eitaa logo
پژوهش های اصولی
284 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
705 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی دو نفر از اساتید بزرگوار حوزه محتاج دعای دوستان هستند یک بزرگوار بیماری قلبی گرفته و دیگری مبتلی به کرونا شده خواهش میکنم برای این عزیزان حمد شفا بخوانید و برای سلامتی همه ی مریض ها خصوصا این دو استاد مبرز حوزه دعا کنید متشکر 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی ک لعل شد ٥٢) #فصل_ششم(سایه خورشید ۲) #روزهای_نخست_نهضت (بخش دوم) لذا اتاقهای منزل ام
(خون دلی که لعل شد ٥٣) (سایه خورشید ٣) من و برخی از دوستان در امور تشکیلاتی، که در قم کاری جالب و ابتکاری بود سرامد بودیم. نخستین تشکیلات بین علما را در قم پی ریزی،‌ و آیین نامه داخلی آن را تدوین کردیم. من به اتفاق برادرم سید محمد در تنظیم این آیین نامه داخلی مشارکت داشتیم. برادرم در تدوین این قبیل امور ذوق ویژه ای دارد. در خلال نهضت، از زمان آغاز تا خروج ‌من از قم(‌حدود یک سال و نیم)چند تشکیلات ایجاد کردیم که برخی همزمان باهم بودند و برخی هم در توالی یکدیگر: ‌_ گروه علمای قم که شمار بسیاری از علما را در برداشت. همین تشکیلات بود که بعدها نام «جامعه مدرسین» به خود گرفت. ̶̶‌بسیاری از اعضای کنونی این جامعه از نقش من در تاسیس این تشکیلات بی خبر بودند. هنگامی که آقای امینی این موضوع را به آنها گفت شگفت زده شدند. _‌تشکیلات دیگر،‌ گروه یازده نفره بود. این یازده نفر عبارت بودند از: ‌من،‌ آقای هاشمی رفسنجانی، ‌برادرم آسد محمد،‌ آقای مصباح یزدی(‌که کاتب این جلسات بود)، ‌آقای امینی،‌ آقای مشکینی، آقای منتظری، آقای قدوسی،‌ آقای آذری قمی، ‌آقای حائری تهرانی، ‌آقای ربانی شیرازی. اقای مصباح یزدی صورت این جلسات را در یک دفتر به زبان رمزی_ که خود،‌ آن را اختراع کرده بود و به خطوط علوم غریبه شباهت داشت_ مینوشت؛‌ و برای اینکه بیشتر رد گم کند، در آغاز دفتر نوشته بود:‌ کتابی در زمینه علوم غریبه یافتم و آن را رونویسی کردم. شاید آن نوشته ها الان نیز موجود باشد. یک گروه دیگر هم بود که شامل برخی اعضای گروه قبلی،‌ به اضافه ی آقای ربانی املشی و شیخ علی اصغر مروارید میشد. ماموریت این گروه،‌ تصمیم گیری درباره ی مسائل تبلیغی بود؛ از جمله،‌ طراحی برنامه ای برای منبر رفتن طلاب در شهر های مختلف،‌ در نخستین ماه رمضان بعد از قیام پانزده خرداد، به منظور افشای جنایات رژیم شاه در قم. من در این برنامه تصمیم گرفتم به زاهدان بروم؛ همانجایی که برای بار دوم بازداشت و زندانی شدم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۶ #مقاصد_شریعت ۴ #بیان_مساله ۴ 🖋 در رابطه با اهداف و مقاصد شارع حکیم، چهار حیطه قابل بحث
۸۷ ۵ ۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی که شارع حکیم برای هدایت بشریت، ابلاغ نموده است): ✅ سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 97: فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺍﺯ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ، ﻟﻄﻒ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ]ﻣﻘﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺣﻘّﻲ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ] ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ ، [ ﺍﻟﺒﺘﻪ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺟﺴﻤﻰ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺴﻴﺮ ]ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭﺭﺯﺩ [ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺯﻳﺎﻥ ﺯﺩﻩ ]؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. 🔆 فقهای عظام، از این آیه کریمه، وجوب حج را استنباط می نمایند و این حکم شرعی، یکی از هزاران برنامه شارع حکیم در راستای ایصال مکلفین به اهداف و مقاصد شریعت است. ✨ مقصد و هدف تشریع این حکم ممکن است در نصوص دیگری تبیین شده باشد که به آن علل الشرایع می گویند و علل الشرایع غیر از مقاصد شریعت است. 🔅مجموعه احکام عبادی شریعت دارای اهداف و مقاصد کلانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این اهداف در روند استنباط احکام شرعی، روشن گردد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ٥٣) #فصل_ششم (سایه خورشید ٣) #مسئولیتهای_تشکیلاتی من و برخی از دوستان در ا
