مولد الزهراء 3.mp3
5.9M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 چه کسی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را غسل داد؟ + تعجب مفضّل از این مسأله
🔹 «أخذ بتلابیب عمر» در مورد حضرت زهرا (س) به چه معناست؟
🔸 روایتی درباره نفرین نمودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اتفاق عجیبی که در مسجد اتفاق افتاد
🔸 امّ ایمن و طعام بهشتی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ #صاحب_جواهر (ره):
🔸 اگر خمس،به سيّد غَنى داده شود،كفايت نمى كند.
📚 مجمع الرسائل(فارسی) ص523
#فقه
#خمس
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله #سبحانی
18 آبان 1388
❓إن قلت: «قول لغوی» مفیدِ ظن است و اصل در ظن، عدم حجیت است.
✔️ قلنا: این کلام در حقیقت، نوعی بی لطفی در مورد اهل لغت است و کلامی است نادرست. همه علما خودشان در مقام عمل به لغت مراجعه میکنند. اشکال اینگونه حل میشود که قول یک لغوی حجت نیست ولی اگر انسان اهل لغت و ادبیات باشد و در معنای یک کلمه به اهل لغت مراجعه کند میتواند به یقین برسد و این همان «اطراد» است که برای فهم معنای حقیقی لفظ مورد استفاده قرار میگیرد.
🔸 از این رو ما در «حجیتِ قولِ لغوی» قائل به تفصیل هستیم که قول یک نفر موجب یقین نیست ولی قول جمعی از ایشان با هم انسان را به قطع میرساند.
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓سؤال: آیا خداوند قادر بر تغییر حوادثی که در گذشته رخ دادهاند هست؟
اگر خداوند بر تغییر حوادث گذشته قادر نباشد، در نتیجه قدرت خداوند، مطلق نیست؛ پس شما چگونه قدرت خداوند را مطلق میدانید؟
✔️ پاسخ استاد حشمت پور:
🔹 فرض کنید یکی از حواث گذشته انسان باشد. زید در گذشته موجود بوده و بعد از مرگ وارد عالم برزخ شده است و دیگر در دنیا موجود نیست. حال سؤال این است آیا خداوند میتواند در دنیا او را تغییر دهد؟ چون در برزخ موجود است خداوند میتواند او را تغییر دهد اما با وجود اینکه در دنیا نیست میتواند تغییرش دهد؟
🔸 پاسخ این است که زید در دنیا موجود نیست لذا تغییر پذیر نیست نه اینکه خداوند قدرت ندارد. این قضیه درست مثل این است که به ما گفته شود چیزی که نیست ببین و بگوییم نمیتوانم ببینم و این به معنای نابینا بودن من نیست.اگر گفته میشود خداوند نمیتواند گذشته را تغییر دهد به این معنا نیست که قدرت ندارد یا ناقص است بلکه این امر چیزی نیست که قدرت خداوند به آن تعلق بگیرد، همانطور که من معدوم را نمیبینم به معنای نابینا بودن من نیست بلکه به این معناست که آن چیزی نیست که قابل دیدن باشد. پس نسبت به وجود زید که در برزخ حاصل است و خداوند قادر بر تغییرش هست اما نسبت به وجود زید در گذشته چون موجود نیست ممکن نیست که متعلق قدرت خداوند واقع شود. نقص از جانب این موجود است نه از جانب خداوند.
@Nardebane_feghahat
ضمان در عقد مقبوض به عقد فاسد .mp3
1.01M
🔸 آیا در مقبوض به عقد فاسد (بیع فاسد)، در صورت تلف شدن بدون تعدّی و تفریط، ضمان وجود دارد؟
🔹 چرا دلالت «علی الید ما أخذت حتی تؤدی» بر ضمان داشتن در مقبوض به عقد فاسد، تامّ نیست؟ سند آن چطور است؟
🔸 توضیحی پیرامون روایت «من أتلف مال الغیر فهو له ضامن»
🎧 خارج فقه مرحوم آیت الله سید هادی میلانی (رضوان الله تعالی علیه)
#مکاسب
#فقه
@Nardebane_feghahat
باب مستقي العلم.pdf
432.6K
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ بَيْتِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهم السَّلام)
باب: سرچشمه علم از خانه آل محمد (علیهم السلام) است
فایل صوتی ⬇️
باب مستقی العلم .mp3
5.18M
✳️ #اصول_کافی
☑️ #کتاب_الحجة (25)
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ بَيْتِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهم السَّلام)
باب: سرچشمه علم از خانه آل محمد (علیهم السلام) است
+ شخصیتِ یحیی بن عبدالله صاحب الدیلم
+ صباحبن یحیی
+ حارث بن حصیره
+ حکم بن عتیبه
+ زراره در ابتدا شیعه نبوده است
+ توضیحی پیرامون منطقه ثعلبیه و شهر کوفه
🎧 فایل صوتی
رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
باب انه لیس شیء من الحق1.pdf
499.1K
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ
فایل صوتی ⬇️
@Nardebane_feghahat
باب انه لیس شیء من الحق 1.mp3
6.04M
✳️ #اصول_کافی
☑️ #کتاب_الحجة (26)
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ
+ ردی بر حدیث «أصحابی کَالنُّجُومِ بِاَیِّهِمْ اقْتَدَیْتُمْ اهْتَدَیْتُمْ»
+ سلونی قبل ان تفقدونی
+ بُتریه چه اعتقاداتی داشتند؟
+ سلمة بن کهیل و حکم بن عتیبه چه افرادی بودند؟
🎧 فایل صوتی
رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ واجب مطلق و مشروط
🔸 واجب مشروط: واجبی است که مشروط به شرطی است.
مثال: رفتن به حج مشروط به داشتن استطاعت می باشد و بدون داشتن استطاعت حج بر فرد واجب نمی باشد
🔹 واجب مطلق: واجبی است که در هر صورت واجب می باشد و مشروط به شرطی نیست.
مثال: هنگام فرا رسیدن وقت اقامه نماز. انجام آن مشروط به طهارت از حدث و خبث نیست و نماز واجب می شود چه مکلف طهارت داشته باشد و چه نداشته باشد لکن بدون طهارت نماز وی صحیح نمی باشد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله سیّد عزالدّین زنجانی (ره) یکی از مرجحات در باب روایات را آسانتر بودن آن میدانستند: «بُعِثْتُ بِالْحَنِیفِیةِ السمْحَةِ السهْلَةِ».
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓آیا پیامبر اکرم (ص) حق تشریع داشته است؟
✔️ آیت الله سید احمد #مددی( حفظه الله تعالی):
🔸 نظر ما در باب احکام این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) حق جعل دارند و این صریحِ روایات است و حدود 14 روایت در جایی است و بعضش صحيح است. در باب التفویض ائمة هم حدود 10 روایت است و در کافی 7 روایت داریم.
🔹 در باب ربا مثلاً یک ربا به قرآن ثابت شد و یک ربا به سنت.
🔸 در شب مبعث ظاهراً این اتفاق افتاده است: و ان الله لأبعث نبیه حتی تستکمله... ثم فوّض الیه جمیع ما یحتاج امته الی یوم القیامة و در بعضی از روایات آمده که ولایت تشریع در سائر انبیاء نبوده است و این از خصائص رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سرّ خاتمیت همین است. آن چه عرض کردم تماماً و بعینه در روایات صحیح است.
#اصول
#کلام
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد حسینی زنجانی:
🔸 «اجتهاد در بستر زمان و مکان» از آراء جمیله آقای خمینی(ره) است.
🔹 چون آنچه در گذر زمان تغییر میکند، موضوع است، نه حکم.
🔸 این که میگوییم «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ» در مورد حکم است.
🔹 وگرنه موضوع تغییر میکند و بستگی به عرف دارد (در جایی که شرع بیان نکرده).
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
آيا براى تصحيح اعتقادات فرد مسلمان شيعه، استفاده از كتاب «اعتقادات» شيخنا الصدوق(قدس سرّه) كافى است؟
✔️ آیت اللّه #صافی_گلپایگانی(دام ظلّه):
🔸 در اصول اعتقادات مثل توحيد، نبوت، امامت و معاد، تطبيق اعتقادات با كتاب «اعتقادات» شيخ صدوق(قدس سرّه) و «اعتقادات» علّامه مجلسى(عليه الرّحمة) كافى است. همچنين مطالعه كتابى مانند: «حقّ اليقين» شبّر در اين جهت مفيد است. حقير نيز رساله اى مربوط به اعتقادات صدوق نوشتهام كه مطالعه آن نيز خالى از فايده نيست. واللّه العالم.
📚 معارف دین؛ج1 ص9و10
@Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت باقر (علیه السلام)
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ أبی جعفر محمد بن علی (عَلَيْهَ السلام)
(به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی)
4 جلسه
رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر1.mp3
4.28M
✅ جلسه اول
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 نسب امام باقر (علیه السلام) هم به امام حسن مجتبی(ع) می رسد و هم به سیدالشهدا (ع)
🔹 فرق معجزه با کرامت
🔸 کرامت مادر آن حضرت
🔹 آیا تقسیم عصمت به صغری و کبری صحیح است؟
🔸 آیا معنای «صدیقه» در مورد مادر آن حضرت، اشاره به عصمت ایشان دارد؟
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر2.mp3
5.06M
✅ جلسه دوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 جابر بن عبدالله انصاری چه شخصیتی بود؟
🔹 اگر جابر ۷۸ سال عمر کرده پس چطور امام باقر (علیه السلام) را ملاقات کرده است؟
🔸 ماجرای تشرف جابر به محضر باقرالعلوم(ع)
🔹 شیخ مفید اولین شخصی بود که عمامه سیاه را برای سادات و عمامه سفید را برای غیر سادات مرسوم کرد
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر3.mp3
4.73M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 ولایت تکوینی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر4.mp3
5.55M
✅ جلسه چهارم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 امام باقر (علیه السلام) در مجلس هشام بن عبدالملک
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
1⃣ عام استغراقی:
عموم استغراقی یا عموم شمولی و استیعابی در برابر عموم بدلی و مجموعی است، عمومی است که حکم در آن شامل همه افراد در یک عرض میشود؛ یعنی مفاد و حکم آن شامل تک تک افراد موضوع به صورت مستقل و جداگانه میشود و هر فرد به تنهایی موضوع حکم است و در نتیجه هر فرد دارای امتثال و عصیان جداگانهای است. به عنوان نمونه، در این دستور: «أکرِم کلَّ عالمٍ؛ هر دانشمندی را اکرام کن»، اگر تعداد دانشمندان صد نفر باشند و نود نفر اکرام شوند، به تعداد نود نفر امتثال انجام گرفته و نسبت به ده نفر عصیان شده است.
2⃣ عام مجموعی:
عام مجموعی عبارت است از شمول حکم نسبت به افراد موضوع به صورت مجموعی. در این نوع، افراد عام به لحاظ مجموعی موضوع حکم قرار میگیرند، نه تک تک و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر، مانند وجوب ایمان به امامان معصوم (علیهم السّلام) که امتثال امر تنها با تصدیق همه آنها محقق میشود. پس امتثال و عصیان روی مجموع بماهی مجموع رفته.
3⃣ عام بدلی:
عموم بدلی عبارت است از شمول حکم نسبت به همه افراد، نه در عرض؛ بلکه به گونه علی البدل و در طول. در نتیجه عام بدلی بر یک فرد علی البدل و شمول همه افراد در طول دلالت میکند و با امتثال حکم در یکی از افراد، تکلیف ساقط میشود، مانند این دستور مولا:«هر بردهای را که خواستی آزاد کن» یا «عالمی را اکرام نما» که با آزاد کردن یک برده و اکرام یک عالم، امتثال محقق و تکلیف ساقط میشود.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتب_اربعه(1)
✔️ دیدگاه آیت الله #بروجردی (ره) نسبت به #کتب_اربعه
⬅️ آیت الله منتظری در کتاب خاطرات خود نوشته است :
🔸 مرحوم آیت اللّه بروجردی روی کتب اربعه خیلی عنایت داشتند ، می فرمودند مؤلّفين این کتب به صرف این که یک روایت در یک جایی آمده اعتماد نمی کردند ، بلکه اجازه روایت داشتند و پیش مشایخ و اساتیدشان این روایات را خوانده بودند. مثلا #شیخ_طوسی سند دارد تا کتاب #بزنطی ، علاوه بر این که جامع بزنطی نزد او بوده ولی تنها به آن اعتماد نمی کرده بلکه شیخ این روایات را مثلا پیش #شیخ_مفيد خوانده ، مفید هم پیش #ابن_قولويه خوانده به همین شکل تا می رسد به خود بزنطی.
🔹 بعد ایشان می گفتند در کتب اربعه قضیه به این شکل بوده ، ولی در غیر کتب اربعه اجازه روایت به این شکل نبوده ، لذا به کتب اربعه خیلی اعتماد داشتند .
🔸 اما بعضی از کتاب ها نظیر «#محاسن_برقی» و «#جعفریات» را خیلی قبول نداشتند و می گفتند مثلا یک کتاب از هند آورده اند به نام "جعفریات" ، ما چه می دانیم که این همان جعفریاتی است که از ائمه (علیهم السلام) رسیده . ایشان در #فقه به این کتاب ها اعتماد نمی کردند و میفرمودند: به عنوان تأیید بد نیست!
📚خاطرات آیت الله #منتظری ج 1 ص 129 و 130
#رجال
@Nardebane_feghahat