جزء دوم قرآن کریم و #حقوق_بشر
۱) نفی سلطه ی دیگران و رسیدن به #استقلال، یک ارزش است. «لِئَلاّٰ یَکُونَ لِلنّٰاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ» (150 بقره).
۲) ممنوعیت کتمان حقایق و لزوم #جریان_گردش_آزاد_اطلاعات: إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مٰا أَنْزَلْنٰا مِنَ الْبَیِّنٰاتِ وَ الْهُدیٰ..أُولٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللّٰهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّٰعِنُونَ (۱۵۹ بقره). وجوب ادای شهادت توسط شاهد و لزوم دسترسی دادن به مردم نسبت به اطلاعات (جز در خصوص مسائل امنیتی و جنگ) از نکات آیه است. همچنین است، حرمت سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی.
با توجه به اثر کتمان حق، بر روی حق هدایت پذیری #نسلهای_آینده، لعن خداوند نسبت به پنهان کنندگان حق، مستمر بوده و به این جهت، لعن با صیغه مضارع ذکر شده است.
سایر نکات:
۱) قاعده #وضعیتهای_اضطراری در حقوق: 173 بقره
۲) #اصل_تساوی_و_عدالت در #قصاص: «الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثیٰ بِالْأُنْثیٰ…» (178 بقره)
۳) تقدم #اخلاق بر حق: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصٰاصُ… فَمَنْ عُفِیَ» (همان)
۴) #اصل_عدالت در #حقوق_بشردوستانه (194بقره)
۵) #حق_بر_اقناع_مردم توسط حکمرانان: «یسئلونک....قل» (217 بقره)
۶) #اصل_سمحه_و_سهله (آسان گیری) شریعت: («لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ لَأَعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّٰهَ عَزیز حکیم) (220 بقره)
۷) #اصل_عدالت در برخورد با #زنان (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ)(228 بقره)
۸) #حق_نوزاد_بر_شیر_مادر و تشاور (پرهیز از #حضانت تک والدی) در ساماندهی امور کودک (233 بقره)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
لایحه حمایت از #ایرانیان_خارج_از_کشور در کمیسیون تخصصی مجلس نهایی شد
۱) تاریخچه لایحه: این لایجه با ۲۷ ماده توسط وزارت دادگستری تنظیم و تحویل هیئت دولت شد؛و در نهایت ۱۶ ماده از آن مصوب صحن علنی دولت شده و تحویل مجلس شورای اسلامی شد تا روند خود را طی کند.
۲) برخی از مفاد لایحه:
الف- لزوم طراحی سامانه ای برای تسهیل و تسهیل تردد ایرانیان مقیم خارج به داخل کشور
ب- لزوم بهره گیری وزارت امور خارجه از نظرات مشورتی ایرانیان مقیم خارج
ج- قانونمند شدن شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور
د- توقف مجازات برای مباحثی مانند خروج غیرمجاز از کشور
#حقوق_ایرانیان_خارج_از_کشور
#آزادی_آمد_و_شد
#حقوق_بشر
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
جزء سوم قرآن کریم و #حقوق_بشر
1) #اصل_آزادی_بشر: «وَ لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَتْهُمُ الْبَیِّنٰاتُ» (253 بقره)
2) #اجبار باید در اعمال و حرکات باشد و نه در پذیرش افکار و عقاید (لاٰ إِکْرٰاهَ فِی الدِّینِ) (256 بقره)
3) #اصل_کرامت_فقیران در دریافت کمکهای اجتماعی و دولتی و ممنوعیت منت گذاشتن بعد از کمک به فقرا «یُنْفِقُونَ… لاٰ یُتْبِعُونَ… مَنًّا وَ لاٰ أَذیً.... وَ لاٰ تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ» (262 و 267 بقره)
4) #قاعده_سیمین و نقره ای حقوق (آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند): «وَ لَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلاّٰ أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ» (267 بقره)
5) #اصل_عطف_بماسبق_نشدن_قوانین: «فَلَهُ مٰا سَلَفَ» (275 بقره)
6) اصل حمایت حقوقی از #شاهدان و #سوت_زنان: «لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ» (282 بقره)
7) #اصل_تشریفاتی_شدن_حقوق مشروط به عادلانه تر شدن نتیجه هاست «فَاکْتُبُوهُ...ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّٰهِ » (282 بقره)
8) #نفی_سبیل و ولایت کفار: ««لاٰ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکٰافِرِینَ أَوْلِیٰاءَ» (28 آل عمران)
9) #اصل_احترام به قراردادها (77 آل عمران).
10) #ممنوعیت_استثمار_اقلیتهای_دینی: «لَیْسَ عَلَیْنٰا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ» (75 آل عمران)
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
جزء چهارم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری
0️⃣اصل #الزام افراد به عقایدشان: «فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاهِ» (93 ال عمران)
1️⃣تعهد به احترام #حق_بر_غذای_فراگیر: «کُلُّ الطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ» (93 ال عمران)
2️⃣#اصل_تاب_آوری_اجتماعی در وضع قانون: «مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً» (97)
3️⃣محور جامعه اسلامی و #وحدت باید دین خدا باشد،نه #نژاد،#زبان،#ملّیت و…. «بِحَبْلِ اللّٰهِ» (103)
4️⃣#اصل_نظارت دائمی اجتماعی بر معروف و منکر در همه سطوح بیناشهروندی و حاکمیتی و تقدم امر به معروف بر نهی از منکر: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (104)
5️⃣#اصل_رحمت_حکمرانان در حکمرانی: « وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ» (159)
6️⃣ #مشارکت_مردم در اداره امور (اعم از #انتخابات و بعد از آن): «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (159) و نیز لزوم کارشناسی شدن امور قبل از تصمیم گیری ها
7️⃣ممنوعیت #تبعیض_ناروا: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ» (1 سوره نساء)
8️⃣#حق_زنان بر هدیه «#مهریه» به عنوان نشانه صداقت مرد در علاقه اش: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَهً» (4 نساء)
9️⃣احترام به #حق_مالکیت اشخاص: «فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً» (20 نساء)
🔟اصل #عطف_بماسبق_نشدن_قوانین و #احترام_حقوق_مکتسبه: «إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ» (23 نساء)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء پنجم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری
0️⃣توجه همزمان به نیازهای طبیعی افراد و فشارهای اقتصادی در #قانونگذاری: «وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً» (25 نساء)
1️⃣#اصل_آسان_گیری_شریعت: «یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ» (28 نساء)
2️⃣اصل هماهنگ بودگی میان «تکوین» و «تشریعات در حوزه #حقوق_بشر_جنسی»: «یُخَفِّفَ … ضَعِیفاً» (28 نساء)
3️⃣#محترم_بودن_مالکیت_افراد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» (29)
4️⃣#اصل_آزادی_اراده_ها: ««عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ» (29)
5️⃣#حق_حیات: «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» (29)
6️⃣ #حق_بر_تفاوت زن و مرد براساس تفاوتهای خدادادی: «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ» (32)
7️⃣محکومیت تفکر آنارشیستی و #وضعیت_بی_دولتی در اسلام: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها» و شناسایی حکومت به عنوان یک #امانت در دست مردم و حاکمان (58 نساء)
8️⃣#مسئولیت مردم در قبال واگذاری حکومت به نااهلان در برابر خداوند «إِنَّ اللّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً» (58 نساء)
9️⃣#اصل_همزیستی_مسالمت_آمیز: «إِصْلاحٍ بَیْنَ النّاسِ» (114 نساء)
🔟 حمایت از #حقوق_زنان، حکم خدشه ناپذیر خداوند است: «وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ قُلِ اللّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ» (127 نساء)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته سوم):
♻️ شرح گزارشهای ارائه شده در هفته سوم این نشست به شرح زیر است:
◀️ «کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در سوریه»: #سوریه موجی از خشونت را تجربه می کند که از سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است. در حالی که یک بحران #بشردوستانه بیسابقه مردم سوریه را در ناامیدی عمیقتر فرو میبرد در سراسر خطوط مقدم، طرفهای درگیر به #غیرنظامیان و زیرساختها به شیوههایی که احتمالاً به #جنایات_جنگی تبدیل میشود حمله کردهاند.
◀️ «کارشناس مستقل سازمان ملل در مورد بدهی خارجی و حقوق بشر»: دهه های اخیر استدلال غلط مدل خطی ارتباط «پیشرفت مالی» با «کاهش فقر، توسعه و رشد» را آشکار کرده است و چالشهای متعددی مانند #نابرابری، بیثباتی آب و هوا، شکافها در ساختار مالی جهانی، #تغییرات_تکنولوژیک، درگیریها و جنگها را نمایان نموده است.
◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق بر حریم خصوصی»: در عصر دیجیتال، کشورها نه تنها باید به #حق_بر_حریم_خصوصی و #حفاظت_از_دادهها احترام بگذارند و از نقض آن خودداری کنند، بلکه تعهدات آنها شامل #اقدامات_مثبت برای ترویج بهرهمندی مؤثر از این حقوق هم میشود.
◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر در مقابله با #تروریسم»: مقابله با تروریسم، مبارزه با قتلهای غیرقانونی، #بازداشتهای_خودسرانه، #شکنجه، #محاکمههای_ناعادلانه، #نقض_حریم_خصوصی ناشی از نظارت جمعی و #جرم_انگاری_آزادی_بیان را لازم دارد.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء ششم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری براساس تفسیر نور
1️⃣قانون،#حرمت_افشاگری و بیان عیوب مردم است،مگر در موارد خاص.«لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» (۱۴۸نساء)
2️⃣#آزادی_کامل_فریاد_علیه_ظلم، نشانه ی جامعه اسلامی است+ ظالم در جامعه اسلامی حرمت ندارد و باید به مردم معرفی شود+ سوء استفاده از قانون حرمت غیبت، برای ادامه دادن به ظلم ممنوع است: «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ»(همان)
3️⃣در تزاحم ارزش های انسانی (حرمت غیبت و از طرفی ظلم به یک فرد)،باید #قانون_اهم_و_مهم رعایت شود(الْجَهْرَ بِالسُّوءِ … إِلاّ مَنْ ظُلِمَ)
4️⃣#اصل_احترام_عهدنامه_های با مشرکان و دشمنان (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) (۱مائده)
5️⃣#قانونگذاری_خوب یعنی توجه به همه ی حالات و شرایط انسان، مخصوصاً حالت اضطرار«اضْطُرَّ» (۳ مائده)
6️⃣شرایط ویژه ی اضطرار نباید زمینه ساز گناه و آزاد سازی مطلق شود؛بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.«غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» (۳مائده)
7️⃣در سیاستگذاری ها و روابط داخلی و خارجی حتّی نسبت به دشمنان هم عادل باشیم.«شَنَآنُ قَوْمٍ» (۸مائده)
8️⃣#اصل_بازدارندگی در مجازاتها (نه انتقام جویی): «جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ»(۳۸مائده)
9️⃣#هدف، وسیله را توجیه نمیکند: نباید به خاطر مسلمان شدن گروهی،از #قضاوت_ناروا کمک گرفت (شأن نزول آیه۴۸مائده)
🔟قدرت #جامعه_مدنی در پیشگیری از بزه های اجتماعی «لَوْ لایَنْهاهُمُ الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ..الْإِثْمَ وَ..السُّحْتَ»(۶۳مائده)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#معرفی_رسانه برای علاقمندان به حوزه حقوق عمومی و نیز حقوق فضای مجازی: پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
عضویت مستقیم در کانال👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/359333911Cd8a553d432
جزء هفتم قرآن مجید از منظر #حقوق_بشر
1️⃣درنظر گرفته شدن #مصالح_اقتصادی و حقوق فقرا در وضع مجازاتها؛ مانند کفاره اطعام فقرا «فکفّارته اطعام عشره مسکین» (۸۹ مائده)
2️⃣ #لغو_برده_داری به دست اسلام از طریق واجب کردن کفاراتی مانند آزاد کردن برده ««تَحْرِیرُ رَقَبَة» (۸۹ مائده)
3️⃣اثر حقوقی داشتن #سوگندهای_قضایی_و_غیرقضایی مانند سوگند #نمایندگان_مجلس و #رئیس_جمهور: «وَ احْفَظُوا أَیْمانَکُمْ» (۸۹مائده)
4️⃣#اصل_تدریجی_بودن اجرای برخی انواع تکالیف و #حقوق_بشر؛ مانند تدریجی بودن تحریم شرب خمر (۹۰ مائده)
5️⃣کیفر، باید #عادلانه باشد. «مِثْلُ ما قَتَلَ» (۹۵مائده)
6️⃣ قانون، شامل وضعیتهای قبل از قانون نمیشود (#اصل_عطف_بماسبق_نشدن_قانون:«عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ» (۹۵)
7️⃣«#اکثریّت» و فراوانی لزوما نشانه حقانیت و برتری نیست: «وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَهُ الْخَبِیثِ» (۱۰۰مائده)
8️⃣اسلام،مکتب مبارزه با #تبعیض،#نژاد_پرستی،#امتیاز_طلبی و باج خواهی است: «وَ لاتَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ...» (۵۲ انعام)
9️⃣پرهیز از #تنفر_مذهبی و #توهین_به_مقدسات دیگران و لزوم #همزیستی_مسالمت_آمیز: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» (۱۰۸ انعام)
عصر حقوق بشر را از طریق لینک زیر دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر در جزء 8 قرآن کریم (بر اساس تفسیر نور)
1️⃣پذیرش #ظلم ظالمان، آزار زنان و همسران، سلب #حق_حیات دیگران، اعراض از #حق_حیات (خودکشی)، مصادیقی از #ظلم_به_نفس دانسته شده که فروپاشی جامعه را در پی خواهد داشت: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين»
