eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
قیام مختار ثقفی.mp3
12.23M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ اهمیت مباحثه در دروس ☑️ آیت الله خامنه ای : 🔸 يعنی تمرين استادی. 🔹وقتی استاد درس می‌گويد آدم کتاب را که نگاه می‌کند خيال می‌کند مطلب را فهميده است، اما وقتی می‌خواهد به زبان بياورد می‌بيند لنگِ لنگ است. 🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا می‌کند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن می‌دهد چون هم‌مباحثه‌تان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش می‌دهيد تا او برای شما خوب بيان کند. ☑️ آیت الله : 🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است. 🔸اگر کسی که با او مباحثه می‌کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی‌توانید استفاده لازم را ببرید 🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می‌شود. ☑️ آیت الله : 🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است . ✅ پ .ن : به نظرم باید در مباحثه ، بحث را از حفظ بیان کرد . این امر موجب می شود که ذهن تقویت شود . نباید گول دور و بری ها را بخوریم و با چند منبر رفتن خیال کنیم که به جایی رسیده ایم . لذتی دارد که ... رزقنا الله و ایاکم ✍ رضا حسيني @Nardebane_feghahat
🔸 برخی از علما در علم اصول سرآمد دیگران هستند که از آن ها به «اعلام خمسه» تعبیر می شود؛ یعنی شیخ انصاری، آخوند(صاحب کفایه)، مرحوم کمپانی، آقاضیاء عراقی و میرزای نائینی. 🔹 «نهایة الدرایة فی شرح الکفایة » کتابی است که با مرحوم محمدحسین اصفهانی غروی معروف به آن را نوشته است. کتابی است که مجتهدین به نقل آراء و نظریات او افتخار می نمایند، چه برسد به نقد و بررسی آن! 🔸 هر چند که این کتاب مشتمل بر مطالب صعب و دشوار است، اما کتاب ارزشمندی محسوب می شود و نشان از تبحر مرحوم کمپانی (علیه الرحمة) در علم اصول دارد. 🔹 معروف است که آیت الله سید محمدباقر صدر کثیر المراجعة به این کتاب بوده است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
لا خير في يد تتوضأ... ولا تلطم على الإمام الحسين عليه السلام!! @Nardebane_feghahat
✅ الشيخ لطف الله الصافي الكلبايكاني: 🔸 الذي يصر على حذف اللعن من زيارة عاشوراء بحجة حرمة اللعن إما جاهل، أو جاحد. 📚 الشعائر الحسينية ص ٩٨ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (حفظه الله تعالی): ✳️ خاطره ای از جلسه استفتاء حاج آقا حسین قمی 🔹 خاطره ای که حاج آقای والد (مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی) از جلسه استفتاء حاج آقا حسین قمی نقل می‌کرد، این بود: « استفتاء كرده بودند: اگر كسی به دیگری ناسزا گفت، مثلاً گفت: «پدر سوخته» آیا می‌شود از باب «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» در جواب بگوید: «پدرسوخته خودت هستی»؟! 🔸 مرحوم والد می‌گفت: گفتم: اگر چیزی ذاتاً جایز باشد، قاعده «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» جاری است ولی اگر چیزی ذاتاً جایز نباشد، مثلاً  كسی لواط كرده باشد یا زنی را تصاحب كرده باشد، آیا قاعده اعتداء جاری است؟ قطعاً جاری نیست. 🔹 فحش دادن ذاتاً حرام است، لذا قاعده اعتداء در این مورد جاری نیست. 📚 جرعه ای از دریا @Nardebane_feghahat
🔸 در کتاب «معارج الأصول» بر این باور است که صحابۀ پیامبر (ص)، سخنان ایشان را پس از پایان مجلس و بعد از گذشت زمان – کم یا زیاد – روایت می کردند؛ یعنی نقل به معنا و نه نقل به لفظ. 🔹 «أن الصحابة كانت تروي مجالس النبي (صلى‌الله‌عليه‌وآله) بعد انقضائها وتطاول المدد ، ويبعد في العادة بقاء ألفاظه (عليه‌السلام) بعينها على الاذهان». 📚 معارج الاصول، ص 153 @Nardebane_feghahat
استادباقری شاهرودی.mp3
1.16M
✅‍ استاد باقری شاهرودی: 🔸 خودتان هم می دانید که در امتحان شفاهی بنا نداریم سخت بگیریم. 🔹 مو به موی مباحث اصول فقه ثمره دارد، حتی مباحث وضع و معانی حرفیه. 🔸 مرحوم شیخ بی کار نبوده است که این مباحث را بحث کرده است، قطعا ثمره دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای: 🔹 یک فقیه در طول تمام 20 سال هم که استنباط می کند، ممکن است یک بار هم حاجتش به بحثی یا به مبنای معانی حروف یا در حقیقت و مجاز و مبانی دیگر نیفتد. چه لزومی دارد که ما این همه در مباحث غیر لازم اصول معطل شویم؟!». @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمدسعید حکیم بحث معانی حرفیه در علم اصول را از مسائل زائد و بی فایده می داند: 🔹 «لا سیما مع عدم وضوح ترتب ثمرة عملیة مهمة علیه». @Nardebane_feghahat
🔹 مرحوم مظفر در المنطق می فرمایند که اصلا تعریف به ذاتیات یعنی تعریف به حدتام و ناقص وجود ندارد؛ بلکه این تعاریفِ ما، رسم هایی هستند که شبیه به حدّ می باشند. @Nardebane_feghahat
بررسی قیام مختار2.lite.mp3
5.34M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 2) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
افکار و اعتقادات رازی.lite.mp3
14.86M
✔️ بررسی افکار و نظریات محمد بن زکریای رازی (کاشف الکل) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آقابزرگ تهرانی (ره): 🔹 « به احتمال زیاد دستى در كار بوده است تا مطالبِ مؤیدِ تصوف به مجلسىی‌ِاول نسبت داده شود؛ در حالى‌ كه وى منزّه از اين امر است؛ چنان كه فرزندش نيز او را مبرّا دانسته و نوشته‌هايش نيز از همان حكايت دارد. آنچه به نام محمدتقى‌مجلسى آمده، از طرف برخى صوفيه معاصرِ وى نوشته شده و سپس ميرلوحى كه بشدت با مجلسى پدر و پسر درگير بوده گمان كرده از ملا محمدتقى‌مجلسى است و آن را در اصفهان شايع كرده است.» 📚 الذریعه، ج ۴ ص ۴۹۸ @Nardebane_feghahat
🔹 به اطلاع طلاب گرامی می رساند درس آزاد مكاسب پايه هفتم فقه ٢ (از ابتداي بحث كذب) به تدریس استاد بزرگوار حضرت حجة الاسلام و المسلمین استاد مهدیان (حفظه الله) از فردا در مدرس فقهي امام محمد باقر (عليه السلام) جنب مسجد سلماسي رأس ساعت ١١ رسمي آغاز مي شود. @Nardebane_feghahat
🔸 در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية». 🔹 اما تعریف او را چنین تغییر داده است:‌ «صناعة يعرف بها القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط الأحكام، أو التي ينتهى إليها في مقام العمل». @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
🔸 #میرزای_قمی در تعریف علم اصول فرموده: «العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية». 🔹 اما #
