eitaa logo
حکمت فرهنگ
261 دنبال‌کننده
53 عکس
26 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت فرهنگ
3⃣ پاسخ آقای محمدی: چه بگویم برادر خوبم، در برابر این همه روشنی و واضحات؟! چه بگویم که عاجز از سخنم
4⃣ پاسخ من؛ تصدقت شوم؛ برادر مجدد و اندیشمندم؛ یک. اصرار دارم، متن حاوی خلاصه شش جلسه اخیر رهبری است که حاوی یک نکته کلیدی روشن است که اصرار دارید نبیند. دو. راهبرد ایشان ناظر به آشوب، نافی هیچ یک از مطالبات بر زمین مانده ایشان نیست. سه. راهبرد ایشان، واجد یک افق ایجابی راهگشاست و می‌تواند کنش‌های خرد این روزها را سامان بدهد. پ.ن. بیش از این نیازمند جلسه حضوری خدمتتان به خرج و صرف کلپچ است.
حکمت فرهنگ
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل ر
1⃣ نکات و تأملات یکی از فضلای حوزوی در نسبت با راهبرد رهبری در «عالم نو»: 🔸تبویب همان فرمایشات حضرت آقا بود . ▫️باید محل بحث معین شود: اغتشاشات خیابان است/ یا اعتراضات؟ اصلا ایندو را داریم یا صرفا یک اغتشاش حداقلی دشمن ساز است؟ بفرض بودن دوتاش، اینبار اعتراض پشت دست اغتشاش هست یا ربطی به هم ندارد( تحلیل محسن مهدیان)؟ پشت دست بودن یعنی ولو خودش در خیابان نیست و حتی موافق اغتشاش نیست اما بودن روحیه اعتراض، بی اعتمادی و... عملا پیشگیری، جمع کردن، مجازات اعتشاشگر را سخت کرده است! ▫️رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد: در یک نظرسنجی انجام شده ۱۰ درصد مردم اغتشاش‌ها و ۵۵ درصد اعتراضات را تایید کرده‌اند. از این مقدار ۸۳ درصد اصلا در این اعتراضات شرکت نکرده‌اند ولی با این وجود معترض‌اند. این افراد ۶۰ درصد مسائل اقتصادی و معیشتی را دلیل این اعتراض‌ها دانسته‌اند و همچنین بیش از ۲۰ درصد فساد اداری و اصلاح ساختار آن را بیان کرده‌اند. از این افراد سوال شده است که مطالبات شما چیست. که باز هم ۵۹ درصد اصلاح معیشت، ۶ درصد رفع فیلتر و تنها ۳.۵ درصد آزادی زنان را در حجاب و پوشش خواستار شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت اقتصادی مطلوبی را نداشته‌ایم، تصریح کرد: باید بپذیریم در جامعه ما مشکلات زیر ساختی وجود دارد. https://www.hamshahrionline.ir/news/716873/ نزدیک به همین را اول اغتشاشات ایسپا هم داد ▫️اگر این آمارها درست است و نوعی ارتباط بین معترض و اغتشاش هست باید عرض کنم بحث اصلی جلسه سر این قسم بود نه اغتشاش! یعنی میشود همه فرمایشات رهبری را هم بوسید و سر چشم نهاد اما باز هم پرسید با این ۵۵ درصد چه باید کرد؟ ۷۰۰مدرسه و ۱۱۰۰۰دانش آموز در ماه مهر که روسری کنده و... یا بقیه مدارسی که بعضا فضای رفتن و حرف زدن بسته شده هم همان دست فرمان اغتشاش را باید رفت؟ ▫️نکته دیگر اینکه در همین دستورات برای آن قسم که کار فرهنگی باید کرد؛ این کار چیست؟! هم مضمون و هم قالب و...
