eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ عبرتائی (۱) 🔹 آیت الله می فرمایند: وقتی از او تعبیر به «صالح الروایة» می کند ظهور در توثیق أحمد بن هلال دارد و جمله بعد از آن که «یعرف منها و ینکر» منافاتی با وثاقت ندارد و مراد این است که بعضی از احادیث أحمد بن هلال مشتمل بر مطالب مستنکره بوده است و دلیل نمی شود که احمد بن هلال دروغگو باشد و شاید واسطه بین او و امام (علیه السلام) دروغگو بوده است. 🔸 یعنی شاید از جهت کذب مَن حدّثه بها باشد نه اینکه خودش منشأ کذب باشد لذا تنافی ندارد. 📚 معجم رجال الحدیث ج2ص436 @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۲) ✔️ درس خارج آیت الله محمد جواد ۷ آذر ۱۳۹۶ 🔹 بحث مهمی درباره وثاقت احمد بن هلال عبرتایی است. «عبرتا» اسم یک قریه است در نزدیکی‌های نهروان نزدیک بغداد. درباره احمد بن هلال، هم رجالیین درباره‌اش بحث دارند و هم در کتب فقهی، فقها در دو جبهه‌ مقابل‌اند، در هر جبهه‌ بزرگانی قرار دارند که در مجموع پنج دیدگاه درباره او وجود دارد: 1⃣ برخی‌ها مطلقا تضعیف کردند. 2⃣ برخی مطلقا او را توثیق کردند. 3⃣ برخی گفته‌اند آنچه را که از و نقل می‌کند، آن هم از مشیخه‌ حسن بن محبوب یا از کتاب نوادر ابن ابی عمیر، مورد قبول است، اما بقیه روایاتش مورد قبول نیست. 4⃣ آنچه را قبل از نصب (ناصبی شدن) و در حال استقامت، نقل کرده قبول است و آنچه بعد از نصب نقل می کند، مورد قبول نیست. 5⃣ آنچه را که احمد بن هلال، متفرد به نقلش است ما قبول نمی‌کنیم؛ یعنی اگر یک روایتی است که فقط احمد بن هلال نقل کرده، نمی‌پذیریم و آنچه متفرّد به نقل آن نبود می‌پذیریم. @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۴) ✔️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: ۹۳/۱۰/۲۳ 🔹 احمد بن هلال ناصبی نیست. مشکل اصلی این فرد این هست که نسخه هایش غلط داشته است، البته آدم بدی بوه است و لعن برایش صادر شده. 🔸 54 مرتبه حج و 20 بار حج پیاده رفته است. 🔹 لعن به خاطر اینکه در اون زمان مناقشه در نائب خاص، مناقشه در مذهب بود و شیعه در اضطراب بود و احمد بن هلال در آن وضعیت گفت که: «لم یثبت لی...» این جمله خیلی سنگین بود برای مذهب. این جمله اش خیلی برای ما مضر بود. لعن او به این جهات بوده است نه اینکه واقفی یا ناصبی باشد. 🔸 و در یک روایت دارد «احذروا الصوفی المتصنع». 🔹 و دارد که «روی اصول اصحابنا و مصنفاتهم». 🔸 اطلاعاتش خوب هست ولی مشکل اصلی اش این هست که نسخه اش خراب است. مثلا از نسخه ابن ابی عمیر نقل می کند که با نسخه مشهور اصحاب نمیخورده است. نجاشی هم دارند که انه یعرف و ینکر. ما روایات احمد بن هلال و غیرش را دیده ایم و دیده ایم که این نسخه اش مثلا نیم سطر زیاد دارد. خودم مقارنه کرده ام.یعرف و ینکر یعنی این. ایشان چیزی نقل میکند که آن منکر هست. نسخه ای منکر و غیر مشهور از کتاب ابن ابی عمیر مثلا. و اگر دیدیم که روایت خمس فقط به صراحت از احمد بن هلال آمده است ما اشکال میکنیم. اشکال این روایت این هست که اصلا این روایت در نسخه ابن ابی عمیر هست یا نه؟! 🔹 را به کتابش میزنیم. 🔸 در بحث صوم ببینید که از نقل میکند احمد بن هلال و غیر او. ولی با هم فرق دارد. نیم سطر زیادی دارد مثلا. @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۵) 🔹 صرّح الشیخ الأنصاری(قدس سره) بأنه (احمد بن هلال) ممّن لا دین له، لأنه کان یظهر الغلو مرة و النّصب اخری مع ما بین المرحلتین من بُعد المشرقین. 📚موسوعة الإمام الخوئی ج ۲۴ ص ۳۵۸ @Nardebane_feghahat
✅ آية الله السَيّد مُحمد صادق الروحاني: 🔸"اللطم على الصدور في غاية الحُسن، ولو أفتى احدٌ بوجوبه في الجملة لم يكن وجهٌ للإعتراض عليه" . 📚 قُربان الشهادة ، ص ٩٢ @Nardebane_feghahat
✔️ الشيخ النائيني (قده): 🔹 لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأي حاجة دنيوية أو اخروية. @Nardebane_feghahat
✅ آية الله السيد أحمد المددي دام ظلّه: 🔹 "رأيت جملة من الأعلام مواظبين على قراءة زيارة عاشوراء يومياً". @Nardebane_feghahat
✔️ آية الله السيد محمد صادق الروحاني: 🔹 الجزع ما يقابل الصبر، و قد نهي عنه في المصائب الواردة على الإنسان، و إستثني ذلك في عزاء سيد الشهداء (عليه السلام)، بل هو فيه راجح و مطلوب، وله مصاديق كثيرة، منها: اللطم على الوجه، و شق الثوب، و خدش الوجه و إدماؤه، و ما شاكل ذلك.  📚 قربان الشهادة، ص 86 @Nardebane_feghahat
✔️ الشيخ لطف الله الصافي الكلبايكاني دام ظلّه: 🔹 إقامة الشعائر الحسينية (عليه وعلى أصحابه الكرام أفضل التحية والسلام) من الواجبات الكفائية. 📚 الشعائر الحسينية، ص 114 @Nardebane_feghahat
❓سؤال: 🔹 متاسفانه مدتی است شبهاتی در راستای انکار وجود مبارک حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیها در برخی مجالسی یا مقالات مطرح می شود که این شبهات موجب آزردگی خاطر مؤمنین و محبین اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین شده است. نظر شما چیست؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم عدم ذکر بعضی مطالب در مصادر، و یا اختلاف مصادر، در این گونه مسائل، امری کاملاً طبیعی است. در مورد حضرت سیدالشهداء ـ ارواحنا فداه ـ راجع به پسران ایشان اختلاف وجود دارد، چه رسد به دختران که عادتاً مستور و در حجاب بوده اند. مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود.  @Nardebane_feghahat
✅ (ولأبكين عليك بدل الدموع دماً) حقیقت است نه مجاز : 🔸 قال السيد ميرزا جعفر الطباطبائي الحائري، حفيد صاحب الرياض (ت ١٣٢١ هـ) تعليقاً على قول مولانا الحجة عجل الله تعالى فرجه: (ولأبكين عليك بدل الدموع دماً) : 🔹و الحمل على نوع من المجاز بإرادة أنه لو يبست دموع العين مثلا لكان ينبغي أن يبكي له (عليه السلام) بدل الدموع دما مناف للسياق مع أنه لا داعي إلى ارتكابه فلتحمل على حقيقتها المتبادر منها. @Nardebane_feghahat
🔸 علامه مصطفوی، «سماء» را معرّب شِمَیا در آرامی ، سریانی و عبری می‌داند.  @Nardebane_feghahat