👆
تلاوت جزء سیام قرآن کریم
برای بزرگوارانی که تمایل دارند
ختم قرآنشون رو کامل کنند.
متأسفانه ١۴ ختمی که به نیت
١۴ معصوم از اول ماه رمضان
شروع کردیم، تکمیل نگردید و
حدودا ۵٠ درصد آن انجام شد.
قرار دادن ثواب سورههای قرآن
که هر روز و برای هر جزء انجام
میشد، ایجاد انگیزهای بود برای
تلاوت و بهرهمندی از برکات آن
اميدواريم خداوند این ثوابها و
برآورده به خیری حوائج را به حق
چهارده معصوم علیهم السلام به
همه مؤمنین و مؤمنات خصوصا
اعضای محترم کانال عنایت فرماید
انشاءالله...
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
زَيِّنوا العيدَينِ بِالتَّهليلِ و التَّكبيرِ و التَّحميدِ و التَّقديسِ.
عيد فطر و قربان را با جملات «لا إله إلّا اللّه و اللّهاكبر و الحمدلله و سبحاناللّه» آذين بخشيد.
🌹
📚 كنز العمّال، حدیث ٢۴٠٩۵
#حدیث #عید_فطر
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
مَن نَدِمَ فقد تابَ، مَن تابَ فقد أنابَ.
آن كه پشيمان شود، توبه كرده است، هر كه توبه كند، به سوى خدا بازگشته است.
🍁
📚 غرر الحكم، حدیث ٧٨۴٣ و ٧٨۴۴
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
ما مِن رجُلٍ اقْتَطعَ مالَ امْرئٍ مُسلمٍ بيَمينِهِ إلاّ حَرّمَ اللّهُ علَيهِ الجنّةَ و أوْجَبَ له النّارَ ـ فقيلَ: يا رسولَ اللّهِ، و إنْ كانَ شيئا يَسيرا؟ قالَ: و إنْ كانَ سِواكا مِن أراكٍ.
كسى نيست كه با سوگند و قسم مال مسلمانى را به چنگ آورد مگر اين كه خداوند بهشت را بر او حرام و دوزخ را بر او واجب مىگرداند.
عرض شد: اى پيامبر خدا! هر چند مالى اندك و ناچيز باشد؟ فرمود: اگر چه مسواكى از چوب اراك (١) باشد.
🌷
------------------------
(١): اراك يا درخت مسواك، درختچهاى است كه از شاخههاى آن مسواك مىسازند.
📚 بحار الأنوار، ج١٠۴، ص٢٠٧، ح٩
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ تقلید در احکام
چرا باید تقلید کرد در حالی که تقلید یک نوع تبعیّت بدون دلیل است و عقل و منطق پیروى بدون دلیل را نمىپذیرد.
.
.
.
⭕ پاسخ:
کلمه تقلید دو معنا دارد، یک معناى معمولى که در عرف عام فهمیده مى شود و لفظ «تقلید» در مکالمات روزمرّه در آن به کار مى رود و یک معناى علمى که در کتاب هاى فقهى و اصولى از آن بحث مى گردد. این ایراد متوجّه معناى اوّل است و معناى دوّم هیچ گونه ارتباطى با معناى اوّل ندارد.
توضیح این که: در گفتار روزانه به کارهاى بى رویّه افرادى که چشم و گوش بسته پشت سر دیگران مى افتند و اعمال نادرست آن ها را تکرار مى کنند «تقلید» گفته مى شود. این گونه پیروى کورکورانه افراد بى خبر از بى خبرانى همانند خود، بطور قطع عملى است که نه با منطق سازگار است و نه با روح تعلیمات اسلامى؛ و هیچ آدم با فکرى حاضر نمى شود که چشم و گوش بسته تقلید کند.
ولى تقلید در اصطلاح علمى، مفهومى کاملا جدا از این مفهوم دارد و مى توان آن را در جمله «مراجعه افراد غیر متخصّص به افراد متخصّص، در مسائل تخصّصى» خلاصه نمود.
یعنى در تمام مسائل علمى که نیاز به تخصّص هایى دارد و آگاهى بر آن در گرو مطالعه و بررسى هاى سالیان دراز است، افرادى که وارد به رشته نیستند - به هنگام نیاز - به دانشمندان و صاحبنظران و متفکّران مورد اعتماد مراجعه کنند و از افکار آنان استفاده بنمایند.
این معنا از تقلید که در کتب علمى به آن اشاره شده است و گاهى از آن به مراجعه غیر عالم به عالم تعبیر مى شود، اساس زندگى بشر در تمام مسائل صنعتى و کشاورزى و پزشکى و امثال آن است.
اگر یک روز این موضوع از زندگى بشر برداشته شود، یعنى هیچ بیمارى به پزشکى مراجعه نکند، هیچ انسانى به معمار و مهندس رجوع ننماید، هیچ فردى در مسائل حقوقى با حقوقدانان مشورت نکند و هیچ کس به هیچ کارشناس و میکانیک و متخصّصى در مسائل گوناگون بازگشت ننماید، تمام زندگى اجتماعى فرو مى ریزد و هرج و مرج در تمام شؤون آشکار مى شود.
مسائل دینى از این قانون مستثنا نیست؛
البتّه در اصول عقاید دینى - یعنى شناختن خدا و پیامبر و جانشینان او و روز رستاخیز - همه مردم باید تحقیق کنند و تحقیق در این مسائل، کار مشکل و پیچیده اى نیست و هرکس مى تواند این چند اصل را با دلیل و منطق به فراخور فهم و معلومات خود دریابد.
ولى در مسائل مربوط به احکام اسلامى در باب عبادات، معاملات، سیاسات اسلامى، احکام مربوط به فرد و خانه و اجتماع، نماز، روزه، جهاد، دیات، حدود، قصاص، ازدواج و طلاق و هزاران مسائل مختلف و مربوط به قسمت هاى زندگى انسانها، هرگز همه افراد نمى توانند شخصاً تخصّص پیدا کنند و احکام را از منابع دینى - قرآن، حدیث، دلیل عقل و اجماع - استفاده نمایند.
بنابراین، ناچارند در باره این گونه مسائل به دانشمندان و صاحب نظران دلسوز و مورد اعتماد مراجعه نمایند؛ دانشمندانى که سالیان دراز در مسائل اسلامى زحمت کشیده اند و به کتاب آسمانى و سنّت پیامبر و احادیث جانشینان او آشنایى کامل دارند.
با توجّه به این بیان، کاملا روشن مى شود که این گونه مراجعه به دانشمندان، پیروى بدون دلیل نیست؛ و اگر هم در آن اشتباه باشد، اشتباهات او محدود است، در حالى که اگر شخص بى اطّلاع بخواهد به میل و عقیده شخصى خود کار کند، اعمال او سرتاسر اشتباه خواهد بود.
مثلا، اگر انسان هنگام بیمارى به پزشک مراجعه کند نسخه مى گیرد، البتّه ممکن است که پزشک اشتباه کند ولى بطور قطع اشتباهات او نسبت به نتایج مثبتى که از نسخه او گرفته مى شود، بسیار کمتر است - منظور پزشکان آگاه و متفکّر است - امّا اگر انسان پیروى از پزشک را کنار بگذارد و هر موقع بیمار شد به میل و اراده خود هر دارویى را که به فکرش رسید بخورد، بدون شک جان خود را در این راه به خطر مى اندازد.
تنها چیزى که در این جا باقى مى ماند این است که مى گویند: چه مانعى دارد که انسان در مسائل مورد نیاز به دانشمندان مراجعه کند و دلیل هر مسأله را از آنها بپرسد.
ولى این سخن همانند آن است که کسى بگوید: چه مانعى دارد که هنگامى که انسان بیمار مى شود، به پزشک مراجعه کند و نسخه اى که مى گیرد، دلایل یک یک داروها و طرز استعمال آن را از او بخواهد، و آیا به فرض این که چنین کارى بکنند، فردى که از علم تشریح و فیزیولوژى و خواصّ داروها و عکس العمل هاى مختلف آن آگاه نیست، از توضیح طبیب مى تواند به خودى خود چیزى را درک کند و شخصاً تصمیم بگیرد؟
کسانى که این سخن را مى گویند نمى دانند که براى فهم تمام جزئیّات قرآن و ده ها هزار حدیث و بررسى احوال رجال مختلفى که در سلسله سند احادیث قرار دارند و شناخت احادیث صحیح از غیر صحیح و درست از نادرست و فهم ریزه کارى هاى آیات و سنّت پیامبر، سالیان درازى وقت لازم است تا انسان در این مسائل به سر حدّ تخصّص برسد.
🌻
📕 پاسخ به پرسشهای مذهبی، ص۴۲۵
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ خداوندا
گرفتارم مكن به همراه شدن با كسی كه از تو جدا شده و نه جدا شدن از آن كس كه با تو همراه گشته،
خدايا چنانم كن كه در هنگام بيچارگی و گرفتاری به تو رو كنم و دچارم مكن به كمك خواهی از غير خودت در هنگام ناچاری...
🦋
📘 صحیفهسجادیه، دعای مکارمالأخلاق
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