حکمت فرهنگ
1⃣ نکات و تأملات یکی از فضلای حوزوی در نسبت با راهبرد رهبری در «عالم نو»: 🔸تبویب همان فرمایشات حضرت
2⃣ پاسخ من: تشکر وافر؛ ▫️یک. بله صرفا یک خلاصه‌سازی و نمایه‌زنی است، انگیزه متن هم این بود که اولا در جلسات مشاهده کردم، غالبا، منظر رهبری شنیده نشده است، این درحالی است که در طی ۴۰ روز و تطورات حادثه، یک دیدگاه بر گفتگوی ایشان حاکم است. ▫️دو. این متن در جلسه شنبه با موضوع کنش‌گری طلاب عرضه شد. ▫️سه. نکته مهم اینجاست، که همانطور که در متن هست، رهبری، معترضین را در گونه‌شناسی ذکر نکرده‌اند، دلیل این چیست؟ آیا رهبری معترضین را در زمره غفلت‌زده‌ها و احساساتی‌ها می‌دانند یا رهبری بر این تفاوت اشراف ندارند، یا ما با نوعی استراتژی تغافل خودخواسته روبرو هستیم؟ اگر تغافل است، انگیزه این تغافل چیست؟ آیا این استراتژی در لایه کنش‌گری طلاب هم باید امتداد پیدا کند؟ ▫️چهار. چنانچه رهبری به دولت توصیه می‌کند که حواسش به این حادثه در نسبت به شتاب‌دهی پیشرفت، پرت نشود، آیا این امتداد در کنش‌گری طلاب هم جاری است؟ ▫️پنج. در پاسخ به چیستی کار فرهنگی، در مقیاس عموم مردم، بنده نوعی دعوت به تسهیل‌گری زندگی با نشاط و مومنانه می‌بینیم، انگار شأن غیرزبانی بر زبانی غلبه دارد. در نسبت به نخبگان جوان، فعال‌سازی مسئولیت پذیری و در نسبت به احساساتی‌ها و تحقیق‌نکرده‌ها تنبه موقعیت با پیشگامی در روایت درست قابل دریافت است؛ باز هم رسیدگی به اعتراض محوریت ندارد، این تغافل حتی در حوزه کار فرهنگی به چه خاطر است؟ ما با تاکتیک روبرو هستیم؟
📌 عالَم نو: ضرباهنگ پیشرفت 🔹عقلانیت انقلاب اسلامی نه بر پایه اندیشه اجتماعی اضطرار و عصر حیرت و عصر عسرت بلکه بر پایه منطق اجتماعی رشد و تعالی انسان شکل گرفته است و جهان معنایی متعالیه را به بشریت تکنیک زده عرضه کرده است. در این منطق جهان رو به تکامل است و روز به روز انسان ها آماده شنیدن حقیقت و ندای فطرت هستند. بر این پایه که «منطق والای حکومتی و تمدنی» است، ضعف و نواقص در جبهه حق هرچند روند تعالی انسان را کند می کند اما به هیچوجه متوقف نمی کند و اراده انسان را به اضطرار نمی کشاند؛ بلکه این ندای فطرت و قوت-های برآمده از حقیقت است که عزم ملی را تقویت می کند، هندسه سیاسی جهان را تغییر می دهد، الگوی نوین پیشرفت را عرضه می کند و به تدریج عالم گیر می شود و را می سازد. انقلاب اسلامی حلقه ای از این جریان متصل تعالی است که از انبیا الهی (علیهم السلام) آغاز شده است و به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتهی خواهد شد. 🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، همواره این جریانات متفرق و به ظاهر هماهنگ باطل است که از پیشروی جبهه به هم پیوسته حق و جریان جاری فطرت و حقیقت خوف دارد و با جنگ ترکیبی درصدد اختفای قوت ها و پیشرفت های جبهه حق است. جنگی که با هدف نفوذ نرم و ارائه روایت نادرست از قوت ها و ضعف های جامعه اسلامی می خواهد دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد کند و نسل جوان پیشرو را از هویت دینی و ملی خود جدا کند و از عرصه های علمی و فناوری قدرت_افزا دور نگه دارد و حواس مسئولان را نسبت به شتاب دهی به پیشرفت همه جانبه پرت کند. 