(خون دلی که لعل شد ۵۴) (سایه خورشید ۴) (بخش اول) وقتی در عنفوان جوانی، ندای امام خمینی را از همان آغاز نهضت ایشان لبیک گفتم و راه مقاومت در برابر قدرت حاکمه ی ستمگر را در پیش گرفتم، میدانستم این راه، راهی پر از اشک و خون است؛ لذا از نظر روحی، برای همه گونه زجر و شکنجه آمادگی داشتم. وقتی با نخستین تجربه ی بازداشت در شهر بیرجند روبرو شدم، این آمادگی در من آشکارا ظهور یافت. در نتیجه همین آمادگی_علی رغم زندانها و بازداشت ها و تهدیدعا و انواع جنگ روانی و شکنجه بدنی_ توانستم به لطف و فضل و توفیق خداوند، راه را ادامه دهم. از آغاز نهضت اسلامی در سال۱۳۴۱ تا پیروزی انقلاب اسلامی، شش بار بازداشت و زندانی شدم. یک بار هم بازداشت و سپس تبعید شدم. دفعات بیشماری هم برای بازجویی و تحقیق به مقر «ساواک» فراخوانده شدم. مقدمتا باید بگویم که نظام ها و قوانین موجود، بر اساس حکمت و مصلحت انسانی، از موضوع «زندان» غافل نبوده اند. در شریعت اسلامی نیز زندان احکام خاص خود را دارد. در جمهوری اسلامی هم زندان هست، اما _بدون آنکه بخواهم منکر وجود برخی اشتباهات شوم_ در جهت اصلاح زندانیان و باز پروری و گاه آموزش کار به آنها، تا پس از خروج افراد از زندان، بتوانند زندگی آبرومندی را در پیش بگیرند. ولی در زندانهای شاه وضع چنین نبود؛ زیرا آن زندانها یا برای انتقام جویی بود، یا به این هدف بود که شخص در توقیف بماند تا نتواند کاری انجام دهد. این واقعیت را من شخصا در تمام دوران رنج و زجری که در زندان های طاغوت کشیدم، لمس کردم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
12_Sibsorkhi_shab_23_Ramezan_93-04_(rasekhoon.net).mp3
10.07M
💠 من اومدم بشم، فدای تو حسین میخوام که سر بدم، به پای تو حسین من هر چی باشم آخرش بازم یه نوکرم می دونی از کنار عشق تو نمیگذرم چی میشه روی قبر من نوشته شه یه روز شهید راه کربلا مدافع حرم... ✅ حاج حسین سیب سرخی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۴) #فصل_ششم (سایه خورشید ۴) #زندانهای_طاغوت (بخش اول) وقتی در عنفوان جوا
(خون دلی که لعل شد ۵۵) (سایه خورشید ۵) (بخش دوم) ضمنا بدنیست پیش از بیان خاطرات زندان ها و بازداشتگاه ها، مطالبی را یاد آور شوم: یکی اینکه در بازداشتگاه های روحانیون، در آغاز کار، چندان سختگیری نمیشد؛ یعنی افراد روحانی زیاد در آنجا نمی ماندند، شکنجه ی بزنی هم نبود؛ اما تمام ویژگی هایی که برای زندانهای شاه برشمردم، وجود داشت. رفته رفته همراه با اوج گیری نهضت اسلامی، بازداشت روحانیون نیز سخت و سخت تر شد و شکنجه و انواع فشارها و احکام طویل المدت و این گونه برخوردهای سخت و خشن را در کار آوردند. دیگر اینکه، در شانزده سالی که با نخستین زندانی شدنم آغاز شد و با بیرون آمدن از تبعیدگاه درجریان انقلاب اسلامی پایان یافت، روحانیون به صورت گسترده ای بازداشت شدند. تعداد روحانیون بازداشتی در این مدت_به نسبت_ از تعداد بازداشتی های هریک از گروه های سیاسی دانشگاهی یا بازاری، بیشتر بود. حتی گاهی تعداد آنها از تعداد بازداشتی های سیاسی کل گروه ها بیشتر میشد. همچنین مجموع زمانی که در سالهای یاد شده در زندان گذراندم، کمی بیش از دوسال میشود. اما این زمان را چندین برابر باید حساب کرد، زیرا در اغلب این موارد، من در سلول بودم و هیچگاه در بندهای عمومی نبودم. سلول در مقایسه با بند عمومی، مثل زندان در مقایسه با بیرون زندان است. انسان در سلول روزشماری میکند تا بلکه به بند عمومی منتقل شود؛ گویی دارد به سمت آزادی از زندان میرود. ولی من هرگز روی بند عمومی را ندیدم. باتوجه به مطالبی که از دوستانم راجع به بند عمومی می شنیدم_که در آنجا فرصتی برای آموزش دادن و آموزش گرفتن بین خودشان، و معاشرت باهم، وانجام برخی ورزشها دارند؛ که من غالبا از آن چیزها محروم بودم_ خیلی اشتیاق دیدن آنجا را داشتم. پس از این مقدمات، خاطرات نخستین زندان را شروع میکنم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۷ #مقاصد_شریعت ۵ #مثال ۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
۸۸ ۶ ۲ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی که شارع حکیم برای هدایت بشریت، ابلاغ نموده است): ✅ البقره/43: وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ، ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻴﺪ [ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ] . ✅ البقره/183: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ . ✅ البقره/275: الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُون.َ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻣﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺧﺎﺳﺘﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺧﻮﺩ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻋﻘﻠﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ] ﺍﺳﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﺑﺎﺳﺖ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ، ﻭ ﺭﺑﺎ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﭘﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﺪ ، ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺁﻥ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺎﺭﺵ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺁﺧﺮﺗﻲ ] ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻧﻜﻨﻨﺪ] ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ . 🔆 فقهای عظام، از این آیه اول، وجوب نماز و زکات، از آیه دوم، وجوب روزه، و از آیه سوم، حرمت ربا را استنباط می نمایند و این احکام، نمونه هایی از هزاران برنامه شارع حکیم در راستای ایصال مکلفین به اهداف و مقاصد شریعت است. ✨ مقصد و هدف تشریع این احکام ممکن است در نصوص دیگری تبیین شده باشد که به آن علل الشرایع می گویند و علل الشرایع غیر از مقاصد شریعت است. گاهی اوقات، در یک نص، هم حکم شرعی بیان شده است و هم مقصد آن. نمونه آن نیز آیه دوم است که با عبارت «لعلکم تتقون»، هدف از تشریع صیام بیان شده است. 🔅مجموعه احکام معاملی شریعت نیز مانند مجموعه احکام عبادی اسلام، دارای اهداف و مقاصد کلانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این اهداف در روند استنباط احکام شرعی، روشن گردد. روشن است که مقاصد معاملات و عبادات، همسو با مقاصد کلی شریعت است، چنان چه مقاصد ابواب سیاسات (حدود و دیات و قضاء و ...) نیز هم سو با اهداف کلان شریعت است. 🔹 نصوص بیان گر احکام شرعی، نه تنها منحصر در قرآن کریم نیست، بلکه اکثر این نصوص، در کتب روایی مانند کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، جامع احادیث الشیعه و ... آمده است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۵) #فصل_ششم (سایه خورشید ۵) #زندانهای_طاغوت (بخش دوم) ضمنا بدنیست پیش از
(خون دلی که لعل شد ۵۶) (حماسه اشک ۱) در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (محرم ۱۳۸۳ ه.ق) که کشتار بزرگ تهران و برخی شهر های دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، بویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه ی فیضیه ی قم، ونیز به قصد افشای برنامه هایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۸ #مقاصد_شریعت ۶ #مثال ۲ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
۸۹ ۷ ۳ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه حدید، آیه شریفه 25: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ [ ﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﻮﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ، ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. 🔆 بر اساس این آیه شریفه، هدف از ارسال رسل و انزال کتاب و میزان، قیام به قسط و عدل می باشد. بنابراین، عدالت فردی و اجتماعی یکی از مقاصد شریعت است. ✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، برای رسیدن به این هدف و مقصد وضع شده اند. 🔅 سوال این است که اگر یکی از نصوص بیان گر احکام شرعی، در تضاد با عدالت اجتماعی باشد، آیا می توانیم در صدور و سند آن تشکیک نماییم؟ آیا نباید متن آن را طرح یا تأویل نمود؟ آیا بر فرض قطعی بودن سند و دلالت آن، در جهت صدور آن، احتمال تقیه وجود ندارد؟ آیا... ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۶) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۱) #افشاگری_علیه_رژیم در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (
(خون دلی که لعل شد ۵۷) (حماسه اشک ۲) من بیرجند را از این جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود. اوظاهرا مقام وزارت دربار را داشت، اما در واقع جایگاهش خیلی از این مقام بالاتر بود. او یکی از رجال قدرتمند کشور بود. در جلد دوم خاطرات «فردوست» جایگاه علم در ایران بیان شده است. خانواده ی علم به خاطر خدمات صمیمانه شان به انگلیسی ها این جایگاه را به دست آورده بودند. آنها در شیوع و رواج تریاک در منطقه ی خراسان نقش مهمی داشتند. بنابراین، این خاندان در مزدوری و خدمت به بیگانگان، سابقه ی دیرینه دارد. من پیش از این سفر دو بار به بیرجند رفته بودم و نفوذ و سلطه ی این شخص را در آن منطقه مشاهده کرده بودم. در مراسم و مناسبات دینی، خطبه به نام علم خوانده میشد. همه ی علمای دینی در مجلس شرکت میکردند و وای برکسی که شرکت نمیکرد! در محرم یکی از سالها که در بیرجند بودم، میشنیدم که سخنران در ابتدای سخنان خود، عباراتی در ستایش و حمد و ثنای علم به عربی میخواند! هنوز جمله ای را که سخنران باصدای کشیده میخواند! به یاد دارم: صاحب السیف و القلم... امیر اسدالله علم! بیشتر اعیان و بزرگان بیرجند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، جزو خدم و حشم و نوکران علم بودند. حتی چهره های معروفی مانند رئیس سابق جزیره کیش، از نوکران علم بودند. شاه وقتی میخواست برای مدتی استراحت کامل کند، به بیرجند میرفت و در یکی از باغهای علم اقامت میکرد. این باغهای ویژه، به شرابها و آشپزهای زبر دست خود مشهور بود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امشب | روضه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام در حضور رهبر انقلاب دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی. ۹۹/۶/۶ ۱۴۴۲ علیه‌السلام 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۷) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۲) #قعله‌ی_علم من بیرجند را از این جهت انتخاب کر
(خون دلی که لعل شد ۵۸) (حماسه اشک ۳) من در بیرجند دوستانی داشتم که طی دو سفر قبلی با آنها آشنا شده بودم. روز سوم محرم به بیرجند رسیدم. البته برای کسی که بخواهد در یک منطقه منبر برود، روز سوم محرم دیر است. سخنران باید اندکی پیش از محرم بیاید تا برایش مجلس مهیا کنند. در عین حال دوستان برای من فرصت منبر رفتن در چند مسجد را فراهم کردند. روز هفتم محرم فرا رسید؛ و این همان روز موعودی بود که امام خمینی توصیه کرده بود سخنرانها افشاگری علیه رژیم شاه را آغاز کنند. روز هفتم مصادف با جمعه بود. کار را به گونه ای ترتیب دادم که به مجلس بزرگی در «مسجد مصلی» دعوت شوم. تا نزدیک مغرب فرصت شروع سخنرانی فراهم نشد، زیرا مقرر بود سخنران دیگری پیش از من به منبر برود. این سخنران به شکل غیر معمولی سخنانش را طول داد. من نگران بودم که این فرصت گرانبها از دست برود. اما او بیست دقیقه پیش از نماز مغرب وعظ خود را خاتمه داد و من منبر رفتم. در این اجتماع انبوه، تمام آنچه را که در سینه داشتم، بیرون ریختم و همه چیز را گفتم. سخن را با بیان نقشه ی بیگانگان برای جدایی دین از زندگی آغاز کردم و با شرح توطئه ی رژیم شاه علیه اسلام و مسلمین و علمای دین، ادامه دادم؛ بعد هم با توصیف ماجرای مدرسه فیضیه، آن را به پایان رساندم. حوادث روز دوم فروردین را که شرح دادم، مردم به گریه افتادند و شور عظیمی بر مجلس حاکم شد. سپس طبق معمول همیشگی، منبر را با ذکر مصیبت حسین بن علی(علیه السلام) پایان دادم. اما گریستن مردم بر امام حسین، از گریه ی آنها بر ذکر مصیبت فیضیه بیشتر نبود! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 راوي مي‌گويد: وقتي بنا بود قافله آقا سيدالشهدا (علیه السلام) از مدينه به سمت مکه حرکت کند، شترهايي را دیدم که اثاث و مشک آب رويشان است و شترهايي که محمل رويشان است. منتظر بودم ببينم چه کساني از بني‌هاشم همراه قافله می شوند. ديدم در کمال عفت و بزرگي، خانمي سياه‌پوش قدم از خانه بيرون گذاشت. آقاي جواني، سي و چندساله ساعدش را گرفته، اين خانم دستش را روي ساعد آقا گذاشته است. براي سوار شدن به نزديک محمل آمدند. اين آقا زانويشان را خم کردند تا آن خانم سوار شود. پرسيدم ايشان کیست؟ گفتند: زينب بنت علي (علیه السلام). گفتم: آن آقا که بود؟ گفتند: آقا قمر بني هاشم. مانند پروانه دور خاندان آقا سيدالشهدا مي‌چرخيد. اين بود که وقتي اسرا را خواستند از کربلا حرکت دهند. بي‌بي همه را سوار کرد، رو به علقمه کرد، الوداع برادرم عباس «انت الذي اخرجتني من منزلي» برادرم برخيز خواهرت مي‌خواهد سوار محمل شود. @nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🚩 زیارت امام حسین تا اربعین ▪️در ایام سوگواری سیدالشهداء (ع)، مخصوصا از روز عاشورا تا روز اربعین، این چهل روز را بخوانید. ▪️با خواندن فقرات زیارت، توجه به اهداف آن شخصی که او را زیارت می‌‏کنید؛ پیدا کنید؛ ببنید هدف او چه بود؟ برای چه به شهادت رسید؟روشش برای رسیدن به آن هدف چه بود؟ برای اینکه وقتی رابطه عاطفی شما برقرار می‌‏شود؛ اهداف او هم بشود اهدف شما. آرمان‌های او هم بشود آرمان‌های شما؛ رفتار او هم در زندگی شما تجلی پیدا بکند؛ شما شیعه و پیرو او باشید و پا جای پای او بگذارید. ۷۸/۰۳/۱۵ 🏴 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۸) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۳) #گریه‌ی_‌سیاسی من در بیرجند دوستانی داشتم که
