eitaa logo
نردبان فقاهت
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
46 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 🔸 از شیخ انصاری عکس داریم و قبل از او مثلاً از صاحب جواهر {عکسی} نداریم. یک عکّاس آلمانی بوده که به ایران آمده، یک عکس از ناصرالدین‌شاه گرفته و یک عکس هم از شیخ گرفته است. 🔹 از «ناصرالدین‌شاه» کمال‌الملک زیاد عکس کشیده است و تابلوهای فنی‌ای هم دارد لکن عکسِ ناصرالدین شاه درست است. 🔸 اولین عکسی که در ایران داریم از ناصر الدین شاه است و عکس مرحوم شیخ انصاری. قدیمی ترین عکسی که داریم، عکس شیخ انصاری است، البته این را از استادم مرحوم آقا شیخ محمد باقر ساعدی شنیده‌ام، من الان جایی یادم نمی‌آید که در کتابی دیده باشم، ایشان می‌گفت این دو اولین عکس‌هایی است که در ایران گرفته‌اند. در ذهنم هست که اولین ضبطِ صوتی که آوردند و در ایران ضبط کرده‌اند، صدای مظفرالدین شاه است که دستور افتتاح مجلس شورا را می‌دهد. آن {هم} هست. خیلی هم {آن صوت} مبهم است... آن هم صحیح است. @Nardebane_feghahat
✳️ نظر آیت الله بروجردی(ره) درباره «مصباح الشریعه» ✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقی شهيدی 99/06/23 🔹 «مصباح الشریعة» به قول مرحوم آقای بروجردی تألیفِ شیخ ابوالقاسم قُشیری رئیس متصوفه است و ربطی به امام صادق ندارد. آقای زنجانی در این جرعه‌ای از دریا جلد 3 نقل می‌کنند که من خودم بودم در مجلسی که آقای بروجردی بودند،‌ و مرحوم آقای خمینی هم بودند. یک کسی ظاهراً راجع به این روایت «العبودیة جوهرها الربوبیة» سؤال کرد. آقای بروجردی فرمود سندش کجاست؟ ایشان می‌گویند مرحوم آقای خمینی به آن بغل‌دستی گفت: «مصباح الشریعة». آن بغل‌دستی هم گفت: «مصباح الشریعة». آقای بروجردی گفت: بله مصباح الشریعة شیخ ابوالقاسم قشیری رئیس متصوفه! @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر می‌دهند و یک دختر را هم به یکی از سادات می‌دهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند. 🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود می‌گفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران می‌آید و هنوز کتاب‌های شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتاب‌ها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد. 🔸 شنیدم قطعه‌ای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخه‌ها تلف شد... 🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخه‌ای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول می‌دهد. 🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشته‌اند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام داده‌اند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد... 🔹 کفایه آمد و حرف‌های شیخ را با حرف‌های قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رساله‌ی غیر مرتبط بودند... 🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند... @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی): 🔸 «كتاب‌ البيان‌» كه‌ همان‌ تفسير آقای است‌ تا انتهاي‌ سوره‌ حمد را دارد، اما گويا ايشان‌ مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ تفسير كرده‌ بودند. ❓چرا ايشان‌ ادامه‌ ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه‌ قرآن‌ را نداشتند يا به‌ دلايل‌ ديگري‌ تعطيل‌كردند؟ ✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی): 🔹 بله‌، غير از مقدمات‌ تفسير و سوره‌ حمد، مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ گفته‌ بودند. علت‌ تعطيلي‌ درس‌ تفسير ايشان‌، مخالفت‌هايي‌ بود كه‌ در نجف‌ با اين‌ درس‌ شد. گروهي‌ گفته‌ بودند كه‌ درس‌ تفسير در شأن‌ آقاي‌ خويی نيست‌! @Nardebane_feghahat
📚 کتاب «چهار نظریه درباره حکمرانی» ✍ نویسنده: استاد محمد امیر قدوسی (پژوهشگر دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی) ناشر: انتشارات نشر نگاه معاصر ٣٧٦ صفحه @Nardebane_feghahat
✔️ معرفی کتابِ «چهار نظریه درباره حکمرانی» 🔹 اخیراً با کتاب «چهار نظریه درباره حکمرانی» نوشته محقّق و اندیشمندِ عزیز «جناب استاد محمّد امیر قدوسی» آشنا شدم. با کنجکاوی و اشتیاق این کتاب را خواندم و بسیار لذّت بردم. 🔸 این کتاب دربرگیرنده نظرات برخی علما و اندیشمندان در باب حکمرانی، مشروعیت و مشروطیت است. هر چند کتب دیگری نیز در این موضوعات نوشته شده، اما به باور بنده کتابِ مذکور مشخّصات مثبتی دارد که برخی کتب، فاقدِ آن صفات و مشخّصات هستند. کتاب جناب آقای قدوسی «محقّقانه‌تر، عمیق‌تر و دقیق‌تر» است. 🔹 بسیار نافع است که انسان از مشهوراتی که تاکنون به او گفته‌اند، فراتر برود و با نظریات متفاوت و قابلِ تأمل سایر فقها و صاحب‌نظران هم آشنا گردد و خود را از «مشهور زدگی» نجات دهد! 🔸 مطالعه‌ این کتاب در این دوره تاریخی ایران بسیار سودمند می‌باشد. امیدوارم با بررسی و مطالعه آراء و نظراتی که در این کتاب مطرح شده، ابعاد بیشتری از مجادله تاریخی بر سر «حکمرانی» واضح و آشکار شود. 🔹 ضمن تقدیر و تشکر از محقّق گرامی «استاد محمد امیر قدوسی» -به جهت گردآوری و نگارش این مجموعه ارزشمند- مطالعه آن را طلاب و دانشجویان عزیز توصیه می‌کنم. 🔸 خواندنِ این کتابِ نافع را از دست ندهید و حتماً فرصتی را برای مطالعه آن اختصاص دهید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5825844299157213941.pdf
1.19M
✔️ صفحات نخستین کتابِ «چهار نظریه درباره حکمرانی» را برای آشنایی اجمالی با محتوا و موضوع کتاب ارسال کردیم. ان شاءالله که انگیزه‌ای برای مطالعه کاملِ این اثرِ ارزشمند باشد. @Nardebane_feghahat
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام با همکاری مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی تقدیم می‌کند: قسمت اول از مجموعه مستند مصاحف کهن: 🛑 «قرآن مسروقۀ موزۀ پارس» 🛑 به روایت: مرتضی کریمی‌نیا داستان سرقت مسلحانۀ نسخه‌ای بسیار کهن و مهم از قرآن به خط کوفی از موزۀ ملی پارس در شیراز، و فروش برگ برگ آن در حراج‌های مختلف لندن و پاریس طی سال‌های 1382 تا 1398 عصر روز چهارشنبه 27 فروردین سال 1382 شمسی (16 آوریل 2003 میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری، چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. از آن پس تاکنون که قریب دو دهه از ماجرا می‌گذرد، هیچ خبری از پیگیری یا نتیجۀ پیگیری این سرقت بزرگ فرهنگی در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده، حال آنکه پس از سرقت، اوراق مختلف آن در حراج‌های مختلف لندن (ساتبیز، کریستیز و بُنهامز) به فروش رسیده است. برای مشاهدۀ این قسمت با کیفیت بالاتر در آپارات اینجا کلیک کنید دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
✳️ عدالتِ امامزاده‌ها ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 97/10/9 🔹 اصلی دالّ بر وثاقت امامزاده‌ها وجود ندارد. مبنای آقای وحید {خراسانی حفظه الله} آن است که «اصل در امامزاده‌ها عدالت است الّا ما ثبت خلافه» ما چنین اصلی نداریم. @Nardebane_feghahat
🔹 در روایتی از پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) آمده است که: «مِنْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ لَا تَحِیضَ‏ ابْنَتُهُ‏ فِی بَیْتِه» «از سعادت مرد آن است که دخترش در منزل وی خون حیض نبیند» 📚 من لا یحضره الفقیه، ج3 ص472 🔸 به نظر می‌رسد که روایاتی از این قبیل را نتوان به جمیع أزمنه و أمکنه تسرّی داد، بلکه باید مقتضیات زمان و مکان را در نظر گرفت. پس به راحتی با دیدن چنین روایتی نمی‌توان دیگران را توصیه نمود که دختران خود را -که هیچ فهمی از اجتماع، زندگی مشترک، خانه‌داری، فرزندداری ندارند- وارد یک زندگی نمایند که بعدها با مشکلاتی نظیر طلاق و... مواجه گردند. 🔹 باید دانست که ما یک فرهنگِ جهان‌ْشمول نداریم و فرهنگ‌ در طولِ زمان دچار تغییر و تحولات فراوانی گردیده است. دین هم در شرایطِ فرهنگی خاصّی آمده است و فقیه وظیفه دارد احکامِ فرهنگی دین را از احکام ثابتِ آن جدا نماید. 🔸 نباید با روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) -علی فرض صدورها- عوامانه و ساده‌لوحانه برخورد کنیم و شرایط زمانه را نادیده بگیریم. وسعت دیدمان فقط «قم» و «گذرخان» نباشد... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓کدام مسائل فقهیِ آیت الله خویی باعث جنجال در نجف شد؟ ✔️ مرحوم آیت‌الله شیخ جعفر نطنزی: 🔸 برخی از مسائل ایشان در رساله نوشته نشده است. مثلاّ در بحثِ «لباس مصلّی» ایشان معتقد بود لباس مصلّی باید طاهر باشد و اگر دو شلوار به پای یک نفر باشد که شلوار زیر پاک است و رویی نجس، این طهارت لباس صدق می‌کند. در حالی که در زمان خودِ من به یاد می‌آورم که فتوا این بود که حتی حملِ دستمالِ نجس در نماز مبطل است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد جواد : 🔸 من مطلبی را از مرحوم شنیده بودم که بعد از نوشتن کتب «تنبیه الأمه» از مبانی که در این کتاب داشته عدول کرده‌اند، از آیت الله سیستانی سؤال کردم که شما از این عدول خبری دارید و مستندی دارد؟ ایشان فرمودند که من چنین چیزی را نشنیده‌ام. ولی بعد هم فرمودند که من تمام اسناد نائینی را دارم و چنین چیزی در آنها نیست؛ و این عجیب است که امروز در بعضی فضاهای مجازی می خواهند بگویند مرحوم نائینی از نظریه‌اش در «تنبیه الأمه» عدول کرده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی): 🔹 {مرحوم والد} می‌گفت: در عدالتی که شرع برای امام جماعت شرط کرده، این سخت‌گیری‌ها لحاظ نشده است. عدالتی که حاج آقا حسین قمی معتقد بود، معیار شـرع نیست؛ چون قابل اجرا نیست... 🔸 مرحوم حاج آقا حسین قمی تنها عدالت دو نفر و به تعبیر ایشان «یکی و نصفی» را قبول داشت. شنیدم که آن یکی مرحوم آمیرزا مهدی شیرازی، و نصفی: همسر مرحوم حاج شیخ عباس قمی {برادرزاده‌ خودش}. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص622 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #حاج_آقا_حسین_قمی_و_احراز_عدالت(1) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی): 🔹 {مرحوم والد} م
✳️ (2) ✔️ درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی ۹۷/۹/۱۷ 🔸 آیت الله والد در درس‌هایشان مثالی را بیان می‌کردند که مرحوم حاج آقا حسین قمی می‌فرمود در تمام عمرم عدالت یک و نیم نفر برایم احراز شد یکی مرحوم شیخ عباس قمی و عیال ایشان که فرزند مرحوم آقا میرزا احمد و برادر زاده مرحوم حاج آقا حسین قمی. 🔹 مرحوم جد ما که این مطلب را از مرحوم حاج آقا حسین شنید، بسیار تعجب کرد و فرمود: دین برای عمل است و این چه نوع تفکری است که در طول عمر عدالت که موضوع بسیاری از احکام شرعی مانند قضاوت، تقلید، شهادت، امام جماعت و .. . تنها در یک و نیم نفر احراز شود. به همین دلیل یا ادله ثبوتی به تضیّقی که ایشان اعتقاد دارد، نیست یا شارع در مقام اثبات اماراتی برای احراز عدالت قرار داده که بسیار راحت تر از تصور ایشان عدالت قابل احراز است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ نوشته‌ای از استاد عندلیب همدانی (حفظه‌الله تعالی) ⬇️ دیدگاه عمیق آیت الله سیستانی آیت الله سیستانی کرامت انسان را می‌دانند و حتی آن را مثل عدالت محک ردّ یا قبول روایات می‌شمرند. ____ 🔹 ر،ک: تقریرات خبر واحد، ص۲۵ و تقریرات تعادل و تراجیح ص۴۸۱ منبع: @andalibhamedani @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمد جواد شبیری زنجانی (حفظه‌الله) ۹۹/۶/۲۵ 🔸 از مرحوم میرزای شیرازی معروف است که می‌فرمود: اجمالاً می‌دانم یکی از این سه قاعده اشتباه است: 1⃣ انفعال ماء قلیل به ملاقات 2⃣ منجّس بودن متنجّس 3⃣ مطهّر نبودن زوال عین زیرا اگر هر سه قاعده صحیح باشد، همه جای عالم نجس خواهد بود! 