🔹بر این اساس، اغتشاشات اخیر نه از روی قوت دشمن و یا به جهت ضعف های فراوان ما بلکه از روی استصال دشمن و طراحی های از پیش فکر شده بود. مدیریت این اغتشاشات، تهاجمی منفعلانه در برابر پیشرفت های مختلف علمی، فناورانه و اقتصادی و همچنین تضعیف حرکت رو به پیشرفت جبهه مقاومت بااستفاده از ضعف ها و نواقص ما بود. 🔸بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی و «منطق والای حکومتی و تمدنی»، اغتشاشات اخیر اگرچه آسیب هایی را برای جامعه به همراه داشت اما لطف خفیه الهی در مسیر پیشرفت داخلی و تمدن سازی (عالم نو) بود، چرا که موجب آشکار شدن نواقص موجود و ضعف های مخفی شد و فکرهای دغدغه مندان را به درمان ضعف ها و تقویت بنیه های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نسل جوان معطوف کرد. 🔹اغتشاشات اخیر و تهاجم گسترده و ترکیبی دشمنان داخلی و خارجی و همراهی برخی از داخلی ها، بار دیگر نشان داد که باید به عقلانیت اصیل و امید آفرین و پیشرو انقلاب اسلامی و حکمت تمدنی و فقاهت اجتماعی رهبران و متفکران اصیل انقلاب که بنیاد فکری عالَم نو است باز گردیم و از تفسیرهای انحرافی موجود در جبهه انقلاب که موجب تشتت فکری و گسست اجتماعی است دست برداریم و ید واحده ای برای مشارکت فعال در روند حاکم شدن نظمی جدید در دنیا باشیم. https://eitaa.com/hekmat121
یادداشت چهارم، از آقای محسن مهدیان که پیش از نگارش متن عالم نو‌ منتشر شده است👇:
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
✅تهش چی میشه؟ 👈"تهش چی میشه؟" سوال خیلی ها این روزها است. طبیعی است. خسته شدند؛ از بهم ریختن کسب وکارها؛ از ناامنی ها؛ از توهین ها و هتک حرمت ها؛ از تصاویر دردناک سلاخی حافظان امنیت و... از سویی مردم سنگ تمام گذاشتند؛ آنچه بر گرده مردم بود به بهترین وجه عمل شده است. هوشیاری و جداکردن صف شان از آشوب و اغتشاش و اعلام برائت جانانه که نمونه اش راه پیمایی 13 آبان بود. 🔹با این حال این پرسش باقی است؛ کی تمام می شود؟ 🔸برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید این حوادث را چطور تحلیل می کنیم؟ من ترجیح می دهم تحلیل رهبری را از این روزها ملاک قرار دهم. تحلیلی که کاملا متفاوت از تحلیل رایج در میان تحلیل گران است. 1⃣تحلیل رایج و ظاهری چیست؟ اینکه نظام زخم هایی دارد که بدان بی توجهی شده و تبدیل به اعتراضاتی شده است و بی اعتنایی به اعتراضات درنهایت منجر به اغتشاش و آشوب شده است. 2⃣تحلیل دوم چیست؟ تحلیل دوم یا همان تحلیل رهبری اینست که اگرچه نظام گرفتار زخم ها و آسیب هاست، اما آنچه این روزها شاهد آنیم نه به جهت نقص ها که اتفاقا برعکس به جهت قوت نظام است. نقص ها را باید برطرف کرد اما اغتشاشات امتداد اعتراضات و نقص ها و آسیب ها نیست و اتفاقا قوت ها عامل این روزهاست. 🔹رهبری حتی برخلاف تحلیل های دیگر معتقد است اینکه سراغ نوجوان و جوان ما رفتند نیز به جهت رشد قدرت تحلیلی بچه های دهه 80 و 90 است. ✅زمین تا آسمان بین این دو تحلیل تفاوت است. 🔹در تحلیل اول طرف می گردد ببینید کدام زخم است که این آشوب ها را شکل داده است و یک روز طعنه به حجاب و گشت ارشاد می زند و یک روز اقتصاد و یک روز آزادی و غیره و باز هم دست خالی برمی گردد و نمی تواند کمکی به ماجرا کند. 🔸اما تحلیل دوم می گوید دشمن امروز در پیچیده ترین حالت ممکن و با تمام ظرفیتش آمده است و این به جهت قوت مردم و توفیقات دولت نسبت به گذشته است. دشمن از این قدرت عصبانی است. هرچه می گوید نیز بهانه است. این بهانه نباشد، می بافد و می سازد. او ذاتش بر دروغ و تهمت و تحریف است. تنها در یک حالت دست از آشوب و آدم کشی برمی دارد که ما روز به روز ضعیف تر شویم و از این بالاتر اینکه از هویت ملی و اسلامی مان دست برداریم. 👈تحلیل دوم می گوید باید با قوت بیشتری مشکلات داخلی را رفع کرد اما اتصال این مشکلات به حوادث این روزها است. به تعبیری ما با دو پدیده کاملا مجاز مواجهیم. ⭕️با این توضیح برگردیم به سوال ابتدایی؛ " تهش چی میشه؟" بازهم برخلاف تصور رایج که گفته می شود پایان حوادث دست عدلیه و امنیه است، پایان این ماجرا کاملا دست مردم است. 🔸امنیه و عدلیه باید به وظیفه شان عمل کنند. هرگونه مماشات با جریان آدم کش و تروریست داخلی است. اما ماجرا با تحکم نیز ختم نمی شود و چه بسا برخی را مجدد دچار خطای تشخیص کند. ماجرا اینست که جنگ دشمن ترکیبی است پس مواجه با آن نیز باید ترکیبی باشد. 🔹هر میزان مردم نسبت به پیرامون خود حساس تر شوند و احساس مسوولیت کنند این ماجرا زودتر تمام می شود. هرکس هر میزان می تواند باید نسبت به ددمنشی این جریان بی هدف و بی سر و بی بته روشنگری کند. هرکس هر میزان می تواند باید نسبت به غفلت ها و جهل های پیرامون خود روشنگری کند و از زشتی ها اعلام برائت کند. هر میزان مردم در فضای مجازی و واقعی جلوتر بیایند این جریان کریه و قبیح و مشمئز کننده زودتر تمام می شود. این تحلیل یعنی پایان این حوادث، همه با هم دهها گام جلوتر رفته ایم. همشهری @mahdian_mohsen
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ از این منطق جدید رفع نقص کنیم! • رهبر انقلاب اسلامی: "ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع کردیم بین حضور مردم و آراء مردم و معارف الهی؛ جمع بین این دو کارِ آسانی نیست، [ولی] ما این کار را به توفیق الهی انجام دادیم. البتّه نقصهایی داریم. من هیچ وقت ادّعا نمیکنم در این زمینه‌ها نقص نداریم؛ نه، نقصهایی داریم امّا حرف، منطق، یک منطق جدیدی است در دنیا."(۱۱آبان۱۴۰۱) 🖋پ.ن: وظیفه نیروهای انقلابی در وهله اول فهم و برجسته کردن این منطق جدید و بعد تلاش برای رفع نقایص آن است. هنوز به نظر افراد حزب اللهی زیادی این منطق جدید یعنی جمع بین معارف و ارزشهای الهی با حضور و رای مردم -که حرف نوی جمهوری اسلامی است(۱)- خوب فهم نشده است. لوازم این منطق جدید در همه سطوح و رویه های حکمرانی خوب پیگیری و اجرا نشده است! قبول کنیم سطحی از مشکلات حکمرانی با مردم دقیقا از این نقایص است! ..................................... ۱. "جمهوری اسلامی حرف نویی دارد ارزشهای الهی و مردم؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند".(۹۰/۱۰/۷) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حکمت فرهنگ
✔️ از این منطق جدید رفع نقص کنیم! • رهبر انقلاب اسلامی: "ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع
پنجم، یادداشت حجت‌الاسلام قنبریان همسو با ایده محوری راهبرد رهبری همراه با یک تذکر!