(خون دلی که لعل شد ۵۹) (حماسه اشک ۴) (بخش اول) تا روز تاسوعا که دستگیر شدم، این قبیل سخنرانی ها را ادامه دادم. مرا به پاسگاه پلیس بردند، واین نخستین تجربه ی من از دستگاه تحقیقات پلیسی بود. تا پیش از آن روز، من درون پاسگاه پلیس را ندیده بودم. مرا نزد افسر جوانی با درجه ی ستوانی بردند. او با لحنی تند و رگ ها گردن برآمده، به سرزنش و توبیخ من پرداخت. با آرامش به او پاسخ دادم: تو کاری بیش از اعدام من نمیتوانی انجام دهی. صلاحیت اعدام مرا هم نداری. آنچه در قدرت و اختیارات توست، کمتر از اعدام کردن است؛ پس هرکاری میخواهی، بکن؛ من آماده ام؛ زیرا وقتی از خانه بیرون آمدم، خود را برای مرگ آماده کردم؛ لذا خودت را خسته نکن! آن افسر، انتظار چنین پاسخی را نداشت؛ لذا متعجب و بهت زده شد. خشم و خروشش فرونشست، لحن خود را تغییر داد و چند بار تکرار کرد: من به شما چه بگویم؟ بعد مدتی خاموش ماند و سپس گفت: شما پدر و مادر و همسر دارید؟ گفتم: پدرو مادر دارم، اما متاهل نیستم. باتحیر حرفش را تکرار کرد: من با شما چه بکنم؟ به او گفتم: من مامورم و شما هم مامورید؛ بنابراین شما وظیفه خودت را انجام بده من هم به وظیفه خود عمل میکنم. تا ظهر عاشورا در پاسگاه پلیس ماندم. نمیدانستم که بیرون از بازداشتگاه چه میگذرد. بعدا مطلع شدم که اوضاع در سراسر ایران آبستن حوادث بزرگی است. چنان که بعدا آیت الله تهامی _که شخصیت برجسته ای در میان علمای بیرجند و فقیه و ادیب و خطیب و شجاع بود_ برایم تعریف کرد، در همان بیرجند نیز هنگام دستگیری من اوضاع انفجار آمیز بوده. آقای تهامی به من گفت: مردم آماده شده بودند برای آزادکردن شما از بازداشتگاه، پاسگاه پلیس رامحاصره کنند و با پلیس درگیر شوند. هیئتهای عزاداری نیز برای این امر به من مراجعه میکردند. ظاهرا مقامات هم متوجه این مطلب شده بودند و ترسیده بودند آن قیامتهای خروشان مردمی در که تهران و دیگر شهرهای ایران اتفاق افتاده، در بیرجند هم اتفاق بیوفتد؛ برای همین، در شورای تامین شهر، جلسه فوق العاده تشکیل داده بودند. این شورا صلاحیت صدور حکم تبعید را داشت؛ لذا حکمی مبنی بر تبعید من به مشهد(شهر خودم!) صادر کرد. ظاهرا مقامات خواسته بودند پیش از تبعید من، خشم مردم را فروبنشانند؛ لذا مرا آزاد کردند و با من شرط کردند منبر نروم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۹ #مقاصد_شریعت ۷ #مثال ۳ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه حدی
۹۰ ۸ ۴ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه نحل، آیه شریفه 44: ... و أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. ... ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ [ ﻫﻢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺗﻮ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ] ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ. 🔆 بر اساس این آیه شریفه، هدف از نزول قرآن کریم، تعقل و تفکر می باشد. بنابراین، تعقل و تفکر، یکی از مقاصد شریعت است. ✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، باید با این مقصد، هم سو و سازگار باشند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
علیه السلام 🔻اگر با همه مثل خانواده‌ات مهربان باشی زندگی‌ات آسوده‌تر می‌شود! 🔸در میان راه‌هایی که برای رسیدن به آسودگی هست؛ یکی از شاه‌راه‌ها و راه‌های باعظمت «محبت» است. با محبت نه‌تنها راحتی‌ها افزایش می‌یابد، بلکه سختی‌ها هم بهتر تحمل می‌شود. 🔸امام سجاد(علیه السلام) به زُهْری فرمود: چرا مردم را مثل خانواده‌ات تلقی نمی‌کنی؟ یعنی بزرگ‌ترها را مانند پدر و مادرِ خود بدانی، کوچک‌ترها را جای فرزند خودت بگذاری و همسالان را برادر خود بشماری. وقتی آنها را خانواده خودت بدانی به کدام‌یک از آنها دوست داری ظلم کنی؟! کدام‌شان را دوست داری نفرین کنی؟! آبروی کدام‌یک را حاضری ببری؟! 🔸بعد می‌فرماید: «وَ إِنْ عَرَضَ لَكَ إِبْلِيسُ...» وقتی ابلیس به تو القاء کرد که «بهتر از مسلمان دیگری هستی!» اگر او سنش بیشتر است، بگو ایمان و عمل صالح او بیشتر است، اگر سنش کمتر است، بگو گناه من بیشتر است و اگر هم‌سن توست، بگو من به گناه خود یقین و به گناه او شک دارم؛ پس او بهتر از من است! اگر مردم به تو احترام گذاشتند، بگو «از خوبی آنهاست» اگر با تو نامهربانی کردند، بگو «به‌خاطر بدیِ من است» 🔸اگر با همه مثل خانواده‌ات مهربان باشی، زندگی‌ات آسوده‌تر می‌شود، دشمنانت کم و دوستانت زیاد می‌شوند؛ از خوبی‌شان خوشحال می‌شوی و از بدی‌شان ناراحت نمی‌شوی. @Panahian_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۹) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۴) #اولین_تجربه‌ی_بازداشت (بخش اول) تا روز تاسوع
(خون دلی که لعل شد ۶۰) (حماسه اشک ۵) (بخش دوم) مردم بیرجند به من به چشم همدلی و محبت مینگریستند، و من خوشحال بودم که میدیدم مردم این شهر_علی رغم ترس از قدرت علم_ با مبلغان اسلام یک همچین همبستگی عاطفی دارند. طی روزهایی که در بیرجند بودم_بین دستگیری تا تبعید (دهم تا پانزدهم محرم)_ اوضاع ایران با بک جنبش انفجار آمیز علیه قدرت حاکمه، آشفته و هیجانی بود. در تهران مجالس روضه امام حسین(علیه السلام) به مجالس نوحه خوانی های انقلابی تبدیل شد و طاغوت را به وحشت انداخت. روز عاشورا، امام سخنرانی تاریخی خود را که آغازی بر پایان کار رژیم شاه بود، در قم ایراد کرد و دو سیزدهم خرداد سال۱۳۴۲ ایشان دستگیر شد. در همان روزها، یک بازپرس نظامی با درجه سرهنگی از مشهد به بیرجند آمد و خواست مرا ببیند. و من تا به امروز نمیدانم او چه ماموریتی در آن سفر داشت. او به من گفت: شمارا به مشهد خواهیم فرستاد، اما اوضاع آنجا ناآرام است و تعداد بسیاری دستگیر شده اند؛ به نحوی که زندان های مشهد دیگر جا ندارد. او میکوشید با تصویرکردن اوضاع ناآرام مشهد، در دل من وحشت ایجاد کند؛ لذا به من گفت: بهتر است چند روزی در بیرجند بمانید تا اوضاع آرام شود! به نظر میرسید ماموریت این سرهنگ، تنها همین بود که این عبارت را به من ابلاغ کند. اما چرا برای ابلاغ این حرف به من، فردی را از مشهد فرستادند؟ حال آنکه میشد مطلب را یکی از نظامیان بیرجند هم ابلاغ کند. بعد هم چرا فردی با درجه سرهنگی؟ ظاهرا تشویش و اضطراب دستگاه های رژیم به حد اعلی رسیده بود و در مورد هر چیزی هزار گونه فکر و خیال میکردند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
🚩 زیارت امام حسین تا اربعین ▪️در ایام سوگواری سیدالشهداء (ع)، مخصوصا از روز عاشورا تا روز اربعین، ا
🔴ختم بسیار راهگشای آیت‌الله حق‌شناس برای رفع بلای کرونا و بازشدن راه زیارت امام حسین(علیه السلام) تا اربعین ✅ چله عاشورا را اگر مانعی باشد می توان 20 روزه بجا آورد 🔸 آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس، یکی از سالکان و عارفان الهی است که توجه به توصیه‌های اخلاقی و عرفانی ایشان نیز می‌تواند در مقاطع مختلف زندگی برای ما راهگشا باشد یکی از این دستورالعمل‌ها در خصوص نحوه دعا کردن است که درباره قرائت زیارت عاشورا توصیه‌هایی ذکر شده است. 🔸 آیت‌الله حق‌شناس بر این باور بود که با این چله زیارت عاشورای امام حسین (ع) می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت. 💠 دستور قرائت چله زیارت عاشورا از حضرت آیت الله حق شناس به نقل از آیت الله جاودان: 1- صد مرتبه (( الله اکبر )) 2- یک مرتبه سلام آخر زیارت عاشورا ( السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح ...) 3- یک مرتبه لعن آخر زیارت عاشورا ( اللهم العن اول ظالم ... ) 4- قرائت زیارت عاشورا از اول تا اول (( اللهم العن اول ظالم ... )) 5- دو رکعت نماز هدیه بمحضر حضرت سیدالشهدا علیه السلام 6- صد مرتبه (( الله اکبر )) 7- قرائت زیارت عاشورا از اول تا انتها همراه با صد لعن و صد سلام 8- دو رکعت نماز زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام ❗️نکات مهمی که باید رعایت شود: 1- این دستور تا چهل روز و بدون فاصله شدن بین روزها انجام شود. 2- در این ۴۰ روز شما نباید هیچ گناهی انجام دهید،گوش و چشم و زبانتان باید پاک باشد،غیبت نکنید،غیبت نشنوید،با کسی بد رفتاری نکنید. 3- صدقه دادن هرروز بعد از اتمام آن برای سلامتی امام زمان علیه السلام 4- زمان انجام آن در بین طلوع و غروب آفتاب باشد. 5- در بین قرائت زیارت با کسی صحبت نکند(جز ضرورت) 6- کسی جز اعضای خانه از انجام این عمل مطلع نشوند. 7- احتیاطا بجای عبارت (( و هذا یومٌ فرحَت )) عبارت (( و یوم قتل الحسین یومٌ فرحَت )) و بجای عبارت (( إن هذا یوم ٌ تبرّکت )) عبارت (( إن یومَ قتل الحسین یومٌ تبرّکت )) قرائت شود. 8- بانوان در ايام خاص , خواندن زيارت عاشورا را به شخص ديگري واگذار نمايند که نائب باید موارد ذکر شده را رعایت کند و یا 20 روز بجا آورند 💠 چله عاشورا را اگر مانعی باشد می توان 20 روزه بجا آورد و به جا آوردن چله عاشورا برای چند حاجت نیز مانعی ندارد. ‼️برای اینکه چله ان شالله اثرکند نباید حقی بر گردن شما باشد مخصوصا حق الناس،حق الناس را به طور کامل ادا کنید حق الله را تا انجا که توانتان هست انجام بدهید مراقبه در طول چله بسیار مهم است 🆔 @ArbaeenIR
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۶۰) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۵) #اولین_تجربه‌ی_بازداشت (بخش دوم) مردم بیرجند
(خون دلی که لعل شد ۶۱) (حماسه اشک ۶) (بخش اول) روز پانزدهم محرم مرا تحت الحفظ به همراه سه مامور پلیس به مشهد فرستادند. فاصله ی بیرجند تا مشهد ۵۴۰کیلومتر است. اتوموبیل جیپ نظامی که مارا میبرد، این فاصله را با سرعت زیاد و بدون توقف طی کرد. فقط جلوی یک قهوه خانه ی سر راه برای خوردن غذا توقف کوتاهی کرد. در مسیر، از چند شهر، از جمله قائن و گناباد و تربت حیدریه هم عبور کردیم. ماموران پلیس محافظ، حالت ترس و هراس داشتند. وقتی به مشهد رسیدیم، مرا به یکی از مراکز پلیس تحویل دادند، که شب سختی را در آنجا گذراندم. گشتی های پلیس با اسب خیابانها و کوچه هارا میگشتند. در شب، حیاط پاسگاه پر از پلیس های کشیک شد که برای استراحت در آنجا خوابیدند. چون برای من جای خواب پیدا نشد، لذا مرا به اتاق تنگ و کوچکی بردند. صبح هم مرا به ساختمان ساواک تحویل دادند و از آنجا به زندان اردوگاه مشهد فرستادند. در آن زندان تعدادی زندانی حضور داشتند که بیشترشان یا جوانانی بودند که در تظاهرات شرکت داشته یا بیانیه پخش کرده بودند، و یا از سخنرانها و طلاب حوزه و دانشجویان دانشگاه بودند. از بین آنها شخصیتهایی را به یاد دارم که بعد ها وارد عرصه ی مبارزه سیاسی و جنبشی شدند؛ از جمله پرویز پویان، که در اواخر دهه۴۰ از رهبران جنبش مسلحانه ی چپ شد و در یک عملیات مسلحانه به قتل رسید. و نیز آقای فاکر که هم اکنون عضو مجلس شورای اسلامی است . وقتی در زندان وارد اتاقی شدم که با سلولهایی که بعدها در آنها حبس شدم، شباهتی نداشت، در نخستین ساعات احساس غربت و تنهایی کردم. نمیدانستم زندانیان در اتاقهای مجاور چه کسانی هستند و یا چندنفرند. با آنکه این افراد در مجاورت من بودند، اما احساس میکردم که من کاملا از آنها دورم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990611_40482_1281k.mp3
11.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی امروز رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ۹۹/۶/۱۱ 💻 @khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۶۱) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۶) #زندان_پادگان (بخش اول) روز پانزدهم محرم مرا
(خون دلی که لعل شد ۶۲) (حماسه اشک ۷) (بخش دوم) اندکی بعد صدایی از اتاق مجاور شنیدم که بیت شعری میخواند. هم صدا نوعی آهنگ داشت، و هم شعر معنای خاصی داشت که به دل آرامش میداد و برای مقابله با آن وضع، به انسان عزم و اراده میبخشید. بیت از مثنوی مولوی بود: عار ناید شیر را از سلسله/ نیست مارا از قضای حق گله صاحب صدا را شناختم؛ یکی از خطبای مشهور مشهد بود. فهمیدم او هم به زندان افتاده است. شناختن همسایه زندانی ام، و شنیدن شعری که خواند، در من احساس آرامش به وجود آورد و تنهایی و غربت را از دلم دور ساخت. این ساختمان، جزو زندان اردوگاه نظامی‌ _که نظامیان در آن زندانی میشوند_ نبود؛ بلکه حتی در اصل، زندان هم نبود؛ در واقع انباری ای بود که به دنبال اوضاع انفجار آمیز کشور، آن را به زندان تبدیل کرده بودند. اوضاع آشفته آن روزها رژیم را واداشته بود تا زندانها و بازداشتگاه های فوری فراهم سازد. از همین رو، اتاقها به هیچ وجه قابل سکونت نبود. اتاقی که ابتدا مرا در نگه داشتند، خیلی نمناک بود؛ به حدی که روی زمین اتاق، آب جمع شده بود؛ لذا چند ساعت بعد مرا به اتاق دیگری منتقل کردند. هر روز صبح برای بیگاری بیرون می آمدیم. از جمله این بیگاری ها، کندن علفهای هرز حیاط اردوگاه بود. حیاط پر از گیاهان طبیعی و خود رو بود و من هنگام کندن آنها زمزمه میکردم: مرا به کار گُل داشتند، نه همچو استاد فارس به کار گِل! مارا وادار میکردند مسیرها و گذرگاه های داخل اردوگاه را صاف و هموار کنیم. من پس از پیروزی انقلاب، از همین اردوگاه دیدن کردم و در سخنرانی ای که آنجا داشتم، به نظامیان گفتم: من در صاف کردن و هموار کردن بیشتر مسیرهای این اردوگاه شرکت داشته ام! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴پیام عاشورا توسط امام سجاد علیه‌السلام و زینب کبری در عالم پخش شد 🔰رهبرانقلاب: بعد از آنکه قضیه‌ی کربلا انجام گرفت - آن فاجعه‌ی بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بی‌نظیر اباعبداللَّه (علیه‌السّلام) و اصحاب و یاران و خانواده‌اش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه‌ی اسارتها پیام را باید منتشر میکرد و خطبه‌ها و افشاگریها و حقیقت‌گوئیهای حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) و امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک رسانه‌ی پر قدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهتگیری را در محدوده‌ی وسیعی منتشر میکرد؛ و کرد. 🔹در کوفه، در شام، در بین راه، خیلیها از زبان زینب کبری (سلام اللَّه علیها) یا امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی کی جرئت میکرد، کی توانائی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقده‌ای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نِشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد. ٨٧/١١/٢٨ 💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۶۲) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۷) #زندان_پادگان (بخش دوم) اندکی بعد صدایی از ات
(خون دلی که لعل شد ۶۳) (حماسه اشک ۸) ؟! در آنجا بیش از یک هفته ماندم. در این مدت صورتم را تراشیدند، و این نخستین باری بود که صورتم تراشیده میشد. بار دوم طی بازداشت دیگری بود که در جای خود از آن یاد خواهم کرد. در مورد تراشیدن صورت، شنیده بودم که اردوگاه ها صورت را خشک خشک و بدون آب و صابود میتراشند _که کاری زشت و درد آور است_ لذا در راه بیرجند به مشهد، خود را برای استقبال از این لحظه ی وحشتناک و آزردن پوست صورت، آماده میساختم. زمان تراشیدن صورت فرا رسید. سلمانی آمد و من با تشویش و نگرانی به او نگاه میکرم. کیفش را باز کرد و یک ماشین اصلاح از آن بیرون آورد. با دیدن ماشین اصلاح، من نفس راحتی کشیدم و معلوم شد جریان متفاوت از آن چیزی است که تصور میکردم. بعد از آن، اجازه خواستم که به دستشویی بروم و سپس وضو بگیرم. اجازه دادند با دو نظامی بروم. در مسیر، یک افسر جوان که به گستاخی و وقاحت معروف بود، مرا دید و از دور به تمسخر صدا زد: آشیخ! ریشت را تراشیدند؟ و من فورا پاسخ دادم: بله، سالها بود که چانه خود را ندیده بودم و حالا الحمدلله میبینم! و بدین ترتیب اجازه ندادم خشنود و دلخوش شود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۰ #مقاصد_شریعت ۸ #مثال ۴ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه نحل،
۹۱ ۹ ۵ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 151: كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون. َ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ [ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺒﻠﻪ ، ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻫﻢ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ] ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﻮﻟﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ] ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭﺣﻜﻤﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺁﻣﻮﺯﺩ، ﻭﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻴﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. ✅سوره مبارکه جمعه، آیه شریفه 2: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ. ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﻲ ﺳﻮﺍﺩ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ] ﭘﺎﻛﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻧﺪ. 🔆 بر اساس این دو آیه شریفه، هدف از بعث رسل، تعلیم و تربیت، تزکیه نفس می باشد. بنابراین، تعلیم و تربیت و تزکیه نفوس، یکی از مقاصد شریعت است. ✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، باید با این مقصد، هم سو و سازگار باشند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945