eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
466 دنبال‌کننده
363 عکس
26 ویدیو
140 فایل
«کانال‌متعلق‌به‌انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌است» دبیرانجمن‌ @z_kabiri (کبیری‌پور) اعضای‌انجمن: خانم‌ها‌ احسانی، تیموری‌مقدم‌، حیدرپور آقایان: علی‌نژاد و‌ قدرتی لینک‌گروه‌تاریخ: 👇🏻 http://B2n.ir/z96573
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅 ‌ 🔘معرفی اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر سید علی موسوی‌نژاد  استاد سید علی موسوی‌نژاد در سال ۱۳۴۷ش، در شهر مقدس مشهد به دنیا آمدند. ایشان پس از پایان دوره‌ی ابتدایی و هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ش، به تحصیل علوم حوزوی مشغول شدند و تا سال ۱۳۶۵ش، که برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کردند، در مشهد، در حوزه‌ی علمیه‌ای که توسط پدرشان مرحوم آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌نژاد و به نام ایشان مشهور است، مقدمات و سطوح اولیه‌ی حوزوی را پشت سر گذاشتند. از سال ۱۳۶۳ش و با امکان حضور در جبهه‌ تا پایان جنگ تحمیلی، به‌طور متناوب و بیش از یک سال در جبهه‌های نبرد، داوطلبانه حضور پیدا کردند. پس از حضور در حوزه‌ی علمیه‌ی قم که بیشتر به دوران پس از پایان جنگ تحمیلی و شرکت در جبهه و به سال ۱۳۶۷ش برمی‌گردد، سطوح عالیه حوزوی را ادامه داده و پس از آن، به مدت هشت سال تا سال ۱۳۷۵ش، در دروس خارج فقه و اصول شرکت کردند. ایشان در کنار تحصیل، فعالیت‌های علمی دیگری نیز داشته‌اند. 🔹همکاری با مؤسسات و مراکز مختلفی همچون: ▫️از سال ۱۳۷٠ تا ۱۳۸٠ش، در ۱۲ سفر پیاپی به حج، در بعثه مقام معظم رهبری و در بخش معاونت بین‌الملل به‌عنوان مبلغ و زبان‌دان به فعالیت‌های علمی و تبلیغی در قالب ملاقات‌ها و گفتگوهای علمی با دیگر مسلمانان حاضر در موسم حج حضور داشته و در همین راستا در این معاونت دارای مسئولیت‌هایی نیز بودند. ▫️در سال ۱۳۷۳ تا پایان ۱۳۷۴ش، به‌عنوان عضو علمی کنگره‌‌ی «نقش زمان و مکان در اجتهاد»، در گروه حدیث، به مدت دو سال مشغول فعالیت بودند که حاصل آن فعالیت‌های علمی، در سه جلد منتشر شده است. ▫️ایشان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ش، به مدت دو سال، به‌عنوان عضو پژوهشکده‌ی فقه و حقوق پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی مشغول بودند و هم‌زمان با تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، به این مرکز پیوستند. همچنین همکاری با: ▫️از اعضای انجمن ادیان و مذاهب حوزه‌ی علمیه‌ی قم ▫️دانشگاه قم _ به عنوان مدرس   ▫️جامعةالزهرا _ به عنوان مدرس ▫️جامعةالمصطفی _ به عنوان مدرس 🔹عناوین برخی از آثار استاد سیدعلی موسوی‌نژاد: 📌کتاب: ▫️آشنایی با فرق تشیع ▫️تراث الزيدية ▫️معارف کلامی شیعه ▫️درسنامه‌ی تاریخ و عقاید زیدیه ▫️و... 📌مقاله‌ها: ▫️چهار متن کهن از زیدیان نخستین ▫️زیدیه از ظهور تا تأسیس حکومت ▫️الرسالة الزاجرة؛ ردیه‌ای بر غلو در زیدیه ▫️کتاب‌های حدیثی منتشرشده از زیدیه(۱) ▫️کتاب‌های حدیثی منتشرشده از زیدیه(۲) ▫️مهدویت و فرقه‌ی حسینیه ▫️پیدایش و تاریخ زیدیه ▫️معرفی آثار منتشرشده زیدیه ▫️آشنایی با زیدیه ▫️و... 