#انتظار
#دلتنگی
دیدن روی تو بر دیده جلا می بخشد
قدم یار به هر خانه صفا می بخشد
بدتر از درد جدایی به خدا دردی نیست
خاک پاهای تو گفتند دوا می بخشد
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#حدیث_مهدوی
#امام_صادق_علیهالسلام:
❇️ هوَ الْمُفَرِّجُ لِلْكَرْبِ عَنْ شِيعَتِهِ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَ بَلَاءٍ طَوِيلٍ وَ جَزَعٍ وَ خَوْفٍ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ.
✅ او(امام مهدی عج) پس از (گرفتار شدن مردم به) سختی شدید و بلای طولانی و ترس و وحشت و اضطراب، (ظهور میکند و) غم و اندوه شیعیان را از بین می برد.
👌خوشا به حال کسانی که آن زمان را درک کنند.
📚 منابع:
الغیبة(للنعماني) ص ۹۱؛
کمال الدین(للصدوق) ج۲ ص۳۳۵؛
إعلامُ الوَریٰ(للطبرسي)، ج۲ ص۲۳۵؛
منتخبالانوار(لعليالنجفي)، ص۱۹۷؛ الصراط المستقيم(للنباطي)،ج۲، ص۲۲۸؛
الإنصاف(لهاشمالبحراني)، ص۳۲؛
بحارالانوار(للمجلسي)، ج۳۶، ص۴۰۲.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#انتظار
#ورثةالأَنبیاء
#رهبر_انقلاب:
❇️ باید جامعه را آماده #ظهور کرد.
✅ جامعه ای می تواند پذیرای #مهدی موعود باشد که در آن آمادگی وقابلیت باشد، والا مثل حرکت انبیاء واولیای تاریخ می شود.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#عقل
#ادب
#حدیث
💠 علِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ:
كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا ع، فَتَذَاكَرْنَا الْعَقْلَ وَ الْأَدَبَ،
❇️ فقَالَ:
يَا أَبَا هَاشِمٍ الْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اللهِ وَ الْأَدَبُ كُلْفَةٌ، فَمَنْ تَكَلَّفَ الْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ، وَ مَنْ تَكَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلَّا جَهْلًا.
✅ ابو هاشم میگويد:
خدمت #امام_رضا_عليهالسلام بودم و از عقل و ادب گفتگو ميكرديم، حضرت فرمود:
اى ابو هاشم عقل موهبت خدا است، و ادب با رنج سختى بدست آيد.
پس كسى كه در كسب ادب زحمت كشد آن را بدست آرد، و كسى كه در كسب عقل رنج برد بر نادانى خويش افزايد.
📚منابع:
الكافي (للکلیني)، ج۱، ص۵۳؛
تحف العقول (للحرّاني)، ص۴۴۸؛
الدرّ النظيم (یوسفالشامي)، ص ۶۹۱؛
العدد القوية (عليالحلي)، ص۳۰۰؛
الوافي (للفیض)، ج۱، ص۱۰۹؛
بحار الأنوار (للمجلسي)، ج۷۵، ص۳۴۲.
📝پ.ن:
#الحدیث_صحیح.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#عقل #ادب #حدیث 💠 علِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّ
1️⃣📝 #بیان:
و الحباء بالكسر: العطاء يعني أن العقل غريزة من الله موهبة ليس للكسب فيه أثر.
أما مطبوعه فظاهر، و أما مكتسبه فلأن كل إنسان ليس له صلاحية اكتساب العقل بل يختص ذلك بمن كان في جبلته قبوله فالقابلية للاكتساب موهبة.
و الأدب: كلفة أي السيرة العادلة و الطريقة الحسنة في المحاورات و المعاشرات و المكاتبات و ما يتعلق بمعرفتها و تحصيل ملكتها مما يتكلفه الإنسان و يتجشمه و يمكن له تحصيله بالكسب و إن لم يكن في جبلته.
