eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نشست علمی گونه‌شناسی خداناباوری در غرب 🔰 گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غربی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه 30 خردادماه 1402، ساعت 10 📡 ارتباط از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gkhoda 🆔 @iictchannel
✂️ 🔰 کار فلسفه دین چیست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ فیلسوفان دین در صدد یافتن فهمی جامع از دین هستند که یافته‌ها و هر گونه از دین را در خود جای دهد. از سوی دیگر، دل‌نگران به باورها و پیروی از سنت‌های خاصی هستند. آن‌ها به صرف شناخت درون‌مایه‌های مورد اعتقاد یک دین و تبیین آن بسنده نمی‌کنند، بلکه پذیرش آن دین را نیز ارزیابی می‌نمایند. 2️⃣ افزون بر این، در صددند تا ناسازگاری‌های میان باورهای یک دین را کشف کنند، چنان که می‌توان گفت، برای مثال، میان و ، نوعی ناسازگاری وجود دارد. 3️⃣ سومین نقش عمده فیلسوفان دین ارائه از ایمانی قابل قبول است. ❓اینک این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید کسی خود را درگیر مباحث فلسفه دین کند ؟ برای مؤمنان معتقد، فلسفه دین اغلب به شکل تهدیدی ناخوشایند ظاهر می‌شود، زیرا بررسی آن‌ها ممکن است حتی به چیزهایی که قبلاً از استواری کافی برای اعتقاد ورزیدن به آن برخوردار بودند، آسیب رساند. از نگاه غیر مؤمنانْ هم فلسفه دین تضییع وقت است، زیرا معتقد نیستند که چیزی برای مطالعه در پس نهفته باشد، بنابراین، فیلسوفان دین از هر سو مورد بدگمانی‌اند. ✅ پاسخ فیلسوف دین این است که ایمان از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان بدون بررسی رهایش کرد. موضوع ایمان آن چیزی است که همه چیز را می‌سازد و بر این اساس، به زندگی فردی و اجتماعی ما نیز معنا و جهت می‌بخشد. وانگهی، ایمان صرفا متکی به تصدیق عقلانی و انتزاعی یک داستان درباره واقعیت نیست. ارزش‌ها، داوری‌ها و سلوک ما در نهایت، با ما تعیین می‌شوند. 🔹هدف تحلیل‌ها و بازنگری‌هایی که در به دست می‌آید دست یافتن به "" است. اگر بخواهیم به جنبه‌های منفی این قضیه نگاه کنیم، این امر مستلزم طرح پرسش‌هایی درباره ، اهمیت و کارآیی به ارث رسیده است. بر این اساس، پرسش‌هایی نظیر این که آیا مردم این روزگار باید به باورهایی که اعتراف می‌کنند متعهد باشند و آیا این باورها می‌تواند به قدر کفایتْ ایمانی را که در عمل با آن زیست می‌کنند، بیان کند و پرسش‌هایی از این دست تماما در حوزه فلسفه دین مطرح می‌شوند. 🔸نکته دیگر این که رویکرد کاوش‌گرانه و پرسش‌گرانه‌ به ایمان که هرگز از کندوکاو باز نمی‌ایستد، در واقع واکنشی اصیل به به شمار می‌آید. شاهد آن این است که خدا از نگاه واقعیتی است که حقیقت نهایی همه اشیا متکی به اوست. بنابراین، به معنای دور شدن از خدا نیست، بلکه است که ایمان به خدا بر دوش مؤمنان می‌گذارد. اگر خدا عین حقیقت است، حقیقت‌جویی نمی‌تواند هرگز امری بیگانه با ایمان به خدا باشد. کسانی که به اسم ایمان پژوهش‌های عقلانیِ فلسفه دین را محکوم می‌کنند، نشان می‌دهند که با این همه تعصبی که به خرج می‌دهند ایمانی اصیل به خدا ندارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 کتاب مبانی فلسفه دین، دیوید پیلین، صفحات ١۴ تا ٢۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
اختتاميه همايش علامه مصباح.mp3
5.06M
🔈 🔰سخنرانی پرفسور محمد لگنهاوزن در اختتامیه همایش بین‌اللمللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)» 📅۲۶ خرداد ۱۴۰۲ 🕍قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
اصطلاح‌نامه فلسفه دین توسط مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی تولید و منتشر شد. این اثر که نرم‌افزار تحت ویندوز آن نیز منتشر شده به توضیح اصطلاحات مطرح در دانش فلسفه دین پرداخته است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
هدایت شده از مرکز رسانه ای سدید
سرگرم کردن مردم در غرب برای فراموشی اهداف اصلی.mp3
2.83M
