eitaa logo
نردبان فقاهت
4.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
40 ویدیو
88 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی): 🔸 از ویژگی‌های جالب آقای حاج سید جواد خامنه‌ای تقیّدشان به نافله عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، نافله خوانده نمی‌شود. 🔹 مرحوم حاج آقای والد نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش می‌خواند و می‌گفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را می‌خوانم. ولی درباره نافله عصر می‌گفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمی‌خوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافله عصر را می‌خواند. 🔹 چند سال پیش طلبه‌ای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعت‌ها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند ولی اگر اکثریت آماده باشند، من می‌خوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسه فیضیه می‌خوانم، البته با حذف مستحبات آن به‌گونه‌ای که زمان آن تقریباً با عصر زمان تعقیبات چندان تفاوت ندارد. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص636 @Nardebane_feghahat
❓در جمهورى اسلامى حقوق اقليت‌هاى مذهبى، نژادى و سياسى چه خواهد بود؟ آيا حزب كمونيست آزاد خواهد بود؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): 🔸 اسلام بيش از هر دينى و بيش از هر مسلكى به اقليتهاى مذهبى آزادى داده است. آنان نيز بايد از حقوق طبيعى خودشان كه خداوند براى همه انسانها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترين وجه از آنان نگهدارى مى‌كنيم. در جمهورى اسلامى كمونيستها نيز در بيان عقايد خود آزادند... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج4 ص364 @Nardebane_feghahat
✔️ شهید مرتضی مطهری(ره): 🔹 دو رباعی است منسوب به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در دیوان منسوب به ایشان. در یکی می‌فرمایند: لَنَقْلُ الصَّخْرِ مِنْ قُلَلِ الْجِبالِ احَبُّ الَی مِنْ مِنَنِ الرِّجالِ یقولُ النّاسُ لی فِی الْکسْبِ عارٌ فَانَّ الْعارَ فی ذُلِّ السُّؤالِ 🔸 برای من سنگ‌کشی از قلّه‌های کوه (یعنی چنین کار سختی) گواراتر و آسانتر است از اینکه منّت دیگران را به دوش بکشم. به من میگویند: در کار و کسب ننگ است، و من میگویم: ننگ این است که انسان نداشته باشد و از دیگران بخواهد. 📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج22 ص795 @Nardebane_feghahat
❓ممكن است بفرماييد اقليت‌هايى كه در ايران وجود دارند، در حكومت اسلامى چه وضعى خواهند داشت؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اقليتهاى مذهبى در اسلام احترام دارند، و آنها هم مثل ساير اقشار ملت با رفاه در آنجا زندگى خواهند كرد و هيچ گرفتارى براى آنها نخواهد بود. ❓در مورد آزادى بيان و عقيده، شما چه حدودى را در نظر داريد؟ آيا فكر مى‌كنيد بايد محدوديت‌هايى قائل شد يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اگر مضر به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است. چيزهايى آزاد نيست كه مضر به حال ملت ما باشد. ❓ آيا فكر مى‌كنيد كه گروه‌هاى چپ و ماركسيست كه در ايران هستند، آزادانه فعاليت خواهند داشت؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اگر مضر به حال ملّت باشد جلوگيرى مى‌شود؛ اگر نباشد و فقط اظهار عقيده باشد، مانعى ندارد. ❓يعنى منظورتان اين است كه احزاب آزاد خواهند بود يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): همه مردم آزادند مگر حزبى كه مخالف با مصلحت مملكت باشد. ❓ نقش زنان در حكومت اسلامى چگونه خواهد بود؟ آيا مثلًا در امور كشور هم شركت خواهند داشت؟ براى مثال وكيل و وزير خواهند شد- البته اگر استعداد و لياقتى نشان دهند؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): در مورد اين گونه مسائل، حكومت اسلامى تكاليف را معين مى‌كند. و الآن وقت اظهار نظر در اين زمينه‌ها نيست. زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامى فردا شركت دارند. آنان از حق رأى دادن و رأى گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخير ايران، زنان ايران نيز سهمى چون مردان دارند. ما همه گونه آزادى را به زن خواهيم داد. البته جلوى فساد را مى‌گيريم و در اين مورد ديگر بين زن و مرد فرقى نيست. ❓يكى از خبرنگاران زن: چون مرا به عنوان يك زن پذيرفته‌ايد، اين نشان دهنده اين است كه نهضت ما يك نهضت مترقى است؛ اگر چه ديگران سعى كردند نشان دهند كه عقب مانده است. فكر مى‌كنيد به نظر شما آيا زنان ما بايد حتماً حجاب داشته باشند؟ مثلًا چيزى روى سر داشته باشند يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اينكه من شما را پذيرفته‌ام، من شما را نپذيرفته‌ام! شما آمده‌ايد اينجا و من نمى‌دانستم كه شما مى‌خواهيد بياييد اينجا! و اين هم دليل بر اين نيست كه اسلام مترقى است كه به مجرد اينكه شما آمديد اينجا، اسلام مترقى است. مترقى هم به اين معنى نيست كه بعضى زنها يا مردهاى ما خيال كرده‌اند. ترقى به كمالات انسانى و نفسانى است، و با اثر بودن افراد در ملت و مملكت است نه اينكه سينما بروند و دانس بروند. و اينها ترقياتى است كه براى شما درست كرده‌اند و شما را به عقب رانده‌اند؛ و بايد بعداً جبران كنيم. شما آزاديد در كارهاى صحيح. در دانشگاه برويد و هر كارى را كه صحيح است بكنيد؛ و همه ملت در اين زمينه‌ها آزادند. اما اگر بخواهند كارى خلاف عفت بكنند و يا مضر به حال ملت- خلاف مليت- بكنند، جلوگيرى مى‌شود؛ و اين، دليل بر مترقى بودن است. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج5 ص519-521 @Nardebane_feghahat
🔸 این چه حرفی است که: «چگونه شکر این نعمت گزارم که زور مردم آزاری ندارم» (سعدی) 🔹 آدمی که زور مردم آزاری ندارد، او هنری ندارد. این که نمی‌تواند زور بگوید شکر ندارد، شکر این است که: چگونه شکر این نعمت گزارم که دارم زور و آزاری ندارم 🔸 نه اینکه چون زور ندارم آزاری ندارم. این برای انسان به هیچ وجه کمال نیست. 📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج28 ص334 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸 اطمينان مى‌دهم كه امر دولت اسلامى، اگر با نظارت فقيه و ولايت فقيه باشد، آسيبى بر اين مملكت نخواهد وارد شد. گويندگان و نويسندگان نترسند از حكومت اسلامى، و نترسند از ولايت فقيه. ولايت فقيه آن طور كه اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده‌اند به كسى صدمه وارد نمى‌كند؛ ديكتاتورى به وجود نمى‌آورد، كارى كه بر خلاف مصالح مملكت است انجام نمى‌دهد، كارهايى كه بخواهد دولت يا رئيس جمهور يا كس ديگرى بر خلاف مسير ملت و بر خلاف مصالح كشور انجام دهد، فقيه كنترل مى‌كند، جلوگيرى مى‌كند. صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج10 ص58 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔹 ...ان شاء اللَّه مبارزه با فساد مى‌كنيم؛ فحشا را قطع مى‌كنيم؛ مطبوعات را اصلاح مى‌كنيم؛ راديو را اصلاح مى‌كنيم؛ تلويزيون را اصلاح مى‌كنيم؛ سينماها را اصلاح مى‌كنيم. تمام اينها به فرم اسلام بايد باشد. تبليغات: تبليغات اسلامى، وزارتخانه‌ها: وزارتخانه‌هاى اسلامى، احكام: احكام اسلام. حدود اسلام را جارى مى‌كنيم؛ خوف از اينكه غرب نمى‌پسندد نمى‌كنيم. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج6 ص274 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔹 آنكه مى‌گويد ما جمهورى دمكراتيك مى‌خواهيم يعنى جمهورى به فرم غرب، از اسلام چه بدى ديديد؟ چه مى‌دانيد از اسلام؟ 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج6 ص277 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸 ما يك حزب را، يا چند حزب را، كه صحيح عمل مى‌كنند مى‌گذاريم عمل بكنند، و باقى همه را ممنوع اعلام مى‌كنيم، و همه نوشتجاتى كه اينها داشته‌اند، و بر خلاف مسير اسلام و مسير مسلمين است، ما همه اينها را از بين خواهيم برد. ما بعد از اينكه فهمانديم به اينها كه شماها ديكتاتور هستيد، ما آزاديخواه بوديم و شما نگذاشتيد، ما آزادى داديم و شما نگذاشتيد اين آزادى باقى بماند، حالا كه اين طور شد، ما انقلابى با شما رفتار مى‌كنيم. هر چه مى‌خواهند روزنامه‌هاى خارج بنويسند، هر چه مى‌خواهند توابع صهيونيسم‌ها و امثال اينها هر چه دلشان مى‌خواهد فرياد بزنند. اينها هم اگر چنانچه هر چه دلشان مى‌خواهد توى خانه‌هايشان بروند و فرياد بزنند؛ لكن بيرون ديگر نمى‌توانند؛ اينها بايد منزوى بشوند. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج9 ص300 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸...و من شايد امروز يا فردا بسيارى از اين احزاب را ممنوع اخطار و اعلام كنم، و نگذاريم هيچ نوشته‌اى از اينها در هيچ جا و هيچ اثرى از اينها در هيچ جاى مملكت نگذاريم كه هيچ خروج كند، تمام نوشته‌هايشان را از بين مى‌بريم. براى اينكه بعد كه ملت فهميد كه اينها خرابكارند، اينها اشخاصى نيستند كه بشود با آنها با ملايمت رفتار كرد. «حزب دمكرات» كردستان يك جمعيت خرابكار هستند، يك جمعيت فاسد هستند، يك جمعيت مُفسِد هستند، اينها را ما نمى‌توانيم بگذاريم كه همين طور هر كارى دلشان مى‌خواهد بكنند... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج9 ص298 @Nardebane_feghahat
❓حضرت امام. در نوفل لوشاتو شما وعده كرديد كه نه تنها آزاديها حفظ مى‌شوند، بلكه تعميم نيز مى‌يابند. در صورتى كه بعد از پيروزى انقلاب ديديم كه تظاهراتى بر ضد زنان شد و اقليتهاى قومى مثل كردها تحت فشار قرار گرفتند و روزنامه‌ها و احزاب سياسى ممنوع شد. آيا ممكن است اين تناقضهاى ظاهرى را براى ما روشن بفرماييد؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): 🔸... ما مجال به تمام دستجات ما داديم و هيچ ابداً جلوگيرى از هيچ چيز نشد. لكن توطئه‌ها شروع شد. وقتى كه ديدند آزادند توطئه‌ها شروع شد. توطئه قلمى كه مى‌خواستند مسير ملت ما را منحرف كنند. و اينها همان اشخاصى بودند كه جيره خوار شاه سابق يا جيره خوار امريكا و امثال امريكا بودند و مى‌خواستند كه نهضت ما را به تباهى بكشند. و ما بعد از پنج ماه كه به همه فرصت داديم، توطئه گرها را پيدا كرديم، قلمهايى كه توطئه‌گر بودند و مى‌خواستند باز سلطه اجانب را بر مملكت ما مسلط كنند، آنها را گفتيم كه نبايد اين كار را بكنند و بايد محكمه ببيند كه اينها چكاره هستند... زنهايى كه تظاهر كرده‌اند همان زنهايى بودند كه از تتمه آن مسائل بودند. آنهايى بودند كه شاه آنها را به عنوان «آزاد زنان» به ميدان آورده بود و آنها را به تباهى كشيده بود. آنها هم چون از اين وضعى كه آن تباهي‌ها آن آزادي‌هايى كه آنها مى‌خواستند، مى‌خواستند كه با جوانها آزاد باشند كه هر كارى مى‌خواهند بكنند و مى‌خواستند با تباهيها هم‌آغوش باشند. مى‌خواستند كارهاى بر خلاف عفت بكنند. و مى‌ديدند كه اسلام با كارهاى خلاف عفت، با كارهايى كه مملكت را به تباهى مى‌كشد و ملت را به عقب مى‌راند موافق نيست. آنها بودند كه آمدند در خيابانها و با آن صورتهايى كه مردم ديدند تظاهر كردند. و الّا جلوى آزادى هرگز گرفته نشده است و نمى‌شود و مردم آزادند. الّا آنجايى كه بخواهند تباهى بكنند و بخواهند ملت را به عقب برانند. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج11 ص130 @Nardebane_feghahat
