May 11
May 11
🔰معرفی دانش «فلسفه دین»
💠#فلسفه_فلسفه_دین - ۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻«فلسفه دین» چنانچه از نامش پیداست، دانشی است که به مطالعه #دین میپردازد. اما رشتههای دیگری نیز به مطالعه دین میپردازند. چه چیز سبب شده تا فلسفه دین رشتهای متمایز از رشتههای دیگر #دینپژوهی باشد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بهطور کلی رشتههای دینپژوهی به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
1️⃣دستهای که با صدق و کذب #ادیان کاری ندارند مانند #جامعهشناسی_دین ، #روانشناسی_دین ، #پدیدارشناسی_دین ، #تاریخ_ادیان و #مطالعات_تاریخی_ادیان
2️⃣دستهای که صدق و کذب #ادیان برایشان مهم است. مانند #الهیات_فلسفی ، #کلام ، #کلام_جدید و #فلسفه_دین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹چنانچه ملاحظه میشود فلسفه دین از جمله رشتههای دینپژوهی است که بهدنبال حقیقت مدعیات دینی است. در تعریف رایج از فلسفه دین گفته میشود دانشی که به تأمل عقلانی (تفکر فلسفی) راجع به دین میپردازد.
🔹اگرچه نمیتوان توقع تعریف کاملا دقیق را در مورد رشتههای علمی داشت، اما میتوان دقت تعاریف را تا حد امکان بیشتر نمود تا بهصورت حداکثری جامع و مانع باشند.
🔹تعریف رایج مشکلات زیادی دارد، از جمله اینکه این تعریف شامل الهیات فلسفی هم میشود. ضمن اینکه اطلاق لفظ دین شامل همه باورها و ارزشهای دینی میشود، در حالی که فلسفه دین چنین حوزه وسیعی ندارد.
🔹دیوید پیلین نویسنده کتاب #مبانی_فلسفه_دین تعریف دیگری را ارائه میدهد که مشکلات فوق را ندارد.
«فیلسوف دین از پذیرش حقانیت یک دین خاص به عنوان پیشفرض خودداری ورزیده و در عوض، ملاحظه میکند که با برخورداری از دین یا ادیان موجود به عنوان نقطه شروع، چگونه میتوان به فهمی درست دست یافت. ... هدف فلسفه دین اثبات نظامی از باورهاست که انسانهای خودآگاه در دنیای معاصر بتوانند آنها را به عنوان باورهایی موجّه و معنادار بپذیرند.»
🔸این تعریف نیز با همه نقاط مثتبی که دارد، این مشکل را دارد که محدوده مدعیات دینی را روشن نمیکند. آیا فلسفه دین متولی بررسی همه باورهای دینی است؟ به نظر میرسد که اینگونه نیست.
🔹در نهایت میتوان گفت تعریف زیر از فلسفه دین ماهیت این دانش را بهتر نشان میدهد و اشکالات تعاریف گذشته را ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠«فلسفه دین دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی، با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تأثیرگذارند.»
۱۶ آذر ۹۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین_اسلامی #کلام #کلام_جدید #میرباباپور
@Islamic_Philosophy_of_Religion
لینک این مطلب در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CIdGFw4hz8l/?igshid=oz49x2w9nysk
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/4
عقل و اعتقاد دینی.pdf
6.46M
#دانلود_کتاب عقل و اعتقاد دینی (با بوکمارک)
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/5
💠#معرفی_کتاب
کتاب عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین، نوشته مایکل پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر؛ با ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، به چندین دلیل از مهمترین آثار ترجمه شده در حوزه فلسفه دین بشمار میرود. در زیر ضمن معرفی کتاب ضمنا به این دلایل خواهیم پرداخت.
یک دلیل این که نویسندگان این اثر از جمله شاخص ترین اساتید حوزه فلسفه دین در سطح بزرگترین دانشگاههای جهان هستند.
دلیل بعدی که بر اهمیت این اثر میافزاید توجه پرسشوار به مهم ترین مسائل حوزه فلسفه دین است که شما میتوانید با درنگی در فهرست این کتاب آن را بخوبی ببینید.
دلیل دیگر اینکه خواننده در مطالعه این کتاب با سیری کاملا هارمونیک و منظم از مسائل و پرسش های حول اندیشه دینی مطلع خواهد شد. عناوین و پرسشهای هر فصل این اثر، هریک بصورت جدا از مهم ترین مسائل حوزه اندیشه دینی هستند و مخاطب میتواند با مراجعه به این اثر از آن ها به طور اجمالی و البته دقیق با خبر شود.