قاله #الفیض رحمهالله.(۱)
2️⃣📝#بیان:
أي العقل عطية من الله تعالى، و الأدب الطريقة الحسنة في المحاورات و المكاتبات و المعاشرات و ما يتعلق بمعرفتها و ملكتها كلفة، فهي مما يكتسب فيتحمل بمشقة، فمن تكلف الأدب قدر عليه، و ما يكون حصوله للشخص بحسب الخلقة و العطاء من الله سبحانه كالعقل، فلا يحصل بتكلف و احتمال مشقة، فمن تكلف العقل لم يقدر عليه و لم يزدد بتكلفه ذلك إلا جهلا و قيل: المراد أنه من أراد أن يظهر التخلق بالأخلاق الحسنة و الآداب في الجهالة، و الأول أظهر.
قاله #المجلسي رحمهالله.(۲)
3⃣📝#بیان:
و الادب ادب النفس و هو التعلم و الدرس و المراد به السيرة العادلة، و قد ادب بالضم فهو اديب و ادبه غيره فتأدب و استأدب، و عن ابى يزيد الادب اسم يقع على كل رياضة محمودة يتخرج بها الانسان فى فضيلة من الفضائل، و الكلفة ما يتكلفه الانسان و يتجشمه و كلفه تكليفا اى امره بما يشق عليه.
اعلم ان كلامه عليه السلام يحتمل وجهين:
احدهما: الظاهر المتعارف و هو ان العقل غريزة من اللّه ليس للكسب فيه اثر و الادب مما يمكن تحصيله بالكسب، و يقدر الانسان على ان يتكلف الآداب و ان لم يكن فى جبلته و لا يقدر ان يكتسب العقل اذا لم يكن فى جبلته.
و الثانى: ان الادب بحيث متى شاء الانسان ان يتكلفه يمكنه و ان لم يكن مما قد حصله سابقا بخلاف العقل، فان الرجل العامى لو اراد ان يتصنع بالعلم و الفضل لم يمكنه ذلك كما فى قوله تعالى: لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ (البقرة- 256)، لان الدين بالحقيقة هو الايمان و الايمان هو العلم باللّه و اليوم الاخر علما يقينيا و تصديقا قلبيا و ليس ذلك مقدورا لكل احد، انما الّذي يقدر عليه جميع الانسان هو الاقرار باللسان و العمل بالاركان و هو امر جسمانى كسائر امور الدنيا من الهيئات و الحركات و الاشكال و غيرها.
و لذلك، الفرق ثابت بين الاسلام و الايمان.
قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ (الحجرات- 14)، لان القلب من عالم الغيب و الملكوت و هو بيد اللّه يقلبه كيف يشاء ليس لاحد التصرف فيه و فى احواله، و اللسان و الجوارح من عالم الخلق و الشهادة يتصرف فيه النفس بالتحريك و التشكيك.
فمن رام ان يتكلم بالشهادة او يصلى او يصوم او يعطى الصدقة بماله او يحج براحلته و ماله او يغزو فيمكنه فى كل وقت، و من رام ان يؤمن كما آمن اهل الحق لا يمكنه ذلك الا ان يتنور قلبه بالهام اللّه و هداه، فالايمان عطاء من اللّه فكذا العقل، سواء كان اصله او كماله حباء من اللّه، فان تكرر الادراكات و الافكار و كثرة التأملات و الاذكار و ان كان لها تأثير فى ازدياد العقل و اشتداده و تنوير القلب و انفتاح بابه الى الملكوت، لكن الفاعل المعطى هو الحق تعالى بلا توسط الخلق و تلك الامور معدات و مهيئات، و لهذا قال بعض العرفاء: ان كل من سلك سبيل اللّه على الاستقامة يصير مجذوبا.
قاله #ملّاصدرا رحمهالله.(۳)
۱. الوافي، ج۱، ص۱۰۹؛
۲. مرآة العقول، ج۱ ص۷۷.
۳. شرح اُصول الکافي، ج۱، ص۵۴۳.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ورثةالأَنبیاء
#آیتالله_بهجت_رحمهالله:
❇️ وقتی که روح انسان به عالم دیگر رفت میفهمد این همه تشریفات در دنیا لازم نبود.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ایمان_و_عمل
#در_محضر_قرآن
« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
❇️ قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَىٰ نِعَاجِهِ ۖ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ #آمَنُوا_وَ_عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَا هُمْ ۗ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ .
📖 ص/۲۴.
✅ (داوود) گفت: «مسلّماً او با درخواست یک میش تو برای افزودن آن به میشهایش، بر تو ستم نموده؛ و بسیاری از شریکان (و دوستان) به یکدیگر ستم میکنند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند؛ امّا عدّه آنان کم است!» داوود دانست که ما او را (با این ماجرا) آزمودهایم، از این رو از پروردگارش طلب آمرزش نمود و به سجده افتاد و توبه کرد.
✅ He said, ‘He has certainly wronged you by asking your ewe in addition to his own ewes, and indeed many partners bully one another, except such as have faith and do righteous deeds, and few are they.’ Then David knew that We had tested him, whereat he pleaded with his Lord for forgiveness, and fell down in
prostration and repented.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#ایمان_و_عمل #در_محضر_قرآن « بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » ❇️ قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ
پیام ها
1- قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد.
(حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود:
«لَقَدْ ظَلَمَكَ» و به همين دليل از خداوند عذر خواست).
2- افزونطلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعْجَتِكَ إِلى نِعاجِهِ»
3- انسان مىتواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن 99 ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزونطلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). لَقَدْ ظَلَمَكَ ...
4- در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا
5- ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
جلد 8 - صفحه 97
6- شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي»
7- اقتصاد سالم در سايهى ايمان و عمل صالح است. لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
8- كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قَلِيلٌ ما هُمْ»
9- آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «أَنَّما فَتَنَّاهُ»
10- سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است.
(از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهْدِنا إِلى سَواءِ الصِّراطِ» حضرت فرمود: كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا ...
11- انبيا به خاطر سادهترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مىدادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»
12- توبهى فورى ارزش زيادى دارد. «فَاسْتَغْفَرَ» (حرف فاء)
13- ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
14- حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
15- ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خَرَّ راكِعاً»
16- توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»
17- توبهى فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. فَاسْتَغْفَرَ ... فَغَفَرْنا لَهُ
18- توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مىكند. «فَغَفَرْنا لَهُ ذلِكَ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»
19- مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»
20- گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مىشود. «شَدَدْنا مُلْكَهُ- سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ- عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»
#انتظار
#دلتنگی
هر کجا سلطان هست
دورش سپاه و لشگر است
پس چرا سلطان خوبان
بی سپاه و لشگر است
با خبر باشید ای
چشم انتظاران ظهور
بهترین سلطان عالم
از همه تنهاتر است😢
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#انتظار
#حدیث_مهدوی
#امام_صادق_علیهالسلام فرمود:
❇️ قالَ رَسُولُ اللهِ ص:
الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ، أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ.
هُمْ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ أَوْلِيَائِي وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى أُمَّتِي بَعْدِي.
الْمُقِرُّ بِهِمْ مُؤْمِنٌ، وَ الْمُنْكِرُ لَهُمْ كَافِرٌ.
✅ #حضرت_محمد_صلیاللهعلیهوآله فرمود:
پس از من دوازده امامند، كه اوّل آنها علىّ بن أبى طالب و آخر ايشان قائم است.
آنان جانشينان و اوصياء و اولياى من و حجّتهاى الهى بر امّتم پس از من میباشند.
كسى كه مقرّ به ايشان باشد مؤمن است، و كسى كه منكر ايشان باشد كافر است.
