمامی رشتههای ایمانی را قطع کنیم. اینگونه است که بحران انسان سکولار در گرفتار آمدگیای است که میان کشاکش امر دینی و امر سکولار رخ میدهد.
🔻برشی از جلسه پنجم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢راهکارهایی برای مواجهه با تکثرات سکولاریستی در جامعه ایران
✍ بخش اول
▫️امروز گزینههای ما در زندگی متنوع شده است و نوعی از سکولارشدگیِ روانشناختی ایجاد کرده است. یعنی من به لحاظ ذهنی کاملا قانع شدهام برای انجام مناسک دینی مثل روزهداری و نمازخواندن، اما به مرحله عمل که میرسم، به قدری پیرامون من گزینههای متنوع دینی و معنوی وجود دارد که این گزینهها اجازه نمیدهد که من ایمان مستقر داشته باشم و یا به آسانی و با فراغت بال، مناسک دینی خویش را به جای آورم. فلذا من به صورتی ناخواسته دین را در حاشیه و یا در وضعیت تردید و دودلی قرار میدهم.
❓حال ما چه تدبیری می توانیم برای این وضعیت داشته باشیم؟
▫️این بحث را به طور تفصیلی در کتاب تنوع و تمدن مطرح کردهام اما اینجا به سه نکته مختصر اشاره می کنم:
1⃣ فعال سازی نوعی از تنوع دینی، توحیدی و مشروع
▫️ما باید بتوانیم راههای متعدد، زبانهای متنوع، و اشکال گوناگون و یا «گزینههای متکثر توحیدی» (سبل الی الله) را به صورت روشمند و البته متعبدانه نسبت به فقه و شریعت فعال سازیم. مثلا میتوانیم برای اثبات خداوند از انواع زبانهای فلسفی، کلامی، عرفانی، هنری، علمی و غیره استفاده کنیم تا از طریق هرکدام، طیفی از مخاطبان را قانع سازیم و نوعی از تراکم و انباشت توحیدی را در جامعه ایجاد کنیم.
در این نگاه، برآیندِ تراکم و تنوع زبانهای مختلف سبب افزایش باور به خداوند در جامعه میشود.
اساسا برای اثبات حق، راههای متعددی وجود دارد چراکه حقیقت لایهمند و ذوابعاد است فلذا اینها را باید به عنوان سبل الهی که همگی در صراط الهی قرار گرفتهاند و یا به صراط مستقیم ختم میشوند، نگاه کرد. این رویکرد صدالبته با رویکرد پلورالیستیک به دین فرق میکند.
🔻برشی از جلسه هفتم و پایانی درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢راهکارهایی برای مواجهه با تکثرات سکولاریستی در جامعه ایران
✍ بخش دوم
2⃣ محبت؛ عامل مکنده ای برای کنارهم قرار دادن پراکندگی ها
علاوه بر فعالسازی نوعی از تکثر و تنوع توحیدی، باید به عوامل و دالانهای خاص توحیدی نیز فکر کرد. در این باره باید به عاملهایی با مکندگی و قوهٔ جاذبهٔ فوقالعاده که بتواند در برابر پراکندگی دنیای مدرن تاب آورده و بلکه پارگیها و پراکندگیها را نیز کنار هم قرار داده و بین آنها اتحاد برقرار کند.
یکی از این عوامل بسیار قوی در مکندگی عنصر «محبت شرقی»، «محبت اشراقی» و «محبت الهی» در مناسبات بین «انسان و انسان» و «انسان و خدا» است.
▫️مقصود از محبت، محبت عمیق و بنیادین میان انسان و خدا ، انسان و امام، انسان و انسان است؛ یعنی فرهنگ محبتی که از ابعاد الهیاتی گرفته تا ابعاد اجتماعی و فرهنگی را پوشش میدهد.
ما همیشه با یک عقل مکانیکی نمیتوانیم بر گسستهای ایجاد شده در جامعه مدرن غلبه کنیم؛ زیرا اساس این گسستها استدلالی نیست، بلکه گسستی احساسی، روانشناختی و گاه مملو از سفسطه است.
در این بین ما نیازمند محبتهای تمیز هستیم. محبتهایی که شکی در معنوی بودن آن در چارچوب فقه و شریعت نداشته باشیم. فعالسازیِ این عنصر محبت در عرصههای فرهنگی و اجتماعی میتواند عامل مکندهای باشد که جامعه را از این گسستگی جدا میسازد.
3⃣ عرفان اسلامی پرظرفیت ترین دانش اسلامی برای مواجهه با سکولاریسم
▫️عرفان صرفا جنبههای نظری و انتزاعی نیست، عرفان همواره شما را در ابعادی فلسفی، روحی، اخلاقی و عملی درگیر میسازد و این عرفان قابلیتش در مواجهه با الحاد و بی اعتقادی به مراتب بیشتر از استدلال های عقلی است.
بهعنوان نمونه براساس مطالعات میدانی در زمینه های مددکاری اجتماعی، مشخص شده است برخی خانوادههایی که فرزندان معلول دارند و دچار مشکلات اعتقادی میشوند، ادبیات عرفانی برایشان موثرترین ادبیاتی بوده که توانسته است اعتقادات دینی آنها را در وضعیتهای سکولار حفظ کند.
🔻برشی از جلسه هفتم و پایانی درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
من قائل به عملیات نامنظم فرهنگی هستم. در این باره، «حسینیهٔ حکمت» در بیرجند (برگرفته از مدل حسینیهٔ ارشاد) با ۳ نفر طلبه مخلص و جوان زیر ۳۰ سال، در عملیات فرهنگیاش چنین الگوی نقطهزن در امر تبلیغ آنهم در سطح نخبگان را دنبال میکند، کاری که بسیاری از نهادهای رسمی تبلیغ از انجام مشابه آن عاجز هستند.
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1702628320678516103
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ بی مردم
🏴 مهدی رسولی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai