✳️ سخن #نجاشی در مورد مرحوم #کلینی :
🔶 "شیخ اصحابنا فی وقته بالری و وجههم، و کان اوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم، صنّف الکتاب الکبیر المعروف بالکلینی، یسمی (الکافی) فی عشرین سنة"
🔷 شیخ اصحاب ما و وجه آن ها در زمان خود در ری بود ، #موثقترین و اثبت مردم در حدیث بود ، کتاب بزرگ #کافی را در مدت زمان بیست سال به رشته تحریر در آورد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۵)
🔸 در عبارت «اِنّا معاشر الانبیاء اُمِرنا اَن نُکلِّمَ الناس علی قدر عقولهم» معاشر ، مخصوص هست و عاملش محذوف می باشد. (باب اختصاص در #سیوطی که یادتان هست إن شاءالله؟!).
🔹 مانند:
1⃣ سلمان منا اهل البیت
2⃣ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت
و ...
🔹 شنیدم که شخصی گفته است که «معاشر» را خبر «إنّا» بگیریم!
اگر «خبر إنٍّا» باشد، اشکال معنوی آن را چه می فرمایید؟! آن وقت معنایش این می شود که پیامبر فرموده است: «ما گروه انبیا هستیم»!!
خب مگر ما این را نمی دانستیم؟!
✅ لذا آن را از باب اختصاص می دانیم.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ نظر آیت الله #مکارم_شیرازی پیرامون بحث «امر به امر» در علم اصول:
🔹 «و الانصاف أنّ هذه المسألة من المسائل التی عنونها بعض الأشاعرة مع عدم وضوح المراد منها و مع عدم ترتّب ثمرة علیها»
📚 أنوار الاصول ج1 ص460
#اصول
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #فاضل_لنکرانی (رضوان الله علیه) می نویسد:
🔸 قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» (الأنعام: ۱۲۵) بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة.
و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»،و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة،لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم.
📚 #تفصیل_الشریعة (النجاسات و أحكامها)ص 207 و 208
#فقه
#طهارت
#نجاست
@Nardebane_feghahat
#الغـدير_يفـضـحهـم
#إمامي_علي
قال إمامنا الصادق صلوات الله عليه في فضل يوم الغدير : إنّ صيام هذا اليوم يعادل صيام ستين سنة من الأشهر الحُرُم.
📚 زاد المعاد
#يوم_الغدير_الأغر
#عيد_الله_الأكبر
@Nardebane_feghahat
🌸 تهنئـة ...
🔸 نهنأ ولي أمر المسلمين سيدنا ومولانا بقية الله الأعظم الحجة بن الحسن صلوات الله عليهما بذكرى عيد الغدير الأغر أعاده الله على الرافضة الأبرار بالخير والبركة.
#بايعناك_يا_علي
@Nardebane_feghahat
❓سؤال:
🔸 سلام علیکم
در صورت امکان بفرمایید کیفیت نماز عید غدیر چگونه است؟ آیا این نماز را به جماعت می توان خواند؟
✅ جواب آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله):
🔹 بسمه تعالی
این نماز را مرحوم #سید_ابن_طاووس در اقبال بدون ذکر سند ومصدر و فقط با عنوان (در کتب عبادات دیده ام) آورده است که دوازده رکعت وبا یک سلام می باشد وتفصیلی هم راجع به سوره های رکعات نماز آورده است. میتوان مراجعه نمود.
#غدیر
@Nardebane_feghahat
نقد آقای اللهیاری 2.mp3
13.24M
✳️ #اجتهاد_و_تقلید (۷)
☑️ نقد بر سخنان شیخ حسن اللهیاری در باب اجتهاد و تقلید(۲)
🎧فایل صوتی
🔹 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله تعالی:
🔸 معاصر ما حضرت آقای #خویی استاد ما ماشاالله آرای شاذ زیاد داشته، در فقاهت ایشان که بحث نبود، ما می گوییم فقاهت ایشان و فقه ایشان درست است ولو آرای شاذ دارد.
🔹 خودم هم به آرای شاذ ایشان اعتقاد ندارم، علی ای حال لکن این به فقاهت شخص ضرر نمی رساند.
@Nardebane_feghahat
✅ معنای «علوّا فی الوقت» در علم رجال
✔️ آیت الله #خویی (ره) در #التنقیح فی شرح العروة الوثقی می فرماید:
🔸 "کان علواً فی الوقت"، فهو یدلّ علی أنّ الرجل فی ذلک الوقت کان من الاکابر و عالی المقام، و لا یستفاد منها الوثاقة بوجه.
📚 موسوعة الامام الخوئی: 7/70
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔹 علی بن اسماعیل میثمی (علی بن اسماعیل بن میثم التمار) از اجلاء است. هم فقه و اصولش خوب بوده است و هم متکلم بوده است.
🔸 ما در لغت عربی هرچه «میثم» داریم همه بفتح میم هستند الا همان صحابه امیرالمؤمنین (علیه السلام) که بکسر میم است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی (أیّده الله تعالی):
🔹 علی بن اسماعیل میثمی که از نوه های میثم تمار است، واقعا از متکلمین بزرگوار است.
#رجال
@Nardebane_feghahat