مولد امیرالمومنین 3.mp3
8.02M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام)
🔸 امور إعجازیه در شب میلاد پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
🔹 آمنه بنت وهب بعد از ولادت رسول خدا(ص) قصور فارس و شام را دید
🔸 بشارت ابوطالب به فاطمه بنت اسد
🔹 سخنان حضرت خضر بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)
🔸 اولین مسلمان
🔹 عبادت خوفاً من النار و شوقاً إلی الجنة و عبادت احرار
🔸 خوف از خداوند به چه معناست؟
🔹 صفات علی بن ابی طالب (علیه السلام)
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 4.mp3
6.55M
✅ جلسه چهارم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام)
🔹 سخنان حضرت خضر بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)
🔸 یعسوب الدّین
🔹 ترادف در لغت عرب
🔸 فرق ضیاع با اهمال چیست؟
🔹 چرا آن حضرت را به عَمَد تشبیه کرده است؟
🔸 آن حضرت صفات اضداد را در خود جمع نموده است
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 5.mp3
6.01M
✅ جلسه پنجم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام)
🔸 محل دفن امیرالمؤمنین (علیه السلام)
🔹 چرا قبر آن حضرت مخفی بود؟
🔸 وجه تسمیه نجف
🔹 وجه تسمیه غری
🔸 درّ نجف
🔹 معرفی مهتصری از عیسی شَلَقان
🔹 مُردهای که امیرالمؤمنین زنده نمود و به فارسی تکلّم کرد
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 6).mp3
3.5M
✅ جلسه ششم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام)
🔸 خطبه امام مجتبی (علیه السلام) پس از شهادت پدر بزرگوارشان
🔹 اختلاف روایات در تعیین شب قدر
🔹 کیفیت تشییع علی بن ابی طالب (علیه السلام)
🔸 آیا بدن امام معصوم داخل قبر میماند یا به آسمانها برده میشود؟
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
❓ما هو قولکم في وجود السیدة رقیة بنت الحسین (علیهما السلام)؟
✔️ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 وجودها –سلام الله علیها– هو المشهور بین الطائفة (أنار الله برهانهم).
@Nardebane_feghahat
❓ هل هناك رسالة عملية لأحد الفقهاء تجوزون العمل بها لحين طباعة رسالتكم العملية؟
✔️ جواب آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔹 لا بأس بالرجوع إلى سيدنا الأستاذ السيّد الخوئي ـرضوان الله عليه ـ في المسائل الموافقة مع فتوى المشهور.
@Nardebane_feghahat
❓هل یجوز ذکر اسم الصدیقة الطاهرة (صلوات الله علیها) في الاقامة عند ذکر الشهادة الثالثة بهذه الصیغة : اشهد ان أمیرالمؤمنین وفاطمة وابنائهما المعصومین بالحق حجج الله؟
✔️ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 بشرط أن لا یکون بنیّة الورود والتعبد، فلا بأس.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد مقتدایی
91/07/15
🔸 در دیه از دست رفتن قوه ماسکه دو قول است:
1⃣ قول اول: ثلث دیه.
2⃣ قول دوم: دیه کامله.
🔹 در مدرک و دلیل قول اول مناقشه کردیم و قول اول را رد کردیم. گفتیم قول دوم مورد پذیرش است و اولی این است که همان دیه کامل داشته باشد.
🔸 مرحوم امام نیز در مسأله فتوی دادند و فرمودند «ففیه دیتها».
🔹 مرحوم محقق هم فرمود «هو اولی».
#فقه
#دیات
@Nardebane_feghahat
❓آيا الكل طِبّى كه يك ذرّه اش مَست كننده است،پاك است؟
✔️ مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی(رضوان الله تعالی علیه):
الكل طِبّى پاك است.
📚 استفتائات جدید ج1 ص27-28
#فقه
#طهارت
@Nardebane_feghahat
❓ لعنت كردن شيعۀ فاسق،چه حكمى دارد!؟ بخصوص اگر ظالم هم باشد.
✔️ آیت اللّه میرزا جواد تبریزی(رضوان الله تعالی علیه):
🔸 چنانچه ظالم باشد، لعن ظالم مانعى ندارد.
📚 استفتائات جديد ج2 ص488
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ روایت #فباهتوهم (1)
✔️ آیتالله سید منیر الخبّاز:
🔸 روایت معروف «باهِتوهم» از داوود بن سرحان مورد قبولِ آیت الله سیستانی (حفظه الله تعالی) نیست و ایشان حدیث مذکور را مخالف با روح قرآن و خصوصا آیه 8 سوره مائده میدانند.