🔹نشانی پست الکترونیک استاد موسوی‌نژاد 👇🏻 🌐mousavi70@yahoo.com 🔹نشانی پایگاه شخصی استاد موسوی‌نژاد👇🏻 🌐mousavinejad.ir 🔹نشانی کانال متعلق به استاد موسوی‌نژاد در پیام‌رسان تلگرام👇🏻 🌐https://t.me/Ali_MousaviNejad 🔹لینک دسترسی به مقالات استاد سید علی موسوی‌نژاد در پایگاه مجلات نورمگز👇🏻 🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/18111 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌀نکته‌ی ویرایشی 🔰نشانه‌ی همزه ▫️همزه‌ی میانی الف) اگر حرف بیش از آن مفتوح باشد، روی کرسی «ا» نوشته می‌شود، مگر آنکه پس از آن مصوّت «ای» و «او» و «» باشد که در این صورت روی کرسیِ «یـ» نوشته می‌شود: رأفت، تأسف، تلألؤ، مأنوس، شأن رئیس، لئیم، رئوف، مئونت، مطمئن، مشمئز تبصره: در کلمات عربی بر وزن «مُتّفَعِّل» نظیر متأثّر، متأخّر، متألّم که در تداول، اولین فتحه‌ی آن‌ها به کسره تبدیل شده، همان صورتِ عربی آن ملاک قرار گرفته است. ب) اگر حرفِ پیش از آن مضموم باشد، روی کرسی «و» نوشته می‌شود، مگر آنکه پس از مصوّتِ «او» باشد که در این صورت روی کرسی «یـ» نوشته می‌شود: رؤیا، رؤسا، مؤسّسه، مؤذن، مؤثر، مؤانست شئون، رئوس ج) اگر حرف پیش از آن مفتوح یا ساکن و پس از آن حرف «آ» باشد به صورت ــآ یا آ نوشته می‌شود: مآخذ، لآلی، قرآن، مرآت در بقیه‌ی موارد و کلّیه‌ی کلماتِ دخیل فرنگی با کرسی «یـ» نوشته می‌شود: لئام، رئالیست، قرائات، استثنائات، مسئول، مسئله، جرئت، هیئت، لئون، سئول، تئاتر، نئون 🔅استثنا: توأم ▫️همزه‌ی پایانی الف) اگر حرف پیش از آن مفتوح باشد (مانند: همزه‌ی میانی ماقبل مفتوح)، روی کرسی «ا» نوشته می‌شود: خلأ، ملأ، مبدأ، منشأ، ملجأ ب) اگر حرف پیش از آن مضموم باشد (مانند همزه‌ی میانی ماقبل مضموم)، روی کرسی «و» نوشته می‌شود: لؤلؤ، تلألؤ ج) اگر حرف پیش از آن مکسور باشد، روی کرسی «ی» نوشته می‌شود: متلألئ د) اگر حرف پیش از آن ساکن یا یکی از مصوت‌های بلند «آ» و «او» و «ای» باشد، بدون کرسی نوشته می‌شود: جزء، سوء، شیء، بُطء، بطیء، سماء، ماء، املاء، انشاء تبصره ۱: کلماتی مانند: انشاء، املاء، اعضاء در فارسی بدون همزه‌ی پایانی هم نوشته می‌شود که صحیح است. تبصره ۲: هرگاه همزه‌ی پایانی ماقبل ساکن(بدون کرسی) یا همزه‌ی پایانی ماقبل مفتوح (باکرسی «ا») و یا همزه‌ی پایانی ماقبل مضموم (با کرسی «و») به یای وحدت یا نکره متّصل شود، کرسی «یـ» می‌گیرد و کرسی قبلی آن نیز حفظ می‌شود. جزئی، شیئی، منشائی، لؤلوئی منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۹_۳۱ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1673412178-9712-51-5.pdf
517.7K
🔹عنوان مقاله: راهبردهای مدیریت سیاسی _ امنیتی پیامبر اکرم(ص) در مواجهه با یهودیان مدینه ✍🏻نویسنده:  دکتر حسین قاضی خانی ابراهیم کارگران 📌چکیده‌ی مقاله: یکی از مسائل پیش روی حکومت نبوی، تنظیم روابط سیاسی با یهودیان مدینه بود که به سبب پیمان‌شکنی، حکومت نبوی را به شکل‌های گوناگون در تنگنا قرار می‌دادند. هجرت پیامبر(ص) به مدینه با امضای پیمان نامه صلح‌آمیز با یهودیان این شهر همراه بود. این پیمان‌نامه زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و یهودیان را به دنبال داشت. اما یهودیان پس از چندی پیمان شکنی کردند و گفته‌های پیشین خود را انکار نمودند و به حمایت از مشرکان پرداختند. این امر در نهایت منجر به مواجهه پیامبر(ص) با یهودیان و به کارگیری راهبردهای سیاسی امنیتی در تقابل با آنان شد. این پژوهش با رویکردی تاریخی تحلیلی و با استفاده از الگوی سوات (SWOT) به دنبال شناسایی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی راهبردهای مدیریت سیاسی امنیتی پیامبر(ص) در مواجهه با یهودیان است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که «صلح و زندگی مسالمت آمیز»، «عدالت محوری در حق یهود» و «جنگ و برخورد سخت» سه راهبرد اساسی پیامبر(ص) بوده‌اند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب 📙خلقت نوری پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) در اندیشه‌ی امامیه‌ی نخستین ✍🏻دکتر امداد توران آموزه خلقت نوری که پیدایش اهل‌‌بیت(ع) را به آغازگاه خلقت برمی‌گرداند، چه بسا بیش از دیگر آموزه‌ها سزاوار ژرفکاوی تاریخی باشد. چرا که با پی‌بردن به ریشه‌ها و رویش‌های تاریخی این آموزه می‌توان استواری درونی و توان آن را برای پشتیبانی از دیگر آموزه‌ها سنجید؛ زیرا پیامبر(ص) و امامان(ع) در اندیشه‌ی شیعیان، یگانه راهنمایانی‌اند که می‌توانند انسان را در مسیر پر‌فراز و نشیب آغاز تا انجام و مبدأ تا معاد، از فرو‌افتادن در راه‌های متفرق منتهی به گم‌گشتگی بازدارند و به سلامت به منزلگه مقصود برسانند. بنابراین روایات خلقت نوری اهل‌‌بیت(ع) بیان می‌‌‌کنند که اهل‌بیت(ع) نخستین مخلوقات خداوند‌ند که همچون نور از نور خداوند آفریده شدند. بحث خلقت نوری پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) در زمره‌ی مهمترین مباحث پیامبر شناسانه و امام شناسانه است که نتایج آن از سویی مرز بین غلو، تقصیر و اعتدال را رسم می‌کند و از سویی دیگر بر سایر مباحث کلامی از توحید گرفته تا معاد پرتو می‌کند. کتاب حاضر بحث خلقت نوری را در دو گام پی می‌گیرد. نخست آنکه مجموع روایات خلقت‌نوری را از منابع روایی شش قرن نخست گردآوری و درباره آن‌ها از جهات مختلف داوری می‌کند و دوم آنکه تلاش می‌کند سیر تطور دیدگاه‌های محدثان و متکلمان را طی این قرون درباره‌ی آموزه‌ی خلقت‌نوری گزارش و تحلیل کند.  با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در پنج فصل زیر تهیه شده است: 🔹فصل اول: اعتبار سنجی احادیث خلقت‌نوری 🔹فصل دوم: مضمون شناسی احادیث خلقت‌نوری اهل‌بیت(ع) 🔹فصل سوم: جریان شناسی راویان احادیث خلقت‌نوری اهل‌بیت(ع) در مدارس کوفه و قم 🔹فصل چهارم: عوالم پیشین در مدرسه کلامی بغداد 🔹فصل پنجم: عوالم پیشین در مدرسه کلامی ری 🔹فصل ششم: سیر تطور آموزه‌ی خلقت‌نوری در تاریخ عقاید امامیه فصل اول که طولانی‌ترین فصل کتاب است، احادیث خلقت‌نوری را، که خاستگاه تمام مباحث کلامی در باب خلقت‌نوری‌‌‌اند، به بحث گذاشته است. این فصل تلاش کرده که فهرستی جامع از احادیث خلقت‌نوری در منابع روایی امامیه در قرون نخستین، یعنی تا قرن پنجم، به دست دهد؛ تا جایی که نگارنده بررسی کرده جای این گردآوری تا کنون خالی بوده است. این گردآوری علاوه بر ارائه‌ی تمام احادیث خلقت‌نوری، درصدد روشن کردن وزن حدیثی و کلامی این احادیث است؛ از این‌ رو، در این فصل بین منابع حدیثی معتبر و منابعی که در اعتبار یا انتسابشان به مؤلف چون و چرا شده تفکیک شده و احادیث خلقت‌نوری هر کدام از این دو دسته به صورت مجزا گزارش شده است. فصل دوم تلاش می‌‌‌کند از طریق پیوند زدن و ترکیب مجموع احادیث خلقت‌نوری پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، که هر کدام گوشه‌‌‌هایی از ماجرای خلقت‌نوری را بیان می‌‌‌دارند، داستان خلقت‌نوری را از ابتدا تا انتها بازسازی کند. این فصل نشان می‌‌‌دهد که احادیث خلقت‌نوری، به‌‌‌رغم پاره‌‌‌ای اختلافات، در کل با یکدیگر هماهنگ‌‌‌اند و همچون قطعات یک جورچین، تصویر سازواری از این آموزه به دست می‌‌‌دهند. فصل سوم روشن می‌‌‌کند که کدام‌‌‌یک از جریانات حدیثی یا کلامی در هر کدام از دو