eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
شرائع الاسلام 128.mp3
9.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهلم» 128 🔸 مقصود از نحر در آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر» 🔹 چرا شهید اول در برخی کتب خود، بحث قیام را بر نیّت و تکبیرة الإحرام مقدّم کرده و در برخی کتبش مؤخر آورده است؟ 🔸 الشرط مقدّم علی المشروط 🔹 «علّت» سابقِ بر معلول است 🔹 دو مورد از «قیامات چهارگانه» رکن است و دو مورد آن، واجب غیر رکنی است 🔸 با مسمّای قیام، رکن بودن محقّق می‌شود 🔹 مسمّای وقوف در عرفات، رکن است، هرچند بتمامه واجب است 🔸 جمیع احکام، مشروط به قدرت است 🔹 الإضطرار فی کلّ باب من الفقه بحسبه! 🔸 تشخیصِ اضطرار توسّط عرف 🔹 قیامِ با تکیه بر عصا و... مقدّم بر جلوس است 🔸 الضرورات تقدّر بقدرها 🔹 رقصِ ملک سعودی و نشسته نماز خواندن! 🔸 حد عجز چه مقدار است؟ 🔹 برخی مسائل پیرامون «قیام» 🔸 توضیحی مختصر پیرامون «تورّک» 🔹 توقّف محقق حلّی در مسأله 🔸 نقل خاطره‌ای از مرحوم شیخ علی‌پناه اشتهاردی(ره) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 129.mp3
6.05M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و یکم» 129 🔹 «قرائت» واجب است، اما رکن نیست (بیان دلیل) 🔸 مضمراتِ محمد بن مسلم در حکمِ مصرَّحات است 🔹 اخلال به سوره حمد 🔸 آیا بسم الله جزئی از سوره است؟ 🔹 ترقیم آیات در زمان پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) نبوده است 🔸 برخی فقها معتقدند که «بسم الله» در هر سوره با سوره دیگر تفاوت دارد 🔹 نظر ابوحنیفه در مورد نمازخواندنِ به غیر عربی 🔸 لزوم رعایت ترتیبِ کلمات و آیات 🔹 توضیحی پیرامون تغییر ترتیبِ آیات قرآن @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 130.mp3
4.97M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و دوم» 130 🔹 تعلّم سوره حمد 🔸 در صورتی که وقت جهت یادگیری سوره حمد ضیق بود، چه کند؟ 🔹 قاعده میسور 🔸 مقصود از «بقدر القراءة» به صورت واضح توسط محقق در شرایع بیان نشده است 🔹 تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم افضل است یا سوره حمد؟ (اختلافات) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 131.mp3
7.33M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و سوم» 131 🔸 قرائت سوره کامله بعد از حمد لازم است یا سوره ناقصه هم مکفی است؟ (قائلین دو قول چه کسانی هستند؟) 🔹 سوره کامله در نمازهای نافله هم لازم است؟ 🔸 قرائت سوره در مواردِ ضیق وقت 🔹 در دورانِ امر بین احکام تکلیفیه اگر بخواهیم به احتیاط عمل کنیم، وظیفه چیست؟ 🔸 اگر سوره را قبل از حمد بخواند، تکلیف چیست؟ 🔹 خواندن سُوَر عزائم در قرائت 🔸 قرائت سوره‌های طولانی که موجب فوتِ وقت می‌شود، چه حکمی دارد؟ 🔹 قران بین سورتین 🔸 جمع عرفی بین روایتِ نهی با روایتِ «لا بأس» کراهت است 🔹 موارد وجوبِ جهر و اخفات در نماز 🔸 ضابطه جهر و اخفات چیست؟ 🔹 حواله جهر و اخفات به «عرف» است 🔸 «لیس علی النساء جهر» به معنای «عدم وجوب» است یا «عدم جواز»؟ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 132.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و چهارم» 132 🔹 جهر به بسمله 🔸 نظرِ حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنابله پیرامون «بسم الله» در نماز 🔹 فخر رازی و جهر بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 فخر رازی از حیث فقهی شافعی‌مذهب و از حیث کلامی از اشاعره محسوب می‌شود 🔹 ترتیل در قرائت 🔸 استحباب وقف در مواضع وقف 🔹 صنعت استخدام در بلاغت 🔸 شیخ صدوق معتقد به وجوب قرائت سوره جمعه و منافقین در نماز ظهر جمعه بوده 🔹 کلامی از صاحب جواهر در مورد انتسابی به مرحوم صدوق(ره) 🔸 قرائت سُوَر قصار در نوافل یومیه 🔹 قرائت سُوَر طوال در نوافل لیلیه 🔸 مستحباتی در مورد قرائت برخی سوره‌ها در نماز @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 133.mp3
9.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و پنجم» 133 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون «مسائل سبع» 🔸 «آمین بعد از حمد» مبطل است 🔹 اگر عبارتی که هم‌معنای آمین باشد، آورده شود مبطل است؟ 🔸 چرا قید «بعد الحمد» را ذکر کرد؟ 🔹 عامه روایاتی دارند که «آمین» بعد از حمد، فعلِ پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بوده است 🔸 خیلی از مطالبی که در کتب نحوی آمده، متأثّر از نحو بصره است، نه نحو کوفه! 🔹 به فرّاء و جماعتی از کوفیین نسبت داده‌اند که آنها بر خلاف بصریین، اقسام کلمه را چهارم مورد می‌دانند (اسم- فعل- حرف- اسم فعل) 🔸 اختلاف‌نظر فقها در مورد «آمین» 🔹 حضرت (علیه‌السلام) جواب راوی را نداد، بلکه جواب دیگری به او دادند! 🔸 موالات در قرائت 🔹 اگر در اثناء قرائت سکوت نماید (به نیت قطع- به غیر نیت قطع) تکلیف چیست؟ 🔸 «ضحی» و «انشراح» دو سوره هستند یا یک سوره؟ 🔹 تسبیحات اربعه (تغلیب در ادبیات) 🔸 جهر در موضع اخفات و بالعکس 🔹 اختلافاتی در کیفیت تسبیحات در رکعت سوم و چهارم @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 134.mp3
3.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و ششم» 134 🔹 سوره‌های عزائم در نوافل 🔸 معوّذتان (سوره فلق و ناس) از قرآن است؟ 🔹 ابن‌مسعود و معوذتین 🔹 آیت الله سید محمد صدر قرائت سوره فلق و ناس را در نماز واجب جایز نمی‌داند 🔸 در نقدها باید انصاف را رعایت کنیم @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 135.mp3
9.2M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هفتم» 135 🔸 توضیحی پیرامون «رکوع» و «رکعت» 🔹 الکسوف للشمس و الخسوف للقمر 🔸 کسوف و خسوف: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا» 🔹 «زیادتِ رکوع» مبطل است، زیرا رکوع رکن است 🔸 مراد از انحناء در رکوع 🔹 غیر مستوی الخلقة باید رجوع به مستوی الخلقة نماید 🔸 اگر کسی خلقتاً منحنی بود یا بعداً در اثر حادثه‌ای چنین شد، چطور رکوع انجام دهد؟ 🔹 طمأنینه در رکوع 🔸 فرقِ طمأنینه و استقرار 🔹 طمأنینه و استقرار: «إذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا إجتمعا» 🔸 شیخ طوسی(ره) طمأنینه را رکن می‌داند 🔹 مصنّف(ره) در عبارت خود طریق اولویّت گرفته 🔸 «استطاعت» برای حج شرط وجوب است، اما «قطع مسافت» شرط واجب است 🔹 فرقی مهم بین «مقدمه واجب» با «مقدمه وجوب» 🔸 چرا اصولیین «مقدمه وجوب» را از بحثِ «ملازمه بین مقدمه و ذی المقدمه» خارج کرده‌اند؟ 🔹 «الطبیعة تتحقّق بوجود أیّ فرد ما» 🔸 آیا هر ذکری در رکوع کفایت می‌کند یا حتما باید تسبیح گفته شود؟ (قائلین دو قول و بیانِ ادله آنها) 🔹 آیا تکبیر قبل از رکوع واجب است؟ (دو قول و بیان ادله) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 136.mp3
7.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و هشتم» 136 🔸 مستحبات و مکروهات رکوع @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 137.mp3
7.36M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و نهم» 137 🔹 سجود از ارکان است 🔸 فرق واجب و رکن 🔹 مساجد سبعه 🔸 فرق جَبهه و جَبین 🔹 کدام قسمت از ابهامین در سجده لازم است روی زمین قرار بگیرد؟ 🔸 سجده بر «کَوْر العمامة» چه حکمی دارد؟ 🔹 محل سجده چه مقدار میتواند از زمین ارتفاع داشته باشد؟ 🔸 آجرهای سامرا 🔹 ذکر در سجود 🔸 طمأنینه در سجده 🔹 اگر در سفینه مضطربه قرار گرفت یا مبتلا به بیماری رعاش بود که نتوانست طمأنینه را رعایت نماید، وظیفه چیست؟ 🔸 جلوس بعد از سجدتین 🔹 تکبیر قبل و بعد از سجده واجب است یا مستحب؟ (دلیل قائلین به وجوب و استحباب) 🔸 مستحبات سجود 🔹 تدریس لمعه آقای اشتهاردی نکات خوبی دارد و کتاب «مدارک العروة» هم کتاب ارزشمندی است 🔸 هنگام رفتن به سجده، مستحب است که ابتدا دست‌ها را روی زمین بگذارد یا پاها را؟ 🔹 استحبابِ اخفضیتِ موضع سجود دلیل ندارد، ولی مساویاً دلیل دارد 🔸 محقق حلی(ره) جلسه استراحت را مستحب می‌داند، نه واجب 🔹 «إقعاء بین السجدتین» کراهت دارد @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 138.mp3
8.67M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاهم» 138 🔹 مسائل ثلاث 🔸 اگر مانعی در پیشانی شخص در هنگام سجده وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟ 🔹 سجدات القرآن (سجده‌های واجب و مستحب قرآن) 🔸 سجود هنگام قرائت آیات سجده‌واجب، بر «قاری»، «مستمع» و «سامع» چه حکمی دارد؟ 🔹 آیا در سجده‌های قرآن «تکبیر، تشهد، سلام، طهارت و استقبال قبله» لازم است؟ 🔸 نکاتی پیرامون سجده شکر 🔹 استحبابِ تعفیر @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 139.mp3
7.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و یکم» 139 🔸 دلیلِ وجوبِ تشهد: اجماع، فعل‌النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله، امر به تشهد در روایات متعدده 🔹 به نظر می‌رسد دلیل اصلی در وجوب تشهد، روایات است 🔸 در روایتی تشهد را «سنّت» دانسته است، آیا این به معنای عدم وجوب تشهد نیست؟ 🔹 اخلال در تشهد چه حکمی دارد؟ 🔸 از قید «عامداً» در کلام محقق حلی(ره) چه چیزی را می‌فهمیم؟ 🔹 واجباتِ تشهد 🔸 دلیل وجوب جلوس در تشهد 🔹 صدق عرفیِ «جلوس» مهم است (به هر کیفیتی که باشد) 🔸 من لم یصلّ علیکم فلا صلاة له 🔹 آیا صلوات در تشهد واجب است یا مستحب؟ 🔸 تعلّم مقداری از تشهد را که بلد نیست، واجب است (از باب مقدمه واجب) 🔹 مستحباتِ تشهد 🔸 «تورّک» در جمیع جلوسات نماز مستحب است 🔹 محرِّم صلات، تکبیر است و محلّل آن، سلام است 🔸 سلام در نماز 🔹 واحبات و مستحباتِ سلامِ نماز @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 140.mp3
4.08M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و دوم» 140 🔹 مستحباتِ نماز 🔸 تکبیرات سبعه 🔹 قنوت 🔸 برخی مانند مرحوم صدوق قنوت را واجب دانسته‌اند 🔹 قنوت در لغت 🔸 اگر قنوت را فراموش کند، چه کند؟ 🔹 موضع نگاهِ مصلّی در حال قیام، قنوت، رکوع و سجود 🔸 موضع قراردادن دست‌های مصلی در هنگام قیام، رکوع، سجود 🔹 نگاه عرفی به «خلف مقام ابراهیم» 🔸 نگاه عرفی در مسئله «کعبه در جانب ایسر باشد» 🔹 نگاه عرفی به «تلقاء وجهه» در قنوت 🔸 طابق اول و ثانی در طواف کعبه 🔹 تسبیحات حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و معرفیِ کتابی ارزشمند در این مورد @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 141.mp3
8.41M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و سوم» 141 🔹 قواطع الصلاة (مبطلات نماز) @Nardebane_feghahat
ادامه جلسات هم ضبط شده، اما به مرور در کانال ارسال خواهد شد. @Nardebane_feghahat
4_5987997679861370990.mp3
10.25M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و چهارم» 142 🔹 ادامه بحثِ قواطع الصلاة (مبطلات نماز) 🔸 التفات به ما وراء 🔹 تکلّم به کلام آدمی (دو حرف و بیشتر در نماز) 🔸 ضحک، قهقهه، تبسّم 🔹 «فعل کثیر» از مبطلات نماز است 🔸 بکاء در نماز 🔹 البکاء للحسین(علیه‌السلام) طبق نظر صاحب عروه محلّ اشکال است، ولی از دیدگاه آیت الله سیستانی جایز است 🔸 مبطلیّت «أکل و شرب» روایت ندارد 🔹 استثناء برای شرب در صلاة 🔸 معقوص الشعر 🔹 مکروهات در نماز @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ قال السيّد اليزدي(ره) في العروة: 🔸 ربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء - أرواحنا فداه - في حال الصلاة، وهو مشكل. 📚 العروة الوثقى، [١٧٤٤] مسألة ٤٣ ✔️ السيّد السيستاني (دام ظلّه): الأظهر الجواز. 📚 تعليقة العروة، تعليقة رقم ٦٧٥ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) ✔️ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَيْسَابُورَ فِي شَعْبَانَ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ ثَلَاثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيُّ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ(ع) لَه‏... اجْتِنَابُ الْكَبَائِرِ وَ هِيَ‏ قَتْلُ النَّفْسِ‏ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ* تَعَالَى وَ الزِّنَاءُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ أَكْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ‏ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ وَ السُّحْتُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْقِمَارُ وَ الْبَخْسُ فِي الْمِكْيَالِ وَ الْمِيزَانِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ اللِّوَاطُ وَ شَهَادَةُ الزُّورِ وَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْأَمْنُ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ مَعُونَةُ الظَّالِمِينَ وَ الرُّكُونُ إِلَيْهِمْ وَ الْيَمِينُ الْغَمُوسُ‏ وَ حَبْسُ الْحُقُوقِ مِنْ غَيْرِ الْعُسْرَةِ وَ الْكَذِبُ وَ الْكِبْرُ وَ الْإِسْرَافُ وَ التَّبْذِيرُ وَ الْخِيَانَةُ وَ الِاسْتِخْفَافُ بِالْحَجِّ وَ الْمُحَارَبَةُ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاشْتِغَالُ بِالْمَلَاهِي وَ الْإِصْرَارُ عَلَى الذُّنُوبِ. 🔹 «ما کتبه الرضا علیه‌السلام عن المأمون» رساله‌ای است در عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام) که منسوب به حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌باشد، از انفرادات صدوق است که در تحف العقول هم آمده است. 🔸 تعدادی از روایات داریم که مرحوم صدوق از یک‌نفر به نام «عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ» (یا خودش عطّار بوده یا پدرش) نقل می‌کند. در سال 352 به نیشابور رفتند و مقداری از میراث‌های فضل را از ایشان نقل می‌کنند. 🔹 شیخ صدوق آثار فضل را از طریق عطار نیشابوری از طریق ابن‌قتیبه نقل کرده است، مانند: همین رساله امام رضا‌(ع) به مأمون از محض الاسلام. علل الشرایع آورده... 🔸 لذا این روایت را برخی «حسنه» گرفته‌اند (یعنی شخص امامی ممدوح باشد ولی توثیق نشده باشد) برخی مصحّحه گرفته‌اند اصطلاحاً، یعنی به نظر آنها صحیح است... 🔸 صدوق در ادامه دو طریق اضافه کرده که آنها را نمی شناسیم. 🔹 اینکه می گویند فضل با مأمون مناظره کرده ثابت نیست و اینکه حضرت رضا (علیه‌السلام) نامه ای نوشته باشند، راهی به اثباتش نداریم. 🔸 بنابراین روایت عیون، مشابهاتی با روایت اعمش دارد با این تفاوت که یکی به امام صادق(ع) و دیگری به امام رضا(ع) باز می‌گردد. 🔹 به نظر ما روایت نیست که بگوییم حسنه است یا صحیحه! @Nardebane_feghahat
✳️ «مصادف مدنی» ✔️ أبو إسماعيل، مصادف المدني، يظهر من الروايات أنه كان مولى لأبي عبد الله وأبي الحسن (عليهما السلام). و عن ابن الغضائري أنه ضعيف، وفي الإختيار بسند ليس بالقوي عن «علي بن عطية، عن مصادف قال: اشترى أبو الحسن ضيعة بالمدينة أو قال قرب المدينة. قال: ثم قال لي: إنما اشتريتها للصبية - يعني ولد مصادف - و ذلك قبل أن يكون من أمر مصادف ما كان». و يلاحظ أن الكشي أو الشيخ أو أحد الرواة يذكر أمرا ما حدث من مصادف غيّر حاله، و هو قد عاصر فتنة أبي الخطاب و نقل أقوالهم له (عليه السلام). @Nardebane_feghahat
4_5990223873080038135.mp3
4.38M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و پنجم» 143 🔹 تحمید بعد از عطسه در نماز 🔸 تسمیت (تشمیت) 🔹 جوابِ سلام‌ در نماز 🔸 أفضل القنوتات، ادعیه مأثوره است 🔹 اگر کسی در نماز از خداوند شیء حرامی را طلب کند، حکم تکلیفی و وضعیِ آن چیست؟ 🔸 مواردی که «قطعِ صلات» جایز است 🔹 موارد مذکوره، علی سبیل المثال است و خصوصیت ندارد @Nardebane_feghahat
4_5994727472707408837.mp3
5.49M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و ششم» 144 🔹 فضیلت روز جمعه (مطالبی از کتاب جواهر الکلام) 🔸 دلیل وجوب نماز جمعه از قرآن کریم 🔹 اختلاف فقها در مورد حکم نماز جمعه 🔸 حضور معصوم برای وجوب نماز جمعه کافی نیست، بلکه باید بسطِ ید هم داشته باشد 🔹 مشکوک‌بودنِ برخی روایات! 🔸 برخی از عامه، نماز جمعه را قصرِ نماز ظهر می‌دانند، ولی ما معتقدیم که نماز جمعه یک صلاتِ مستقل است 🔹 اسقاطِ نماز ظهر 🔸 جهر در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه 🔹 وقتِ نماز جمعه 🔸 این که آیا می‌توانیم خطبه‌ها را قبل از زوال بخوانیم یا حتماً باید بعد از زوال باشد، اختلاف است 🔹 برخی احکام نماز جمعه @Nardebane_feghahat
✔️ فضیلت روز جمعه در روایات 🔹 يوم الجمعة الذي هو خيرة الله من الأيام و سيدها و يوم المزيد و يوم الشاهد و لم تطلع الشمس على أفضل منه و لا أكثر معافى من النار تنزل فيه الرحمة و يغفر فيه للعباد و تضاعف فيه الحسنات، و يمحى فيه السيئات، و ترفع فيه الدرجات، و يستجاب فيه الدعوات، و تكشف فيه الكربات، و نقضي فيه الحوائج العظام، لله فيه عتقاء و طلقاء من النار، ما دعا الله فيه أحد من الناس و عرف حقّه وحرمته إلا كان حقا على الله عز وجل أن يجعله من عتقائه و طلقائه من النار ، و من مات فيه أو في ليلته مات شهيداً وبعث آمناً بل يكتب لمن مات فيه عارفاً بحق أهل البيت عليهم‌السلام براءة من النار و براءة من العذاب و من مات في ليلته أعتق من النار و هو اليوم الذي حملت فيه مريم، و هبط فيه‌ الروح الأمين و ليس للمسلمين عيد بعد يوم غدير خم أولى منه بل هو أعظم عند الله من يومي الفطر و الأضحى، و فيه خمس خصال: خلق الله فيه آدم، و أهبط الله فيه آدم إلى الأرض، وفيه توفّي الله آدم، و فيه ساعة لا يسأل الله فيها أحد شيئاً إلا أعطاه إياه ما لم يسأل محرماً، ...و كلام الطير فيه إذا لقي بعضها بعضا سلام سلام يوم صالح و هو الذي جمع الله فيه الخلق لولاية محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) و وصيه في الميثاق، ...و هو اليوم الأزهر وليلته الغراء، ...و فيه يخرج قائم آل محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله) كما أن فيه تقوم القيامة... 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج11 ص130 @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 145.mp3
5.54M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و هفتم» 145 🔹 ادامه بحثِ «نماز جمعه» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 98/07/17 تحقیق در مسئله این است که صدای زن از آن جهت که صدای زن است عورة نیست؛ در بعضی از صحنه‌ها زن‌ها می‌آمدند سخنرانی می‌کردند و وجود مبارک پیغمبر هم گوش داد. یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش‌های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه‌ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اینها؛ اگر مرزداری است، اینها؛ اگر حماسه‌های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت‌های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟! خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود. بعد وجود مبارک پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! بعد فرمود حقوق شما هم همین است شما می‌توانید در جبهه‌ها شرکت کنید ولی اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می‌توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی‌توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمی‌توانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد. این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که این‌طور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می‌کنید اما شما حواستان جمع باشد مادریِ شما این کشور را اداره می‌کند، شما قدر مادری را نمی‌دانید، قدر فرزندداری را نمی‌دانید، «جِهَادُ الْمَرْاَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی‌دانید، شما اینها را کم می‌گیرید، شما خیال می‌کنید که اینها کهنه‌شویی است، شما دارید انسان تربیت می‌کنید، چون اینها را کم حساب می‌کنید خیال می‌کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید، نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می‌سازید، انسان تربیت می‌کنید. چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» («قال انّ شهداء امتی... و النفساء شهید...») «الشهید بغیر قتل‌ کالغریق و النفساء...» . چرا؟ ثواب شهید را می‌برد این یک جهاد است، تنها «جِهَادُ الْمَرْاَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد مبارزه می‌کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می‌کند، این کم است؟! این روایت را حتماً ملاحظه بفرمایید، در همان مجلّدات اولیه المیزان است. @Nardebane_feghahat
4_6007860864223285896.mp3
5.83M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و هشتم» 146 🔹 تعداد حاضرین در نماز جمعه چند نفر باید باشند؟ (نظر محقق حلی- نظر شیخ طوسی) 🔸 آیا « شرطیت عدد» برای دو خطبه و نماز جمعه، شرط ابتدائی است یا شرط استمراری؟ 🔹 اگر بپذیریم که خطبتین بدل از دو رکعت نماز است، آیا لازم است که بدل و مبدل‌منه در تمام احکامشان مانند همدیگر باشند؟ 🔸 خطبتَیْن در صلاة الجمعه 🔹 خطبه‌های نماز جمعه حاوی چه مطالبی باید باشد؟ 🔸 خطیب باید ایستاده خطبه بخواند 🔹 نماز جمعه در چهارشنبه! 🔸 اولین کسی که نماز جمعه را نشسته خواند 🔹 تمام احکام تکلیفیه، متوقّف بر «قدرت» است 🔸 آیا طهارت در حالِ خطبتین لازم است؟ 🔹 چرا مصنّف، عدم شرطیت طهارت را «أشبه» دانست؟ 🔸 آیا رفعِ صوت هنگام خطبتین واجب است؟ @Nardebane_feghahat