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
📣 نشست حضوری 💡تحلیلِ بحران یا بحرانِ تحلیل 🔸گفتگویی راهبردی پیرامون تحلیل‌های موجود از حوادث اخیر ايران 🔰ارائه دهندگان: حجت الاسلام علی محمدی حجت‌الاسلام محمدهادی‌شریعتی ⏰سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ (این نشست به صورت حضوری برگزار خواهد شد) 📌آدرس: قم، بلوار نیایش مصلای قدس پژوهشکده باقرالعلوم به علت محدودیت‌های موجود، در صورت تمایل به شرکت در نشست به آی دی ◀️ @ID_Dii اطلاع دهید 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
1.m4a
22.7M
📢صوت نشست 1⃣ 🖊(گفتگویی راهبردی پیرامون تحلیل های موجود از حوادث اخیر ايران) 🔸حجت‌الاسلام علی محمدی 🔹حجت‌الاسلام محمدهادی شریعتی @Iran_of_the_future @HekmateFarhang
🔔 نشست تخصصی《چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ》به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود: 👥 سخنرانان: حجت الاسلام سیدیدالله یزدان‌پناه حجت الاسلام علی اکبر رشاد حجت الاسلام حمید پارسانیا. 👤 دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی زمان: 🗓 پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ ⏰ ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۲۰ 🏢پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات امام حسین علیه السلام 🆔@parsania_net
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
20.97M
🔸صوت نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ. @nasimehekmat @HekmateFarhang
هدایت شده از محسن قنبریان
unheard-voice-tt.pdf
34.9M
💠 از خشت تا آئینه! • رهبر انقلاب اسلامی در ۶سخنرانی اخیر (۳۰شهریور/۱۱و۲۰و۲۲و۲۷ مهر/۵و۱۱آبان) روی نقش دشمن در حوادث اخیر تاکید ویژه کرد که برای عمده خواص هم این تمرکز ایشان قابل درک نبود! • حالا در آئینه پژوهش رصد خانه اینترنتی استنفورد(sio) و موسسهgraphika ببینید: گزارش تحلیلی: صداهای ناشنیده: ارزیابی ۵سال پویش نفوذ مخفی طرفدار غرب https://b2n.ir/s20066 از: ص۲۶ تا ص۳۸ متن اصلی برای محققین. • نقش پنتاگون و سنتکام در جنگ رسانه ای علیه ایران و قصه کشف آنرا بخوانید - محتواهایی که موجب بدبینی افکار عمومی می شد - تا عملیات ربات های مجازی - و حتی محتواهای تندرو و به ظاهر انقلابی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حکمت فرهنگ
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل ر
🔸 امتداد تحلیل رهبر انقلاب؛ ▫️پیشرفت جمهوری اسلامی، لیبرال دمکراسی را باطل می‌کند. ▫️مشکل استکبار با جمهوری اسلامی ایران این است که اگر جمهوری اسلامی بکند و رونق بگیرد و جلوه کند در دنیا منطق لیبرال دموکراسی دنیای غرب باطل خواهد شد. ▫️غربی‌ها توانستند با منطق لیبرال دموکراسی بیش از دو قرن همه‌ی دنیا را کنند. یک جا گفتند اینجا آزادی نیست، یک جا گفتند دموکراسی نیست وارد شدند. به بهانه‌ی ایجاد دموکراسی، اموال آن کشور خزائن آن کشور را، منابع آن کشور را غارت کردند. اروپای فقیر ثروتمند شد به قیمت به گل نشستن بسیاری از کشورهای ثروتمند مثل هند و چین. حالا ایران استعمار مستقیم به آن صورت نشد اما اینجا هم هر چه توانستند کردند. ▫️یک نمونه‌اش جلوی چشم شما همین افغانستان است دیگر. آمریکایی‌ها آمدند بیست سال در افغانستان جنایت کردند، انواع و اقسام جنایتها را انجام دادند، بعد از بیست سال همان حکومتی که علیه او وارد شده بودند آمد سر کار افغانستان. دادند به او، با این فضاحت خارج شدند. ▫️حالا اگر یک حکومتی، یک نظامی در دنیا به وجود بیاید که منطق لیبرال دمکراسی را رد کند و با یک واقعی به مردم هویت بدهد، به مردم کشورش هویت بدهد، آنها را کند، آنها را بیدار کند، آنها را قوی کند و در مقابل لیبرال دمکراسی بایستد، این منطق لیبرال دمکراسی را ابطال میکند؛ این جمهوری اسلامی است. (۱۴۰۱/۰۸/۲۸) @HekmateFarhang
هدایت شده از بینش راهبردی
اگر می خواهید تفاوت نگاه تجزیئی جامعه شناسانه به پدیده های اجتماعی با نگاه کلان و جامع مد نظر رهبری عزیز را خوب متوجه شوید، کافی است به اظهار نظرهای این دوستان جامعه شناس عنایت کنید. متاسفانه این ذات جامعه شناسی غربی است و اگر مراقب نباشیم انسان را به شدت جزء گرا بار می آورد. شاید جوابهای کاملتری داده اند و گردآورنده به برخی جوابها بسنده کرده است اما مبتنی بر این جوابها همگی تحت تاثیر فقدان کلان نگری هستند حتی آقای جمشیدی عزیز هم متاثر از نگاه تک بعدی جواب سوالات را داده اند! پدیده های اجتماعی دربردارنده عوامل داخلی و خارجی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، هستند تک عاملی نیستند و نمی شود با نگاه تک بعدی و نقطه ای و تجزیئی، وضعیت شناسی جامعی داشت و مطلوب نگاری درستی را طراحی و نقشه نویسی واقع بینانه ای تجویز کرد.