مدرسه کوفه و قم، احادیث خلقت‌نوری اهل‌بیت(ع) را نقل کرده و به آن اعتقاد ورزیده‌‌‌اند. در این فصل، راویان مجموع احادیث خلقت‌نوری در کتب روایی معتبر از حیث اینکه به کدام خط یا جریان فکری تعلق دارند، شناسایی شده‌‌‌اند. این فصل نشان می‌‌‌دهد که نقل روایات خلقت‌نوری اهل‌بیت(ع) در دو مدرسه کلامی و حدیثی کوفه و قم به متهمان به غلو اختصاص نداشته، بلکه روات غیرمتهم این دو مدرسه نیز دست‌اندر کار نقل این قبیل احادیث بوده‌‌‌اند. فصل چهارم به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا متکلمان بغداد، به طور مشخص شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی، موضعی منفی در قبال خلقت‌نوری و عوالم پیشین انسان اتخاذ کرده‌‌‌اند، در حالی که می‌‌‌دانیم محدثان و محدث متکلمان کوفه و قم قول به خلقت‌نوری اهل‌بیت(ع) و وجود پیشین عموم انسان‌‌‌ها را پذیرفته بودند. فصل پنجم موضع عالمان مدرسه ری، که بعد از افول مدرسه بغداد رونق یافت، در قبال خلقت‌نوری و وجود پیشین انسان بررسی شده است. این فصل با کاوش در آثار برجا مانده از عالمان این مدرسه نشان می‌‌‌دهد که احادیث خلقت‌نوری اهل‌‌بیت(ع) در مدرسه ری افزایش کیفی داشته است و در آثار برخی از عالمان این مدرسه، احادیثی در این باره درج شده که مضامین عالی آن‌ها در احادیث دو مدرسه پیشین، مشهود نیست. فصل ششم، فصل پایانی کتاب، تلاش می‌‌‌کند با نگاهی از فراز تاریخ باور داشتن یا نداشتن به خلقت‌نوری در امامیه را، از آغاز تا پایان قرن ششم، گزارش و تحلیل کند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️ 📣معرفی کانال‌های مرتبط با تاریخ 5⃣ تأملی در تاریخ اسلام کانال تأملی در تاریخ، از جمله رسانه‌هایی با محتوای تاریخی است که به موضوعاتی همچون: ▫️وقایع مهم ماه‌های قمری ▫️زندگینامه‌‌ی چهارده معصوم(علیهم‌السلام) ▫️بانوان و مخدّرات ▫️امام‌زادگان ▫️برخی اصحاب و یاران ▫️اشقی الاشقیاء ▫️سخنان برخی از علماء ▫️مورخان شیعه ▫️روز شمارهای تاریخی ▫️غزوات پیامبر و جنگ‌ها ▫️برخی از اسناد مهم تاریخی ▫️و... می‌پردازد. 🌐لینک کانال تأملی در تاریخ اسلام👇🏻 @TarikhEslam 🔅صحت مطالب کانال‌های معرفی شده توسط انجمن، تأیید یا رد نمی‌شود و بدیهی است بررسی صحت محتوای آن‌ها بر عهده‌ی مخاطب است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉سلسله نشست‌های علمی پاسخ به شبهات تاریخی 🔹با موضوع: «جایگاه روش حدیثی و کلامی در مطالعات تاریخ اهل‌بیت(ع)، بررسی گستره‌ی علم امام معصوم(ع) از منظر قرآن، سنت و بزرگان دین با تأکید بر اندیشه‌ی امام خمینی(ره)» 🎙با ارائه‌ی: استاد آیت‌الله حسینی قزوینی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉سلسله نشست‌‌های علمی پاسخ به شبهات تاریخی 🔹با موضوع: «جایگاه روش حدیثی و کلامی در مطالعات تاریخ اهل‌بیت(ع)، بررسی موضوع آثار و پیامدهای سیاسی‌اجتماعیِ بیعت در غدیرخم» 🎙با ارائه‌ی: استاد آیت‌الله حسینی قزوینی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1599992954-10297-1-38.pdf
593.7K
