✴️ معرفتشناسی اجتماعی چیست؟
🔹 معرفت شناسی اجتماعی در مقایسه با معرفت شناسی فردی سنجیده می شود. در معرفت شناسی فردی، شخص یا فاعل شناسا، فردی واحد است که به تنهایی و بدون مشورت با دیگران، وظیفه جستجوی حقیقت را بر عهده دارد. در مقابل، معرفت شناسی اجتماعی به این موضوع می پردازد که چگونه افراد می توانند به بهترین نحو، حقیقت را با کمک دیگران یا در مواجهه با آنها، همچنین توسط گروه ها یا عوامل جمعی دنبال کنند.
🔹 معرفت شناسیای که توسط رنه دکارت به تصویر کشیده شده است، نوعی معرفت شناسی فردی است که موضوعش این است چگونه فاعل شناسا با استفاده از ابزارهای شناختی شخصی خود می تواند به شناخت حقیقت دست پیدا کند. دکارت مدعی بود که امیدوارکننده ترین راه برای کسب حقیقت، دلائل خود شخص است. سؤالی که باقی میماند این بود که دقیقاً چگونه میتوان حقیقت را با تلاش های فردگرایانه به چنگ آورد که دکارت آغاز آن را در ایده های فطری و محتوای ذهنی درونی فاعل شناسا جستجو میکرد.
🔹برخلاف جهتگیریهای فردگرایانه دکارت، معرفتشناسی اجتماعی مبتنی بر این ایده است که میتوان دانش را اغلب از طریق دیگران کسب کرد. مطمئناً، این گام مبتنی بر این است که محقق در مرحله اول قبلاً تشخیص داده باشد که چنین افرادی در جهان خارج وجود دارند، تصمیمی که احتمالاً مستلزم استفاده از منابع فردی (شنوایی، دیدن، زبان، و غیره) است. بنابراین معرفتشناسی اجتماعی را نباید شکلی کاملاً متمایز و مستقل از معرفت شناسی فردی درک کرد؛ بلکه در طول معرفت شناسی فردی قرار دارد که در موضوع و مسائلش وابسته به آن است.
🔹مهم ترین موضوعاتی که در معرفت شناسی اجتماعی بررسی می شود:
▪️معرفت شناسی گواهی
▪️اختلاف نظر همتایان
▪️نسبی گرایی
▪️علم و معرفت شناسی اجتماعی (مسئله اجماع، جامعه شناسی علم)
▪️معرفت شناسی گروه یا جمعی
▪️معرفت شناسی فمینیسم
▪️معرفت شناسی دموکراسی
📝Social Epistemology
✍️ Cailin O’Connor
#معرفت_شناسی_اجتماعی #معرفت_شناسی_سنتی #گواهی #اختلاف_نظر #فمینیسم #نسبی_گرایی #گروه #دموکراسی
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔@epistemology_issues
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌀 دورهی اول سلسله نشستهای ماهانه فلسفه ذهن و علوم شناختی
👤 سخنرانان: سید حسین نصر، امیر صائمی، ابراهیم آزادگان، مهدی همازاده، ابوطالب صفدری، مریم فرحمند، جواد درویش، محمدحسن مرصعی
📅 زمان دقیق برگزاری هر نشست متعاقبا و به صورت مجزا اعلام خواهد شد.
📍مکان: جلساتِ حضوری در خانه اندیشهورزان و در صورت مجازی بودن در اتاق مجازی اختصاص یافته برگزار میشوند.
🔺این نشستها توسط موسسه حامی و خانه اندیشهورزان و با حمایت ستاد علوم شناختی برگزار میشوند.
✔️حضور برای عموم آزاد و رایگان است.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
18نویسندگان اروپایی ابنسینا را مشهورترین دانشمند جهان میدانند. نجفقلی حبیبی.mp3
12.39M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
⭕️ فهرست مغالطهها 🔸قسمت اول آنچه در زیر میآید، مروری گذرا بر برخی از مغالطههاست: ✅ مغالطات ابه
⭕️ فهرست مغالطهها
🔸قسمت دوم
✅ مغالطات ادعای بدون استدلال
●استدلال از راه سنگ: ایجاد زمینهای برای طلب نکردن دلیل ازسوی مخالفان و سلب امکان نقّادیِ مدعای موردنظر.
●اتهام نادانی: ادعای اینکه آن مدعا بسیار واضح و بدیهیست و نیاز به استدلال ندارد.
●مسموم کردن سرچشمه: نسبت دادن یک صفت منفی و مذموم به مخالفان آن مدعا یا کسانی که تردید میکنند.