📚منابع:
كمال الدين، ج۱، ص۲۵۹؛
كفاية الأثر، ص۱۴۶؛
إعلام الورى، ج۲، ص۱۷۳؛
جامع الأخبار(للشعيري)، ص۱۷؛
كشف الغمة، ج۲، ص۵۰۷؛
الصراط المستقيم، ج۲، ص۱۲۷؛
روضة المتقين، ج۱۱، ص۱۲؛
الوافي، ج۲، ص۳۱۳؛
وسائل الشيعة، ج۲۸، ص۳۴۷؛
بحار الأنوار، ج۳۶، ص۲۴۵.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
دو خصوصیت جامعه امام زمان: در دعای ندبه خصوصیات جامعه امام مان ذکر شده است.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#عالم
#عابد
#امام_خمینی(ره)
#دهه_فجر_مبارک
💠 علي بن إِبراهيم عن أبیه عن ابْنِ أَبِي عمیر و محمَّد بن يحیی عن أحمد بن محمَّد عن ابن أبي عمیر عن سيْف بن عميرة عن أبي حمزة عن أَبي جعفر ع قال:
❇️ عالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلْفَ عَابِدٍ. (۱)
✅ #امام_باقر_عليهالسلام فرمود: عالمى كه از علمش بهره برد (يا بهره برند) بهتر از هفتاد هزار عابد است.
📝پ.ن:
انسانها در یک تقسیم بندی چهار دسته هستند:
1️⃣ نه عالم ونه عابد
این انسان هیچ بهره ای از نعمت حیات خود نمی برد، وشرافت زندگی اش را در حد حیوانات تنزل داده است.
این شخص هرجا باشد فساد ثمرهی قطعی کارش خواهد بود.
2️⃣ فقط عالم
این شخص با وجود اینکه یکی از برترین نعمتها یعنی علم را دارد ولی چون علمش قرین تقوا نیست میتواند بسیار خطرناک باشد.
3️⃣ فقط عابد
نهایت فایدهی این شخص، این است که حافظ دین ودنیای خودش است.
4️⃣ عابد و عالم
این شخص بهترین استفاده را از حیات شریف وعمر عزیز خود میکند.
وچون هم تعهد وتخصص لازم را دارد وهم تدین وتقوای کافی، بهترین فرد برای اداره و امامت جامعه می باشد.
مصداق بارز این وجودِ شریف، امامِ عزیز بود.
أیام دهه فجر بر همه دوستداران اسلام وانقلاب مبارک.
۱.📚منابع:
الكافي، ج۱، ص۷۹؛
تحف العقول، ص۲۹۴؛
كنز الفوائد، ج۲، ص۱۰۹؛
الدعوات (للراوندي)، ص۶۲؛
كشف الغمة، ج۲، ص۱۳۲؛
أعلام الدين، ص۸۳؛
منية المريد، ص۱۱۱؛
روضة المتقين، ج۱۲، ص۱۵۶؛
الوافي، ج۱، ص۱۴۴؛
وسائل الشيعة،ج۱۶،ص۳۴۷؛
بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۷۳.
📝پ.ن:
#الحدیث_صحیح.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#عالم #عابد #امام_خمینی(ره) #دهه_فجر_مبارک 💠 علي بن إِبراهيم عن أبیه عن ابْنِ أَبِي عمیر و محمَّد
1️⃣📝 #بیان:
و ذلك لأن بالعلم حياة النشأة العقلية و التحلي بالفضائل النفسانية و التخلي عن الأخلاق الردية و به ترى حقائق الأشياء كما هي و به تعرف الشرائع من الأوامر و النواهي و هو أصل كل سعادة و خير و دفع كل شقاوة و شر و هو غاية كل سعي و حركة و نهاية كل عمل و طاعة و به يصير الحيوان البشري ملكا مقربا و الجوهر الظلماني نورا عقليا و الأعمى بصيرا و الضال مهديا هاديا و السفلى علويا و المسجون في سجين صائرا في عليين.
و هذه النسبة أيضا أي نسبة السبعين ألف إلى الواحد إنما تكون متحققة لأجل ما في العبادة من رائحة العلم إذ معرفة الكيفية معتبرة فيها و إلا فلا نسبة بين العلم و مجرد العمل بلا معرفة.
