eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
116 ویدیو
894 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
به جهان فلسفه خوش آمدید کتابی است ساده و خوشخوان به قلم مارک بی. وودهَوس استاد فلسفه در آمریکا. نویسنده تجربهٔ سال‌ها سر و کله زدن با دانشجویان فلسفه را در این کتاب آورده است تا ابزاری کاربردی به دست علاقه‌مندان فلسفه بدهد و دشواری‌های ورود به دنیای فلسفه را برای آنها آسان کند. این کتاب هم کلاس فلسفه‌خوانی است، هم کارگاه فلسفه‌نویسی؛ هم دسته‌بندی‌های روشن دارد و هم تمرین‌هایی که موضوعات پیچیده را کاربردی و ملموس می‌کنند؛ هم یاد می‌دهد چطور فلسفی فکر کنیم و هم چطور وقتی مقاله فلسفی‌انتقادی می‌نویسیم به دام مغالطه نیفتیم. این کتاب می‌تواند نیاز به متن درسی و جذاب برای دروس عمومی فلسفه را تأمین کند.
🔰پیش نشست علمی ۱۰۸ 🌀 شخصیت شناسی(علمی و اخلاقی) و روش تفسیری علامه طباطبایی 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر باقی‌زاده 🗓شنبه، ۱۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ 🏢 کرج، ۴۵متری گلشهر، خیابان شهید میرزایی، روبروی مسجد امام حسن عسکری، سالن اجتماعات مدرسه علمیه بقیةالله(عج) 🆔@hekmateislami
هدایت شده از معاونت پژوهش برادران حوزه علمیه استان فارس
[ عکس ] 🔖پیش نشست علمی کنگره بین المللی بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) با ارائه اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) فارس 💎 نشست دوم 🖌موضوع: دو برهان ابداعی علامه طباطبایی بر تطابق صور ذهنی 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام غلامرضا عباسلو 🗓 زمان : سه شنبه 16 آبان ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۵:۳۰ بعد از ظهر 💎لینک ورود به جلسه به صورت مجازی https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 🔍 مکان : سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس # از همه فضلا و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آید. 📍موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/azadieks
🔰نهمین ویژه‌برنامه بزرگداشت 💢 جنسیت و معرفت از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان 🎤 سرکارخانم دکتر زارع 🗓یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🖇 به صورت حضوری و مجازی 🆔@hekmateislami
عینیت یا غیریت علت غایی با غایت از منظر علامه طباطبایی.pdf
563K
عینیت یا غیریت علت غایی با غایت از منظر علامه طباطبایی ایمان دیندار اصفهانی
گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران برگزار می‌کند. نشست معرفی و بررسی کتاب از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو نوشتۀ برنارد کوهن ترجمۀ حسین معصومی همدانی با حضور • حسین معصومی همدانی • حسین شیخ‌رضایی • امیراحسان کرباسی‌زاده • امیرمحمدگمینی زمان: سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸ مکان: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران @sciencestudies_IRIP
فلسفه منطق اثر سوزان هاک ترجمه سید محمد علی حجتی منطق یکی از دیرین‌ترین دانش‌های بشری است که هم ویژگی‌های یک علم را دارد و هم به مثابه روش شناسی برای علوم دیگر به شمار می‌آید. منطق را به یک معنا می‌توان روش شناسی عمومی علوم نامید که در کنار روش شناسی‌های خاص در هر علم، به سامانمندی معرفت انسانی، مدد می‌رساند. البته منطق هم چون دیگر دانش‌های بشری، همواره در حال تحول و پویایی بوده است و منطق جدید یا منطق ریاضی در واقع آخرین یا کامل‌ترین صورت بندی همان منطق ارسطویی است. هرچند پایه‌ها و پایانه‌های دانش منطق در غرب شکل گرفته است، ولی نقش منطق دانان مسلمان در رشد و تکامل آن به هیچ روی قابل چشم پوشی نیست. خانم سوزان هاک، یکی از برجسته‌ترین منطق دانان معاصر، در این کتاب با زبانی ساده از موضوعات، گرایش‌ها و پیشرفت‌های این رشته سخن می‌گوید. این کتاب در جهان غرب به عنوان یک متن درسی مورد استقبال فراوان قرار گرفته و بارها تجدید چاپ شده است. کتاب حاضر در دوازده فصل نوشته شده که عناوین آن‌ها عبارتند از: «فلسفه منطق‌ها»، «اعتبار»، «ادوات ربط جمله»، «سورها»، «کلمات مفرد»، «جمله‌ها، گزاره‌ها، قضیه‌ها»، «نظریه‌های صدق»، «پارادوکس‌ها»، «منطق و نظام‌های منطقی»، «منطق موجّهات»، «منطق چندارزشی» و «برخی پرسش‌های متافیزیکی و معرفت شناختی درباره منطق».
4_5917816866272711551.mp3
6.27M
طبیعتگرایی و خداگرایی محمد فنایی اشکوری 12/8/1402 @dr_fanaei
💢به اهتمامِ «گروه کلام» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «سخنرانی‌های پائیزه» این گروهِ پژوهشی برگزار می‌شود. 🔷سومین سخنرانی با موضوع «الاهیات عملی؛ چیستی، ضرورت، روش» 👤با ارائه «دکتر محسن جوادی» (عضو هیئت علمی دانشگاه قم) ⏰زمان: دوشنبه 22 آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت 16 🏛مکان: محلّ مؤسسه واقع در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/kalam ✅از عموم علاقه‌مندان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5837056332758257553.mp3
32.4M
🟢  صوت جلسه نشست تخصصی ظرفیت های پژوهشی نزدیک به مرگ ☑️ با حضور استاد محمد حسن وکیلی سالن اجتماعات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از طرائف
تفضیل رسول الله ص بر تمام انبیاء و حتی امامان ع. الانسان ج۱۱.mp3
658.3K
⭕️استاد وکیلی 💠تفضیل رسول الله صلی الله علیه و آله برتمام انبیاء و حتی امامان علیهم السلام‼️ 📚رساله الانسان بعدالدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
عقل در حکمت متعالیه و مکتب تفکیک اثر جمال سروش کتاب پیش رو پژوهشی است در قلمرو فلسفه که با تلاش پژوهشگر ارجمند حجة الاسلام جمال سروش نگارش یافته است. از آن جا که یکی از مخالفان جدی کلیت فلسفه اسلامی مکتب تفکیک است و مهم ترین ابزار این دو تفکر عقل است؛ این کتاب با هدف چیستی و هستی و ارزش و کارکرد و قلمرو این ابزار در دیدگاه حکمت متعالیه و مکتب تفکیک به صورت تطبیقی بررسی شده است. گزیده اختلاف نظر تنها منحصر در استفاده از علوم عقلی نیست. فقها، اخباریون و خود تفکیکی ها نیز با هم اختلاف نظر دارند و حتی گاهی هم یک فقیه در آرای خویش تبدل رای پیدا می کند. پس اگر اختلاف نظر در یک علم دلیل بطلان آن علم باشد باید همه مکاتب فکری و از جمله مکتب تفکیک را نیز باطل بدانیم.
🚩 نشست پنجم از سلسله نشست‌های حکمت طبیعی، ۱۴۰۲ 🔸 معناشناسیِ "روح" در متونِ علمی فارسی سخنرانان: ◀️ دکتر یونس کرامتی عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران ◀️ مهندس ندا احمدی دانش آموخته تاریخ علم دانشگاه تهران، عضو گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی 🏠 مکان: فرهنگستان علوم پزشکی ج.ا. ایران 🕰 زمان: سه‌شنبه، ۱۰:۳۰ صبح 🌐 پیوند شرکت مجازی: https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat 🌾 @naturalphilosophy
🔰سومین برنامه از نهمین ویژه‌برنامه بزرگداشت 🌐 ماهیت و نظریه فرهنگ از منظر صدرالمتالهین و علامه طباطبایی 🎤 حجت‌الاسلام دکتر اسماعیلی 🗓دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🖇 به صورت حضوری و مجازی 🔸جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.honar 🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه ذهن
قید «طبیعی» در تعریف و امکان (1) ❇️ فیلسوفان مسلمان در تعریفی که تبارش را به ارسطو می‌رسانند، نفس را چنین تعریف می‌کنند: «کمال اول برای جسم طبیعی آلی دارای حیات بالقوه» و با تک‌تک این قیود، نکته‌ای را در نظر دارند و چیزی را خارج می‌کنند یا توضیح می‌‌دهند، ازجمله بسته به اینکه «طبیعی» صفت جسم باشد یا کمال، جسم صناعی یا کمال صناعی را از تعریف بیرون می‌کنند. ✳️ برای نمونه، فارابی جسم را بر دو قسم طبیعی و صناعی دانسته است. چیزهایی مانند تخت، لباس، شمشیر و شیشه نمونه‌هایی از جسم صناعی‌اند و بدن انسان و بدن حیوانات و عناصر چهارگانه از نمونه‌های اجسام طبیعی‌اند. (الاعمال الفلسفیة، ص341/ فصول منتزعة، ص26). دیگران نیز از ابن‌سینا تا ملاصدرا و پس از وی، همگی همین تقسیم و تعریف را می‌پذیرند. 📚 بر این اساس، نفس تنها در/برای جسم طبیعی متحقق می‌شود و جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند باشد. ⚒ مراد از جسم صناعی، آن است که توسط انسان یا حیوان ساخته شده باشد و به همین صورت در طبیعت موجود نباشد. فارابی به‌خوبی اشاره کرده است که «وقتی می‌گوییم صناعی، دلالت بر فاعل دارد» (المنطقیات، ج3، ص400). ابن‌سینا هم در جایی گفته است که صناعی آن است که از صناعت به وجود آید. (رساله نفس، ص۱۰-۱۱) البته ملاصدرا حتی شهر را از مصادیق چیزی صناعی دانسته (اسفار، ج8، ص15) و توسعه‌ای معنایی داده است. 🛎 نیز تقسیم سه‌گانه‌ای برای افعال به افلاطون نسبت داده‌اند: فعل اختراعی، طبیعی و صناعی. فعل اختراعی فعل مخصوص خداوند است، که موجود کردن چیزی از هیچ است (أیس از لیس)؛ فعل طبیعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدین‌نحو که صورت اولی از میان برود و مبدل به صورت دومی شود. فعل طبیعی مخصوص علت‌هاست که به اذن خداوند کار می‌کنند؛ فعل صناعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدون اینکه صورت اولی از میان برود. فعل صناعی، فعل معلول‌هاست که با اراده و مشیت خداوند کار می‌کنند. (رسائل ابن‌حزم اندلسی، ص391) 💢 بر این اساس، به نظر می‌رسد بنا بر تعریف، نفس‌شناسی ارسطویی فیلسوفان مسلمان امکان ساخته شدن ماشینی با هوش مصنوعی قوی را رد می‌کند، زیرا: - اگر ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن باشد، جسم صناعی باید بتواند نفس‌مند شود؛ - جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند شود (نفس کمال جسم صناعی نیست)؛ - نتیجه: ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن نیست. (مطابق قاعدۀ رفع تالی). ⭕️ اما آیا این نتیجه صحیح است؟ ادامه دارد ... 🖊 رضا درگاهی‌فر @PhilMind
مقایسه ی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون علت غایی .pdf
138.9K
مقایسه دیدگاه ابن سینا و لایب‌نیتس پیرامون علت غایی مهدی دهباشی زهرا ذوفقاری
🔰پیش نشست علمی ۱۲۰ 🔹 دو برهان ابداعی علامه طباطبایی بر تطابق صور ذهنی 🎤 حجت‌الاسلام‌ عباسلو 🗓 سه‌شنبه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 شیراز، دروازه اصفهان، خیابان تحریری، ساختمان حوزه علمیه مولی الموحدین، سالن اجتماعات 🆔@hekmateislami
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣 💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠 ✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی ⏳زمان برگزاری: از تاریخ ۴ مهرماه، سه شنبه ها ساعت ۱۶ 🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره : https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23 📌(شرکت برای عموم آزاد است ) @anjomanelmielahiat
به نام خدا اولین وبینار گروه فلسفه استان فارس سه شنبه 16 آبان 1402 ساعت 16 ـ 18 موضوع وبینار : بررسی محتوای آموزشی کتاب منطق وچالش های آن لینک وبینار : https://www.skyroom.online/ch/farsedu/gamoozesh شرکت همکاران سایر استان ها بلا مانع است برای شرکت کنند گان گواهی حضور صادر می شود گروه فلسفه استان فارس
هدایت شده از لینک
هو الحکیم 🔅 مدرسه عالی انوار الحکمة برگزار میکند: ⚜ نشست دوم : اصالت وجود 🎙 حضرت آیت الله فیاضی مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه 🎙 جناب آقای دکتر غفاری مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران 🎙 دبیر نشست : جناب آقای حمیدزاده 🕰 زمان : پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۹ صبح 📌 مکان : دانشگاه تهران ، دانشکده ادبیات ، تالار استاد اقبال آشتیانی 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی روابط عمومی در برنامه ایتا پیام دهید 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5891084233908162931.mp3
4.74M
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی ⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟ ✍ به مناسبت پخش برنامه "زندگی_پس_از_زندگی از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با استاد فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
عدم ضرورت علت غائی در پیدایش ممکنات؛ با تأکید بر دیدگاه استاد فیاضی.pdf
286.5K
عدم ضرورت علت غایی در پیدایش ممکنات با تاکید بر دیدگاه استاد فیاضی سید علی فیاض سید احمد غفاری قره باغ