eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
مولد الامام الباقر2.mp3
5.06M
✅ جلسه دوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام) 🔸 جابر بن عبدالله انصاری چه شخصیتی بود؟ 🔹 اگر جابر ۷۸ سال عمر کرده پس چطور امام باقر (علیه السلام) را ملاقات کرده است؟ 🔸 ماجرای تشرف جابر به محضر باقرالعلوم(ع) 🔹 شیخ مفید اولین شخصی بود که عمامه سیاه را برای سادات و عمامه سفید را برای غیر سادات مرسوم کرد 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر3.pdf
437K
✔️ فایل روایات جلسه سوم
مولد الامام الباقر3.mp3
4.73M
✅ جلسه سوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام) 🔸 ولایت تکوینی 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر4.pdf
502.6K
✔️ فایل روایات جلسه چهارم
مولد الامام الباقر4.mp3
5.55M
✅ جلسه چهارم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر محمد بن علی امام باقر (عَلَيْهَ السلام) 🔸 امام باقر (علیه السلام) در مجلس هشام بن عبدالملک 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
1⃣ عام استغراقی: عموم استغراقی یا عموم شمولی و استیعابی در برابر عموم بدلی و مجموعی است، عمومی است که حکم در آن شامل همه افراد در یک عرض می‌شود؛ یعنی مفاد و حکم آن شامل تک تک افراد موضوع به صورت مستقل و جداگانه می‌شود و هر فرد به تنهایی موضوع حکم است و در نتیجه هر فرد دارای امتثال و عصیان جداگانه‌ای است. به عنوان نمونه، در این دستور: «أکرِم کلَّ عالمٍ؛ هر دانشمندی را اکرام کن»، اگر تعداد دانشمندان صد نفر باشند و نود نفر اکرام شوند، به تعداد نود نفر امتثال انجام گرفته و نسبت به ده نفر عصیان شده است. 2⃣ عام مجموعی: عام مجموعی عبارت است از شمول حکم نسبت به افراد موضوع به صورت مجموعی. در این نوع، افراد عام به لحاظ مجموعی موضوع حکم قرار می‌گیرند، نه تک تک و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر، مانند وجوب ایمان به امامان معصوم (علیهم السّلام) که امتثال امر تنها با تصدیق همه آن‌ها محقق می‌شود. پس امتثال و عصیان روی مجموع بماهی مجموع رفته. 3⃣ عام بدلی: عموم بدلی عبارت است از شمول حکم نسبت به همه افراد، نه در عرض؛ بلکه به گونه علی البدل و در طول. در نتیجه عام بدلی بر یک فرد علی البدل و شمول همه افراد در طول دلالت می‌کند و با امتثال حکم در یکی از افراد، تکلیف ساقط می‌شود، مانند این دستور مولا:«هر برده‌ای را که خواستی آزاد کن» یا «عالمی را اکرام نما» که با آزاد کردن یک برده و اکرام یک عالم، امتثال محقق و تکلیف ساقط می‌شود.  @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ دیدگاه آیت الله (ره) نسبت به ⬅️ آیت الله منتظری در کتاب خاطرات خود نوشته است : 🔸 مرحوم آیت اللّه بروجردی روی کتب اربعه خیلی عنایت داشتند ، می فرمودند مؤلّفين این کتب به صرف این که یک روایت در یک جایی آمده اعتماد نمی کردند ، بلکه اجازه روایت داشتند و پیش مشایخ و اساتیدشان این روایات را خوانده بودند. مثلا سند دارد تا کتاب ، علاوه بر این که جامع بزنطی نزد او بوده ولی تنها به آن اعتماد نمی کرده بلکه شیخ این روایات را مثلا پیش خوانده ، مفید هم پیش خوانده به همین شکل تا می رسد به خود بزنطی. 🔹 بعد ایشان می گفتند در کتب اربعه قضیه به این شکل بوده ، ولی در غیر کتب اربعه اجازه روایت به این شکل نبوده ، لذا به کتب اربعه خیلی اعتماد داشتند . 🔸 اما بعضی از کتاب ها نظیر «» و «» را خیلی قبول نداشتند و می گفتند مثلا یک کتاب از هند آورده اند به نام "جعفریات" ، ما چه می دانیم که این همان جعفریاتی است که از ائمه (علیهم السلام) رسیده . ایشان در به این کتاب ها اعتماد نمی کردند و میفرمودند: به عنوان تأیید بد نیست! 📚خاطرات آیت الله ج 1 ص 129 و 130 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) آیت الله سید احمد : 🔸 جالب است واقعا! (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از فقط نزد من است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله حفظه الله تعالی: 🔸 نزد ما مثل صحاح سته اهل سنت نیست. قدر متیقن این چهار کتب نزد ما، صحتِ نسخه این بزرگواران است نه حجیت همه روایات این کتب. @Nardebane_feghahat
✔️ روایت «علیکم بدین العجائز» که به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نسبت داده می‌شود، سند محکمی ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ (رضوان الله علیه) همه روایات را صحیح و قابل اعتماد می‌داند. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔸 به صحت تمام روایات و حتی صحت غالب احادیث شیعه معتقد بود. عقیده ایشان این بود که منابع کتب اربعه‌، اصولى است که اصحاب ائمه‌(علیهم السلام) آن را مدون ساخته‌ و به مضامین آن عمل مى‌کرده‌اند. 🔹 ایشان تقسیم چهارگانه حدیث به صحیح‌، حسن‌، موثق و ضعیف را باطل دانسته‌، و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده‌، آن را به شدت رد نموده است. @Nardebane_feghahat