✳️ درس خارج اصول استاد محسن فقیهی 97/08/26 ✔️ امتیاز تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی 🔸 «الممهدة» اسم فاعل و مشتق است. در کتاب خواندیم: «المشتق حقيقة في خصوص ما تلبس بالمبدأ في الحال» . قواعد ممهدة یعنی قواعدی که آماده شده؛ فرض می‌کنیم در 200 سال قبل، قواعد ممهده، 50 مورد بود، در گذشت زمان این قواعد، زیاد شدند و مثلاً امروز 200 قاعده شده است. زمانی که در 200 سال پیش علم اصول تعریف شد به قواعد ممهده، حقیقت در همان قواعد موجود داشت و شامل قواعد بعدی نمی‌شد؛ به همین خاطر مرحوم آخوند این قید «القواعد الممهدة» را به «القواعد التي يمكن أن تقع في طريق استنباط» تبدیل نمود تا شامل قواعد گذشته، حال و آینده شود. این یکی از نقاط قوت تعریف آخوند نسبت به تعریف میرزای قمی است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله تعالی: 🔹 اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ 🔸 زور در لغت به معنای کج بودن است و به کجی دنده های پهلو زور میگویند و به بغداد هم که زورا میگویند علتش این است که روی پیچ به نظرم دجله است و تیسفون نزدیک این شهر است و به و هم زور گفته شده چون از طبیعت فطرت الهی کج هستند. 🔹 فقها برای حرمت غنا به این آیه استناد می کنند. @Nardebane_feghahat
آیت الله سید احمد (مدظله العالی): ابن حزم از ظاهری های اهل عامه در کتاب المحلی، شدیداً قائل به جواز غناء است... @Nardebane_feghahat
✅ نظر حضرت آیت الله در مورد کتاب المصباح المنیر 🔹 این کتاب اثر شرحی بر یک کتاب فقهی رافعی است و اصولا متأثر از فقه است و لذا الظاهر این است که مراجعه به عرف نیست و خیلی در این بحث ارزشی برای تعیین حدود و ثغور معنا ندارد. البته این کتاب صرفاً لغوی نیست بعضی جاها فقه و لغت قاطی و بعضی جاها صرفا لغوی است. @Nardebane_feghahat
❓سؤال: آیا افراد دو جنسه بعد از اخذ مجوز از پزشکی قانونی و قبل از جراحی تغییر جنسیت اجازه ازدواج دارند؟ ✅ جواب آیت‌ الله سید صادق روحانی: 🔸 باسمه جلت اسمائه؛ خیر قبل از تغییر جنسیت اجازه ازدواج ندارند بعد از تغییر در بعضی موارد مجاز به ازدواج می شوند و در بعضی دیگر نمی شوند. @Nardebane_feghahat
بررسی_نظر_مرحوم_آقای_داماد_در_باب.mp3
3.26M
✅ آیت‌الله شبیری زنجانی(حفظه‌الله تعالی): خارج اصول، جلسه 57 🔹 بررسی نظر مرحوم آقای داماد در باب شبهات بدویه 🔸 نقل خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله مروارید @Nardebane_feghahat
✔️ آیت اللّه (دام ظلّه): 🔸 اگر بشر به سفاهت رسید، اگر چه زیر عمامه با پهنای ریش! فاطمه زهرا (علیهاالسلام) را در حد یک زن عادی که مقامش قابل نیلِ بقیه زنان است، تلقّی میکند! 📚 الحوزة العلمیّة تُدین الإنحراف؛ص۲۸۱ @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم محمّد تقی مجلسی(ره) می نویسد: 🔹 الذي یظهر من الأخبار هو الفرق بین السُنّة و التطوّع، کما یظهر منها الفرق بین الفرض و الواجب، فما کان الإهتمام بشأنه أکثر من الواجبات یسمّی فرضاً و من المندوبات سُنّة، و ما لم یکن فیه ذلک الإهتمام یسمّی واجبا، و ربما یطلق علَی السنن الوکیدة أیضا. 📚 روضة المُتقین ج3 ص236 @Nardebane_feghahat
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة) 📚 سوره بقره آیه ۷ ❓ چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟ ✅ در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که: علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد: 1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد. 2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد. ☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه: تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است. @Nardebane_feghahat