🎙 مبلّغ اهل 🇩🇰 از اوضاع فکری و روانی در غرب می‌گوید: 💵 اگر میلیاردها دلار خرج سرگرمی🤡 مردم نکنند، افسرده می‌شوند😔 چون مردم به چیزهای مهمتر در زندگی فکر نمی‌کنند.🧐 🎯 خیلی ها فکر نمی‌کنند که هدف زندگی شان چیست؟ اگر راجع به بعد از مرگ از آنها بپرسید افسرده می‌شوند.☹️ 😵‍💫 مشکلات روانی خیلی زیاد است. لذا خیلی ها می‌خواهند برگردند به مسیحیت و زندگی سنتی.💒 🙏لطفا تولیدات اختصاصی را با ذکر منبع منتشر نمایید ┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄ جایی برای شنیدن حرف درست 🔻 کلی کلیپ صوتی و تصویری از واقعیت‌های پنهان غرب 🆕از نگاه ➖ساکنان و ➖شهروندان 🗽 کشورهای غــــربـــــــــــــــــی 💢مرکز رسانه‌ای سدید را دنبال کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/1919877395Cbf746dc687
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست ششم : «بررسی مبانی فلسفی علم جدید در نسبت با الهیات اسلامی» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: 📅زمان: پنجشنبه 1402/04/15 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست ششم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. 📬 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
. به مناسب عید سعید غدیر
کارگروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: تحولات اخیر در میان سرآمدان علم دکتر مهدی گلشنی چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود. لینک جلسه https://b2n.ir/shenakhtii 📬 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔸نشست علمی رابطه فرهنگ و تمدن 📌پنجمین پیش نشست همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ 🔰 گروه فرهنگ‌پژوهی با همکاری مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در راستای همایش ملی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 25 تیرماه 1402، ساعت 10 📡 ارتباط از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/ftmdon 🆔 @iictchannel
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔰 چرا مباهله؟! 🔹️اگر بين ادیان تفاوتى نيست و آنچنان که کثرت گرایان می گویند افکار، صراط مستقيم هستند، آيا معقول است كه قرآن و رسول الله به مسيحيان بگويد در صورتى كه اسلام را نمى‏پذيريد، بايد براى مباهله حاضر شويد؟ تا عذابى نازل شود و هر كس باطل است بميرد، اگر هر دو دین حق ست چرا ؟! 💻 @mesbahyazdi_ir
📚 کتاب بنیادی‌ترین اندیشه‌ها (گزیده‌ای از مبانی اندیشه اسلامی) منتشر شد 🖊 نوشته حجج اسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح و دکتر محمدعلی محیطی اردکان ✅ بینش‌های اسلامی را می‌توان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. در میان آنها برخی مبنای بینش‌های دیگرند و نیازمند بحث و بررسی دقیق‌تر که می‌توان به آنها «مبانی اندیشه اسلامی» اطلاق کرد؛ چنان که بینش‌های نظری پشتوانه و مبنای بینش‌های عملی هستند. در بعد عمل، اسلام برای تأمین مصالح زندگی فردی و اجتماعی انسان، دستور العمل‌هایی ارائه داده که آنها را می‌توان در علم اخلاق اسلامی، حقوق اسلامی و سیاست اسلامی جستجو کرد. مقایسه مکتب اخلاقی، حقوقی و سیاسی اسلام با سایر مکاتب، بیانگر تفاوت‌هایی در دستورالعمل هاست و پرسش‌هایی را بر می‌انگیزد مانند اینکه از دیدگاه اسلام، حق حاکمیت از آن کیست و چگونه تأمین می‌شود و اساساً منشأ حق چیست و چگونه برخی از افراد و گروه‌ها، از حقوقی خاص برخوردار می‌شوند، و معیار ارزش‌گذاری از دیدگاه اسلام چیست؟ اما فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست، خود مبتنی بر مبانی نظری هستند و فهم دقیق دیدگاه اسلام درباره انسان، و مبدأ هستی، مقدمه لازم برای فهم پاسخ پرسش‌های مزبور است. مشاهده و خرید اینترنتی کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 پروفسور آتئیست (خداناباور)، روبرت ساپولسکی دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد آمریکا: برای من به عنوان یک آتئیست آزار دهنده هست که تحقیقات به تاثیر مثبت دینداری بر سلامت و کاهش استرس اشاره دارد. اما آتئیست‌ها غالبا افسرده هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ|