●مغالطهٔ تلهگذاری: نسبت دادن یک صفت مثبت و ممدوح به موافقان آن مدعا یا مخاطبانی که آن را میپذیرند.
●مغالطهٔ توسل به جهل: اینکه مدعای موردنظر نفی نشدهاست یا دلیلی برخلاف آن نیست؛ پس آن درست است.
●مغالطهٔ طلب برهان: درخواست از مخاطبان که اگر مدعای موردنظر را نمیپذیرند، ضد آن دلیل بیاورند.
●مغالطهٔ طردِ شُقوق: با ذکر عیوب شُقوق مختلف، مطلوبیت شِقّ موردنظر را اثبات کردن.
●مغالطهٔ تکرار: تکرار مدعا بهجای استدلال برای اثبات آن.
●فضلفروشی: تظاهر به داشتن کمالات و فضل بسیار برای اینکه سخن گوینده (فاعلِ امر یا سخن) پذیرفته شود.
●کمیتگرایی افراطی: استفادهٔ نابهجا از اعداد و ارقام برای نشان دادن دقت زیاد مدعا.
●مغالطهٔ بیان عاطفی: استفاده از کلماتی با بار ارزشیِ مثبت بهجای استدلالهای موافق یک مدعا، و بالعکس.
●عبارات جهتدار: استفاده از کلماتی با بار ارزشیِ مثبت و منفی بهجای استدلال یک مدعا.
●مغالطهٔ توسل به احساسات: تأثیر روانی بر مخاطب و استفاده از احساسات و عواطف برای منحرف کردن او از مقام استدلال.
●تهدید: جایگزین کردن زور بهجای استدلال؛ یعنی اگر مدعای موردنظر را نپذیرد، آسیبی به او خواهد رسید.
●تطمیع: جایگزین کردن منفعتطلبی بهجای استدلال؛ یعنی اگر مدعای موردنظر را بپذیرد، نفعی به او میرسد.
●جلب ترحم: جایگزین کردن ترحم و دلسوزی بهجای استدلال؛ یعنی تشویق به پذیرفتن سخن شخص قابل ترحم.
●آرزواندیشی: جایگزین کردن امید و آرزو بهجای استدلال.
●عوامفریبی: استفاده از هیجان جمعی؛ گرایش به تفاخر بهجای استدلال.
●مغالطهٔ توسل به مرجع: استفاده از نظر افراد مشهور بهعنوان حجت و دلیل برای یک مدعا.
●مغالطهٔ تجسم: فرض و گمانِ یک جسم عینی و خارجی بهازای هریک از الفاظ و کلمات.
●مغالطهٔ توسل به احتمالات: بهرهگیری از احتمالات بهجای استدلال.
●مغالطهٔ جَزمیگرایی: مطرح کردن مدعا و اجازه ندادن تشکیک در آن.
●مغالطهٔ توسل به ترس: مغالطهای است که در آن فرد تلاش میکند که حمایت از نظر خود را با ایجاد ترس و غرضورزی به سمت رقیب ایجاد کند. این نوع از مغالطه در سیاست و بازاریابی امری عادیست.
●مغالطه وجودی: شخص به جای آوردن دلیل و برهان برای حقانیت و درستی یک عقیده یا نظر، به موجود بودن آن عقیده متوسل میشود و احتجاج میکند که چون فلان عقیده در بین بعضی افراد وجود دارد، پس حقیقت نیز دارد.
@critical_thinking_skills
@mantegh_logic
مبانی_معرفت_شناختی_سویین_برن_در_برهان_تجربه_دینی.pdf
235.8K
#معرفی_مقاله
📝 مبانی معرفت شناختی سویین برن در برهان تجربه دینی
✍محمدجواد اصغری، سید محمود موسوی
چکیده:
یکی از محورهای مهم در بحث تجربه دینی موضوع واقع نمایی و ارزش معرفتی آن است. سویین برن، فیلسوف دین خداباور، از کسانی است که در آثار مهـم خـود از جمله کتاب وجود خدا ضمن تبیین برهان تجربه دینی و دفاع از آن، برای اثبات واقع نمایی تجربه دینی و ارزش معرفتی آن دو اصل «آسان باوری» و «گواهی» را مطرح کرده است و آنها را اصول» عام عقلانیت میداند که هم در تجارب دینی و هم در تجارب حسی قابل اعمال .است این پژوهش درصدد تبیین این اصول و ارزیابی آنهاست.
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔@eoistemology_issues
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۱۱. سید حسین موسویان
https://motahari.ac.ir/fa/person/212/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86?moduleId=thesis&collaborationTypeId=5
#اساتید
#منطق
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
19ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابنسینا ستودنی است نجفقلی حبیبی.mp3
11.52M