💢 در حسرت «نظریه فرهنگ» ۴۴ سال پس از انقلاب! ✅ دکتر مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی: 📝 بی توجهی و تأکید نداشتن بر شأن قرارگاهی شورا، باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌ها روی کاغذ بماند و اجرای آن ها نیز، به صورت جامع و هماهنگ صورت نگیرد؛ اقدامی که باعث می‌شود در عرصه فرهنگ با چالش‌های گوناگون روبه‌رو شویم و قادر نباشیم از گذرگاه‌های حساس این مسیر، به سادگی عبور کنیم. 📝 اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی جریان بازسازی ساختار فرهنگی کشور است، باید همه زیر نظر آن فعالیت کنند، نه این‌که هر دستگاهی راه خودش را برود. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که بدانیم ضمانت اجراهای شورا هم برای واداشتن دستگاه‌ها به انجام وظایف و پاسخگویی، کافی نیست. 📝 تا وقتی که تصمیمات شورا ضمانت اجرای درست و حسابی نداشته باشد و شأنیت قرارگاهی شورا رقم نخورد، چشم‌انداز بازسازی ساختار فرهنگی روشن نیست. 📝 در شرایط فعلی و در حالی که فضای مجازی، فرهنگ ما را به چالش می‌کشد و یک پای اصلی ماجرای آسیب‌های فرهنگی محسوب می‌شود، ضرورت دارد که بین دو شورا، هماهنگی‌های جدی و سیستماتیک برقرار و این مانع مهم نیز رفع شود. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31143
حکمت فرهنگ
💢 در حسرت «نظریه فرهنگ» ۴۴ سال پس از انقلاب! ✅ دکتر مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتم
🔸 در حسرت نظریه فرهنگ؛ دو برداشت متفاوت! متن مشروحی از دکتر مسعود فیاضی، با عنوان جانسوز «حسرت نظریه فرهنگ» در حال بازنشر است. نگارنده پیش‌تر در جلسه‌ای حضوری، در برابر این دیدگاه نموده و با ارجاع به آثار و نظریات متاخر به مخالف با این نظر پرداخته است. با این حال، به مناسبت بازنشر این گزارش، ضروری دیدم، منظر در نظریه فرهنگ را در دو برداشت متفاوت، صورت‌بندی کنم؛ امید است این قبیل مباحثات، فرصت تأمل و‌گفتگوی‌های تفصیلی را فراهم آورد. ▫️اولین برداشت از ایده «فقدان نظریه فرهنگ» را می‌توان به معنای، فقدان معرفت در این حوزه دانست؛ یعنی در میان مطالعات و دانش‌ورزی‌های موجود، کسی به پرسش فرهنگ و تحول آن در ایران پاسخ نگفته است؛ در این‌صورت و بی‌شک این ایده قرین صواب نخواهد بود، چرا که امروز و در نتیجه کوشش‌ها و ابداعات نظری مرحوم علامه طباطبایی، از مجموعه‌ای قابل‌اعتناء و فاخر در حوزه نظریه فرهنگ در مکتب علوم اجتماعی قم برخورداریم. ▫️فارغ از گفتگوهای مبنایی و بالادستی در حوزه فلسفه فرهنگ که در آثار ، شهید ، آیت‌الله و آیت‌الله آملی، یافت می‌شود و توسط دانش‌پژوهان این عرصه به صورت رساله و مقاله تدوین شده است، امروز شاهد صورت‌بندی نظریه فرهنگ برخاسته از میراث حکمی و فقهی حوزه‌های علمیه در اشکال مختلف هستیم؛ دیدگاه استاد و استاد را دو نمونه قویم در این عرصه باید دانست. این دیدگاه در آثار اساتید و شاگردان آنان تبیین، توسعه و تطبیق داده شده است و مجموعه قابل تاملی از بنیان‌های معرفتی را فراهم ساخته است. ▫️اما برداشت دوم متوجه این نکته است که این حسرت را ناظر به فقدان معرفتی ندانسته بلکه، سامان سیاست‌گذاری فرهنگی ایران را فاقد تکیه