نگاهی به فهرست و مسائل موجود در این اثر
فصل ۱. تامل در باب خداوند؛ در جستجوی حقیقت غایی (#خداشناسی)
فصل ۲. تجربه دینی؛ مواجهه با امر الوهی چه معنایی دارد؟ (#تجربه_دینی)
فصل ۳. ایمان و عقل: رابطه عقل و ایمان چگونه است؟ (#عقل_و_ایمان)
فصل ۴. صفات خداوند: خداوند شبیه چیست؟ (#صفات_خدا)
فصل ۵. براهین خداشناسی: ادلهای در تایید وجود خداوند (#براهین_اثبات_خدا)
فصل ۶. مسئله شر: مسئلهای علیه وجود خداوند (#مسئله_شر)
فصل ۷. شناخت خداوند بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟ (#قرینهگرایی)
فصل ۸. زبان دین: چگونه میتوانیم بهنحو معناداری درباره خداوند سخن بگوییم؟ (#زبان_دین)
فصل ۹. معجزات: آیا خداوند در امور زمینه دخالت میکند؟ (#معجزه)
فصل ۱۰. فصل حیات پس از مرگ: آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟ (#جاودانگی)
فصل ۱۱. علم و دین: آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟ (#علم_و_دین)
فصل ۱۲. کثرتگرایی دینی: چگونه میتوان تنوع ادیان را تبیین کرد؟ (#پلورالیسم)
فصل ۱۳. اخلاق دینی: نسبت خداوند با اخلاق (#دین_و_اخلاق)
فصل ۱۴. فلسفه و آموزههای الهیات: آیا فلسفه میتواند اعتقادات دینی را وضوح بخشد؟ (#دین_و_فلسفه)
فصل ۱۵. جستجوی مدام: خداوند و خطر کردن انسان (#ایمانگرایی)
#فلسفه #فلسفه دین #فلسفه دین اسلامی
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/12
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#نشست_مجازی
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 سومین پیش نشست علمی همایش #فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی ، موسسه آموزشی امام خمینی و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود:
✅ نشست علمی با موضوع "تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قاره ای"
🎙با حضور آقایان:
#محمد_لگنهاوزن
#علیرضا_قائمی_نیا
📅 چهارشنبه 19 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE
🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
۱. اولین پیش نشست علمی همایش فلسفه دین اسلامی- چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی- اکبری، جعفری، قائمینیا و رسولیپور.mp3
34.28M
#صوت
🔶نخستین پیش نشست علمی #همایش_فلسفه_دین_اسلامی
🔰نشست علمی "چیستی و امکان #فلسفه_دین_اسلامی"
🎙سخنرانان:
رضااکبری، محمدجعفری، علیرضا قائمینیا و رسول رسولیپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/15
۲. دومین پیشنشست علمی همایش فلسفه دین اسلامی- مولفهها و شاخصههای فلسفه دین اسلامی- شاکرین، محمدرضایی و رسولی پور.mp3
32.28M
#صوت
🔶 دومین پیش نشست علمی #همایش_فلسفه_دین_اسلامی
🔰 نشست علمی "مولفهها و شاخصههای #فلسفه_دین_اسلامی"
🎙 سخنرانان:
حمیدرضا شاکرین، محمد محمدرضایی و رسول رسولیپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/18
ویژهنامه #الحاد_جدید.pdf
7.59M
دانلود پیدیاف ویژهنامه
بررسی و نقد #الحاد_جدید
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/37
به خاطر مشکلات گزارش شده، جلسات نقد الحاد مدرن دوباره بارگذاری میشود.
👇👇👇
نقد_الحاد_مدرن_استاد_شاکرین_جلسه_اول_07_08_1399.mp3
30.64M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۱
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/39
نقد_الحاد_مدرن_استاد_شاکرین_جلسه_دوم_20_08_1399.mp3
26.87M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۲
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/40
نقد_الحاد_مدرن_استاد_شاکرین_جلسه_سوم_27_08_1399.mp3
17.04M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۳
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/41
نقد_الحاد_مدرن_استاد_شاکرین_جلسه_چهارم_11_09_1399.mp3
26.98M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۴
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/44
kalam- shakren97.09.7.mp3
35.65M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۵
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/45
shakerin-6.mp3
21.58M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۶
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/46
🔰بخشهایی از یادداشت حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در مورد «ابزارهای معرفت شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران» به نقل از خبرگزاری رسا
🔻مبناییترین پایه حکومت دینی #مبانی_معرفتشناختی است. در #جنگ_نرم نیز از همینجا شروع کردند. با روشهای مختلف مستقیم و غیر مستقیم، ظاهر علمی و ژورنالیستی در امکان دسترسی به حق و باطل، قواعد ثابت و همیشگی و قطعیت معرفت تردید می کنند.
🔻#معرفتشناسی مانند خون در رگهای کالبد تمامی معارف دیگر نقش دارد. در هریک از مبانی باید ابتدا اثبات شود که ما میتوانیم به معرفت یقینی دست پیدا کنیم و در بین نظریات مختلف نظریه حق را تشخیص دهیم.
🔻شبهه #پلورالیزم دینی و اینکه همه ادیان حقانیت شان برابر است و دین اسلام ترجیحی بر ادیان دیگر ندارد، خود مبتنی بر پلورالیزم معرفتی است و دیگر بین دین حق و باطل تفکیکی صورت نمیگیرد و پلورالیزم دینی جایگاه خودش را پیدا میکند. وقتی قائل به پلورالیزم دینی شدید، سؤال میشود چه لزومی دارد #حکومت_دینی مبتنی بر دین #اسلام باشد؟
🔻یکی از مهمترین مبانی دین شناختی #تعدد_قرائت هاست. اکنون بسیاری از افراد جامعۀ ما در برابر دیدگاه علما و صاحبنظران به راحتی میگویند این هم یک قرائت و یک فهمی از دین است و ما میتوانیم قرائتهای دیگری هم کنار آن فرض کنیم. گویا فرقی بین فتوای مجتهد متخصص با غیر متخصص نیست، پایه این مسئله دینشناختی در معرفتشناسی است که آیا میتوان از یک متن برداشتهای نامحدود و متناقض داشت؟
🔻#تاریخمندی_فهم_دین، که در واقع مبتنی بر #هرمنوتیک فلسفی است، مبتنی بر #نسبیگرایی و نفی معیار معرفتی است. وقتی کسی معیار معرفت را نپذیرفت، هر کسی با پیشفرض های خود متنی مانند #قرآن را معنا میکند، لذا یک نفر میتواند از قرآن #سوسیالیسم اسلامی بفهمد، یک کسی #لیبرالیزم اسلامی، یک نفر #سکولاریسم اسلامی میفهمد.
🔻لذا نسبیگرایی معرفتی منشاء بحث قرائتهای مختلف و نقد قرائت رسمی از دین شد که نتیجه آن نفی حکومت دینی، نفی ایدئولوژی کردن دین است و پلورالیزم معرفتی نیز منشاء پیدایش پلورالیزم دینی شد که بین دین اسلام و ادیان دیگر هیچ ترجیحی وجود نداشته باشد.
🔻در نتیجه تمام ارزشها و قداستها کنار میرود و جالب است در عرصۀ سیاست هم بدنبال پلورالیزم معرفتی، #جامعه_مدنی مطرح شد، احزاب مستقل از دولت، سندیکاها، تشکل ها وگروه های مستقل از دولت می توانند زمام امور را جهتدهی کنند. یعنی تشکلهای مستقل، احزاب و سندیکاها هستند که واضع قانوناند، مجری قانوناند. دولت هم یک دولت حداقلی است که طبق نظر آنها مدیریت میکند.
🔻پس مسألۀ قانونگذاری خداوند کجا میرود؟ چرا آنان کنار رفتن #تشریع الهی را میپذیرند؟ چون معتقدند:
اولاً ما براساس پلورالیزم دینی معیاری نداریم که بگوییم این دین حق و برتر است.
ثانیاً براساس هرمنوتیک فلسفی و #نسبیت و تاریخمندی فهم نمیتوانیم بگوییم این فهم ما از دین اسلام، فهم برتر است.
🔷دیدگاه #واقعگرایان که در مقابل این دیدگاه است چه نتایجی دارد؟
🔹اگر ما #رئالیسم معرفتی را پذیرفتیم، یعنی واقعیتی هست که هم قابل شناخت هم قابل شناساندن است، معیاری برای شناساندن دارد. آیا نتیجه این دیدگاه یک نوع جزمگرایی است که هر کس طبق جزم خود هر کاری انجام دهد؟ خیر، زیرا پس از ذکر معیار هم در تقنین معیار وجود دارد و هم در تشخیص فهم صحیح از غیرصحیح معیار وجود دارد.
🔹دلیل صحت رئالیزم معرفتی و بطلان ایدهآلیزم معرفتی چیست؟
🔹اصل این که واقعیتی هست، یک امر بدیهی است چون هر کسی می فهمد بالوجدان که خودش هست. یقین دارد که منکری هست. به عبارت دیگر واقعاً منکری هست که واقعاً واقعیت را انکار کرده است، خود انکار واقعیت یک واقعیت است و انکارش مستلزم اثباتش است.
🔹در کنار این گزاره بدیهی ما یک معرفتهای بدیهی دیگری مثل اصل تناقض و اصل علیت و… داریم که با کمک این گزارههای پایه و گزارههای بدیهی میتوانیم به گزارههای غیربدیهی دست پیدا کنیم، مجهولاتمان را معلوم بکنیم. یعنی رئالیزم معرفتی میگوید واقعیتی هست، واقعیت با معیار قابل شناخت است، معیارش هم گزارههای پایه است، یعنی گزاره بدیهی است.
🔹پس از اینکه صدق گزاره بدیهی را پذیرفتیم صدق یا کذب سایرگزاره های غیربدیهی نیز با ارجاع به گزاره بدیهی مشخص می شود، پس ما معیار صدق گزاره را فهمیدیم که یا خودش بدیهی باشد یا به یک گزاره بدیهی منتهی شود.
#فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #دین_و_سیاست #میرباباپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/49
لینک این مطلب در اینستاگرام
https://www.instagram.com/p/CIm4aKcBexI/?igshid=8ai5lls3ojwg