Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
سلسلهچالشهای ویرایش گروه متنوک (۱) در این سلسلهچالشها تمرین ویرایش میکنیم و نکتههای جدید و را
14.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسلهچالشهای ویرایش گروه متنوک (۲)
در این سلسلهچالشها تمرین ویرایش میکنیم و نکتههای جدید و رایگان نگارش و ویرایش را با سبکی نوین به شما آموزش میدهیم.
#تمرین_ویرایش
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
انسان دو معلم دارد: آموزگار و روزگار. هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو میآموزد؛ اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت! (لا ادری)
هرکه را ایزدش لختی هوش داد
روزگار او را بسنده اوستاد
هرکه نامخت از گذشت روزگار
نیز ناموزد ز هیچ آموزگار
(رودکی)
دو کتاب در شناخت آثار و احوال رودکی، به مناسبت چهارم دیماه، زادروز وی:
۱) ابوالقاسم رادفر، کتابشناسی آثار رودکی، چاپ اول: تهران، مؤسسهٔ تحقیقات و توسعهٔ علوم انسانی، ۱۳۸۶، ۲۸۸ ص
فهرست اجمالی: کتابها (ایرانی و غیرایرانی)؛ ترجمهها، فرهنگها، تذکرهها، و پایاننامهها؛ رودکی در کتابهای فارسی عمومی؛ مقالهها (ایرانی و غیرایرانی)؛ رودکیشناسان (ایرانی و غیرایرانی)؛ اعلام و نمایۀ مقالهها، کتابها، روزنامهها، و نشریهها.
۲) ابوالقاسم رادفر، رودکی آن شاعر تیرهچشم روشنبین، چاپ اول: تهران، مؤسسهٔ تحقیقات و توسعهٔ علوم انسانی، ۱۳۸۷، ۱۷۶ ص
این کتاب دربردارندۀ چهارده مقاله است از: بدیعالزمان فروزانفر؛ جلالالدین همایی؛ سعید نفیسی؛ محمد معین؛ مهدی بیانی؛ عبدالحسین زرینکوب؛ غلامحسین یوسفی؛ هادی حائری؛ تاجالدین نورالدین مردانی؛ میرزا ملا احمد؛ روشن رحمانی؛ نصرالله امامی؛ اسماعیل شفق؛ داریوش ذوالفقاری.
#ادبیات #کتاب_خوب_بخوانیم
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
وقتی «فیودور» را «فیودر» مینویسیم، مجبوریم یک ضمه هم بالای «د» بگذاریم که درست خوانده شود. سنت املایی فارسی در چنین واژههایی ـ گذشته از تفاوت نظام آوایی دو زبان مبدأ و مقصد و مسئلۀ تلفظ ـ معمولاً این است که صدای /o/ را در خط با «و» مینویسیم. املای رایج این نام هم «فیودور» است. پس چرا بنویسیم «فیودر» که مجبور شویم ضمه بگذاریم؟ اگر اینگونه باشد، باید «چخوف» را هم «چِخُف» بنویسیم و حرکتگذاری کنیم! باری، دقیقترین املای نام او به این صورت است: فئودور داستایفسکی.
ببینید: شیوۀ نگارش اَعلام تاریخی و جغرافیایی.
#املا_رسمالخط
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
سلسلهچالشهای ویرایش گروه متنوک (۲) در این سلسلهچالشها تمرین ویرایش میکنیم و نکتههای جدید و را
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسلهچالشهای ویرایش گروه متنوک (۳)
۴ نکتۀ کاربردی ویرایش و نگارش در ۱۰ دقیقه
+ ۱ ترفند ورد برای اهل قلم و ویراستاران
#تمرین_ویرایش
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
✅دورۀ جامع ستارگان ویرایش متنوک یک دورۀ تخصصی با موضوع ویرایش و درستنویسی است که آن را بر پایۀ دستو
🔴برای همیشه با تمام اشکالات نگارشی و ویرایشی خود خداحافظی کنید!
🔰دورۀ جامع آموزش ویرایش و درستنویسی مؤسسۀ متنوک با ۵۱% تخفیف ویژه و ظرفیت محدود!
📚۱۴ سرفصل اصلی با ۱۴۴ زیرفصل:
زبانشناسی ▫️ دستورزبان ▫️ ویرایش زبانی و ادبی ▫️ حشو و گردهبرداری ▫️ عربی در فارسی ▫️ املا و رسمالخط ▫️ قواعد فاصلهگذاری ▫️ اصول نشانهگذاری ▫️ شیوههای ارجاعدهی و تنظیم کتابنامه ▫️ قواعد شکستهنویسی ▫️ اصول پاراگرافنویسی و روشهای سادهنویسی ▫️ نقد کتابهای ویرایش بهویژه غلط ننویسیم ▫️ معرفی کتابهای تخصصی و جدید در نگارش و ویرایش ▫️ تمرین کارگاهی متنمحور
🌟مدت دوره: ۳۰ ساعت (نمونۀ آموزش)
🌟۲ کارگاه در ۱ کارگاه: دستورزبان + ویرایش
🌟جزوۀ چاپی ۱۰۰صفحهای کارگاه، رایگان (اینجاست)
🌟بدون پیشنیاز و محدودیت زمانی و مکانی
🌟پشتیبانی و ارتباط مستقیم با استاد دوره تا یک سال
🌟تضمین کسبوکار: همکاری با نفرات برتر دوره
🎁تخفیف ۲٫۰۰۰٫۰۰۰تومانی و هدایا (اینجاست)
❌فقط تا ۹ دی! هرگز تمدید نخواهد شد!❌
👩🏻💻مشاوره و ثبتنام: 👇
@MatnookAdmin3
@Matnook_com
Matnook | ﻣﺘﻨﻮک
ویراسته: چه دنیای بیرحمی! تو میخوای مواد غذاییِ تو یخچالو از سرما نجات بدی، ولی بهت انگ پرخوری می
چنانکه در سطر اول تصویر میبینید، حرف اضافهٔ «تو» (/tu/) از ضمیر «تو» (/to/) بهآسانی قابل تشخیص است، زیرا «بافت زبانی» ابهامزداست و خواننده را راهنمایی میکند: یواش میریزه تو چنبرهای غلیظ توی قوطی. همچنین، به کمک بافت، حرف اضافهٔ «رو» (/ru/) از «رو» (= «را») بهسادگی قابل تشخیص است (سطر چهارم و پنجم): تختهها رو باز میکنیم و سیمان رو [یا: سیمانو] میریزیم رو پاش. [...] بپا روش نریزی. پس نگرانِ تشخیصِ «تو» (ضمیر) از «تو» (حرف اضافه) و نیز «رو» (= «را») از «رو» (= «رویِ») نباشیم. الزامی هم ندارد که حرف اضافهٔ «تو» را همیشه بهصورت «توی»، و حرف اضافهٔ «رو» را «روی» بنویسیم. اما هرگز نباید بنویسیم «توو»، چنانکه «رو» (/ru/) را نمینویسیم «روو».
تصویر از کتاب گوربهگور، اثر ویلیام فاکنر، ترجمۀ نجف دریابندری (نشر چشمه، ص ۲۰۱) است. پیشنهاد میکنم این کتاب را سه بار بخوانید؛ یک بار برای داستانش، یک بار برای ترجمهاش، و یک بار هم برای نکتهچینی از متن سراسر گفتاریاش.
ببینید: نکتهای دربارۀ «بهعنوانِ».
#املا_رسمالخط #گفتارینویسی
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
نکتهای دربارۀ حرف اضافۀ «در» و «تو»
حرف اضافۀ «در» به گونۀ خاصی تعلق ندارد و کمابیش در گفتار و نوشتار رسمی و غیررسمی به کار میرود، ولی حرف اضافۀ «تو» / «توی» فقط در گونۀ گفتاری و غیررسمی کاربرد دارد. بنابراین از آن در جایی استفاده کنیم که سبکی گفتاری و غیررسمی داریم، مانند برخی گفتوگوها (دیالوگها) در داستان و رمان.
#گفتارینویسی
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
گفتاری: آنطرف / اینطرف خیابان
رسمی: آنسوی / اینسوی خیابان
محاوره: آنور / اینور خیابان
این سه تا هم کاملاً با نیمفاصله:
اینطرفوآنطرف،
اینسووآنسو،
اینوروآنور.
ببینید: فاصلهگذاری «آن» و «این».
#فاصلهگذاری
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
فاصلهگذاری «آن» و «این»
«آن» و «این» همیشه با واژۀ پس از خود بافاصله نوشته میشوند، مگر در واژههای زیر که پیوسته یا با نیمفاصله نوشته میشوند:
- آنکه، آنجا، آنجایی، آنجور، آنجوری، آنچنان، آنچنانی، آنچه، آنسان، آنطور، آنطورها، آنقدر، آنقدرها، آنکاره، آنگاه، آنگونه، آنوقت، آنها، آنهمه، آنیکی.
- اینکه، اینجا، اینجانب / اینجانب، اینجور، اینجوری، اینچنین، اینچنینی، اینسان، اینطور، اینطوری، اینقدر، اینقدری، اینقدرها، اینکاره، اینگونه، اینها، اینهمه، اینیکی.
#فاصلهگذاری
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com
روش برخورد منطقی با آدم بیشعور! 😅
سه نکته:
۱) واژههایی مانند «جلو» و نیز مانند «دو»، در حالت اضافه، هم با «ی» نوشته میشوند و هم بدون آن: جلوی در / جلو در؛ دوی ماراتن / دو ماراتن. ولی معمولاً «ی» را در متن معیار نمینویسند.
۲) همیشه و همهجا بنویسیم «در»، نه «درب». اینجا را ببینید.
۳) کسرۀ «تولیدمثل» خفیف است و بیفاصله نوشته میشود. اینجا را ببینید.
بندۀ خدا از شدت عصبانیت، «گاراژ» را *گارژ نوشتهاست. حق هم دارد.
#املا_رسمالخط #فاصلهگذاری
سید محمد بصام
@Matnook_com
www.matnook.com