🔹عنوان مقاله: بازشناسی مفهومی شرطه‌الخمیس در زمان حکومت امام علی(ع) ✍🏻نویسندگان:  دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی  دکتر عباس میرزایی 📌چکیده‌ی مقاله: شرطه‌الخمیس، واژه‌ی مرکبی است که می‌تواند به عنوان یکی از مصادیق تشکیلات نظامی در تمدن اسلامی، مورد توجه قرار گیرد. جایگاه و کارکرد نظامی شرطه‌الخمیس، در زمان حکومت امام علی(ع)، در شماری از منابع تاریخی بازتاب یافته و مورد تأیید قرار گرفته است. اما برخی از منابع رجالی، تاریخی و حدیثی شیعه یا متمایل به شیعه با رویکردی متفاوت، آن را نهادی ویژه و حتی مقدس به شمار آورده‌اند و با تنگ گرفتن دایره شمول آن، تنها افراد خاصی را در درون آن جای داده‌اند. این مقاله می‌کوشد تا با سنجش و ارزیابی گزارش‌های منابع مختلف و تدقیق در شواهد و قرائن هر دو سو، نتایج منقحی را به دست دهد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉سلسله نشست‌‌های علمی پاسخ به شبهات تاریخی 🔹با موضوع: «جایگاه روش حدیثی و کلامی در مطالعات تاریخ اهل‌بیت(ع)؛ بررسی و تحلیل شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)» 🎙با ارائه‌ی: استاد آیت‌الله حسینی قزوینی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20151123144211-9484-131.pdf
370.3K
 🔹عنوان مقاله: بررسی انتقادی دیدگاه‌ها درباره‌ی مذهب ناصر کبیر و خاندان او ✍🏻نویسندگان: دکتر سید اکبر موسوی تنیانی دکتر سید علی موسوی‌نژاد  📌چکیده‌ی مقاله: پژوهش حاضر، در پی بررسیِ انتقادی نظرگاه‌های نایکسان درباره‌ی مذهب ناصر کبیر و خاندان او است. در این‌باره، دو دیدگاه وجود دارد؛ گروهی از نویسندگان در سده‌های متمادی، با گرایش‌های اعتقادی مختلف و از طیف‌های گوناگون فکری و علمی، او را پیرو مذهب زیدیه شمرده‌اند و در مقابل، گروهی دیگر از نویسندگان امامی که بیشتر از قرن دهم هجری به بعد هستند، با استناد به پاره‌ای از گزاره‌ها، او را عالمی امامی مذهب معرفی کرده‌اند. با بررسی تحلیلی گزاره‌ها و شواهد تاریخی و نیز آثار و آرای ناصر کبیر، در می‌یابیم که دیدگاه گروه نخست، به صواب نزدیک‌تر است. در زمینه‌ی مذهب خاندان ناصر کبیر نیز می‌توان گفت اگرچه برخی منابع به مذهب امامی ایشان تصریح کرده‌اند، ولی با بررسی قراین و شواهد تاریخی، به احتمال قوی، سایر افراد دودمان ناصر کبیر نیز به مذهب زیدیه باورمند بوده‌اند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1610953274-10355-3-10.pdf
272.3K
🔹عنوان مقاله: ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری) ✍🏻نویسنده:  دکتر محمدجواد یاوری سرتختی 📌بخشی از چکیده‌ی مقاله: در میان جنبه‌های گوناگون فعالیت‌های فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب به عنوان مؤلفه‌ای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه‌یافتگی جوامع به شمار می‌رود. بسیار واضح است که نظام آموزشی به عنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیت‌ساز شکل‌گیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما با توجه به انتقاداتی که نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستاورد آن در پنج قرن نخست هجری وجود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیت‌سازی فرهنگ و تمدن اسلامی بپردازد. با توجه به هدف کشف چگونگی نقش نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نتیجه آن شد که نظام آموزشی امامیه به دلیل برخوداری از مؤلفه‌ها، عناصر و ویژگی‌های ظرفیت‌ساز نقش به سزایی در تعالی خود و شکل‌گیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. شیعیان باتکیه بر نظام امامت الهی، مبانی، منابع تولید علم و اصول آموزشی در فعالیت‌های علمی و آموزشی حضور فعالی داشته و توانسته‌اند، با بهره‌گیری از ویژگی‌های ظرفیت‌ساز آن ضمن عرضه توانمندی، حیات و هویت فرهنگی و تمدنی خود را تضمین کنند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety