eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه‌نامه افق حوزه بررسی و نقد
به خاطر مشکلات گزارش شده، جلسات نقد الحاد مدرن دوباره بارگذاری می‌شود. 👇👇👇
kalam- shakren97.09.7.mp3
35.65M
نقد جلسه ۵ حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/45
shakerin-6.mp3
21.58M
نقد جلسه ۶ حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/46
🔰بخش‌هایی از یادداشت حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در مورد «ابزارهای معرفت‌شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران» ⬇️⬇️⬇️
🔰بخش‌هایی از یادداشت حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در مورد «ابزارهای معرفت شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران» به نقل از خبرگزاری رسا 🔻مبنایی‌ترین پایه ‌حکومت دینی است. در نیز ‌از همین‌جا شروع کردند. با روش‌های مختلف مستقیم و غیر مستقیم، ظاهر علمی و ژورنالیستی در امکان دسترسی به حق و باطل، قواعد ثابت و همیشگی و قطعیت معرفت تردید می کنند. 🔻 مانند خون در رگ‌های کالبد تمامی معارف دیگر نقش دارد. در هریک از مبانی باید ابتدا اثبات شود که ما می‌توانیم به معرفت یقینی دست پیدا کنیم و در بین نظریات مختلف نظریه حق را تشخیص دهیم. 🔻شبهه دینی و اینکه همه ادیان حقانیت شان برابر است و دین اسلام ترجیحی بر ادیان دیگر ندارد، خود مبتنی بر پلورالیزم معرفتی است و دیگر بین دین حق و باطل تفکیکی صورت نمی‌گیرد و پلورالیزم دینی جایگاه خودش را پیدا می‌کند. وقتی قائل به پلورالیزم دینی شدید، سؤال می‌شود چه لزومی دارد مبتنی بر دین باشد؟ 🔻یکی از مهم‌ترین مبانی دین شناختی هاست. اکنون بسیاری از افراد جامعۀ ما در برابر دیدگاه علما و صاحب‌نظران به راحتی می‌گویند این هم یک قرائت و یک فهمی از دین است و ما می‌توانیم قرائت‌های دیگری هم کنار آن فرض کنیم. گویا فرقی بین فتوای مجتهد متخصص با غیر متخصص نیست، پایه این مسئله دین‌شناختی در معرفت‌شناسی است که آیا می‌توان از یک متن برداشت‌های نامحدود و متناقض داشت؟ 🔻، که در واقع مبتنی بر فلسفی است، مبتنی بر و نفی معیار معرفتی است.‌ وقتی کسی معیار معرفت را نپذیرفت، هر کسی با پیش‌فرض های خود متنی مانند را معنا می‌کند،‌ لذا یک نفر می‌تواند از قرآن اسلامی بفهمد، ‌یک کسی اسلامی، یک نفر اسلامی می‌فهمد. 🔻لذا نسبی‌گرایی معرفتی منشاء بحث قرائت‌های مختلف و نقد قرائت رسمی از دین شد که نتیجه آن نفی حکومت دینی، نفی ایدئولوژی کردن دین است و پلورالیزم معرفتی نیز منشاء پیدایش پلورالیزم دینی شد که بین دین اسلام و ادیان دیگر هیچ ترجیحی وجود نداشته باشد. 🔻در نتیجه تمام ارزش‌ها و قداست‌ها کنار می‌رود و جالب است در عرصۀ سیاست هم بدنبال پلورالیزم معرفتی، مطرح شد، احزاب مستقل از دولت، سندیکاها، تشکل ها وگروه های مستقل از دولت می توانند زمام امور را جهت‌دهی کنند. یعنی تشکل‌های مستقل، احزاب و سندیکاها هستند که واضع قانون‌اند، مجری قانون‌اند. دولت هم یک دولت حداقلی است که طبق نظر آنها مدیریت می‌کند. 🔻پس مسألۀ قانون‌گذاری خداوند کجا می‌رود؟ چرا آنان کنار رفتن الهی را می‌پذیرند؟ چون معتقدند: اولاً ما براساس پلورالیزم دینی معیاری نداریم که بگوییم این دین حق و برتر است. ثانیاً براساس هرمنوتیک فلسفی و و تاریخ‌مندی فهم نمی‌توانیم بگوییم این فهم ما از دین اسلام، فهم برتر است. 🔷دیدگاه که در مقابل این دیدگاه است چه نتایجی دارد؟ 🔹اگر ما معرفتی را پذیرفتیم، یعنی واقعیتی هست که هم قابل شناخت هم قابل شناساندن است، معیاری برای شناساندن دارد. آیا نتیجه این دیدگاه یک نوع جزم‌گرایی است که هر کس طبق جزم خود هر کاری انجام دهد؟ خیر، زیرا پس از ذکر معیار هم در تقنین معیار وجود دارد و هم در تشخیص فهم صحیح از غیرصحیح معیار وجود دارد. 🔹دلیل صحت رئالیزم معرفتی و بطلان ایده‌آلیزم معرفتی چیست؟ 🔹اصل این که واقعیتی هست، یک امر بدیهی است چون هر کسی می فهمد بالوجدان که خودش هست. یقین دارد که منکری هست. به عبارت دیگر واقعاً منکری هست که واقعاً واقعیت را انکار کرده است، خود انکار واقعیت یک واقعیت است و انکارش مستلزم اثباتش است. 🔹در کنار این گزاره بدیهی ما یک معرفت‌های بدیهی دیگری مثل اصل تناقض و اصل علیت و… داریم که با کمک این گزاره‌های پایه و گزاره‌های بدیهی می‌توانیم به گزاره‌های غیربدیهی دست پیدا کنیم، مجهولاتمان را معلوم بکنیم. یعنی رئالیزم معرفتی می‌گوید واقعیتی هست، واقعیت با معیار قابل شناخت است، معیارش هم گزاره‌های پایه است، یعنی گزاره بدیهی است. 🔹پس از اینکه صدق گزاره بدیهی را پذیرفتیم صدق یا کذب سایرگزاره های غیربدیهی نیز با ارجاع به گزاره بدیهی مشخص می شود، پس ما معیار صدق گزاره را فهمیدیم که یا خودش بدیهی باشد یا به یک گزاره بدیهی منتهی شود. https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/49 لینک این مطلب در اینستاگرام https://www.instagram.com/p/CIm4aKcBexI/?igshid=8ai5lls3ojwg
اللهم اغفر لنا الذنوب التی تغیر النعم
🔰 تفاوت «فلسفه دین» با «کلام»، «کلام جدید» و «الهیات فلسفی» ✳️ - ۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸 یا رشته‌های هستند که متصدی اثبات، تبیین و دفاع از عقائد دینی هستند. نیز همین وظیفه را برعهده دارد و صرفا به‌خاطر تازه بودن مسائل به کلام جدید موسوم شده‌ است. 🔸 نیز رشته دیگری در مجموعه رشته‌های دین‌پژوهی است که به دنبال تبیین فلسفی از آموزه‌های دینی است. 🔸 هم بنا بر تعاریفی که در یادداشت گذشته (فلسفه فلسفه دین ۱) ارائه دادیم، عبارت است از دانشی که بدون تعهد به دین خاصی، با روش عقلی به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تأثیرگذارند. ⭕️این سه رشته دین‌پژوهی با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز دارند. تفاوت اینها را در سه بخش موضوع، روش و غایت بررسی می‌کنیم: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ و مسائل: 🔹رابطه میان مسائل فلسفه دین و مسائل کلام و الهیات فلسفی عموم و خصوص من وجه است. فلسفه دین به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تاثیرگذارند. ولی کلام و الهیات فلسفی همه آموزه‌های اعتقادی را مورد بحث قرار می‌دهند. و از سوی دیگر برخی از موضوعات فلسفه دین مورد توجه کلام یا الهیات فلسفی نیست. 🔹بنابراین فلسفه دین دین با کلام و الهیات فلسفی یک حوزه مشترک و دو حوزه متفاوت دارند. 🔹حوزه مشترک میان اینها مباحثی مانند ، ، الهی، و است. 🔹حوزه اختصاصی کلام و الهیات فلسفی، باورهای فرعی اعتقادی هستند، مانند ویژگی‌های برزخ و قیامت است. همچنین آموزه‌های خاص هر دین در الهیات آن دین بحث می‌شود، مانند و در یا و در . 🔹حوزه اختصاصی فلسفه دین شامل مباحثی همچون ، ، و می‌شود که بیشتر جنبه معرفت‌شناختی دارند. 🔹کلام یا الهیات فلسفی اصالتا توجهی به این مسائل ندارند، اما ممکن است الهیدانی در اثر الهیاتی خود به این مسائل بپردازند که در این صورت الهیدان نقش فیلسوف دین را بازی کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2️⃣ : 🔹کلام از هر روشی که برای اثبات، تبیین و دفاع از دین مفید باشد، استفاده می‌کند. حتی ممکن است از جدل یا مغالطه نیز بهره ببرد ولی در قرون اخیر متکلمین سعی کرده‌اند روش‌هاب نادرست را کنار بگذارند و از روش‌های معرفت‌زا اعم از عقلی، نقلی و تجربی استفاده کنند. بر خلاف الهیات فلسفی و فلسفه دین که فقط با روش عقلی سروکار دارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣ : 🔹هر سه دانش کلام، الهیات فلسفی و فلسفه دین از رشته‌های دین‌پژوهی هستند که برایشان مهم است. لکن تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند: 🔹الهیات فلسفی و کلام به دنبال اثبات صدق و تبیین دین خاصی هستند. در حالی که فلسفه دین چنین التزام و محدودیتی را نمی‌پذیرد. یعنی: 🔹اولا، کلام یا الهیات دغدغه اثبات صدق دین و مدعیاتش را دارد، ولی فلسفه دین دغدغه اثبات صدق را ندارد بلکه صدق و کذب را بررسی می‌کند. ممکن است حکم به صدق کند و ممکن است حکم به کذب کند. از همین رو نمی‌توان خبر از متکلمی بی‌دین داد، اما فیلسوفان دین ملحد به وفور یافت می‌شوند. 🔹ثانیا، الهیات متصدی اثبات و دفاع از دین متبوعش است ولی برای فلسفه همه اهمیت دارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🛑 نکته مهم: باید میان و تفاوت قائل شد. آنچه گفته شد در مورد هدف علم است نه عالم. از این رو ممکن است فیلسوف دینی که متعهد به دین خاصی است، با روشی کاملا سکولار به۸ بررسی مسائل فلسفه دین بپردازد و مطالبش را به نحوی ارائه دهد که هیچ نشانی بر جانبداریش وجود نداشته باشد. ، ، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله نمونه‌هایی از این هستند. ۲۱ آذر ۹۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/52 لینک این مطلب در اینستاگرام: https://www.instagram.com/p/CIpdtqWh3YQ/?igshid=1qotbgg06xok
کتاب جستارهایی در کلام جدید
📗 🧾شناسنامه کتاب: 🔸عنوان کتاب: جستارهایی در کلام جدید 🔸نویسنده: محمد محمدرضایی و دیگران 🔸ناشر: انتشارات سمت و دانشگاه قم 🔸اولین انتشار: ۱۳۸۱ ه.ش 🔷در کتاب جستارهایی در کلام جدید ده گفتار به ظاهر مستقل آمده که تماماً حول محور نگاشته شده‌اند. 📄فهرست کتاب ۱. : محمد محمدرضایی ۲. : محمدرضا بیات ۳. : محمد سعیدی‌مهر ۴. : محمدامین احمدی ۵. : محسن جوادی ۶. : علی شیروانی ۷. : ابوالفضل محمودی ۸. : امیرعباس علی‌زمانی ۹. : محمدعلی عبداللهی ۱۰. : امیر دیوانی https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/56
🔻 به مناسبت سالروز جهانی فلسفه 🔸 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری نهادهای علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ برگزار می‌شود: 📙 همایش ملی "فلسفه دین اسلامی" ✅ با پیام تصویری حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🎙 سخنرانان: 🔸 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد 🔸 حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا 📅 پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۹۹ ساعت ۱۵:۰۰ 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
این جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار می شود. @hekmateislami
🔰تاریخ فلسفه دین ✳️ - ۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔴در مورد شایسته است که چند بحث از هم تفکیک شوند: 🔻تاریخ استعمال و رواج اصطلاح فلسفه دین؛ 🔻تاریخ مباحث فلسفه دین؛ 🔻تاریخ دانش فلسفه دین. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◼️ تاریخ استعمال اصطلاح فلسفه دین ▪️اصطلاح «فلسفه دین» را ابتدا برای سلسله سخنرانی‌های علمی خود که در سالهای ۱۸۲۱ تا ۱۸۳۱ درباره دین ارائه می‌کرد، برگزید و اندکی بعد از آن و در قرن نوزده، این اصطلاح همگانی شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 تاریخ مباحث فلسفه دین 🔸عمده مسائل و مباحثی که در فلسفه دین مطرح می‌شود ناظر به مسائل بنیادین زندگی معنوی بشر است و به همین سبب از دیرزمان این مسائل مورد توجه متفکران بوده است. 🔸در و در میان پیروان ادیان شرقی همچون ، ، مباحثی راجع به حقیقت غایی و برهمن مورد بحث بوده و در میان یهودیان و زرتشتیان نیز مباحث خداشناسی وجود داشته است. 🔸با آغاز در قرن پنجم پیش از میلاد، سرعت و دقت مباحث فلسفه دینی بیشتر شده و اوج آن را در فلاسفه پساسقراطی همچون و بویژه مشاهده می‌کنیم که مباحث خداشناسی، مبدا اول و محرک نخستین محور مباحث بوده و چند برهان مهم نیز برای اثبات وجود خدا ابداع می‌شود و در مورد و نیز مباحثی مطرح می‌‌شود. 🔸در نیز در میان مسلمانان، مسیحیان و ادیان دیگر میاحث فلسفه دینی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد که برخی از آنها عبارتند: براهین ، ، رابطه ، و غیره. این مباحث تا امروزه نیز ادمه پیدا کرده و با دستاوردهای جدید مورد مطالعه قرار می‌گیرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 تاریخ دانش فلسفه دین 🔹تاریخ رشته فلسفه دین همچون دیگر به دوره‌ای از تاریخ باز می‌گردد که متفکران غربی از نظام‌سازیِ فلسفی ناامید شده و وظایفی را که پیش از آن فلسفه مطلق انتظار داشتند، به فلسفه‌های مضاف حواله دادند. ازاین‌رو، پژوهش‌های عقلیِ دینی نیز همچون علم، اخلاق، هنر و ... در شاخه خاصی از فلسفه و با عنوان فعالیت خود را آغاز کرد. 🔹اولین فیلسوفان دین را رابرت فلینیت، توماس گرین، هربرت برادلی، ادوارد کیرد و جوس رویس می‌دانند که در سالهای 1875 تا 1900 مهم‌ترین تلاش آنها این بود که مطلق هگلی را با مباحث دینی تطبیق دهند و از این طریق از دفاع کنند. 🔹آثار زیادی توسط این گروه از اندیشمندان به تبعیت از میراث هگلی بوجود آمد، لکن این گرایش در فلسفه دین پایدار نبود و با نقد و افول ائیدآلیسم، پرونده آن نیز بسته شد. 🔹در دو دهه اول قرن بیستم، عمده تلاش فیلسوفان دین برای رهائی از گرایش پیشین بود و بعد از آنها با فیلسوفان دینی همچون ساموئل الکساندر، ویلیام تمپل، وایتهد و ویتشگنشتاین مواجهیم و با شکل‌گیری ، عمده مباحث فلسفه دینی در قالب فلسفه تحلیلی انجام می‌گرفته است. 🔹از دهه پنجاه و شصت قرن بیستم نیز شاخه وجودی فلسفه دین پا به میدان گذاشت و مباحثی جدیدی در آن مطرح شد و شکل گرفت. 🔹فلسفه دین تا به امروز نیز توسط متفکران زیادی پیگیری شده و هم‌اکنون یکی از رشته‌های پویا و فعال در عرصه پژوهش‌های‌ عقلی در رابطه با دین است. یادداشت از: حجت‌الاسلام دکتر جواد قلی‌پور ـ ۲۳ آذر ۹۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/60
🔶 چهارمین پیش‌نشست علمی همایش 🔺 به همت اسلامی و جمعی از مؤسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع «امکان » 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 26 آذرماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۸ تا ۲۰ 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
جهت ورود مجازی به نشست علمی لطفا از لینک زیر، وارد شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=991 @hekmateislami
کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی 👇👇👇👇👇👇
کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی.pdf
3.7M
📗کتاب نقد ۷۶ (نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶بررسی نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی در شماره ۷۶ کتاب نقد که فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری در حوزه علوم انسانی است منتشر شد. این مجموعه ۲۶۲ صفحه‎‌ای شامل شش مقاله با عناوین زیر می‌باشد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیت‎‌الله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄سکولار نبودن گزاره‌های علوم توصیفی/ حسین عشاقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄جایگاه نظریه علم دینی آیت‌الله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت‌الله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی/ خسرو باقری ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/66