و بر نظریه فرهنگ بدانیم؛ هرچند نگارنده با این تقریر همراه است، اما به نوعی تفصیل در این نگاه نیز نظر دارد و آن اینکه دانش سیاست‌گذاری و ملزومات آن، نوعی دانش عمل و معرفت انضمامی‌اند که در طول ممارست سیاست‌گذاران فراهم و متراکم می‌شود، بی‌شک مداخلات فرهنگی حاکمیت در ایران، توسط نظریه‌های پنهانی شکل گرفته، تدبیر می‌شود و امتداد یافته است و نمی‌توان شکل‌گیری تصمیمات حاصل از شوراها و نهادهای مرتبط را در خلأ نظری تصور کرد و آنان را خالی از ابعاد نظری و معرفتی دانست، هرچند می‌توان آن را فاقد یک «نظریه» صریح و مستدل دانست. ▫️حاصل سخن آنکه برای سامان سیاست‌گذاری فرهنگی در ایران غیر از لوازم غیرمعرفتی، باید سه حیطه نظری را پی‌گرفت: 1⃣ نخست آنکه، بیش از نیم‌قرن تلاش در صورت‌بندی علمی نظریه فرهنگ را به شناخت و به بازخوانی، ترویج و تصعید آن پرداخت؛ که این بخش برخلاف دیدگاه استاد عزیر، نه محل حسرت که جایگاه رشد و مباهات در نسبت با پروژه علوم اجتماعی در ایران است. 2⃣ دوم آنکه، نظریه‌ی ضمنی که سال‌ها، پایه و چارچوپ پنهان تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در ایران بوده را و نمود تا بتوان با اتکا به نظریه فرهنگ مصرح و مدلل موجود، آنرا بازیابی نمود؛ چراکه در میدان عمل هیچ‌گاه امکان سوزاندن و ساختن از ابتداء فراهم نیست و باید با بازشناسی و تعدیل و تهذیب به سامان آن اندیشید. 3⃣ آخر آنکه به ارتقای منطق سیاست‌گذاری فرهنگی مبتنی بر نظریه صریح و مستدل و برآمده از تلاش علمی اندیشید تا امکان حضور ذخیره معرفتی این حوزه علمی را در آن نهاد عملی فراهم نمود. @HekmateFarhang
🔸فقط تبریک نگوئیم! یا در ضرورت همگامی با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدای مسیر؛ ▫️چنانچه سنت است، پس از انتصاب یک مدیر، خرد و کلان جامعه به او، تبریک گفته، برایش آرزوی موفقیت می‌کنند. انتصاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیر از این سنت مستثنی نخواهد بود و شاهد این تبریکات متواتره هستیم؛ اما نمی‌توان در این وضعیت سازمان و ساختار فرهنگ به‌این تبریک‌ها بسنده کرد و لازم است هر کس به‌توان خود، به ایشان کمک کند. در ادامه برخی مسائل که می‌توانند موضوع این همراهی و کمک باشند را یادآور می‌شوم: 1⃣ بازخوانی ضعف و قوت‌های دبیر سابق؛ بی‌شک فعالیت دبیر سابق شورا، نشانگر عدم توفیقات شخصی، سازمانی و ساختاری در این نهاد است. ضروری است گروهی با رعایت همه نکات اخلاقی، به بررسی این دوره پرداخته و دانش ضمنی حاصل از آن را ره‌توشه راه دشوار دبیر جدید نمایند. 2⃣ بازسازی رسانه‌ای شورای عالی؛ فراز و فرود چهل‌ساله این نهاد سترگ و آمد و شد دبیران و رئیسان مختلف، چهره این مرکز حیاتی را مخدوش نموده و با عناوین چون و ناکارآمد قرین ساخته است. شبهه جایگاه حقوقی این نهاد نیز، به ابهام این تصویر افزوده است. لذا ضروری است، از یک سو، دبیر جدید با هم‌اندیشی درون‌نهادی و مردمی به بازسازی هویت آن به عنوان نهادی معقول، پیشرو و راهبر، به سرعت مبادرت کنند و در سویه دیگر صاحبان نظر و رسانه سعی خود را در این عرصه مبذول دارند. 3⃣ فعال‌سازی اندیش‌ورزان جوان؛ تراکم و تنوع مسائل موجود در حوزه علم و فرهنگ، بازنگری در شیوه رایج تصمیم‌گیری در گروه‌های محدود صحن و دبیرخانه شورا را ضرورت می‌بخشید، لذا پیش از هرچیز لازم است هم دبیر جدید و هم گروه‌های نخبگانی حوزه و دانشگاه پا پیش گذاشته و در جلساتی به تنظیم الگویی برای فعال‌سازی این ظرفیت مهم انقلاب بپردازند. 4⃣ دستیابی به نظری محکم ولی ؛ راهبری شورا نیازمند ترجیح یک دیدگاه در میان دیدگاه نظری در نسبت با علم و فرهنگ است و‌ تنوع‌گرایی در این سطح جز آشفتگی در تصمیم و اجرا به به بار نخواهد آورد، از این رو، لازم است در نسبت با پرسش‌های اساسی این عرصه، دیدگاهی کارآمد و متقن را در ابتدا برگزید. اما این دیدگاه باید توان تحمل تنوعات گسترده‌ای که در نظام علم و فرهنگ عمومی وجود دارد را داشته باشد. لذا مجموعه پیشنهادها در دستیابی به این منظر محکم و فراگیر نیز هدیه‌ای مهم به دبیر جدید خواهد بود. 5⃣ فعال‌سازی لازم جهت تصمیم‌گیری مشارکتی؛ پس از پذیرش رویکرد باز و مشارکتی به تصمیم‌گیری و برای تحقق آن نیازمند ابزارهای مفهومی و مادی برای فعال‌سازی این رویکرد کارگشا هستیم. ابزارهایی که بتواند ذهنیت نخبگان و عموم مردم را منسجم سازد و امکان همراهی موثر آنان در مسئله‌یابی، تصمیم‌گیری و ارزیابی را تسهیل کند. لذا هم مطالعه این مهم از سوی دبیر و هم ارائه داشته‌های مجامع مختلف در این زمینه به دبیر، محل ضرورت است. 🔸 کمترین کمک ممکن در این مسیر آن است که هریک از دلسوزان و صاحبان نظر، به دست گرفته و در نسبت چنین پرسش‌هایی اساسی، چند بند نوشته و تا دبیر جدید همچنان در دسترس است، در اختیار ایشان بگذارد و متقابلاً دبیر جدید در اولین اقدام، در گروه‌ها و مجامع جوان حاضر شود و به هم‌اندیشی با آنان پیش از آغاز حرکت مبادرت ورزد. @HekmateFarhang
🔸مروری بر نظریه فرهنگ و نسبت رسانه با آن؛ در نیم‌سال اول سال جاری، به ارائه بحث نسبت فرهنگ و رسانه در دوره ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ در دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) پرداختم. در جلسات ابتدائی این دوره به بازخوانی فرهنک در سه سطح (هنر والا)، (شیوه زندگی) و (معرفت مشترک) اقدام کردم که می‌تواند زمینه‌ای برای ورود به مباحثات نظریه فرهنگ باشد. از این رو صوت این جلسات را در کانال بازنشر می‌کنم. پ.ن: جلسات بسته به پرسش‌ها و اقتضائات زمانی واجد حاشیه‌های نظری است. @HekmateFarhang
رسانه ۱۴۰۱ ج دوم.mp3
13.87M
🔸فایل صوتی جلسه دوم ▫️فرهنگ و رسانه ▫️ترم اول ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️تفاوت دانش عمومی و دانش نظری ▫️چیستی و ویژگی‌های کنش ▫️ویژگی‌های آگاهی موجود در کنش @HekmateFarhang
رسانه ج سوم ۱۴۰۱.mp3
11.03M
🔸فایل صوتی جلسه سوم ▫️فرهنگ و رسانه ▫️ترم اول ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️تفاوت دانش عمومی و دانش نظری ▫️سه ویژگی معرفت عمومی ▫️سه ویژگی معرفت علمی @HekmateFarhang
Z0000011.m4a
33.13M
🔸فایل صوتی جلسه چهارم ▫️فرهنگ و رسانه ▫️ترم اول ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️درآمدی بر یادداشت پنج‌بندی ▫️یادآوری سه ویژگی معرفت علمی ▫️چیستی و چرایی روش در معرفت علمی. @HekmateFarhang