2️⃣ ممنوعیت #سقط_جنین و نقض #حق_نسلهای_آینده (مگر با وجود برخی شرایط): «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ»
3️⃣رعایت #حقوق_مصرف_کنندگان و ممنوعیت کم فروشی «وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ» (152 انعام)
4️⃣#عدالت در داوری و شهادت ولو در هنگام #تعارض_منافع «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ» (152 انعام)
5️⃣#تبعیض بی جا میان زن و مرد،عملی جاهلی و ممنوع است. «خالِصَهٌ لِذُکُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلی أَزْواجِنا» (139 انعام)
6️⃣در جاهلیّت،تحقیر #زن تا آن حد بود که در برخی موارد از حیوان سالم بهره ای نداشت و فقط در گوشت حیوان مرده شریک بود. «شُرَکاءُ» (139)
7️⃣لزوم اعطای #حق_دفاع به متهم قبل از صدور حکم: «قٰالَ مٰا مَنَعَکَ» (12 اعراف)
8️⃣#نژادگرایی،از ارزشهای شیطانی است. «خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ» (12 اعراف)
9️⃣نباید در برابر #حاکمیت_قانون، به نظر شخصی عمل کرد: «إِذْ أَمَرْتُکَ قٰالَ … خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ …» (12 اعراف)
🔟زشتی برهنگی و نداشتن #پوشش،جزو #فطرت_انسان است. «وَ طَفِقٰا یَخْصِفٰانِ» (22 اعراف)
1️⃣1️⃣(#دگرباشی_مردان: لواط)،تجاوز به #حقوق_زنان است.«دُونِ النِّسٰاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» (80 اعراف)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
ملی سازی صنعت نفت 🔗🧷حقوق بشر
📌در حقوق بین الملل، سلب مالکیت های کوچک و جزئی "#مصادره" نامیده شده و سلب مالکیت های گسترده درجریان اصلاحات اجتماعی "#ملی_سازی" گفته می شود.
📍از منظر حقوق بشر، ملی سازی جزو حقوق هر دولت محسوب می شود و دلایل زیر نیز برای آن گفته شده است:
❌#حق_مالکیت و نیز #حق_حاکمیت_دولت بر #منابع_طبیعی (از جمله نفت)
❌#حق_تعیین_سرنوشت از جمله در عرصه اقتصاد نفتی
❌صلاحیت دولتها در خلع ید و #منع_مداخله بیگانگان در داخل کشور از جمله در حوزه اقتصاد نفتی
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء نهم قرآن کریم و #حقوق_بشر
1️⃣ عدم #نظارت بر حکومت و شهروندان و #بی_تفاوتی در قبال آنان، انسان را همسنگ ظالم قرار میدهد: «وَ لا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» (150 اعراف)
2️⃣از آفات هر انقلاب و حرکت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی» (150 اعراف)
3️⃣لزوم #اولویت_سنجی در #قانونگذاری و اجرای سیاستها: ««أَلْقَی الْأَلْواحَ» (150 اعراف)
4️⃣لزوم #نظارت بر اطرافیان و وابستگان #مقامات_سیاسی و چشم پوشی نکردن از خطای ایشان به دلیل موقعیت و ارتباط با حلقه قدرت: « أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ»
5️⃣قاعده «#تقدم_رحمت خداوند بر غضب الهی»: «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا» (53 انفال)
6️⃣ #حق_تعیین_سرنوشت_مردم و حاکمیت انسان بر سرنوشت خویشتن. افراد،جامعه را می سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه،بر پایه ی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ … یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (53 انفال)
7️⃣لزوم تحلیل معنویت مدارانه #بحران_های_زیست_محیطی: «گاهی خدا با خشکسالی و کمبود محصولات، مردم غافل را بیدار می کند» (اعراف: 130)
8️⃣#اصل_مدارا در حکمرانی و در پیش گرفتن #عفو: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» (199 اعراف)
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر در جزء10 قرآن (با تکیه بر تفسیر نور)
1️⃣ پذیرفته بودن #حق_مالکیت اشخاص حقوقی: «لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی»(41 انفال)
2️⃣امکان صرف خمس برای توسعه #حقوق_گردشگری: «خُمُسَهُ...ابْنِ السَّبِیلِ»(41 انفال)
3️⃣#اصل_حداقلی_بودن_مخاصمات (ضرورت) در اسلام: هدف مسلمانان از جنگ،رفع فتنه است(۳۹ انفال)،امّا هدف دیگران، سلطه جویی است«بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ» (47 انفال)
4️⃣ ممنوعیت سوء استفاده از #صلاحیت_گزینشی: «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» (61 انفال)
5️⃣لزوم در پیش گرفتن همزمان سیاستهای تشویقی و تنبیهی: «فَإِنْ تُبْتُمْ … خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا» (توبه: 3)
6️⃣#آزادی_آکادمیک و #حق_بر_آزادی_علم: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ» (6 توبه). از دیگر مباحث این آیه، امنیت جانی و مالی #پناهندگان است.
7️⃣حکومت اسلامی باید زمینه ی شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای دیگران فراهم کند (برداشتن موانع #حق_بر_آزادی_عقیده بجای تحمیل عقیده) «حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ» (6 توبه)
8️⃣#اصل_احترام_مقدسات و باورهای فرهنگی و ممنوعیت تحریف آنها: «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَهٌ فِی الْکُفْرِ» (37 توبه)
9️⃣به همه مردم اجازه ی سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به سادگی متّهم شوید«یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (61 توبه)
🔟گاهی بخاطر #مصلحتِ_امّت باید از بعضی شنیده ها تغافل کرد. «أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ».گاهی آثار اجتماعی یا سیاسیِ سکوت،بیش از برخورد و اعلام موضع است «أُذُنُ»(61توبه)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
روز بین المللی نوروز
🕰 قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه #نوروز به تصویب رسید.
⏱این قطعنامه ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را بهعنوان #روز_بینالمللی_نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی در خصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیینهای سالانه برگزار کنند.
⏰ در این قطعنامه تصریح شده است:
«نوروز بهعنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته میشود و بیش از ۳هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی میدارند.
افزون بر قطعنامه فوق، جلوه های حقوق بشری نوروز در اظهارات مقامات مختلف ایرانی، مطرح شده است؛ از جمله:
🖍تجلی «#حق_بر_شادی_و_خوشبختی» در عید نوروز
🖍 هدایت نوروز به سوی «ترویج #صلح_جهانی و #همبستگی»
🖍نوروز به عنوان یک «#میراث_فرهنگی_ناملموس بشریت»
#نوروز_مبارک
#روز_بین_المللی_نوروز
#حقوق_بشر
عصر حقوق بشر را از طریق لینک زیر دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر آنچنانکه در جزء یازدهم قرآن کریم است:
1️⃣یکی از وظایف حکومت اسلامی، #اقتصادِ با #مشارکت_مردم است: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً» (103 توبه)
2️⃣ممنوعیت ضرر زدن؛ از جمله برهم زدن وحدت و دست گذاشتن بر روی گسلها و شکافهای برهم زننده وحدت، حتی اگر این ضرر از سوی نهادهای مذهبی مانند #مسجد باشد:«اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً» (107 توبه)
3️⃣مشروعیت #حقوق_بشر: گرچه ما بر خدا حقی نداریم،امّا خداوند برای ما بر عهده ی خودش حقوقی قرار داده است. «وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا» (111 توبه)
4️⃣پیامبر و دیگر مسلمانان،در برابر قانون یکسان اند (#اصل_مساوات_در_برابر_قانون). «ما کانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا» (113 توبه)
5️⃣#اصل_مطلق_وفای_به_عهد،حتّی نسبت به کافر هم لازم است. «مَوْعِدَهٍ وَعَدَها» (113 توبه)
6️⃣در بهره از طبیعت،انسان و حیوان یکسانند(#توسعه_پایدار و #برابری). «یَأْکُلُ النّاسُ وَ الْأَنْعامُ» (24یونس)
7️⃣رهبران دینی باید به #اصل_رفاه_امت هم توجّه کنند. «تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما» (87یونس)
8️⃣برخی اصول #حق_به_شهر در قرآن: جدایی منطقه مسکونی مومنان از کفار به منظور زمینه سازی عزّت، قدرت و استقلال مومنین «تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً». توجه به فرهنگ ساکنان در معماری؛ از جمله فراموش نشدن جهت قبله «وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَهً» (87یونس)
9️⃣#اصل_مسئولیت_مستقل_دولتها (#قاعده_وزر): هیچ فردی در مقابل اعمال دیگری مسئولیتی ندارد «قُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَنَا بَریء» (یونس: 41)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
با نکات حقوق بشری جزء12 قرآن
1️⃣نه «#اکثریت» و نه «#حزب»، هیچ یک نشانه حقانیت نیست:«وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ...أَکْثَرَ النّاسِ لا یُؤْمِنُونَ»(۱۷هود)
2️⃣مخالفت مستکبران با #اصل_مساوات:«فَقالَ الْمَلَأُ ..هُمْ أَراذِلُنا»(۲۷هود)
3️⃣نسل #حیوانات باید حفظ شود. «احْمِلْ فِیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ»(۴۰هود)
4️⃣قانون بر روابط خانوادگی حاکم است.زن و فرزند نوح،حقّ سوار شدن به کشتی را نداشتند«إِلاّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ»(همان)
5️⃣#رفاه،به تنهایی بازدارنده از کلاهبرداری و#فساد_اقتصادی نیست"لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ … إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ"(۸۴هود)
6️⃣برای #نظارت_مردمی بر#فساد، باید به مردم شخصیّت و دلگرمی داد«إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ»(همان)
7️⃣#اصل_توجه_به_اظهارات_کودکان و #اعتبار_نسبی آن:«إِذْ قالَ یُوسُفُ لِأَبِیهِ یا أَبَتِ...»(۴یوسف)
8️⃣#حق_کودکان بر رفتار مطابق با#اصل_کرامت_در_گفتار:«قالَ یا بُنَیَّ»(۵یوسف)
9️⃣میان #تبعیض و #تفاوت فرق هست:تبعیض؛برتری دادن بدون دلیل ولی تفاوت، برتری بر اساس لیاقت است«لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ»(۸یوسف)
🔟بااحترام به مردم،میتوان انتظار همراهی ازآنان داشت."أَکْرِمِی … یَنْفَعَنا"(۲۱یوسف)
1️⃣1️⃣لزوم #اثرسنجی_قوانین و اتخاذ تصمیمات مهم پس از آزمایش (#اصل_ارزیابی)«عَسی أَنْ یَنْفَعَنا...أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»(همان)
2️⃣1️⃣دانش،شرطِ#مسئولیّت است.مَکَّنّا … لِنُعَلِّمَهُ(همان)
3️⃣1️⃣برخورد کرامت مدار با#مخالفان:«یا صاحِبَیِ السِّجْنِ..) (۴۱یوسف)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_کیفری_معلولان_ذهنی و ممنوعیت #اعدام
به گزارش خبرگزاری سی ان ان و آسوشیتد پرس، #ایالت_جورجیا آمریکا نخستین حکم اعدام خود را پس از وقفهای چهار ساله اجرا کرد.
برای مطالعه متن اصلی خبر؛ نگاه کنید به:
https://edition.cnn.com/2024/03/20/us/willie-pye-georgia-execution/index.html
https://apnews.com/article/georgia-death-penalty-letha
⚖️«ویلی پای» نخستین فردی است که از ژانویه ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸) در ایالت جورجیا آمریکا اعدام شد.
⚖️وکلای «پای» تاکید داشتند که وی یک معلول ذهنی با ضریب هوشی ۶۸ است که براساس قانون مشمول مجازات اعدام نمیشود و میبایست به حبس ابد محکوم میشد و هیئت منصفه می بایست شرایط فقر و تبعیض علیه او را در صدور حکم مورد توجه قرار میداد.
⚖️اعدام «پای» بار دیگر انتقادها به #تبعیض_نژادی در صدور و اجرای حکم اعدام را تشدید کرد.
⚖️این در حالی است که سال 2002 #سازمان_عفو_بینالملل اعلام کرد که اعدام مجرمان #معلول_ذهنی متناقض با #حقوق_بشر است و خواستار حذف این قانون از قانون اساسی ایالات متحده شده بود.
⚖️افراد دارای ناتوانی ذهنی در معرض خطر بیشتری برای نقض #حق_بر_دادرسی_عادلانه و #اعدام هستند چرا که آنهاممکن است بیشتر به دروغ اقرار کنند زیرا می خواهند مقامات بازپرس را راضی کنند. آنها کمتر از دیگران قادر به همکاری با وکلای خود برای #دفاع مناسب هستند. همچنین اهمیت اطلاعات مختلف را برای نتیجهی پرونده درک نمیکنند.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
روز جهانی آب 2024 (3 فروردین)💧💧💧💧💧💧💧
امسال، شعار «#آب_برای_صلح» به عنوان شعار #روز_جهانی_آب انتخاب شده است.
❌زیرا آب میتواند #صلح ایجاد کند یا برعکس جرقه آغاز درگیری را بزند؛ مثل زمانیکه آب کمیاب یا آلوده است یا زمانی که مردم #دسترسی_نابرابر یا ناممکن به آب دارند.
✔️این شعار در ادامه شعارهای سالهای گذشته است که بر مسائل مختلفی تاکید می نمود؛ مانند: «آب های مشترک، فرصتهای مشترک»،
«آب در هر مکان برای همگان با #همکاری_های_بین_المللی»،
«#پساب، طلای خاکستری»،
«#آب_زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی»،
«آب برای #توسعه»،
«آب برای #سلامت»،
«آب برای قرن» و...
در توضیح شعار امسال گفته شده: «اگر همه ما با هم در مورد آب کار کنیم - به عنوان یک جامعه، در میان همه ذینفعان - می توانیم نیازهای آبی همه را متعادل کنیم و به ثبات جهان کمک کنیم».
در پرداختن به #تغییرات_آب_و_هوایی، #مهاجرت_دسته_جمعی و #ناآرامی_های_سیاسی، کشورها باید #همکاری_آبی را در مرکز برنامه های خود قرار دهند.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در جزء13قرآن
1️⃣#اصل_شایسته_سالاری:ابتدا احراز شایستگی، سپس درخواست مسئولیّت (#حق_بر_انتخاب_پذیری)"أَسْتَخْلِصْهُ…اِجْعَلْنِی"(۵۴ و ۵۵ یوسف)
2️⃣مقامات سیاسی باید پیش از تصمیم، #مشورت_خواهی کنند و به نظرات مشاوران نیز توجه نمایند همچنانکه عزیز مصر به پیشنهاد یوسف که گفت:«اجْعَلْنِی عَلی خَزائِنِ الْأَرْضِ»، توجّه کرد و آن را پذیرفت(۵۵یوسف)
3️⃣در برنامه ریزی و نظارت بر مصرف منابع باید سهم و #حقوق_نسل_آینده حفظ شود(#توازن_و_توسعه_پایدار). «حَفِیظٌ عَلِیمٌ»(همان)
4️⃣کارگزار موفق آن است که دیگران را نسبت به برنامه ها و طرحهای خود کاملاً #اقناع و توجیه کند(یوسف به همه فهماند که هدف از قرار دادن پول برادرانش در بار ایشان، بازگشت این کاروان است)«لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»(۶۲یوسف). برخی برنامه های حکومتی نیز #وعده_به_وسیله است نه به نتیجه.
4️⃣در قراردادها پیش بینی حوادث غیرمترقّبه را بکنید (#وضعیت_فورس_ماژور و #انعطاف_پذیری_قرارداد).«إِلاّ أَنْ یُحاطَ بِکُمْ»(۶۶یوسف)
5️⃣#قدرت و سیاست، زمینه خروج از دین است مگر اینکه خداوند لطف کند.«تَوَفَّنِی مُسْلِماً»(۱۰۱یوسف)
6️⃣علم و #دانش در #حکمرانی_خوب نقش مهمّی دارد (#حکمرانی_دانش بنیان).«آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنِی»(همان )
7️⃣#حق_تعیین_سرنوشت:«حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»(۱۱رعد)
8️⃣#تحزب کورکورانه یک آفت در برابر حق گرایی است«مِنَ الْأَحْزابِ مَنْ یُنْکِرُ»(۳۶رعد)
9️⃣#حق_انتخاب_مسکن: «رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ»(۳۷ابراهیم)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در جزء۱۴ قرآن کریم
1️⃣#برتری_نژادی و تحقیر سایر نژادها، تفکری ابلیسی است:«خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»(۲۶حجر)
2️⃣#حق_بر_منظر_زیبا_و_آرام، حقی فطری است:«لِتَرْکَبُوها وَ زِینَهً»(۷نحل)
3️⃣ ممنوعیت کالاشماری انسان و #تحقیر جنس #زنان: «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظِیمٌ»(۵۸نحل)
4️⃣#زن و مرد در کسب کمالات معنوی یکسانند. «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی»(۹۷نحل)
5️⃣هر کجا تفکّر جاهلی مبنی بر #تحقیر_زن در کار باشد،باید نام و مقام والای زن را با صراحت گفت «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی»(همان)
6️⃣#مقابله_به_مثل،حقّ طبیعی و الهی است. «فَعاقِبُوا»(۱۲۶نحل)
7️⃣در جنگ، حقوق به تنهایی کارساز نیست،اخلاق لازم است (#جنگ_عادلانه) (عبارت «بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» قانون و «لَئِنْ صَبَرْتُمْ» اخلاق است)(همان)
8️⃣ثروتمندان بایستی به فقرا کمک نمایند تا همه از نظر #استقلال_مالی برابر باشند (۷۱نحل)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#سپر_انسانی اسرائیل و رنجورتر شدن جسم بیجانِ این روزهایِ حقوق بشر
🗓سپر انسانی به معنای به کار بردن شهروندان خودی یا غیرخودی برای حفاظت از مکانها یا #نیروهای_نظامی در مقابل تهاجم نیروهای دشمن است.
📈سپر انسانی در سال ۱۸۶۳ تحت ماده ۴۳ قواعد لیبر (Lieber Code)وارد ادبیات حقوق بینالملل شد.
در ادامه در ۱۹۴۹ و تحت ماده ۲۳ کنوانسیون سوم ژنو نیز به این مسئله پرداخته شد و سپر انسانی را از جمله مصادیق #جنایت_جنگی برشمرد.
دیوان بینالمللی کیفری 🏢(ICC)نیز در اساسنامه رم سپر انسانی را یک جنایت جنگی تعریف و مستوجب مسئولیت و پیگرد قضایی تعیین کرد.
🕕ارتش اسرائیل بارها از فلسطینیها به عنوان سپر انسانی استفاده میکرد. این رویه در طول انتفاضه دوم به سیاست نظامی تبدیل شد.
☑️در روزهای اخیر نیز نظامیان صهیونیست، از غیرنظامیان از جمله #بیماران و افراد آواره در داخل مجتمع پزشکی #الشفا بهعنوان سپر انسانی استفاده و از آنها به منظور محافظت از عملیات نظامی خود در این بیمارستان، ایجاد موانع در پشت نیروها و خودروهای نظامی خود یا قرار دادن آنها در معرض تهدید برای حمله به خانهها و ساختمانهای اطراف مجتمع پزشکی استفاده میکنند.
برای دیدن متن اصلی خبر و دانلود گزارش؛ نگاه کنید به:
https://reliefweb.int/report/occupied-palestinian-territory/gaza-israeli-army-uses-palestinian-civilians-human-shields-its-operation-shifa-medical-complex-and-its-vicinity-enar
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در جزء 15قرآن کریم
1️⃣#حق_پدر_و_مادر بر فرزند، مشروط به مسلمان بودن آنان نیست: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»(23اسراء).
2️⃣پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم،بلکه نزد خود نگهداریم (#اصل_استقلال_سالمندان و حق آنان بر #ادغام_در_اجتماع) «..عِنْدَکَ..»(23اسراء)
3️⃣اصل #کرامت در رفتار و گفتار با والدین:«وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً»(23اسراء).بدون شرط بودن #مقابله_به_مثل.
4️⃣#حق_حیات به صورت مطلق؛ حتی برای کفار: «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ» جز در مواردِ #قصاص،#دفاع،#ارتداد،#لواط یا #زنای_محصنه.
5️⃣ممنوعیت #اسراف_در_قتل؛ مانند #مثله_کردن_قاتل و نیز لزوم #عدالت در نوع و کیفیّت قصاص: «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ»(33اسراء)
6️⃣انسان ها در #انتخاب_عقیده آزادند«ما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلاً»(54اسراء)
7️⃣در واگذاری #مسئولیّت_های_فرهنگی،باید لیاقت ها شناخته و ضعف ها گوشزد شود. إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ (75کهف)
8️⃣تدریجی بودن حصول #حق_بر_آموزش: فَلا تَسْئَلْنِی.. حَتّی أُحْدِثَ لَکَ(70کهف)
9️⃣لزوم توازن و تعادل در اتخاذ سیاستهای حمایتی نسبت به فقرا«وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ»(29اسراء)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld