eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی معیشت ضنک! با این
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱ ـ غفلت از یاد حق و پى آمدهاى آن گاه، مى شود درهاى زندگى به روى انسان به کلى بسته مى شود، دست به هر کارى مى زند با درهاى بسته روبه رو مى گردد، و گاهى به عکس، به هر جا روى مى آورد خود را در برابر درهاى گشوده مى بیند، مقدمات هرکار، فراهم است و بن بست و گرهى در برابر او نیست، از این حال، به وسعت زندگى و از اولى به ضیق یا تنگى معیشت تعبیر مى شود، منظور از معیشت ضنک که در آیات بالا آمد نیز همین است.(۱) گاهى تنگى معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمى دارد، اى بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولى بخل، حرص و آز، زندگى را بر او تنگ مى کند نه تنها میل ندارد درِ خانه اش باز باشد و دیگران از زندگى او استفاده کنند، که گوئى نمى خواهد آن را به روى خویش بگشاید، به فرموده على(علیه السلام) همچون فقیران زندگى مى کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس مى دهد . راستى; چرا انسان گرفتار این تنگناها مى شود؟ قرآن مى گوید: عامل اصلیش اعراض از یاد حق است. یاد خدا مایه آرامش جان، تقوا و شهامت است و فراموش کردن او مایه اضطراب، ترس و نگرانى است. هنگامى که انسان مسئولیت هایش را به دنبال فراموش کردن یاد خدا به فراموشى بسپارد، غرق در شهوات، حرص و طمع مى گردد، پیدا است، نصیب او معیشت ضنک خواهد بود، نه قناعتى که جان او را پر کند، نه توجه به معنویت که به او غناى روحى دهد، و نه اخلاقى که او را در برابر طغیان شهوات باز دارد. اصولاً تنگى زندگى، بیشتر به خاطر کمبودهاى معنوى و نبودن غناى روحى است، به خاطر، عدم اطمینان به آینده، ترس از نابود شدن امکانات موجود، و وابستگى بیش از حد به جهان ماده است، و آن کس که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانى ها در امان است. البته تا اینجا سخن از فرد بود، هنگامى که به جامعه هائى که از یاد خدا روى گردانده اند وارد شویم، مسأله از این وحشتناک تر خواهد بود، جوامعى که على رغم پیشرفت شگفت انگیز صنعت، و على رغم فراهم بودن همه وسائل زندگى در اضطراب و نگرانى شدید بسر مى برند، در تنگناى عجیبى گرفتارند و خود را محبوس و زندانى مى بینند. همه از هم مى ترسند، هیچ کس به دیگرى اعتماد نمى کند، رابطه ها و پیوندها همه بر محور منافع شخصى است، بار تسلیحات سنگین به خاطر ترس از جنگ، بیشترین امکانات اقتصادى آنها را در کام خود فرو برده، و پشت هایشان زیر این بار سنگین خم شده است. زندان ها مملوّ از جنایتکاران است، در هر ساعت و دقیقه طبق آمارهاى رسمیشان، قتل ها و جنایت هاى هولناکى رخ مى دهد، آلودگى به مواد مخدر و فحشاء آنها را برده و اسیر ساخته است، در محیط خانواده هاشان، نه نور محبتى است، و نه پیوند عاطفى نشاط بخشى، آرى، این است زندگى سخت و معیشت ضنک آنها! رئیس جمهور اسبق آمریکا (کشور شیطان بزرگ) نیکسون در نخستین نطق ریاست جمهوریش به این واقعیت اعتراف کرده گفت: ما گرداگرد خویش زندگانى هاى تو خالى مى بینیم، در آرزوى ارضاء شدن هستیم، ولى هرگز ارضاء نمى شویم ! یکى دیگر از مردان معروف آنها که نقش او در جامعه به اصطلاح شادى آفریدن براى همه بود، مى گوید: من مى بینم انسانیت در کوچه تاریکى مى دود که در انتهاى آن جز نگرانى مطلق نیست !(۲) جالب این که: در روایات اسلامى مى خوانیم: از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند منظور از آیه مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً چیست؟ فرمود: اعراض از ولایت امیر مؤمنان(علیه السلام) است.(۳) آرى، آن کس که الگوى خود را از زندگى على(علیه السلام) بگیرد همان ابرمردى که تمام دنیا در نظرش از یک برگ درخت کم ارزش تر بود، آن چنان به خدا دل ببندد که جهان در نظرش کوچک گردد، او هر کس باشد، زندگى گشاده و وسیعى خواهد داشت، اما آنها که این الگوها را فراموش کنند، در هر شرائط گرفتار معیشت ضنک هستند. در روایات متعددى اعراض از یاد حق در آیه فوق، به ترک حج براى کسانى که قادرند تفسیر شده، و این به خاطر آن است که مراسم تکان دهنده حج ارتباط و پیوند مجددى براى انسان با خدا مى آفریند، و همین ارتباط و پیوند راه گشاى زندگى او است، در حالى که عکس آن سبب دلبستگى هر چه بیشتر به مادیات است که سرچشمه معیشت ضنک مى باشد. ✍ پی نوشت ۱ ـ ضَنْک به معنى سختى و تنگى است، این کلمه همیشه به صورت مفرد به کار مى رود و تثنیه و جمع و مؤنث ندارد. ۲ ـ معماى هستى ، صفحات ۵٠ و ۵۱. ۳ ـ نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۴٠۵. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۶ بخش دوم 🌧 برکت وجودی رسول اعظم ↩️ سپس در سومين مرحله به بخشى از برنامه هاى
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۷بخس اول 🔺سستی پیروان حق 🔭 خطبه در يك نگاه: با توجه به اينكه شأن ورود اين خطبه -به گونه اى كه شارحان نهج البلاغه نوشته اند- جريان سرپيچى مردم كوفه از فرمان على عليه السلام جهت مقابله با لشكريان غارتگر معاويه بعد از واقعه جنگ نهروان بوده است، امام در بخش اوّل اين خطبه، مردم متمرّد كوفه را با شديدترين عتاب و سرزنش -كه در نوع خود كم نظير يا بى نظير است- رو به رو مى سازد و به اين اميد كه غيرت آنها به جوش آيد و آماده نبرد با ظالمان شوند، آنها را با شلّاق هاى توبيخ مى نوازد و از تعبيرات مختلف، براى بيدار كردن آنها از خواب خرگوشى بهره مى گيرد و مقصود از همه اين توبيخ ها و سرزنش ها آن است كه پيش از سيطره ظالمان بى رحم، بر جان و مال و ناموس آنها و بر حكومت اسلامى، به خود آيند و به پا خيزند و آتش فتنه را خاموش و دست ظالمان را از قلمرو حكومت اسلامى قطع كنند! سپس در بخش ديگرى از اين خطبه، آنها را به پيروى اهل بيت -كه سبب هدايت و نجات آنهاست- دعوت مى كند و در واقع، همان مضمون و محتواى حديث «ثَقَلَين» را به آنها يادآور مى شود. و در آخرين بخش خطبه، مردم كوفه را با ياران پيامبر اسلام مقايسه مى كند و با اين مقايسه، روشن مى سازد كه چقدر ميان آنها و ياران پيامبر از نظر ايمان و تقوا و عبادت و جهاد و استقامت و شجاعت، تفاوت وجود داشت. روشن است كه هر سه بخش خطبه، يك هدف را تعقيب مى كند و آن بسيج لشكر كوفه است براى مقابله با دشمن؛ دشمنى كه بر هيچ چيز آنها -نه دين نه دنيايشان- رحم نمى كرد. *** 📝 شرح خطبه هدف اصلى اين خطبه برانگيختن مردم عراق براى مقابله با بيدادگران شام (معاويه و لشکر او) است و امام(عليه السلام) از طرق مختلف براى رسيدن به اين هدف بهره مى گيرد. نخست مى فرمايد: «اگر خداوند، ظالم و ستمگر را (چند روزى) مهلت دهد، چنان نيست که فرصت مجازات او از دستش برود». (وَ لَئِنْ أَمْهَلَ الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ). «او در کمين گاه، بر سر راه ستمگر است و گلوى وى را در دست دارد; هر زمان بخواهد مى فشارد، آن چنان که نتواند آب دهان را فرو برد». (وَ هُوَ لَهُ بِالمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ، وَ بِمَوْضعِ الشَّجَا(1) مِنْ مَسَاغِ(2) رِيقِهِ(3)). ✍ پی نوشت: 1. «شَجا» به معناى استخوان، يا چيزى ديگرى است که در گلو گير کند.  2. «مساغ» از مادّه «سوق» (بر وزن فوق) به معناى گوارا گرفته شده است.  3. «ريق» به معناى آب دهان است.  ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام على عليه السلام : 🔴 آفت عالمان، حبّ رياست است 🔺 آفةُ العُلَماءِ حُبُّ الرِّئاسةِ 📒ميزان الحكمه جلد1 صفحه 180 〰➿〰➿〰➿〰➿〰 ☀️ : 🔹«هر كس از خداوند، چنان كه بايد پَروا داشته باشد، خدا او را بى هيچ همدمى از تنهايى به در مى آورد و بى هيچ مالى توانگرش مىكند و بى هيچ قدرتى عزّتش مى بخشد.» 📚 مشكاة الأنوار : ص ٩٣ ح ١٩٦ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و پنج 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 🔹ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻋﻤﺮﻭ ﻋﺎﺹ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و شش 🔷 ↩️ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻲ‌ﮔﻮﺋﻲ ﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﺭﺍ ﺁﻧﭽﻨﺎﻧﻜﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩﻱ، ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻱ ﺣﻖ ﺳﭙﺎﺳﮕﺬﺍﺭ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﺎﺭﻭﺍﺋﻲ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﺮﻛﻨﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ، ﺁﻗﺎ ﻭ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭ، ﻫﺪﻓﻲ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۲۵۳] ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺗﻘﺎﺿﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻭ ﻫﻴﺒﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﺋﻲ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻗﺮﻳﺶ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻭﺍﻟﺎ ﺩﺍﺭﺩ. ﺷﻴﺮ ﺑﻴﺸﻪ ﻣﺮﺩﺍﻧﮕﻲ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺯﺍﺭ ﭘﻴﺸﺮﻭ ﻭﺩﻟﻴﺮ ﺍﺳﺖ. ﺣﺴﺒﻲ ﺷﺮﻳﻒ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻲ ﭘﺪﺭ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻭ ﻓﺮﻭﻣﺎﻳﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺴﺘﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﻳﺶ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﻳﺶ ﻧﺰﺍﻉ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻗﺼﺎﺏ ﻗﺮﻳﺶ (ﻋﺎﺹ ﺑﻦ ﻭﺍﺋﻞ) ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻧﺎﻛﺴﺘﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﺁﺭﻱ، ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﭼﻮﻥ ﺁﻥ ﻓﺮﻭﻣﺎﻳﻪ ﺑﻲ ﻣﻘﺎﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺣﺴﺐ ﻭ ﻧﺴﺐ ﺑﺨﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺬﻟﺖ ﺑﮕﺮﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻲ ﺳﻬﻢ ﻛﻤﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ، ﻭﺍ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﻠﺎﺗﻜﻠﻴﻒ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﭼﻮﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻣﺤﻠﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ (ﻛﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﺯ ﻛﺪﺍﻡ ﻃﺮﻑ ﺍﺳﺖ). ﻧﻪ ﭼﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﮔﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺧﺖ ﺑﺮﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. (ﺑﻌﺪﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﻧﻤﻮﺩ) ﻛﺎﺵ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﺗﻮ، ﺑﺎ ﻛﺪﺍﻡ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﻣﺘﻌﺮﺽ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻱ؟ ﻭ ﺑﺎ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺣﺴﺐ ﺑﻪ ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻲ؟ ﺩﺭ ﻛﺪﺍﻡ ﺟﻨﮓ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﺮﺩﻱ؟ ﺁﻳﺎ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﻮﺩﻱ؟ ﺍﻱ ﭘﺴﺖ ﻓﺮﻭﻣﺎﻳﻪ، ﻭ ﺍﻱ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻲ ﭘﺪﺭ، ﺁﻳﺎﺑﺎﺗﻜﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ‌ﮔﻮﺋﻲ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﺍﺗﻜﺎ ﺁﻧﻬﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻲ؟ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ، ﺳﻔﻴﻬﺎﻧﻲ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻭ ﻓﺮﻭﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﺮﺵ ﺑﺪﻳﻦ ﺧﺼﻠﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ، ﻧﻪ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺷﺮﺍﻓﺘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺗﻘﺪﻡ ﻭ ﺳﺒﻘﺖ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﺷﺪﻩ. ﺗﻮﺧﻮﺩ ﺑﺰﺑﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﺋﻲ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﺩﻡ ﻣﻲ‌ﺯﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻄﺮﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺘﻲ. ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﮔﺎﻫﺶ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺧﺖ ﺑﻪ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺭﻭﺍﺋﻴﻬﺎ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺩﻭﺭ ﺑﻮﺩ. ﭼﻪ، ﺩﺭﺩﻫﺎ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻳﻬﺎ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺁﺭﺯﻭ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺩ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺮﻧﺠﻲ ﺭﺳﻴﺪﻱ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻧﺪﮔﻴﺖ ﺑﺮﮒ ﻭ ﻧﻮﺍﺋﻲ ﮔﺮﻓﺖ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﻲ، ﺗﻮ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻓﺎﻉ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﻭ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺘﻢ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻲ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺩﻩ، ﻣﺮﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ. ﭼﻪ ﺍﻭ، ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﻳﻔﻲ ﻧﺒﻴﻨﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﺗﺎﺯﺩ ﻭﻟﻲ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﻴﺮﻱ ﺷﺮﺯﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻟﺎﻭﺭﺍﻥ ﻫﻤﺴﻨﮓ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺩﺭﺩ ﻭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﻛﺎﺭﺯﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻲ ﺟﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﺩ. ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ (ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ) ﮔﻔﺖ: ﻳﺎ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺗﺎ ﻣﻨﻬﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻢ، ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﻨﻤﻮﺩ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﺵ ﺩﻩ ﺗﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺍﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﮔﻮﻳﺪ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ، ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﻟﻢ ﺳﺨﺖ ﻭ ﻗﻮﻱ ﻭ ﺟﻮﺍﺑﻢ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻧﻢ ﺑﺨﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﻢ ﻛﻪ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﺑﻨﻲ ﺫﺑﻴﺎﻥ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻗﺪﻣﺎ ﻗﺪ ﻗﺮﻋﺖ ﻭ ﻗﺎﺭﻋﻮﻧﻲ ﻓﻤﺎ ﻧﺰﺭ ﺍﻟﻜﻠﺎﻡ ﻭ ﻟﺎ ﺷﺠﺎﻧﻲ ﻳﺼﺪ ﺍﻟﺸﺎﻋﺮ ﺍﻟﻌﺮﺍﻑ ﻋﻨﻲ ﺻﺪﻭﺩ ﺍﻟﺒﻜﺮ ﻋﻦ ﻗﺮﻡ ﻫﺠﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻛﻮﻓﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺍ ﻛﻮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﻧﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻦ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻦ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ. ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻦ ﻫﺮ ﺷﺎﻋﺮ ﭘﺮﮔﻮﺋﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺎﺯ ﻣﻴﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻴﮕﺮﻳﺰﺍﻧﺪ ﺑﺴﺎﻥ ﺑﭽﻪ ﺷﺘﺮﻳﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﻑ ﺑﺎ ﺷﺘﺮ ﻧﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻣﻴﮕﺮﻳﺰﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﺣﻆ ﺩﺭ ﺹ 101 " ﺍﻟﻤﺤﺎﺳﻦ ﻭ ﺍﻟﺎﺿﺪﺍﺩ "، ﻭ ﺑﻴﻬﻘﻲ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 68 " ﺍﻟﻤﺤﺎﺳﻦ ﻭ ﺍﻟﻤﺴﺎﻭﻱ"ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻳﻜﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 228 ﮔﺬﺷﺖ. ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﺁﻥ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۲۵۵] ﻏﻠﻂ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺁﻥ ﻏﻠﻄﻬﺎ ﺗﺼﺤﻴﺢ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱ ـ غف
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ نابینائى درون و برون براى کسانى که از یاد خدا روى مى گردانند دو مجازات در آیات فوق تعیین شده: یکى معیشت ضنک در این جهان است که در نکته قبل به آن اشاره شد و دیگرى نابینائى در جهان دیگر. بارها گفته ایم: عالم آخرت تجسم وسیع و گسترده اى از عالم دنیا است، و همه حقایق این جهان در آنجا به صورت متناسبى مجسم مى گردد، آنها که چشم جانشان در این عالم از دیدن حقایق نابیناست، در آنجا چشم جسمشان نیز نابینا خواهد بود، لذا هنگامى که مى گویند: ما قبلاً بینا بودیم; چرا نابینا محشور شدیم؟ به آنها گفته مى شود: این به خاطر آن است که آیات الهى را به دست فراموشى سپردید (و این حالت انعکاس آن حالت است). در اینجا این سؤال پیش مى آید: ظاهر بعضى از آیات قرآن آن است که همه مردم در قیامت بینا هستند و به آنها گفته مى شود: نامه اعمالتان را بخوانید (اقْرَأْ کِتابَکَ) یا این که گنهکاران آتش جهنم را با چشم خود مى بینند (وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النّارَ) این تعبیرات با نابینا بودن گروهى چگونه سازگار است؟ بعضى از مفسران بزرگ، گفته اند وضع آن جهان با این جهان متفاوت است چه بسا افرادى نسبت به مشاهده بعضى از امور بینا هستند و از مشاهده بعضى دیگر نابینا!، و به نقل مرحوم طبرسى از بعضى از مفسران: أَعْمى عَنْ جَهاتِ الْخَیْرِ لایَهْتَدِى لِشَىْء مِنْها: در برابر آنچه خیر و سعادت و نعمت است نابینا هست و آنچه عذاب و شرّ و مایه حسرت و بدبختى است بینا مى باشد چرا که نظام آن جهان با نظام این جهان متفاوت است. این احتمال، نیز وجود دارد که آنها در پاره اى از منازل و مواقف نابینا هستند و در پاره اى بینا مى شوند. ضمناً منظور از فراموش شدن مجرمان در جهان دیگر این نیست که خداوند آنها را فراموش مى کند، بلکه روشن است منظور معامله فراموشى با آنها است، همان گونه که در تعبیرات روزمره خود داریم اگر کسى به دیگرى بى اعتنائى کرد، مى گوید: چرا ما را فراموش کردى؟! ۳ ـ اسراف در گناه جالب این که: در آیات فوق، این مجازات هاى دردناک براى افرادى ذکر شده که اسراف مى کنند و به آیات خدا ایمان نمى آورند. تعبیر به اسراف در اینجا ممکن است اشاره به این باشد که: آنها نعمت هاى خداداد، مانند چشم، گوش و عقل را در مسیرهاى غلط به کار انداختند و اسراف چیزى جز این نیست که انسان نعمت را بیهوده بر باد دهد. و یا اشاره به این است که: گنهکاران دو دسته اند: گروهى گناهان محدودى دارند و ترسى از خدا در دل، یعنى رابطه خود را به کلّى با پروردگار نبریده اند اگر فرضاً ظلم و ستمى مى کند بر یتیم و بینوا روا نمى دارد، و در عین حال خود را مقصر مى شمرد و در پیشگاه خدا روسیاه مى داند بدون شک چنین فردى گنهکار است و مستحق مجازات، اما با کسى که بى حساب گناه مى کند و هیچ قید و شرطى براى گناه قائل نیست و گاهى به انجام گناه افتخار مى کند و یا گناه را کوچک مى شمرد، فرق بسیار دارد; چرا که دسته اول ممکن است سرانجام در مقام توبه و جبران برآیند، اما آنها که در گناه اسراف مى کنند، توبه آنها بسیار بعید است. ۴ ـ هبوط چیست؟ هبوط در لغت به معنى پائین آمدن اجبارى است، مانند سقوط سنگ از بلندى، و هنگامى که در مورد انسان به کار رود به معنى پائین رانده شدن به عنوان مجازات است. با توجه به این که آدم(علیه السلام) براى زندگى در روى زمین آفریده شده بود و بهشت نیز منطقه سرسبز و پر نعمتى از همین جهان بود، هبوط و نزول آدم در اینجا به معنى نزول مقامى است، نه مکانى، یعنى خداوند مقام او را به خاطر ترک اولى، تنزل داد و از آن همه نعمت هاى بهشتى محروم ساخت و گرفتار رنج هاى این جهان کرد. قابل توجه این که: مخاطب در اینجا به صورت تثنیه ذکر شده (اهْبِطا) یعنى شما هر دو هبوط کنید، ممکن است منظور آدم(علیه السلام) و حوا بوده باشد. و اگر در بعضى دیگر از آیات قرآن اهبطُوا به صورت جمع ذکر شده به خاطر آن است که شیطان هم در این خطاب شرکت داشته چون او هم از بهشت بیرون رانده شد. این احتمال نیز وجود دارد که: مخاطب، آدم و شیطان باشد; زیرا در جمله بعد از آن مى گوید: بَعْضُکُمْ لِبَعْض عَدُوٌّ: بعضى از شما دشمن بعضى دیگر خواهید بود . بعضى از مفسران نیز گفته اند: منظور از جمله بَعْضُکُمْ لِبَعْض عَدُوٌّ که خطاب به صورت جمع است، این است که میان آدم و حوا از یکسو، و شیطان از سوى دیگر عداوت برقرار شد، یا میان آدم و فرزندانش از یکسو و شیطان و ذریه اش از سوى دیگر دشمنى برقرار گردید. ولى مخاطب در جمله: إِمّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدىً: هر گاه هدایت من به سراغ شما بیاید حتماً فرزندان آدم و حوا هستند; زیرا هدایت الهى مخصوص آنها است، اما شیطان و ذریه اش که حساب خود را از برنامه هدایت الهى جدا کرده بودند، در این خطاب مطرح نیستند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: وَالَّذى نَفْسى بِيَدِهِ لاتَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتّى تُؤْمِنُوا، وَلاتُؤْمِنُونَ حَتّى تَحابُّوا، اَفَلا اَدُلُّكُمْ عَلى عَمَلٍ اِذا عَمِلْتُمُوهُ تَحابَبْتُمْ؟ قالُوا: بَلى يا رَسُولَ اللّهِ، قالَ: اَفْشُوا السَّلامَ بَيْنَكُمْ. 🌱پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست اوست(خدا)، وارد بهشت نمى شويد تا ايمان بياوريد و ايمان نمى آوريد تا اينكه همديگر را دوست داشته باشيد، آيا راهنمائى كنم شما را به كارى كه وقتى انجام دهيد همديگر را دوست خواهيد داشت؟ گفتند: بله يا رسول اللّه، حضرت فرمود: سلام را در ميان خودتان افشاء (علنى) كنيد. 📚محجة البيضاء، ج ۴، ص ۳۸۲ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کتاب عبدالوهاب الطریری دانشمند وهابی در مورد واقعه غدیر خم 🎥دکتر رفیعی رفیعی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و شش 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﺑ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و هفت 🔷 ↩️ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﻋﻤﺮﻭ ﻋﺎﺹ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﺎ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻴﻌﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﺎ، ﻋﻤﺮﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺑﻪ ﭼﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻢ؟ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﺧﺮﺕ، ﻛﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﺟﺪﺍﺋﻲ، ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻧﻴﺎ، ﻛﻪ ﺁﻧﻬﻢ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺗﻮ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﻣﺮﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺷﺮﻳﻚ ﺳﺎﺯﻱ. ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺷﺮﻳﻚ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﻡ. ﻋﻤﺮﻭ ﺟﻮﺍﺑﺶ ﺩﺍﺩ: ﭘﺲ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﻡ ﻣﻦ ﺑﻨﻮﻳﺲ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻫﻢ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻭ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ: ﻋﻤﺮﻭ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻄﻴﻊ ﺍﻣﺮﻡ ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻨﻮﻳﺲ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭﻱ ﻋﻤﺮﻭ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﻘﺼﻲ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻋﻤﺮﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺳﺎﺧﺖ. ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﻭ ﻟﻮ ﺍﻳﻨﻄﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻨﻮﻳﺲ، ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻧﻮﺷﺖ، ﻭ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﭼﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺟﺰ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﻭ ﻋﻤﺮﻭ ﻫﻢ ﺑﺎﺻﺮﺍﺣﺖ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻫﻲ، ﺗﺎ ﺩﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﻔﺮﻭﺷﻢ ﻋﺘﺒﻪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺳﺨﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺩﻳﻨﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ، ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪ (ﺹ) ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻧﻮﺷﺖ: ﻣﻌﺎﻭﻱ ﻟﺎ ﺍﻋﻄﻴﻚ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻟﻢ ﺍﻧﻞ ﺑﻪ ﻣﻨﻚ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﺎﻧﻈﺮﻥ ﻛﻴﻒ ﺗﺼﻨﻊ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﺳﻮﺍ ﻭ ﺍﻧﻨﻲ ﻟﺎﺧﺬ ﻣﺎ ﺗﻌﻄﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﻲ ﻣﻘﻨﻊ [جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۲۵۶] ﻓﺎﻥ ﺗﻌﻈﻨﻲ ﻣﺼﺮﺍ ﻓﺎﺭﺑﺢ ﺻﻔﻘﻪ ﺍﺧﺬﺕ ﺑﻬﺎ ﺷﻴﺨﺎ ﻳﻀﺮ ﻭ ﻳﻨﻔﻊ ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﺍﻱ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻣﻦ ﺩﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺘﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﻓﺮﻭﺧﺖ ﻣﺎﺩﺍﻣﻴﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﺎﺋﻞ ﻧﺸﻮﻡ، ﺧﻮﺩﺕ ﻓﻜﺮ ﻛﻦ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﻳﺪﺕ ﻛﺮﺩ. ﺩﻳﻦ ﺑﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻭﻟﻲ ﻣﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﻢ ﺳﺮﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻘﺎﺏ ﻣﻴﻜﺸﻢ. ﺍﮔﺮ ﻣﺼﺮ ﺭﺍ ﺑﻤﻦ ﺩﻫﻲ، ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﭘﺮ ﺳﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺯ ﺩﺭﺍﻳﺖ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩﻱ ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ ﻭ ﻛﺎﺭﺩﺍﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭ ﻣﻴﺸﻮﻱ. ﻣﺼﺪﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺤﺚ: " ﺍﻟﻌﻘﺪ ﺍﻟﻔﺮﻳﺪ " ﺝ 2 ﺹ 291 ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَفَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُولِي النُّهَىٰ آیا براى هدایت آنان کافى نیست که بسیارى از اقوام پیشین را (که طغیان و فساد کردند) هلاک نمودیم، در حالى که اینها در مسکنهاى (ویران شده) آنان راه مى روند؟! به یقین در این امر، نشانه هاى روشنى براى خردمندان است. (طه/ ۱۲۸) * وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَكَانَ لِزَامًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى و اگر سنّت و تقدیر پروردگارت و اجل مقرّر (آنها) نبود، مجازات الهى دامان آنان را مى گرفت! (طه/۱۲۹) * فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ پس در برابر آنچه می گویند،صبر کن؛و پیش از طلوع آفتاب،و قبل از غروب آن،تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور؛و همچنین (برخی) از ساعات شب و اطراف روز (پروردگارت را) تسبیح گوی؛باشد که (از الطاف الهی) خشنود شوی. (طه/۱۳۰) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ نابینائى در
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۸ و ۱۳۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔸 از تاریخ گذشتگان عبرت بگیرید از آنجا که در آیات گذشته بحث هاى فراوانى از مجرمان به میان آمد، در نخستین آیات مورد بحث، به یکى از بهترین و مؤثرترین طرق بیدارى که مطالعه تاریخ پیشینیان است اشاره کرده چنین مى گوید: آیا براى هدایت آنها همین کافى نیست که بسیارى از اقوام گذشته را که در قرون پیشین زندگى مى کردند هلاک کردیم (أَ فَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ).(۱) همان کسانى که گرفتار مجازات دردناک الهى شدند و اینها در مساکن ویران شده آنان رفت و آمد دارند (یَمْشُونَ فِی مَساکِنِهِمْ). اینها در مسیر رفت و آمد خود، به خانه هاى قوم عاد (در سفرهاى یمن) و مساکن ویران شده قوم ثمود (در سفر شام) و منازل زیر و رو گشته قوم لوط (در سفر فلسطین) مى گذرند، آثار آنها را مى بینند، ولى درس عبرت نمى گیرند، ویرانى هائى که با زبان بى زبانى، ماجراهاى دردناک پیشین را بازگو مى کند و به مردم امروز و آینده هشدار مى دهد، فریاد مى کشد و سرانجام ظلم و کفر و فساد را بیان مى دارد. آرى در اینها دلائل روشن و آیات فراوانى است براى صاحبان عقل و اندیشه بیدار (إِنَّ فِی ذلِکَ لاَ یات لاُِولِی النُّهى).(۲) موضوع عبرت گرفتن از تاریخ پیشینیان از مسائلى است که قرآن و احادیث اسلامى زیاد روى آن تکیه کرده است و حقاً معلم بیدارکننده اى است، چه بسیارند افرادى که از هیچ موعظه اى پند نمى گیرند، اما دیدن صحنه هائى از آثار عبرت انگیز گذشتگان، آنها را تکان مى دهد و بسیار مى شود که مسیر زندگى آنها را دگرگون مى سازد. در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: أَغْفَلُ النّاسِ مَنْ لَمْ یَتَّعِظْ بِتَغَیُّرِ الدُّنْیا مِنْ حال إِلى حال: غافل ترین مردم کسى است که از دگرگون شدن دنیا اندرز نگیرد (۳) و از ورق گردانى لیل و نهار اندیشه نکند. * * * آیه بعد، در حقیقت پاسخ به سؤالى است که در اینجا مطرح مى شود و آن این که: چرا خداوند همان برنامه اى را که براى مجرمان پیشین ترتیب داد، براى این گروه ترتیب نمى دهد، قرآن مى گوید: اگر سنت و تقدیر پروردگارت و زمان مقرر نبود، به زودى عذاب الهى دامان آنها را مى گرفت (وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَکانَ لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمّىً). این سنت الهى که در قرآن، در موارد متعدد به عنوان کلمه از آن یاد شده، اشاره اى به فرمان آفرینش دائر بر آزادى انسان ها است; زیرا اگر هر مجرمى بلافاصله و بدون هیچ گونه مهلت مجازات شود، ایمان و عمل صالح، تقریباً جنبه اضطرارى و اجبارى پیدا مى کند، و بیشتر به خاطر ترس و وحشت از مجازاتِ فورى خواهد بود، نه وسیله تکامل که هدف اصلى است. به علاوه اگر حکم شود که، همه مجرمان فوراً مجازات شوند، کسى در روى زمین زنده نخواهد ماند (وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ دَابَّة).(۴) بنابراین، باید مهلتى باشد تا گنهکاران به خود آیند و راه اصلاح در پیش گیرند، و هم فرصتى براى خودسازى، به همه پویندگان راه حق داده شود. تعبیر به أَجَلٌ مُسَمّى به طورى که از مجموعه آیات قرآن استفاده مى شود اشاره به زمان حتمى پایان زندگى انسان است.(۵) به هر حال، ستمکاران بى ایمان و مجرمان جسور، نباید از تأخیر عذاب الهى مغرور شوند، و این واقعیت را نادیده بگیرند که این لطف خدا، این سنت الهى، این قانون تکامل است که میدان را براى آنها گشوده. ✍پی نوشت: ۱ ـ همان گونه که سابقاً نیز گفته ایم قرون جمع قرن به معنى مردمى است که در یک عصر زندگى مى کنند و گاهى به خود آن زمان نیز قرن گفته مى شود. ۲ ـ نُّهى از ماده نهى در اینجا به معنى عقل است چرا که عقل، انسان رااز زشتى ها و بدى ها نهى مى کند. ۳ ـ سفنیة البحار (ماده عبر)، جلد ۲، صفحه ۱۴۶. ۴ ـ نحل، آیه ۶۱. ۵ ـ براى توضیح بیشتر به بحث مشروحى که در جلد پنجم، ذیل آیات ۱ و ۲ سوره انعام ، (صفحه ۱۴۸) آورده ایم مراجعه فرمائید، ضمناً از نظر ترکیب نحوى، أَجَلٌ مُسَمّى عطف بر کلمة مى باشد. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2