#فقه
https://eitaa.com/Nardebanefeghahat
✳️ روایت #فباهتوهم (2)
✔️ آیتالله #شبیری_زنجانی در درس خارج حج خود پذیرش این روایت را موجب «ضرر زیاد» برای دین دانسته و میگویند:
🔸 اگر قانون کردیم که کلمه «وضع» به معنی «جعل» باشد، خود جواز و عدم جواز جعل نسبت به منحرفین محل بحث است و برخی قائل به جواز آن هستند.
🔹 ولو به نظر من این موضوع مطلب جایزی نیست و در این رویه و طرز فکر، برای دین ضرر زیادی خواهد بود.
🔸 ولی عدهای معتقدند که علیه ارباب بدع میشود جعل کرد. حتی از علمای فعلی خود ما قائل هستند. در بین سنّیها که خیلی رایج است؛ مثلا کرامیه که اصلاً مسلکشان این است. ولی از خود علمای ما هم من شنیدم که برای جواز جعل به باهتوهم تمسک میکنند.»
📚 کتاب الحج ص 1843
#فقه
https://eitaa.com/Nardebanefeghahat
✳️ #کتاب_الحج (۲۵)
✔️ درس خارج اصول آیت الله #سبحانی
90/01/16
🔸 زراره کسی بود که روایات بسیاری از او نقل شده است و در روایتی است که او محضر امام (علیه السلام) رسید و عرض کرد: من چهل سال خدمت شما هستم و از مسائل حج سؤال می کنم ولی هنوز این مسائل تمام نشده است.
🔹 امام (علیه السلام) به او فرمود: خانه ای که دو هزار سال قبل از طوفان نوح بنا شده است و بعد از طوفان نوح تخریب شد و ابراهیم هم آن را تعمیر کرد؛ از این رو هر چه سؤال کنی باز جای سؤال دارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (1)
✔️ درس خارج اصول آیت الله #سبحانی
90/01/16
🔸 ائمه شاگردان متبحری داشتند که آنها می توانستند تقیه را از غیر از آن تفکیک کنند. مثلا راوی حدیث را از امام علیه السلام می شنید و در جای دیگر آن را نقل می کرد و شاگر خصوصی حضرت می گفت: (أعطاک من جُرابِ النورة) یعنی امام (علیه السلام) به تو از کیسه نوره چیزی داده است. کنایه از اینکه این حدیث تقیه ای بوده و بی اعتبار است. و گاه می گفتند: (أعطاک من عین صافیة) که علامت این بود که محتوای حدیث حکم واقعی است. این افراد میزان حق و باطل بودند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (۲)
✔️ آیت الله سید احمد موسوی #مددی (مدظله العالی):
🔸 قصه ای در میزان الاعتدال آمده. از زراره نقل شده که به کسی گفت وقتی نزد جعفر بن محمد (علیه السلام) رفتی از او بپرس که من اهل بهشت هستم یا جهنم؟ و آن شخص تعجب کرد. وقتی از حضرت پرسید، حضرت داشتن این علم را انکار کردند. وقتی آن شخص مطلب را به زرارة گفت، زراره به او گفت : «أعطاک من جراب النورة». یعنی با تقیه با تو صحبت کرده است. زراره بلا فاصله فهمید که حضرت (علیه السلام) با او به تقیه صحبت کرده اند.
@Nardebane_feghahat
✔️ به دو مورد زیر توجه نمایید:
1⃣ اذا دار الأمر بین این که مشترک لفظی در نظر بگیریم یا مشترک معنوی؛ مشترک لفظی اولی است.
2⃣ اذا دار الأمر بین این که مجاز است یا مشترک لفظی؛ مجاز اولی است.
✅ این دوران الفاظ که ذکر گردید، تا قبل از زمان شیخ انصاری بسیار ارزشمند تلقّی می شد، تا جایی که اگر به شرح لمعه #شهید_ثانی و مفاتیح الاصول سید مجاهد مراجعه نمایید، می بینید که پر است از این قواعد!
🔸 اما از زمان #شیخ_انصاری به بعد هیچ ارزشی نزد فقها نداشته است.
✍ رضا حسینی
#فقه
#لمعه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (۳)
✔️ درس خارج فقه آیت الله #جوادی_آملی
96/01/28
🔹 «جِِراب النّورة» يک اصطلاح رجالي است، و آن اصطلاح اين است که اصحاب با هم يک رمز و رازي داشتند. «جراب»؛ يعني مَشک و خيک؛ پوست گوسفند را به صورت يک ظرف در ميآوردند، گاهي به صورت مَشک بود که آب میکشيدند، گاهی به صورت ظرفهاي ديگري بود که در آن شيره ميريختند، کره ميريختند، ماست ميريختند، دوغ ميريختند، براي اينها يک ظرف نشکني بود، اين را ميگفتند «جِراب». «جراب» مثل «کتاب»، جمع آن «جُرُب» است مثل «کُتب». این است که در جواهر دارد از جُرب نيست، «من جُراب النورة» نيست، ناظر به اين قسمت است. «نوره» هم که همين داروي نظافت است. يکي از مصارف اين جراب همان داروي نظافت است که حماميها داخل آن ميريختند، بعد تقسيم ميکردند. اگر يک کسي بيگانه بود و از ديار ناآشنا بود و ميآمد که نفوذي عمل بکند، حضرت يک فتوايي ميداد که مطابق با مرام اهل بيت(سلام الله عليهم) نبود. اين شخص وقتي بيرون ميرفت و ميگفت من از امام اين را شنيدم، اصحاب به او میگفتند: «أَعْطَاكَ مِنْ جِرَابِ النُّورَة».
🔸 اين مَثَلي که در عربها هست، مشابه آن در بين ما فارسي زبانها هست، ميگوييم: «سرش را شيره ماليده» يعني حق را به او نگفته، مطلب صحيح را به او نگفته، او را از خود رد کرده. آنها ميگفتند: «أَعْطَاكَ مِنْ جِرَابِ النُّورَة»؛ از آن مَشک داروي نظافت يک چيزي به او داد؛ يعني مطلب حق را به او نگفت، يعني باور نکنيد، اين تقيّه است «أَعْطَاكَ مِنْ جِرَابِ النُّورَة».
#رجال
#فقه
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (۲) ✔️ آیت الله سید احمد موسوی #مددی (مدظله العالی): 🔸 قصه ای در میزان ال
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (۴)
🔸 قال الذهبی فی میزان الاعتدال : «و حدثنا أبو يحيى بن أبي مسرة حدثنا سعيد بن منصور حدثنا ابن السماك قال : حججت، فلقيني زرارة بن أعين بالقادسية فقال : إن لي إليك حاجة. و عظمها. فقلت : ما هي؟ فقال : إذا لقيت جعفر بن محمد فاقرئه مني السلام و سله أن يخبرني : أنا من أهل النار أم من أهل الجنة؟ فأنكرت ذلك عليه. فقال لي : إنه يعلم ذلك. و لم يزل بي حتى أجبتُه. فلما لقيت جعفر بن محمد أخبرته بالذي كان منه. فقال لي : هو من أهل النار. فوقع في نفسي مما قال جعفر، فقلت : و من أين علمت ذلك؟ فقال : من ادعي عليّ علمَ هذا فهو من أهل النار. [ فلما رجعتُ لقيني زرارة. فأخبرته بأنه قال لي : «إنه من أهل النار».] فقال : كان لك من جراب النورة. قلت : و ما جراب النورة؟ قال : عمل معك بالتقية.
📚 ميزان الاعتدال في نقد الرجال : ج 3 : ص 103 : الرقم 2856 ( 3465 ) : زرارة بن أعين الكوفي)
#رجال
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (15)
✔️ آیت الله گرامی:
🔸 آقای بروجردی می فرمود: فقه ما بیشتر از اینکه «کتابتی» باشد «مشافهه» است و از اساتید یداً بید رسیده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #جوادی_آملی:
🔸 از این کسی که «عِقد الفرید» نوشته، سؤال کردند که چرا حرف دیگران اثر ندارد ولی حرف فلان روحانی اثر دارد؟ گفت: «لیست النائحة المستأجرة کالثّکلی» فرمود دیدی ـ خدای ناکرده ـ اگر مادری فرزندش را از دست بدهد، زنها جمع میشوند و مویه میکنند، یک زنِ نائحهای را هم میآورند که بخواند و آنها بگریند. آن زن نائحه برای اجرت نوحه میخواند؛ اما آن «ثَکلی»؛ یعنی مادر داغدیده، همین که دهن باز کرد همه گریه میکنند. فرمود: «لیست النّائحة المستأجرة کالثّکلی».
🔹 دیگران «نائحة» مستأجرهاند و #امام_خمینی (رحمه الله علیه) «ثکلی» است. او داغِ دین داشت! چون داغ دین داشت، حرفش اثر داشت. وگرنه حرف همان حرف بود. آن نوائح سوزناکتر و آهنگینتر میخواندند؛ اما همین که مادر داغدیده دهن باز میکرد همه فریاد میکشیدند. فرمود: فلان روحانی داغ دارد «لیست النّائحة المستأجرة کالثّکلی».
@Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ایام مبعث رسول الله (صلی الله علیه و آله)
✔️ تدریس اصول کافی- کتاب الحجة، باب مولد النبی (ص) و وفاته
(به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی)
10 جلسه
رضا حسینی
@Nardebane_Feghahat