🔹 البته حاج آقای والد هر سه قاعده را صحیح دانسته و نکته چهارمی را قائل هستند که علم اجمالی و حتی تفصیلی حاصل از محاسباتی که عرفِ متعارف به آن توجه ندارد، حجیت ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ ملاحظه شرایط زمانی و مکانی در «استنباط» لازم است ✔️ استاد سیدمصطفی محقق داماد: 🔸 خدا همه‌ی بزرگان گذشته را رحمت کند. یادم می‌آید همراه مرحوم والدمان در یک مهمانی بودیم. دیدم که خربزه آوردند، پذیرایی می‌کردند. شیخی در مجلس بود، خربزه می‌خورد و به پشت دستش نگاه می‌کرد. دوباره یک قاچ دیگر می‌خورد و به پشت دستش، نگاه می‌کرد! 🔸 مرحوم والد ما به آن شیخ گفت که: من می‌فهمم برای چه این کار را می‌کنی! بعد {والد ما} خندید و گفت: تو چقدر ساده‌ای آ شیخ! تو به آن روایتی عمل می‌کنی که یک روزی پیغمبر داشتند خربزه می‌خوردند، یکی دو تا قاچ خوردند دیگر نخوردند. سپس پیغمبر به شوخی گفتند هرکسی خربزه می‌خورد به پشت دستش نگاه کند. تو خیال می‌کنی این کار مستحب است؟! پیغمبر می‌خواهد این را بگوید که آدم زیاد بخورد چاق می‌شود. تو حالا یک قاچ می‌خوری هی نگاه می‌کنی پشت دستت، این چه جور روایت فهمیدن است؟! 🔹 باید روی خبر استنباط کرد که این برای چه صادرشده و کجا صادرشده؟ چگونه صادر شده؟ چرا گفته‌شده؟ در مقدمه چه بوده؟ مؤخره‌اش چه بوده است؟ این را «استنباط» می‌گویند. شرایط زمانی و مکانی را ببیند. @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ کانال وارثون ✳️ ✅ اولین نگارخانه تخصصی عالمان تشیع ✅ عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی از علما و بزرگان شیعه https://eitaa.com/varesoon
🔸 حاج آقا حسین قمی (رحمة الله علیه) در سخن‌گفتن مانند سایر اعمالشان مقید بودند. لذا اگر حرفی می‌زدند غالباً کلمه «فرض کنید- فرض بفرمایید» را می‌گفتند تا شائبه کذب پیش نیاید. 🔹 مثلا اگر کسی می‌پرسید ساعت چند است؟ ایشان برای احتیاط می‌فرمود فرض کنید ساعت ده است! 🔸 من به ایشان نقض کردم و گفتم حضرت علی اکبر در روز عاشورا فرمودند «قد قتلنی العطش» ایشان سکوت کردند. 📚 منبع: روزنه‌ای به عبودیت فقیهانه، خاطراتی از عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح‌الله قوچانی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد باقر شیرازی(ره): 🔸 مرحوم آيت الل‍ه حاج آقا حسین قمی کسی را که در خواب احتلام از حرام پیدا می‌کرده، عادل نمی‌دانسته‌‌اند، زیرا عدالت ملکه است و کسی که ملكه عدالت داشته باشد، در خواب هم خلاف نمی‌بیند! 📚 ما سمعت مما رأیت ج2 ص407 @Nardebane_feghahat
❓ امام جماعت باید خود را عادل بداند؟ ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 97/8/26 🔸 آقای خویی در بحثِ «نماز جماعت‌خواندنِ فاسق» آورده که بعضی از امام جماعت‌ها می‌‌گویند ما که خودمان را می‌‌شناسیم و می‌دانیم که عادل نیستیم، می‌‌توانیم برویم امام جماعت بشویم؟ مردم نماز می‌‌خوانند پشت سر ما! ولی خودمان می‌‌دانیم که عادل نیستیم! 🔹 مشهور می‌‌گویند جایز است که «مَنْ یعرف نفسه بأنه فاسق» امام جماعت بشود. بعضی‌ها مثل آقای سیستانی می‌‌گویند شرط عدالت امام جماعت اصلاً عدالت «لدی المامومین» است، نه عدالت واقعیه. لذا {در فرض مذکور} این امام جماعت، عدالت لدی المامومین دارد، {و همین} کافی است. خود امام جماعت هم می‌‌تواند آثار جماعت را بار کند. این را از روایات استفاده کردیم. 