❓آیا پیامبر اکرم (ص) حق تشریع داشته است؟ ✔️ آیت الله سید احمد ( حفظه الله تعالی): 🔸 نظر ما در باب احکام این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) حق جعل دارند و این صریحِ روایات است و حدود 14 روایت در جایی است و بعضش صحيح است. در باب التفویض ائمة هم حدود 10 روایت است و در کافی 7 روایت داریم. 🔹 در باب ربا مثلاً یک ربا به قرآن ثابت شد و یک ربا به سنت. 🔸 در شب مبعث ظاهراً این اتفاق افتاده است: و ان الله لأبعث نبیه حتی تستکمله... ثم فوّض الیه جمیع ما یحتاج امته الی یوم القیامة و در بعضی از روایات آمده که ولایت تشریع در سائر انبیاء نبوده است و این از خصائص رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سرّ خاتمیت همین است. آن چه عرض کردم تماماً و بعینه در روایات صحیح است. @Nardebane_feghahat
✳️ قاسم بن سلیمان 1⃣ می نویسد: القاسم بن سليمان ، ولم ينص الأصحاب عليه بتوثيق ولا غيره. 📚 مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام ج13 ص457 2⃣ می نویسد : قاسم بن سليمان المجهول. 📚 مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان ج 2 ص86 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 هو ولی کل مؤمن بعدی 🔹 علمای شيعه و حتی اهل سنت که اين حديث را ذکر کرده اند «بَعد» را زمانی گرفته اند اما به نظر ما در این حدیث بايد «بعد رتبی» باشد نه زمانی! ماجرا این بوده که علی ابن ابی ابي طالب يمن تشريف برده بود. خالد ابن وليد هم رفته بود. يک کنيزی را حضرت امير برای خودشان گرفته بود از غنائم. خالد عصبانی می شود و نامه می نويسد به رسول الله (صلی الله علیه و آله). می دهد به دست برير اسلمی که اين نامه را ببر پيش رسول الله.(ص). برير هم نامه را پیش رسول خدا می آورد. و در نامه نوشته شده که من اصلاً علی(ع) را دوست ندارم و علی ابن ابيطالب اين جور کرد و ... رسول الله از شدت ناراحتی قرمز شدند. همه اين ها در روايات اهل سنت هست. فرمود: «ما لکم و لعلی» در يک متن «ما تريدون من علی هو ولی کل مؤمن بعدی». ايشان ولی شما است. چرا اين حرفا را می زنيد؟ خب اين بَعد اگر «بعد زمانی» باشد، به ماجرای يمن چه ربطی پیدا خواهد کرد؟ اگر بعد زمانی باشد اصلاً بر مورد قابل انطباق نيست. الآن دعوا داريد الآن خالد اختلاف دارد الآن مشکل در يمن پيدا شده. پس بايد قطعاً بعد را اينجا «بعد رتبی» در نظر بگيريم. يعنی در هرجا زمان و مکان که من هستم من ولي شما هستم، اگر من نباشم علی ابن ابي طالب (علیه السلام) ولی شما است. @Nardebane_feghahat
❓ اگر عمل به حق الحضانه مستلزم عسر و حرج فوق العاده باشد، مثل اینکه گرفتن فرزند از مادر بعد از دو سال و رد به پدر باعث مشقت غیر قابل تحمل برای مادر باشد ( که این مشقت اضافه بر أصل مشقت فراق است که معمولاً متوجه مادر می شود) و یا عمل به حق الحضانة باعث فساد و انحراف اخلاقی و تربیتی باشد و کودک را در معرض فساد قرار دهد ، در این دو صورت آیا باز حق حضانت ثابت است یا به علت حرج و فساد، ساقط می شود؟ ✅ : 🔹 در صورت دوم که کودک در معرض فساد دینی یا اخلاقی قرار می گیرد پدر صلاحیت حضانت را مادام که چنین است ندارد، و در هر صورت اول که مشقت ، غیر قابل تحمل برای مادر است پدر نباید فرزند را از مادر جدا کند. @Nardebane_feghahat
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا» 🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین». 🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است. 📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472 @Nardebane_feghahat