هدایت شده از ساندویچ فلسفه
سوالات دانشپژوهان ۳.mp3
9.13M
5⃣ سوالات دانشپژوهان ۳
▪️آیا اصالت وجود بدیهی است؟
▪️آیا وحدت وجود ملاصدرا، همان وحدت وجود عرفا است؟
▪️میتوان از اصالت وجود و وحدت وجود علوم اسلامی ساخت؟
▪️کیفیت اتحاد عاقل و واهب الصور را توضیح دهید.
▪️بسیط الحقیقت کل الاشیاء به چه معناست؟
▪️رابطه تشکیک و اشتراک ماهوی چیست؟
▪️اگر ماهیت همان نحوه وجود باشد میتوان گفت اصالت با ماهیت است؟
👤 استاد #عبدالرسول_عبودیت
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼
#المپیاد_فلسفه
#بدایة_الحکمة
🔖 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس برگزار می نمایید:
1⃣ اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی
با محوریت کتاب (بدایة الحکمة)
🔸شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است.
🗓مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
📝زمان المپیاد: ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
⏰ساعت آزمون: ۹ صبح
🎁همراه با جوایز نقدی
🥇رتبه اول: ۵ میلیون تومان
🥈رتبه دوم: ۴ میلیون تومان
🥉رتبه سوم: ۳ میلیون تومان
و
🏅پنج جایزه یک میلیون تومانی
◀️ لینک مستقیم جهت ثبت نام
https://ieks.ir/philosophy-olympiad/
🖌موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
چکیده:
موضوع این یادداشت نسبتسنجی میان شرح منظومه و دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة است. نتیجۀ بحث این خواهد بود که، از جهت آموزش مقدماتی سنت فلسفۀ اسلامی، شرح منظومه بر دو اثر دیگر به طور کلی ترجیح دارد. تفصیل بحث، برشمردن و توضیح وجوه این رجحان است.
مقدمه:
شرح المنظومة یا غررالفرائد کتابی آموزشی در سنت فلسفۀ اسلامی است که حاج ملاهادی سبزواری به زبان عربی تألیف کرده است. این کتاب از ابتدای نگارشش در سال ۱۲۲۴هجری شمسی، تا چند دهۀ پیش از منابع آموزشی در حوزههای علمیه و دانشگاهها بوده است. غررالفرائد – ازین پس با نام شرح منظومه از آن یاد میکنیم- در واقع خلاصهای از فلسفهٔ ملاصدرا به نظم است. دولت شرح منظومه تا یکیدو دهه پیش بلامنازع بود، اما رفتهرفته به حاشیه رفت. صرفنظر از کتابهای آموزشی در سبکوسیاق دانشگاهی – که کمکم لاتعدّ و لاتحصی میشوند – دو کتاب مهم در آموزش فلسفۀ اسلامی به شیوۀ کلاسیک، بدایة الحکمة و نهایة الحکمة است؛ هر دو اثر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی. این دو کتاب – که در ادامه تحت عنوان بدایه و نهایه از آنها یاد میکنیم، از زمان نگارششان در سالهای ۱۳۴۹ و ۱۳۵۴ هجری شمسی بهتدریج در عرصۀ آموزش فلسفۀ اسلامی در حوزه و دانشگاه برای خود جا باز کردند تا عاقبت در سالهای اخیر جانشین بلامنازع شرح منظومه شدند.
قبل از ورود به اصل بحث باید چهار نکته را مد نظر داشته باشیم.
۱.لحاظ ما، مقایسۀ تمام شرح منظومه سبزواری با تمام بدایه و نهایه است، و نه صرفاً بخش امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص که قدر مشترک این سه تألیف است. شاید در مقایسۀ بخش امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص، کتابهای علامه طباطبایی از جهاتی ترجیح داشته باشند.
۲. هر نوشتۀ کوتاهی هدفی خاص و محدود دارد. تلاش برای تحقق این هدف، سلباً و ایجاباً ربطی به فراتر از موضوع نوشته ندارد. هدف اصلی این یادداشت هم بیان وجوهِ رجحانِ شرح منظومه بر بدایه و نهایه است، و نه مقایسۀ تاموتمام این آثار باهم.
۳. سمتسوی این نوشتار، بیشتر آموزش حکمت متعالیه، بهمثابۀ یکی از کلانروایتهای فلسفۀ اسلامی، است.
۴. اشارۀ اجمالی به بخشهای کلی سه اثر یادشده بیفایده نیست. شرح منظومه هفت بخش کلی دارد؛ مقصد اول: در امور عامه؛ مقصد دوم: در جواهر و اعراض؛ مقصد سوم: در الاهیات بالمعنی الأخص؛ مقصد چهارم: در طبیعیات؛ مقصد پنجم: در نبوات و منامات؛ مقصد ششم: در معاد و مقصد هفتم: در علم اخلاق. در این تقسیمبندی کلی، بدایه و نهایه صرفاً دو بخش امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص دارند.
مزایا و محاسن شرح منظومه
اول: فلسفه از ابتدای نموّ خود، شامل بخشهای گوناگونی بوده است. هر بخشی هم در رابطۀ تنگاتنگ با مجموعهای از علوم است که میبالد. بسیاری از افراد این مجموعه، بعدها به سودای استقلال، از آن جدا شدند. برخی نیز هنوز ماندهاند. در هر صورت، فلسفۀ اسلامی، روایتی از دورهای از فلسفه است که ارتباط با مجموعهای از علوم هنوز محکم و جدی بود.
علامۀ طباطبایی در بدایه و نهایه لزوماً طرحی نو درنمیاندازد، یا روایت جدیدی از فلسفۀ اسلامی ارایه نمیدهد که مستقل از علوم پیرامونی و مرتبط با آن باشد. با این حال، یکباره، برخلاف سنتِ آموزشِ فلسفۀ اسلامی، بر بخش مرکزی فلسفه، یعنی امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص، تمرکز میکند. در مقابل، طرح مباحث فلسفی در شرح منظومه، کاملا در بستر همین علوم پیرامونی است.
به بیان دیگر، فلسفۀ اسلامی در شرح منظومه، در ربط و نسبت آن با شاخههایی نظیر منطق، کلام، عرفان، تاریخ فلسفه، طبیعیات، نجوم، طب و … طرح شده است. به علاوه مباحث فلسفی در گسترۀ کامل آن است؛ یعنی شامل مباحث الهیات، طبیعیات، نبوات و منامات، معاد و … است. این شیوه با سنت آموزشی فلسفه اسلامی همخوانی دارد. میتوان ادعا کرد شرح منظومه، سنتز سنت حکمت اسلامی تا زمان خود است.
دوم: از الزامات آموزش صحیح، مرحلهای بودن آن است. با عنایت به همین مسأله، علامۀ طباطبایی دو کتاب با دو سطح مینویسد. اما شیوۀ مرحوم سبزواری جالبتر است. او هر سه سطح را در یک کتاب جای میدهد. اول سطح نظم، دوم سطح شرح نظم و سدیگر سطح حواشی و تعلیقات خود سبزواری بر نظم و شرح. بخت تاریخی و نیز شایستگی منظومه، سطح چهارمی را نیز بر آن افزود. سطح اخیر همان تعلیقات و شروح مفید دیگران بر مجموعۀ نظم و شرح و حاشیه است.
کتابهای درسی با شارحین خود میتازند و به آنها مینازند. بزرگانی که برخی از ایشان خود در قدوقوارۀ سبزواری بودهاند بر مدار کتاب او، کوششهای فلسفی خود را عرضه کردهاند. البته کوشیدهاند اهداف شرح منظومه بهتر و بیشتر محقق گردد. حواشی، شروح و تعلیقات بزرگانی نظیر میرزا مهدی مدرس آشتیانی، حکیم هیدجی، میرزا محمدتقی آملی و مرتضی مطهری مشهورترین نمونههاست.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
چکیده: موضوع این یادداشت نسبتسنجی میان شرح منظومه و دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة است. نتیجۀ
ازیننظر شرح منظومه نظیر اسفار ملاصدرا است که حواشی و تعلیقات آن در عالم فلسفه اهمیتی نظیر خود متن دارد.
بدایه و نهایه علامه یکی دو حاشیه وتعلیقۀ خوب دارد؛ برای مثال دو تعلیقۀ آیتالله محمدتقی مصباح یزدی و استاد غلامرضا فیاضی. این دو تعلیقه هم بیش از آنکه در پی تبیین بدایه و نهایه باشند به مناقشه باخود علامه طباطبایی پرداختهاند. طرفه آنکه گاهی جدالها با علامه اساساً به قصد جدال با خود ملاصدرا و حکمت متعالیه است.
سوم: زبان علامه در بدایه و نهایه با توجه به روحیۀ نوآور و داعیۀ ایشان (طرح استقلالی مباحث فلسفی)، از سنت آموزشی فلسفه و زبان کتب تحقیقی حکمت متعالیه، فاصله گرفته است. در مقابل، زبان سبزواری در شرح منظومه، از آنرو که صرفاً شارح و آموزگار است، تمهید بسیار بهتری برای مواجهه با متون فلسفی پس از خود است.
اینگونه هم میتوان گفت: سبزواری و علامه طباطبایی در کتابهایشان هدف مشترکی دارند؛ آموزش فلسفه در مسیر روایت ملاصدرا از فلسفۀ اسلامی. به نظر میرسد سبزواری کامیابتر است. فضای خشک و آکادمیک بدایه و نهایه و بیان قیراطی علامه، در کتابهای ملاصدرا و شارحان حکمت متعالیه کمتر نمونهای دارد. در مقابل، بیان شورانگیز، التقاطی و مفرّح سبزواری را میبینیم که درست نمونهای از بیان ملاصدرا و تابعان اوست.
به بیان سوم، علامه و سبزواری، در اصل، از شارحان فلسفۀ صدرایی هستند. هر دو، هم بر کتابهای ملاصدرا شرح نوشتهاند و هم در راستای آن فلسفه کتابهایی آموزشی تأليف کردهاند. روایت علامه ازآنرو که وی نوآور است، در قالب و محتوا بیشتر به خردهروایتی در درون روایت ملاصدرا میماند. علامه در تعلیقاتش بر اسفار ملاصدرا هم این گونه ظاهر شده است. نشان به این نشان که علاقمندان علامه، نظریات ابتکاری او را از لابهلای همین کتابها استخراج میکنند، اگرچه مطالب علامه ظاهراً در خدمت فلسفۀ ملاصدرا است. اما سبزواری صرفاً شارح است و بس. شارح در همۀ ابعاد؛ در قالب و محتوا و خط مشی آموزشی. مجموعۀ متنوع آثار او یکسر در خدمت تبیین فلسفۀ ملاصدرا است.
در پایان این بند باید به نکتهای دربارۀ اصل کتاب اشاره کنم. به نظرم کتابی خوب است که برای مخاطبش کشش و جذابیت داشته باشد. برخی این خاصیت را به کتابهای غیرعلمی و غیردرسی و بیشتر رمان و داستان، مربوط میدانند. اما درست نیست. در واقع، این ویژگی خاصیتی عمومی برای هر کتاب خوبی در هر زمینهای است. شرح منظومۀ سبزواری در نوع آموزشی خود و در نسبت با همتایانش، جذابتر و شیرینتر است. طبعاً خواندنش هم خوشتر است. نثر ادیبانه، اشعار منظوم، بیان کلیاتی از همۀ علوم اسلامی در لابهلای مباحث و جامعیت مباحث لازم برای دانشجوی فلسفه، از مهمترین ویژگیهای جذابیت این کتاب است.
چهارم: موفقیت یک متن آموزشی در گرو مرور آسان آن است. ناهماهنگی میان بدایه و نهایه از یکسو و عمق مباحث نهایه از سوی دیگر، مرور این دو کتاب را، دشوار کرده است. ابتکار سبزواری در طرح سطح اول مباحث آموزشی به صورت نظم و نظارت دو سطح شرح و حاشیه بر سطح اول، روش بسیار راحتی را برای مرور آن فراهم کرده است. سطح بالای تثبیت مطالب هم با حفظ ابیات منظوم به دست میآید. البته سبزواری سنت منظومهنویسی در آموزش را پیشروی خود داشته است.
پنجم: کتابهای آموزشی در هر دانشی عموماً متعدد است. فارغ از وجوه دیگر، در این میان، فراگیری کتابی بهصرفه و بخردانه است که خواندن آن تا حد زیادی فراگیر را از مطالعۀ کتابهای همارز، بینیاز کند. منظومه در نسبت با بدایه و نهایه اینطور است و موارد اول تا پنجم نشان میدهد بدایه و نهایه در نسبت با منظومه چنین نیستند.
آموزش سنت فلسفۀ اسلامی در وهلۀ اول توانایی مطالعۀ کتابهایی کلاسیک و تحقیقی است؛ مثل «شفا»ی ابنسینا و «الاسفار الاربعة»ی ملاصدرا. از افراط و تفریطها و سیرهای مطالعاتی تخیلی که بگذریم، معمولاً امروزه این سیر مطالعاتی تا پیش از اسفار توصیه میشود: المنطق از مرحوم مظفر؛ بدایه و نهایه؛ کشفالمراد؛ الاشارات و التنبیهات ابنسینا و شروحش؛ معاد شرح منظومه و تمهیدالقواعد ابنترکه. واقعاً تمام این موارد برای فهم کتب تحقیقی حکمت متعالیه لازم است. ولی نکتۀ مهم این است که سبزواری تمام این مجموعه را با نسقی بهتر و در حجمی بهمراتب کمتر در شرح منظومه گرد آورده است. چه حسنی فراتر از این برای یک اثر آموزشی متصور است که بخواهیم عطای این کتاب را به لقایش ببخشیم؟! به علاوه، فراگیر شرح منظومه میتواند این کتاب را به حواشی توضیحی سبزواری بر الشواهد الربوبیة و اسفار بدوزد و در خوانش این دست کتب تحقیقی بسیار موفقتر باشد.
خلاصه کنم. ضربالمثلی مشهور و قدیمی هست که سبزواری به آن علاقه داشت و آن را بارها به کار میبرد. شرح منظومه هم مصداق همین است: «كُلّ الصَّيْدِ في جَوفِ الفَرأ».
محمدجواد امیراحمدی
#فلسفه
#بدایه
#نهایه
#شرح_منظومه
#معرفی_کتاب حرکت و زمان در فلسفه
اثر مهدی نجفی افرا
یکی از ویژگی های اصلی این کتاب نگرش تطبیقی به موضوع است. متاسفانه یکی از خلأهای عمده تفکر فلسفی در دنیای ما فقدان ملاحظات تطبیقی است که اولا: موجب شده برتری های تفکر فلسفی رایج در دنیای ما به نحومحسوس و ملموس در اختیار دیگران قرار نگیرد ثانیا: به نقاط ضعف و قوت اندیشه خود پی نبرده و به بازنگری در آن ها نپردازیم. ثالثا: بسیاری از دریچه هایی که در پرتو مقایسه و تطبیق بر ما روشن و نمایان می شود از نظرها مکتوم و پنهان بماند. رابعا: به هم صحبتی و گفتگو در میان اندیشه های فلسفی نپردازیم ودر نتیجه به درک متقابل یکدیگر نائل نگردیم. از این رو، این تحقیق بدین لحاظ دریچه جدیدی در نگرش به مسائل و مباحث فلسفی محسوب می شود امید آنکه خداوند توفیق ادامه این راه را اعطا فرماید. مشکل عمده در رابطه با فلسفه مغرب زمین، پیش فرض بدبینانه بدان سرزمین است که محصول سیاست بازیهای خود غربیان و تنگ نظریهای بعضی از ماست. از این رو، بیش از آنکه در صدد فهم آن اندیشه ها باشیم، به دنبال نقد و ابطال آن ها برمی آییم. ابتدا بنا را بر بطلان آن ها می گذاریم و سپس سعی دریافتن نواقص و خطاها داریم بنابراین هیچ گاه نمی توان اندیشه های فلسفی آن ها را به درستی دریافت. فهم اندیشه های فلسفی یک فیلسوف مستلزم قرار دادن خود در فضای فکری و فلسفی آن فیلسوف و همراه شدن با آن است. از این رو در این کتاب بیش از آنکه به دنبال نقد باشیم درصدد فهم برآمده و با مراجعه به منابع اصیل در جهت تحلیل و بررسی و موشکافی اندیشه های اندیشمندان همت گماشته ایم.
#فلسفه
#حرکت
#زمان
❎ تفاوت اصطلاحات (۳۷)
تفاوت ترجیح بلامرجح و ترجح بلامرجح
۱. در ترجح بلامرجح نسبت فعل به دو فاعل علی السویه است، ولی در ترجیح بلامرجح نسبت خود فاعل به دو فعل مساوی است.
۲. ترجح بلامرجح نظر به قابل دارد، ولی ترجیح بلامرجح نظر به فاعل دارد.
۳. ترجح بلامرجح نظر به معلول دارد، ولی ترجیح بلامرجح نظر به علت دارد.
#تفاوت
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢کتابچه راهنمای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📎برای دانلود فایل pdf کلیک فرمایید.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هو الحکیم
دورهٔ آموزشی:
#مباحثی_در_فلسفه_ریاضی
💫با تدریس: دکتر پیام سراجی
📆از 18 بهمن، چهارشنبهها
🕒ساعت 16
پنج جلسه
📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387
#خانه_حکمت
@khaneHekmat
✍ نویسنده این مقاله دوست گرامی ما، جناب آقای دکتر عشرت است.
🔸 اسامه عشرت استاد مؤسسه مطالعات زبان فارسی روشن، دانشگاه مریلند است. وی در پایان نامه دکتری اش به تألیف و تطور متن الهیات نجات و المبدأ والمعاد براساس تصحیح انتقادی هر دو اثر می پردازد. عشرت در دو مقاله اخیرش به مباحث فلسفی پیرامون «موضوعات طب» در التحفة السعدية و نیز زمینه های تاریخی تألیف آن (همراه با سوادی) پرداخته است. عشرت در حال حاضر مشغول آماده کردن تصحیح انتقادی الهیات نجات و المبدأ والمعاد برای چاپ در دو مجلد جداگانه همراه با ترجمه انگلیسی در انتشارات دگرویتر است.
🔸 در نشست پیش رو در باره محتوای این دو مقاله در ارتباط با اثر گرانسنگ قطب الدین شیرازی در شرح قانون بوعلی سینا، بیشتر خواهیم دانست.
حامد آرضایی
#قطب_شیرازی
#القانون_في_الطب
🌾 @naturalphilosophy
💢🔰
کرسی ترویجی
نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین
ارائه کننده:
🔸دکتر علی شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
ناقدین:
🔸دکتر قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز؛
🔸دکتر نرجس رودگر، استادیار جامعه المصطفی العالمیه؛
دبیر علمی:
🔸دکتر محمدهادی توکلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🗓 دوشنبه 9 بهمن 1402ساعت 10:15
📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🌐 جلسه مجازی:
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3
«حضور در جلسه برای عموم آزاد است»
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | عضو شوید👇
@rihu_ac_ir
https://eitaa.com/programensani
✅@ghkakaie
#معرفی_کتاب منطق و تعالی
اثر فریتیوف شوان
ترجمه حسین خندق آبادی
کتاب حاضر، از جمله آثار متاخر فریتیوف شوان (1907-1998 م) است که در 19 فصل نوشته و مشتمل بر موضوعات مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی است. قلمرو منطق در این کتاب مشتمل است بر فلسفه، عقل مسلکی، روان شناسی و نیز امور مادون عقل جزوی؛ حال آن که عنوان «تعالی» مشتمل است بر مابعدالطبیعه، تمثیلات مربوط به عالم تکوین و خطوط معنوی وحی عقل همراه با بازتاب های آن در سراسر تمدن های سنتی در قالب هنر مقدس، زیبایی شناسی، شناخت فضایل و از همه بالاتر پیوند میان انسان و حقیقت، نظر به نقش مرکزی انسان به منزله خلیفه الله. در میان این دو قطب نیز ملاحظاتی در باب علم کلام و نطق معنوی مطرح شده است. اما مطالعه ی کل این اثر خود شیوه ای است که منطقی بودن امر متعالی را نشان می دهد و نیز منطق را در پرتو تعالی به رسمیت می شناسد؛ شوان از این کار با تعبیر «ژرفکاوی در امور ممکن مقید به یاری عقل کلی» یاد کرده است.
#منطق
#فلسفه
#عرفان