قاله #الفیض رحمهالله.(۱)
2️⃣📝 #بیان:
لأنّ عقل العابد الجاهل راقد في مراقد الطبيعة و عقل العالم ساير في معالم الشريعة و أيضا نفع العابد لو تحقّق يرجع إلى نفسه و نفع العالم يرجع إليه و إلى جميع الخلائق و أيضا العالم وارث الأنبياء قائم مقامهم فنسبته إلى غيره كنسبة الأنبياء إلى غيرهم و أيضا العابد في مرتبة العقل الهيولاني و العالم في مرتبة العقل بالفعل أو فوقها و مزية الثانية على الاولى لا يخفى على ذي بصيرة و هذه الوجوه تفيد أنّ العالم أفضل من العابد و أمّا كونه أفضل من خصوص هذا العدد أعنى سبعين ألف عابد فعقولنا قاصرة عن إدراك سرّ ذلك و العلم به مختصّ بأهل الذكر عليهم السّلام، و إنّما الواجب علينا التسليم.
و يحتمل أن يكون الغرض من ذكر هذا العدد مجرّد إفادة الكثرة الخارجة عن إحاطة الحصر كما هو المتعارف من استعمال أمثال هذه العبارة و يؤيّده ما مرّ عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله «و ما أدّى فرائض اللّه الحديث».
قاله #المازندراني رحمهالله(۲)
3️⃣📝 #بیان:
ان العقل و هو الصورة المفارقة عن المواد و التغيرات و النقائص و الاعدام و الشرور اقرب المجعولات إليه تعالى و اكرم المفطورات لديه، و الانسان فى اوّل النشأة عقل بالقوة جسمانى بالفعل، و من شأنه ان يخرج من القوة الى الفعل و من الظلمة الى النور فيصير عقلا بالفعل بعد ما كان عقلا بالقوة نفسا بالفعل، و انما الشيء الّذي به يصير جوهرا نورانيا عقليا بالفعل هو العلم، اعنى الملكة الراسخة الحاصلة للنفس الانسانية عقيب تكرر الادراكات و الانظار العقلية و تكثر التأملات و الافكار العلمية.
و اذا حصلت تلك الملكة النورية فى قلب المؤمن بالفيض الربانى يحصل له بصيرة عقلية يتراءى له حقائق الاشياء كما هى فيراها رؤية عقلية، كما يرى صور الاشياء الحسية ببصره الحسى و هو نور يفيض على العين الصحيحة باشراق الشمس عليها.
فتلك الملكة العلمية اصل كل سعادة و خير و دفع كل شقاوة و شر، و هو غاية كل سعى و حركة و نهاية كل عمل و طاعة، فأي فضيلة و منقبة افضل و اشرف مما يجعل به الحيوان البشرى ملكا مقربا و الجوهر الظلمانى نورا عقليا و الاعمى بصيرا و الضال مهديا هاديا و السفلى علويا و المسجون فى سجين صائرا فى عليين؟
فالعلم هو الاكسير الكبير إذ به يصير القلب الاسود الكاسد نقدا رائجا فى سوق الآخرة و الحديد القاسى الجامد درة بيضاء بل كوكبا دريا يستضيء بنوره اهل الارض و السماء، و هو الدرياق الفاروق الّذي به يفرق بين الحق و الباطل و به يميز الخبيث من الطيب، و هو النور الّذي يحيى به الاموات و يسعى بين ايدى المؤمنين و بايمانهم يوم جزاء الحسنات و السيئات و هو القوة التى يقع بها الطيران الى عالم العرش فوق السموات، و أية نسبة فى الفضل و الشرف بينه و بين الاعمال و الحركات و آداب الجوارح فى الطاعات؟
و نسبة العلم الى العمل كنسبة القلب الى القالب و الروح الى الاعضاء، فحق ان عالما ينتفع بعلمه افضل من سبعين الف عابد، و هذه النسبة أيضا اى نسبة سبعين الف الى الواحد انما يكون محققة لاجل ما فى العبادة من رائحة العلم، اذا لنية معتبرة فيها و النية ضرب من المعرفة و الا فلا نسبة بين العلم بلا نية.
قاله #ملّاصدرا رحمهالله. (۳)
📚منابع:
۱.الوافي، ج۴، ص۱۴۴؛
۲.شرح الكافي، ج۲، ص۴۱.
۳.شرح أُصول الكافي، ج۲، ص۵۱.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
برخیز که فجر انقلاب است امروز
بیگانه صفت، خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد
از لطف خدا نقش بر آب است امروز
#دهه_فجر_مبارک
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••