4_5940557519809155318.mp3
7.75M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتم» 95 🔹 برخی جمع بین الصلاتین را افضل می‌دانند و برخی فصل صلاتین را 🔸 وقتِ نوافلِ یومیه 🔹 مخفّفه‌خواندنِ نماز به چه معناست؟ 🔸 تحقّق رکعت به اکمال سجودِ آن است، نه به سربرداشتنِ از سجده 🔹 قاعده «من أدرک رکعة...» 🔸 تقیّد آیت الله سید جواد خامنه‌ای و آیت الله سید احمد زنجانی (رحمة الله علیهما) به خواندنِ نوافل 🔹 کلام آیت الله شبیری در مورد خواندن نوافل 🔸 نوافلِ روز جمعه 🔹 خوب است «نافله عشا» به عنوان آخرین نافله قرار داده شود @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد شهیدی 95/12/03 ✔️ معیار در تعیین منتصف اللیل 🔸 مشهور گفته‌اند منتهای مغرب که «منتصف اللیل» است، نصف بین غروب شمس که با زوال حمره مشرقیه محقّق می‌شود تا «طلوع فجر» است. 🔹 مرحوم خویی فرموده‌اند: منتصف اللیل از غروب شمس است و غروب را به استتار قرص می‌دانم، تا «طلوع شمس». @Nardebane_feghahat
❓اکمال رکعت به چیست؟ 🔹 (ثانيهما)- انّه على تقدير القول المشهور هل تتحقق الركعة بمجرد إتمام ذكر السجدة الثانية أو يتوقف على رفع الرأس من السجود؟ وجهان: جزم بالأول منهما شيخنا الشهيد الثاني في الروض حيث قال: و يتحقق إكمالها بتمام السجدة الثانية و ان لم يرفع رأسه منها على الظاهر لأن الرفع ليس جزء من السجود و إنما هو واجب آخر. انتهى. و هو جيد. و المشهور الثاني و لهذا انه في الذكرى إنما أشار إليه احتمالا في المقام. 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج9 ص227 @Nardebane_feghahat
🔹 ابن شهر آشوب می‌نویسد: «نزد مردی بلیغ از اهالی بصره از صحیفه سجادیه سخن به عمل آمد او گفت: «خذوا عنی حتی املی علیکم» از من بگیرید تا بر شما املا کنم. کنایه از این که من هم همانند زین‌العابدین(علیه‌السلام) از این گونه عبارات می‌توانم بیان کنم. سپس قلم به دست گرفت و سر به زیر انداخت، اما سر بلند نکرد و از دنیا رفت». 🔸 و ذكر فصاحة الصحيفة الكاملة عند بليغ في البصرة، فقال خذوا عني حتى أملي عليكم ،و أخذ القلم و أطرق رأسه فما رفعه حتى مات. 📚 مناقب آل أبي طالب- ابن شهرآشوب ج4 ص137 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ❓آیا اعتقاد به تفویضِ خلق و رزق به ائمه (علیهم‌السلام) صحیح است؟ 🔹 وَ أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ‌ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ نُوحٍ‌ عَنْ أَبِي نَصْرٍ هِبَةِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْكَاتِبِ‌ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ تربك‌ [بُرَيْكٍ‌] الرُّهَاوِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ أَوْ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ [عَلِيُّ بْنُ‌] أَحْمَدَ الدَّلَّالُ الْقُمِّيُّ قَالَ: اخْتَلَفَ جَمَاعَةٌ مِنَ الشِّيعَةِ فِي أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْأَئِمَّةِ ص أَنْ يَخْلُقُوا أَوْ يَرْزُقُوا فَقَالَ قَوْمٌ هَذَا مُحَالٌ لَا يَجُوزُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى لِأَنَّ الْأَجْسَامَ لَا يَقْدِرُ عَلَى خَلْقِهَا غَيْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ آخَرُونَ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى أَقْدَرَ الْأَئِمَّةَ عَلَى ذَلِكَ وَ فَوَّضَهُ إِلَيْهِمْ فَخَلَقُوا وَ رَزَقُوا وَ تَنَازَعُوا فِي ذَلِكَ تَنَازُعاً