💢برگزاری سلسله‌نشست‌های مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» 🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سلسله‌نشست‌های مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» به‌مناسبت ایام محرم و به همت گروه فلسفه اسلامی مؤسسه برگزار می‌شود. 🔹 این سخنرانی‌ها از تاریخ 2 مردادماه 1402 آغاز شده و، بغیر از روزهای تاسوعا و عاشورا، همه‌روزه از ساعت 12-11، تا تاریخ 15 مردادماه 1402، ادامه خواهد داشت. 🌏لینک حضور مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 📎اخبار تکمیلی: https://www.irip.ac.ir/fa/news/599 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ|
✳️ International intensive academic course on SHLL THEOLOGY 👤 Instructor Dr. Muhammad legenhausen professor of Philosophy, Imam Khomeini Education and Research Institute 🗓 August 17, 2023 🌐 www.hikmat-ins.com 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موج گرایش به اسلام در کشورهای غربی در اثر مشاهده صبر و توکل و استقامت مسلمانان فلسطین 🔸سخنان کسانی که در اثر زحمت های فراوان به حقیقت رسیده اند، ارزشِ شنیدن دارد. این جوان متفکر و نقاد می گوید: واقعا مهم نیست که مسیحی باشی یا یهودی باشی یا حتی آتئیست باشی، ( در هر خانواده ای و هر کشوری تربیت شده باشی) می توانی به حقیقت برسی. کافی است مداوم دنبال مطالعه باشی.. نهایتا قرآن را پیدا خواهی کرد... من قول می دهم وقتی همه ی باورها را بررسی کردی، حقیقت اسلام برای تو آشکار خواهد شد. ..وقتی به قرآن می رسی یک اتفاق جالب می افتد... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 چارلز تالیافرو (Charles Taliaferro) فیلسوف آمریکایی استاد دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، کلمبیا، پرینستون و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. 🔸 وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می‌آید. او از اندیشمندان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. 🔸 تالیافرو از لحاظ فلسفی جزو فیلسوفان تحلیلی است و از لحاظ دینی به سنت یهودی - مسیحی تعلق دارد. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه فلسفه دین و الهیات است. 📚برخی از آثار ترجمه شده تالیافرو به فارسی موراد ذیل است: ١. فلسفه دین در قرن بیستم، چارلز تالیافرو، انشاءالله رحمتی، جعفر صدری، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، ۱۳۸۲ ٢. صفات خدا مقالاتی از «راهنمای فلسفه دین، فیلیپ کویین، چارلز تالیافرو، رضا بخشایش، علی شیروانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷ ٣. زمینه‌های بحث فلسفی در ادیان جهان، فیلیپ کویین، چارلز تالیافرو، گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۵ ۴. فلسفه دین، دانشنامه فلسفی استنفورد، چارلز تالیافرو، ترجمه یاسر میردامادی، تهران: گروه انتشاراتی ققنوس، ١٣٩۶ 📚برخی از آثار ترجمه نشده او: 1. Contemporary Philosophy of Religion: An Introduction (Contemporary Philosophy) 2. Dialogues about God (New Dialogues in Philosophy) 3. Evidence and Faith: Philosophy and Religion sin 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ
✂️ 💠 مسئولیت برهان‌آوری ❓در نزاع میان خداباوران و طبیعت‌گرایان، مسوولیت اقامه برهان بر عهده کیست؟ 🟪 چند دیدگاه: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ بر عهده خداباوران 🔶هر عقیده‌ای که از فراتر می‌رود، مدعی است و اثبات ادعا احتیاج به دلیل دارد و لذا بر عهدۀ خداباوران- که به عقاید ماورای طبیعی معتقدند- است که برای عقاید خود دلیل و قرینه بیاورند. امّا اینکه چرا اصل و مبنا بر طبیعت‌گرایی است و خلاف آن جرم است، هر یک از نظریّات مربوط به عقیده به نوعی آن‌ را تفسیر کرده‌اند. 🔸۱.۱. درونی‌گرایی معتقدند که شالودۀ قرینه مسلّم و قابل دسترس، از قید هرگونه متعلّق دینی یعنی ، و مانند آن آزاد است و هیچ دلیل موجّهی نداریم که معتقد شویم انسان‌ها دارای حس و یا قوّۀ دینی هستند از این‌رو فراتر رفتن از تجربۀ حسّی و عالم مادی که از طریق تجربه مکشوف می‌گردد، نیازمند دلیل موجّه است. توسّل به نیز نمی‌تواند کارساز باشد چراکه درست است که عقیده به باروهای دینی در نزد خیلی از افراد موجّه است ولی می توان اشکال کرد که این توجیه بی ‌در ‌و ‌پیکر می‌تواند به بسیاری از عقاید باطل و غیر معقول مثل اسبان تک شاخ سازگار‌ باشد. همچنین ، طبیعت‌گرایی را از آن جهت مطلوب می‌دانند که آن را به عنوان یک طرح فلسفی یکپارچه و جامع در مورد عالم می‌دانند. از نگاه طبیعت‌گرایان، خداباوران یا باید قرینه موجهی اقامه کنند بر اینکه اعتقاد به فلسفه‌ای خداباورانه هم یک‌پارچه است و هم موجّه و یا از عقاید خویش دست بکشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸۱.۲. برونی‌گرایی اگر طبیعت‌گرایی را بتوان روشی یک‌پارچه و ساده برای توصیف و تبیین عالم دانست، در آن صورت می‌توان طرح‌های دینی رقیب را نظام‌‌های عقیدتی نا موجه دانست. 🔸۱.۳. نظریه فضیلت می‌توان نظریّه‌ای را در مورد قرینه شکل داد که معتقد است اعتقاد بدون قرینه اخلاقاً مردود است و لذا پافشاری بر عقاید بدون مبنا نوعی فریب‌کاری است. بر اساس این رویکرد معتقد است که دین باوران را باید افرادی بی‌پروا، بی‌مبالات و بی‌مسئولیّت دانست و در مقابل، طبیعت‌گرایان را منطقی‌تر، معقول‌تر و برخوردار از سلامت فکری بیشتری دانست. نتیجۀ انداختن مسئولیّت اقامه برهان بر خداباوران این خواهد شد که در صورت عدم ارائۀ قرینۀ موجّه باید به عدم وجود خداوند معتقد شد نه اینکه لاادری باقی ماند؛ همچون و . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2️⃣ بر عهده طبیعت‌گرایان 🔷برخی قائلند که مسوولیت اثبات، به عهده طبیعت‌گرایی ملحد است. در ذیل این مدعا بر اساس نظریات در مورد ماهیت قرینه بررسی می‌کنیم: 🔹۲.۱. درونی‌گرایی به باور ، عقیده به خدا عقیده‌ای حقیقتاً پایه است بی‌آنکه برای توجیه آن نیازی به براهین معمول اثبات وجود خدا باشد. (از این موضع به اصلاح شده تعبیر می‌شود.) پلنتینگا بر آن است که در جامعه ای خداباور که اعضایش را باوری پایه و بنیادی می‌دانند و در آن جامعه دلیل شناخته شده‌ای علیه وجود ندارد، این طبیعت‌گرایان هستند که موظف به توجیه موضع خویش می‌باشند. 🔹۲.۲. برونی‌گرایی (وثاقت‌گرایی) و نظریه فضیلت می توان به روشی معتبر مانند تجربه یا درک خداوند، به وجود او معتقد شد. در این شرایط ادعای درک خداوند را باید معتبر دانست مگر این که خلاف آن اثبات شود. به باور توجیه تجربه ما از خداوند شبیه توجیهی است که برای اعتماد به تجربه حسی در اختیار داریم. بنابراین اعتقاد به خدا بر مبنای تجربه دینی کاملا معقول و مبین است. نیز می‌تواند این اشکال که دین باوران فاقد معرفت هستند چون نمی‌توانند تبیینی روشن از شواهد و قرائن خویش ارائه دهند، را دفع کند؛ زیرا علم به چیزی مستلزم آن نیست که شخص بتواند در صورت لزوم دلایلی برای آن اقامه کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣ هر دو 🟢برخی قائلند که و در مسئولیت اقامه برهان مساوی هستند؛ زیرا هر دو موضع را می‌توان نظریاتی اساسی درباره نحوه وجود موجودات (طبیعت‌گرایان وجود را صرفا مادی می‌دانند و خداباوران وجود را هم مادی و هم غیر مادی می‌دانند) دانست و هر دو رویکرد اثباتی دارند از این رو، هر دو موضع نیازمند به توجیه هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته شده از کتاب فلسفه دین در قرن بیستم، اثر چارلز تالیافرو، فصل هشتم. 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلسله نشست‌های نسبت علم با الهیات و فلسفه 💠 نشست هشتم: چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن 👥با حضور آقایان: حجت‌الاسلام دکتر گرجیان حجت‌الاسلام دکتر اصغری دکتر نریمانی 📅زمان: چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۵-۱۷ 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی ۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