🔸 برخی مثل آقای خویی می‌‌گویند نه، این جماعت صحیح نیست، لکن حدیث لاتعاد جاری می‌‌شود در حق این مأمومین. این مأمومین وقتی آمدند پشت سر این آقا نماز جماعت خواندند، ‌حمد و سوره را ترک کردند. ‌حمد و سوره که از ارکان نماز نیست. این امام جماعت سبب شد در ترک قرائت در نماز، ولی چون سبب بطلان نماز این مأمومین نشده اشکال ندارد. این را صریحا آقای خویی فرموده. بله، اگر این امام جماعت بداند در این مسجد طلبه‌ها شرکت می‌‌کنند، ‌طلبه‌ها هم مسائل نماز جماعت را چون می‌‌دانند، چه بسا به خاطر متابعتِ امام «زیاده رکن» انجام بدهند، {مثلاً مأموم} سر از رکوع بر‌می‌‌دارد و می‌‌بیند که امام هنوز در رکوع است، {سپس مأموم} بر می‌‌گردد رکوع دوم بجا می‌‌آورد به عنوان متابعت! ‌امام جماعت اگر این را بداند، دیگر نمی‌تواند با اعتراف به این‌که فاسق هست یا حتی با شک در این‌که فاسق هست یا فاسق نیست، امام جماعت بشود! چون در این صورت تسبیب کرده به ترک واجب یا به تعبیر دیگر تسبیب کرده به بطلان نماز این مأمومین؛ چون با زیاده رکوع، نماز این‌ها باطل شده، {درست است که} خودش زیاده رکوع نکرده و مأمومین زیاده رکوع کردند، {اما} منشأش این است که این آقا آمد امام جماعت این‌ها شد. بله، اگر ایستاد تا نماز فرادا بخواند، یکی به او اقتداء کرده لازم نیست به او بگوید من عادل نیستم! ولی وقتی بلند می‌‌شوی می‌‌روی در محراب، ‌متصدی منصب امامت جماعت می‌‌شوی، داری تسبیب می‌‌کنی این افراد را به ترک واجب. حالا اگر واجب قرائت است -چون واجب رکنی نیست- نماز را باطل نمی‌کند ترک این قرائت، مشکل ایجاد نمی‌شود. ولی اگر زیاده رکوع پیش می‌آید نه {یعنی مشکل ایجاد می‌شود}.آنجا ‌تسبیب به ترک نماز واجب است، تسبیب به بطلان نماز است و این جایز نیست. @Nardebane_feghahat
❓پيشنهاد حضرتعالي براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهي را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يك از موسوعات فقهي است؟ ✅ جواب آیت الله (مدظله العالی): 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. هنوز کتاب ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ عبارتی از مرحوم مجلسی (علیه الرحمة) در حیاة القلوب ج4 ص1698 دیدم که تشیّع مردمِ شام و جبل عامل را به برکت ابوذر دانسته بود. از یکی از اساتید شنیدم که یک‌پنجمِ علمای شیعه از منطقه جبل عامل بوده‌اند و حتی شاید بتوان گفت ثلثِ علمای شیعه! خداوند تمام فقها و علمای شیعه را مورد رحمت خود قرار دهد... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5848085112989684804.pdf
6.24M
روایت أنا نقطة تحت الباء در ترازوی نقد ✍️ محسن دیمه کارگراب نشریه علوم حدیث، ش۷۷، ۱۳۹۴ش، ص۸۱-۱۰۳ چکیده: روایت «أنا نقطة تحت الباء» منسوب به امام علی علیه السلام در آثاری با رویکرد عرفانی نقل شده و تک‌نگاری‌های متعددی دربارۀ آن وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین بار ابن طلحه شافعی در قرن هفتم در الدر المنظم فی السر الأعظم، گوینده این عبارت را امام علی(ع) دانسته، لیکن او و قائلان انتساب آن به حضرت پس از وی، سندی برای آن ذکر نکرده‌اند. از سوی دیگر، افرادی چون عین‌القضات همدانی، سمعانی، ابن عربی و سعیدالدین فرغانی گوینده آن را شبلی صوفی دانسته‌اند؛ درحالی‌که تهذیب الاسرار ابوسعد خرگوشی، الرسالة القشیریة ابوالقاسم قشیری، إحیاء العلوم غزالی و تذکرة الأولیاء عطار نیشابوری گویای انتساب آن به شخصی ناشناخته از معاصران شبلی است. تاریخ نقطه گذاری در مصاحف و عدم استعمال نقطه به معنای اصطلاحی آن در روایات، و ضعف و قصور دلالی مؤیدات روایی آن موجب تردید در انتساب این روایت به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شود. منبع: @gholow2 @Nardebane_feghahat