شَدِيداً فَقَالَ قَائِلٌ مَا بَالُكُمْ لَا تَرْجِعُونَ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ الْعَمْرِيِّ فَتَسْأَلُونَهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُوَضِّحَ‌ لَكُمُ الْحَقَّ فِيهِ فَإِنَّهُ الطَّرِيقُ إِلَى صَاحِبِ الْأَمْرِ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ فَرَضِيَتِ الْجَمَاعَةُ بِأَبِي جَعْفَرٍ وَ سَلَّمَتْ وَ أَجَابَتْ إِلَى قَوْلِهِ فَكَتَبُوا الْمَسْأَلَةَ وَ أَنْفَذُوهَا إِلَيْهِ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ مِنْ جِهَتِهِ تَوْقِيعٌ نُسْخَتُهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى هُوَ الَّذِي خَلَقَ الْأَجْسَامَ وَ قَسَمَ الْأَرْزَاقَ لِأَنَّهُ لَيْسَ بِجِسْمٍ وَ لَا حَالَ فِي جِسْمٍ‌ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‌ وَ أَمَّا الْأَئِمَّةُ ع فَإِنَّهُمْ يَسْأَلُونَ اللَّهَ تَعَالَى فَيَخْلُقُ وَ يَسْأَلُونَهُ فَيَرْزُقُ إِيجَاباً لِمَسْأَلَتِهِمْ وَ إِعْظَاماً لِحَقِّهِمْ. 📚 الغيبة، الشیخ الطوسی ص294 گروهی از شیعه در این که خداوند خلق و رزق را به ائمه ع تفویض کرده؛ اختلاف کردند. گروهی گفتند: این محال است و از خداوند ممکن نیست زیرا جز خداوند کسی نمی تواند اجسام را بیافریند. و دیگران گفتند: بلکه خداوند؛ به امامان قدرت آن را داده و خلق و رزق را به آنها سپرده است. در این باره به شدت درگیر شدند. یک نفر گفت: چرا به ابوجعفر محمد بن عثمان (وکیل دوم امام عصر ع) رجوع نمی کنید و از او نمی پرسید تا حق را برایتان روشن کند؟ زیرا او راه رسیدن به صاحب الامر (ع) است. پس همگی به ابوجعفر عمروی راضی شدند و تسلیم قول او شدند. مسأله را نوشتند و برایش فرستادند. پس این توقیع بیرون آمد: «خداوند همان کسی است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم کرده زیرا نه جسم است و نه در جسمی حلول کرده و چیزی مانند او نیست و او شنوا و بینا است. ولی امامان از خداوند می خواهند پس خداوند خلق می کند و از خداوند درخواست می کنند پس خداوند روزی میدهد تا درخواست آنان را اجابت کرده باشد و حق آنان را بزرگ شمرده باشد.» @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔸 خلقِ جسم توسطِ جسمی دیگر محال است. یعنی: خلقِ لا مِن شیءِ از جانبِ شیء متجزّی محال است. حتماً به تعلیلی که در روایتِ «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى هُوَ الَّذِي خَلَقَ الْأَجْسَامَ وَ قَسَمَ الْأَرْزَاقَ لِأَنَّهُ لَيْسَ بِجِسْمٍ وَ لَا حَالٍ‏ فِي‏ جِسْمٍ‏ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ» دقت بفرمایید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ المنطق آلة خدّاعة! 🔸 و في كتاب الغيب و الشهادة للمرحوم والدي (قدس سره) استحسن قول بعضهم أن المنطق آلة خدّاعة يستعملها المحق و المبطل. - نقد الآراء المنطقية، الشيخ علي كاشف الغطاء، ج1 ص7 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری 94/09/30 🔸 به اين فقه سنتي اهميت بدهيد. اين فقه سنتي ضربه خورده است. البته حوزه‌ها عالي و پژوهش و تحقيق بالا است و در سال بيش از يک ميليون کتاب از ما طلبه‌ها براي عالم اسلام چاپ مي‌شود، اما اين فقه سنتي که کسي روي يک مسأله کار کند و در نقل اقوال ده صفحه بنويسد، اين خيلي ارزش دارد و در مخاطره عجيبي واقع شده است و من خيلي متأسفم که طلبه‌ها روي فقه سنتي کار نمي‌کنند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 زمان علامه بحث‌ها رجالی می‌شود. ديگر اصولاً «بحث فهرستی» در طائفه ما مطرح نمی‌شود‌، يعنی بحث های مصدری مطرح نمی‌شود تا قرن دهم. 