🔰 تعامل دین، فیزیک و فلسفه، فرصتی جهانی برای مقابله با خداناباوری 🔹 نگاهی گذرا به مهم‌ترین نکات استاد مهدی گلشنی، برنده جایزه علم و دین بنیاد تمپلتون انگلیس در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»: 🔻🔻🔻
🔰 تعامل دین، فیزیک و فلسفه، فرصتی جهانی برای مقابله با خداناباوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 نگاهی گذرا به مهم‌ترین نکات استاد مهدی گلشنی، برنده جایزه علم و دین بنیاد تمپلتون انگلیس در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»: 1️⃣ ما ایرانیان متأسفانه گرفتار بیماری خودباختگی هستیم و محصولات فکری غرب علیه الهیات و فلسفه را به‌سرعت ترجمه کرده ولی نسبت به موج گرایش‌های جدید به دین و فلسفه بی‌تفاوتیم. 2️⃣ در سه حوزه علوم انسانی، فلسفه و دین اتفاقات بسیار خوبی در غرب افتاده و فرصتی را برای خداباوران ایجاد کرده است و باید از این فرصت استفاده کنیم. 3️⃣ یک نمونه از این فرصت‌ها، اعتراف برخی از فیلسوفان علم و اندیشمندان بزرگ نظیر پوپر به ناتوانی علم در پاسخگویی به برخی پرسش‌های بنیادین است. اینکه «ارزش‌های اخلاقی از کجا آمده‌اند و چرا باید آنها را رعایت کرد؟» یا اینکه «من از کجا آمدهام، آمدنم بهر چه بود؟» عرصه‌هایی برای ورود دوباره فلسفه و الهیات به دنیای اندیشه انسان غربی فراهم کرد. 4️⃣ نمونه دیگری که زمینه را برای ورود فلسفه و الهیات در عصر علم فراهم کرده است، پذیرش اصل علیت به‌عنوان اصلی فراگیر در جهان طبیعت و جهان اتمهاست. با طرح نظریه کوانتوم توسط هایزنبرگ، برخی شانس و تصادف را اصل حاکم در دنیای اتم‌ها دانسته و آن را به جهان مافوق اتم تسری دادند. اینان جهان را بی‌هدف می‌دانستند و این امر در کنار نظریه تکامل و پوزیتویسم منطقی، روی‌گردانی از دین و فلسفه را تشدید می‌کرد. اما بلافاصله در برابر رویکرد پوچ‌انگاری جهان، بسیاری از دانشمندان مخالفت کرده و اظهار کردند اگر جهان بی‌هدف است برای چه ما کار علمی می‌کنیم؟ ایرادها و واکنش‌هایی از این دست باعث شد برخی طرفداران پوچگرایی، از موضع خود عقب‌نشینی کرده و به هدفمندی جهان اعتراف کرده و اذعان کردند که هر چه پیشتر می‌رویم، کشف هدف دنیا دشوارتر می‌شود. 5️⃣ همچنین طرح نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی جهان، نمونه دیگری است که زمینه برای برای ورود مجدد خداباوری فراهم کرده است. سخن در این است که اساساً پیدایش حیات به وجود تنظیم رابطه‌ی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای میان انرژی هسته‌ای قوی و ضعیف، نیروی جاذبه و الکترومغناطیس وابسته است که اگر این رابطه‌ای ذره‌ای غیر از آنچه رخ داده است، می‌بود، جهان شکل نمیگرفت. در اینجا نیز علم ناتوان از توجیه است و خداباوران به کمک علم آمده و به وجود و نقش خداوند در پیدایش جهان تأکید می‌کنند. 6️⃣ از آنجا که امروزه شبهات خداناباوران کمتر رنگ و لعاب فلسفی و بیشتر سبقه علمی به خود گرفته‌اند، باید در میان طلاب و حوزویان، گروهی در علوم روز متخصص شوند تا بتوانند با سلاح دین، فلسفه و علم به مقابله با علم‌گرایان برخیزند. چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
۱. تبارشناسی و دورنمای هرمنوتیک- عبداللهی.mp3
33.58M
1️⃣ تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۲. هرمنوتیک رمانتیک- مرتضوی شاهردودی.mp3
32.47M
2️⃣ هرمنوتیک رمانتیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود مرتضوی شاهرودی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهی‌راد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
۴. هرمنوتیک فلسفی گادامر- ابوالقاسم‌زاده.mp3
36.18M
4️⃣ معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 حجت‌الاسلام دکتر مجید ابوالقاسم‌زاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|