🔸 اولين کسی که باز در طائفه بحث‌های مصدری را مطرح می‌کند و بحث‌های کتاب‌شناسی به اين معنا که روی اين کتب اعتماد بکنيد «اخباری‌ها» هستند، {مثلا} ملّا محمد امين استرآبادی در کتاب «الفوائد المدنية». البته ايشان تعبيرِ «فهرستی» ندارد، اما ايشان همين رأی که در رسائل هم خوانديم که اخباري‌ها قائلند به «حجيت کتب اربعه» {مطرح کرده}، البته کتب اربعه خصوصيت ندارد، آنها مبناشان اين بود که هر روايتی که در کتاب مشهوری باشد، حجت است. خوب دقت بکنيد. کار به سند نداشتند اين مبنای صاحب وسائل هم هست. مبنای مرحوم صاحب وسائل هم همين است. اين مبنا را ايشان در «جلد هجدهم از چاپ مرحوم ربانی در اول کتاب القضاء باب هشتم ابواب صفات قاضی» ايشان در آنجا دارد که هر خبری که در يکی از کتب مشهوره باشد حجت است، ولو مرسل باشد. شهرتِ آن کتاب و شهرت مؤلف کافی است. اين مبنا در قرن دهم توسط اخباری‌ها تقويت شد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد یثربی: 🔹 در کتب معتبر روایتى از ابن مسکان با واسطه از حضرت امام جعفر صادق‌ (علیه‌السلام) نقل شده است‌: «مرَّت امرأةٌ بذیة برسول‌اللّه‏ (صلی‌الله علیه و‌آله) وهو یأکل و هو جالس على‌ الحضیض‌‌، فقالت یا محمّد! واللّه‏ إنّک لتأکل أکل العبد وتجلس جلوسه‌، فقال لها رسول‌اللّه‏ (ص): ویحک أیّ عبد أعبد منّی‌؟ قالت : فناولنی لقمةً من طعامک فناولها‌، فقالت‌: لا واللّه‏ الّتی فی فمک‌، فأخرج رسول‌اللّه‏ (ص) اللقمة من فمه فناولها فأکلتها. قال أبوعبداللّه‏ علیه‏‌السلام ‌فما أصابها داءٌ حتّى فارقت الدّنیا روحها‌». 🔸 روزى زن بد‌زبانى از کنار پیغمبر گذر کرد در حالى که پیامبر‌(ص) روى زمین نشسته و مشغول غذا خوردن بودند. پس گفت‌: یا محمّد! به خدا سوگند همانند برده‌‏ها نشسته‏‌اى و غذا مى‏‌خورى و مثل آنها مى‌نشینى و بلند مى‏‌شوى. پیامبر‌(ص) فرمودند: کدام بنده‌‏اى را سراغ دارى که بندگیش از من بیشتر باشد؟ آن زن عرض کرد‌: یک لقمه از آن نانى که مى ‏خورید به من بدهید‌. حضرت یک لقمه گرفتند و به دست آن زن دادند‌، عرض کرد‌: نه! همان لقمه‏‌اى که در دهان‌تان هست مى‏ خواهم‌. حضرت لقمه را از دهان مبارک بیرون آوردند و زن آن لقمه را خورد‌. حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) مى‌فرمایند‌: وى تا زنده بود، هیچ بیمارى سراغش نیامد. @Nardebane_feghahat
✔️ انزوای اختیاری یا تبعید اجباری؟ 🔸 معروف شده که ملاصدرا به کهک تبعید شده است، درحالی‌که ظاهراً دلیل متقنی در این مورد نداریم. نه در کتب خودِ ملاصدرا چنین مطلبی مشاهده می‌شود و نه دلیل قابل اعتمادی در این زمینه وجود دارد.   🔹 برخی از معاصرین این مطلب را مطرح نمودند، در حالی‌که خود ملاصدرا در مقدمه اسفار -ضمن شکایت از زمانه خود- می‌گوید: «فألجأنی خمودُ الفِطنة و جمود الطبیعة لمعاداة الزمان و عدمِ مساعدة الدوران إلی أن انزوَیتُ فی بعض نواحی الدیار...» 📚 اسفار ج1 ص6 🔸 شاید این عبارت در «انزوای اختیاری» ظهور بیشتری داشته باشد تا «تبعید اجباری»! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔹 اعلم شاگردان آقا ضیاء که ملّا و مورد توجه بود، آشیخ محمّدحسن علّامی در کرمانشاه بود. بعد از او آسید کاظم عصّار و آمیر سید علی یثربی بودند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص429 @Nardebane_feghahat
✔️ «زمان» حاصلِ «حرکت» است و حرکت برای جسم است. خداوند متعال مجرّد از زمان و مکان است. @Nardebane_feghahat
✔️ حدیث عَزیز 🔹 اگر راویان خبر واحد، در هر طبقه حدّاقل دو نفر باشند، آن را «حدیث عزیز» گویند. کلمه «عزیز» به معنی قلیل و از آن جهت است که نمونه آن کم می‌باشد، یا «عزیز» به معنی قوی است؛ زیرا آن روایت از طریق دیگر قوی شمرده شده است. @Nardebane_feghahat